Installeren Bosch Smart home op CV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke1972
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 17:58
Beste allen, ik ben van planning zone-verwarming in huis toe te passen. Ik kom hierbij uit bij het systeem van Bosch (Smart Home 2). Het design maar vooral de mogelijkheden spreken mij aan. Denk aan de deur contacten en dergelijke en dat er geen abonnement nodig is. Ik hoop het zelf te kunnen installeren. In principe is mij alles duidelijk, je hebt nodig:
- thermostaat
- home controller
- radiatorknoppen
Waar ik maar niet achter kom is hoe ik dit op de cv- ketel moet aansluiten……. Ik heb een Intergas HRE van 2 jaar. OpenTherm is hierop mogelijk. Nu heb ik er een Google Nest op aangesloten.

Dus hierbij HELP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:39

Croga

The Unreasonable Man

Nou heb ik geen ervaring met de Bosch variant maar volgens mij werken ze gewoon allemaal hetzelfde;
- Opentherm draadjes van de ketel in de Opentherm poort van de controller of de thermostaat
- Spulletjes aansluiten en configureren
- Profit!

Ik kan me niet voorstellen dat Bosch hierin ingewikkelder is dan al die andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke1972
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 17:58
Het kan ook best zijn dat ik te moeilijk denk. De huidige situatie is-
- Cv - heatlink - nest thermostaat
De nieuwe situatie
- Cv - ? - Bosch Smart Home Controller - thermostaat en Bosch radiatorknoppen

De vraag is dus wat/hoe de connectie is tussen de home controller en de cv (Intergas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:31
Ik ben me ook aan het orienteren op dit systeem en ik kom er ook niet uit. Ik heb momenteel een Honeywell T6 en die communiceert met onze ketel (Intergas Xtreme) met een ketelmodule die bij de ketel hangt.

Voor zover ik weet bestaat de Bosch Smart Home oplossing uit de volgende onderdelen.

1. Slimme thermostaat
2. Smart Home Controller (zigbee bridgde)
3. Slimme radiator knoppen.

Ik heb van zowel de slimme thermostaat en controller de installatie videos van Bosch bekeken, alsook de website afgestruind maar vind nergens een ketenmodule die ik aansluit op mijn ketel..

@ikke1972 heb jij al een knoop doorgehakt en zo ja, antwoord op je vraag gevonden?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernovasx
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-01 14:34
Ik ben hier ook mee bezig en dacht dat ik het compleet had tot ik dit topic tegen kwam:

Installatie Bosch Slimme thermostaat II 230V

Ik had het volgende besteld:

- Bosch slimme thermosstaat II 230V
- Bosch Smarthome controller
- 6 x Bosch Radiatorknop II

Na het lezen van bovenstaand topic kwam ik snel tot de conclusie dat dit niet gaat werken. Op de plek van de nest heb ik geen inbouwdoos en de 230v thermosstaat moet ingebouwd worden en voorzien van 230V. Iets wat ik op de plek van de thermosstaat (nu een nest) niet heb.

De Smarthome controller is enkel een soort bridge en kan dus niet de ketel aansturen. Hiervoor heb je het bosch smarthome relais nodig. De 230V thermostaat heb ik retour gestuurd en de batterij versie besteld inclusief het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ger Janssen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-02 21:29
Ik kan jouw redenering helemaal volgen (ik heb easy control met een adapter in bedrijf).
De Bosch smart home kan idd draadloos een relais besturen, maar hoe meet je nu de temperatuur in de hoofdverblijfsruimte, want je moet
een trigger geven of de CV-ketel moet gaan branden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kverb
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-04 23:10
supernovasx schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:03:
De Smarthome controller is enkel een soort bridge en kan dus niet de ketel aansturen. Hiervoor heb je het bosch smarthome relais nodig. De 230V thermostaat heb ik retour gestuurd en de batterij versie besteld inclusief het relais.
Heb je dit intussen geïnstalleerd? Werkt het naar behoren? Ik overweeg dezelfde installatie en ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-07 20:31
Kverb schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:57:
[...]

Heb je dit intussen geïnstalleerd? Werkt het naar behoren? Ik overweeg dezelfde installatie en ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Ik heb dit geinstalleerd staan. Radiotorknop 2 icm gateway en relais. Werkt goed en degelijk. Vraag komt vanuit de knoppen zelf en de losse thermostaten.

Hij regelt niet je ketel. Het is gebaseerd op aan/uit, echter staat in de app dat je EMS2 verwarmingssystemen kan toevoegen en integreren. Dat zou dan de 9700i zijn en nog meer producten. Als je met aan/uit en je ketel handmatig op 40 graden je huis warm krijgt is dat geen probleem, je kan dan je ketel zuinig afstellen en al die regeltechniek vanaf de thermostaat is overbodig. Als je ketel een buitenvoeler heeft kan je je stooklijn op de ketel instellen. Eigenlijk zoals het hoort. Warmtepompen doen dat ook zo.

De knoppen zijn intelligent. Ze gaan een klein beetje openstaan als ze warmtevraag zien aankomen. In theorie kunnen ze dan al warmte doorlaten mocht die er zijn, pas bij meer dan 0,3 graden verschil gaan ze de ketel aanslingeren.

Het mooie van het bosch systeem is dat je bijvoorbeeld vloerverwarming ook intelligent kan aansturen door de geintegreerde slimme stekkers. Je pomp kan dan bijvoorbeeld aan gaan als er warmtevraag is vanuit de woonkamer, los van slaapkamers. Valt allemaal te automatiseren.

Automatisch waterzijdig inregelen zit op de oude knoppen, hier niet op. De versie 1 met de easycontrol zit in een andere BU en is niet integreerbaar.

Met losse thermostaten en een goede ketel die ver kan terugmoduleren werkt het helemaal goed.

Het systeem kan onafhankelijk van internet blijven functioneren door de gateway.
Pagina: 1