StorkAir mechanische ventilatie slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:43
Dag,

ik heb een vraag over onze mechanische ventilatie. Er zit een 3 standen draaiknop in de keuken die de unit op zolder (aangesloten met een Perilex stekker) aanstuurt (laag/midden/hoog).

Ik wil dit graag bedienen via Home Assistant zodat als ik ga douchen niet eerst de schakelaar beneden moet omdraaien.

Ik heb een Shelly 10v dimmer gekocht omdat ik dat in een ander topic had gezien, met dezelfde MV unit.

Helaas krijg ik het niet werkend. Als ik 220v op de Shelly zet en ik meet wat er uitkomt qua spanning is dat altijd 0 volt.

Kan iemand mij een voorbeeld laten zien hoe je een dergelijke dimmer aansluit? Ik moet er bij vermelden dat ik echt 0,0 verstand heb van elektronica dus alvast excuses als dit een hele domme vraag is. Ik ben al een week aan het prutsen en nog geen steek verder.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarschijnlijk heb je een oudere shelly dimmer die vanuit je MV een spanning verwacht. De nieuwste versie heeft dat probleem niet.

Zie ook dit topic Shelly 0-10v - mechanische ventilatie aansturen

[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 07-10-2024 15:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:51
Past niet helemaal in dit topic maar her stoort mij dat in mijn situatie het hele huis dmv 1 spirobuis wordt afgezogen. Om de mechanische ventilatie energie zuiniger ten maken. Zou er een afsluitklep in de spirobuis tussen de eerste verdieping en begane grond kunnen worden gezet. Je zou dan vraaggestuurd kunnen afzuigen. In de nacht wordt de lucht van de begane grond niet afgezogen. Hier zit ik al langer over na te denken, maar heb de bewuste klep nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:43
Gizz schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:59:
Waarschijnlijk heb je een oudere shelly dimmer die vanuit je MV een spanning verwacht. De nieuwste versie heeft dat probleem niet.

Zie ook dit topic Shelly 0-10v - mechanische ventilatie aansturen
Bedankt voor je antwoord! Ik heb dat andere topic gelezen maar ik besef me dat ik echt veel te dom ben/te weinig van elektronica weet om dit voor elkaar te krijgen.

Ik ga denk ik maar wachten tot er een kant en klare oplossing is zoals een MV die af fabriek al "slim" is.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Arfman het aansluiten is heel eenvoudig. De Shelly van voeding voorzien (230v) en twee draadjes naar je Storkair.

De achterliggende reden doet er niet zo veel toe, maar met de nieuwe gen 3 (blauwe module) werkt dit meteen en met de eerste versie (wit) gaat het nooit werken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 12:28
Weet je zeker dat de StorkAir op een lager voltage schakelt? (aannemende dat deze shelly bedoelt is om maximaal 10 volt te schakelen). Zelf heb ik een ventilatie box (met 3 standen) die 230 volt schakelde "smart" gemaakt met een shelly die 2 keer 230 kan schakelen (geloof dat die ook voor rolgordijnen gebruikt kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik weet niet of dit kan met de shelly 10v dimmer.

Als je 3 standen hebt; 1, 2, 3 dan kun je hiervoor de SHELLY PLUS 2PM gebruiken. (roller shutter 2.5 kan ook)
Als je 4 standen hebt; 0, 1, 2, 3, dan verlies je met deze oplossing 1 stand.

In het eerste geval verbind je stand 1 met de fase draad zodat deze altijd aan staat. Met de shelly kun je dan de draden van stand 2 en 3 op de shelly aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@susscorfa @Opperhoof de mechanische ventilatie van @Arfman is traploos aanstuurbaar met een 0-10V signaal. Bij 0V draait de ventilatie op de laagst ingestelde snelheid en op 10V op de hoogste snelheid. Dat is een veel fijnere aansturing dan grof met 3 of 4 standen. En het is erg eenvoudig aan te sluiten, met twee draadjes in de unit.

De driestandenschakelaar blijft intact en de hoogst ingestelde snelheid is leidend (dus driestandenschakelaar op 3 en een input van 0V = ventilatie op stand 3).
susscorfa schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:39:
aannemende dat deze shelly bedoelt is om maximaal 10 volt te schakelen
Schakelen is niet echt het juiste woord. De Shelly stuurt gewoon een laagspanning uit, variërend van 0 tot 10V. Schakelen impliceert dat iets in-of uitgeschakeld wordt, een circuit dat wordt onderbroken. Maar het is dus eerder een traploos regelbaar voedingsbronnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 12:28
Gizz schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:18:
@susscorfa @Opperhoof de mechanische ventilatie van @Arfman is traploos aanstuurbaar met een 0-10V signaal.
Dankje ik kende dat systeem niet. Ik ga eens na kijken of mijn ventilatie ook zo traploos te reguleren is
Pagina: 1