Welke prijs voor nieuwe woning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vleesworst
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-04 12:05
Wij moeten volgende week beslissen of we een kavel gaan aankopen of niet. Kavel is ca. 450k incl. k.k.. en 600m2 groot. Alles moet nog gebeuren; bouwrijp maken, legeskosten, nutsvoorzieningen etc. etc.. Ik ben momenteel aan het rekenen geslagen of het allemaal te betalen is maar zie door de bomen het bos niet meer.
Wat moet je rekenen voor de bouw van de woning van ca. 180-190m2 - 800-900m3? Hierbij reken ik alle kosten mee, dus vanaf het bouwrijp maken tot dat je de sleutel krijgt (exclusief badkamer, keuken, vloeren en tuin) en hierbij rekening houdend bij een gemiddelde bouw, gewoon baksteken en een dakpannen.

En is het bouwen van een prefab woning onder aan de streep goedkoper dan dat je het middels een architect en aannemer laat bouwen?

Alvast vriendelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Reken eens andersom; wat is je budget voor een huis? Makkelijker om te kijken of 180m2 haalbaar is, want de kosten voor nieuwbouw kunnen nogal verschillen. Zie ook Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3

Ik ken verschillende mensen met prefab woningen, als je echt een doorsnee rijtjeshuis wil waar ze zo 8-12 blokken op elkaar takelen en je klaar bent dan is het wel goedkoper, maar als je een net huis wil dan ben je over het algemeen ongeveer hetzelfde kwijt als een vergelijkbaar huis zelf laten bouwen. Prefab moet je niet doen omdat het geld zou schelen, maar omdat het sneller kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:43
Ligt echt volledig aan je eisen en wensen.

Pak je enkel en alleen de meest standaard opties van prefab, dan is die flink goedkoper. Wil je elke ruimte aanpassen of bijvoorbeeld allerlei steunmuren verplaatsen, dan kan het flink oplopen.

Qu prijs valt er totaal niets over te zeggen. Ik heb huizen gezien die voor 2 ton neergezet zijn (200m2, energielabel A) en huizen van bijna 1.5 mil, die niet veel groter zijn, maar wel stuk meer afwerking hebben.

Wil je een standaard woning, vloerverwarming, warmtepomp, 4 slaapkamers en badkamer... Dan is 2 ton prima haalbaar als je bespaard.

Dan de tuin, eigenlijk hetzelfde. Grasmatten kosten zo'n 5 euro per m2. Wil je tuin laten aanleggen ben je ongeveer 50 euro per m2 kwijt (maar dat is incl een sierstraatje, lamp in tuin etc).

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 05-10-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
Bedankt voor jullie snelle reactie.
Buiten de kavel om is ons budget ongeveer ca. 550k. Daar moet dan werkelijk alles voor gebeuren. Kan je daar wel wat leuks mee of moet je dan zeggen 'leuk maar niet voor ons weggelegd zo'n project'?

Ps. We kunnen zelf alleen de sleutel in het gat steken en verder niets, dus moeten echt alles uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Heb je zelf al wat prefab huizen opgezocht die je leuk vond? Hoe duur waren die?

Want je geeft geen antwoord op de vragen.

Je kan gratis catalogus opvragen op veel sites, dat geeft meteen inzicht.

https://www.teamconstruct.be/nl/onze-woningen
Welke vind je mooi bijvoorbeeld?

[ Voor 40% gewijzigd door 99ruud99 op 05-10-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
@99ruud99 Ja dat heb ik zeker gedaan.
Maar komt daar dan niet veel bij of ben je dan wel redelijk compleet? Geen flauw idee of dat realistische bedragen zijn namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:43
Vleesworst schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:11:
Buiten de kavel om is ons budget ongeveer ca. 550k. Daar moet dan werkelijk alles voor gebeuren. Kan je daar wel wat leuks mee of moet je dan zeggen 'leuk maar niet voor ons weggelegd zo'n project'?

Ps. We kunnen zelf alleen de sleutel in het gat steken en verder niets, dus moeten echt alles uitbesteden.
Ik denk dat dat te beperkt is en dat je eerder aan 7 a 8 ton moet denken.

Ik weet niet wat degene hiervoor voor 2 ton neer denkt te zetten, maar dat zal niet veel meer dan een paar containers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Er komt een hoop bij, maar dat weet je pas na een gesprek.
Dat kunnen wij niet voor jou kiezen.
Wat je kan doen is aangeven dit is de lap grond, dit is mijn budget, ik vind deze deze en deze woning mooi, wat kunnen we voor elkaar betekenen.

Misschien geen whirlpool bad met infrarood massage maar gewoon een douche.
Misschien is er nog wel budget voor een garage of stenen schuur, maar dan komt er een iets minder mooie keuken in.
Mogelijk kan je zonnepanelen doen, maar dan geen geld voor warmtepomp.

Etc etc etc, heleboel keuzes die wij niet kunnen maken.

Je bent niet hun eerste klant, ze kunnen je met (bijna) elk budget wel op weg helpen, of een realiteitscheck geven.

@DIJK meeste rijtjeswoningen zijn gebouwd voor stuk minder. Als je een simpele woning wilt vind je die wel voor 2 ton, ook losstaand.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 05-10-2024 22:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:43
99ruud99 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:46:

@DIJK meeste rijtjeswoningen zijn gebouwd voor stuk minder. Als je een simpele woning wilt vind je die wel voor 2 ton, ook losstaand.
Hij heeft het over een huis van 800 kuub, alles moet gebeuren en hij gaat niks zelf doen. Het lijkt mij niet zo relevant om dan prijzen van 2 ton te gaan noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

https://www.itx-bouwconsu...lde-bouwkosten-per-m2#h_1

Geen ervaring mee maar genoemde prijzen lijken wel gangbaar. Dus reken op €700-800 / m2 dus je bent binnenkort huis miljonair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:19
€ 650 per kuub, dat is redelijk minimaal als je alles laat doen, met luxe afwerking ga je snel naar de €800 per kuub.

( €750 per m2 is een beste grondprijs, neem aan best in het midden van het land?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@DIJK ah ik ging uit van 180m2, dat is stuk minder dan 800m3 :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:38
Vleesworst schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:55:
Wat moet je rekenen voor de bouw van de woning van ca. 180-190m2 - 800-900m3?
Wordt je plafondhoogte rond de 4,5 meter? Of moet je nog aan de maten sleutelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-04 05:50
Alls je echt alles moet laten doen..Poeh denk dat het niet uit komt als je 800-900 m3 inhoud wil hebben..dat is echt wel een flinke huis. en ja hoe groter dan zal ook de afwerkings prijs snel oplopen...

Voor 2 ton bouwde je in 2014 al niets....wie dat lukt..weet ik niet maar dan zou je toch bizar veel zelf moeten doen. En bij dit kavel is niet geregeld..nada noppes en alles telt bij elkaar op

Ik zou eerder voor bestaande bouw kiezen. Dan weet je wat je krijgt (en wat er nog voor budget is om te laten verbouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-04 17:45
Heel grofweg klinkt het wel ongeveer realistisch. Maar daar heb je weinig aan.

Zoek 1 of 2 aanbieders van prefab. Neem asap contact op met je vraag en misschien kunnen ze nog op tijd een offerte maken. Het handigst is als ze dan ook afwerking doen, zodat ze dat ook kunnen meenemen in de offerte. Dan weet je wat mogelijk is.

Als dat niet lukt, neem je een behoorlijk risico met dat kavel (heb je trouwens gekeken of de grondprijs reëel is?). Je kunt sowieso "iets" bouwen, maar of dat gaat worden wat je had gehoopt blijft dan de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:35
Zoals de rest zegt: het ligt heel erg aan wat je precies wil gaan doen met je bouwtechniek, je luchtbehandeling, verwarming en koeling, elektra. En sanitair en keuken geldt hetzelfde: je kunt daarvoor samen met een klein 10k klaar zijn, maar je kunt er ook een ton of meer op stuk slaan.

En juist als je zelf gaat bouwen kunnen daar heel dure keuzes tussen zitten. Mijn keuze voor een CLT casco en open houten gevelbekleding was zeker een ton duurder dan wanneer ik voor een ytong en metselwerk had gekozen.

500 / m3 is wel de ondergrens, een bovengrens is er uiteraard niet. Zorg sowieso dat je niet hele budget begroot maar hou minstens 10% buffer want je krijgt altijd tegenvallers. Zo bleek bij mij uit de sondering dat ik onder mijn kelder ook nog eens 21 palen mocht laten boren.

Belangrijk bij een kavel is je ook verdiepen in de mogelijkheden. Ik heb gebouwd op een vergelijkbaar kavel, met een bouwvlak van 130 m2, maar de beperking dat de hoogbouw niet meer dan 600 m3 mocht zijn. En dan is deze gemeente ook nog zo strikt dat ze voor die regels - overigens terecht - onderdelen zoals een dakkapel die achteraf vergunningvrij aangebracht zou mogen worden, meetellen in die limiet.

Maar met 550k budget moet je zeker leuk kunnen bouwen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
450.000 euro voor een stukje grond van 20 bij 30 meter en daar dan nog 's 550.000 euro in stoppen aan stenen.
Dan zou ik toch gaan voor een groter kavel waar al jaren een huis op staat.
Dan maar niet op die specifieke plek, maar ergens anders waar de prijzen een tikkie lager zijn.
P.S. volg een paar klus cursussen aan de Volksuniversiteit. Dan kun je daarna duizenden euro's besparen door het zelf te doen. Mijn dochter (en vriend) hebben hun hele huis zelf gebouwd (met hulp van handige vrienden, familie en kennissen). Die hebben nu voor een prikkie een prachtig huis staan, precies zoals ze het wilden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:49
Yaksa schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:15:
450.000 euro voor een stukje grond van 20 bij 30 meter en daar dan nog 's 550.000 euro in stoppen aan stenen.
Dan zou ik toch gaan voor een groter kavel waar al jaren een huis op staat.
Dan maar niet op die specifieke plek, maar ergens anders waar de prijzen een tikkie lager zijn.
P.S. volg een paar klus cursussen aan de Volksuniversiteit. Dan kun je daarna duizenden euro's besparen door het zelf te doen. Mijn dochter (en vriend) hebben hun hele huis zelf gebouwd (met hulp van handige vrienden, familie en kennissen). Die hebben nu voor een prikkie een prachtig huis staan, precies zoals ze het wilden.
Ik heb vorig jaar een woning gekocht 200m2 en perceel 620m2. Volledig in oorspronkelijke staat aangekocht voor 550k. Verbouwing/verduurzaming is 250k ingegaan ondanks heel veel zelf gedaan (zeker 1500 uur van mezelf en nog meer van vrienden/familie). Tuin/afdak moet allemaal nog gebeuren en zit daar nog niet in.

Als ik in mijn omgeving vergelijk scheelt het niet de wereld met nieuwbouw, al helemaal niet als je alles uitbesteed.

Bestaande woningen zijn vooral goedkoper als ze qua isolatie/systemen/afwerking niet op hetzelfde niveau zitten naar mijn mening. Verbouwen is ook gewoon verschrikkelijk duur.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 06-10-2024 09:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier ook een bestaande woning verbouwd (incl isolatie conform nieuwbouw, warmtepomp, etc) terwijl we qua budget ook voor kavel hadden kunnen gaan. Het ontloopt elkaar niet heel veel behalve dat de woning die we hebben gekocht vele malen groter is (264m2) dan wat er op veel kavels gebouwd kan of mag worden met ons budget, plus de locatie dichtbij het centrum in plaats van landelijk (persoonlijke voorkeur met kinderen).

Het heeft beide voor en nadelen maar een goede verbouwing doet qua kosten niet onder aan nieuwbouw.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 06-10-2024 09:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:38
Wij zijn op dit ogenblik ook bezig met een nieuwbouwtraject, in ons geval komt het zo rond de €650/m3. Ex grond. Houd er wel rekening mee dat de m3 prijs wordt berekend ahv de buitenmaten van het huis.

550k lijkt me dus prima te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door kleefding op 06-10-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:04
[..]

Dan kan je wel een bouwcoach gebruiken, zoals bijvoorbeeld https://www.woningvannu.nl/bouwcoach/ ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
En wat had je zelf al gevonden? Ik heb hier ook al eens naar gekeken, veel uitzoekwerk gedaan.

Je vraag komt nogal lui over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17
Check het nieuwbouw topic wat eerder al genoemd is. Daar staan diverse richtprijzen in waar je verder mee kunt.
Mijn inschatting is dat het bedrag te weinig is als je onder architectuur wilt bouwen. Wil je met een catalogus woning verder dan is het krap maar met veel mitsen en maren (keuzes!) haalbaar.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:30
Vleesworst schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:55:
Wat moet je rekenen voor de bouw van de woning van ca. 180-190m2 - 800-900m3? Hierbij reken ik alle kosten mee, dus vanaf het bouwrijp maken tot dat je de sleutel krijgt (exclusief badkamer, keuken, vloeren en tuin) en hierbij rekening houdend bij een gemiddelde bouw, gewoon baksteken en een dakpannen.

En is het bouwen van een prefab woning onder aan de streep goedkoper dan dat je het middels een architect en aannemer laat bouwen?

Alvast vriendelijk bedankt!
Ergens tussen de 450k en 550k, afhankelijk van wat je allemaal kiest.

Is prefab goedkoper? Nee, waarschijnlijk niet. Prefab heeft met name zin bij veel dezelfde huizen bouwen. Voor een vrijstaande woning kun je net zo goed traditionele bouw doen. Traditionele bouw is tegenwoordig ook al deels prefab, de fundering, vloerelementen, dakelementen zijn vaak toch fabrieksmatig geproduceerd.

Een goeie indicatie van bouwkosten kun je eenvoudig bij groothuisbouw bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar

Met 550k in totaal moet je wel kunnen uitkomen. Maar dan moet je wel op het budget letten als daar ook keuken, badkamer, vloeren en tuin nog van gedaan moet worden.

Beste advies: ga eens met een paar contructeurs praten. Je hoeft niet direct een architect te nemen. Een constructeur kan een prima huis voor je tekenen inc alle constructie en bouwaanvragen. Een architect is meer voor als je echt wat bijzonders wil, en daar heb je geen budget voor.

Ter indicatie, we zijn nu zelf aan het bouwen. Als alles klaar is hebben we een tweekapper van 188m2 vloeroppervlak met vrij luxe technische systemen (vvw en aircos, luchtbehandeling, triple glas, grote schuifpuien). De keuken, badkamer en vloeren besparen we wat op (als in: bouwmarkt spul, kan dus veel duurder). Totale kosten ex grond, komen rond de 435k uit. Dus sleutelklaar met oprit en tuin. Vrijstaand zou ongeveer 50k duurder zijn. Grond nog bouwrijpmaken ligt uiteraard aan wat er nu staat, maar reken ook een 10k tot 25k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:35
BFmango schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:36:
En wat had je zelf al gevonden? Ik heb hier ook al eens naar gekeken, veel uitzoekwerk gedaan.

Je vraag komt nogal lui over.
TS kan toch prima vragen naar eerdere ervaringen van anderen? Hij moet het al volgende week beslissen dus ik snap wel dat hij dit op een forum vraagt voor een indicatie of het überhaupt mogelijk is.

[ Voor 18% gewijzigd door Bozariusz op 06-10-2024 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:59
Dat is een flink besluit en heel veel vragen die je niet binnen een week gaat beantwoorden en uitrekenen.
ik zeg altijd; "bij twijfel, doen!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vleesworst
Bedankt voor alle input. we gaan waarschijnlijk vrijdag nog maar Beurs Eigen Woning. Wat ik hier allemaal zo lees is dag het zeker haalbaar moet zijn maar dat ik niet enorm veel afwijkende/uitgebreide wensen moet hebben..
Denk dat we deze week uiterlijk begin volgende week idd een bod moeten doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 18:00

backupdevice

Boeh!

Vleesworst schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:12:
Bedankt voor alle input. we gaan waarschijnlijk vrijdag nog maar Beurs Eigen Woning. Wat ik hier allemaal zo lees is dag het zeker haalbaar moet zijn maar dat ik niet enorm veel afwijkende/uitgebreide wensen moet hebben..
Wij zijn ook bezig en werken nu met 750 euro per kuub. Dit is met goede afwerking, w/w wp, alu kozijnen inclusief triple glas , zonnewering en wtw ventilatie . Dit is echter ex keuken en vloeren .

Tel daar dus nog een kleine 50K bij op.

[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 06-10-2024 20:16 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:38
mcsluis schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:42:
Dat is een flink besluit en heel veel vragen die je niet binnen een week gaat beantwoorden en uitrekenen.
ik zeg altijd; "bij twijfel, doen!"
Als ik twijfel of ik de sloot overkom dan kleed ik mij later wel om als het fout gaat, als ik twijfel of ik een snack wel lust bestel ik er wel een milkshake bij, als ik twijfel of ik mij iets heel duurs kan veroorloven dan koop ik het niet tot ik het zeker weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Lijkt me een realistisch beeld. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evmmb
  • Laatst online: 10:58
barbarbar schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:59:
[...]

Met 550k in totaal moet je wel kunnen uitkomen. Maar dan moet je wel op het budget letten als daar ook keuken, badkamer, vloeren en tuin nog van gedaan moet worden.

Beste advies: ga eens met een paar contructeurs praten. Je hoeft niet direct een architect te nemen. Een constructeur kan een prima huis voor je tekenen inc alle constructie en bouwaanvragen. Een architect is meer voor als je echt wat bijzonders wil, en daar heb je geen budget voor.

Ter indicatie, we zijn nu zelf aan het bouwen. Als alles klaar is hebben we een tweekapper van 188m2 vloeroppervlak met vrij luxe technische systemen (vvw en aircos, luchtbehandeling, triple glas, grote schuifpuien). De keuken, badkamer en vloeren besparen we wat op (als in: bouwmarkt spul, kan dus veel duurder). Totale kosten ex grond, komen rond de 435k uit. Dus sleutelklaar met oprit en tuin. Vrijstaand zou ongeveer 50k duurder zijn. Grond nog bouwrijpmaken ligt uiteraard aan wat er nu staat, maar reken ook een 10k tot 25k.
Off topic, maar uit interesse. Waarom geen vrijstaand? Ik kan me zelf niet voorstellen om zo'n traject in te gaan en vervolgens het risico te lopen om naast <vul maar in> te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit maakt het wel spannender.

Bij een project woning heb je een project ontwikkelaar die het proces begeleid. Als je in eigen beheer bouwt zul je dat moeten regelen. Een architect kan een leuk plaatje maken, een aannemer kan best wat bouwen, maar er komt daarna nog meer kijken. Je zult ook de vergunningen moeten regelen. En daarna blijven er zaken komen, zoals nuts voorzieningen en tig andere zaken. Iemand zal dat moeten doen.

Hierboven werd al geopperd om zelf meer te doen, wat uiteraard flink in de kosten scheelt. Maar begrijp goed dat 'turn key' opleveren echt compleet de andere kant is. En er zijn genoeg partijen die daarbij willen helpen, maar het prijskaartje is ook flink.

Over welke regio hebben we het? De randstad is toch wat duurder.
En mocht je besluiten om qua organisatie een stuk zelf te doen, dan kun je buiten de randstad ook voordeligere vakmensen vinden. Dan laat je de woning casco opleveren en werk je hem zelf af. Dat kun je dan ook gewoon laten doen, maar wel in je eigen tempo met je eigen budget.

O ja, laatste opmerking:
Je kunt de bouw ook faseren of bepaalde onderdelen later opwaarderen. Een garage kun je ook na een jaar pas neerzetten of een gevelbekleding kan eerst wat simpeler worden uitgevoerd.
Als je een '2de hands' woning koopt is vaak ook niet alles meteen perfect, waarom zou dat bij nieuwbouw wel moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Praat eens met SelektHuis. Leg op tafel wat je maximale budget is en wat je eisen/wensen zijn en of ze daaraan kunnen voldoen.
Ik weet natuurlijk niet hoe het met die kavel zit, maar gezien de prijs zal het niet perse storm lopen? Wellicht dus een idee om een optie op die kavel te nemen ipv direct te kopen. Dat geeft je tijd om met wat bouwers te praten.

Let er ook op dat een hypotheekverstrekker vaak pas een hypotheek op een stuk grond wil geven als je een getekende aannemingsovereenkomst hebt én een onherroepelijk bouwvergunnig.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorthacs
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-04 14:28
Wij hebben vorig jaar intrek genomen in ons nieuwe huis, weliswaar in BE. Hier hebben wij alles zelf geregeld, van architect (ontwerp woning), tot vergunningen, aannemers, opvolging etc. Totaal oppervlakte 265m2, eigenlijk woonklaar zitten we rond 390k inclusief de prijs van de architect en alle vergunningen, afbraak oude woning. Vloeren en deuren zelf geplaatst. Dus als je echt alles moet uitbesteden denk ik dat je snel richting de 500k gaat.

Uiteraard is de tuin nog niet gedaan, dit is voorlopig gedaan met wat worteldoek, grind en graszaad voor 1000€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 13:04
2,23 miljoen Gulden en dan moeten vragen is dat te doen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

donaldk schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:52:
2,23 miljoen Gulden en dan moeten vragen is dat te doen...
Welkom in 2024.

Of verdien jij ook nog FL 1200 als modaal inkomen? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2024 10:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
evmmb schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 00:53:
[...]

Off topic, maar uit interesse. Waarom geen vrijstaand? Ik kan me zelf niet voorstellen om zo'n traject in te gaan en vervolgens het risico te lopen om naast <vul maar in> te wonen.
Domweg omdat we alleen op die kavel ingeloot werden. De vrijstaande kavels waren al vergeven door de mensen die hoger op de lijst stonden. Hier in de omgeving was dit de enige kans op een zelfbouw kavel. We hadden sowieso een optie die ruim doorliep zodat we genoeg tijd hadden om met de buren een plan te maken. Pas nadat we met de buren overeenstemming hadden, hebben we beide akkoord gegeven voor de kaves.

We gaan waarschijnlijk nog wel een keer vrijstaand bouwen, maar de kavels hier komen om de paar jaar in kleine plukjes vrij. Dus ook dan moeten we wat geluk hebben.

Voordeel is wel dat we nu een huis kunnen bouwen waar al direct 150k overwaarde in zit omdat bouwen hier nu goedkoper is dan bestaand kopen. Dus dat kan mooi meegenomen worden mochten we nog eens een vrijstaande kavel krijgen.

Waarom dan zelf bouwen en niet bestaand? Omdat alles wat in de buurt te koop komt niet naar onze wens is, en met name qua energieneutraal en wtw veel aan gedaan moet worden. We kwamen er keer op keer op uit dat we ebter zelf kunnen bouwen, met voordeel dat we direct overwaarde hebben ipv een toch al duur huis nog moeten verbouwen voor 150k tot 200k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-04 15:21
Hier (oost NL) rekenen ze met 650,- per m3 gemiddeld casco. Daarbovenop komt dan nog:
vloeren, badkamer, keuken etc dus ga je zo nog een ton bij overheen. (zelf gerekend met huis buitengebied van 1000 m3: 650.000 + 100.000 = 750.000 totaal.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-04 20:53
Groningerkoek schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:27:
[...]

Wordt je plafondhoogte rond de 4,5 meter? Of moet je nog aan de maten sleutelen?
Want woonoppervlak x plafondhoogte = inhoud woning? Sorry, nee zo werkt het niet. Onze woning is +- 210m2 en heeft een inhoud van ongeveer 890m3. En nee, we hebben niet bepaald plafonds van 4+ meter hoog.

Onder woonoppervlak wordt een heleboel niet meegerekend; geen garage, ruimte met een hoogte van minder dan 1.5m (veelal delen van een zolder/vliering), kelder meestal niet (tenzij voorzien van daglicht en hoog genoeg plafond) en andere ruimtes zoals een meterkast ook niet. Sommigen rekenen ook (delen van) de gang(en) niet mee, meestal indien onder de 4m2. Daarbij wordt het woonoppervlak gemeten aan de binnenzijde van de muren (binnenmuren wel meegerekend).

Bij de inhoud wordt met de buitenmaten gerekend en telt alles gewoon mee. Daarbij wordt er bij de inhoud gerekend met een groter oppervlak, omdat alle hierboven uitgesloten dingen daar wel meetellen (garage, buitenmuren, kelder). Dus bij een woonoppervlak van 190m2 kan je best een totaaloppervlak van 250-280m2 of meer hebben. En omdat in de inhoud de vloeren ook meegerekend worden, kom je dan prima aan 800+ m3, ook al zijn de plafonds maar bijvoorbeeld 2.7 of 2.8m. Voor meer info, zie bijvoorbeeld hier.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-04 16:51
soepah schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:31:
Hier (oost NL) rekenen ze met 650,- per m3 gemiddeld casco. Daarbovenop komt dan nog:
vloeren, badkamer, keuken etc dus ga je zo nog een ton bij overheen. (zelf gerekend met huis buitengebied van 1000 m3: 650.000 + 100.000 = 750.000 totaal.
Het hangt er helemaal vanaf wat je allemaal zelf kunt doen, of kunt laten doen door mensen die je goed kent en niet de hoofdprijs rekenen. Het is absoluut mogelijk om een riante woning te maken voor 550k. Wanneer je goed op je budget let kan dat anno 2024 ook voor minder dan 4 ton. Vrienden van mijn ouders doen dat. Zij worden ondersteund door een bevriende aannemer, maar doen bijna alles zelf.

Persoonlijk zou ik de basis door een aannemer laten doen, maar daarna zoveel mogelijk zelf aan de gang of zelf partijen uitzoeken om het te laten doen. Een aannemer is al snel duur. Marges op bouwmaterialen en uurloon hakt er al snel in. Mijn vader heeft dat overigens zelf wel aangedurfd en is in de rol van aannemer gedoken (voor een grote schuur). Dat scheelt bakken met geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LilChris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-04 19:22
Ben je inmiddels wat verder gekomen? Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen, ik zit in exact dezelfde situatie met vergelijkbare budgetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vleesworst
LilChris schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Ben je inmiddels wat verder gekomen? Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen, ik zit in exact dezelfde situatie met vergelijkbare budgetten.
Sorry voor mijn wat late reactie. Het bod wat ik een paar weken geleden dacht in te moeten dienen is vanwege de grote belangstelling voor de kavel verplaatst naar einde volgende week. Dus inmiddels wel wat verder gekomen maar voornamelijk op het gebied van de financiering. Ik ben nog erg druk bezig om te kijken welk soort woning ik er neer mag zetten volgens de welstandseisen van de gemeente. Dus dat maakt het erg lastig om een plan te maken omdat het soort kip ei verhaal wordt. Straks heb ik een kavel waar ik niet de woning neer mag zetten die ik er graag zou willen neer zetten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 16:25
Orkaan schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 04:09:
Alls je echt alles moet laten doen..Poeh denk dat het niet uit komt als je 800-900 m3 inhoud wil hebben..dat is echt wel een flinke huis. en ja hoe groter dan zal ook de afwerkings prijs snel oplopen...

Voor 2 ton bouwde je in 2014 al niets....wie dat lukt..weet ik niet maar dan zou je toch bizar veel zelf moeten doen. En bij dit kavel is niet geregeld..nada noppes en alles telt bij elkaar op

Ik zou eerder voor bestaande bouw kiezen. Dan weet je wat je krijgt (en wat er nog voor budget is om te laten verbouwen)
Dat is natuurlijk lariekoek. 3 jaar geleden nog een 2 onder 1 kapper laten opleveren voor 226k. 150m2, warmtepomp, A++, keuken, badkamer, vloeren, oprit straten, terras etc. Alles sleutelklaar. Kavel is 430 en zat bij de prijs is, circa 75k.

De clue, Oost Groningen. Het kan wel, niet in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Vleesworst schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

Sorry voor mijn wat late reactie. Het bod wat ik een paar weken geleden dacht in te moeten dienen is vanwege de grote belangstelling voor de kavel verplaatst naar einde volgende week. Dus inmiddels wel wat verder gekomen maar voornamelijk op het gebied van de financiering. Ik ben nog erg druk bezig om te kijken welk soort woning ik er neer mag zetten volgens de welstandseisen van de gemeente. Dus dat maakt het erg lastig om een plan te maken omdat het soort kip ei verhaal wordt. Straks heb ik een kavel waar ik niet de woning neer mag zetten die ik er graag zou willen neer zetten..
Het type woning... dat moet toch wel bekend zijn of in PDF dokumenten op de website van de Gemeente te vinden zijn.
Bij mij was dat duidelijk aangegeven; een standaard zadeldak type, met onder anderen rode baksteen en donkergrijze dakpannen.

Wil je goedkoop, hou de woning bouwkundig simpel; 4 rechte muren met een dak erop, goedkoper kan haast niet: de zadeldak woning.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vleesworst
natural colour schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

Het type woning... dat moet toch wel bekend zijn of in PDF dokumenten op de website van de Gemeente te vinden zijn.
Bij mij was dat duidelijk aangegeven; een standaard zadeldak type, met onder anderen rode baksteen en donkergrijze dakpannen.

Wil je goedkoop, hou de woning bouwkundig simpel; 4 rechte muren met een dak erop, goedkoper kan haast niet: de zadeldak woning.
Ja dat zou je zeggen he dat het wel duidelijk moet zijn wat voor type woning er op mag. Maar zelfs de gemeente kan daar nu niet heel specifiek een antwoord op geven. Het verhaal is dat er 3 kavels beschikbaar komen waar onlangs de bestemming wonen op is gekomen nav een plan. Op dat plan stonden 3 woningen getekend met een bijzondere kapvorm (zie hieronder)De welstandsnota van de gemeente zegt dat de dakvormen in dit gebied hetzelfde moeten zijn in een cluster woningen. Lang verhaal kort, het lijkt dat ik aan dat type dakvorm vast zit. En daarom dus misschien aan een architect vast zit ipv een catalogusbouwer. Ik ga maandag met Selekthuis bellen of zij een dergelijke kap kunnen bouwen. Ik las op hun site namelijk wel dat je met hellingen van de daken kunt 'spelen' echter weet ik niet of dat ook voor 1 kant van het dak mag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWtYf9B98HCen8kLQTT1prUMhnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3Y8EjphBWZSggdcWqvUZJvj.jpg?f=fotoalbum_large.

[ Voor 21% gewijzigd door Vleesworst op 26-10-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Vleesworst schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Ja dat zou je zeggen he dat het wel duidelijk moet zijn wat voor type woning er op mag. Maar zelfs de gemeente kan daar nu niet heel specifiek een antwoord op geven. Het verhaal is dat er 3 kavels beschikbaar komen waar onlangs de bestemming wonen op is gekomen nav een plan. Op dat plan stonden 3 woningen getekend met een bijzondere kapvorm (zie hieronder)De welstandsnota van de gemeente zegt dat de dakvormen in dit gebied hetzelfde moeten zijn in een cluster woningen. Lang verhaal kort, het lijkt dat ik aan dat type dakvorm vast zit. En daarom dus misschien aan een architect vast zit ipv een catalogusbouwer. Ik ga maandag met Selekthuis bellen of zij een dergelijke kap kunnen bouwen. Ik las op hun site namelijk wel dat je met hellingen van de daken kunt 'spelen' echter weet ik niet of dat ook voor 1 kant van het dak mag.

[Afbeelding].
Een bouwkundig tekenaar kan prima woningen ontwerpen, een architect is alleen maar voor de luxe waarvoor je dik betaald.

Voor mijn woning heb ik een locale (jonge) aannemer gevonden die uitsluitend in traditionele stijl wil bouwen; dat is in steen, geen houtskelet. (reden is dat deze aannemer geen werkplaats voor pre-fabricatie heeft)

Voor de berekeningen/ tekenwerk doet de aannemer beroep op een externe bouwkundig tekenaar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
natural colour schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Een bouwkundig tekenaar kan prima woningen ontwerpen, een architect is alleen maar voor de luxe waarvoor je dik betaald.

Voor mijn woning heb ik een locale (jonge) aannemer gevonden die uitsluitend in traditionele stijl wil bouwen; dat is in steen, geen houtskelet. (reden is dat deze aannemer geen werkplaats voor pre-fabricatie heeft)

Voor de berekeningen/ tekenwerk doet de aannemer beroep op een externe bouwkundig tekenaar.
Zelfde hier inderdaad. Bouwkundigburo wat de tekening op maat heeft gemaakt, ontwerpen heeft gemaakt, vergunningen heeft geregeld, aannemers heeft geadviseerd en een paar keer op de bouw is wezen kijken of alles goed gaat. Kosten daarvan waren iets van € 2500,- totaal. Is dagelijks werk voor die jongens. Gewoon een bellijst maken met aannemers in de buurt die enigzins particuliere huizen doen, en dan domweg gaan vragen met wie ze graag samenwerken. Dan komen er vanzelf wel een paar namen bovendrijven en een paar aannemers die er interesse in hebben. Dan bij twee of drie gaan kijken en met wie het klikt, kiezen en klaar. Twee of drie aannemers de uiteindelijke plannen laten tellen (offerte maken), en daar dan uit kiezen of nog gaan strepen in de kosten. Klinkt simpel, is het ook, maar kost wel tijd.

Qua tekening hebben we ons eigenlijk zo goed mogelijk proberen te houden aan wat de gemeente al bedacht had. Met name om geen tijd te verspillen. We waren de enige die direct bij de eerste indiening goedkeuring heeft gehad voor de plannen. We waren de laatste die de kavels hadden, we zijn één van de eerste die aan het bouwen zijn. Kortom: wees flexibel, laat je adviseren en vaar daar dan ook op. Alles wat je anders bedenkt, of tegen de aannemer of tekenaar ingaat kost klauwen met tijd en geld. Als het om relatief kleine/goedkope dingen gaat kun je dat veel beter tijdens de bouw doen, dan is het papierwerk in ieder geval rond en kun je met de onderaannemers dingen direct regelen. Bij zelfbouw zijn die flexibel zat als je met vragen komt die ook zinvol/nuttig zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door barbarbar op 26-10-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarriereMaker
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-03 01:17
Succes allemaal. Zou er zelf niet aan beginnen, maar als het budget en geduld er is.. vooral doen. Graag lees ik jullie looptijd, planning en kostenplaatje globaal in deze forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:44
Reken ook uit wat huren kost tov kopen incl reparaties, belastingen enz. Huis misschien 3.5k p maand. Stel dat huren 2k kost en investeer je 1500 euro 6.5% (inc inflatie) heb je ook 2 miljoen euro na 30 jaar + Stenen kun je niet eten.

[ Voor 9% gewijzigd door enermax op 27-10-2024 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

enermax schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:54:
Reken ook uit wat huren kost tov kopen incl reparaties, belastingen enz. Huis misschien 3.5k p maand. Stel dat huren 2k kost en investeer je 1500 euro 6.5% (inc inflatie) heb je ook 2 miljoen euro na 30 jaar + Stenen kun je niet eten.
Natuurlijk kun je stenen eten. Met een opeethypotheek. Of kleiner wonen op de oude dag. Daarnaast, een vergelijkbare woning voordeliger huren dan kopen?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
enermax schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:54:
Huren 2k nu is over 30 jaar meer dan 4k rekening houdend met huurverhoging van 3% per jaar

Je rekensom is veel te optimistisch mbt huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-04 08:26
Hoe is het afgelopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vleesworst
Goed dat je er naar vraagt, we zijn met ruim 100k overboden terwijl wij ook al 40k hadden overboden :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vleesworst
Inmiddels is ons project toch weer nieuw leven ingeblazen en hebben we een bestaande woning gekocht op een redelijk groot perceel. Zijn de de afwegingen aan het maken voor of helemaal plat en nieuwbouw of renoveren en uitbouw. Veel zal vallen of staan met de prijs..

[ Voor 8% gewijzigd door Vleesworst op 22-03-2025 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 22:24

Fe2O3

Ja das roest

jeroenkb schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:36:
[...]

Huren 2k nu is over 30 jaar meer dan 4k rekening houdend met huurverhoging van 3% per jaar

Je rekensom is veel te optimistisch mbt huren.
En dit jaar krijg je als je pech hebt al 7+ %, dat tikt idioot hard door over 30 jaar. (ie. die 3% is nog laag ingeschat).

Dum de dum

Pagina: 1