Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_S
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-04 20:51
Beste tweakers,
Mijn vraag is simpel, hopelijk het antwoord ook.
Kan ik de Unifi Cloud Gateway Ultra gebruiken enkel als 'Cloud Key', dus het gateway gedeelte zou ik gewoon nog door mijn modem/router laten doen van telenet (in dit geval).
De cloudkey gen 2 is moeilijk beschikbaar en dubbel zo duur dan deze gateway ultra, vandaar de vraag.
Bedankt alvast!
Mvg,
Johan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:56
Ja, dat kan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_S
Bedankt voor het antwoord.
Dit zal zichzelf uitwijzen bij de installatie van de gateway?
Is dit een optie die ik ergens zal moeten aanvinken?
Mvg,
Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het kan, maar waarom zou je het willen?
Die cloud gateway Ultra kan prima met dubbel NAT omgaan. Dus simpelweg de Telenet router lan naar de CGU wan laten lopen en de rest lekker op je cgu laten doen zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oj kan ook een de unifi beheer omgeving op een server zetten of op een PC mis je alleen statistieken als hij uitstaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_S
Ik dacht dat er conflicten zouden ontstaan met dubbel NAT.
Ik probeer het eerst zo dan.
Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:56
Johan_S schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:23:
Dit zal zichzelf uitwijzen bij de installatie van de gateway?
Is dit een optie die ik ergens zal moeten aanvinken?
Bij het instellen van je LAN op de UCG moet je hem instellen op "Third-party gateway". Dan blijft de DNS en DHCP van het modem/router van je provider in gebruik. Aan de LAN-zijde moet je dan ook IP-adres gebruiken dat in de range van de modem/router van je provider zit.

[ Voor 13% gewijzigd door FredvZ op 05-10-2024 14:23 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Wat je wil, kan perfect, maar je ruilt 100 euro kwaliteitsapparatuur in voor een brol-router van je provider.

Een provider nemen die bridge-mode ondersteunt, is de enige correcte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rafbelg schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:26:
Wat je wil, kan perfect, maar je ruilt 100 euro kwaliteitsapparatuur in voor een brol-router van je provider.

Een provider nemen die bridge-mode ondersteunt, is de enige correcte oplossing.
Zoals ik al zei, dat hoeft dus niet. Ubiquiti spul kan prima met dubbel NAT omgaan. Enige waar je even rekening mee moet houden is subnet ranges.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Niets hoeft, maar de brolrouter van de provider blijft dan natuurlijk actief op je netwerkverbinding waardoor je mindere prestaties op je toestellen kan ervaren...

[ Voor 4% gewijzigd door rafbelg op 07-10-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:09
Johan_S schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:22:
Ik dacht dat er conflicten zouden ontstaan met dubbel NAT.
Ik probeer het eerst zo dan.
Bedankt voor de hulp!
Afhankelijk van welke Telenet modem/router je hebt kan die MAC bridging doen, dan is je Unifi gateway de enige router in het verhaal. Maar ik vrees dat je een Telenet router gaat hebben zonder MAC bridging, afgelopen jaren moest je daarvoor zelf naar de Telenet winkel gaan en je router omruilen voor eentje met MAC bridging functionaliteit, weet niet of dat ondertussen gewijzigd is.

Maar dubbel NAT is geen enkel probleem overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-05 16:32
Sorry voor de necropost - maar ik zit met hetzelfde idee. De nieuwere telenet routers kunnen idd geen bridging doen - maar ik zit dan met het probleem dat ik m’n telenet router zou buiten kegelen maar dan geen WiFi meer heb, en dan liefst een Ubiquiti AP moet kopen. En die lopen alweer op richting de 100€+. Ook ben ik een IT’er die vaak moet RDP’en dus in bepaalde gevallen kan dubbele NAT wel voor problemen zorgen, niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Callewaert schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:22:
Sorry voor de necropost - maar ik zit met hetzelfde idee. De nieuwere telenet routers kunnen idd geen bridging doen - maar ik zit dan met het probleem dat ik m’n telenet router zou buiten kegelen maar dan geen WiFi meer heb, en dan liefst een Ubiquiti AP moet kopen. En die lopen alweer op richting de 100€+. Ook ben ik een IT’er die vaak moet RDP’en dus in bepaalde gevallen kan dubbele NAT wel voor problemen zorgen, niet?
Dubbel NAT speelt alleen een rol bij inkomende verbindingen, niet bij uitgaande. Dus tenzij jij RDP open hebt staan naar het internet waar jij van buitenaf mee naar thuis verbindt ga je hier niet tegenaan lopen.

Overigens, als je dat wel hebt, dan ben je geen IT’er :+ want dan had je een VPN gehad.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-05 16:32
nelizmastr schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

Dubbel NAT speelt alleen een rol bij inkomende verbindingen, niet bij uitgaande. Dus tenzij jij RDP open hebt staan naar het internet waar jij van buitenaf mee naar thuis verbindt ga je hier niet tegenaan lopen.

Overigens, als je dat wel hebt, dan ben je geen IT’er :+ want dan had je een VPN gehad.
Haha, klopt - ik ben beginnend IT’er/bijna afgestudeerd O-)
Telenet heeft wel nog 1 model die je kan vragen die tot 1Gbps ondersteund en wel bridging voorziet - misschien is dat zelfs een optie. Als dubbele NAT idd geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Callewaert schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

Haha, klopt - ik ben beginnend IT’er/bijna afgestudeerd O-)
Telenet heeft wel nog 1 model die je kan vragen die tot 1Gbps ondersteund en wel bridging voorziet - misschien is dat zelfs een optie. Als dubbele NAT idd geen probleem is.
Bridge is altijd een pre omdat het vrijheid geeft, maar als je geen strenge inkomende eisen hebt qua verkeer dan zal het zonder ook wel loslopen.

Dubbel NAT is geen vloek maar vooral een extra stap als je iets wilt forwarden, maar daarin blijft mijn advies om alleen een VPN te forwarden en de rest lekker over de VPN te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan_S
Bedankt voor alle hulp!
Ondertussen werkt alles bij mij.
Telenet model - unifi cloud gateway - unifi switch - unifi ap’s.
Met dubbel NAT, zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bedankt voor het terugmelden. Dubbel NAT is minder vaak een probleem dan mensen denken. Je kan het zien als een extra hop met minimale latency.

Bij de meeste providers kun je in het kastje van de provider de unifi cloud gateway als DMZ host configureren. Dan hoef je verder geen port forwards te doen en werkt VPN (gebruik zelf wireguard) direct zonder problemen.

Als je maximale bescherming wilt gebruik je geen DMZ host, maar forward je alleen de poorten die nodig zijn voor je VPN. Dan heb je een dubbele firewall voor je interne netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValueOfUseless
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 14:14
Kan mij iemand door het process lozen want ik krijg het precies niet werkende.
Setup:
- Telenet router met lan subnet 0.1 -> port 5 van CGU
- CGU network 'default' (auto) met range 1.0 -> 1.255
- CGU network 'telenet' (third party gateway) geen range instellingen, VLAN ID 80

Bij het opstarten van CGU krijg je een 'internet' configurator maar geen enkele van de config leggen de internet link dus ben ik maar verder gegaan met de "off line" configuratie. Niet geconnecteerd met de app maar via de bedraad naar de UGC en de browser ui
.
Lang verhaal kort, ik krijg telenet internet niet door het netwerk geduwd.

Los van mijn opstelling, hoe heb je het klaar gespeeld Johan_S?

zij-sprongen:
  • Als ik de rest van het netwerk unifi switchen aansluit komen ze allemaal terecht in het 'default' netwerk met 0.x ip adressen
  • Als ik switch poorten aanpas naar het telenet netwerken dan gaan ze op oranje
  • Kan het zijn dat ik moeten wachten op DHCP vernieuwing van Telenet?
.

Thxxxx!!

[ Voor 4% gewijzigd door ValueOfUseless op 08-02-2025 23:09 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ValueOfUseless schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:07:
Kan mij iemand door het process lozen want ik krijg het precies niet werkende.
Setup:
- Telenet router met lan subnet 0.1 -> port 5 van CGU
- CGU network 'default' (auto) met range 1.0 -> 1.255
- CGU network 'telenet' (third party gateway) geen range instellingen, VLAN ID 80

Bij het opstarten van CGU krijg je een 'internet' configurator maar geen enkele van de config leggen de internet link dus ben ik maar verder gegaan met de "off line" configuratie. Niet geconnecteerd met de app maar via de bedraad naar de UGC en de browser ui
.
Lang verhaal kort, ik krijg telenet internet niet door het netwerk geduwd.

Los van mijn opstelling, hoe heb je het klaar gespeeld Johan_S?

zij-sprongen:
  • Als ik de rest van het netwerk unifi switchen aansluit komen ze allemaal terecht in het 'default' netwerk met 0.x ip adressen
  • Als ik switch poorten aanpas naar het telenet netwerken dan gaan ze op oranje
  • Kan het zijn dat ik moeten wachten op DHCP vernieuwing van Telenet?
.

Thxxxx!!
toon volledige bericht
Waarom gebruik je VLAN80 aan de internet kant? Telenet gebruikt geen VLAN toch? Je Telenet modem praat untagged VLAN1 naar jouw CGU dus als je daar aan de CGU kant ineens zelf een VLAN tag op gooit snapt jouw Telenet modem dat niet en kunnen ze niet meer communiceren, dus geen internet.

Laat aan de WAN kant dus VLAN1 actief, je kunt wel zelf aan jouw LAN kant zelf met VLAN’s aan de slag, maar ook daar mag je gewoon VLAN1 gebruiken.

[ Voor 56% gewijzigd door nelizmastr op 09-02-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValueOfUseless
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 14:14
nelizmastr schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Waarom gebruik je VLAN80 aan de internet kant? Telenet gebruikt geen VLAN toch? Je Telenet modem praat untagged VLAN1 naar jouw CGU dus als je daar aan de CGU kant ineens zelf een VLAN tag op gooit snapt jouw Telenet modem dat niet en kunnen ze niet meer communiceren, dus geen internet.

Laat aan de WAN kant dus VLAN1 actief, je kunt wel zelf aan jouw LAN kant zelf met VLAN’s aan de slag, maar ook daar mag je gewoon VLAN1 gebruiken.
De UX verplicht mij een een vlan id te kiezen en omdat vlanID_1 reeds genomen is door de 'default' (dit wss omdat ik de setup gestart heb in offline modus)

Maar zelf met vlanID_80 is het gelukt. Bij het rebooten van de telenet modem (dus niet stroom af/aan, echt resetten) is de bridge naar "default" (aka vlanID_1) doorgekomen. Waarmee ik wil zeggen: van 0.x lan uit de telenet modem naar 1.x lan van de CGU. Ik denk dat het rebooten een nieuwe DHCP release heeft getriggerd waardoor de WAN van de CGU een DHCP IP krijgt van de telenet modem en zo zijn de rest van de dobbelstenen gevallen. Graag feedback als mijn redenering klopt dan krijg ik beter inzichten.

Het is nog niet volledig de gewenste situatie maar ik kan toch alweer thuis werken.

De volgende trick is nu de telenet door de verschillende lan's krijgen maar daarvoor moet ik mij eerst verdiepen in de systemen van ubi met het vlanID/tag verhaal.

Om dan uiteindelijk de telenet router buiten te gooien :)

Mooi materiaal wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqmP8xSSWkxhc75P0P-noszF4-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ded04ridEEQeNGE9BcgQPFKo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ValueOfUseless op 11-02-2025 09:16 ]

Pagina: 1