• ValueOfUseless
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-05 13:35
nelizmastr schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Waarom gebruik je VLAN80 aan de internet kant? Telenet gebruikt geen VLAN toch? Je Telenet modem praat untagged VLAN1 naar jouw CGU dus als je daar aan de CGU kant ineens zelf een VLAN tag op gooit snapt jouw Telenet modem dat niet en kunnen ze niet meer communiceren, dus geen internet.

Laat aan de WAN kant dus VLAN1 actief, je kunt wel zelf aan jouw LAN kant zelf met VLAN’s aan de slag, maar ook daar mag je gewoon VLAN1 gebruiken.
De UX verplicht mij een een vlan id te kiezen en omdat vlanID_1 reeds genomen is door de 'default' (dit wss omdat ik de setup gestart heb in offline modus)

Maar zelf met vlanID_80 is het gelukt. Bij het rebooten van de telenet modem (dus niet stroom af/aan, echt resetten) is de bridge naar "default" (aka vlanID_1) doorgekomen. Waarmee ik wil zeggen: van 0.x lan uit de telenet modem naar 1.x lan van de CGU. Ik denk dat het rebooten een nieuwe DHCP release heeft getriggerd waardoor de WAN van de CGU een DHCP IP krijgt van de telenet modem en zo zijn de rest van de dobbelstenen gevallen. Graag feedback als mijn redenering klopt dan krijg ik beter inzichten.

Het is nog niet volledig de gewenste situatie maar ik kan toch alweer thuis werken.

De volgende trick is nu de telenet door de verschillende lan's krijgen maar daarvoor moet ik mij eerst verdiepen in de systemen van ubi met het vlanID/tag verhaal.

Om dan uiteindelijk de telenet router buiten te gooien :)

Mooi materiaal wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqmP8xSSWkxhc75P0P-noszF4-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ded04ridEEQeNGE9BcgQPFKo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ValueOfUseless op 11-02-2025 09:16 ]

Pagina: 1