Dakgootbeugel functie van stormanker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:03
Mijn dakgootbeugels zijn aardig verroest en ik wil ze vervangen.

De huidige beugels eindigen echter óp de muur, waardoor ik wat twijfels had of ze misschien ook een functie hadden om het dak op zijn plek te houden. De nieuwe beugels krijg ik niet zo gemonteerd, maar krijgen de vorm zoals met GROEN aangegeven.

Op basis van de bouwtekening denk ik dat de dakgootbeugels géén functie als stormanker hebben, omdat het lijkt of er een andere voorziening is (aangegeven met oranje pijl) die deze functie heeft.

Omdat ik niet wil dat mijn dak wegwaait zoek ik ook even jullie mening :) . Wat denken jullie; heeft de huidige dakgootbeugel de functie van stormanker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y67Lf91vauLnRHK2pILaypEUyJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/POHiNlXxkjHob0TgWCvL0GKU.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Die dakgootbeugel op de tekening is om de goot op zijn plek te houden. Dat die wat verder omhoog loopt dan de nieuwe zal doen is geen probleem in de nieuwe situatie zolang die nieuwe maar goed verankert wordt. Die goot inclusief water of een bult sneeuw kan nogal zwaar zijn en het moet dus stevig zijn.
Wat bij de oranje peil zit houdt je muurplaat vast en daar zit je dak aan,

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
No Hands schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:08:
Die dakgootbeugel op de tekening is om de goot op zijn plek te houden. Dat die wat verder omhoog loopt dan de nieuwe zal doen is geen probleem in de nieuwe situatie zolang die nieuwe maar goed verankert wordt. Die goot inclusief water of een bult sneeuw kan nogal zwaar zijn en het moet dus stevig zijn.
Wat bij de oranje peil zit houdt je muurplaat vast en daar zit je dak aan,
Bedankt! De nieuwe beugels ga ik denk ik met rvs draadeindjes en chemisch ankers vastzetten.

Beet OffTopic, maar wat nog een probleem is, is dat het plaatje van 6mm dik 32x160 op de tekening, vermoedelijk aan het roesten is en ik daarom op die lijn in mijn gevel een horizontale scheur zie... Komende weken wordt de hele gevel opnieuw gevoegd. Dan zie (tijdelijk) de scheur niet meer natuurlijk, maar het metselwerk zal niet veel steviger worden.
Het hele stuk gevel afbreken, plaatje vervangen, en opnieuw metselen is wel heel radicaal... Heb jij een idee?
(Waarom konden de 75 jaar geleden ook niet gewoon RVS gebruiken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Als dat roest dan moet dat uitgehakt worden en vervangen of ontroest en weer ingemetseld. Je gevel voegen en dit laten zitten is niet heel erg toekomstbestendig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

RVS is niet de sterkste keuze, tegenwoordig wordt voor dit soort oplossingen meestal gegalvaniseerd staal gebruikt.

www.elecdev.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Jan_ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:10:
RVS is niet de sterkste keuze, tegenwoordig wordt voor dit soort oplossingen meestal gegalvaniseerd staal gebruikt.
RVS is misschien wat zwakker materiaal, maar door het steviger uit te voeren (dikkere en bredere staf) bereik je toch dezelfde sterkte.
(de huidige beugels zijn verzinkt uit 1952).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 22:47
MWDKing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

RVS is misschien wat zwakker materiaal, maar door het steviger uit te voeren (dikkere en bredere staf) bereik je toch dezelfde sterkte.
(de huidige beugels zijn verzinkt uit 1952).
Ja iets dikker RVS is uiteindelijk even sterk.

Krijg je de oude beugels wel helemaal tot boven weg? Of slijp je ze af oid?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
S0epkip schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Ja iets dikker RVS is uiteindelijk even sterk.

Krijg je de oude beugels wel helemaal tot boven weg? Of slijp je ze af oid?
Slijpen met een dremel denk ik... :'(

Wellicht ga ik ze toch proberen te behouden als iemand een idee heeft hoe. Ik heb hier een nieuw topic voor de vraag gemaakt, omdat het onderwerp van dit topics niet aansluit bij die vraag.
Pagina: 1