Dakgootbeugel: nog te redden of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:19
Dit topic is een spin-off van dit topic.

Ik heb 12 dakgootbeugels uit 1952 die aardig verroest zijn. Zijn ze nog te redden denken jullie? Zo ja, hoe?
(demontage zal niet zonder ze te slopen kunnen gezien de roest van de bevestigingen én het feit dat ze óp de gevel aan de bovenzijde vastzitten, waar ik niet bij kan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9kEkjRh08h6uFLa948qk7h7R4A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cvTV8SajmiNbrkh4Yd41D5s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkXV5jT98SkFYD_PQG8ryR5a_ks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25Uf7V8iCwyrF8QB51D89i5V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-awpxVSOxPXnzyGiVNTO4FojGpA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSZT9lxsFfgXEZxpfybKXaR2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7H2Xmjqg--3kZ4BUprIZe8zG2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWDSMXrFPIveJtv9WvVcW6TL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEMEVfut5s6PUJIQD3Joaj47Jfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KLDMFV9natsRhOaCI37V8M5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_jzyNq2DgBTwKwrFX_Yqc928ow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1E3kpnlKrNV9BweZcFjbMGF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOY4nu8IaEPu8VqyNtMv1etsC8w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Z0USK8DTt4RcO5ZPUn9O4gi.jpg?f=fotoalbum_tile

Nieuwe beugels kosten ca. 1000 EUR voor 12 stuks van gepoedercoat RVS. Maar, zijn wat minder fraai uitgevoerd. Dat zou zoiets worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R06iqHOlsIfDKkUtVhyGf2UGHOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9pawfdNsaAkN6aPNGBzSeFgp.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het metaal ziet er op zich nog dik genoeg uit onder de roest, dus dat zou het probleem niet zijn. Ik denk dat het grootste issue is dat je het stuk waar de dakgoot op de beugel leunt niet kunt behandelen omdat je daar niet bij kan. Op die plaats zal het dus verder roesten.

Mocht je er overal bij komen dan zou je de beugels goed blank kunnen afschuren, gronden en aflakken / spuiten met een 2K lak in een kleur naar keuze. dan heb je een zeer duurzame coating die UV- en weersbestendig is en weer vele jaren mee kan. Uiteraard verlies je met schuren wel wat materiaal en zullen de beugels niet echt glad en strak meer zijn op sommige plaatsen. Maar dat is op zich niet zo heel erg, hoort een beetje bij de 'patina' van het huis :)

84 euro voor één nieuwe beugel vind ik dan wel weer veel geld. Ik denk dat ik in jouw situatie dan zelf wat strips RVS plaatstaal had gekocht en die beugels zelf had gelast. Het scheelt dat ik een TIG lasapparaat heb. De vorm is niet bijzonder ingewikkeld en je hebt de vrijheid in het ontwerpen van iets andere (esthetisch mooiere) vormen. In plaats van poedercoaten zou ik ze dan net als hierboven vermeld gronden en aflakken met een 2K spuitbuis. Dat hoeft allemaal niet zo duur te zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gewoon opschuren en verven idd.

Vraag me wel af hoezo je 80E per beugel kwijt zou zijn voor nieuwe ?
Ik zie ze al voor een paar euro in de bouwmarkt ?

https://www.zinkbouwmarkt...RlnAVPUr-FM8aAiKdEALw_wcB

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

@heuveltje Zink / gegalvaniseerd staal en RVS liggen qua prijs wel een heel stuk uit elkaar

[ Voor 14% gewijzigd door DexterDee op 04-10-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
@heuveltje het is ook echt een heel ander type beugel. Die van 80 EUR/beugel worden op maat gemaakt en hebben dezelfde ronding als de originele. Met een rechte schoor is al een stuk goedkoper bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 17:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou persoonlijk proberen die dakgoot tijdelijk te stutten met hout, en dan deze beugels eraf halen.

De bestaand beugels dan zandstralen en een goede grondverf en een tweecomponentenaflak erop. Kunnen ze zeker weer 50 jaar mee!

Goed opletten met monteren dat je de juiste ringen etc gebruikt en niet de verf beschadigd.

Ik schat in dat je het laten zandstralen voor 100 euro kan laten doen, de verf e.d. is schat ik 50 euro. Natuurlijk dan nog de arbeid en hout nodig voor het stutten (of tijdelijk verwijderen).

Je kan ook zelf de roest verwijderen met schuurpapier en een staalwiel bijv. dan zou je twee tegelijk kunnen behandelen, het werk duurt dan wat langer maar minder impact op de goot.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
DexterDee schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:07:
Het metaal ziet er op zich nog dik genoeg uit onder de roest, dus dat zou het probleem niet zijn. Ik denk dat het grootste issue is dat je het stuk waar de dakgoot op de beugel leunt niet kunt behandelen omdat je daar niet bij kan. Op die plaats zal het dus verder roesten.

Mocht je er overal bij komen dan zou je de beugels goed blank kunnen afschuren, gronden en aflakken / spuiten met een 2K lak in een kleur naar keuze. dan heb je een zeer duurzame coating die UV- en weersbestendig is en weer vele jaren mee kan. Uiteraard verlies je met schuren wel wat materiaal en zullen de beugels niet echt glad en strak meer zijn op sommige plaatsen. Maar dat is op zich niet zo heel erg, hoort een beetje bij de 'patina' van het huis :)

84 euro voor één nieuwe beugel vind ik dan wel weer veel geld. Ik denk dat ik in jouw situatie dan zelf wat strips RVS plaatstaal had gekocht en die beugels zelf had gelast. Het scheelt dat ik een TIG lasapparaat heb. De vorm is niet bijzonder ingewikkeld en je hebt de vrijheid in het ontwerpen van iets andere (esthetisch mooiere) vormen. In plaats van poedercoaten zou ik ze dan net als hierboven vermeld gronden en aflakken met een 2K spuitbuis. Dat hoeft allemaal niet zo duur te zijn.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Er zal inderdaad ook echt wel hele stukken loszittend roest vrijkomen (zie bijvoorbeeld het stuk hieronder). Dat de beugels daarna niet zo glad zijn, vind ik niet zo erg.
Wat ik wel jammer zou vinden als al dat werk voor niks blijkt te zijn na 2 jaar.

Een paar vraagjes die je misschien kan beantwoorden:
  • Aangezien het nu verzinkt is, is dan wel de zinklaag van die stukken wel weg. Is gronden en lak dan voldoende bescherming denk je?
  • Zou een roestomvormer nog slim zijn om te gebruiken?
  • Heb je nog een tip voor goede grondverf+lak voor deze toepassing op staal? (hammerite bijv?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKKHhaLpudiHKnJgy08TGx8CdcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5j66iumwsHWbe0FLNAQE0aA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
LauPro schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:33:
Ik zou persoonlijk proberen die dakgoot tijdelijk te stutten met hout, en dan deze beugels eraf halen.

De bestaand beugels dan zandstralen en een goede grondverf en een tweecomponentenaflak erop. Kunnen ze zeker weer 50 jaar mee!

Goed opletten met monteren dat je de juiste ringen etc gebruikt en niet de verf beschadigd.

Ik schat in dat je het laten zandstralen voor 100 euro kan laten doen, de verf e.d. is schat ik 50 euro. Natuurlijk dan nog de arbeid en hout nodig voor het stutten (of tijdelijk verwijderen).

Je kan ook zelf de roest verwijderen met schuurpapier en een staalwiel bijv. dan zou je twee tegelijk kunnen behandelen, het werk duurt dan wat langer maar minder impact op de goot.
Dat zou het mooiste zijn, maar helaas kan ik de beugels niet verwijderen (zonder te slopen) doordat de tot onder het dakbeschot op de gevel zijn opgehangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DK9m69jvMm76scCHwBXyLD2znIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/38WmCe2Gu2t1KuVkqxAjfe16.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 17:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

MWDKing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
Dat zou het mooiste zijn, maar helaas kan ik de beugels niet verwijderen (zonder te slopen) doordat de tot onder het dakbeschot op de gevel zijn opgehangen.
[Afbeelding]
Ik verwacht dat als je een dakpan eruit haalt je bij die schroef kan bovenop. Als de beugel los van de dakgoot en de muur is kan je hem een kwartslag draaien en er tussenuit halen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

MWDKing schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:35:
Een paar vraagjes die je misschien kan beantwoorden:
  • Aangezien het nu verzinkt is, is dan wel de zinklaag van die stukken wel weg. Is gronden en lak dan voldoende bescherming denk je?
  • Zou een roestomvormer nog slim zijn om te gebruiken?
  • Heb je nog een tip voor goede grondverf+lak voor deze toepassing op staal? (hammerite bijv?)
Ja, gronden met een geschikte primer en dan aflakken is voldoende. De keuze voor primer is wel cruciaal. In géén geval een alkydhoudende primer gebruiken op verzinkt staal. Dat gaat verzepen en bladdert er binnen de kortste keren af. De ondergrond moet ook vrij zijn van corrosie, dus het moet opgeschuurd worden tot alle witte/grijze oppervlakteverkleuring verdwenen is. Dit beantwoordt tevens de vraag of je roestomvormer moet gebruiken :)

Ik heb goede ervaringen met deze primer. Aflakken doe ik vaak met materiaal van de Hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@DexterDee "witte/grijze oppervlakteverkleuring", misschien heel dom van mij, roest is toch bruin en staal juist 'grijs'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Zinkoxide is wit/grijs van kleur ;) Die oxidelaag moet er dus af.

Staal roest inderdaad bruin/rood. Als de zinklaag op plaatsen is verdwenen dan moet je tot het grijze staal wegschuren. Roest laten zitten en omvormen verslechtert alleen de hechting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:00
Al aan poedercoaten gedacht?

Valt wel mee qua prijs en dan is t zeker goed gestraald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
kjiratsiekoedel schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:38:
Al aan poedercoaten gedacht?

Valt wel mee qua prijs en dan is t zeker goed gestraald
Maar kan dat ook met de beugels nog bevestigd? Want ik ben nog niet zeker dat ik ze los kan halen (woensdag komt een steiger en ga ik de boel beter beoordelen).

[ Voor 18% gewijzigd door MWDKing op 06-10-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:00
MWDKing schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:04:
[...]

Maar kan dat ook met de beugels nog bevestigd? Want ik ben nog niet zeker dat ik ze los kan halen (woensdag komt een steiger en ga ik de boel beter beoordelen).
Nee, dan moet je ze naar de poedercoater brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:27
MWDKing schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:04:
[...]

Je krijgt ze er maar heel moeilijk af.
Zoals je op de tekening kunt zien zitten de beugels vastgebout aan de binnenkant op de houten balk die op de muur zit geankerd. Ze moeten de dakgoot ook kunnen dragen bij ijsvorming / sneeuw / hagel namelijk.
Je moet er dus aan de binnenkant nog bij kunnen om die houtdraaibouten uit de balk te krijgen, en die zitten dus helemaal in de uiterste hoek. Wanneer de boel al geïsoleerd en afgetimmerd is kun je dat dus wel vergeten. En als je ze daar al los krijgt dan moet je de dakgoot optillen om ze er tussen uit te krijgen, met kans op scheuren in de dakgoot zelf. Het is gewoon de manier waarop er in die jaren werd gebouwd. Goed, degelijk en met het idee in het achterhoofd dat de eigenaar ook onderhoud zou plegen zodat de beugels niet gingen roesten.........
Alternatief is met een roterende staalborstel op een haakse slijper de roest er zo veel mogelijk afhalen, dan een goede primer er op en daarna aflakken met een goede weersbestendige lak.
Er zit nog genoeg 'vlees' in die beugels, dus ter plekke oplossen is mogelijk. Wat veel mensen niet weten is dat 1 mm ijzer omgezet wordt in 1 cm roest (beetje grof en algemeen gezegd). Soms lijkt iets totaal verroest, terwijl onder de roest het ijzer nog prima is.

[ Voor 9% gewijzigd door Yaksa op 06-10-2024 11:12 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Yaksa schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Je krijgt ze er maar heel moeilijk af.
Zoals je op de tekening kunt zien zitten de beugels vastgebout aan de binnenkant op de houten balk die op de muur zit geankerd. Ze moeten de dakgoot ook kunnen dragen bij ijsvorming / sneeuw / hagel namelijk.
Je moet er dus aan de binnenkant nog bij kunnen om die houtdraaibouten uit de balk te krijgen, en die zitten dus helemaal in de uiterste hoek. Wanneer de boel al geïsoleerd en afgetimmerd is kun je dat dus wel vergeten. En als je ze daar al los krijgt dan moet je de dakgoot optillen om ze er tussen uit te krijgen, met kans op scheuren in de dakgoot zelf. Het is gewoon de manier waarop er in die jaren werd gebouwd. Goed, degelijk en met het idee in het achterhoofd dat de eigenaar ook onderhoud zou plegen zodat de beugels niet gingen roesten.........
Alternatief is met een roterende staalborstel op een haakse slijper de roest er zo veel mogelijk afhalen, dan een goede primer er op en daarna aflakken met een goede weersbestendige lak.
Er zit nog genoeg 'vlees' in die beugels, dus ter plekke oplossen is mogelijk. Wat veel mensen niet weten is dat 1 mm ijzer omgezet wordt in 1 cm roest (beetje grof en algemeen gezegd). Soms lijkt iets totaal verroest, terwijl onder de roest het ijzer nog prima is.
Demonteren is inderdaad moeilijk. Ik ga in situ de boel netjes maken zoals jij en eerder ook anderen hebben voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
LauPro schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:41:
[...]
Ik verwacht dat als je een dakpan eruit haalt je bij die schroef kan bovenop. Als de beugel los van de dakgoot en de muur is kan je hem een kwartslag draaien en er tussenuit halen.
Er liggen zonnepanelen op de dakpannen, dan moet TS die eerst verwijderen alvorens hij de onderste pannen kan weghalen. En dat is verrekte lastig, speling onder de panelen is miniem. Dan nog, die houtdraaibouten zijn meestal na 70 jaar aardig aan het roesten doordat de beugels een koudebrug vormen en er vaak vocht op condenseert, dus je krijgt ze heel moeilijk uit het hout. Wanneer ze per ongeluk eikenhout gebruikt hebben als balk dan lukt dat al helemaal niet meer, ijzer in eikenhout gaat muurvast zitten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Yaksa schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Er liggen zonnepanelen op de dakpannen, dan moet TS die eerst verwijderen alvorens hij de onderste pannen kan weghalen. En dat is verrekte lastig, speling onder de panelen is miniem. Dan nog, die houtdraaibouten zijn meestal na 70 jaar aardig aan het roesten doordat de beugels een koudebrug vormen en er vaak vocht op condenseert, dus je krijgt ze heel moeilijk uit het hout. Wanneer ze per ongeluk eikenhout gebruikt hebben als balk dan lukt dat al helemaal niet meer, ijzer in eikenhout gaat muurvast zitten.
Ivm met schoorsteen werkzaamheden moet ik al wel de panelen weghalen. Als de steiger daarvoor staat zal ik eens kijken of het te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:55

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wil je dit niet gewoon in zijn geheel opnieuw maken met een verse zinken bakgoot (zonder houten betimmering). En nieuwe (standaard) beugels die dragen op het dakbeschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
AtomicShockwave schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:34:
Wil je dit niet gewoon in zijn geheel opnieuw maken met een verse zinken bakgoot (zonder houten betimmering). En nieuwe (standaard) beugels die dragen op het dakbeschot?
Waarom zou je dat (als het überhaubt al kan) willen?
Het dakbeschot is er (in 1950) niet op berekend/ontworpen om een dakgoot aan te kunnen 'dragen'.
Jij stelt voor om een nieuwe dakgoot aan het oude dakbeschot te laten hangen, ik zie in de tekening daar geen ruimte voor. Bovendien verander je de uitstraling van het pand compleet door er 'kale' goten aan te hangen. Lijkt mij ook nog wel iets waar de welstandscommissie niet blij mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Yaksa schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:48:
[...]

Waarom zou je dat (als het überhaubt al kan) willen?
Het dakbeschot is er (in 1950) niet op berekend/ontworpen om een dakgoot aan te kunnen 'dragen'.
Jij stelt voor om een nieuwe dakgoot aan het oude dakbeschot te laten hangen, ik zie in de tekening daar geen ruimte voor. Bovendien verander je de uitstraling van het pand compleet door er 'kale' goten aan te hangen. Lijkt mij ook nog wel iets waar de welstandscommissie niet blij mee is.
Eens. Kan ook niet omdat we de goot met de buren delen (klein rijtje huizen). Die gaan echt niet akkoord met het hout weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
DexterDee schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Ja, gronden met een geschikte primer en dan aflakken is voldoende. De keuze voor primer is wel cruciaal. In géén geval een alkydhoudende primer gebruiken op verzinkt staal. Dat gaat verzepen en bladdert er binnen de kortste keren af. De ondergrond moet ook vrij zijn van corrosie, dus het moet opgeschuurd worden tot alle witte/grijze oppervlakteverkleuring verdwenen is. Dit beantwoordt tevens de vraag of je roestomvormer moet gebruiken :)

Ik heb goede ervaringen met deze primer. Aflakken doe ik vaak met materiaal van de Hornbach.
Nog een vraagje; bedankt voor het aanbevelen van de primer! Ik stond op het punt hem te kopen, maar als ik het goed begrijp kan je een dergelijke primer alleen spuiten. Klopt dat? Dat wordt wel een dingetje namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
MWDKing schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:39:[...]Nog een vraagje; bedankt voor het aanbevelen van de primer! Ik stond op het punt hem te kopen, maar als ik het goed begrijp kan je een dergelijke primer alleen spuiten. Klopt dat? Dat wordt wel een dingetje namelijk.
Je kunt ook Hammerite menie gebruiken nadat je de losse roest hebt verwijderd en daarna aflakken met een zwarte metaallak op terpetinebasis. Eenmaal gelakt hebben de beugels niet zoveel te lijden en kunnen er makkelijk weer 10 jaar tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Yaksa schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Je kunt ook Hammerite menie gebruiken nadat je de losse roest hebt verwijderd en daarna aflakken met een zwarte metaallak op terpetinebasis. Eenmaal gelakt hebben de beugels niet zoveel te lijden en kunnen er makkelijk weer 10 jaar tegenaan.
Ik lees: "Niet geschikt voor non-ferro metaal (zink, aluminium en gegalvaniseerd staal)". Dus helaas is Hammerite niet geschikt voor de verzinkte beugels (die alsnog roesten :P ).

Ik heb de 2K primer in 400ml spuitbussen besteld. We gaan het meemaken. het wordt een afplakklusje. Eerlijk gezegd hoef ik geen superstrak glad resultaat. Als het er maar een beetje uitziet en de beugels goed beschermd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:21
Ben absoluut niet kundig, maar je kan toch nooit overal goed genoeg bij om de roest eraf te krijgen en voldoende nieuwe bescherming aan te brengen?

Wat ik zou doen is nieuwe beugels bestellen die niet meer óp de gevel vastgezet hoeven te worden. Deze zou ik dan net naast de huidige beugels plaatsen. Daarna de oude beugels zo goed mogelijk verwijderen, waarschijnlijk door ze af te slijpen en laatste stukje op de gevel laten zitten.

Dan ben je voor “eens en altijd” (* niets is voor eeuwig) van het gedoe af lijkt mij.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
MWDKing schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:04:[...]Ik lees: "Niet geschikt voor non-ferro metaal (zink, aluminium en gegalvaniseerd staal)". Dus helaas is Hammerite niet geschikt voor de verzinkte beugels (die alsnog roesten :P ).

Ik heb de 2K primer in 400ml spuitbussen besteld. We gaan het meemaken. het wordt een afplakklusje. Eerlijk gezegd hoef ik geen superstrak glad resultaat. Als het er maar een beetje uitziet en de beugels goed beschermd worden.
De reden dat jouw beugels roesten is dat het zink (de beschermende laag die roesten tegen moest gaan) er al lang geleden af is geoxideerd en daarom is het staal gaan roesten. Er zit helemaal geen non-ferro metaal meer op jouw beugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Yaksa schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

De reden dat jouw beugels roesten is dat het zink (de beschermende laag die roesten tegen moest gaan) er al lang geleden af is geoxideerd en daarom is het staal gaan roesten. Er zit helemaal geen non-ferro metaal meer op jouw beugels.
Klopt dat ze roesten omdat het zink op in ieder geval verschillende plekken eraf is. Maar op andere plekken zal het nog zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Drardollan schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:13:
Ben absoluut niet kundig, maar je kan toch nooit overal goed genoeg bij om de roest eraf te krijgen en voldoende nieuwe bescherming aan te brengen?

Wat ik zou doen is nieuwe beugels bestellen die niet meer óp de gevel vastgezet hoeven te worden. Deze zou ik dan net naast de huidige beugels plaatsen. Daarna de oude beugels zo goed mogelijk verwijderen, waarschijnlijk door ze af te slijpen en laatste stukje op de gevel laten zitten.

Dan ben je voor “eens en altijd” (* niets is voor eeuwig) van het gedoe af lijkt mij.
Ik denk ook dat de roest op plekken blijft zitten en waarschijnlijk weer door zal gaan. Maar een aantal jaar moet wel weer goed gaan denk ik.

Nieuwe beugels zijn wel ca. 1000 EUR voor 12 stuks en zijn minder fraai kwa vorm en uitvoering.

Je werkwijze is slim!

Ik ga proberen één beugel netjes te krijgen. Kost dat te veel moeite, dan ga ik voor nieuwe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Ik heb één beugel onder handen genomen. Een paar zaken vallen wat tegen:
  1. Het is echt lastig alle roest eraf te krijgen. Er blijven pitjes zitten.
  2. Achter de dakgoot kan ik sowieso niet goed komen om roest te verwijderen en te schilderen. Het materiaal is nog wel redelijk dik.
  3. In de gevel zitten de beugels met een metalen anker (geen idee wat voor soort). Die is gaan roesten waardoor er een horizontale scheur in de gevel zit. Het anker moet ik uithakken en dan proberen eruit te krijgen zonder de beugel eraf te kunnen halen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEZywfiL6aAllYdtJeBWJ3f6ZJY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgrfDYm8DdP54zJxRcjfSrHB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwQoH8ubWp_1xh4fvmXzphnmxhI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lzlECvyxsCNbdazCAqyFhm5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4L-LhkSTeLsX28M5RegGVdrDnn4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwEiqBj0Obt1P5DDVTEumR4o.jpg?f=fotoalbum_tile

Tja, wat is wijsheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Drardollan schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:13:Ben absoluut niet kundig, maar je kan toch nooit overal goed genoeg bij om de roest eraf te krijgen en voldoende nieuwe bescherming aan te brengen?
En waar ga je die nieuwe beugels dan wel aan bevestigen?
Het is een bakgoot (zinken dakgoot in een houten constructie gedragen), dus is al zwaar van zichzelf, gedragen door beugels die op een balk binnen op de muur onder de pannen met zware houtdraaibouten zit vastgemaakt. Die constructie is zo gemaakt dat de dakgoot ook het gewicht van (aanvriezend) ijs en sneeuw moet kunnen dragen. Je kunt er zelfs (met een beetje beleid) in lopen. Het is een constructie die al eeuwenlang wordt toegepast. En ook een die past bij het pand en waarvan TS al gezegd heeft dat het niet veranderd gaat worden. Jouw voorstel komt inderdaad (zoals je zelf al aangeeft) uit onkunde, waarschijnlijk heb je zo'n dakgoot nog nooit van dichtbij bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:21
Yaksa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

En waar ga je die nieuwe beugels dan wel aan bevestigen?
Het is een bakgoot (zinken dakgoot in een houten constructie gedragen), dus is al zwaar van zichzelf, gedragen door beugels die op een balk binnen op de muur onder de pannen met zware houtdraaibouten zit vastgemaakt. Die constructie is zo gemaakt dat de dakgoot ook het gewicht van (aanvriezend) ijs en sneeuw moet kunnen dragen. Je kunt er zelfs (met een beetje beleid) in lopen. Het is een constructie die al eeuwenlang wordt toegepast. En ook een die past bij het pand en waarvan TS al gezegd heeft dat het niet veranderd gaat worden. Jouw voorstel komt inderdaad (zoals je zelf al aangeeft) uit onkunde, waarschijnlijk heb je zo'n dakgoot nog nooit van dichtbij bekeken.
Ik hoor het wel wanneer je bij TS bent geweest om de huidige beugels te demonteren zodat hij ze kan aanpakken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
MWDKing schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 06:56:
[...]Klopt dat ze roesten omdat het zink op in ieder geval verschillende plekken eraf is. Maar op andere plekken zal het nog zitten.
Maar dat maakt dus niet uit. Je wilt juist die plekken gaan beschermen waar het zink verdwenen is en waar het is gaan roesten. Dat je dan wat Hammerite menie over die delen strijkt waar nog wat zink zit (als dat al zo is) doet niks af aan de bescherming.
Overigens zou ik die ankers in de muur lekker laten zitten en gewoon rondom goed instrijken met verf, daarna de voeg herstellen en eventueel dat deel van de muur impregneren. Die horizontale scheur in de muur kan nooit veroorzaakt worden door een klein ankertje wat roest, dan is er iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:37
Roestomvormer gebruiken, dan menie dan schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Drardollan schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:47:
[...]Ik hoor het wel wanneer je bij TS bent geweest om de huidige beugels te demonteren zodat hij ze kan aanpakken.
Misschien handig om het hele topic even goed door te nemen, en dan vooral de tekening van de constructie.
Ik ken de constructie, bij het Rijksmonument waar ik werk is deze exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Yaksa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:47:
[...]
Die horizontale scheur in de muur kan nooit veroorzaakt worden door een klein ankertje wat roest, dan is er iets anders aan de hand.
Dat hoeft zeker niet zo te zijn, roest zet uit, door de spanning ontstaat er een scheur. Zo gaat het geregeld ook met betonwapening (betonrot).

Als ik dat zo bekijk mogen daar best eens nieuwe ankers voor in de plaats komen, en dan netjes voegen/gevelreparatie toepassen. Deze zit al bijna los.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 11-10-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
pennywiser schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:53:
[...]Dat hoeft zeker niet zo te zijn, roest zet uit, door de spanning ontstaat er een scheur. Zo gaat het geregeld ook met betonwapening (betonrot).
Als ik dat zo bekijk mogen daar best eens nieuwe ankers voor in de plaats komen, en dan netjes voegen/gevelreparatie toepassen. Deze zit al bijna los.
Je kunt dit absoluut niet vergelijken met betonrot. En hier nieuwe ankers plaatsen (als dat al mogelijk is, als het een gesmeed anker is kan die wel eens rond een steen 'gevouwen' zitten) is gewoon onnodig.
Netjes voegen en gevelreparatie had ik ook al genoemd.
Wanneer je dat anker een klein stukje blootlegt, er menie op smeert, dichtvoegen en impregneren dan stopt de roest ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Yaksa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Je kunt dit absoluut niet vergelijken met betonrot.
1 op 1 vergelijkbaar. Hoezo ontken je dat. Als ze dieper wegzitten en haaks gaan dan kom je misschien nog goed weg. Maar betekent ook dat ze over langere lengte kunnen roesten en uitzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 11-10-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
pennywiser schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:04:
[...]1 op 1 vergelijkbaar. Hoezo ontken je dat. Als ze dieper wegzitten en haaks gaan dan kom je misschien nog goed weg. Maar betekent ook dat ze over langere lengte kunnen roesten en uitzetten.
Laat maar, jouw link toont alleen maar aan dat je je niet hebt verdiept in monumentale panden die niet opgebouwd zijn uit beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Yaksa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:07:
[...]

Laat maar, jouw link toont alleen maar aan dat je je niet hebt verdiept in monumentale panden die niet opgebouwd zijn uit beton.
Dat maakt werkelijk niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
pennywiser schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:53:
[...]

Dat hoeft zeker niet zo te zijn, roest zet uit, door de spanning ontstaat er een scheur. Zo gaat het geregeld ook met betonwapening (betonrot).

Je krijgt ook horizontale scheuren in metselwerk als de spouwankers roesten, dus ik denk ook dat het best kan komen door de keilbouten die helemaal verrot waren. Hoe dan ook; ik heb de oude keilbouten eruit gehakt. Morgen chemisch anker spul erin spuiten en dan een rvs draad erin duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
MWDKing schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:38:
[...]

Je krijgt ook horizontale scheuren in metselwerk als de spouwankers roesten, dus ik denk ook dat het best kan komen door de keilbouten die helemaal verrot waren. Hoe dan ook; ik heb de oude keilbouten eruit gehakt. Morgen chemisch anker spul erin spuiten en dan een rvs draad erin duwen.
Geen half werk. Kreeg je ze er helemaal uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Je krijgt ook horizontale scheuren in metselwerk als de spouwankers roesten, dus ik denk ook dat het best kan komen door de keilbouten die helemaal verrot waren. Hoe dan ook; ik heb de oude keilbouten eruit gehakt. Morgen chemisch anker spul erin spuiten en dan een rvs draad erin duwen.
Tja, nu heb je het ineens over keilbouten, als die gaan roesten dan zijn ze snel doorgeroest. Maar onvoldoende vermogen door roest om je hele dak op te tillen en scheuren te veroorzaken.
RVS draad is prima, zet er dan ook een RVS plaatje en moer op. Een gewone stalen moer kan galvanische roest gaan veroorzaken waardoor het RVS alsnog wordt aangetast.
En ik zou voor de zekerheid ook 'ns kijken naar het vochtgehalte van de muur, een muur die blijvend vochtig blijft is niet normaal en daar zou dan iets aan gedaan kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Dan kun je daarna het voegwerk weer oplappen.
Dat rvs roest niet meer dus dan ben je daar van af.

En dan jaarlijks de beugels even bekijken en indien nodig even bij verven dat bespaard je een hoop gedoe om alles kaal te maken.

Ik had (ook omdat ik het zelf kan) de beugels doorgeslepen vlak bij de muur en dan het verwijderde deel na gemaakt in rvs en tot aan waar je moet lassen in de juiste kleur verven.
Vervolgens dat met overgangsdraad weer aan het resterende deel gelast (dat stuk dat op de muurplaat gebout zit ga je toch niet zonder veel sloopwerk wegkrijgen)
En dan het gelaste stukje plus voorzover je erbij kunt het stuk achter de goot weer even in de kleur smeren.

Maar je lost het nu ook al prima op door in ieder geval die verrotte keilbouten te verwijderen.
Nu jaarlijks even inspecteren en bijwerken waar nodig.
Desnoods zet je het op de kalender net als de baterijen van de rookmelders.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:31

Jrz

––––––––––––

Is dat geen asbest? Of gewoon vies zink :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Jrz op 11-10-2024 18:12 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:51:
[...]

Tja, nu heb je het ineens over keilbouten, als die gaan roesten dan zijn ze snel doorgeroest. Maar onvoldoende vermogen door roest om je hele dak op te tillen en scheuren te veroorzaken.
RVS draad is prima, zet er dan ook een RVS plaatje en moer op. Een gewone stalen moer kan galvanische roest gaan veroorzaken waardoor het RVS alsnog wordt aangetast.
En ik zou voor de zekerheid ook 'ns kijken naar het vochtgehalte van de muur, een muur die blijvend vochtig blijft is niet normaal en daar zou dan iets aan gedaan kunnen worden.
Een keilbout is prima in staat om een paar lagen metselwerk op te tillen als hij aan het roesten is, onderschat dat niet.
Ik had het achter op mijn oude schuur daar was ooit wat gemonteerd geweest met keilbouten in de topgevel.
Halfsteens werk maar was precies losgekomen gescheur en opgetild daar waar de keilbouten zaten.
En dat waren maar 4xm12 waar een antenne aan gehangen had.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ronald.42 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:12:
[...]Een keilbout is prima in staat om een paar lagen metselwerk op te tillen als hij aan het roesten is, onderschat dat niet.
Ik had het achter op mijn oude schuur daar was ooit wat gemonteerd geweest met keilbouten in de topgevel.
Halfsteens werk maar was precies losgekomen gescheur en opgetild daar waar de keilbouten zaten.
En dat waren maar 4xm12 waar een antenne aan gehangen had.
Een paar lagen halfsteens metselwerk van een schuurtje is heel iets anders dan deze situatie.
Iets met appels en peren.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

Een paar lagen halfsteens metselwerk van een schuurtje is heel iets anders dan deze situatie.
Iets met appels en peren.........
Die buitenmuur is ook gewoon halfsteens met nog een paar lagen tot de muurplaat.

:')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
pennywiser schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:39:
[...]

Geen half werk. Kreeg je ze er helemaal uit?
Ja, ze zaten dus in de voeg. En ik heb naast de bouten gaten geboord. En toen met een beitel met de hand nog wat meer specie weggebikt todat die los was.

De hele gevel wordt binnenkort opnieuw gevoegd, dus dan zien we er niks meer van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Update; met chemisch anker draadeinden in de gevel gezet en daarmee de beugels vastgezet. De kunstof blokjes zijn ter vervanging van stalen blokjes om de dakgoot hoek (rond de lengte as) een beetje te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UowPhvES03F1Ruah_uIZ2qYkwys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxXjVsRvHlIERduU5rPVSysr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6R9fggYZg4ybQMSicFFWfII1rk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmWy1oxRvdh1duSppO1IBAgD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Note to self en toekomstige kijkers: het RVS draadeind, moeren en knelring, mogen niet in direct contact met het staal komen. Dan krijg je galvanische corrosie. Dus ik moet er nog een kunststof ring tussen zetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MWDKing
Zo, klusje geklaard;
  • Alle losse roest eraf
  • Sommige draadeindjes vervangen door rvs variant
  • Schuren en schoonmaken
  • Brunox metaal primer
  • Metaalverf
  • Lak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/016QX1cP2_1-I8eINGi9c4VRXAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63Qd4JF94y8NPfJwhMGr4phh.jpg?f=fotoalbum_large

Die laatste 3 had mijn schilder nog, dus kwa materiaal vielen de kosten mee. Schilder heeft de laatste 2 stappen gedaan voor ongeveer 250€. Dus uiteindelijk max 300€ uitgegeven voor behoud van de beugels. En heel veel arbeid arbeid van mijzelf :P

Het zal wel weer een paar jaar mee gaan, maar ik heb niet de illusie dat ze niet verder gaan roesten... Zo blijf je altijd bezig met een eigen huis :Y)
Pagina: 1