Problemen met buren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-10-2024
Goedendag,

Ik heb een vraag over hoe je een conflict kan oplossen met de buren.

Wij zijn 4 jaar terug komen wonen in een vrijstaande woning. Daarbij komt een leuk stukje grond bij kijken waardoor de buren 40 meter verderop wonen. Toen wij het kochten gebruikte zij dat stuk land voor kun paarden. De eerste keer dat wij hen spraken en ons voorstelde vroegen zij of de paarden daar konden blijven staan en wij vonden dat niet erg aangezien wij er nog geen concrete plannen voor hadden. Ik heb toen ook mijn mobiele telefoonnummer gegeven.

Na onze voorstelling aan elkaar hebben de paarden niet meer op ons landje gestaan.

Ik zal even schetsen verder hoe de situatie is zodat er een betere voorstelling gemaakt kan worden.

Dit alles is zonder communicatie met de buren.

Achter onze tuin loopt een slootje en achter die van de buren loopt een slootje. Er zit een klein paadje tussenin van zand. Daarachter zit natura 2000 grond.
Als het heel hard regent loopt bij hun de paardenstal onder water. Daar gaan de buren via onze kant van de tuin om bij de sloot te komen. Daar hebben ze een pomp liggen die kun kant van de sloot leegpompt in de onze. De reden dat ze niet via hun eigen tuin alles doen is omdat ze een hele grote berg paardenmest hebben liggen waardoor ze niet bij het natura2000 gebied kunnen. Ze hebben allemaal paaltje met slangen eraan nu ook in onze tuin gezet dat het water moet wegwerken. (Zit volgens mij verbonden aan de pomp). Ze hebben nu laatste zonder dat wij het door hebben gehad omdat wij fulltime werken en extra pijp in de grond gelegd aan onze kant van de tuin. Op de grond zie je grote sporen van een shovel of iets in die trant.

Ik voel me zo boos en geschonden.

Geen 1 moment zijn ze aan de deur gekomen en hebben ze iets besproken met ons.

Mijn partner houd niet van confrontaties dus dit sust het allemaal maar ik voel me niet meer lekker op mijn plek.

Wat moet ik doen? Wat zouden jullie doen?

Beste antwoord (via caddy_91 op 04-10-2024 10:00)

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:13
caddy_91 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 03:46:
Goedendag,
De eerste keer dat wij hen spraken en ons voorstelde vroegen zij of de paarden daar konden blijven staan en wij vonden dat niet erg aangezien wij er nog geen concrete plannen voor hadden.
Je zult toch in contact met ze moeten komen.
Stap 1: Ik zou vooral van vage afspraken zoals hierboven af willen. Je kunt misschien zeggen dat je van plan bent de tuin op te knappen (of zoiets) en dat je vanaf nu graag wilt dat ze geen gebruik meer maken van je tuin. Dat lijkt me een redelijke wens. Het is ook geen harde confrontatie. Ook geen nieuwe afspraken maken: "Mogen we tot die tijd nog even zus of zo?" Vriendelijk afwijzen.
Stap 2: Als je merkt dat ze daarna alsnog gebruik maken van je tuin, dan lijkt het mij handig om op eigen grond iets van een afscheiding te plaatsen. Dat hoeft verder ook niet in overleg.

Alle reacties

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel simpel; koop een kratje bier, ga langs bij de buurman, en bespreek het gewoon op een gemoedelijke en constructieve manier. Jij mag grenzen trekken, maar je hoeft hier niet meteen met gestrekt been in te gaan.
Je kunt gewoon aangeven dat je het geen probleem vindt dat ze een stukje van jouw tuin gebruiken om bij hun pomp of wat dan ook te komen maar dat het niet de bedoeling is dat ze in jouw tuin gaan graven, en dat je niet voor niks je telefoonnummer aan ze hebt gegeven.

Hoeft helemaal geen confrontatie te zijn, maar als je het nu niet op z'n minst bespreekt gaat het alleen maar erger worden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:28
Die mensen wonen daar al lang en hebben mogelijk nooit anders gedaan dan wat ze nu doen.

Misschien moet je eens beginnen met verwachtingen uit te spreken en af te spreken wat je wel en niet wil met je grond.

Weten die mensen uberhaupt wel wat je verwachtingen zijn en wat jij normaal vindt?

Waarom loopt hun paardenstal onder water? Komt dat water van jouw grond af?

Als dat zo is.. heb je daar ook een verantwoordelijkheid in.. dus voordat je zomaar wat gaat roepen wees je daar van bewust..
Anders kan jij verantwoordelijk worden gemaakt voor het water wat van jouw grond af komt.

Misschien moet je juist blij zijn dat de buren zich daar mee bezig houden ..

Iets is pas een probleem als je er een probleem van maakt..

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 03-10-2024 04:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caddy_91
Dank jullie wel. Zo heb ik er nooit naar gekeken @boyette @Oon

Acties:
  • +130 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Oon schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 03:55:
Heel simpel; koop een kratje bier,
Gaan we weer. Buurman doet achterlijke dingen en als slachtoffer moet je maar weer bier gaan kopen voor die lul.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Zou er niet naïef in staan maar grenzen helder benoemen: niet zonder toestemming terrein betreden, anders blijven ze over je heenlopen en dat wordt alleen maar erger.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48

Yucon

*broem*

Dus eigenlijk zorgt die pijp ervoor dat ze niet meer over jullie land hoeven als het hard geregend heeft?

Ik zou niet bij voorbaat uitsluiten dat ze zelf ook conflictvermijdend zijn en daarom onder de radar voor deze oplossing gekozen hebben. 40 meter is trouwens nogal wat. Hebben we het echt over een herkenbaar stukje tuin of over een hoekje van een meter gras ergens in de verte?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:45
Zou gewoon even langs gaan bij ze en vragen wat hun bedoelingen zijn en dat je het voortaan fijn vind als ze vooraf even overleggen met je als ze wat willen aanpassen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 17:17
Al lezende vraag ik me af...
Gaat dit al 4 jaar zo? En valt het nu pas op?
Dan zou mijn vraag zijn, hoe erg is het nu echt, als het jullie nu pas opvalt omdat jullie altijd fulltime werken?
Daarmee zeg ik niet dat het normaal of netjes is van de buren!

Netjes is dus anders, maar klinkt ook beetje als boerenland, waar dit soort "nood" oplossingen misschien soms gewoon nodig is?
Als de berg mest de enige reden is dat ze over jullie land/tuin lopen kan je dat een keer opmerken. Wellicht kan die verplaatst worden?

Kratje bier hoeft ook niet meteen, je kunt ook zonder bier ff praatje maken. Meestal ontstaat er geen conflict door gewoon iets te vragen aan je buren.
Conflicten ontstaan door aannames en roddelen.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeEs op 03-10-2024 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 08:00
Vrij simpel lijkt me. Je vraagt (eist) dat ze de boel weer weghalen en herstellen binnen x tijd. En anders laat je het doen en gaat de rekening naar hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

VrolijkeFrans!1 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:19:
Vrij simpel lijkt me. Je vraagt (eist) dat ze de boel weer weghalen en herstellen binnen x tijd. En anders laat je het doen en gaat de rekening naar hun.
dat zou het meest eerlijk zijn en de sfeer is toch al verziekt door aso gedrag van de buren dus die relatie valt al niet meer te redden. gelukkig voor TS woont 'ie er niet pal naast.
maar kan dit zonder advocaat? klinkt als een juridisch geschil waarvan de uitkomst bepalend is voor wat er moet gebeuren. hoewel het begint met een kennisgeving natuurlijk, om de kleine kans af te wachten dat wederpartij uit zichzelf in actie komt en de troep opruimt.

d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 08:00
GeeEs schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:02:
Kratje bier hoeft ook niet meteen, je kunt ook zonder bier ff praatje maken. Meestal ontstaat er geen conflict door gewoon iets te vragen aan je buren.
Conflicten ontstaan door aannames en roddelen.
Bij mij onstaat een conflict al als mensen zonder toestemming werkzamenheden aan en op mijn kavel uitvoeren... Niet pas als ik verhaal kom halen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:27
boyette schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 04:19:
Die mensen wonen daar al lang en hebben mogelijk nooit anders gedaan dan wat ze nu doen.

Misschien moet je eens beginnen met verwachtingen uit te spreken en af te spreken wat je wel en niet wil met je grond.

Weten die mensen uberhaupt wel wat je verwachtingen zijn en wat jij normaal vindt?

Waarom loopt hun paardenstal onder water? Komt dat water van jouw grond af?

Als dat zo is.. heb je daar ook een verantwoordelijkheid in.. dus voordat je zomaar wat gaat roepen wees je daar van bewust..
Anders kan jij verantwoordelijk worden gemaakt voor het water wat van jouw grond af komt.

Misschien moet je juist blij zijn dat de buren zich daar mee bezig houden ..

Iets is pas een probleem als je er een probleem van maakt..
Ik vind jouw post heel onwerkelijk.

Alsof het allemaal bij TS te vinden is.

Ten eerste is het niet meer dan normaal dat men van andermans zaken afblijft. Ik hoef niet tegen elke (nieuwe) buur de verwachting uit te spreken svp niet in mijn tuin te graven, zonder communicatie over mijn terrein te lopen, niet zomaar mijn auto te gebruiken, niet mijn vaat te wassen in mijn keuken, etc.

Dat is echt een fundamenteel stuk van onze samenleving. Nu daargelaten dat dese casus vrij duidelijk niet in een normale woonwijk ligt, dus het doorkruisen van niet de tuin, maar een hoek van een lap grond, om snel een noodvoorziening te regelen, is natuurlijk al heel wat anders. En volgens mij heeft TS daar ook helemaal geen problemen mee.

Het graven is echt een ander verhaal. En als die buren slachtoffer zijn van constructie TS, dan hadden ze dat moeten zeggen, ongetwijfeld dat TS daar de verantwoordelijkheid voor neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
Als je conflictmijdend bent (zoals TS aangeeft) is een advocaat inschakelen voordat je zelf een praatje bent gaan maken wel een karige aanpak hoor.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Gewoon zonder bier eens langslopen en vragen of je even kan praten over de situatie achter het erf en dan zie je vanzelf wel welke kant het op gaat.
Niks geen moeilijk gedoe.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:48
Er zit hier nog een verhaal voor.
Namelijk die van de vorige bewoners.

Want het kan heel goed zijn dat deze buurman al jaren het landje onderhoud of zoiets, toen zijn oude buren er nog wonende.

Ik zou eerst inderdaad eens langs gaan en afspraken maken, advocaten enzovoort kunnen later ook nog wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:28
FlowSnake schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:48:
[...]

Ik vind jouw post heel onwerkelijk.

Alsof het allemaal bij TS te vinden is.

Ten eerste is het niet meer dan normaal dat men van andermans zaken afblijft. Ik hoef niet tegen elke (nieuwe) buur de verwachting uit te spreken svp niet in mijn tuin te graven, zonder communicatie over mijn terrein te lopen, niet zomaar mijn auto te gebruiken, niet mijn vaat te wassen in mijn keuken, etc.

Dat is echt een fundamenteel stuk van onze samenleving. Nu daargelaten dat dese casus vrij duidelijk niet in een normale woonwijk ligt, dus het doorkruisen van niet de tuin, maar een hoek van een lap grond, om snel een noodvoorziening te regelen, is natuurlijk al heel wat anders. En volgens mij heeft TS daar ook helemaal geen problemen mee.

Het graven is echt een ander verhaal. En als die buren slachtoffer zijn van constructie TS, dan hadden ze dat moeten zeggen, ongetwijfeld dat TS daar de verantwoordelijkheid voor neemt.
Dit is in Groningen of Friesland op het platteland he.. daar gaan dingen anders

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Oon schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 03:55:
Heel simpel; koop een kratje bier, ga langs bij de buurman, en bespreek het gewoon op een gemoedelijke en constructieve manier.
Ik vraag me af wat voor buren de mensen hebben die met dit soort voorstellen komen. Van alle buren die ik gehad heb was er maar één die voor rede vatbaar is. De rest leeft alleen op de wereld en daar heeft iedereen aan te conformeren anders krijg je een steen door je raam.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:59
Je komt er alleen maar achter of iemand voor rede vatbaar is door eens langs te gaan voor een babbeltje. Met of zonder bier, who cares. Gelijk met gestrekt been erin zorgt sowieso voor escalatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:50
Als ik het zo lees is er 4 jaar lang niet met de buren gesproken. Dat is wel een beetje raar.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 21:29
Voordat je er een conflict van maakt en escaleert zou ik eerst gewoon eens vragen wat de bedoeling/reden is voor de aanleg van die pijp. Lijkt me dat je dat gewoon op een normale manier kan vragen, zonder een schijnheilig circus er omheen met kratjes bier.

Als die pijp verder niet hinderlijk is kan je aangeven dat je liever had gehad dat ze dat van tevoren hadden overlegd en vragen de grond weer even netjes te maken, en dan is daarmee de kous af zou ik denken. Heb je hinder van die pijp, dan sta je gewoon in je recht lijkt mij als je ze vriendelijk doch dringend zou verzoeken de boel weer te verwijderen.

Er speelt trouwens niet stiekem iets van een erfdienstbaarheid voor de afvoer van water door jouw tuin o.i.d.?
Reden dat ik het vraag is omdat er kennelijk ook al langere tijd paaltjes met slangen staan die géén probleem zijn? Of dat dat gebaseerd is op afspraken met de vorige eigenaar, wat jouw buren misschien hebben opgevat als een soort erfdienstbaarheid (terwijl een onderlinge afspraak met de vorige eigenaar natuurlijk geen erfdienstbaarheid is, maar niet iedereen heeft dat juridisch inzicht...).

[ Voor 63% gewijzigd door Glenfiddich op 03-10-2024 08:32 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:08
nst6ldr schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:18:
[...]

Ik vraag me af wat voor buren de mensen hebben die met dit soort voorstellen komen. Van alle buren die ik gehad heb was er maar één die voor rede vatbaar is. De rest leeft alleen op de wereld en daar heeft iedereen aan te conformeren anders krijg je een steen door je raam.
Tja hier is het andersom, bij alle buren die ik heb gehad zou ik zonder twijfelen langs gaan (zonder een kratje bier maar mét een goede kop koffie) om de kwestie te bespreken. Zou ik met m’n huidige buren ook doen.

Zo zie je maar weer dat het per case verschillend is, maar dat kan alleen TS zelf aanvoelen.

Zo makkelijk als er hier op GoT gezegd wordt: doe een bak koffie, zo is er een andere (minstens zo grote?) groep die er het liefst met gestrekt been en 5 advocaten in gaat.

Als TS het gevoel heeft dat er te praten valt met de buurman zou de bak koffie altijd mijn voorkeur hebben. Dat is nagenoeg gratis en kost alleen wat tijd en in het gunstigste geval is het met een uurtje opgelost. Procederen kan altijd nog.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
JJ Le Funk schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:35:
[...]

dat zou het meest eerlijk zijn en de sfeer is toch al verziekt door aso gedrag van de buren dus die relatie valt al niet meer te redden. gelukkig voor TS woont 'ie er niet pal naast.
maar kan dit zonder advocaat? klinkt als een juridisch geschil waarvan de uitkomst bepalend is voor wat er moet gebeuren. hoewel het begint met een kennisgeving natuurlijk, om de kleine kans af te wachten dat wederpartij uit zichzelf in actie komt en de troep opruimt.
Huh? Welke sfeer? TS heeft de buren nog niet eens gezien of gesproken sinds dit “incident” (er is letterlijk geen enkele vorm van communciatie geweest) en volgens jou is “de relatie al niet meer te redden”?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 12:31
Jeetje wat reageert iedereen hier heftig op GoT. Tuurlijk is het niet netjes van de buren om zonder toestemming werken op jouw grond uit te voeren. Maar laten we even realistisch zijn, al dit opgezweep gaat echt niet bijdragen aan een oplossing. De oplossing zit altijd in communicatie, en die zal in dit geval eerst opgezet moeten worden omdat die er niet is.
Dus het beste is echt een keer aanbellen en zeggen: goh buurman heeft u tijd voor een kopje koffie, ik zou graag wat dingen bespreken. En dan rustig uitvragen waarom gebeurt is wat er gebeurt is en, als de opening daarvoor is, aangeven hoe je dat de volgende keer liever zou zien.

Wat gebeurt is is gebeurt, daar ga je niets meer aan veranderen, het enige wat je nu kan doen is zorg dragen voor de toekomstige relatie.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09

Agent47

I always close my contracts.

Nou vooruit daar gaat die weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUb39FAD8H6Z25pZkom7uLyaoJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/mZtMbeyIeAqfZHkkJshlJ44r.gif?f=user_large

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 13:30
Je hebt er momenteel verder geen last van vermoed ik dat die buis onder de grond op jouw eigendom ligt?

Ik zou ze hierover wel aanspreken dat dit not done is.
Ik zou ze ook een contract laten tekenen dat je niet instaat voor toekomstige schade aan die buis op jouw grondstuk. Als jij daar ooit iets gaat bouwen bv, of de grond verpacht en de boel omgeploegd word.
Dus als de buis kapot gaat in de toekomst, ze niet bij jouw moeten komen huilen en een schadevergoeding vragen.
Willen ze contract niet tekenen dan mogen ze buis eruit komen halen en de grond weer in oorspronkelijke staat herstellen.

Ze konden even goed de buis over hun eigen grond aangelegd hebbem.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 22:52
Ik vind het altijd zo bijzonder dat er hier op Tweakers altijd een kratje bier aan te pas moet komen.
Alsof dat de normale gang van zaken is.

in mijn beleving is het de omgekeerde wereld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55

BCC

FRANQ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:08:
Ik vind het altijd zo bijzonder dat er hier op Tweakers altijd een kratje bier aan te pas moet komen.

Nee hoor, met koffie en/of bier kom je met de buren heeeel ver.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:02

Ik vind het dan weer bijzonder dat er altijd vanalles geëist moet worden en advocaten erbij moeten komen.. In het buitengebied gaan dit soort dingen anders dan in de stad.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:08

Dat kratje bier moet je niet te letterlijk nemen, is beeldspraak.

Maar wat zou jouw suggestie zijn dan?
  • De buren met een kratje bier laten komen? Die kans lijkt me uitermate klein.
  • Niks doen? Lijkt me ook geen optie.
  • De boel laten escaleren? Is misschien helemaal niet nodig.
Als ik ‘m even doortrek naar (m’n vorige) werk: daar had ik als eindstation ook te maken met klanten die volledig van het padje raakten als ze ontevreden waren / een klacht hadden. Dat collega’s dachten dit komt nooit meer goed. Deze klanten altijd uitgenodigd voor een kop koffie en in 99% van de gevallen was dit met een goed gesprek (en soms een geste of toezegging) onder het genot van een kop koffie opgelost.

Dat is met (de meeste) buren ook prima te realiseren zonder er advocaten bij te halen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 22:52
Denman schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Dat kratje bier moet je niet te letterlijk nemen, is beeldspraak.

Maar wat zou jouw suggestie zijn dan?
  • De buren met een kratje bier laten komen? Die kans lijkt me uitermate klein.
  • Niks doen? Lijkt me ook geen optie.
  • De boel laten escaleren? Is misschien helemaal niet nodig.
Als ik ‘m even doortrek naar (m’n vorige) werk: daar had ik als eindstation ook te maken met klanten die volledig van het padje raakten als ze ontevreden waren / een klacht hadden. Dat collega’s dachten dit komt nooit meer goed. Deze klanten altijd uitgenodigd voor een kop koffie en in 99% van de gevallen was dit met een goed gesprek (en soms een geste of toezegging) onder het genot van een kop koffie opgelost.

Dat is met (de meeste) buren ook prima te realiseren zonder er advocaten bij te halen.
Die buren hadden met een flesje wijn ofzo kunnen komen om te vragen of ze een pijp mogen aanleggen op jouw grond.

Niet nadat hun dat gedaan hebben iets aanbieden of ze het alsjeblieft weer willen verwijderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caddy_91
Lieve mensen. Dank jullie wel voor jullie uiteenlopende reacties. Klinkt misschien raar maar ben er erg dankbaar voor. In het verleden zijn er nog een paar andere dingen voorgevallen zoals hun paardenbak plaatsen op de erf grens en om de paaltjes met slangen. (Waar ik het niet mee eens ben omdat ze niks vragen en maar gewoon doen).

Daarvoor ben ik al verscheidene keren bij hun aan de deur geweest. 1x deed hun dochter open met de mededeling dat haar moeder in bad zat. De andere keren werd er gewoon niet open gedaan.

Daardoor is de communicatie er eigenlijk niet. Wij proberen het van onze kant maar van hun kant komt er niets.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:23

EiT

Zo.. dit topic laat goed zien waarom mensen in dorpen een hekel hebben aan import/ stadse mensen.

Gezien je verhaal lijkt mij dat je ergens in/buiten een dorp woont. Dit soort zaken zijn daar normaal.

Vraag je zelf eerst af heb je er überhaupt last van? Mensen wonen daar waarschijnlijk hun hele leven en zijn niets andere gewend. Als jij morgen iets van hun nodig hebt maken ze hier ook geen probleem van.
Als je je eigen opstelt zoals de meeste Tweakers hier schrijven creëer je meer problemen dan je nu hebt.

Klinkt ook dat je je eigen 4 jaar lang niet bij de buren hebt laten zien, houd er rekening mee dat zij mogelijk innovatief voor contact van jouw verwachten omdat jij er nieuw bent komen te wonen. Zijn ze überhaupt al een keer uitgenodigd? Begin daarmee en geef aan dat het eigenlijk stom was om daar zo lang mee te wachten. Gooi dan ook niet direct al je problemen op tafel. Goede relatie creëren met de buren is de eerste stap, dat komt alleen je woon genot ten goede.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:43
Al deze dingen gebeuren op het weiland wat je aan hen in bruikleen hebt gegeven? Ik neem aan dat je geen bruikleenovereenkomst hebt opgesteld? Dat zou je alsnog kunnen doen, daarin kan je ook opnemen dat ze geen graafwerkzaamheden mogen uitvoeren, niet mogen bouwen etc etc zonder jouw toestemming.

Heb ik ook gedaan bij een perceel wat ik in bruikleen heb gegeven. Daarin heb ik ook het recht om de overeenkomst op te zeggen opgenomen, met een termijn van 3 maanden om de gebruiker de tijd te geven een andere plek te vinden voor de paarden.

De overeenkomst die ik heb gebruikt, zie trouwens dat ik geen verbod op graven heb opgenomen maar dat zou je nog altijd kunnen doen:
De ondergetekenden:

naam gebruiker

hierna te noemen “de gebruiker”,

en

Vastgoed BV, ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door:

naam bestuurder BV

hierna te noemen "de eigenaar",

komen overeen:

de eigenaar geeft in gebruik aan gebruiker die verklaart in gebruik aan te nemen:

De percelen K1, K13, K132 en K137, ter grootte van circa 15.515 m2, hierna te noemen: “het perceel”,

en zoals ter oriëntatie van partijen schetsmatig aangeduid op de bij deze overeenkomst behorende situatietekening;

zulks onder de volgende bepalingen:

1. Het perceel mag slechts worden gebruikt als omheind weiland met dierenverblijf en groenstrook met bomen en mag niet dienen voor de opslag van materialen of andere al-dan-niet agrarische bedrijfsactiviteiten;

2. De vergoeding voor het gebruik is om niet;

3. De ingebruikgeving geschiedt t/m september 2025 met het wederzijds recht tot vroegtijdige opzegging waarbij geen der partijen enig recht op schadevergoeding heeft. Verlenging van deze overeenkomst voor delen van het perceel danwel het gehele perceel kan mogelijk zijn.

4. In geval sprake is van vroegtijdige opzegging vanuit de eigenaar van het gebruiksrecht van (een deel van) het perceel dient de grond binnen een termijn van 12 weken ontruimd te worden en ter beschikking gesteld te worden aan de eigenaar zonder dat enige vorm van schadevergoeding gevraagd kan worden;

5. Na het staken van het gebruik dient het perceel ontruimd en schoon te worden opgeleverd;

6. Het perceel mag niet worden bebouwd, met uitzondering van de reeds bestaande bebouwing;

7. Bij eventuele aanwezigheid van kabels en/of leidingen in de strook grond mag geen beplanting met diepgaande wortels worden aangebracht;

8. De gebruiker dient te gedogen dat door of namens de eigenaar onderzoeks-, herstel- of onderhoudswerkzaamheden worden verricht, e.e.a. na melding aan de gebruiker;

9. Het perceel dient deugdelijk te worden onderhouden en voor zover op het perceel bomen aanwezig zijn, dienen deze te worden gehandhaafd;

10. Indien het perceel naar oordeel van eigenaar niet fatsoenlijk wordt onderhouden, behoudt de eigenaar te allen tijde het recht het gebruik op te zeggen.

11. Deze gebruiksovereenkomst is een persoonsgebonden recht. Dit persoonsgebonden
recht is niet overdraagbaar zonder toestemming van de eigenaar.

[ Voor 72% gewijzigd door bvdbos op 03-10-2024 09:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 12:31
Ah! De buren zijn ook conflict mijdend, handige combinatie :)

Wat mijn ouders ooit in een vergelijkbare situatie gedaan hebben is een brief schrijven (typen) waarin ze zo neutraal mogelijk hun grenzen hebben aangegeven en hebben uitgelegd waarom bepaalde dingen in het verkeerde keelgat schoten.
Met de nadrukkelijke uitnodiging tot een open gesprek en duidelijk gemaakt dat het niet om oud zeer ging maar om toekomstig "samenleven."

Geen dag later stond de buurman (die bijna nooit thuis was) op de stoep om zijn excuses te maken en uit te leggen dat het allemaal zo niet bedoeld was. Ze zijn nog steeds geen goeie vrienden, maar tegenwoordig word er wel normaal gegroet, en overlegd als er iets moet gebeuren aan de gedeelde erfscheiding.

Ik heb destijds de brief gelezen en alle emotionele beladen delen en beschuldigingen er uitgehaald, dat was erg behulpzaam om een buitenstaander dat te laten doen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
caddy_91 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 03:46:
Ik voel me zo boos en geschonden.
Dit is toch de hele kern van het verhaal? Buren hebben wateroverlast, jullie zijn nooit thuis en daarom besluiten ze, er achteraan een "leuk stukje grond" groot perceel even een oplossing te bedenken. Een oplossing die jullie waarschijnlijk ook ontziet in een stuk wateroverlast. En dan 0,0 communicatie, maar wel jezelf direct als slachtoffer aanwijzen want oh, oh, oh, wat hebben ze jouw rechten toch geschonden door met een machine een stukje door de tuin te rijden om een mogelijk gezamenlijk probleem op te lossen.

Als je nou (in plaats van je aan te melden op een techforum voor advies) even een brief in de brievenbus had gegooid dat jullie graag contact willen, en ze had uitgenodigd om op een zaterdagmiddag even een kop koffie te komen drinken, had je waarschijnlijk al reactie had gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 06:40
Ik zou even langs gaan en vertellen dat het lijkt of iemand in de tuin heeft gegraven en of zij hier iets vanaf weten. Als ze aangegeven dat zij dat waren kan je het bespreken wat er is gebeurd. Als hun het niet waren, kan je een stukje graven om te zien wat er in de grond is gebeurd.

Ik zou het nu nog niet groter maken dan het misschien is.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
EiT schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:29:
Zo.. dit topic laat goed zien waarom mensen in dorpen een hekel hebben aan import/ stadse mensen.

Gezien je verhaal lijkt mij dat je ergens in/buiten een dorp woont. Dit soort zaken zijn daar normaal.

Vraag je zelf eerst af heb je er überhaupt last van? Mensen wonen daar waarschijnlijk hun hele leven en zijn niets andere gewend. Als jij morgen iets van hun nodig hebt maken ze hier ook geen probleem van.
Als je je eigen opstelt zoals de meeste Tweakers hier schrijven creëer je meer problemen dan je nu hebt.

Klinkt ook dat je je eigen 4 jaar lang niet bij de buren hebt laten zien, houd er rekening mee dat zij mogelijk innovatief voor contact van jouw verwachten omdat jij er nieuw bent komen te wonen. Zijn ze überhaupt al een keer uitgenodigd? Begin daarmee en geef aan dat het eigenlijk stom was om daar zo lang mee te wachten. Gooi dan ook niet direct al je problemen op tafel. Goede relatie creëren met de buren is de eerste stap, dat komt alleen je woon genot ten goede.
Die eerste twee regels raken echt kant nog wal.

Ik woon in een dorp en we hebben geen hekel aan alle stadse mensen. En geen van mijn buren graaft in mijn erf. We halen samen sloten leeg, assisteren bij bomen snoei op of bij de erfgrens etc.
Dat gaat prima allemaal.
Maar we drinken nooit bier of koffie samen. En als we wat te bespreken hebben dan kunnen we toch altijd bij elkaar terecht simpel door even naar elkaars erf te lopen.

Als TS in een situatie zit waarbij de buren net doen of ze gek zijn dan is dat natuurlijk volkomen k*t. Want dan sta jij met je goeie fatsoen en kun je er niets mee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 18:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik lees vooral veel lapmiddelen maar zie niets over een duurzame oplossing voor het waterprobleem. Wordt daar ook aan gewerkt? Dat zou je in een gesprek misschien ook nog kunnen meenemen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Bor schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:42:
Ik lees vooral veel lapmiddelen maar zie niets over een duurzame oplossing voor het waterprobleem. Wordt daar ook aan gewerkt? Dat zou je in een gesprek misschien ook nog kunnen meenemen.
Ik dacht ook meteen : waarom ligt daar geen duiker onder dat "klein paadje" om die sloten met elkaar te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@bvdbos dat is dus het rare. Die zit er wel in. Maar dan een stuk hoger. Ik denk omdat ze het water niet terug in het kleine gedeelte willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@Bor klopt, zo voelt het voor mij ook een beetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 16:42
REDSD schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:40:
Ik zou even langs gaan en vertellen dat het lijkt of iemand in de tuin heeft gegraven en of zij hier iets vanaf weten. Als ze aangegeven dat zij dat waren kan je het bespreken wat er is gebeurd. Als hun het niet waren, kan je een stukje graven om te zien wat er in de grond is gebeurd.

Dit lijkt mij het beste.
Voordat je allerlei dingen in je hoofd haalt wat er wel/niet gebeurd is/kan zijn, enzovoorts.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zou direct een hoog hek laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@Verwijderd hahaha ja ik zit er ook aan te denken. Misschien volgend jaar maar want het gaat om 70 meter.
Zou jij dan wel dat van te voren melden?

[ Voor 16% gewijzigd door caddy_91 op 03-10-2024 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
REDSD schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:40:

Dit lijkt me idd de meest "conflict-vermijdende" manier om dit ter sprake te brengen. Ligt er geen leiding van derden (waterschap oid) onder jouw perceel? Ik heb ook wel eens gezien dat een leidingbeheerder klein onderhoud uit heeft gevoerd zonder te melden, op basis van afspraken met een vorig eigenaar.

En het gaat dus om een weiland wat ze van jou al vier jaar mogen gebruiken maar wat ze sindsdien niet gebruiken? Dan kan je net zo goed de toestemming voor gebruik opzeggen? Wie onderhoudt deze strook grond, als er geen beesten op staan dan zal ondertussen het onkruid meters hoog staan?

[ Voor 7% gewijzigd door bvdbos op 03-10-2024 09:58 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
evilution schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 06:33:
[...]

Gaan we weer. Buurman doet achterlijke dingen en als slachtoffer moet je maar weer bier kopen voor die lul.
Dat kratje bier is natuurlijk niet letterlijk te nemen maar symbool voor: ga eerst eens rustig praten vooraleer je direct de burenrelatie helemaal opblaast. Dat werkt niet altijd maar direct komen roepen, tieren en dreigen laat de meeste mensen in de verdediging schieten en dan weet je al bijna zeker waar het naartoe leidt.

Als ik de buren op hun tenen trap met een actie zou ik ook liever hebben dat ze even rustig komen praten. Zeker als het nieuwe buren zijn die ik nog helemaal niet ken en waar ik de gevoeligheden niet van ken.

Tot slot zijn er nu eenmaal heel veel verschillende mensen met verschillende gedachten over wat wel en niet acceptabel is. En veruit de meeste mensen vertonen in meer of mindere mate hypocriet gedrag waarbij ze sneller vinden zelf geen overlast te veroorzaken terwijl ze datzelfde gedrag van een ander niet oké zouden vinden. Dat heeft volgens mij vooral te maken met dat je je eigen gedachtegang prima kan volgen en niet in een ander zijn hoofd kan kijken.

Let op, ik wil niet zeggen dat de buren van de TS hier zomaar oké bezig zijn maar de eerste stap is volgens mij best één met wat mildheid voor wat er gebeurd is. Dan gaat de kans groter zijn dat je grenzen kan stellen zonder direct ruzie te hebben met mensen waar je wellicht nog lang naast moet wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@bvdbos eigenlijk gebruiken we nu zelf het stuk grond sinds deze lente, omdat ze er geen gebruik van maken. We hebben er wat fruitbomen geplant

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:50

Allemaal leuk en aardig die 'dorpse' mentaliteit. Maar dat neemt niet weg dat je als buur gewoon normaal moet doen met andermans grond. En nee, dit is niet normaal. Ook in Friesland in dorpen waar de eerste buur 500-1000m verderop woont ga je niet zomaar in andermans grond graven om iets aan te leggen of met je shovel / tractor aan de gang, ook daar gaat het gewoon in overleg.

Wat mij betreft mag je prima je grenzen aangeven. Een leiding aanleggen zonder overleg op / onder jouw grond is gewoon not done. Ga er niet gelijk met gestrekt been in, maar kaart het op een volwassen manier aan. En vraag inderdaad of hun wellicht iets afweten van de graafwerkzaamheden die hebben plaats gevonden op jouw grond.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
VrolijkeFrans!1 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:45:
[...]

Bij mij onstaat een conflict al als mensen zonder toestemming werkzamenheden aan en op mijn kavel uitvoeren... Niet pas als ik verhaal kom halen.
Dat snap ik best hoor.
Zeker als je er al 4 jaar over zwijgt tegen je buren.
Dat gaat aan je vreten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
caddy_91 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:59:
@bvdbos eigenlijk gebruiken we nu zelf het stuk grond sinds deze lente, omdat ze er geen gebruik van maken. We hebben er wat fruitbomen geplant
En heb je daarover overlegd met (danwel dit gemeld aan) de buren aan wie je het perceel in gebruik had gegeven? Of heeft het terrein nu twee gebruikers?

Maar zelfs al was het gehele terrein nog door hen in gebruik, het zonder melding leggen van kabels en leidingen is niet netjes natuurlijk ook al was er geen graafverbod afgesproken. Zoals hierboven voorgesteld : ga ze vragen of zij weten wie er gegraven heeft....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:02
SgtElPotato schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Allemaal leuk en aardig die 'dorpse' mentaliteit. Maar dat neemt niet weg dat je als buur gewoon normaal moet doen met andermans grond. En nee, dit is niet normaal. Ook in Friesland in dorpen waar de eerste buur 500-1000m verderop woont ga je niet zomaar in andermans grond graven om iets aan te leggen of met je shovel / tractor aan de gang, ook daar gaat het gewoon in overleg.

Wat mij betreft mag je prima je grenzen aangeven. Een leiding aanleggen zonder overleg op / onder jouw grond is gewoon not done. Ga er niet gelijk met gestrekt been in, maar kaart het op een volwassen manier aan. En vraag inderdaad of hun wellicht iets afweten van de graafwerkzaamheden die hebben plaats gevonden op jouw grond.
Precies dit

Ik woon ook in het buitengebied en de vorige bewoner liet alles toe en vond alles prima.
Het gevolg was dat de buren in onze loods gingen zonder te vragen, spullen op ons land gingen zetten en daardoor deden alsof ze mede eigenaar waren. Ze maakten alleen gebruik van de eerder opgerekte grenzen die door de vorige bewoner waren toegelaten.

Het probleem waar jij tegen aanloopt is dat de grenzen van deze mensen zijn opgerekt door de vorige bewoner. Jij zal dus de grenzen weer moeten herstellen.

dit hebben wij ook gedaan. Wij hebben aangegeven dat wij zelf willen bepalen ater met onze grond gebeurd en wie er in onze loods komt. Toen was het voor ons opgelost.

Op de een of andere manier hebben mensen het idee dat het buitengebied bezit is van de gemeenschap, maar er zijn gewoon eigenaren. Je moet er gewoon vanaf blijven.

Bizarre opmerking. Het is niet normaal dat je in de grond van iemand anders graaft zonder overleg.
Mag ik ook in jou tuin graven?

Als er iets heilig is in het buitengebied dan is dat je eigen grond.

Het grootste probleem voor @caddy_91 is de volgende stap die zij mogelijk gaan zetten zonder overleg. Een schutting plaatsen? Een gat graven?
Hier moet je dus voor waken en meteen grenzen stellen zonder meteen een drama te veroorzaken.

[ Voor 25% gewijzigd door Tomas_ op 03-10-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@bvdbos nee wij gebruiken het gewoon weer. Ze hadden touwtjes voor de paarden maar die hebben ze al tijd terug weer teruggehaald.
Dank je vior het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@Tomas_ wauw dat is nog veel extremer dan bij ons.
Ja dat klinkt heel erg aannemelijk. Ik ben alleen bang dat ik al gauw te direct overkom. Maar ik ben blij voor je dat het bij jullie goed is gekomen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomas_
caddy_91 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:10:
@bvdbos nee wij gebruiken het gewoon weer. Ze hadden touwtjes voor de paarden maar die hebben ze al tijd terug weer teruggehaald.
Dank je vior het meedenken
Het hoeft niet op een boze manier. Vraag bijvoorbeeld wat ze gedaan hebben uit interesse en zeg daarna dat je graag wil dat ze het de volgende keer overleggen. Stel dat jij iets wilt plaatsen zit de buis dan in de weg?
Ze kennen jullie plannen niet. Je kunt elkaar ook behulpzaam zijn in overleg en had alsnog die buis geplaatst kunnen worden.

Het is vaak niet uit onwil, maar puur omdat die grenzen al eerder zijn opgerekt.

[ Voor 6% gewijzigd door Tomas_ op 03-10-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@Tomas_ true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:06
caddy_91 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:27:
Lieve mensen. Dank jullie wel voor jullie uiteenlopende reacties. Klinkt misschien raar maar ben er erg dankbaar voor. In het verleden zijn er nog een paar andere dingen voorgevallen zoals hun paardenbak plaatsen op de erf grens en om de paaltjes met slangen. (Waar ik het niet mee eens ben omdat ze niks vragen en maar gewoon doen).

Daarvoor ben ik al verscheidene keren bij hun aan de deur geweest. 1x deed hun dochter open met de mededeling dat haar moeder in bad zat. De andere keren werd er gewoon niet open gedaan.

Daardoor is de communicatie er eigenlijk niet. Wij proberen het van onze kant maar van hun kant komt er niets.
Je hebt dus al contact gezocht en dat is afgehouden?

Dat lijkt het mij verstandig om er nog één keer langs te lopen en, mochten ze niet opendoen, een briefje door de bus te gooien (en de volgende dag een kopie per aangetekende post aan hen te versturen) met de volgende inhoud:
  • Je probeert al een tijdje met hen in contact te komen.
  • Helaas lukt dat niet, daarom op deze onpersoonlijk wijze.
  • Er zijn leidingen op jouw land ingegraven, jij hebt daar geen toestemming voor gegeven. Sterker nog, dit is zonder jouw medeweten gebeurd.
  • Weten zij iets van deze leidingen af?
  • Als ze er niets van weten, dan hoeven ze geen contact op te nemen, maar dan zal je de leidingen na X weken (laten( verwijderen of onklaar maken.
  • Mochten zij hier wél iets vanaf weten, dan wil je binnen termijn X met ze in gesprek. Maar het is niet zo dat en gesprek gaan impliceert dat je (achteraf) akkoord gaat met deze handelswijze.
  • Om er zeker van te zijn dat zij deze boodschap van je krijgen stuur je een kopie van deze brief per aangetekende post.
Het lijkt me dat je buren hier wél op zullen reageren. En dan maar verder kijken wat de reactie is.

Heb je al eens met de vorige bewoners van je woning gesproken? Misschien vonden die dit allemaal prima? Trouwens, richt anders camera's op je land, zodat je weet wat daar overdag allemaal gebeurt.

En als laatste, als je een rechtsbijstandverzekering hebt, sein hen dan alvast even in, kunnen ze met je meedenken.

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caddy_91
@Bernard0343 ik vind het fijn dat je letterlijk verteld wat handig is om te gebruiken. Super! En wij hebben rechtsbijstand. Nooit geweten dat ik ze hiervoor kan gebruiken.
De vorige bewoner is een man van in de 90. Die woonde alleen in het huis tot hij naar een verzorgingstehuis moest. De afspraken wat de buren met hem hadden was alleen die paarden laten grazen. Dat is tenminste was de buurvrouw mij vertelde. Verder heb ik geen weet. Ook niks toendertijd van de makelaar gehoord.

[ Voor 47% gewijzigd door caddy_91 op 03-10-2024 10:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Kul. Men heeft helemaal geen hekel aan import of stads'n, men tolereert volk wat geen wederzijds respect vertoont alleen een stuk minder.

Ook hier waar noaberschap, vooral buitenaf onder de boeren, nog altijd een grote rol speelt komen de buren op z'n minst even langs voor een bak koffie en een koekje om een plan te bespreken of te laten weten wat er gebeurd is.

Dat daar doorgaans zeer nuchter/luchtig mee omgegaan word maakt nog niet dat het normaal is om zonder overleg te klooien op/met andermans grond.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
caddy_91 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:26:
@Bernard0343 ik vind het fijn dat je letterlijk verteld wat handig is om te gebruiken. Super! En wij hebben rechtsbijstand. Nooit geweten dat ik ze hiervoor kan gebruiken.
De vorige bewoner is een man van in de 90. Die woonde alleen in het huis tot hij naar een verzorgingstehuis moest. De afspraken wat de buren met hem hadden was alleen die paarden laten grazen. Dat is tenminste was de buurvrouw mij vertelde. Verder heb ik geen weet. Ook niks toendertijd van de makelaar gehoord.
Check het koopcontract even, misschien staan daar erfdienstbaarheden in. Maar je kan je rechtsbijstandsverzekering ook hiervoor inzetten. Sterker nog, ik zou niets doen zónder hen eerst te raadplegen. Ik weet alleen niet of het handig is als een jurist het eerste briefje schrijft. Dat zou ik zelf doen, in overleg met hen. Immers, formeel weet je niet of deze leidingen in opdracht van de buren zijn gelegd. En een 'blafbrief' van een jurist zet de verhoudingen, waarschijnlijk direct op scherp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:24

Bizarre opmerkingen. Ook in een dorp is dit soort gedrag niet normaal. En al helemaal niet het gaan graven/leidingen leggen op andermans land. Overigens hebben paardenboeren vaak wel een fors ego....

En ja, als levenslang dorpsbewoner (met een gelukkig kort uit uitstapje naar de grote buitenwereld) zou ik prima verhalen kunnen geven. Inclusief de Amsterdammer "ik woon hier al 30 jaar" die de politie belde omdat ie stof kreeg van het hooi schudden.

Waar je wel gelijk in hebt is dat contact super belangrijk is, ook voor mensen die samen de hele dag "buitenaf" (lees: in de grote stad) werken. Handen in je zakken en loop gewoon een keertje het erf op als je iemand bezig ziet: He buurman, hoe gaat ie? Een goeie buur etc. Geven en nemen. In een dorp ben je toch (later...) op elkaar aangewezen.

Dat allemaal gezegd hebbend: @caddy_91 Nee, het is niet normaal dat iemand zonder overleg in je grond gaat zitten roeren, daar mag je ze best op aanspreken in de vorm van hoe, wat, waarom. Door hun werk kunnen ze jouw perceel te nat/te droog maken omdat dat bij hen beter uitkomt.

Het kan ook helpen om eens op de kaarten van het waterschap te kijken wat je precies voor slootjes hebt, hoe de onderhoudsplicht zit, misschien zelfs wel kadastraal of de sloot wel de werkelijke grens aangeeft. Ook de legger van het waterschap kan veel informatie geven over bijvoorbeeld waterhoogten in de sloten etc. Als dat niet overeenkomt met de werkelijkheid of de sloten structureel te vol zitten moet het waterschap actie ondernemen door ergens een sluisje hoger of lager te zetten.

Samengevat: Praat met je buren, doe je feitten onderzoek voor je ze op hun nek springt en kijk dan eens of je het nog steeds als een probleem zou moeten zien.

<wijziging>: Woordje "kort" voor uitstapje toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@Bernard0343 juist, goeie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@DjoeC wauw dat is ook een heel goed idee! Daar ga ik me meer in verdiepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomas_
@caddy_91

Rechtsbijstand inschakelen moet je niet willen. wil je een juridisch conflict met je buren?

Probeer eerst de grenzen te herstellen. Ze gaan er vanuit dat je hetzelfde bent als de 90 jarige vorige bewoner.
Die vinden vaak alles prima.

Gewoon even je grens aangeven bij de buren in een informeel gesprek. Daar kom je het verst mee en voorkom je dat je in een conflict komt. Dat wil je voorkomen, tenzij het echt niet anders kan.
Dit lijkt mij voor nu wat voorbarig.

Bij ons moesten ze ook even wennen toen wij het ze meedeelden dat we het niet wilden, daarna was het contact prima. Dat ze je doel moeten zijn in eerste instantie.

Kortom je moet duidelijk zijn, en duidelijk op een vriendelijke manier werkt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@Tomas_ ja je hebt gelijk. En als de andere tips zijn handig als ze daarna als nog doorgaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas_
caddy_91 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:49:
@Tomas_ ja je hebt gelijk. En als de andere tips zijn handig als ze daarna als nog doorgaan?
Dan kun je altijd nog andere maatregelen treffen.

Je moet vaak even moed verzamelen m het gesprek aan te gaan, maar vaak zul je zien dat het veel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@Tomas_ ik denk het ook. Maar ik voel me zeker gemotiveerd

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Verwijderd

devriesjande schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:21:
Als ik het zo lees is er 4 jaar lang niet met de buren gesproken. Dat is wel een beetje raar.
Vind je? Ik heb ook helemaal niks met mijn buren. Ik laat ze leven en zij laten mij leven. Niet iedereen is extrovert.
En ja, ik ben het tegenovergestelde, introvert. Ik heb geen behoefte aan al die sociale contacten met mensen waar ik niks mee heb.

Mag je raar vinden. Ik vind de mensen raar die dit raar vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@Verwijderd ik ben ook exact zo. Ik zal ook nooit langs gaan voor " een kopje suiker". Fijn om te horen dat ik niet de enige ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

caddy_91 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:50:
@Verwijderd hahaha ja ik zit er ook aan te denken. Misschien volgend jaar maar want het gaat om 70 meter.
Zou jij dan wel dat van te voren melden?
Ja, natuurlijk van te voren melden. Dat de buurman misschien een klootviool is betekent niet dat jij dat ook moet zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@evilution hahaah dat is waar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:24
Verwijderd schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Vind je? Ik heb ook helemaal niks met mijn buren. Ik laat ze leven en zij laten mij leven. Niet iedereen is extrovert.
En ja, ik ben het tegenovergestelde, introvert. Ik heb geen behoefte aan al die sociale contacten met mensen waar ik niks mee heb.

Mag je raar vinden. Ik vind de mensen raar die dit raar vinden.
In een dorp woon je niet op een onbewoond eiland. Ook wij lopen niet bij de buren over de vloer en hebben zeker niet dagelijks/wekelijks contact. Maar wel zodanig dat we van elkaar weten wat we wel/niet aan elkaar hebben en zeker over gedeelde zaken. Juist vanwege de omgeving heb je dat naar mijn mening nodig - het is geen "grote stad" waar iedereen langs elkaar heen leeft en je als je dood gaat na een paar jaar een keertje gevonden wordt. Tenminste, ik hoop dat dat in een dorp niet/veel minder vaak gebeurt.

Ik heb als voorbeeld met m'n buren te maken over wie jaarlijks de sloot moet vegen (B watergang, ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen helft) en wie daar wat voor betaalt... Buurman doet het met de trekker en ik lift mee. Alternatief: Mijn kant met de hand doen (echt niet.....) want daar kan geen trekker bij. Maar als hij t doet is het niet de bedoeling dat mijn slootkant zo steil gaat worden dat ie afkalft. Je kunt niet zonder communicatie met elkaar.
caddy_91 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:58:
@Verwijderd ik ben ook exact zo. Ik zal ook nooit langs gaan voor " een kopje suiker". Fijn om te horen dat ik niet de enige ben.
Daar kan wel een grondoorzaak liggen. Je hoeft niet bij elkaar op de koffie maar houdt min of meer vriendelijk contact met elkaar. Dat kan veel frustraties voorkomen (hullie versus ons).

[ Voor 13% gewijzigd door DjoeC op 03-10-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
evilution schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 06:33:
[...]

Gaan we weer. Buurman doet achterlijke dingen en als slachtoffer moet je maar weer bier kopen voor die lul.
Wat zou jij doen in dit geval? Kwalificeren als: lul, achterlijk, slachtoffer zal TS ook niet echt verder helpen.

Beter een goede buur dan een verre vriend en als dat een kratje bier kost dan zou/heb ik dat er graag voor over.

Waar ik nog niet uit ben of de TS het nu een probleem vindt dat die buis daar ligt of dat hij het slechts een probleem vindt dat de buurman niets gevraagd heeft

[ Voor 14% gewijzigd door RCBL op 03-10-2024 11:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:13
Bernard0343 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:35:
[...]
Sterker nog, ik zou niets doen zónder hen eerst te raadplegen. Ik weet alleen niet of het handig is als een jurist het eerste briefje schrijft. Dat zou ik zelf doen, in overleg met hen.
Wat denk je dat die rechtsbijstand als eerste vraagt?
"Heb je de buren al gesproken hierover?" jou antwoord: "Ja 4 jaar geleden dat het ok was dat hun paarden daar soms staan..."
Wat zou de rechtsbijstand toch adviseren?
"Val ons niet lastig en ga eens in gesprek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55

BCC

devriesjande schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:21:
Ja, dit vindt ik ook heel bijzonder - ik zit echt niet dagelijks of wekelijks met de buren aan de koffie, maar als ik bij wijze van spreken 's nachts met een kind naar het ziekenhuis moet, kan ik zeker hier bij 8 buren aanbellen en m'n andere kind achterlaten. Noaberschap.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

"He buurman, weet jij wat ze op mijn land hebben gedaan? Ik zie allemaal sporen van graafwerkzaamheden".
En dan kijken waar het naartoe gaat...

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
hfolkers schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Wat denk je dat die rechtsbijstand als eerste vraagt?
"Heb je de buren al gesproken hierover?" jou antwoord: "Ja 4 jaar geleden dat het ok was dat hun paarden daar soms staan..."
Wat zou de rechtsbijstand toch adviseren?
"Val ons niet lastig en ga eens in gesprek"
Tja... Dat de rechtsbijstand zo zal reageren, zou heel goed mogelijk zijn. Maar als TS pas contact zoekt als dit volledig uit de hand gelopen is, dan vraagt diezelfde medewerker zich af waarom TS niet éérder met hen heeft gebeld....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
BCC schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Ja, dit vindt ik ook heel bijzonder - ik zit echt niet dagelijks of wekelijks met de buren aan de koffie, maar als ik bij wijze van spreken 's nachts met een kind naar het ziekenhuis moet, kan ik zeker hier bij 8 buren aanbellen en m'n andere kind achterlaten. Noaberschap.
Dat kan hier in de grote stad ook hoor....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:50
DjoeC schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

In een dorp woon je niet op een onbewoond eiland. Ook wij lopen niet bij de buren over de vloer en hebben zeker niet dagelijks/wekelijks contact. Maar wel zodanig dat we van elkaar weten wat we wel/niet aan elkaar hebben en zeker over gedeelde zaken. Juist vanwege de omgeving heb je dat naar mijn mening nodig - het is geen "grote stad" waar iedereen langs elkaar heen leeft en je als je dood gaat na een paar jaar een keertje gevonden wordt. Tenminste, ik hoop dat dat in een dorp niet/veel minder vaak gebeurt.

Ik heb als voorbeeld met m'n buren te maken over wie jaarlijks de sloot moet vegen (B watergang, ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen helft) en wie daar wat voor betaalt... Buurman doet het met de trekker en ik lift mee. Alternatief: Mijn kant met de hand doen (echt niet.....) want daar kan geen trekker bij. Maar als hij t doet is het niet de bedoeling dat mijn slootkant zo steil gaat worden dat ie afkalft. Je kunt niet zonder communicatie met elkaar.
N=1. Genoeg voorbeelden te vinden waarbij mensen in een stad wonen en waar je gewoon altijd terecht kunt omdat de achterdeur open staat. Andersom ook, genoeg mensen in een dorp die 'kluizenaar' zijn en waar je niet eens in de buurt wilt komen. Zelfde met sociale controle. Dat is in een dorpje vele malen groter.

Geen idee wat dat is met dorpse mensen die altijd hun dorps gevoel moeten verdedigen. Er is niks beter of slechter dan de ander. De een woont graag midden in een stad (het liefst in een appartement naast het stadsplein) de ander woon het liefst in een boerderij met 1km vrije ruimte om hem heen, en alle smaken daar tussen.
[...]

Nu haal je een voorbeeld aan wat, volgens jou, uniek is voor een dorp. Maar dat is het niet. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen in een stad?

Maar goed. Ondertussen loopt deze discussie uit de hand en zijn we allemaal voorbeelden naar voren aan het halen die er gewoon niet toe doen. Volgens mij hoeven we elkaar niet te overtuigen dat een dorp beter is of een stad beter is. Want geen van beide is beter of slechter dan de ander.

[ Voor 19% gewijzigd door SgtElPotato op 03-10-2024 11:37 ]

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locke960
  • Laatst online: 26-09 09:58
Bernard0343 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:23:
[...]
Je hebt dus al contact gezocht en dat is afgehouden?

Dat lijkt het mij verstandig om er nog één keer langs te lopen en, mochten ze niet opendoen, een briefje door de bus te gooien (en de volgende dag een kopie per aangetekende post aan hen te versturen) met de volgende inhoud:
  • Je probeert al een tijdje met hen in contact te komen.
  • Helaas lukt dat niet, daarom op deze onpersoonlijk wijze.
  • Er zijn leidingen op jouw land ingegraven, jij hebt daar geen toestemming voor gegeven. Sterker nog, dit is zonder jouw medeweten gebeurd.
  • Als ze er niets van weten, dan hoeven ze geen contact op te nemen, maar dan zal je de leidingen na X weken (laten( verwijderen of onklaar maken.
  • Mochten zij hier wél iets vanaf weten, dan wil je binnen termijn X met ze in gesprek. Maar het is niet zo dat en gesprek gaan impliceert dat je (achteraf) akkoord gaat met deze handelswijze.
  • Om er zeker van te zijn dat zij deze boodschap van je krijgen stuur je een kopie van deze brief per aangetekende post.
Het lijkt me dat je buren hier wél op zullen reageren. En dan maar verder kijken wat de reactie is.

Heb je al eens met de vorige bewoners van je woning gesproken? Misschien vonden die dit allemaal prima? Trouwens, richt anders camera's op je land, zodat je weet wat daar overdag allemaal gebeurt.

En als laatste, als je een rechtsbijstandverzekering hebt, sein hen dan alvast even in, kunnen ze met je meedenken.

Succes!
Ik zou iets langzamer gaan. Aangetekende brieven en dreigen dingen te verwijderen werkt escalerend nog voordat je met ze gesproken hebt. Dat is gewoon niet handig.
Dat briefje is een goed idee, maar dan ipv de vraag "of ze er iets vanaf weten" simpel de stelling dat je met ze wilt praten en of ze contact willen opnemen.

Als ze dat dan negeren, nog 1x aanbellen en als dat niks wordt die aangetekende brief gaan sturen.

Ook zul je voor jezelf moeten bepalen wat je nu eigenlijk wilt bereiken. Is het probleem dat die leidingen er liggen? Of is het probleem dat ze je niets gevraagd hebben?

Daar kan je verdere aanpak erg vanaf hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

RCBL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Wat zou jij doen in dit geval? Kwalificeren als: lul, achterlijk, slachtoffer zal TS ook niet echt verder helpen.

Beter een goede buur dan een verre vriend en als dat een kratje bier kost dan zou/heb ik dat er graag voor over.

Waar ik nog niet uit ben of de TS het nu een probleem vindt dat die buis daar ligt of dat hij het slechts een probleem vindt dat de buurman niets gevraagd heeft
Is ergens hierboven al gezegd: aanbellen, briefje in de bus etc. "Ik wil even praten over dat er iemand dingen op en in mijn grond is gedaan."

Die goeie buur zet natuurlijk al de toon door zonder medeweten, laat staan toestemming, dingen met de grond van een ander te doen omdat dat voor hem handig is. Dus wtf moet het dan ook nog een krat bier kosten :?
Een bak bier van die buurman zou wel gepast zijn vanwege deze actie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bernard0343
locke960 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:36:
[...]

Ik zou iets langzamer gaan. Aangetekende brieven en dreigen dingen te verwijderen werkt escalerend nog voordat je met ze gesproken hebt. Dat is gewoon niet handig.
Dat briefje is een goed idee, maar dan ipv de vraag "of ze er iets vanaf weten" simpel de stelling dat je met ze wilt praten en of ze contact willen opnemen.

Als ze dat dan negeren, nog 1x aanbellen en als dat niks wordt die aangetekende brief gaan sturen.

Ook zul je voor jezelf moeten bepalen wat je nu eigenlijk wilt bereiken. Is het probleem dat die leidingen er liggen? Of is het probleem dat ze je niets gevraagd hebben?

Daar kan je verdere aanpak erg vanaf hangen.
TS ís al een paar keer bij zijn buren langs geweest. Daar is niet op gereageerd. TS wil, in eerste instantie, met hen in gesprek (lijkt me). De buren moeten een 'belang' hebben om dit te doen. Daarom zou ik de aanleiding wél noemen. Door aan te geven dat er 'iets' met deze leidingen gebeurt, mochten de buren zich in stilzwijgen blijven hullen, is een stok achter de deur. Door aan te geven dat TS, als zij wel in gesprek gaan,niet zonder meer de huidige situatie zal gedogen, zorgt ervoor dat TS zijn handen vrij heeft.

Ik vind het nogal wat, zonder ook maar iets te zeggen op andermans land gaan graven. Wat mij betreft gaat dit ver over de grenzen van wat aanvaard gedrag is. Vandaar dat ik er met een iets meer gestrekt been in zou gaan. Maar jouw 'tweetrapsraket' kan even effectief zijn. Het is vooral een kwestie van 'stijl'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
evilution schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

. Dus wtf moet het dan ook nog een krat bier kosten :?
Er is al meerdere keren opgemerkt dat dat beeldspraak is. Kennelijk ontgaat dat jou volledig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 22:48

Yucon

*broem*

Bernard0343 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

TS ís al een paar keer bij zijn buren langs geweest. Daar is niet op gereageerd. TS wil, in eerste instantie, met hen in gesprek (lijkt me). De buren moeten een 'belang' hebben om dit te doen. Daarom zou ik de aanleiding wél noemen. Door aan te geven dat er 'iets' met deze leidingen gebeurt, mochten de buren zich in stilzwijgen blijven hullen, is een stok achter de deur. Door aan te geven dat TS, als zij wel in gesprek gaan,niet zonder meer de huidige situatie zal gedogen, zorgt ervoor dat TS zijn handen vrij heeft.

Ik vind het nogal wat, zonder ook maar iets te zeggen op andermans land gaan graven. Wat mij betreft gaat dit ver over de grenzen van wat aanvaard gedrag is. Vandaar dat ik er met een iets meer gestrekt been in zou gaan. Maar jouw 'tweetrapsraket' kan even effectief zijn. Het is vooral een kwestie van 'stijl'.
Er is nog een alternatief; als ze structureel niet opendoen zou ik nog een informeel briefje in de bus doen. Dat lijkt me hier de tussenweg; als ze wat schuw zijn en om wat voor een reden dan ook zich ongemakkelijk voelen als het ware overvallen worden is dit een laatste handreiking voor een gesprek waarbij ze zich er zelf wat beter op voor kunnen bereiden. Als ze immers meedere keren de deur niet open gedaan hebben is de kans niet heel groot dat dat nu wel gaat gebeuren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:30
Man man. Ga naar je buren, bel aan. Zeg dat je zus en zo hebt geconstateerd en dat je er niet zo blij mee bent.
Waarschijnlijk vragen ze je wel even binnen en praat je het uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-09 11:22
Belangrijkste is dat je je emotie niet de overhand laat nemen. Praat met de buren, bespreek de situatie en sta er open in. Je kan best een gesprek aangaan met de buren en conflict vermijdend zijn door je begripvol op te stellen en open te staan voor oplossingen en communicatie.

Als die pijp geen probleem is voor nu kan je dat ook gewoon zeggen, maar wees wel duidelijk dat als je ooit iets wilt met dat stukje grond dat het dan mogelijk weer anders ligt. En dat hoeft niet per se jij te zijn, je weet niet wat er in de toekomst gebeurt, misschien kom je wel onder een bus terecht en hebben ze opeens weer andere buren die die pijp er gewoon uit trekken.

Geef duidelijk aan dat het nu geen probleem is (aanname) maar dat je voortaan liever vooraf daarover iets wilt horen (berichtje, telefoontje of even aanbellen).

Zijn altijd lastige gespreken. Sommige mensen kunnen kritiek beter verwerken dan andere. Maar ik denk wel dat het belangrijk is om grenzen duidelijk aan te geven om erger in de toekomst te voorkomen imo.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

evilution schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Is ergens hierboven al gezegd: aanbellen, briefje in de bus etc. "Ik wil even praten over dat er iemand dingen op en in mijn grond is gedaan."

Die goeie buur zet natuurlijk al de toon door zonder medeweten, laat staan toestemming, dingen met de grond van een ander te doen omdat dat voor hem handig is. Dus wtf moet het dan ook nog een krat bier kosten :?
Een bak bier van die buurman zou wel gepast zijn vanwege deze actie.
Het is onzin natuurlijk dat je voor alles met een bak bier bij de buren aan moet komen. Ben je ook meteen de alcoholist van de straat :p

Het lijkt me wel een beetje vreemd als er nooit met de buren wordt gepraat. Dat geeft een beetje risico als je alleen maar praat als er een probleem is en je pissed bent om iets. De bak bier zal dan ook niet letterlijk bedoeld zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• locke960
  • Laatst online: 26-09 09:58
[...]

Ik kies hier om de volgende redenen voor de iets voorzichtigere aanpak:
  • Wat wil TS eigenlijk bereiken? Moeten die leidingen weg? Of is het probleem vooral dat er geen toestemming is gevraagd? Ik krijg het gevoel dat TS dat zelf ook nog niet weet.
  • Er is slechts 2x geprobeerd aan te bellen. 1x zat moeder in bad. 1x werd er niet opengedaan, we weten niet waarom. Mogelijk weten de buren niet eens dat er contact gezocht is. En als ze het wel weten dan denken ze misschien wel "als het belangrijk is komen ze vanzelf terug".
  • Voor TS is dit een etterend probleem. Voor de buren is dit waarschijnlijk 'nieuw'. Hoe achterlijk wij het ook vinden om zoiets te doen, we weten niet hoe de buren er instaan en welke misvatting er mogelijk heerst. Want er is al 4 jaar geen communicatie geweest.
  • Het bied een grotere kans op een minnelijke oplossing, je gooit niet bij voorbaat bepaalde deuren dicht. Dit is belangrijk als je niet perse op een confrontatie uit bent.
Allemaal dingen die op afstand door ons niet echt in te schatten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Advizor schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:49:
Man man. Ga naar je buren, bel aan. Zeg dat je zus en zo hebt geconstateerd en dat je er niet zo blij mee bent.
Waarschijnlijk vragen ze je wel even binnen en praat je het uit.
man, man, man. Lees het hele topic voordat je reageert

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Als we dan toch aannames gaan doen, jij woont zeker in de stad? _O-
Hier op t platteland zijn dit soort zaken niet normaal :P

Als er iets op mijn grond gedaan is en de buren willen niet praten, dan maak ik het ongedaan, tis per slot van rekening mijn grond, klaar :)

[ Voor 13% gewijzigd door Oogje op 03-10-2024 13:56 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
locke960 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Ik kies hier om de volgende redenen voor de iets voorzichtigere aanpak:
  • Wat wil TS eigenlijk bereiken? Moeten die leidingen weg? Of is het probleem vooral dat er geen toestemming is gevraagd? Ik krijg het gevoel dat TS dat zelf ook nog niet weet.
  • Er is slechts 2x geprobeerd aan te bellen. 1x zat moeder in bad. 1x werd er niet opengedaan, we weten niet waarom. Mogelijk weten de buren niet eens dat er contact gezocht is. En als ze het wel weten dan denken ze misschien wel "als het belangrijk is komen ze vanzelf terug".
  • Voor TS is dit een etterend probleem. Voor de buren is dit waarschijnlijk 'nieuw'. Hoe achterlijk wij het ook vinden om zoiets te doen, we weten niet hoe de buren er instaan en welke misvatting er mogelijk heerst. Want er is al 4 jaar geen communicatie geweest.
  • Het bied een grotere kans op een minnelijke oplossing, je gooit niet bij voorbaat bepaalde deuren dicht. Dit is belangrijk als je niet perse op een confrontatie uit bent.
Allemaal dingen die op afstand door ons niet echt in te schatten zijn.
Klopt, en daarin zal TS moeten bedenken wát hij wil en hoé hij dit wil bereiken. Ik denk dat het wel goed is als TS zich de kaas niet van het brood laat eten. Een goede relatie met je buren is veel waard. Ongestoord kunnen genieten van het, ongetwijfeld schitterende, stukje wereld dat je jouw eigendom mag noemen, is evenveel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:53
[...]
kan ik zeker hier bij 8 buren aanbellen en m'n andere kind achterlaten. Noaberschap.
Ow dat kan in mijn buurt ook hoor je moet er dan wel rekening mee houden dat het acht weken kan duren voor dat ze het kind weer ophalen _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Wat men denk ik tegenwoordig makkelijk vergeet is dat om opgenomen en geaccepteerd te worden in een dorp je toch ook enigzins mee moet doen met die sociale gemeenschap. Dus je laten zien op dorpse feesten en evenementen zorg dat je weet wat er speelt. De lokale handel is vaak ook belangrijk.
Maar ja, eigenlijk geld dat overal een beetje ook in een stad, is vaak wel hetgeen je mist in nieuwbouw wijken, ken je buren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 14:34
Wat heeft dat er nu mee te maken...
Ik ken mijn buren goed, ik woon er al meer dan 20 jaar naast.
Hun (klein)kinderen mogen altijd in mijn tuin komen spelen (dat hebben ze gevraagd) maar er is geen haar op mijn hoofd dat er ook maar aan denkt dat ik 1 voet in hun tuin zet zonder overleg of toestemming.
Ik heb daar niets te zoeken.

Elementaire beleefdheid geldt altijd en overal. Afblijven van een ander zijn eigendom is daar onderdeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 16:42

Wie zegt dat de buren dat gedaan hebben?
Daar moet eerst achtergekomen worden.
Dus voor een gestrekt been, eerst eens horen of ze het gedaan hebben.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Ora et Labora schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

Wie zegt dat de buren dat gedaan hebben?
Daar moet eerst achtergekomen worden.
Dus voor een gestrekt been, eerst eens horen of ze het gedaan hebben.
Wel teruglezen hoor! ;) Dit riep ik eerder in de discussie:
Bernard0343 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:23:

(...)

(...)
(...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
Frogmen schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:41:
Wat men denk ik tegenwoordig makkelijk vergeet is dat om opgenomen en geaccepteerd te worden in een dorp je toch ook enigzins mee moet doen met die sociale gemeenschap. Dus je laten zien op dorpse feesten en evenementen zorg dat je weet wat er speelt. De lokale handel is vaak ook belangrijk.
Maar ja, eigenlijk geld dat overal een beetje ook in een stad, is vaak wel hetgeen je mist in nieuwbouw wijken, ken je buren.
Overigens lees ik in geen enkele post van TS dat zijn buren al honderd generaties op hetzelfde stukje land wonen. Misschien zijn de buren óók 'import', die zich niets aantrekken van de dorpsgenoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caddy_91
@Bernard0343 klopt. Zij wonen er 2 jaar langer dan ons. Komen ook uit een andere gemeente.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
Niet om het een of ander, maar ik kan een open mestvaalt naast een sloot en Natura 2000 gebied eigenlijk niet goed met elkaar combineren.
Het zal misschien anders in de plaatselijke APV van TS staan, maar waar ik werk mag dat dus absoluut niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddy_91
@Yaksa volgens mij mag dat dus ook niet. Maar ik dacht noem het op. Misschien weet iemand dit
Pagina: 1 2 Laatste