Odido + Ubiquiti

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-05 19:54
Beste lezers,

Misschien is deze vraag al eerder gesteld, maar ik kon geen duidelijk antwoord vinden op mijn situatie. Onlangs ben ik overgestapt naar Odido, maar ik ben niet tevreden over het thuisnetwerk, vooral de stabiliteit van mijn wifi. Dit komt mede doordat ik nog niet heb geïnvesteerd in fatsoenlijke apparatuur. Ik wil dit nu aanpakken, zodat we, ongeacht welke provider we in de toekomst hebben, niet telkens alles opnieuw hoeven in te stellen en overal in huis kunnen genieten van goed internet.

Hieronder een foto van de huidige apparatuur:

Zyxel T-56
Zyxel PMG1005-T20B/T20C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_8rG2tgJmfrskyUpeP3ybl23dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdWBVPH9mXzY3GfplpHuJxGr.jpg?f=fotoalbum_large

In de woonkamer is er een Cat6-aansluiting. In de toekomst zullen de tv, PlayStation en soundbar daarop worden aangesloten via een Switch Flex Mini / Single Unit. Op dit moment zijn deze apparaten echter nog via wifi verbonden, omdat ik maar één kabel beschikbaar heb.

1e verdieping:
Hier staat mijn desktop, die momenteel via een Cat6-kabel vanuit mijn slaapkamer op het netwerk is aangesloten. Dit is niet handig, en ik zou graag een stabiele wifi-verbinding op de 1e verdieping willen hebben, zodat ik mijn desktop via wifi kan gebruiken. In de toekomst zal de desktop naar de zolder verhuizen, maar dat plan is nog niet concreet.

2e verdieping:
Momenteel is er vrijwel geen wifi. Er is wel een Cat-aansluiting in de muur die ik kan gebruiken. Hier wil ik uiteindelijk een werkkamer inrichten.

Het idee is om de volgende producten aan te schaffen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL3c5KJNRa_ZZQT5vy9ZqVRomyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XPAaW8axas4EwwogXnwj2Ifg.png?f=fotoalbum_large

- Cloud Gateway als vervanger van de Zyxel T-56.
- Access Point U7 pro, komt op de overloop te hangen van de 1e en 2e verdieping. Ik kan een draad leggen vanuit de meterkast.
- Switch Lite 8, voor de meerder kabels die ik heb in de meterkast.
- Switch Flex Mini, voor de meerder aansluitingen bij de TV.

Daarnaast zou ik in de toekomst misschien een deurbel en camera willen aansluiten van Ubiquiti.

Ik sta open voor advies, tips en andere ideeën. Mochten bepaalde zaken niet duidelijk zijn, stel gerust je vragen. Alvast erg bedankt voor jullie ervaringen en hulp. @Ruud88 is een vriend van mij die meeleest en iets meer kennis heeft van dit onderwerp dan ik.

Met vriendelijke groet,
Martijn

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:23

nelizmastr

Goed wies kapot

De gateway max is een prima optie, ook voor protect als je een deurbel en camera neemt, kijk wel of de EU versie standaard met een SSD caddy komt of niet, anders moet je de variant bestellen waar hij al bij zit.

Je internet heb je zo werkend. VLAN300 op WAN erop en dan is dat in orde.

Ga in een moderne c.q. nieuwbouwwoning uit van minimaal 1 AP per verdieping om goede dekking te hebben.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-05 15:27
nelizmastr schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:07:
De gateway max is een prima optie, ook voor protect als je een deurbel en camera neemt, kijk wel of de EU versie standaard met een SSD caddy komt of niet, anders moet je de variant bestellen waar hij al bij zit.

Je internet heb je zo werkend. VLAN300 op WAN erop en dan is dat in orde.

Ga in een moderne c.q. nieuwbouwwoning uit van minimaal 1 AP per verdieping om goede dekking te hebben.
Misschien ben ik een leek, maar geldt het advies voor VLAN300 niet alleen voor een WBA gebied? En dat via de nieuwe netwerk met ik dacht GPON oid. Dat je dan niet rechtstreeks de kabel in je gateway kan steken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

En eventueel is in dit topic ook veel te lezen en te vragen [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

En inderdaad per verdieping een Accesspoint, de kabels liggen er al dacht ik dus gewoon gaan.
Weet niet meer zeker of Unify nu AP's heeft die je kan doorlussen (dus na het AP eventueel nog een switch mini voor wat bedraad spul)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-05 10:23
Aangezien je odido glasvezel hebt kun je als je wil tot 6 gig internet snelheid krijgen (beetje veel :D ) Maar je kan ook voor 2 gig gaan. Je switches van unifi kunnen nu max 1gig aan ze hebben een nieuwe uitgebracht : Switch Flex Mini 2.5G die kan 2.5g aan en kosten 45 euro. dan ben je iets meer toekomst bestendig, soort van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:23

nelizmastr

Goed wies kapot

SamSid schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

Misschien ben ik een leek, maar geldt het advies voor VLAN300 niet alleen voor een WBA gebied? En dat via de nieuwe netwerk met ik dacht GPON oid. Dat je dan niet rechtstreeks de kabel in je gateway kan steken?
VLAN300 moet op alle netwerken en alle technieken. Er is geen scenario waarin je zonder VLAN tag een eigen router kunt gebruiken op een consumentenlijn van Odido. Zakelijk is PPPoE.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 19:37
Als je al 1 cat 6 lijn naar verschillende ruimtes hebt lopen.

Is dan een u6/7 inwall apparaat van ubiquiti niet een optie voor je?

Deze heeft PoE in, en een aantal gigabit poorten beschikbaar op de onderkant, kan dus ook geschikt zijn voor bij je woonkamer tv (dan heb je daar meteen ook wifi)

Proberen kan geen kwaad lijkt mij

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
nelizmastr schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:22:
[...]

VLAN300 moet op alle netwerken en alle technieken. Er is geen scenario waarin je zonder VLAN tag een eigen router kunt gebruiken op een consumentenlijn van Odido. Zakelijk is PPPoE.
Bedankt voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp is het plug en play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
shure-fan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:37:
Als je al 1 cat 6 lijn naar verschillende ruimtes hebt lopen.

Is dan een u6/7 inwall apparaat van ubiquiti niet een optie voor je?

Deze heeft PoE in, en een aantal gigabit poorten beschikbaar op de onderkant, kan dus ook geschikt zijn voor bij je woonkamer tv (dan heb je daar meteen ook wifi)

Proberen kan geen kwaad lijkt mij
Bedankt voor uw reactie. Voor de zolder lijkt mij dit een goede optie, aangezien ik hier een warmtepomp en een wasmachine heb staan die van wifi voorzien moeten worden. Als ik het goed begrijp kan de In-Wall gebruikt worden om andere apparaten van bekabeld internet te voorzien. Dus mogelijk nog uitbreiding van een desktop en een omvormer die bekabeld internet nodig heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
Elixyrz schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:16:
[...]

Bedankt voor uw reactie. Voor de zolder lijkt mij dit een goede optie, aangezien ik hier een warmtepomp en een wasmachine heb staan die van wifi voorzien moeten worden. Als ik het goed begrijp kan de In-Wall gebruikt worden om andere apparaten van bekabeld internet te voorzien. Dus mogelijk nog uitbreiding van een desktop en een omvormer die bekabeld internet nodig heeft?
De inwall is inpricipe niks anders dan een wireless accespoint met extra utp poorten,

Een losse desktop en andere apparaten kun je er idd op aansluiten,

Sterker nog, ik las dat zowel de zolder als de slaapkamer (waar de pc staat) en woonkamer allemaal 1 kabel hebben,

Ik zou dan al snel opten om 3 inwalls te kopen en deze op die locaties te gebruiken, dan heb je overal de gewenste wifi, + bekabelde punten,

Maar voordat je dat doet: eerst 1 aanschaffen en daarmee gaan testen, kijken of het bevalt, als het bevalt… meerdere gaan implementeren of een andere richting ingaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
shure-fan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:32:
[...]

De inwall is inpricipe niks anders dan een wireless accespoint met extra utp poorten,

Sterker nog, ik las dat zowel de zolder als de slaapkamer (waar de pc staat) en woonkamer allemaal 1 kabel hebben,

Ik zou dan al snel opten om 3 inwalls te kopen en deze op die locaties te gebruiken, dan heb je overal de gewenste wifi, + bekabelde punten,

Maar voordat je dat doet: eerst 1 aanschaffen en daarmee gaan testen, kijken of het bevalt, als het bevalt… meerdere gaan implementeren of een andere richting ingaan
Bedankt voor uw reactie. Voor de 1e verdieping heb ik enkel wifi nodig, wellicht dat een Access Point genoeg is hiervoor. De Cat aansluiting zit hoog op de muur. Ik denk dat mijn vrouw niet heel blij is met een In_Wall in de slaapkamer, hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
shure-fan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:32:
[...]

Nu snap ik uw opmerking beter, aangezien er geen wifi zit op de Cloud Gateway, dan is inderdaad een In-Wall beneden een perfecte oplossing.

Setup:
1x Cloud Gateway Max / EU Version

Woonkamer: 1x U7 Pro Wall, dit zal de gehele benedenverdieping inc stuk tuin kunnen voorzien van Wifi. Daarnaast mijn tv, PlayStation en soundbar voorzien van bekabeld internet.
1e verdieping: nog onzeker. die laat ik voor nu even open.
2e verdieping: 1x U7 Pro Wall, aansluiting voor de omvormer en mogelijkheid voor het aansluiten van een desktop ect.

Is een Switch Lite 8 PoE / EU Version nodig om de In-wall te voorzien van PoE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
Volgens mij kan die switch lite dat prima, echter bestaat er wel een kans dan de doorvoer poe dan niet gebruikt kan worden aangezien er dan te weinig stroom budget is,

Mocht je de poe passthrough wel willen gebruiken zou ik gaan kijken naar of een switch die PoE AT ondersteunt of losse AT injectors

Een fatsoenlijke 16 poorts switch is dan wel fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
shure-fan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:40:
Volgens mij kan die switch lite dat prima, echter bestaat er wel een kans dan de doorvoer poe dan niet gebruikt kan worden aangezien er dan te weinig stroom budget is,

Mocht je de poe passthrough wel willen gebruiken zou ik gaan kijken naar of een switch die PoE AT ondersteunt of losse AT injectors

Een fatsoenlijke 16 poorts switch is dan wel fijn
Bedankt voor uw reactie. Ik ben eruit! Heel erg bedankt voor al uw hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:44
Elixyrz schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp is het plug en play?
Ik weet niet of het nog nodig is maar bijna:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Y7RwrFpMsHVeWgQrlZcKui-8LU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JwYS795p6KrHnnwutzwZrv66.png?f=fotoalbum_large

Bijna zelfde situatie (Odido maar dan met een UDM SE maar de instellingen zijn hetzelfde). Op je WAN instellingen moet bij VLAN ID 300 instellen. Overige instellingen kan je laten staan.

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elixyrz
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:29
Ik zou persoonlijke alle “werkplekken” in huis voorzien van bekabeld internet.

Het is gewoon sneller en stabieler.
3 MS vs 6 MS op mijn internet verbinding.
Download en upload zijn hetzelfde.
Pagina: 1