Offertes Mitsubishi Electric airco's vergelijken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-09 11:50
elektriekert schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:29:
Er is duidelijk dat er een verschil wordt ervaren met het verwarmen.

Oorzaken zijn er ook genoeg en hier enkele voorbeelden:

- grootte van de kamer
- vorm van de kamer (L-vorm, vierkant, rechthoek, U-vorm)
- isolatie (R waardes en voor glas de Uwaardes)
- hoeveelheid glas partij met mogelijke koudeval
-objecten in de weg

Dus of men de binnenunit als stil en comfortabel ervaart is van veel factoren afhankelijk.
Er kan ook niet 1,2,3 een goed antwoord gegeven worden daarop.
Ik weet niet of ik de vraag hier kan stellen, maar het leunt hier wel wat bij aan:

In maart heb ik 3 installateurs laten komen voor een offerte voor L/L wartepompen te laten opmaken voor volgende ruimtes:

- Leefruimte
- Keuken
- Veranda
- 3 Slaapkamers
- Bureel

Om geen appelen met peren hoeven te vergelijken vroeg ik aan allen hetzelfde merk (Mitsubishi Electric - regio Brussel). Ze zijn allen naar hier gekomen, hebben alles opgemeten, bekeken, en heb hun ook de plannen van het huis doorgestuurd zodat ze alles konden "bestuderen".
Echter stelden ze alle 3 telkens andere binnen en buitenunits voor. Wat betreft de slaapkamers (4x4) stelden ze zowel de MSZ-AY 15, 20 als 25 voor.

https://www.mitsubishi-les.com/nl-be/msz-ay-8256.html

Voor de bendenverdieping zouden we met vloermodellen willen werken. De ene stelde het zelf voor (geluidsniveau en efficientie), de andere stelde wandmodellen voor, maar na mijn opmerkingen volgde hij wel dezelfde redenering (uit gemakszucht?). Ook daar stelden ze verscheidene binnenunits voor.
Voor de keuken stellen er 2 de MFZ-KT35 voor en 1 andere stelt de KT25 voor, maar voor de leefruimte (4 x 8 ) stelt er 1 de KT50 voor, de andere 2 ook de KT35...

https://www.mitsubishi-les.com/nl-be/mfz-kw-8257.html

De installateur die telkens de "zwaarste" units voorstelde, hamerde wel steeds op het comfort. Zowel van verbruik als van geluid. Met een 35 zou die steeds harder moeten "werken", wat voor meer geluid, verplaatsing van lucht, verbruik etc zou leiden. Van deze installateur kreeg ik ook wel de meeste uitleg, al weet ik niet of hij daar correct in is, aangezien ik er zelf niets van afweet. Hij had ook zeer goede ideeën voor de plaatsing van de toestellen, wil alles via kruipkelder en een ongebruikte schouw doen zodat er niets van leidingen te zien is op binnen en buitenmuren, waar hij een hekel van heeft. Hij zet ook liefst geen buitenunits op van die zwarte sokkels, maar liefst op een betonnen sokkel, niet tegen het huis om zo ook weer trillingen/geluid te vermijden. Zijn prijs was wel wat duurder als de anderen (uiteraard meerprijs door zwaardere units), maar toch had ik het beste gevoel bij deze man. Echter heeft deze het ontzettend druk, en heeft hij sinds de zomervakantie al een aantal keer afgebeld om nog eens langs te komen om alles nog eens op te meten alvorens een definitie prijsopgave op te maken. Hierdoor twijfel ik opnieuw om met hem in zee te gaan, echter stel ik me vragen waarom ik voor dezelfde ruimte tot 3 verschillen toestellen voorgeschoteld krijg, en klopt die man zijn uitleg wal om beter wat op "overschot" te nemen?

Hierbij alvast zijn uitleg m.b.t. een paar vraagjes die ik hem nog getseld had:

De toestellen zijn inverter - dus wil zeggen dat ze variabel zijn in het vermogen.

Een 15 geeft 1,5 max en 25 2,5 max ze kunnen beide tot een minimum vaan 800 watt gaan... enkel heb je met een 2,5 meer vermogen en zal het sneller koel zijn en draait deze wat zachter - je kan hem op kleinste snelheid zetten.

Das het enige verschil.

Je hebt gelezen dat een warmtepomp niet te zwaar mag zijn - idd - maar dat is voor lucht-water - met vloerverwarming - das een heel ander systeem.

Daar is het zo dat de unit soms beter iets te klein is dan een maatje te groot - omdat deze in de winter moet blijven draaien - en bij veel mensen is deze te groot met als gevolg dat deze heel veel start en stopt en daar dus ook problemen van komen.

Waarom gans de beneden niet op 1 unit?

Dit omdat tijdens de ontdooiing - tussen 2 graden en mist en temp lager dan dat er steeds een ontdooiing is van de units.
Indien alles beneden op 1 unit hangt heb het ieder uur 15 min geen verwarming meer tijdens deze ontdooiing
Daarom de extra binnenunit op de andere buitenunit - deze zal op een ander tijdstip ontdooien en zo heb je steeds warmte over.
Hebben die fout ook ooit 10 jaar geleden gemaakt en klanten zijn tevreden van alles tot het koud wordt dan bellen ze steeds - wij hadden destijds ook 2 units voorzien maar de concurrentie niet en zij wouden dat wij dan alles deden ook met 1 unit en ze hebben er nu spijt van.
Was ook goedkoper natuurlijk.

units boven hebben allemaal een condenspomp nodig alsook deze beneden
dus 7 condenspompjes in totaal - deze zijn geruisloos - en worden opgehangen op een gemakkelijk toegankelijke plaats.

de reden waarom een type 25 ip 20 boven - de meerkost is heel klein - wat wij zien is dat eens de kinderen groter worden ze meer op hun kamer blijven en dan wat warmer willen hebben dan enkel de kilte uit de kamer - dan heb je met een 25 wat meer vermogen en zal de kamer ook rapper opwarmen.

Jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:08
Desperation schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Ik weet niet of ik de vraag hier kan stellen, maar het leunt hier wel wat bij aan:

In maart heb ik 3 installateurs laten komen voor een offerte voor L/L wartepompen te laten opmaken voor volgende ruimtes:

- Leefruimte
- Keuken
- Veranda
- 3 Slaapkamers
- Bureel

Om geen appelen met peren hoeven te vergelijken vroeg ik aan allen hetzelfde merk (Mitsubishi Electric - regio Brussel). Ze zijn allen naar hier gekomen, hebben alles opgemeten, bekeken, en heb hun ook de plannen van het huis doorgestuurd zodat ze alles konden "bestuderen".
Echter stelden ze alle 3 telkens andere binnen en buitenunits voor. Wat betreft de slaapkamers (4x4) stelden ze zowel de MSZ-AY 15, 20 als 25 voor.

Voor de bendenverdieping zouden we met vloermodellen willen werken. De ene stelde het zelf voor (geluidsniveau en efficientie), de andere stelde wandmodellen voor, maar na mijn opmerkingen volgde hij wel dezelfde redenering (uit gemakszucht?). Ook daar stelden ze verscheidene binnenunits voor.
Voor de keuken stellen er 2 de MFZ-KT35 voor en 1 andere stelt de KT25 voor, maar voor de leefruimte (4 x 8 ) stelt er 1 de KT50 voor, de andere 2 ook de KT35...

De installateur die telkens de "zwaarste" units voorstelde, hamerde wel steeds op het comfort. Zowel van verbruik als van geluid. Met een 35 zou die steeds harder moeten "werken", wat voor meer geluid, verplaatsing van lucht, verbruik etc zou leiden. Van deze installateur kreeg ik ook wel de meeste uitleg, al weet ik niet of hij daar correct in is, aangezien ik er zelf niets van afweet. Hij had ook zeer goede ideeën voor de plaatsing van de toestellen, wil alles via kruipkelder en een ongebruikte schouw doen zodat er niets van leidingen te zien is op binnen en buitenmuren, waar hij een hekel van heeft. Hij zet ook liefst geen buitenunits op van die zwarte sokkels, maar liefst op een betonnen sokkel, niet tegen het huis om zo ook weer trillingen/geluid te vermijden. Zijn prijs was wel wat duurder als de anderen (uiteraard meerprijs door zwaardere units), maar toch had ik het beste gevoel bij deze man. Echter heeft deze het ontzettend druk, en heeft hij sinds de zomervakantie al een aantal keer afgebeld om nog eens langs te komen om alles nog eens op te meten alvorens een definitie prijsopgave op te maken. Hierdoor twijfel ik opnieuw om met hem in zee te gaan, echter stel ik me vragen waarom ik voor dezelfde ruimte tot 3 verschillen toestellen voorgeschoteld krijg, en klopt die man zijn uitleg wal om beter wat op "overschot" te nemen?

De toestellen zijn inverter - dus wil zeggen dat ze variabel zijn in het vermogen.

Een 15 geeft 1,5 max en 25 2,5 max ze kunnen beide tot een minimum vaan 800 watt gaan... enkel heb je met een 2,5 meer vermogen en zal het sneller koel zijn en draait deze wat zachter - je kan hem op kleinste snelheid zetten.

Das het enige verschil.

Je hebt gelezen dat een warmtepomp niet te zwaar mag zijn - idd - maar dat is voor lucht-water - met vloerverwarming - das een heel ander systeem.

Daar is het zo dat de unit soms beter iets te klein is dan een maatje te groot - omdat deze in de winter moet blijven draaien - en bij veel mensen is deze te groot met als gevolg dat deze heel veel start en stopt en daar dus ook problemen van komen.

Dit omdat tijdens de ontdooiing - tussen 2 graden en mist en temp lager dan dat er steeds een ontdooiing is van de units.
Indien alles beneden op 1 unit hangt heb het ieder uur 15 min geen verwarming meer tijdens deze ontdooiing
Daarom de extra binnenunit op de andere buitenunit - deze zal op een ander tijdstip ontdooien en zo heb je steeds warmte over.
Hebben die fout ook ooit 10 jaar geleden gemaakt en klanten zijn tevreden van alles tot het koud wordt dan bellen ze steeds - wij hadden destijds ook 2 units voorzien maar de concurrentie niet en zij wouden dat wij dan alles deden ook met 1 unit en ze hebben er nu spijt van.

dus 7 condenspompjes in totaal - deze zijn geruisloos - en worden opgehangen op een gemakkelijk toegankelijke plaats.

de reden waarom een type 25 ip 20 boven - de meerkost is heel klein - wat wij zien is dat eens de kinderen groter worden ze meer op hun kamer blijven en dan wat warmer willen hebben dan enkel de kilte uit de kamer - dan heb je met een 25 wat meer vermogen en zal de kamer ook rapper opwarmen.

Jullie mening?
Condenspompjes maken wel lawaai, en 'ooit' gaan ze defect en zit je met een natte muur.
Kijk maar eens of je ze niet op één of andere manier kan vermijden.

Ik zou voor de slaapkamers ook 25 units nemen, zeker als het minimum toch hetzelfde is.
Ik heb geen problemen met een multi unit (1 buitenunit, 4 binnenunits), maar er is hier ook een religie die daar radicaal tegen is.

Defrost kan je niet vermijden, maar mij storen ze amper.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:57
Desperation schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

- Leefruimte
- Keuken
- Veranda
- 3 Slaapkamers
- Bureel

Das het enige verschil.

Jullie mening?
Volgens mij valt vaak voor alles wat te zeggen. Het is denk ik ook een beetje voorkeur en een beetje koffiedik kijken. Bovendien kan ieder mens weer andere eisen stellen of met een andere werking/resultaat tevreden zijn. Ik zou persoonlijk voor slaapkamers maar kleine units nemen. Maar ik verwarm die ook vrijwel nooit.

Die ME AY-serie is wel mooi imho en de specs zijn goed. Ik kijk er zelf ook naar. Mijn twijfel voor de woonkamer is een beetje dezelfde als hoe jouw installateur het beschrijft. Ik heb ongeveer 112m3 / 45m2, vrij goed geïsoleerd. 3.5 kW voldoet waarschijnlijk, zeker het grootste deel van het jaar.
Echter is de 4.2 kW slechts iets duurder en is de afmeting van de buitenunit gelijk. De warmtewisselaar is wel groter en de buitenunit is 5,5kg zwaarder.
Ik zou dus ook bijna zeggen: waarom niet, dan heb ik altijd wat over en kan ie het makkelijk aan. Helaas kan ik bij ME niet vinden wat het minimale vermogen is waarop de units draaien. (Teveel) pendelen en defrosts wil ook niemand.

En bovendien adverteren ze met 18/19db voor de binnenunits tot 3.5 kW en bij 4.2 kW wordt dit 21 db: dat scheelt nogal dus. Zou dat echt zoveel uitmaken qua geluid binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
remzor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Volgens mij valt vaak voor alles wat te zeggen. Het is denk ik ook een beetje voorkeur en een beetje koffiedik kijken. Bovendien kan ieder mens weer andere eisen stellen of met een andere werking/resultaat tevreden zijn. Ik zou persoonlijk voor slaapkamers maar kleine units nemen. Maar ik verwarm die ook vrijwel nooit.

Die ME AY-serie is wel mooi imho en de specs zijn goed. Ik kijk er zelf ook naar. Mijn twijfel voor de woonkamer is een beetje dezelfde als hoe jouw installateur het beschrijft. Ik heb ongeveer 112m3 / 45m2, vrij goed geïsoleerd. 3.5 kW voldoet waarschijnlijk, zeker het grootste deel van het jaar.
Echter is de 4.2 kW slechts iets duurder en is de afmeting van de buitenunit gelijk. De warmtewisselaar is wel groter en de buitenunit is 5,5kg zwaarder.
Ik zou dus ook bijna zeggen: waarom niet, dan heb ik altijd wat over en kan ie het makkelijk aan. Helaas kan ik bij ME niet vinden wat het minimale vermogen is waarop de units draaien. Pendelen wil ook niemand.

En bovendien adverteren ze met 18/19db voor de binnenunits tot 3.5 kW en bij 4.2 kW wordt dit 21 db: dat scheelt nogal dus. Zou dat echt zoveel uitmaken qua geluid binnen?
Hoezo koffiedik kijken? Zoals al tig keer gemeld in dit topic en de TS (die blijkbaar maar weinig gelezen wordt) kan je gewoon berekenen wat je nodig hebt aan vermogen. Het enige voordeel als je zwaarder @Desperation hangt dan je nodig hebt dat je bij adhoc verwarmen bij echte koude sneller kan aan warmen. Dat laatste raad ik je niet aan want bij echte koude duurt het een hele tijd alvorens de kamer echt op temperatuur is en comfortabel is en je unit rustig en stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
MotorBeast schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:55:
[...]

Hoezo koffiedik kijken? Zoals al tig keer gemeld in dit topic en de TS (die blijkbaar maar weinig gelezen wordt) kan je gewoon berekenen wat je nodig hebt aan vermogen. Het enige voordeel als je zwaarder @Desperation hangt dan je nodig hebt dat je bij adhoc verwarmen bij echte koude sneller kan aan warmen. Dat laatste raad ik je niet aan want bij echte koude duurt het een hele tijd alvorens de kamer echt op temperatuur is en comfortabel is en je unit rustig en stabiel draait.
Koffiedik kijken omdat, zoals gezegd, iedereen een andere ‘standaard’ heeft van wat hij of zij comfortabel vindt. Die berekeningen zijn ook allemaal leuk en aardig maar kloppen natuurlijk nooit tot op de komma. Er zijn simpelweg ook gewoon teveel variabelen. O.a. de plaatsing van de unit, wat de vorm van de ruimte is, of je graag snel warmte wil, of iemand zich stoort aan geluid/luchtstroming, enz.

Net zoals jij pas na een aantal jaar tot de conclusie komt dat L/L verwarmen het toch niet helemaal blijkt te zijn voor jou. Jij hebt ook koffiedik gekeken zonder te weten of het helemaal bij je zou passen en dit blijkt niet zo te zijn. Dat kan ook gebeuren met het type airco en dus ook qua grootte/vermogen met alle variabelen die daarin een rol spelen (en dus niet alleen of er in theorie genoeg vermogen is om kamer X te kunnen koelen/verwarmen). Jij had met de kennis van nu ook andere keuzes gemaakt en niet geïnvesteerd in een duur L/L systeem als je wist dat het verwarmen je niet zou bevallen.. (wat volgens mij iets is wat je pas enkele maanden zegt?). Wat prima is natuurlijk he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
remzor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:04:
[...]

Koffiedik kijken omdat, zoals gezegd, iedereen een andere ‘standaard’ heeft van wat hij of zij comfortabel vindt. Die berekeningen zijn ook allemaal leuk en aardig maar kloppen natuurlijk nooit tot op de komma. Er zijn simpelweg ook gewoon teveel variabelen. O.a. de plaatsing van de unit, wat de vorm van de ruimte is, of je graag snel warmte wil, of iemand zich stoort aan geluid/luchtstroming, enz.

Net zoals jij pas na een aantal jaar tot de conclusie komt dat L/L verwarmen het toch niet helemaal blijkt te zijn voor jou. Jij hebt ook koffiedik gekeken zonder te weten of het helemaal bij je zou passen en dit blijkt niet zo te zijn. Dat kan ook gebeuren met het type airco en dus ook qua grootte/vermogen met alle variabelen die daarin een rol spelen (en dus niet alleen of er in theorie genoeg vermogen is om kamer X te kunnen koelen/verwarmen). Jij had met de kennis van nu ook andere keuzes gemaakt en niet geïnvesteerd in een duur L/L systeem als je wist dat het verwarmen je niet zou bevallen.. (wat volgens mij iets is wat je pas enkele maanden zegt?). Wat prima is natuurlijk he :)
Nee hoor. Ik was volledig ingelezen (niets koffiedik en heb ook nog een houtkachel) net zoals nu met L/W en wilde ook koeling. Heb dus geen spijt van die dingen. Verwarmen, blijf ik bij, zal ik niemand aanraden. Leuk in deze tijd van het jaar, maar wacht maar tot het overdag niet meer boven de 5 graden komt, met veel wind buiten en weinig zonuren. Je bent gewaarschuwd.

Je kan zeer nauwkeurig je warmteverlies berekenen en daarop stem je je unit af. Heb je een hele grote kamer neem je 2 binnenunits. Heb je 1 unit hang je hem zo centraal mogelijk op in de ruimte waarbij je niet in de luchtstroom komt te zitten. Iedereen doet hier alsof het rocketscience is.

NB: was na 1 jaar al klaar met L/L maar prijzen van 20 mille en hoger was niet leuk meer. Markt is nu volwassen en prijzen zijn fors gezakt.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 01-10-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
MotorBeast schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:28:
[...]

Nee hoor. Ik was volledig ingelezen (niets koffiedik en heb ook nog een houtkachel) net zoals nu met L/W en wilde ook koeling. Heb dus geen spijt van die dingen. Verwarmen, blijf ik bij, zal ik niemand aanraden. Leuk in deze tijd van het jaar, maar wacht maar tot het overdag niet meer boven de 5 graden komt, met veel wind buiten en weinig zonuren. Je bent gewaarschuwd.

Je kan zeer nauwkeurig je warmteverlies berekenen en daarop stem je je unit af. Heb je een hele grote kamer neem je 2 binnenunits. Heb je 1 unit hang je hem zo centraal mogelijk op in de ruimte waarbij je niet in de luchtstroom komt te zitten. Iedereen doet hier alsof het rocketscience is.

NB: was na 1 jaar al klaar met L/L maar prijzen van 20 mille en hoger was niet leuk meer. Markt is nu volwassen en prijzen zijn fors gezakt.
En waarom schaf je dan een dure L/L aan, als voor koelen ook een L/L voldoet die de helft kost? Je bent vrij koppig heb ik het idee en ‘pusht’ vooral je eigen waarheid. In verscheidene energieleveranciers en zonnepanelen topics prijs je L/L nog steeds aan voor verwarmen: doe dat dan ook niet als je er zo’n tegenstander van bent, denk ik dan.

Maar met jou (en mijn reactie nu ook weer) helpen we TS niet echt. Mijn punt (waar jij niet op ingaat of overheen lijkt te lezen) gaat over veel meer variabelen dan simpelweg ‘X vermogen voldoet voor X ruimte’.
In mijn geval kunnen er praktisch gezien helemaal geen 2 binnenunits hangen aan beide kanten van de woonkamer (dat is al een variabele om rekening mee te houden die bij iedereen anders is ;)).
Voor wat betreft de berekening: dat is een beetje “ik gebruik X gas en dat is X kWh met een X vermogen”. Die zegt niet echt iets over piekmomenten, of beter: momenten van een veel hogere warmtevraag dan gemiddeld. Lees: vrieskou. En eigenlijk zeg je dat zelf al een beetje: jij hebt die berekening gemaakt maar bent met 5 graden buiten en wind al niet tevreden. Daar heb jij de redenen voor, allemaal prima, maar dat zijn dus ook ‘variabelen’. Want in theorie zou jouw unit de ruimte prima moeten kunnen verwarmen. Jij vindt het echter niet fijn of goed om X reden, dat kan juist een reden zijn waar @Desperation en ik naar zoeken (geluid, zuinigheid, defrosts, harde wind, enz.). Dat staat dus aardig los van die rekentool van je :)

@Desperation Ben jij overigens bewust alleen aan het kijken voor ME? Ben dan wel benieuwd waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@remzor Succes verder.

Ik zou zeggen....begin eens met gewoon topics eens door te lezen want alles wat je wil weten staat daar gewoon in.

[ Voor 71% gewijzigd door MotorBeast op 01-10-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op de punten en zo @TS en wellicht mij verder kan helpen. Je kunt me niet verwijten dat ik niet honderden pagina’s heb teruglezen over waarom jij dan L/W wil nu en L/L niets (meer) vindt. En waarom je die destijds dan toch hebt aangeschaft. Geen idee hoe ik dat terug zou moeten kunnen zoeken overigens al zou ik het willen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desperation
remzor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

@Desperation Ben jij overigens bewust alleen aan het kijken voor ME? Ben dan wel benieuwd waarom?
Ter info, hebben hier ook een pelletkachel staan van nog geen 2 jaar oud. Maar komen dus van een huis waar we verwarmden met gascondensatieketel, dus voor ons is dit vrij nieuw en nog geen winter meegemaakt in dit huis.

Wat betreft ME heb ik eerst staan kijken voor Daikin (puur gekozen op naam). Nadien hier wat ingelezen, en had de indruk dat er toch hier en daar wat klachten waren. Bij alle 4 de installateurs (had dus ook een 4e die alles online regelde, berekende en uitleg via mail gaf, maar die viel snel af) gaf men mij aan dat beide merken top waren, de prijs ongeveer gelijk was, maar dat er inderdaad op oudere toestellen meer problemen met Daikin waren. Ze zeiden allen wel dat Daikin geen slecht merk was, integendeel, ze waren alle 4 ook verdeler, echte zeiden er 2 al dat Daikin moeilijker doet voor zaken in garantie, dat ze iet altijd alles op stock hebben, etc. De installateur die mijn voorkeur had (reeds 30 jaar installateur), zei dat hij mij tot 2000 zeker Daikin had aangeraden, maar dat hij op basis van de laatste 10-15 jaar ME aanraadt en deze erboven uit steekt, zonder Daikin daarbij af te breken...
Een goede maat van me woont een paar straten verder en heeft bijna identiek hetzelfde huis als ons, en heeft ook zijn accumulaties vervangen door L/L, maar wel door een "lokale" installateur en als merk Panasonic dacht ik. Toen ik die plannen doorgaf aan "mijn" installateur keek die verwonderd, en schoot hij het hele idee af. Nu, maanden later heeft hij al gelijk gekregen. 1 buitenunit was veel te weinig, maakte ook teveel lawaai, en de binnenunits koelen of warmen onvoldoende. Is nadien nog een 2e buitenunit bij komen plaatsen waardoor het minder lawaai maakte, maar hij krijgt zijn huis nog steeds niet opgewarmd (was reeds in mei/juni zo) en ze hebben verder nog 2 infraroodpanelen bijgeplaatst... 8)7

Ik heb echt de indruk dat de man weet waarover hij praat, alleen het feit dat hij iets duurder is en al paar keer niet reageerde (of mij niet terug contacteert) doet me twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Desperation Geloof me nu. Maak gewoon een warmteverliesberekening. Dimensioneer hem op verwarmen en koelen komt dan wel goed. Dat vraagt veel minder vermogen. En TS lezen.

Geluid van de buitenunit en binnenunit kan je in de specs zien. Tevens het vermogen bij vorst en het minimale vermogen van units. Wegblijven van grote multi's. Die moduleren niet ver genoeg terug.

En ja Daikin is een ramp met garantie. Been there, was there. ME is wel het duurste merk. Kijk anders eens naar MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
remzor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:53:
[...]

Jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op de punten en zo @TS en wellicht mij verder kan helpen. Je kunt me niet verwijten dat ik niet honderden pagina’s heb teruglezen over waarom jij dan L/W wil nu en L/L niets (meer) vindt. En waarom je die destijds dan toch hebt aangeschaft. Geen idee hoe ik dat terug zou moeten kunnen zoeken overigens al zou ik het willen..
Moet je even teruglezen wat voor toon je aanslaat. :'(

Het is gewoon simpel (ja vind ik O-) ). Wil je maar 1 kamer (woonkamer verwarmen) en rest huis koud(er) en de nadelen van L/L voor lief nemen en goedkoop neem je L/L. Wil je meer ruimtes verwarmen en iets meer uitgeven hybride aanschaffen, wil je op lange termijn het goedkoopst uit zijn en je hele huis verwarmen en SWW en van het gas af neem je FE. Ik wilde perse kunnen koelen en nam verwarmen erbij, dus omgekeerd en heb daarom op iedere verdieping 1 unit L/L. Maar dat kost dus net zoveel als hybride L/W. Ik verstook nog maar 400m3 gas en wil niet jarenlang €1,80 per m3 (prijs nu incl alle kosten) of nog meer gaan betalen dus eruit met dat gas. L/L gebruik ik dan lekker voor koelen waar ze ook in eerste instantie voor hingen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 01-10-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
MotorBeast schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:37:
@Desperation Geloof me nu. Maak gewoon een warmteverliesberekening. Dimensioneer hem op verwarmen en koelen komt dan wel goed. Dat vraagt veel minder vermogen. En TS lezen.

Geluid van de buitenunit en binnenunit kan je in de specs zien. Tevens het vermogen bij vorst en het minimale vermogen van units. Wegblijven van grote multi's. Die moduleren niet ver genoeg terug.

En ja Daikin is een ramp met garantie. Been there, was there. ME is wel het duurste merk. Kijk anders eens naar MHI.
Dacht in het verleden hier al eens gelezen te hebben dat MHI eerder voor de Nederlandse markt is, ME voor de "Belgische"? Althans hier vind je in de regio geen verdelers van MHI. En inderdaad geluid kan je aflezen, maar er is wel nog een groot verschil in db af te lezen, of het effectief (al dan niet) horen. Voor de buitenunits raden ze hier allemaal wel de Hyperheating aan.

100 % nominaal verwarmingsvermogen bij buitentempera- turen tot −15 °C
• Verwarmen tot buitentemperaturen van −25 °C
• Hoge seizoensgebonden energie-efficiëntie
• Geoptimaliseerde ontdooiingsmodus

Ondanks het hoog afgegeven vermogen werken de units
met Hyper Heating-technologie zeer zuinig en halen ze energie-efficiëntieklasse A++ met een SCOP tot 4,9 bij bouw- grootte 25. Ook de Hyper Heating Inverter past op efficiënte wijze het afgegeven vermogen aan de daadwerkelijke behoef- te aan.

Afbeeldingslocatie: https://alklima.nl/library/content/blog/2023/02/id/4127/verwarmen-met-airco-verwarmingvermogen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ME en MHI zijn 2 verschillende merken. Of ze in Belgie geleverd worden heb ik geen idee. NB: verder is Daikin geen slechte machine maar ik heb een lamel wat tikte bij swingen en mijn installateur is er niet meer en Daikin hielp op geen enkele manier. Buiten dat al ruim 4 jaar probleemloos hier.

Volgens mij zijn die hyperheating machines wel duur. En historisch gezien en met de klimaatontwikkeling....zie jij -15 ergens? En zeker niet overdag. We leven niet in Scandinavië.
Zoek even in het topic want er is wel wat over geschreven daar.

En let op die mooie lage dB's voor de binnenunits. Meestal is dat voor de zogenaamde fluisterstand en kan je garanderen dat je daarmee bij forse koude je woning niet warm krijgt. Het is vaak een verkoopargument dat de machine zo lekker stil is. Met het weer nu zal het wel lukken. Ga je met kouder weer naar een lage fansnelheid binnen zuipt je machine stroom want dan moet hij meer warmte generen om het setpoint vast te houden. Verder krijg je dan niet meer egaal je ruimte warm.

Scop = een seizoensgemiddelde. Dat zegt niet zoveel wat dat doet bij forse koude buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 19:02
MotorBeast schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:45:
[...]

Moet je even teruglezen wat voor toon je aanslaat. :'(

Het is gewoon simpel (ja vind ik O-) ). Wil je maar 1 kamer (woonkamer verwarmen) en rest huis koud(er) en de nadelen van L/L voor lief nemen en goedkoop neem je L/L. Wil je meer ruimtes verwarmen en iets meer uitgeven hybride aanschaffen, wil je op lange termijn het goedkoopst uit zijn en je hele huis verwarmen en SWW en van het gas af neem je FE. Ik wilde perse kunnen koelen en nam verwarmen erbij, dus omgekeerd en heb daarom op iedere verdieping 1 unit L/L. Maar dat kost dus net zoveel als hybride L/W. Ik verstook nog maar 400m3 gas en wil niet jarenlang €1,80 per m3 (prijs nu incl alle kosten) of nog meer gaan betalen dus eruit met dat gas. L/L gebruik ik dan lekker voor koelen waar ze ook in eerste instantie voor hingen.
offtopic:
Waarom zou je in hemelsnaam 1,80 per kuub betalen?

Energieleveranciers aanbiedingentopic
Pagina: 1