Ik weet niet of ik de vraag hier kan stellen, maar het leunt hier wel wat bij aan:elektriekert schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:29:
Er is duidelijk dat er een verschil wordt ervaren met het verwarmen.
Oorzaken zijn er ook genoeg en hier enkele voorbeelden:
- grootte van de kamer
- vorm van de kamer (L-vorm, vierkant, rechthoek, U-vorm)
- isolatie (R waardes en voor glas de Uwaardes)
- hoeveelheid glas partij met mogelijke koudeval
-objecten in de weg
Dus of men de binnenunit als stil en comfortabel ervaart is van veel factoren afhankelijk.
Er kan ook niet 1,2,3 een goed antwoord gegeven worden daarop.
In maart heb ik 3 installateurs laten komen voor een offerte voor L/L wartepompen te laten opmaken voor volgende ruimtes:
- Leefruimte
- Keuken
- Veranda
- 3 Slaapkamers
- Bureel
Om geen appelen met peren hoeven te vergelijken vroeg ik aan allen hetzelfde merk (Mitsubishi Electric - regio Brussel). Ze zijn allen naar hier gekomen, hebben alles opgemeten, bekeken, en heb hun ook de plannen van het huis doorgestuurd zodat ze alles konden "bestuderen".
Echter stelden ze alle 3 telkens andere binnen en buitenunits voor. Wat betreft de slaapkamers (4x4) stelden ze zowel de MSZ-AY 15, 20 als 25 voor.
https://www.mitsubishi-les.com/nl-be/msz-ay-8256.html
Voor de bendenverdieping zouden we met vloermodellen willen werken. De ene stelde het zelf voor (geluidsniveau en efficientie), de andere stelde wandmodellen voor, maar na mijn opmerkingen volgde hij wel dezelfde redenering (uit gemakszucht?). Ook daar stelden ze verscheidene binnenunits voor.
Voor de keuken stellen er 2 de MFZ-KT35 voor en 1 andere stelt de KT25 voor, maar voor de leefruimte (4 x 8 ) stelt er 1 de KT50 voor, de andere 2 ook de KT35...
https://www.mitsubishi-les.com/nl-be/mfz-kw-8257.html
De installateur die telkens de "zwaarste" units voorstelde, hamerde wel steeds op het comfort. Zowel van verbruik als van geluid. Met een 35 zou die steeds harder moeten "werken", wat voor meer geluid, verplaatsing van lucht, verbruik etc zou leiden. Van deze installateur kreeg ik ook wel de meeste uitleg, al weet ik niet of hij daar correct in is, aangezien ik er zelf niets van afweet. Hij had ook zeer goede ideeën voor de plaatsing van de toestellen, wil alles via kruipkelder en een ongebruikte schouw doen zodat er niets van leidingen te zien is op binnen en buitenmuren, waar hij een hekel van heeft. Hij zet ook liefst geen buitenunits op van die zwarte sokkels, maar liefst op een betonnen sokkel, niet tegen het huis om zo ook weer trillingen/geluid te vermijden. Zijn prijs was wel wat duurder als de anderen (uiteraard meerprijs door zwaardere units), maar toch had ik het beste gevoel bij deze man. Echter heeft deze het ontzettend druk, en heeft hij sinds de zomervakantie al een aantal keer afgebeld om nog eens langs te komen om alles nog eens op te meten alvorens een definitie prijsopgave op te maken. Hierdoor twijfel ik opnieuw om met hem in zee te gaan, echter stel ik me vragen waarom ik voor dezelfde ruimte tot 3 verschillen toestellen voorgeschoteld krijg, en klopt die man zijn uitleg wal om beter wat op "overschot" te nemen?
Hierbij alvast zijn uitleg m.b.t. een paar vraagjes die ik hem nog getseld had:
De toestellen zijn inverter - dus wil zeggen dat ze variabel zijn in het vermogen.
Een 15 geeft 1,5 max en 25 2,5 max ze kunnen beide tot een minimum vaan 800 watt gaan... enkel heb je met een 2,5 meer vermogen en zal het sneller koel zijn en draait deze wat zachter - je kan hem op kleinste snelheid zetten.
Das het enige verschil.
Je hebt gelezen dat een warmtepomp niet te zwaar mag zijn - idd - maar dat is voor lucht-water - met vloerverwarming - das een heel ander systeem.
Daar is het zo dat de unit soms beter iets te klein is dan een maatje te groot - omdat deze in de winter moet blijven draaien - en bij veel mensen is deze te groot met als gevolg dat deze heel veel start en stopt en daar dus ook problemen van komen.
Waarom gans de beneden niet op 1 unit?
Dit omdat tijdens de ontdooiing - tussen 2 graden en mist en temp lager dan dat er steeds een ontdooiing is van de units.
Indien alles beneden op 1 unit hangt heb het ieder uur 15 min geen verwarming meer tijdens deze ontdooiing
Daarom de extra binnenunit op de andere buitenunit - deze zal op een ander tijdstip ontdooien en zo heb je steeds warmte over.
Hebben die fout ook ooit 10 jaar geleden gemaakt en klanten zijn tevreden van alles tot het koud wordt dan bellen ze steeds - wij hadden destijds ook 2 units voorzien maar de concurrentie niet en zij wouden dat wij dan alles deden ook met 1 unit en ze hebben er nu spijt van.
Was ook goedkoper natuurlijk.
units boven hebben allemaal een condenspomp nodig alsook deze beneden
dus 7 condenspompjes in totaal - deze zijn geruisloos - en worden opgehangen op een gemakkelijk toegankelijke plaats.
de reden waarom een type 25 ip 20 boven - de meerkost is heel klein - wat wij zien is dat eens de kinderen groter worden ze meer op hun kamer blijven en dan wat warmer willen hebben dan enkel de kilte uit de kamer - dan heb je met een 25 wat meer vermogen en zal de kamer ook rapper opwarmen.
Jullie mening?