LG CX 55" met dode pixels rond, garantieadvies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-05 11:18
Bij een bekende webshop voor tv's november/december 2020 een LG CX van 55 inch besteld. Deze vertoont nu steeds meer dode pixels rond de randen. Een bekend probleem bij oudere panelen van LG kennelijk. De winkel wil alleen voor een bedrag van 750 euro het paneel vervangen, en daar is een coulance in verwerkt voor de economische levensduur van het product, die 6 jaar bedraagt.

Ik ben van mening dat een probleem als dit niet onder slijtage valt, gezien ik mijn leven tientallen beeldschermen heb gehad die dit probleem niet hebben. De oled van mijn Vita, Pixel 4a, noem het maar op. Als ik er meer over lees, heeft het kennelijk met slechte afdichting van deze panelen te maken. Daarom ontstaan de dode pixels bij de rand.

De webwinkel schermt nu al met dat ze best met mijn juridisch adviseur willen praten en komen ook steeds terug op een nieuwe tv kopen als optie. Verder schermen ze vooral met de tabellen van Techniek Nederland, een uitspraak van de rechter die ze wonnen (voor een andere klacht), en iets met de Geschillencommissie wat ze dan weer niet naar me opsturen.

Ik heb ze het volgende gevraagd:
  • Ik snap de verdeelsleutel in kosten bij slijtage. Wat mij betreft is dit geen slijtage maar een fabricagefout. Dat vaststellen kost geld en die kosten betalen zij volgens mij als mijn klacht terecht is. Kan ik hierover meer vragen?
  • Ze mogen me nog wel de uitspraak van de Geschillencommissie toesturen, want ik ben daar wel benieuwd naar. Zelf zijn ze niet aangesloten volgens mij.
Uiteindelijk wil ik gewoon een nieuw paneel, ook al zijn het nu "nog" maar iets van 100 dode pixels bij elkaar, die wel clusteren op enkele plekjes. Of dat nu in dit toestel komt of een nieuwe, maakt me niet zo uit. Zijn hier nog tips over wat nu? Ik weet dat dit de richting opgaat van: hoeveel energie is het je waard? ;) Maar op dat vlak heb ik wel veel uithoudingsvermogen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ter lering en vermaak, het favoriete voorbeeld topic: Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug

Lees je in, dan weet je een beetje hoe en wat.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
DaWizza schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:49:
Ter lering en vermaak, het favoriete voorbeeld topic: Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug

Lees je in, dan weet je een beetje hoe en wat.
Nice. Met veel plezier gelezen. Helaas is het topic over iemand met hetzelfde probleem als ik iemand die het heeft laten zitten. Uit je link haal ik wel dat ik waarschijnlijk over moet gaan op deze tour als mensen hier zeggen dat ik niet overdrijf. Dat het product niet deugt is echter niet mijn probleem. Dat vecht de winkel zelf maar uit met LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Kleine vervolgvraag: de webwinkel blijft stellen dat het uitvallen van tientallen/meer dan honderd pixels buiten fabrieksgarantie slijtage is, en hun reparatieaanbod daarom rechtsgeldig is. Nu lijk ik in een eindeloze loop met ze te zitten waarin ze vooral steeds nieuwe termen en halve antwoorden geven op wat ik expliciet vraag. Kan ik nog meer doen dan expliciet vragen of ze een kosteloze reparatie of vervanging op schappelijke manier weigeren? Want ik heb het idee dat er met deze klantenservice niet verder te praten valt. Ik blijf zo beleefd en vriendelijk mogelijk uiteraard, maar het blijft een nietszeggend gesprek zo, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@ap3nr0ts Wellicht kan je navragen bij de Consumentenbond, Consuwijzer, etc wat hierin acceptabel is en hoe eerdere geschillen zijn opgelost.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Jorgen schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:34:
@ap3nr0ts Wellicht kan je navragen bij de Consumentenbond, Consuwijzer, etc wat hierin acceptabel is en hoe eerdere geschillen zijn opgelost.
Thanks. Dat ga ik doen. Ze blijven het erop gooien dat beelddegradatie als dit gewone slijtage is: https://www.reddit.com/r/..._dead_pixels_on/?sort=new

Ben ik gek of lijkt me dat sterk? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Beelddegeneratie kan wellicht normaal zijn, maar je mag bij een televisie gewoon een minimaal aantal jaren levensduur met behoud van kwaliteit verwachten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Eens, ja. Ik tik as we speak een uitgebreide mail. Ik stel dat het onzin is dat deze klacht bij normale slijtage hoort, ook al is het bij mij nog minder erg dan de voorbeelden die ik net linkte. Ik ga me echt niet laten wijsmaken dat ik met tientallen OLED-schermen nog nooit zoiets gehad heb, maar nu opeens dode pixels die opeens ontstaan uitsluitend bij de randen is wat je als slijtage mag verwachten bij een tv van meer dan 1000 euro. Het is echt brutaal van ze. En maar zeggen dat mijn juridisch adviseur ze ook mag mailen. :') Toen ik zei dat ik snap dat kosteloze reparatie voor beide partijen misschien niet de fijnste oplossing is (het nieuwe scherm krijgt wellicht dezelfde klacht) en ik opensta voor een overstap met eigen bijdrage, kwamen ze met een reguliere nieuwprijs voor alleen het allernieuwste model (wat niet mijn vraag was). Meewerken zit er denk ik niet in met ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:05

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Voor de winkel is kostenloze reparatie de betere optie. Ontbinding van de koopovereenkomst is namelijk het gevolg als ze het gebrek niet verhelpen en dat betekent dat ze het hele aankoopbedrag moeten terugstorten.

Ik denk dat om succes te behalen je ze duidelijk moet maken dat je daadwerkelijk bereid bent de koopoovereenkomst te ontbinden. De eerste stap is ze per brief in gebreke te stellen en daarin een ultimatum te stellen om tot reparatie over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Kosteloos van mijn kant? Dat vind ik prima, maar sluiten ze dus uit. Ik geef ze morgen nog echt de kans om op mijn voorstellen om het "samen op te lossen" in te gaan. Dat lijkt me wel zo netjes voordat ik een daadwerkelijke ngebrekestelling laat opstellen.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat voor mij 1000 reparatie betalen ze minder scheelt dan me een of andere oude C1 geven of iets dergelijks. De CX krijgen ze dan uiteraard terug, en ik stel nog voor bij te leggen ook. Volgens mij erg schappelijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:05

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een ingebrekestelling kun je gewoon zelf opstellen, er zijn geen zware eisen aan. Belangrijk is dat het voor de andere partij duidelijk is waarom hij volgens jou in gebreke is en een realistisch ultimatum. Veel mensen versturen ze aangetekend, maar een gewone postzegel volstaat in beginsel, als de andere partij zo kinderachtig is om te beweren de ingebrekestelling niet te hebben ontvangen kun je alsnog aangetekend versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Klopt. Ik ga het dan gewoon via mail doen. Ze reageren namelijk zo snel op mails dat dat niet zien sowieso als ongeloofwaardig wordt bestempeld. Het opstellen is simpel inderdaad. Laat hem alleen even checken op onhandige formuleringen, ook al maakt dat nu nog bar weinig uit inderdaad. :)

Had niet verwacht dat je zo je best moet doen voor een beetje fatsoenlijk consumentenrecht, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45
Ik heb nu een soortgelijke case met een Sony tv van ruim 3 jaar. Ik vermoed dat ik te maken heb met de zelfde winkelier. Bij mij kan het paneel niet vervangen worden. En is een vervangend toestel de enige optie (€800). Ik heb nu wel rechtsbijstand ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Ook rondom de rand uitsluitend of een ander gebrek? Ze gooien het bij mij steeds op slijtage en dat dat soort retentie geen fabricagefout is. Maar er is zo duidelijk een verschil tussen retentie/slijtage als individuele clusters van pixels die zomaar uitvallen, haha, rondom de rand.

Edit: ook grappig dat ze vaak naar uitspraken refereren maar ze niet willen geven vanwege de AVG. Als ik op rechtspraak.nl kijk, staat er volgens mij vrij letterlijk dat alles publiekelijk beschikbaar is (met gefingeerde namen) op uitzonderingen na. Lijkt me dus vrij simpel om mij jurisprudentie te laten zien, als die er zoveel is.

[ Voor 37% gewijzigd door ap3nr0ts op 04-10-2024 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Laat je je vooral niet opnaaien door wat de verkoper zegt.
Je hoeft als consument niet te verwachten dat er hele balken in je scherm ontstaan na 4 jaar tenzij je er rare dingen mee hebt gedaan.

Stuur die in gebreke stelling, geeft ze nog 2 weken om het op te lossen en anders ontbind je de verkoop.
Dan krijg je je originele aankoopbedrag terug als ze meewerken. Doen ze dat niet dan is een dagvaarding de volgende stap om het geld terug te krijgen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Heb met hulp gewoon die brief even opgesteld. Vergeten te vragen toen of de webwinkel erop moet reageren nu, ook met een nee. Is dat zo of niet? De webwinkel is nu vrij duidelijk in negeermodus gegaan, want ze gaven ook geen antwoord op mijn uitgebreide mail van afgelopen week, en uiteraard ook niet op de ingebrekestelling van deze week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Ze moeten niets, waarschijnlijk hopen ze dat je het erbij laat.

Pagina: 1