Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad patat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 20:26
Goedendag beste lezer,

Advies gevraagd over deze kwestie.

Mijn vrijstaande nieuwbouw garage L6.5m x B6.5m x H2.7m wil ik gaan verwarmen. Wanden en dak zijn goed geisoleerd(vloer niet). De zwakke schakel is de sectionaal deur. Ik heb geen zonnepanelen.

In mijn ogen zijn er 3 opties

1. Petroleum kacheltje
2. Airco single split unit
3. Elektrisch kacheltje met ingebouwde ventilator

Wat wil ik?

Het liefst de garage zo vocht vrij mogelijk houden. Echter wil ik de kosten zo laag mogelijk houden. Met name in de winterweken met min temperaturen zou ik de garage voor behoud van apparatuur boven het vriespunt willen houden. Tijdens het klussen in de garage is rond de 17 á 18 graden prima.

Mijn inziens, voor en nadelen

1. Petroleum kacheltje

Makkelijke installatie, echter wel een ontstekingsbron in de garage en door de directe hitte van de vlam ook extra vocht in de ruimte? Tevens gevaarlijk(mijn inziens) om deze aan te hebben wanneer niet thuis/op werk.

2. Airco Single split unit

Duurste in aanschaf. Veiligste optie met betrekking tot brandgevaar. Durf niet met zekerheid te zeggen hoeveel verwarmingscapaciteit ik nodig zal hebben.

3. Elektrisch kacheltje met ingebouwde ventilator

Goedkoopste optie. Niet zo veilig als airco om de temperatuur constant te houden tijdens de ergste vorst.
Nadeel, zo ook bij de airco waarschijnlijk, is dat ik maar 1 groep in de garage heb liggen. Met een elektrisch kacheltje zit je al zo aan de 3300 watt. Als ik dat mijn hefbrug zou bedienen(230V) gaan de stoppen toch echt eruit vermoed ik.

Wat is jullie advies hierin? Welke optie zal het meest rendabel zijn?, moet ik misschien mijn wensen bijstellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:57
Ik zou zelf voor een airco gaan, kun je mee verwarmen, en ook nog verkoelen in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Airco, daarmee kun je verwarmen en actief ontvochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als dat de opties zijn, dan airco.

Geen mogelijkheid om de cv leidingen door te trekken?

Overigens red ik het vandaag prima met een 2Kw ventilator kachel.
Schuur 8x6 meter.
Dakisolatie 6cm pir.
Lege spouw
12 cm polystyreen onder de vloer.

[ Voor 46% gewijzigd door Ronald.42 op 30-09-2024 17:19 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22

BCC

Pellet of houtkachel - als je veel met hout klust is, kun je zo ook mooi je stukjes kwijt.

[ Voor 63% gewijzigd door BCC op 30-09-2024 17:23 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad patat
Reacties op de vragen hierboven:

Doordat de garage "goed" geisoleerd is zal ik de koelingsfunctie niet/nooit gebruiken, puur omdat het niet nodig zal zijn.

Kan je met een airco op verwarmings stand ook ontvochtigen?

Ik woon in een slecht geisoleerd huisje. Daarnaast werk ik in ploegen dienst. Ik stook zoveel mogelijk op hout en staat de CV ter verwarming eigenlijk nooit aan. Hierdoor heeft de CV leidingen door trekken geen zin. Ik zit kwa verbruik nog steeds onder het gemiddelde. Vandaar dat ik nog niet ben begonnen met woonhuis beter te isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
Je kunt ook nog kijken naar een diesel heater, tegenwoordig vrij voordelig te krijgen (china). Voordeel tov petroleum is dat je de uitlaatgassen vrij makkelijk door een klein gat te boren naar buiten kunt leiden. Willekeurig voorbeeldje: https://www.vctparts.nl/b...standkachel-in-je-woning/

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 30-09-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nielson schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:24:
Je kunt ook nog kijken naar een diesel heater, tegenwoordig vrij voordelig te krijgen (china). Voordeel tov petroleum is dat je de uitlaatgassen vrij makkelijk door een klein gat te boren naar buiten kunt leiden. Willekeurig voorbeeldje: https://www.vctparts.nl/b...standkachel-in-je-woning/
Dat heb ik ook al eens gedaan, ik vond het geen succes.
Ding na één winter weer op marktplaats gezet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ad patat schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:24:
Reacties op de vragen hierboven:

Doordat de garage "goed" geisoleerd is zal ik de koelingsfunctie niet/nooit gebruiken, puur omdat het niet nodig zal zijn.

Kan je met een airco op verwarmings stand ook ontvochtigen?

Ik woon in een slecht geisoleerd huisje. Daarnaast werk ik in ploegen dienst. Ik stook zoveel mogelijk op hout en staat de CV ter verwarming eigenlijk nooit aan. Hierdoor heeft de CV leidingen door trekken geen zin. Ik zit kwa verbruik nog steeds onder het gemiddelde. Vandaar dat ik nog niet ben begonnen met woonhuis beter te isoleren.
Klein houtkacheltje dan omdat je toch al hout hebt.
Plus eventueel voor het vorstveij houden een elektrische oplossing.

Airco is dan een prima tweede optie.
Ik weet niet of je veel aan het lassen en slijpen etc. Bent maar dan moet je denk ik wel wat vaker de binnenunit schoonmaken...

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 30-09-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad patat
Lassen en slijpen eigenlijk niet of heel sporadisch, meer sleutelwerk aan motorvoertuigen. Denk toch dat een houtkachel in de praktijk niet handig voor mij gaat zijn. Misschien moet ik aankomende winter maar even een elektro kacheltje lenen en ook een petroleum kachel om te kijken hoe dat in de praktijk gaat. Kan ik in iedergeval kijken ofdat de stop eruit klapt met de elektro kachel. Dan weet ik gelijk of hij dat met een airco unit ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

De opties die je aangeeft:

- Petroleum kachel (en eigenlijk iedere vorm van verbranding van fosiele brandstof) geeft vocht af als verbrandingsproduct. Tenzij je het een closed loop maakt (lucht van buiten aanzuigen en weer naar buiten uitstoten) lost dit je vocht probleem niet op.
- Airco: Bij het beschreven gebruik gaat dat ding, voor een airco, enorm inefficient zijn. Hij kan niet "ontvochtigen" wanneer hij verwarmd maar dat is ook niet nodig; de warme lucht zal per definitie droger worden.
- Electrische kachel met ventilator zal qua verbruik vergelijkbaar zijn met een airco maar een heel stuk goedkoper in de aanschaf.

Je keuze gaat dus zijn:
- Electrisch (op welke manier dan ook); kost een paar centen aan verbruik.
- Fossiel (op welke manier dan ook); zul je heel goed aan moeten sluiten.
- Hout (op welke manier dan ook); gaan je buren heel erg onblij van worden.

Alles bij elkaar is er niet echt een prettige oplossing beschikbaar maar ik zou voor petroleum/diesel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ad patat schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:50:
Lassen en slijpen eigenlijk niet of heel sporadisch, meer sleutelwerk aan motorvoertuigen. Denk toch dat een houtkachel in de praktijk niet handig voor mij gaat zijn. Misschien moet ik aankomende winter maar even een elektro kacheltje lenen en ook een petroleum kachel om te kijken hoe dat in de praktijk gaat. Kan ik in iedergeval kijken ofdat de stop eruit klapt met de elektro kachel. Dan weet ik gelijk of hij dat met een airco unit ook doet.
Mijn airco neemt bij start van verwarmen even meer stroom maar als hij de boel eenmaal op temperatuur heeft neemt hij wat gas terug.
Hij doet max 3,5Kw verwarmen maar dat gaat met een cop van 3. Dus hij neemt dan max 1000 tot 1200 watt op uit het net.

Onderstaand een plaatje om je een idee te geven van de stroom opname.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJUG9XMmzTrXT4lBke2Xf5yxAy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuzVdeIwEQeRL8j8JExDbOfu.jpg?f=fotoalbum_large

Een gewone elektrische kachel zal eigenlijk altijd het volle vermogen opnemen cop1.
Dus in die zin is een airco ook erg nuttig om je stroomopname te beperken en toch een bult verwarming vermogen tot je beschikking te hebben.

Een airco zal dus op lange termijn ook voordeliger uitpakken wat betreft energie verbruik.
Alleen de aanschaf is nogal wat hoger dan de paar tientjes voor een straalkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad patat
Bedankt voor bovenstaande reacties. Ik heb wat research kunnen doen mbt een airco. Hieronder zal ik een reeks foto's plaatsen. De eerste 2 foto's zijn van een website waarop je kan berekenen hoeveel kw verwarmings capaciteit je nodig hebt en aan de hand van de scop(4.6 bij het gevonden airco type) hoeveel stroom de airco zal trekken(als ik het goed begrepen heb). Als het goed is zou dit een prima airco voor mijn toepassing zijn(3e en 4e foto). Deze airco heeft zelfs een vorstvrij stand. Die kan de garage volgens de gegevens van de fabrikant tussen de 8 en 10 graden houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAFpIGTRSU7pPXY0q7Fbv3ujMXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWMhCs5iEPLjkq4vsALu1IsO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHNbde4GseVqozJ7Bk4mtMz4xg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyJ5HYT1YIPJPP5JQkl2Yxno.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-siVusS5jT3kDaA3P4gE1rDp-BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWKOovWDPMOktSsbUQeNA7Z4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4gQ0asraT38lgrrSauXPIr-Ddw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNXzhJYq2wSEEjx33SGbN30D.jpg?f=fotoalbum_large

Heb op de slaapkamer toevallig een airco van het merk Qlima voor zowel verwarmen als koelen. Hier ben ik nogsteeds tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad patat
Ronald.42 schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:04:
[...]

Mijn airco neemt bij start van verwarmen even meer stroom maar als hij de boel eenmaal op temperatuur heeft neemt hij wat gas terug.
Hij doet max 3,5Kw verwarmen maar dat gaat met een cop van 3. Dus hij neemt dan max 1000 tot 1200 watt op uit het net.

Onderstaand een plaatje om je een idee te geven van de stroom opname.

[Afbeelding]

Een gewone elektrische kachel zal eigenlijk altijd het volle vermogen opnemen cop1.
Dus in die zin is een airco ook erg nuttig om je stroomopname te beperken en toch een bult verwarming vermogen tot je beschikking te hebben.

Een airco zal dus op lange termijn ook voordeliger uitpakken wat betreft energie verbruik.
Alleen de aanschaf is nogal wat hoger dan de paar tientjes voor een straalkachel.
In theorie zou de airco dan zo'n beetje dezelfde waardes als jouw overzichtje geven kwa verbruik.

Kan je hiervan uitgaan?:

Gemiddeld gebruik van 300 watt per uur
300 watt X 24 uur= 7.2 KW
Prijs per kw september: 0,27 cent
7.2X 0,27=€1,95

Zeg even €2,- per dag.

Zou dan €2,-X30 dagen= 60 euro per maand zijn. Om te verwarmen.

Alleen weet ik niet op welke temperatuur jij de airco hebt staan Ronald?

[ Voor 11% gewijzigd door ad patat op 30-09-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:44

thijsco19

KTM 990 SMT

Tegenwoordig wijzen mensen al heel snel naar een airco of warmtepomp als een ideale verwarming en koeling.

Maar vergeet je niet naar de regels te kijken? Het geluidsniveau aan de erfgrens?

Zelf wil ik namelijk ook een schuur in mijn tuin hebben. Deze zou dan op de erfgrens komen te staan.

Verwarmen en koelen met een warmtepomp klink natuurlijk ideaal maar met de huidige regelgeving is dat toch redelijk lastig te realiseren.

En uiteraard de ruimte om die buitenunit kwijt te kunnen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ad patat schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:30:
[...]

In theorie zou de airco dan zo'n beetje dezelfde waardes als jouw overzichtje geven kwa verbruik.

Kan je hiervan uitgaan?:

Gemiddeld gebruik van 300 watt per uur
300 watt X 24 uur= 7.2 KW
Prijs per kw september: 0,27 cent
7.2X 0,27=€1,95

Zeg even €2,- per dag.

Zou dan €2,-X30 dagen= 60 euro per maand zijn. Om te verwarmen.

Alleen weet ik niet op welke temperatuur jij de airco hebt staan.
De airco staat hier de bovenverdieping te verwarmen.
Die staat dan meestal op 20 graden.
Ik heb helaas geen data van afgelopen winter omdat ik er een nieuwe meter tussen heb moeten zetten.
Maar meer dan een paar kwh heb ik nooit voorbij zien komen.

Maar als je het warmteverlies van de schuur een beetje binnen de perken kunt houden.
Zou je het makkelijk vorstvrij moeten kunnen houden met die cijfers.
En zo koud zijn onze winters niet meer.

Ik denk vorstvrij houden en een half uurtje voor je gaat klussen het ding wat omhoog zetten, volgens mij loopt dat wel los.
Het aantal dagen onder de 8 tot 10 graden is al niet enorm meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:32

tijmeng

Panasonic 7J

Had hier precies dezelfde casus. Heb ook een 230v hefbrug. Een airco was het eerste plan. Maar uiteindelijk voor een simpel elektra kacheltje gegaan. Het vriest er binnen nooit en als ik de brug gebruik zet ik de kachel wel FF uit. Die brug gaat niet continue naar boven en beneden.

Sowieso is de business case voor een airco waardeloos in zit geval. Ik ben denk ik max 8 uurtjes per week in de ruimte te vinden. Qua verwarmen doet 750w (stand 1) prima na FF opwarmen op 2kw. De kachel staat alleen aan als t buiten onder de 10 graden is (120kWh op jaarbasis max). Terugverdientijd van een airco met cop=5 zal een oneindigheid duren (langer dan de levensduur van een aircounit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:22
tijmeng schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:08:
Had hier precies dezelfde casus. Heb ook een 230v hefbrug. Een airco was het eerste plan. Maar uiteindelijk voor een simpel elektra kacheltje gegaan. Het vriest er binnen nooit en als ik de brug gebruik zet ik de kachel wel FF uit. Die brug gaat niet continue naar boven en beneden.

Sowieso is de business case voor een airco waardeloos in zit geval. Ik ben denk ik max 8 uurtjes per week in de ruimte te vinden. Qua verwarmen doet 750w (stand 1) prima na FF opwarmen op 2kw. De kachel staat alleen aan als t buiten onder de 10 graden is (120kWh op jaarbasis max). Terugverdientijd van een airco met cop=5 zal een oneindigheid duren (langer dan de levensduur van een aircounit).
In mijn schuur hangt een airco. Die was na 2 jaar vrijgekomen ergens en dus gratis.
Maar dat is juist het ideale. Binnen 5-10min is je ruimte op temp.
met een e kachel duurde dat wel 30min tot 60 min (koud)
Een airco heeft veel betere doorspoeling van lucht en een rel hoog vermogen (800 W in tot 4kw uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:42

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Dit klopt niet helemaal
Een airco heeft veel betere doorspoeling van lucht
Airco "spoelt" en of ververst de lucht niet wel een voordeel is dat hij bij koelen de lucht ontvochtigd (maar let op daarom moet de binnenunit dus wel een afvoer op het riool (indien aanwezig) of naar buiten.

Verder is er nog een optie, een webasto (kloon) kachel.

Deze gebruik ik in mijn schuur en deze is in no time lekker warm, ik koop rode diesel in Belgie (78 cent de liter) maar veel vebruikt de kachel eigenlijk niet.
Zijn diverse sites die deze kachel in diverse vormen verkopen voor een zeer vriendelijke prijs.
Enige nadeel is dat je wel de uitlaat / inlaat voor de verbranding vanaf buiten wilt halen en laten dus een doorvoer naar buiten moet maken.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:56
Eerst een elektrische kachel proberen. Die duizend euro voor een airco verdien je niet snel terug. En mocht je niet tevreden zijn, dan kan je makkelijk nog veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purnodepurno
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-04 23:02
Voor het vorstvrij houden van mijn schuur gebruik ik al een tijdje een adsorbtie luchtontvochtiger. Dat ding gebruikt relatief veel stroom voor alleen ontvochtigen, zo'n 300w continu bij mij, maar die 300w komt vrij als warmte.

Is efficiënter dan een elektrisch cop1 kacheltje doordat hij het vocht uit de lucht condenseert. Cop van 1,3 ofzoiets heb ik ooit eens uitgerekend (moet je het condenswater natuurlijk niet weer binnen laten verdampen).

Maar hier krijg je de schuur alleen niet mee op comfortabele temperatuur, alleen vorstvrij waarschijnlijk. Ontvochtigen in een koude schuur vind mijn gereedschap wel fijn, voordat ik dat ding had begonnen onbehandelde metalen oppervlaktes wel eens te roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:42

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@purnodepurno ik heb ook zo'n ding gehad voor in mijn kelder, was niet goedkoop maar na nog geen 2 jaar liet hij continue de aardlek klappen welke gebruik jij ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purnodepurno
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-04 23:02
@cyclone ik heb de Pro Breeze 10l van Amazon, ook zo'n 2 jaar. Hopelijk heb ik er iets meer geluk mee dan jij... Ben er verder wel blij mee, hij ontvochtigt ook goed bij lage temperaturen, i.t.t een ontvochtiger met compressor, dan houd het onder de 10 graden wel op volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ad patat
Bedankt voor alle inzichten. Op dit moment is mijn beslissing gevallen op een Airco. Zal dan ongeveer richting/net onder de €1000,- all in worden. Het duurt even voordat je hem terug verdient hebt maar het comfort ervan is aanzienlijk groter. Helemaal met de anti vorst functie. In praktijk durf je hem sneller aan te zetten dan een elektrisch kacheltje omdat de kosten daarvan minimaal 4 keer hoger zullen zijn.

Ik ga morgen is even extra informeren bij warmteservice.nl en vragen of hij op voorraad is. In dit geval ga ik navraag doen naar de Qlima SC 6026. Deze heeft kwa koelvermogen een stuk minder dan het eerder genoemde model uit de foto's maar het verwarmings vermogen blijft hetzelfde(waar het mij om gaat). De adviesprijs momenteel is €799.

https://www.warmteservice...i-%28SC60xx%29/p/90355011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:32

tijmeng

Panasonic 7J

ad patat schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:56:
Bedankt voor alle inzichten. Op dit moment is mijn beslissing gevallen op een Airco. Zal dan ongeveer richting/net onder de €1000,- all in worden. Het duurt even voordat je hem terug verdient hebt maar het comfort ervan is aanzienlijk groter. Helemaal met de anti vorst functie. In praktijk durf je hem sneller aan te zetten dan een elektrisch kacheltje omdat de kosten daarvan minimaal 4 keer hoger zullen zijn.

Ik ga morgen is even extra informeren bij warmteservice.nl en vragen of hij op voorraad is. In dit geval ga ik navraag doen naar de Qlima SC 6026. Deze heeft kwa koelvermogen een stuk minder dan het eerder genoemde model uit de foto's maar het verwarmings vermogen blijft hetzelfde(waar het mij om gaat). De adviesprijs momenteel is €799.

https://www.warmteservice...i-%28SC60xx%29/p/90355011
Gezien dit een kluschuur is (brug erin) zal er vast gelast en geslepen worden. Ik zou toch een paar keer per jaar de lamellen schoon spuiten anders is je binnenunit binnen de kortste keren verrot met allerlei slijpstof etc.

Veel klusplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:31
Mocht je toch nog voor een elektrisch kachel gaan en bang zijn voor de stoppen dan kun je de kachel vrij makkelijk automatisch uit laten gaan met een "energie verdeler"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYsUzpySJhvS7cl0hx9-h7tH90c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3AvxAUtK0lmq8nP9rGoikIa.webp?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Pagina: 1