Advies voor energiecontract voor nieuw huis met veel panelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:54
Zie zunrob in "Advies voor energiecontract voor nieuw huis met veel panelen" voor meer informatie.

Originele post:

Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Op dit huis liggen veel zonnepanelen, en ik heb van de huidige bewoners de volgende energiegegevens gekregen:

- 20680 kWh afname van het net
- 8460 kWh terug geleverd (panelen hebben 10200 kWh opgeleverd, dus 1740 kWh meteen zelf verbruikt)
- 9430 kWh is in hun elektrische auto gegaan

Ik vind het ontzettend lastig in te schatten hoeveel energie wij in dit huis gaan verbruiken, maar heb wel een inschatting nodig om voor een nieuw contract te kiezen. Wij hebben geen elektrische auto. Ik verwacht dat we niet meer dan 10 MWh zullen afnemen van het net. Ik ga ervanuit dat de panelen ongeveer hetzelfde opleveren, dus ik zou na salderen netto rond de 0 uitkomen.

Is een modelcontract de beste optie? Ik zoek wat tips waar op te letten/wat precies door te rekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 22-11-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:52
20 kWh is enorm veel voor 1 huis in 1 jaar.
Zelfs als je de 9kWh van de auto eraf haalt, hou je nog 11kWh over.

Normaal gesproken zou dat rond de 3-4 kWh moeten liggen.
Wat voor andere enorme stroomverbruikers heeft dat huis?
Warmtepomp ipv CV?
Elektrische vloerverwarming?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Altijd een hele veilige optie is gewoon een dynamisch contract, maandelijks opzegbaar, bij een partij als NextEnergy. Is niet het voordeligst, maar je kunt dan gewoon een paar maanden even kijken wat je precies teruglevert/inkoopt en je krijgt gewoon tegen huidige uurprijs terug; als jij ineens significant meer gaat terugleveren dan de vorige bewoners dan krijg je daar ook veel meer voor terug dan een contract bij een leverancier waar je maar 10 cent per kWh terugkrijgt.

Als je eenmaal weet wat je zélf gaat verbruiken in die woning kun je een betere schatting maken en evt. overstappen naar een vast contract bij een andere aanbieder.

Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
GarBaGe schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:15:
20 kWh is enorm veel voor 1 huis in 1 jaar.
Zelfs als je de 9kWh van de auto eraf haalt, hou je nog 11kWh over.

Normaal gesproken zou dat rond de 3-4 kWh moeten liggen.
Wat voor andere enorme stroomverbruikers heeft dat huis?
Warmtepomp ipv CV?
Elektrische vloerverwarming?
Goede vragen! Ik vind het ook veel. Wij zitten nu rond de 3300 kWh in ons oude huis inderdaad.

Het nieuwe huis is voorzien van hybride warmtepomp met vloerverwarming op de benedenverdieping. De badkamer en speelkamer zijn voorzien van een eigen elektrische vloerverwarming. Daarnaast zijn er diverse airco's.
Zoals ik het begrijp is de temperatuur van de vloerverwarming beneden ingesteld op 21 graden Celsius, maar verwarmen ze met de airco's bij richting 24 graden Celsius. Dat laatste zullen wij niet gaan doen.

Ik hoop dat dus dat wij minder verbruiken dan 10 kWh. Mooiste zou zijn als we iets netto overhouden en terugleveren, maar dan wel bij een leverancier die nog een leuke vergoeding betaald. Met dat in het achterhoofd lijkt een modelcontract van Vandebron niet zo vreemd.

Overigens, mocht dat relevant zijn: het gros van de panelen ligt op het ZWW. Dus denk dat ik vooral in de middag en begin avond teruglever.

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 30-09-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:34
zunrob schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:10:
[...]

Goede vragen! Ik vind het ook veel. Wij zitten nu rond de 3300 kWh in ons oude huis inderdaad.

Het nieuwe huis is voorzien van hybride warmtepomp met vloerverwarming op de benedenverdieping. De badkamer en speelkamer zijn voorzien van een eigen elektrische vloerverwarming. Daarnaast zijn er diverse airco's.
Zoals ik het begrijp is de temperatuur van de vloerverwarming beneden ingesteld op 21 graden Celsius, maar verwarmen ze met de airco's bij richting 24 graden Celsius. Dat laatste zullen wij niet gaan doen.

Ik hoop dat dus dat wij minder verbruiken dan 10 kWh. Mooiste zou zijn als we iets netto overhouden en terugleveren, maar dan wel bij een leverancier die nog een leuke vergoeding betaald. Met dat in het achterhoofd lijkt een modelcontract van Vandebron niet zo vreemd.
Elektrische vloerverwarming die regelmatig aanstaat is een groot verbruiker. COP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:23
Ja en verwarmen naar 24! graden? Halleluja dat zal ook wat energie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:08
Waar komt dat hoge verbruik vandaan

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
PCJR schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:17:
Waar komt dat hoge verbruik vandaan
Zie hierboven. Ik denk van de hybride warmtepomp, de twee elektrische vloerverwarmingen, de airco's, en het feit dat ze die gebruiken om flink te verwarmen. Iets anders kan ik me niet voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:42

wmc

Aanhakend op dit topic (gebaseerd op de titel had ik een vergelijkbare situatie verwacht tov die van mij). Ik heb flinke overproductie (Opwek 14-15 MWh, verbruik 6MWh), hiervan kan ik natuurlijk een deel zelf gebruiken. Wat zou in zo'n geval de beste optie voor een energiecontract zij? Ik moet begin 2025 verlengen. De twee opties die ik vooralsnog tegen kom zijn een modelcontract, maar daarvan zijn de voorwaarden per energieleverancier lastig te vinden, of een dynamisch contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
wmc schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:21:
Aanhakend op dit topic (gebaseerd op de titel had ik een vergelijkbare situatie verwacht tov die van mij). Ik heb flinke overproductie (Opwek 14-15 MWh, verbruik 6MWh), hiervan kan ik natuurlijk een deel zelf gebruiken. Wat zou in zo'n geval de beste optie voor een energiecontract zij? Ik moet begin 2025 verlengen. De twee opties die ik vooralsnog tegen kom zijn een modelcontract, maar daarvan zijn de voorwaarden per energieleverancier lastig te vinden, of een dynamisch contract.
Dat zijn volgens mij idd de 2 keuzes. Ik heb me er ook nog niet verder in verdiept, dan moet je idd de websites even uitpluizen van de leveranciers. Volgens mij is modelcontract de makkelijkste keuze, alleen weet je niet wat er met je tarieven gebeurt gedurende het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:42

wmc

Met een netto overschot maakt dat (zolang salderen nog relevant is) eigenlijk toch niet uit (ik heb geen gas meer). De terugleververgoeding is misschien nog relevant, al zal die bijna overal wel karig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Graag blaas ik dit topic wat nieuw leven in, omdat we einde van deze maand de sleutel krijgen.

Dit zijn de gegevens die ik van de vorige bewoners heb gekregen:

Afname van het net: 20680 kWh
Teruglevering aan het net: 8460 kWh
Ik neem dat deze twee getallen gebaseerd zijn op het verschil in meterstanden.

Daarnaast heb ik ook nog 2 andere getallen gekregen:
- Opladen EV thuis aan laadpaal: 9430 kWh
- Opbrengst panelen: 10200 kWh.
Deze laatste 2 gegevens zijn getallen die ik heb, zonder veel verdere uitleg. Ik doe hier dus de aanname dat deze getallen dit representeren.
Dat 9430 kWh in de auto is gegaan lijkt me wel aannemelijk; ik denk dat je een laadpaal ook los uit kunt lezen en dat daar dit getal uit komt.
Opbrengst panelen twijfel ik wel een beetje over: ze hebben namelijk in 3 verschillende batches zonnepanelen op het dak laten leggen, en volgens mij ook niet van dezelfde fabrikant. Ik weet niet of hier dus alle zonnepanelen bij elkaar zijn opgeteld, of dat dit de opbrengst van een gedeelte van de panelen is. Ik denk dit laatste, want als de opbrengst van alle panelen 10200 kWh is, en ze leveren alsnog 8460 kWh terug, zouden ze maar 1740 kWh direct zelf verbruikt hebben. Dat vind ik relatief laag 'voelen'.

Echter, ik heb dus weinig getallen. En de betrouwbaarheid van die laatste 2 kan ik niet goed inschatten. Ik sta nu wel voor de uitdaging om het juiste energiecontract te kiezen. Als ik simpelweg het verbruik van de auto aftrek van de afname, dan ligt zowel verbruik als teruglevering redelijk bij elkaar. Dan zou een modelcontract waarschijnlijk voordeliger zijn. Temeer omdat de panelen relatief veel opwekken en terugleveren, waardoor ik bij een vast contract dus een hoge terugleverboete zou hebben. Echter, bij een vast contract weet je precies waar je aan toe bent, bij een modelcontract kunnen ze de prijzen 2x per jaar wijzigen, en zouden ze bijvoorbeeld de vaste kosten opeens veel hoger maken (en dus een verkapte terugleverboete).

Ik weet oprecht niet wat te doen/kiezen. Ons verbruik weet ik natuurlijk pas na een jaar. Ben heel benieuwd naar jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Als ze weinig de auto laden wanneer de zon schijnt is het eigen verbruik niet uitzonderlijk laag. Alhoewel ik gezien het relatief hoge verbruik (zelfs exclusief de auto nog 10000+) meer zou verwachten. Echter vermoed ik dat het grootste deel daarvan winterverbruik zal zijn (elektrische vloerverwarming + airco's/hybride WP)

Mijn ouders hebben zo'n 8000kWh opbrengst en proberen vrij bewust de PHEV te laden wanneer de zon schijnt, zij zitten rond een vergelijkbaar eigen verbruik.

Heb je een idee van de hoeveelheid/leeftijd/oriëntatie van de panelen? Dan kan je inschatten of de opbrengst correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
nooberke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:28:
Als ze weinig de auto laden wanneer de zon schijnt is het eigen verbruik niet uitzonderlijk laag. Alhoewel ik gezien het relatief hoge verbruik (zelfs exclusief de auto nog 10000+) meer zou verwachten. Echter vermoed ik dat het grootste deel daarvan winterverbruik zal zijn (elektrische vloerverwarming + airco's/hybride WP)

Mijn ouders hebben zo'n 8000kWh opbrengst en proberen vrij bewust de PHEV te laden wanneer de zon schijnt, zij zitten rond een vergelijkbaar eigen verbruik.

Heb je een idee van de hoeveelheid/leeftijd/oriëntatie van de panelen? Dan kan je inschatten of de opbrengst correct is.
Ongeveer 50 panelen totaal. Waarvan een gedeelte uit 2016 en 2018, en nog iets uit 2023. Maar ik weet niet hoeveel in welke periode... Panelen liggen (op een paar na) WZW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
zunrob schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:52:
[...]

Ongeveer 50 panelen totaal. Waarvan een gedeelte uit 2016 en 2018, en nog iets uit 2023. Maar ik weet niet hoeveel in welke periode... Panelen liggen (op een paar na) ZWW.
Als je uitgaat van 300 Wattpiek gemiddeld, lijkt mij niet zo gek gezien de leeftijden, dan zit je op 15000 Wattpiek. 10200 kWh op ZWW klinkt iets aan de lage kant. Misschien nog schaduw.

Heb je foto's van de daken? Met die leeftijd zouden het bijvoorbeeld ook nog kleinere solar frontiers kunnen zijn.

Eerlijk gezegd, kost dit onderwerp je veel stress/energie? Misschien accepteren dat je 200 euro meer betaald dan het meest optimale contract, kan je het wel afsluiten voor nu en verder met andere dingen voor je huis :D

Sowieso als je er woont eigen verbruik proberen te optimaliseren, daar zal altijd helpen!

[ Voor 5% gewijzigd door nooberke op 22-11-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:17:
Graag blaas ik dit topic wat nieuw leven in, omdat we einde van deze maand de sleutel krijgen.

Dit zijn de gegevens die ik van de vorige bewoners heb gekregen:

Afname van het net: 20680 kWh
Teruglevering aan het net: 8460 kWh
Ik neem dat deze twee getallen gebaseerd zijn op het verschil in meterstanden.

Daarnaast heb ik ook nog 2 andere getallen gekregen:
- Opladen EV thuis aan laadpaal: 9430 kWh
- Opbrengst panelen: 10200 kWh.
Deze laatste 2 gegevens zijn getallen die ik heb, zonder veel verdere uitleg. Ik doe hier dus de aanname dat deze getallen dit representeren.
Dat 9430 kWh in de auto is gegaan lijkt me wel aannemelijk; ik denk dat je een laadpaal ook los uit kunt lezen en dat daar dit getal uit komt.
Opbrengst panelen twijfel ik wel een beetje over: ze hebben namelijk in 3 verschillende batches zonnepanelen op het dak laten leggen, en volgens mij ook niet van dezelfde fabrikant. Ik weet niet of hier dus alle zonnepanelen bij elkaar zijn opgeteld, of dat dit de opbrengst van een gedeelte van de panelen is. Ik denk dit laatste, want als de opbrengst van alle panelen 10200 kWh is, en ze leveren alsnog 8460 kWh terug, zouden ze maar 1740 kWh direct zelf verbruikt hebben. Dat vind ik relatief laag 'voelen'.

Echter, ik heb dus weinig getallen. En de betrouwbaarheid van die laatste 2 kan ik niet goed inschatten. Ik sta nu wel voor de uitdaging om het juiste energiecontract te kiezen. Als ik simpelweg het verbruik van de auto aftrek van de afname, dan ligt zowel verbruik als teruglevering redelijk bij elkaar. Dan zou een modelcontract waarschijnlijk voordeliger zijn. Temeer omdat de panelen relatief veel opwekken en terugleveren, waardoor ik bij een vast contract dus een hoge terugleverboete zou hebben. Echter, bij een vast contract weet je precies waar je aan toe bent, bij een modelcontract kunnen ze de prijzen 2x per jaar wijzigen, en zouden ze bijvoorbeeld de vaste kosten opeens veel hoger maken (en dus een verkapte terugleverboete).

Ik weet oprecht niet wat te doen/kiezen. Ons verbruik weet ik natuurlijk pas na een jaar. Ben heel benieuwd naar jullie advies.
In de andere post zeg je dat je al een gascontract hebt afgesloten, wat is het gas verbruik dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
nooberke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:07:
[...]

Als je uitgaat van 300 Wattpiek gemiddeld, lijkt mij niet zo gek gezien de leeftijden, dan zit je op 15000 Wattpiek. 10200 kWh op ZWW klinkt iets aan de lage kant. Misschien nog schaduw.

Heb je foto's van de daken? Met die leeftijd zouden het bijvoorbeeld ook nog kleinere solar frontiers kunnen zijn.

Eerlijk gezegd, kost dit onderwerp je veel stress/energie? Misschien accepteren dat je 200 euro meer betaald dan het meest optimale contract, kan je het wel afsluiten voor nu en verder met andere dingen voor je huis :D

Sowieso als je er woont eigen verbruik proberen te optimaliseren, daar zal altijd helpen!
Sorry, ik bedoelde de '8 uur' positie, volgens mij is dat dus WZW. Foto heb ik niet van de panelen.

Ja, kost me best wat energie. Echter het is een verschil van zo een 1000 Euro. Dus dat maakt het net wat lastiger...

Als we 10 MWh afnemen, en 10 MWh terugleveren is een modelcontract het voordeligst (met de huidige tarieven), ongeveer 270 Euro per jaar bij Vattenfall. Pas als we 3MWh meer afnemen dan we terugleveren betaal je ongeveer hetzelfde als een vast 1-jarig contract (goedkoopste nu bij VEH, ongeveer 1200 Euro per jaar).

De vraag is welk risico we willen, aangezien we ons verbruik niet kennen. Mocht het zo zijn dat we ongeveer evenveel verbruiken als opleveren, dan is een modelcontract dus 1000 euro per jaar voordeliger. Zouden wij meer verbruiken dan terugleveren (>3000 kWh met huidige tarieven) is een 1-jarig vast contract voordeliger. Dit geldt dus alleen voor de huidige tarieven van de modelcontracten, mochten de vaste kosten per juli bijvoorbeeld hard omhoog gaan zou een modelcontract al sneller ongunstiger kunnen zijn. Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Novax schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:17:
[...]

In de andere post zeg je dat je al een gascontract hebt afgesloten, wat is het gas verbruik dan nog?
Gasverbruik verwacht ik tussen de 1200 en 1500 m2. Gister afgesloten, omdat ik dacht simpelweg een modelcontract voor stroom erbij te nemen. Kan ik dus nog annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
zunrob schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:25:
[...]

Sorry, ik bedoelde de '8 uur' positie, volgens mij is dat dus WZW. Foto heb ik niet van de panelen.

Ja, kost me best wat energie. Echter het is een verschil van zo een 1000 Euro. Dus dat maakt het net wat lastiger...

Als we 10 MWh afnemen, en 10 MWh terugleveren is een modelcontract het voordeligst (met de huidige tarieven), ongeveer 270 Euro per jaar bij Vattenfall. Pas als we 3MWh meer afnemen dan we terugleveren betaal je ongeveer hetzelfde als een vast 1-jarig contract (goedkoopste nu bij VEH, ongeveer 1200 Euro per jaar).

De vraag is welk risico we willen, aangezien we ons verbruik niet kennen. Mocht het zo zijn dat we ongeveer evenveel verbruiken als opleveren, dan is een modelcontract dus 1000 euro per jaar voordeliger. Zouden wij meer verbruiken dan terugleveren (>3000 kWh met huidige tarieven) is een 1-jarig vast contract voordeliger. Dit geldt dus alleen voor de huidige tarieven van de modelcontracten, mochten de vaste kosten per juli bijvoorbeeld hard omhoog gaan zou een modelcontract al sneller ongunstiger kunnen zijn. Lastig.
Gezien het gedrag van de huidige bewoners zou ik er persoonlijk vanuit gaan dat je minder gaat verbruiken, persoonlijk denk ik dat al een flinke uitdaging gaat krijgen om meer te verbruiken dan je opwek. Zeker als je de elektrische vloerverwarming laat voor wat het is en een beetje bewust om gaat met je energie. Zorg dat je inzicht hebt straks in waar de energie blijft.

Weet ook niet om wat voor huis het gaat...maar met dit gasverbruik+stroomverbruik mag er denk ik wel wat verduurzaamd worden ;)

Meer dan 10 MwH verbruiken + meer dan 1000 Kub gas is echt wel significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:25:
Je hoeft niet te salderen per jaar, als je het jaar opsplitst per 1 juli heb je twee gelijke half jaren winter->zomer en zomer->winter. Als je dus per 1 januari een modelcontract neemt kan je er 1 juli weer vanaf qua saldering omdat je dan de 3 maanden opbrengst van mei, april, juni met de maanden januari, februari, maart hebt gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
nooberke schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:31:
[...]

Gezien het gedrag van de huidige bewoners zou ik er persoonlijk vanuit gaan dat je minder gaat verbruiken, persoonlijk denk ik dat al een flinke uitdaging gaat krijgen om meer te verbruiken dan je opwek. Zeker als je de elektrische vloerverwarming laat voor wat het is en een beetje bewust om gaat met je energie. Zorg dat je inzicht hebt straks in waar de energie blijft.

Weet ook niet om wat voor huis het gaat...maar met dit gasverbruik+stroomverbruik mag er denk ik wel wat verduurzaamd worden ;)

Meer dan 10 MwH verbruiken + meer dan 1000 Kub gas is echt wel significant.
Ik deel het adres liever niet, maar het huis is best wel groot en vrijstaand. Oppervlak van 300 m2, gebouwd in 1984. Volgens de bewoners is toen alles geïsoleerd wat er te isoleren viel. Helaas is er geen kruipruimte, dus daar kan ik weinig isoleren.
Er zitten ook erg veel spotjes in het (verlaagde) plafond. Heb ze nog niet goed kunnen bekijken, maar ik heb het gevoel dat er nog wel een gedeelte halogeen is. We gaan nu al bewust om met energie, dat zullen we daar inderdaad ook gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
zunrob schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:55:
[...]

Ik deel het adres liever niet, maar het huis is best wel groot en vrijstaand. Oppervlak van 300 m2, gebouwd in 1984. Volgens de bewoners is toen alles geïsoleerd wat er te isoleren viel. Helaas is er geen kruipruimte, dus daar kan ik weinig isoleren.
Er zitten ook erg veel spotjes in het (verlaagde) plafond. Heb ze nog niet goed kunnen bekijken, maar ik heb het gevoel dat er nog wel een gedeelte halogeen is. We gaan nu al bewust om met energie, dat zullen we daar inderdaad ook gaan doen.
Halogeen spotjes die veel aanstaan (bijvoorbeeld ook overdag) kunnen wel schrikbarend veel energie verbruiken.

Mijn persoonlijke mening:
- Ik zou voor een contract gaan wat het gunstige is in het geval je meer opwekt dan verbruikt / ongeveer even veel verbruikt als opwekt. Door de boel goed in de gaten te houden kan je altijd verbruik nog wat
bijsturen middels de airco's/warmtepomp.

En gezien 1984
- Indien houten kozijnen, laat vlak voor de volgende schilderbeurt (grote) raampartijen vervangen door HR++(+) glas
- Dak na isoleren is vaak ook een grote klap, mocht je op bijvoorbeeld de zolder wat aan willen gaan passen, pak het meteen mee

[ Voor 14% gewijzigd door nooberke op 22-11-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:21
ik hoor hier mensen over 20kwh maar ik zie dat de OP het heeft over 20Mwh das toch iets anders :S en zoveel verbruik vind ik verdacht of het is een antiek huis dat je stookt voor de buren of er heeft wat anders gespeeld zie niet hoe je 20Mwhin een jaar verstookt.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:26
lordgandalf schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:33:
ik hoor hier mensen over 20kwh maar ik zie dat de OP het heeft over 20Mwh das toch iets anders :S en zoveel verbruik vind ik verdacht of het is een antiek huis dat je stookt voor de buren of er heeft wat anders gespeeld zie niet hoe je 20Mwhin een jaar verstookt.
20000 kWh voor een elektrische auto, groot huis met thermostaat alle dagen op standje kernreactor.... Ja, het is flink en zal echt nog wel winst te halen zijn (isolatie en zelf eens een trui aantrekken), maar er zullen nog genoeg huizen erger zijn...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik heb voor een aantal scenario's qua verbruik en teruglevering wat aanbieders en contracten met elkaar vergeleken. In eigenlijk elk scenario komt een modelcontract als goedkoopste uit de bus. Met de grote disclaimer dat dit geldt voor de huidige tarieven. Daar zit dan ook meteen het 'spannende': die tarieven kunnen 2x per jaar wijzigen. Als de vaste kosten erg omhoog gaan verandert die situatie.

Daarnaast is er natuurlijk nog het dynamisch contract, dit is echter lastig in te schatten hoeveel dit zou kosten.
Pagina: 1