Mijn ervaring met de AUX warmtepomp (AUX heatpump)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bashn78
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-03 07:41
Ik heb een tijd geleden een Aux warmtepomp gekocht. Het was namelijk zo dat door de beschikbare subsidie de warmtepomp Bijma gratis zou zijn. Dit klopt niet helemaal want het apparaat moet geïnstalleerd worden en stiekem heb je ook nog wel wat extra materialen nodig.

Aux is een Chinees bedrijf wat kennelijk erg groot is. Het probleem is alleen dat je geen contact met Aux op kunt nemen, probeer ze maar eens te vinden! Er zit een afdeling in Polen, maar die verwijzen je direct door naar de partij waar je de warmtepomp gekocht hebt.

De partij in Nederland die de pompen verkoopt claimt goede contacten te hebben met de fabrikant en geeft aan dat er goede ondersteuning geboden kan worden. Dit blijkt achteraf niet het geval te zijn, de aankoop was een enorme teleurstelling en ik heb nu nog geen idee waarom mijn pomp niet werkt. Let hierop bij de aanschaf van een warmtepomp, koop van een regulier merkt waar je goede ondersteuning kunt krijgen of waarbij je terug kunt vallen op een installateur die het merk ondersteund.

Bij de warmtepomp wordt en erg summier pakket met documentatie geleverd. Na lang doorvragen bij de leverancier heb ik een extra set documentatie ontvangen met meer informatie wat meer zaken duidelijker maakte. Maar ik heb nog steeds het idee dat ik essentiële stukken mis.

Er is geen goede software voor deze warmtepomp beschikbaar. Er zit een wifi module bij die het mogelijk maakt om het apparaat te bedienen via een app. Echter, het lijkt dat deze app oorspronkelijk bedoelt is voor airco's, je kunt er erg weinig mee. De pomp reageerd wel op de app maar daar heb je het dan ook wel mee gehad.

Bij de pomp zit een thermostaat, deze schakelt de pomp in zodra de kamertemperatuur onder de ingestelde waarde komt. Dat vond ik handig, want in mijn ogen is de pomp dan niet de hele dag nutteloos aan het pompen. Echter zodra de pomp aanslaat duurt het erg lang voordat deze op temperatuur komt, sterker nog, ij heb de pomp 2 dagen aan laten staan en daarna was het cv water nog niet warm genoeg.

Ik vermoed dat deze pompen alleen hybride gebruikt kunnen worden. Dat betekend dat er altijd gas verbruikt wordt wanneer je warmte vraagt. Ik heb dit met de leverancier besproken en aangegeven dat ik mijn cv full Electric wilde gebruiken, dus los van mijn gasketel. Als oplossing van de leverancier kreeg ik toen te horen dat er een buffervat nodig zou zijn. €500.- verder, maar niet de oplossing.

Inmiddels ben ik een paar jaar met deze pomp bezig, ik kan de leverancier hier niet meer op aanspreken voor het leveren van een inferieur product, maar ik wens niemand dit product toe. Koop hem niet, geef iets meer uit voor een model wat breed te koop is en bespaar je de ellende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het idee van een warmtepomp is dat deze de hele dag rustig water rond pompt, niet dat je deze bij thuiskomst aan zet en je in een kwartier het hele huis vijf graden warmer hebt. Als dat laatste je wens is heb je meer aan een 40kW gasketel dan een 6kW warmtepomp.

De rest van je verhaal is een pijnlijk voorbeeld van 'goedkoop=duurkoop'. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het klinkt alsof je niet helemaal wist wat je van het apparaat kon verwachten.
Intussen ben je wijzer en kan je wellicht het FAQ topic gebruiken voor zuinig inregelen.
Je noemt namelijk niets over je afgiftesysteem, terwijl daar doorgaans de meeste aandacht naartoe moet voor een succesvolle toepassing.

Verder: kan er een stooklijn worden ingesteld, en hoe staat die?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraakie7
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 07:29
Bashn78 ik ken mij niet helemaal in jou verhaal.

Sinds 1 november hebben wij de 10 kW warmtepomp in gebruik en zijn we volledig van het gas af. Vanwege de beperkte ruimte hebben we op zolder een liggende Nexus-boiler van 200 liter laten plaatsen. Daarnaast is het systeem uitgerust met een buffervat van 20 liter op de retourleiding.

Onze woning heeft vloerverwarming in de serre van ongeveer 25 m² (met een eigen pompverdeler die alleen aanslaat als de buitenunit meer dan 100 W vermogen trekt). In de woonkamer hebben we een convectorput met zelf aangebrachte heatbooster-ventilatoren, en verder zijn er radiatoren aanwezig.

Ik ben nog bezig met het vinden van de juiste aanvoertemperatuur tussen de eco-modus, stille modus of de standaard temperatuurlijn. Op dit moment, wanneer de standaard instellingen zijn ingeschakeld, reageert het systeem wat op een oude gasketel lijkt. De warmtepomp bereikt snel een aanvoertemperatuur van 40°C of meer en verwarmt het huis dan relatief snel.

Helaas heeft onze installateur een aantal instellingen over het hoofd gezien. Zo ging de circulatiepomp (in de binnenunit) elke 3 minuten aan voor 4 minuten. Dit heb ik inmiddels aangepast naar 2 minuten aan en 30 minuten uit (een langere periode is helaas niet mogelijk tenzij de verwarming uitgeschakeld is).

De buitenunit staat op de carport, gemonteerd op veren en een rubber blok. Ik wil hier nog een betontegel onder plaatsen, omdat ik nu een licht dreunen hoor in de constructie, al is dit voorlopig niet storend. Wat het geluid betreft valt het erg mee, vooral in eco- of stille modus. Alleen op vol vermogen is het geluid behoorlijk aanwezig. Bij (@Glashelder) lijkt het geluid meer een probleem te zijn, maar ik vermoed dat de locatie op onze carport een gunstig effect heeft.

Ook ik vond de meegeleverde handleiding slecht. Via de Poolse distributeur heb ik meer informatie verkregen, maar ook deze documenten zijn vrij summier. Gelukkig geven ze wel de temperatuurlijnen voor de verschillende eco-modussen. Is het mogelijk dat bij jou een eco-modus met een lage temperatuurlijn aanstaat? Want bij vloerverwarming in eco-modus 8 en een buitentemperatuur van 10 graden komt de aanvoertemperatuur niet boven de 26 graden uit. Welk afgiftesysteem heb jij?

De software-app is inderdaad erg beperkt en crasht regelmatig op mijn telefoon (gedwongen stoppen en het legen van de cache helpt). Ik heb van de Poolse distributeur een Modbus-register gekregen en ga de komende weken onderzoeken of ik het systeem kan laten werken op Home Assistant.

Hopelijk kunnen meer mensen hun ervaringen delen in dit topic.

[ Voor 20% gewijzigd door kraakie7 op 17-10-2024 15:36 . Reden: tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik herken me ook niet in dit verhaal. De partij in Polen heeft mij prima geholpen bij vragen tot op heden. Toen de app bij mij niet werkte hebben ze e.a. laten fixen waardoor het weer werkte.

Jij gebruikt dus die controleeenheid die in de binnenunit zit? Die gebruik ik niet. Ik heb een externe thermostaat in gebruik, in mijn geval een Netatmo en dat werkt eigenlijk heel goed met een hysteresis van 0,2 graden.

Overigens heb ik hier ook geen buffervat gebruikt. Totaal onnodig met vloerverwarming. En zelfs toen ik nog radiatoren had moduleerde het apparaat netjes terug naar zo'n 500 watt en maakte toen best nette runs.
Proton_ schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:04:
Verder: kan er een stooklijn worden ingesteld, en hoe staat die?
Die is er wel, maar het is mij echt totaal onduidelijk hoe je die in moet regelen. Wellicht mijn Poolse contact weer eens polsen :) Wel een goed moment eigenlijk :p
jadjong schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:52:
De rest van je verhaal is een pijnlijk voorbeeld van 'goedkoop=duurkoop'. :/
Ik vermoed eigenlijk eerder een leverancier die geen flauw idee wat ie aan het doen is.

@kraakie7 ben even nieuwsgierig: reageert de AUX bij jou direct op de mute optie? Ik heb sterk het idee dat die optie alleen werkt als die aan stond als de buitenunit gestart wordt. Als ik dus een run heb van 18:00 tot 20:00 en om 19:00 staat ingesteld dat mute aan moet, dan gebeurd er dus niets 8)7 Dat gezed hebbende heb ik wel eens foutmeldingen over communicatieproblemen tussen binnen en buitenunit, en volgens Polen komt dat omdat ik geen geshielde kabel heb gebruikt. Heb jij dat wel gebruikt?

Al met al ben ik eigenlijk best tevreden. Hier was hij wel gratis. En mijn buren zijn vooralsnog ook niet wezen klagen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_UAvblD5JyadbXqIISQe1ZI5Mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KHS7hw6zNM4Qo0llGVhb5zyA.png?f=fotoalbum_large

Heb hier maar eens even opheldering over gevraagd..
kraakie7 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:32:
Ook ik vond de meegeleverde handleiding slecht. Via de Poolse distributeur heb ik meer informatie verkregen, maar ook deze documenten zijn vrij summier. Gelukkig geven ze wel de temperatuurlijnen voor de verschillende eco-modussen.
Kan je die documenten eens delen? :)

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 17-10-2024 15:57 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraakie7
de mute functie zal ik nog eens uittesten. Naar mijn idee reageerde het toen ik handmatig mute type 1 aanzette. ik zag namelijk dat het vermogen zakte.

@Glashelder jij hebt nu niks aan je stooklijn aangepast? hoe lukt het jou om terug te moduleren naar 500 W?

je kan blijkbaar 1 van de 8 curves zelf instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19RLkaYHTZKr4PNFp5UFeKIrMGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17kNIVzUDyqgJFol8MqXrv4P.jpg?f=fotoalbum_large

voor de eco modus heb je onderstaande stooklijnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6Y0Dh1ZoNGEq501kMgiNRv-HwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4ZzvGqZ7mQYUVdXP2cArbn0.jpg?f=fotoalbum_large

onderstaand alle documenten die ik heb ontvangen. zijn waarschijnlijk van een cursus/presentatie geweest en deels door hun zelf aangevulde teksten.
https://drive.google.com/...rVzvCcehQEEhn?usp=sharing

[ Voor 6% gewijzigd door kraakie7 op 17-10-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kraakie7 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:18:
de mute functie zal ik nog eens uittesten. Naar mijn idee reageerde het toen ik handmatig mute type 1 aanzette. ik zag namelijk dat het vermogen zakte.

@Glashelder jij hebt nu niks aan je stooklijn aangepast? hoe lukt het jou om terug te moduleren naar 500 W?
Ik heb gewoon een vaste water temperatuur ingesteld van 28 graden en hij blijft dan ergens hangen rond de 24 tijdens bedrijf. En sorry, het is 695 watt waar hij deze dagen op lijkt te blijven hangen. Ik zou zweren dat ik hem ook rond de 500 heb zien hangen :p Rond deze wattages is het geluid goed te doen overigens. Pas bij 1500+ begint het een straaljager te worden :X
je kan blijkbaar 1 van de 8 curves zelf instellen.
[Afbeelding]

voor de eco modus heb je onderstaande stooklijnen
[Afbeelding]

onderstaand alle documenten die ik heb ontvangen. zijn waarschijnlijk van een cursus/presentatie geweest en deels door hun zelf aangevulde teksten.
https://drive.google.com/...rVzvCcehQEEhn?usp=sharing
Ik ben reuze benieuwd hoe je die temperaturen dan instelt.. Alleen die modbus manual lijkt overigens inhoud te hebben? De rest is allemaal 0 bytes :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraakie7
Documenten staan er nu wel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Deze documenten zijn wel goud waard, zeker als er een keer iets mis mee is.

Als ik de automatic water modus goed begrijp:

TsetAC_H2: de watertemperatuur wanneer het buiten <Tao_H2> is
TsetAC_H1: de watertemperatuur wanneer het buiten <Tao_H1> is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uo3rl1Zbkd2U9tph68ww_6qZXTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LhkuA7DQ3on1TM75tH9Hqp3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraakie7
Ik denk dat je gelijk hebt.
Zie nu ook eindelijk waar je kan instellen of je vloerverwarming of radiatoren hebt, dit heeft namelijk invloed op je eco modus temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De enige vraag blijft wel.. met welke ‘Type’ activeer je nu je eigen stooklijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraakie7
Ik vermoed type 9. ze benoemen 1 t/m 8, maar in mijn systeem kan ik ook type 9 selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Goede inderdaad, die heb ik ook. Eens even kijken wat er gebeurd als het weer kouder wordt. De afgelopen dagen is hij niet aan geweest.

@kraakie7 jij laat ook je warm water door de AUX maken? Hoe is het geluid tijdens een SWW run? Als dat een beetje OK werkt koppel ik hem misschien ooit aan de jacuzzi :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraakie7
Geluid loopt aanzienlijk op. Tijdens de SSW run wordt ca. 30 minuten 2500 W gebruikt.
Naderhand loopt de pomp door en verwarmd de ruimte, hoewel dit vanacht niet nodig was

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZ0c9DQyjS8r9t1qoCFNfmmUHaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Ah9fNDwnUkp9TJfEhnChwtc.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk zou ik een geluidsmeting moeten doen. Perceelsgrens ligt op 2,5 a 3 meter van de buitenunit en op ca 5 a 6 meter ligt een dodegevel van de buren. Leidt niet direct tot problemen maar je hoort 'm wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zou het maar eens doen. Ik heb de firma Reducd een meting laten doen met een gecalibreerde meter en die kwam op 69 dB, en dat was niet eens op vol vermogen bleek achteraf :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdAu4AHha04dpgXXvPWLMO92kcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ceoFIbvcFU0MugGQ6JKTSc79.png?f=fotoalbum_large

Hij kan het echt.. richting die 500 watt terugmoduleren :)

Overigens inmiddels ook antwoord gehad van Wienkra maar daar staat hetzelfde in als in de documenten die hierboven staan. In ieder geval netjes inhoudelijk antwoord gehad. @Bashn78, waar heb jij mee gemailed?

[ Voor 63% gewijzigd door Glashelder op 18-10-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterwout
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-09 20:08
@kraakie7 dank voor het delen van de documenten! Ik heb net een aux bi bloc 8kw aangeschaft en dit helpt me enorm met het vinden van de juiste instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraakie7
@masterwout heel mooi dat jullie hier gebruik van kunnen maken. Het zou nog beter zijn als AUX de documenten volwaardig maakt... Maar oké.

Ter info.

Ondertussen heb ik geprobeerd om de warmtepomp via Modbus uit te lezen. Op de hoofd printplaat zijn de dipswitchess niet aanwezig. Schijnbaar is de warmtepomp al ingesteld voor Modbus.
Via 2 methodes heb ik geprobeerd de warmtepomp uit te lezen:
- optie 1: USB to RS485 converter
- optie 2: Waveshare Rs485 ethernet POE module

Andere instellingen:
- baudrate: 9600
- parity: even
- data bits: 1
- stop bits: 8

Met modbuspol en openmodscan geprobeerd uit te lezen. Helaas geen resultaten.

Het blijkt dat je een ALINK Modbus gateway nodig hebt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8Ms49bbwIB5oK2SnEsx1vbwyz0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cQ9moRgtqqA8IEBFV8xz7xqr.png?f=user_large

Op dat apparaat zitten 1-4 en 2-8 dipswitches op. Apparaat komt overeen met het Modbus pdf document.
Het apparaat is te koop op https://wienkra.pl/ en kost 750 Poolse złoty -> ca. € 175

Geen idee of een alternatieve gateway mogelijk is. Wienkra kent ook geen alternatieven

Als mensen met Modbus bekent zijn of de AUX proberen uit lezen, dan hoor ik dat graag.

[ Voor 7% gewijzigd door kraakie7 op 08-11-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreTheFuture
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-09 23:38
https://github.com/GrKoR/esphome_aux_ac_component

Is dit iets waar je wat mee kan?

Kan iemand mij overigens uitleggen wat het verschil is tussen type-1 t/m type-9 ivm de weather temperature (stooklijn)?
Want ik kan doen wat ik wil maar op geen enkele wijze respecteerd hij mijn gewenste waardes bij -10 tot +18...
Het DeltaT is overigens 2°c ivm 150l buffervat.
De curve wat ingesteld is zijn: 42° bij -10 en 28° bij +18.
Bij 19 en hoger mag ie niets meer doen, maar dat is nu niet relevant.
Zoals vandaag was het 11/12 graden en stond de aanvoer op 30, en koelt het momenteel af naar 3 graden buiten maar staat hij maar op 32°aanvoertemperatuur.
Als ik dan mijn eigen curve teken kom ik bij 3 graden buiten uit op 36 graden aanvoer uit.
Dit is dan bij type 9, zet ik dezelfde curve door met type-1, dan word het nog gekker en maakt hij maar 30 graden aan.
Ergens klopt het dus totaal niet.
Eco en silent zijn overigens uitgeschakeld.
Wie o wie?
Alvast bedankt!

[ Voor 157% gewijzigd door WeAreTheFuture op 17-11-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Goede vragen, ik worstel er zelf ook een beetje mee om eerlijk te zijn. Ik ben zelfs teruggegaan naar een standaard ECO curve (type-4) en daar heb ik ook het idee dat het niet werkt zoals het zou moeten. Met type-4 ECO zou je 31 graden aanvoer verwachten bij 6 graden maar ik heb het eigenlijk niet hoger gezien dan 23.. De dT is hier volgens mij wel de standaard ingestelde 5.

En silent is hier wel actief, die zal ik binnenkort weer eens instellen op basis van een tijdsschema. In de app lijkt dat momenteel stuk te zijn.. ik kan silent niet aan of uit zetten daar :+ De app lijkt ook onder alle omstandigheden 30 graden auto aan te geven? De echte target temp kan je volgens mij alleen op de binnenunit zien onder status ergens.

Maar omdat silent hier aan staan kan hier dus ook simpelweg een gebrek aan vermogen zijn om hoger te komen dan 23 graden met 50 m2 vloerverwarming en alle radiatoren die open staan.. :) Op silent komt ie eigenlijk niet boven de 700 watt uit hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Woont een van jullie toevallig een beetje in de buurt van Hoofddorp (+/- 100km is prima) en mag ik eens maar jullie buitenunit luisteren? Ik heb het idee dat de ventilator hier niet in balans is en dat hij daarom zoveel herrie maakt. Zelfs op de laagste stand zie je het hele apparaat lichtelijk vibreren en de ventilator klinkt een beetje als een helikopter.

Overigens was het hier vanochtend 1 graad en toen zag ik dat de target temp wel omhoog was gegaan naar 35. Dat lijkt wel te werken dus. Alleen de app blijft 30 aangeven 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 01-12-2024 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonasvb1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-03 16:01
Goedemorgen,

Weten jullie inmiddels wat de meest energiezuinige instelling is - eco mute, automatic water temperature of vaste lage temperatuur (28~32 graden)?

Ik ben wel benieuwd of het 10kw apparaat wat bij ons staat meer stroom gebruikt dan het 8kw apparaat van jullie. Op zuinige instellingen hoeft hij waarschijnlijk niet vol aan.

Ik vind overigens dat wij deze winter wel veel stroom gebruikt hebben. Het voordeel is wel dat het gas gebruik bijna volledig is weggevallen. De CV is voor verwarmen niet meer aan geweest, alleen voor douchen, baden. Voor mijn gevoel kan het apparaat nog wel een boiler erbij hebben en ook warm water verwarmen, omdat hij toch al veel aanstaat. Maar het probleem in ons huis is, eerder te heet, dan te koud.

Waarschijnlijk zal ik handmatig een aantal curves en instellingen moeten gaan wijzigen die de installateur nog niet gehad heeft. Heb het gevoel dat mijn apparaat niet aan slaat op basis van de thermostaat of de ingestelde tijden (programma) daarom doe ik het nu handmatig in de app. Waar ik dan vervolgens tegen aanloop is dat hij altijd aan staat en dat het bij stijgende buiten temperatuur opeens te heet wordt in huis - hij zou dan uit of omlaag in temperatuur mogen gaan.

Als u een keer wilt komen luisteren in Vlaardingen bent u welkom. Wij hebben ook een alsavo op een andere locatie. Wellicht een interessante studie om twee apparaten te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoeveel gas verbruikte je normaal en hoeveel kWh nu? Hier vind ik het energieverbruik meevallen: afgelopen jaar een kleine 1500 kWh. Daar moet wel de kanttekening bij gemaakt worden dat we vanaf eind maart aan het verbouwen geslagen zijn en daarbij heeft de AUX uitgestaan en zijn we tijdelijk over gegaan op de airco's (vanwege aanleg vloerverwarming). Hadden we dat niet gedaan, dan waren we rond de 2000 kWh geeindigd en dat is redelijk conform de verwachting. Voor SWW verbruikt de WPB zo'n 600 kWh. We hebben dus 1000 kuub gas ingeruild voor 2600 kWh stroom. Met de kanttekening dat we in de winter nu 24/7 20,5 stoken en voorheen natuurlijk een flinke nachtverlaging.

Ik gebruik zelf de ECO stand op type 6 meen ik. Nu je het zegt moet ik weer eens kijken want heel happy ben ik er niet met de huidige inregeling. Het wordt warm en dat is fijn, maar zelfs bij deze koude temperaturen heb ik stops en je zou verwachten dat hij toch wel continu moet kunnen draaien nu. Vraag me ook af of de pompsnelheid omlaag kan want 1800liter per minuut lijkt me wat overdreven.

Vanwege het geluid staat hier hier tussen ik meen 18:00 en 11:00 in de ochtend in de silent mode.

Hoe is het apparaat bij jou aangesloten? Je hebt wel een thermostaat? Wij gebruiken hier een Netatmo aan/uit thermostaat en dat werkt prima. Ik vermoed dat hij bij jou op de buitentemperatuur regelt? Dat is volgens mij inderdaad niet zo'n zuinige regeling :p

Vlaanderen is een stukje rijden maar mijn leasebak staat bijna alleen maar stil maar kost wel 400 per maand dus ik ga het zeker wel overwegen :p Leuk dagje uit. Neem ik wel vrouw + kind mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterwout
@Glashelder
Ik lees dat jij een externe thermostaat hebt aangesloten op de aux warmtepomp. Dat wil ik ook graag zo gaan aansluiten. Kan je mij laten weten hoe je dit gedaan hebt? Er zit een terminal block op de indoor unit met nummer 1 t/m 32.
Je hebt neem ik aan een aan/uit thermostaat. Moet de 24v of 230v schakeling worden gebruikt op de thermostaat en op welke poorten in de aux indoor unit sluit ik die aan?
Alvast bedankt voor je hulp.
Groeten, Wouter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterwout
@Glashelder
Ik zie nu dat er een uitleg staat op de binnenkant van de afdekplaat van de indoor unit..
Poort 18 en 19 voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb 20 en 24 gebruikt. Op die andere staat 230v. Waarom voor 230 gaan als het ook op een veilig voltage kan.. :) Op 20 en 23 heb ik een andere thermostaat voor koelen aangesloten.

Ik ben overigens nog steeds nieuwsgierig om eens bij iemand anders naar de AUX te luisteren omdat ik hem nog steeds enorm veel lawaai vind produceren.

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 26-09-2025 22:56 ]

Pagina: 1