Lange patchkabel, of (stugge)kabel van rol met keystone

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:35
Ik wil een LAN kabel vanaf mijn meterkast naar de overkapping in de tuin leggen (2x). Ik heb hier al een 80mm buis door de grond naartoe gelegd en de afstand is ongeveer 30 meter.

Nu twijfel ik of ik het beste een kant en klare patchkabel van 30 meter kan kopen en die inpluggen op een switch in de meterkast en in de andere kant op een switch in de overkapping. Of heeft het echt een voordeel om een stugge kabel op rol te kopen en deze af te monteren met keystones en een patchpaneel. Zowel meterkast huis als de meterkast in overkapping zijn uit het zicht.

In de overkapping streamen we films, youtube etc. en er komen camera's te hangen. Heeft cat6a dan echt een voordeel t.o.v. cat6, of kan ik beter voor de goedkopere cat6 gaan?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Voordeel van een patch kabel is dat hij kant en klaar is, en gelijk goed. Minder verbindeningen ook (geen keystones) en nagenoeg géén foutmarge.

Als je maar 1 kabel hoeft, zou ik een patch kabel pakken. Als je je hele huis moet bedraden, koop een doos :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:13

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Voor één kabel zou ik kant-en-klare kabel kopen.
Bij een afstand van 30 meter maakt CAT6 of CAT6a geen verschil in een thuissituatie.
Het prijsverschil tussen CAT6 en CAT6a is ook verwaarloosbaar als je maar 30 meter nodig hebt.

Het belangrijkste is dat je kabel koopt van puur koper (dus zonder aluminium). Aangezien de kabel in een buis onder de grond ligt en je er waarschijnlijk niet makkelijk bij kan zou ik iets betere kwaliteit kopen, maar echt nodig is het niet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een kant en klare kabel? Als je aan de ene kant trekt beweegt hij aan de andere kant. :N ik zou stugge kabel nemen en netjes afmonteren. Desnoods op een kliksysteem ipv volledig lsa.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

Zeker wel doen:
- ligt in mantelbuis
- is geen professionele omgeving
- geen additionele hardware of tangen benodigd
- geen patchpaneel of keystones of andere dingen nodig
- Grote kans dat het spul permanent blijft liggen
- je kunt altijd de stekker er nog vanaf knippen en er iets moois van maken
- je hebt geen 1/2 rol kabel over

ty-rapje er omheen als trekontlasting en klaar is @mede

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

M2M schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:20:
[...]

Zeker wel doen:
- ligt in mantelbuis
- is geen professionele omgeving
- geen additionele hardware of tangen benodigd
- geen patchpaneel of keystones of andere dingen nodig
- Grote kans dat het spul permanent blijft liggen
- je kunt altijd de stekker er nog vanaf knippen en er iets moois van maken
- je hebt geen 1/2 rol kabel over

ty-rapje er omheen als trekontlasting en klaar is @mede
Ik vind het echt beun de haas. Dat het geen professionele omgeving is betekent niet dat je niet iets moois ervan mag maken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

Boudewijn schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:21:
[...]

Ik vind het echt beun de haas. Dat het geen professionele omgeving is betekent niet dat je niet iets moois ervan mag maken.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben fan van Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 , maar wil je het echt goed doen, dan vereist het gewoon hardware die je in het eindresultaat (= werkende LAN verbinding) niet terugziet en eigenlijk enkel meer possible points of failure oplevert.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die stugge kabel kun je veel harder aan trekken voordat die stuk gaat. Dus mocht je zo’n kant en klare soepele kabel gebruiken moet je bij doortrekken wel voorzichtig doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:27
ik zou n 100m rolletje belden 7965epe bestellen, en dan dubbel leggen (heb je 2x 50meter)

Prefab , over die lengte , zeker niet doen imho... prefab kabeltjes zijn niet bedoeld voor lange afstanden en zijn vaak dunnere koper.. (awg26/27/28)

Als het gaat over dit soort lengtes gaat wil je AWG 23 of 24 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Toch wel verschillende adviezen… denk dat ik het dan gelijk maar goed aanpak en twee kabels ga leggen en die afmonteren op een patchpaneel(tje).

Ga wel voor een rol van 100m s/ftp aangezien er door die 80mm buis ook een stroomkabel loopt.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:06
Die afscherming heb je niet nodig voor de stroomkabel. Afscherming is nodig als je een flinke bundel kabels hebt waar je 10Gbit overheen stuurt, dan kunnen de kabels elkaar storen. Voor elektrakabel is de twist in de kabel voldoende om storing buiten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
@_JGC_ ah dat is een goede tip, bedankt! Dacht overal gelezen te hebben dat afscherming juist noodzakelijk is als je utp door dezelfde buis als stroom legt.

Scheelt toch redelijk in prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ijske schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:46:
ik zou n 100m rolletje belden 7965epe bestellen, en dan dubbel leggen (heb je 2x 50meter)

Prefab , over die lengte , zeker niet doen imho... prefab kabeltjes zijn niet bedoeld voor lange afstanden en zijn vaak dunnere koper.. (awg26/27/28)

Als het gaat over dit soort lengtes gaat wil je AWG 23 of 24 :)
Een prefab kabel van 30m is niet bedoelt voor 30m? Dat is een baude stelling. Voordeel is dat ts hem dan gewoon terugstuurt als defect en nieuwe neerlegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
30 meter is voor netwerkkabel niks, de totale afstand mag zelfs 100 meter zijn.

En een patchkabel gebruiken heeft in ieder geval de voorkeur boven zelf Rj45's aanknijpen.
Als je een eigen kabel wilt maken koop dan kabel met stugge aders en monteer dat aan beide einden af op LSA dus wcd, patchpanel of keystones maar knijp geen Rj45's aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Wellicht een outdoor patchkabel zoeken? Ik zou wel een AWG23 (uiteraard 100% koper) kiezen.
Cat6 is voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 30-09-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

Boudewijn schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:16:
Een kant en klare kabel? Als je aan de ene kant trekt beweegt hij aan de andere kant. :N ik zou stugge kabel nemen en netjes afmonteren. Desnoods op een kliksysteem ipv volledig lsa.
Als die buis groot genoeg is om er met connector en al door te gaan is een kant een klare echt prima.

Desnoods zet je hem in de meterkast en tuinhuis nog vast met een tyrap ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

M2M schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:26:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben fan van Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 , maar wil je het echt goed doen, dan vereist het gewoon hardware die je in het eindresultaat (= werkende LAN verbinding) niet terugziet en eigenlijk enkel meer possible points of failure oplevert.
Eens. In de huiskamer laat je een kabel niet uit de muur komen uiteraard, dat werk je netjes af op een WCD. Maar in het geval van de TS? Uit het zicht en met connector en al trekken mogelijk? Gewoon doen. Ik woonde ooit ergens waar ik van meterkast naar studeerkamer door de kruipruimte ging. Gewoon met kant en klare kabel gedaan.

Ik ben ook van van LSA en netjes afwerken, maar het moet wel een doel hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 30-09-2024 20:26 ]

Pagina: 1