Water verwarmingbatterij op vloerverwarmingsysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RachC
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:17
Hi Tweakers,

In de zoektocht om efficiënter gebruik te maken van energie in de beperkingen van een appartement ben ik van alles aan het aftasten.
Het aansluiten van een (WTW) ventilatiesysteem is bij mij niet mogelijk, omdat er een gezamelijk ventilatiesysteem is waar mijn bovenburen en ik op aangesloten zitten.

Wel heb ik een ventilatiebuis die mijn woning in komt waar ik gebruik van kan maken voor de aanvoer van lucht en wat als ik de binnenkomende lucht kan verwarmen met een verwarmingsbatterij?
Electrisch lijkt mij inefficiënt, maar lijkt wel het meest gebruikt.

Mijn vraag is; kan ik een water verwarmingsbatterij aansluiten aan het vloerverwarmingsysteem? Dus daarmee ook dat het alleen verwarmt wanneer de vloerverwarming stroomt.
https://www.ventilatielan...-warmwaterbatterij/18271/

De bedoeling is niet om de binnenkomende lucht constant, flink te verwarmen, maar elk beetje extra comfort telt, toch?

Beste antwoord (via RachC op 29-09-2024 19:30)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is volgens mij vrij ongebruikelijk om centrale luchttoevoer (zonder wtw) te hebben. Je weet zeker dat het geen afvoer is?

Met een gasketel en 100% vloerverwarming is de stap naar een warmtepomp wel een grote efficiëntieslag.
Hoe staat de VVE tegenover airco-buitenunits? Is er een bovenlichtje dat je kan opofferen als geveldoorvoer?
RachC schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:49:
[...]

Wat ik nu begrijp als opties is dat ik een afsplitsing kan maken van een vloerverwarming leiding, maar dan loop ik het risico dat die groep minder goed opwarmt, omdat de route langer is geworden.

Dat ik een aftakking van de aanvoerleiding kan maken, maar dan zal de warmtevraag apart aangestuurd moeten worden dus lastiger systeem met sensor en besturing.
Klopt deze gedachtengang?
Ik zie dat je vloerverwarming flowmeters heeft, dat is fijn want dan kan je de gehackte groep verder open zetten zodat hij toch hetzelfde vermogen nog in de vloer krijgt.

Met een aftakking heb je niet per sé een sensor en besturing nodig, maar wel een inregelkraan om de flow zo te knijpen dat het water net zo koud uit de batterij komt als uit de vloer (dan is de boel in evenwicht).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Op zich is het mogelijk (T stukken+ inregelkraan of in serie met een enkele bestaande vloerverwarmingsgroep), of je er qua comfort, efficiëntie of stookkosten iets mee opschiet lijkt me discutabel.

Voor tips kun je misschien uitweiden over hoe de energiehuishouding van je appartement nu in elkaar steekt.
Waar komt het douchewater en vloerverwarmingswater vandaan?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RachC
Het water wordt vooralsnog allemaal verwarmd met een Remeha Tzerra ketel uit 2017.
Mijn verbruik heb ik geen inzicht in, want het is een kluswoning waar ik nog niet echt geleefd heb. Wel heb ik de muren geïsoleerd, hr++ glas en vloerverwarming laten plaatsen.Het is een 54m² tweekamer woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHwcetYEOAEFyUW8v4UZitqewRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbFFVLQhSYxkOAB3TDyYSWeo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de ketel in kwestie en het, nog afgesloten, ventilatiekanaal rechts onder.
Of ik mijn investering terug kan verdienen is niet zozeer van belang, wel de mogelijke comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
Hoe zou dit energie moeten besparen? Het water voor dit apparaat moet toch ook ergens mee opgewarmd worden.

En als het gaat om comfort werkt een klein hetelucht kacheltje een stuk beter. Je kan deze neerzetten in de ruimte waar je op dat moment zit en de luchtstroom zo richten dat je er het meeste profijt van hebt zonder de hele ruimte extra te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RachC
In mijn gedachte was de afweging:
  • Ventilatie is sowieso nodig dus liever zo min mogelijk koude luchtstroom
  • De vloerverwarming zal toch draaien dus net zo goed wat ventilatielucht ermee verwarmen
Als het voor (veel) meer verbruik zorgt gaat het inderdaad z'n doel voorbij en houdt het daar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RachC
Proton_ schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:13:
Op zich is het mogelijk (T stukken+ inregelkraan of in serie met een enkele bestaande vloerverwarmingsgroep), of je er qua comfort, efficiëntie of stookkosten iets mee opschiet lijkt me discutabel.

Voor tips kun je misschien uitweiden over hoe de energiehuishouding van je appartement nu in elkaar steekt.
Waar komt het douchewater en vloerverwarmingswater vandaan?
Wat ik nu begrijp als opties is dat ik een afsplitsing kan maken van een vloerverwarming leiding, maar dan loop ik het risico dat die groep minder goed opwarmt, omdat de route langer is geworden.

Dat ik een aftakking van de aanvoerleiding kan maken, maar dan zal de warmtevraag apart aangestuurd moeten worden dus lastiger systeem met sensor en besturing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is volgens mij vrij ongebruikelijk om centrale luchttoevoer (zonder wtw) te hebben. Je weet zeker dat het geen afvoer is?

Met een gasketel en 100% vloerverwarming is de stap naar een warmtepomp wel een grote efficiëntieslag.
Hoe staat de VVE tegenover airco-buitenunits? Is er een bovenlichtje dat je kan opofferen als geveldoorvoer?
RachC schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:49:
[...]

Ik zie dat je vloerverwarming flowmeters heeft, dat is fijn want dan kan je de gehackte groep verder open zetten zodat hij toch hetzelfde vermogen nog in de vloer krijgt.

Met een aftakking heb je niet per sé een sensor en besturing nodig, maar wel een inregelkraan om de flow zo te knijpen dat het water net zo koud uit de batterij komt als uit de vloer (dan is de boel in evenwicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RachC
Proton_ schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:58:

[...]

Het is in principe, al minstens jaren, een loze buis en waar die voor bedoeld was is me onduidelijk. Wel weet ik dat het geen actieve aan of afvoer heeft en door mijn berging naar buiten loopt. Heb 'em recentelijk laten reinigen voor het geval ik er gebruik van zou willen maken.

Bij de laatste VvE bijeenkomst heb ik een uitgebreid verslag overlegd van mogelijke warmtepompen met buitenunits incl. geluidsberekening wat ruim binnen de regels viel, maar ze stonden er niet om te springen.
Vandaar mijn alternatieve plan om goedkeuring te vragen om een ventilatiegat in mijn gevel te laten maken zodat ik een onafhankelijk ventilatiesysteem met ventilatiewarmtepomp, balansventilatie met WTW en de hele mikmak kan aanleggen. Iets waarbij een verwarmingsbatterij ook waardevol kan zijn.

Enorm bedankt voor dat advies, daar kan ik mee verder! Ineens lijkt het te doen :)
Pagina: 1