Eneco start levering energie zonder een geldig contract

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Eind juni een jaar contract afgesloten bij Eneco en die ook weer binnen de 14 dagen bedenktijd geannuleerd. Ik had een ontvangstbevestiging van Eneco ontvangen dus ik ging er vanuit dat het doorgekomen was.

In augustus een contractwissel bij mijn energieleverancier aangevraagd naar een ander contract bij hun en die zou ook op 1 september ingaan net als het eerdere jaarcontract met Eneco, die echter al geannuleerd was.

In plaats van mijn eigen energieleverancier een meterstand doorgave te krijgen ontving ik die van Eneco op 1 september. Dezelfde dag nog een e-mail geschreven aan Eneco dat ik geen contract bij hun had en dat ik bij mijn energieleverancier wil blijven. Ik vermelde ook in de e-mail dat zij geen meterstanden van mij mochten verwerken (ook geen geschatte).

Ondertussen verschillende keren telefonisch en chat contact gehad met Eneco en mijn energieleverancier en het zou allemaal goed komen. Ik moest geduld hebben terwijl de raderen aan het malen waren.

Nu krijg ik toch een eindafrekening van Eneco voor levering van energie aan de hand van een geschat verbruik over 9 dagen.

Ondertussen nog niet terug bij mijn eigen leverancier en de netbeheerder dreigt al met brieven dat zij mij willen afsluiten. Een kort uitstel gekregen bij hun en ik hoop dat alles weer goed komt.

Zijn er anderen die met Eneco of andere een energieleveranciers een soortgelijke ervaring hebben met het overnemen van de aansluiten terwijl er geen geldig contract is?

Wat zijn de stappen en termijnen voordat je weer bij jouw eigen leverancier zit waar je wel een geldig contract mee hebt?

Het geschatte meterstand wordt normaal bij de netbeheerder vastgeklikt en is dan waarschijnlijk ook niet meer wijzigbaar, of is er manier om die doorgegeven meterstand, achteraf te laten corrigeren?

Het is mij ook opgevallen dat ik in juli nog een ontvangstbevestiging kreeg van Eneco maar in september wil de mailserver van Eneco dat niet meer doen en je moet maar afwachten of jouw e-mail ook is aangekomen en wordt gelezen. Het lijkt wel of zij met opzet de klant in maximaal in onzekerheid willen laten.

Er zijn in de afgelopen tijd velen geweest (aanleiding zonnepaneelboete) die een andere contract hebben afgesloten die op een later tijdstip zou ingaan en ook velen die binnen de bedenktijd net als ik hebben geannuleerd.

Het is toch vreemd dat een leverancier een aansluiting kan overnemen zonder dat daar een geldig contract is.

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:39

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Dit is weer zo'n topic dat ik denk: voor die 9 dagen al die moeite?

Ja, het is gek en waarschijnlijk mag het niet.
Aan de andere kant: als je zelf juridische kennis had, was je daar al mee aan de slag gegaan.
Als je eerst alle input hier van het forum moet verzamelen, dan vraag ik me af of gewoon betalen niet handiger is. Jouw tijd en energie is ook wat waard, tenslotte.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:21

SeatRider

Hips don't lie

thunder7 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:19:
Dit is weer zo'n topic dat ik denk: voor die 9 dagen al die moeite?

Ja, het is gek en waarschijnlijk mag het niet.
Aan de andere kant: als je zelf juridische kennis had, was je daar al mee aan de slag gegaan.
Als je eerst alle input hier van het forum moet verzamelen, dan vraag ik me af of gewoon betalen niet handiger is. Jouw tijd en energie is ook wat waard, tenslotte.
En die van ons.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Waarom zou ik moeten betalen aan Eneco. Ik heb geen contract met Eneco en zij hebben dit ook aangegeven dat ik binnen gestelde bedenktijd heb geannuleerd.

Er zo is er ook nooit een verplichting aan mijn kant ontstaan. Ik denk dan eerder aan onrechtmatig handelen van hun kant.

Zij gaan toch hun eigen gang en als klant stel je niets voor bij hun. Dat is in ieder geval mijn ervaring in die korte tijd dat ik met Eneco had te maken. Ook het deactiveren van ontvangstbevestigingen voor aan hun gezonden e-mails is erg vreemd.

De door mij gestelde vragen zijn niet beantwoord en ik hoop dan dat mij iemand mij meer informatie kan geven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:52
Er is wat fout gegaan. Dat kan gebeuren.
Je moet de energie die verbruikt is betalen. Of aan Eneco of aan je vorige leverancier. Het verschil zal een paar Euro zijn. Daar ga je je toch niet druk om maken? Regel liever met je vorige leverancier dat dat nieuwe contract met terugwerkende kracht op 10 september ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik weet zo niet of het een paar euro zal wezen omdat Eneco de meterstand heeft geschat. Hier zonnepanelen en zo geen verbruik.

Ik betaal uiteraard aan mijn huidige leverancier want daar heb ik wel een energiecontract mee en die gaat ook weer starten met terugwerkende kracht op 1 september 2024. Dat is wat mijn oude leverancier heeft bevestigd.

Ondertussen al drie kwartier aan de telefoon met Eneco en zij kunnen mij nog steeds niet vertellen wat de status is van het terugzetten van de overgenomen aansluiting naar mijn energie leverancier.
Aan de helpdeskmedewerker ligt het niet en zij kan ook geen antwoorden intern krijgen er gaan er nu enkele verzoeken het systeem van Eneco in.

Dus het afsluiten door de netbeheerder is nog steeds een mogelijkheid en ik zit dan straks zonder stroom. Dan geen telefoon meer, geen internet en zo ook geen Tweakers meer. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door esphome op 30-09-2024 09:46 . Reden: uitkomst gesprek met Eneco ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De stroom schakelen ze echt niet zomaar af hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
WOW wat een zooitje is het geworden.

Het had volgens mijn eigen energieleverancier allemaal glad moeten lopen als Eneco niet een tweede fout had gemaakt door mijn contract te annuleren. Een contract die niet geldig was en omdat die op tijd was opgezegd. Dit is ook bevestigd door Eneco.

Eneco stapelt zo fout op fout en ik mag het allemaal weer uitlepelen. Een tweede uitstel bij de netbeheerder is niet mogelijk en de periode tussen de contracten (meterstanden) betaal je aan de netbeheerder.

Ik heb schade doordat een nieuw contract ongunstiger is dan mijn oude contract bij mijn huidige energieleverancier. En ik denk erover om naar een andere leverancier te gaan omdat ik bij beiden steeds tegen muren aanloop.

Wat termen die ik ondertussen erbij kreeg vanuit de netbeheerder:

inhuizing = contract aangaan en het aanmelding bij de netbeheerder
uithuizing = contract beëindigen en het afmelden bij de netbeheerder
ATO = aansluiting transport overeenkomst zodat de netbeheerder weet dat de kosten voor de aansluiting worden voldaan

Mochten de energieleverancier het niet allemaal precies weten dan kunnen zij contact opnemen met de netbeheerder en dan afdeling Marktpartijen.

De procedure tot terugname tussen beide energieleveranciers verloopt zonder het medeweten van de netbeheerder zolang er maar geen annulering plaatsvindt.

De energieleverancier die de aansluiting onrechtmatig heeft overgenomen start de procedure en laat het contract doorlopen. Na terugkeer van de aansluiting bij de energieleverancier met het geldige contract krijg je van de diegene die het contract onrechtmatig heeft overgenomen een creditfactuur en de jouw betaalde bedragen terug.
De energieleverancier waar je naar teruggaat zal dan weer beginnen met factureren vanaf de datum van de onrechtmatige overname.

De meterstand is door Eneco geschat en zo niet juist. Bij een inhuizing kan de energieleverancier een correctie van de meterstand doorgeven.

pfffffffffffff

@navi ik denk dat ook dat het niet zo afgesloten zal worden. Ik ben iemand dat alles netjes geregeld is en op tijd is betaald. En eigenlijk gewoonweg een aardig persoon die zeker niet snel met de vuist op tafel slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Mijn huidige energieleverancier wil mijn geldige contract geen gestand doen en deze alsnog laten ingaan per direct. Ik ben dan de dag daarop weer in het bezit van een ATO. Daarna kan het slagveld weer overzien worden en worden afgerekend met de netbeheerder voor de tijd dat ik zonder ATO zat.

Ik ben nu duidelijk contract vrij. Ik heb nu een bezwaar gezonden dat zij het contract moeten nakomen. Een standaard zin hier, is dan:

Zet u mijn contract niet voort, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. En ik ga met mijn klacht naar De Geschillencommissie Energie. Ook stel ik u nu al aansprakelijk voor alle schade die ik hierdoor lijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-05 20:08
Je hebt gelijk, maar je krijgt geen gelijk. Dat is ontzettend frustrerend en kost daarmee ook erg veel energie. Meer energie dan in geld is uit te drukken.

Betaal de rekeningen handmatig, zet naast het betaalkenmerk 'Betaald onder protest'.
Probeer daarnaast de schade te beperken en ga verder met je leven.

Je wenden tot een rechtsbijstandverzekering, geschillencommissie enz. enz. gaat je heeeeel misschien succesvol af: je krijgt dan een paar eurootjes terug van Eneco. Hoera. Je hebt gelijk en ook gelijk gekregen.

"Been there, done that". Het kostte mij €124, maar na een strijd van 3 maanden heb ik mijn 'schade' voor lief genomen en daar waren mijn vrouw en kinderen mij erg dankbaar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00
Drie overwegingen voor reflectie:
• risico nemen met processen voor een beperkt voordeel (overeenkomsten annuleren heeft altijd een risico)
• de ander overweldigen met communicatie (indicatie: lange, complexe forumreacties)
• aansturen op direct perfecte uitkomst (oplossing en schadeafhandeling mengen)

In dit soort situaties ben je bijna altijd het beste af door eerst de praktische situatie te regelen: leveringsovereenkomst. De brief van de netbeheerder was hier een heel duidelijk signaal.

Daarna is er een schier oneindige hoeveelheid tijd om de 'schade' af te handelen met betrokken partijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Veel chats, e-mail en telefoongesprekken gevoerd en eindelijk bij Eneco een antwoord kunnen krijgen of de procedure tot terugname nog liep, die liep niet meer dus bij mijn oude energieleverancier een nieuw contract afgesloten. Tijdens het afsluiten van het nieuwe contract kreeg ik te horen dat er vanuit hun een klacht naar Eneco was gezonden over de onterechte overname. Dat was het eerste lichtpuntje voor mij in dit allemaal.

Het nieuwe contract ingegaan en zo was het wachten op de wat er van de netbeheerder en Eneco mee zou komen. De datum bij de netbeheerder is nog aantal dagen dus even de tijd geven om de ATO te registreren en door mij te controleren dat die ook actief.

Vandaag kreeg ik een e-mail van mijn oude energieleverancier dat alles weer teruggedraaid (positief) is en dat ik onder mijn oude klantnummer en het energiecontract welke 1 september zou ingaan weer kant ben!

Ik heb meteen na het lezen van de e-mail gebeld naar mijn oude en dus nu mijn huidige energieleverancier om na te vragen of nu het onlangs afgesloten contract niet zou kruizen met het teruggezette contract.
Dit hadden zij al gezien en mijn nieuwe contract geannuleerd en het oude contract geactiveerd.

Ik vind het erg knap dat het uiteindelijk toch gelukt is en het was wel een achtbaan sinds 1 september jl. en echt alles was nieuw voor mij. Het zou allemaal niet meer mogelijk zijn, na de annulering door Eneco van een niet geldig contract, en toch is het gelukt.

Tijden het schrijven van het bovenstaande krijg ik toch de indruk dat Eneco op een ander niveau dan klantenservice toch bezig is geweest met het herstel. Eneco had al de eindrekening ingetrokken en ik heb via hun correctie van de meterstand aangevraagd voor 1 september. Ga ik morgen over bellen hoe het ermee staat.

In ieder geval het moet nu allemaal weer goed zijn en ik hoop dat er in de toekomst in andere gevallen meteen het juiste traject wordt gecommuniceerd met de klant zodat die ook weet, dat het de energie leveranciers zijn die dat onderling regelen en dat de netbeheerder helemaal niet in beeld hoeft te komen.

Mijn reflecties:
- werk stap voor stap, neem pas de volgende als er duidelijk is over de gedane stappen en de toekomstige
- tijdsdruk is moordend en zorg dan dat je marges houdt om nog de laatste puntjes op i te zetten
- blijven communiceren en blijven vragen om meer duidelijkheid (luis in de pels)
- geeft de andere kant echter wel tijd om antwoorden te geven od dingen te regelen
- e-mail is een prachtig medium, antwoorden doen echter vaak op zich wachten
- chatten gaat het snelst maar bellen is nog altijd het best, zeker bij ingewikkelde vragen
- maak voor het bellen een lijstje met wat je wil vragen en schrijf dan de antwoorden tijdens het gesprek op

Mijn netbeheerder heeft ook een goede helpdesk en zij weten ook veel over hoe en wat, dus bel die ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:52

FreakNL

Well do ya punk?

esphome schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:12:
Mijn huidige energieleverancier wil mijn geldige contract geen gestand doen en deze alsnog laten ingaan per direct. Ik ben dan de dag daarop weer in het bezit van een ATO. Daarna kan het slagveld weer overzien worden en worden afgerekend met de netbeheerder voor de tijd dat ik zonder ATO zat.
.
Dit lijkt me een prima oplossing..

Dan ben je per direct weer klant van je huidige leverancier en heb je geen risico meer op afsluiting…

Ik de tussenliggende periode ben je dan “klant” geweest van Eneco. Tenminste, zo begrijp ik het?

Wat moet je betalen aan Eneco?

/edit
Oh het is opgelost. Fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 01:30:
[...]
Dit lijkt me een prima oplossing..

Dan ben je per direct weer klant van je huidige leverancier en heb je geen risico meer op afsluiting…

Ik de tussenliggende periode ben je dan “klant” geweest van Eneco. Tenminste, zo begrijp ik het?

Wat moet je betalen aan Eneco?

/edit
Oh het is opgelost. Fijn.
Eerst zien en dan geloven. Maandag checken bij netbeheerder of er een ATO bekend. Dinsdag is de laatste dag van de gestelde termijn door de netbeheerder.

Update: ATO is bekend bij de netbeheerder dus dat is nu geregeld.

[ Voor 5% gewijzigd door esphome op 13-10-2024 15:45 . Reden: controle ATO succesvol ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Zo nu alles weer rustig is nog even hoe het laatste deel gelopen is en kent hoogtepunten en diepte punten. Laat is ik met het eerste beginnen.

Bij mijn oude leverancier heb ik twee keer nog meer dan drie kwartier aan de telefoon om de laatste dingen recht te zetten. Nu was ik wel weer terug maar zij lieten het oude contract doorlopen i.p.v. de contract wijziging per 1 september te honoreren. Aangezien dat een getekend contract was en ook bevestigd van hun uit konden ze niet anders dan die met terugwerkende kracht te activeren. Scheelt mij weer tientallen euros per maand waar het uiteindelijk allemaal om begonnen was. Ik heb ondertussen vaker excuses aangeboden gekregen in die korte tijd van hun dan dat Eneco dat gedaan heeft.

Ik had mijn oude en huidige leverancier per e-mail op de hoogte gebracht van de ongewenste contractwissel en had toen 1 september beter via de telefoon kunnen doen. Een wijze les voor mij.

Eneco is een ramp en zij hadden mijn meterstanden geschat en die zijn dus niet juist. Ik bel met Eneco en vraag hoe ik een correctie kan aanvragen. Het antwoord was vult u ons contact formulier op onze website en geeft daar de meterstand door. Dit heb ik daarna gedaan en ik kreeg zowaar ook een bevestiging daarvan. Het vinden van het contactformulier lukt mij eerst niet en via een externe zoekmachine kon ik die wel vinden en invullen.

Na een dikke week telefonisch contact opgenomen met Eneco met de vraag wat de voortgang was. Zij vertelden mij dat ik nog moest wachten omdat de doorlooptijd minimaal drie weken was voor een correctie.
Na drie weken niets te hebben gehoord of vernomen zelf maar weer gebeld met Eneco aan toen vertelden zij mij dat zij de correcte niet gingen doorvoeren. Nu blijkt dat zij twee dagen na mijn verzoek tot een meterstand correctie het dossier gesloten hadden en daarom dat nu niet meer konden doen.

Als die tijd laten zij de klant bungelen terwijl zij al een besluit hebben genomen en zij laten het besluit pas weten als de klant aan de bel trekt.

Ik heb toen gevraagd of zij het konden escaleren of dat ik met iemand van het backoffice kon spreken. Dit omdat ik in het gesprek niet verder kwam. Dat schijnt bij Eneco niet te kunnen omdat zij alleen een klantenservice blijken te zijn. Ik heb toen aangegeven dat dan mij zou beraden of ik nog een klacht ga indienen bij Eneco over de klantenservice.

Ik heb ze toen veel succes toegewenst en de hoorn op de haak geplaatst.

Een melding van dit alles ga ik waarschijnlijk nog wel doen bij de ACM/Consuwijzer want je kan zo maar overgenomen worden zonder een geldig contract en je moet zelf maar uitzoeken hoe je alles weer in orde brengt. Je krijgt constant verschillende adviezen en ook nog eens de netbeheerder op jouw dak met dreigbrieven dat je wordt afgesloten van elektra.

Ik heb geluk gehad dat ik in de loop van september via de chat iemand van het backoffice, bestaat dus wel, die de procedure tot terugname startte. Dat duurt dan even en ondertussen zwem je middenin de oceaan en er is geen land of eiland te zien is.
Pagina: 1