Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpireZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 22:49
Beste tweakers,

We krijgen binnenkort de sleutel van onze nieuwe woning. Enkele details:
* Bouwjaar 2002
* Woonoppervlakte ca. 255m2
* Historisch gasverbruik: tussen 2000-2500 m³/jaar
* 6,1k wp aan zonnepanelen is aanwezig
* Zonneboiler is aanwezig die ik graag zou behouden
* WTW systeem aanwezig
* Dak, muur en vloerisolatie goed (RC3,5) en overal HR++ beglazing
* Huidige CV ketel uit 2012 is huur en dus aan vervanging toe
Afgiftesysteem:
Afgiftesysteem: Gehele woning is voorzien van vloerverwarming, aanvoertemperatuur is standaard 45 graden
SWW:
In principe kijken we naar een hybride opstelling, we willen niet van het gas af ivm de aanwezige gashaard die we graag behouden. Full electric is wel een optie, maar het financiële plaatje met terugverdientijd is daarbij ook belangrijk. Er is voldoende plek naast de CV ketel voor de binnenunit (ook in geval van een full electric wp)
Wie gaat het installeren?
Installatie wordt uitbesteed
Warmtepompvoorkeur:
Lucht/water. Belangrijk voor ons is dat het een A-merk warmtepomp is met een strak design, ook zuinig en stil. Mijn oog is gevallen op bijvoorbeeld, Daikin, Vailliant of Mitsibushi of eventueel Nefit/Bosch.
Doe het zelf / het wordt uitbesteed

Ik ben op zoek naar jullie advies, want het is complexe materie met veel opties en aanbieders.

Mijn vragen:
- Ik ben bekend met bijvoorbeeld de koevlaas formule en daarmee kom ik telkens uit op een benodigd vermogen van rond de 12 of 14 kw, maar hoe pas ik deze toe voor een hybride installatie, m.a.w. hoe weet ik welke capaciteit benodigd is?
- Welke merken (combinatie CV en warmtepomp) zouden jullie aanbevelen? Bosch Compress 3400i van 10kw is bijvoorbeeld een compacte hybride warmtepompoplossing, maar is dit ook een goede oplossing? Of kan ik beter voor een Vailliant Arotherm Plus van 10 of 12kw gaan icm een CV ketel, of dan beter de CV ketel helemaal achterwege laten?
- Plaatsing op betonnen plat dak (boven cv ruimte maar aangrenzend aan slaapkamer) vs plaatsing op de grond naast de woning aan de straatkant. Moet ik me grote zorgen maken over eventuele trillingen van bijvoorbeeld de Bosch Compress 3400i bij een dakplaatsing of wordt dit middels trillingsdempers geheel voorkomen?
- Ik heb twee offertes voor 12 en 14 kw full split electric warmtepompen van Daikin Altherma 3, deze komen uit op EUR 17k en EUR 17,5k na subsidie. De terugverdientijden voor deze oplossingen lijken een stuk langer, hoe zien jullie dit?

Bedankt alvast voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je eenmaal een warmtepomp op vloerverwarming hebt, dan levert hij altijd goedkopere warmte dan een gasketel. Zo bezien is er geen businesscase voor een hybride opstelling.

De kans is groot dat in de FE offertes wat (overbodige) luxe zit (buffervaten, menggroepen, boilervaten, circulatiepompen).

De belangrijkste onderdelen voor FE heb je al: goede afgifte, boilervat.
Is je zonneboiler toevallig al van een extra spiraal voorzien?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpireZ
Hoi Proton,

Dank voor je reactie.

Mag ik jou vragen wat opvalt in de offerte? De prijs van het boilervat lijkt mij erg hoog. De zonneboiler die er nu is heeft waarschijnlijk geen spiraal, deze levert water door aan de cv die het bijverwarmt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYzDzPuFOxerw2x2wdx8Zat-r6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ygn4NeJOAKJPEJVoyhg3gbwT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZhmWE-0D8zNFuBkyxmUNMuEvQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtP0DqHX1zGMI92zGQnLsKst.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door SpireZ op 29-09-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik vind inderdaad het 250 liter vat wel vrij duur.
Ook snap ik 3x naar de meterkast niet helemaal (kan een Daikin ding zijn). 20A lijkt ook wat enthousiast.

De warmtepompen uit je screenshots leveren 9 kW bij -10, zoals netjes is aangegeven. Ook valt me mee dat er geen extra pompgroep bij staat -> dus een serievat (en als er voldoende afgifte altijd open staat, dus overbodig).
Een oplossing die het zonneboilervat hergebruikt en zonder buffervat kan werken (dan komen moeilijke vragen over naregeling) kan zo te zien zomaar €4500 uitsparen.

Je hebt nu twee bijna identieke offertes, voor een bredere blik en een idee van prijzen van verschillende andere opstellingen kan je bijvoorbeeld kijken in de installatiebundel van Vaillant, daar staan wat voorbeelden van de VWL 105/7.2 (Pure) en VWL 105/6 (Plus) met catalogusprijzen (ex btw!).
Daar moet dan ook nog arbeid en klein spul bij, wat altijd lastig in te schatten is op een forum.
Je kan dan wel vrij overzichtelijk zien wat de verschillen in prijzen en materialen zijn tussen opstellingen met losse boiler en alles-in-een en tussen een budget- en premiumlijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpireZ
Hoi @Proton_ Proton,

Nogmaals dank voor je hulp tot dusver!
Ik heb nu een andere offerte voor 2x een vwl55/6 van Vailliant, omdat deze beter zijn weg te werken op het plat dak. Eentje zou dan de vloerverwarming op de benedenverdieping doen en de andere de bovenverdieping en sww. Denk jij dat deze voldoende capaciteit hebben voor mijn woning?

Dankjewel!

Groet,
Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

SpireZ schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:44:
Beste tweakers,

We krijgen binnenkort de sleutel van onze nieuwe woning. Enkele details:
* Bouwjaar 2002
* Woonoppervlakte ca. 255m2
* Historisch gasverbruik: tussen 2000-2500 m³/jaar
* 6,1k wp aan zonnepanelen is aanwezig
* Zonneboiler is aanwezig die ik graag zou behouden
* WTW systeem aanwezig
* Dak, muur en vloerisolatie goed (RC3,5) en overal HR++ beglazing
* Huidige CV ketel uit 2012 is huur en dus aan vervanging toe
Afgiftesysteem:
Afgiftesysteem: Gehele woning is voorzien van vloerverwarming, aanvoertemperatuur is standaard 45 graden
Vloerverwarmingsverdeler met of zonder pomp?
SWW:
In principe kijken we naar een hybride opstelling, we willen niet van het gas af ivm de aanwezige gashaard die we graag behouden. Full electric is wel een optie, maar het financiële plaatje met terugverdientijd is daarbij ook belangrijk. Er is voldoende plek naast de CV ketel voor de binnenunit (ook in geval van een full electric wp)
Als de cv ketel toch aan vervanging is, dan heeft een hybride opstelling geen meerwaarde.
Installatie wordt uitbesteed
Hieronder geef je weer aan; zelf installatie?
Warmtepompvoorkeur:
Lucht/water. Belangrijk voor ons is dat het een A-merk warmtepomp is met een strak design, ook zuinig en stil. Mijn oog is gevallen op bijvoorbeeld, Daikin, Vailliant of Mitsibushi of eventueel Nefit/Bosch.
Dakopstelling zijn alle A merken prima.
Mitsubishi is relatief gezien erg compact.
Doe het zelf / het wordt uitbesteed
Diverse installateurs op het forum kunnen je helpen bij zelfinstallatie.
Wil je spekkoper zijn, dan is dat zeker aan te raden.
Ik ben op zoek naar jullie advies, want het is complexe materie met veel opties en aanbieders.
Het is niet zo heel ingewikkeld ;)

Regel 1. Alle A merken met voldoende vermogen bij -7/-10 voldoen.
Regel 2. Kijk vooral na welk merk je wilt en wat je wensen zijn qua connectiviteit.
Regel 3:
Je hoofdleidingen moeten minimaal 28 of 32 mm zijn.
Regel 4:
Buffervat is overbodig, mengverdelers eruit en geen naregeling toepassen behalve eventueel op de slaapkamers.
Mijn vragen:
- Ik ben bekend met bijvoorbeeld de koevlaas formule en daarmee kom ik telkens uit op een benodigd vermogen van rond de 12 of 14 kw, maar hoe pas ik deze toe voor een hybride installatie, m.a.w. hoe weet ik welke capaciteit benodigd is?
Bij hybride ga je uit van 70-80% van z’n totale regelbereik.
- Welke merken (combinatie CV en warmtepomp) zouden jullie aanbevelen? Bosch Compress 3400i van 10kw is bijvoorbeeld een compacte hybride warmtepompoplossing, maar is dit ook een goede oplossing? Of kan ik beter voor een Vailliant Arotherm Plus van 10 of 12kw gaan icm een CV ketel, of dan beter de CV ketel helemaal achterwege laten?
Gelijk Full Electric gaan (all electric)
- Plaatsing op betonnen plat dak (boven cv ruimte maar aangrenzend aan slaapkamer) vs plaatsing op de grond naast de woning aan de straatkant. Moet ik me grote zorgen maken over eventuele trillingen van bijvoorbeeld de Bosch Compress 3400i bij een dakplaatsing of wordt dit middels trillingsdempers geheel voorkomen?
Betonnen daken geven weinig klachten.
Houten daken is no go.
- Ik heb twee offertes voor 12 en 14 kw full split electric warmtepompen van Daikin Altherma 3, deze komen uit op EUR 17k en EUR 17,5k na subsidie. De terugverdientijden voor deze oplossingen lijken een stuk langer, hoe zien jullie dit?
Wat wordt er allemaal uitgevoerd?
Voor een split installatie alleen maar aanknopen via het dak op de bestaande installatie is het enorm prijzig! Dat kan goedkoper. Moeten alle hoofleidingen vervangen worden even als de vloerverwarmingsverdelers en zijn er nog wat haken en ogen dan is het een ander verhaal.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1