Beste tweakers,
We krijgen binnenkort de sleutel van onze nieuwe woning. Enkele details:
* Bouwjaar 2002
* Woonoppervlakte ca. 255m2
* Historisch gasverbruik: tussen 2000-2500 m³/jaar
* 6,1k wp aan zonnepanelen is aanwezig
* Zonneboiler is aanwezig die ik graag zou behouden
* WTW systeem aanwezig
* Dak, muur en vloerisolatie goed (RC3,5) en overal HR++ beglazing
* Huidige CV ketel uit 2012 is huur en dus aan vervanging toe
Ik ben op zoek naar jullie advies, want het is complexe materie met veel opties en aanbieders.
Mijn vragen:
- Ik ben bekend met bijvoorbeeld de koevlaas formule en daarmee kom ik telkens uit op een benodigd vermogen van rond de 12 of 14 kw, maar hoe pas ik deze toe voor een hybride installatie, m.a.w. hoe weet ik welke capaciteit benodigd is?
- Welke merken (combinatie CV en warmtepomp) zouden jullie aanbevelen? Bosch Compress 3400i van 10kw is bijvoorbeeld een compacte hybride warmtepompoplossing, maar is dit ook een goede oplossing? Of kan ik beter voor een Vailliant Arotherm Plus van 10 of 12kw gaan icm een CV ketel, of dan beter de CV ketel helemaal achterwege laten?
- Plaatsing op betonnen plat dak (boven cv ruimte maar aangrenzend aan slaapkamer) vs plaatsing op de grond naast de woning aan de straatkant. Moet ik me grote zorgen maken over eventuele trillingen van bijvoorbeeld de Bosch Compress 3400i bij een dakplaatsing of wordt dit middels trillingsdempers geheel voorkomen?
- Ik heb twee offertes voor 12 en 14 kw full split electric warmtepompen van Daikin Altherma 3, deze komen uit op EUR 17k en EUR 17,5k na subsidie. De terugverdientijden voor deze oplossingen lijken een stuk langer, hoe zien jullie dit?
Bedankt alvast voor het meedenken!
We krijgen binnenkort de sleutel van onze nieuwe woning. Enkele details:
* Bouwjaar 2002
* Woonoppervlakte ca. 255m2
* Historisch gasverbruik: tussen 2000-2500 m³/jaar
* 6,1k wp aan zonnepanelen is aanwezig
* Zonneboiler is aanwezig die ik graag zou behouden
* WTW systeem aanwezig
* Dak, muur en vloerisolatie goed (RC3,5) en overal HR++ beglazing
* Huidige CV ketel uit 2012 is huur en dus aan vervanging toe
Afgiftesysteem:
Afgiftesysteem: Gehele woning is voorzien van vloerverwarming, aanvoertemperatuur is standaard 45 gradenSWW:
In principe kijken we naar een hybride opstelling, we willen niet van het gas af ivm de aanwezige gashaard die we graag behouden. Full electric is wel een optie, maar het financiële plaatje met terugverdientijd is daarbij ook belangrijk. Er is voldoende plek naast de CV ketel voor de binnenunit (ook in geval van een full electric wp)Wie gaat het installeren?
Installatie wordt uitbesteedWarmtepompvoorkeur:
Lucht/water. Belangrijk voor ons is dat het een A-merk warmtepomp is met een strak design, ook zuinig en stil. Mijn oog is gevallen op bijvoorbeeld, Daikin, Vailliant of Mitsibushi of eventueel Nefit/Bosch.Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteedIk ben op zoek naar jullie advies, want het is complexe materie met veel opties en aanbieders.
Mijn vragen:
- Ik ben bekend met bijvoorbeeld de koevlaas formule en daarmee kom ik telkens uit op een benodigd vermogen van rond de 12 of 14 kw, maar hoe pas ik deze toe voor een hybride installatie, m.a.w. hoe weet ik welke capaciteit benodigd is?
- Welke merken (combinatie CV en warmtepomp) zouden jullie aanbevelen? Bosch Compress 3400i van 10kw is bijvoorbeeld een compacte hybride warmtepompoplossing, maar is dit ook een goede oplossing? Of kan ik beter voor een Vailliant Arotherm Plus van 10 of 12kw gaan icm een CV ketel, of dan beter de CV ketel helemaal achterwege laten?
- Plaatsing op betonnen plat dak (boven cv ruimte maar aangrenzend aan slaapkamer) vs plaatsing op de grond naast de woning aan de straatkant. Moet ik me grote zorgen maken over eventuele trillingen van bijvoorbeeld de Bosch Compress 3400i bij een dakplaatsing of wordt dit middels trillingsdempers geheel voorkomen?
- Ik heb twee offertes voor 12 en 14 kw full split electric warmtepompen van Daikin Altherma 3, deze komen uit op EUR 17k en EUR 17,5k na subsidie. De terugverdientijden voor deze oplossingen lijken een stuk langer, hoe zien jullie dit?
Bedankt alvast voor het meedenken!