Leiding in de meterkast verbonden met de keuken?

Pagina: 1
Acties:

• Zelloa
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-09-2024
Hallo allen,

Ik zit met een probleem en zal binnenkort nog eens een loodgieter bellen, maar zou graag eens met jullie expertise willen checken want heb er zelf geen verstand van.

Een aantal maanden geleden heb ik al eerder een topic gestart waarbij ik aangaf dat onze wasbak verstopt raakte en het water moeilijk wegstroomde. Uiteindelijk is een loodgieter langsgeweest en heeft hij het probleem tijdelijk kunnen oplossen. Ik zeg tijdelijk omdat telkens na het ontstoppen van de leiding, het probleem terugkeert, en het lijkt erop dat dit komt doordat we de vaatwasser gebruiken (telkens gebeurt dit na een paar keer vaatwasser te hebben gedraaid). Wat ik doe om de leiding te ontstoppen, is een slang op de kraan aansluiten en deze in de buis te stoppen. Door middel van waterdruk ontstop ik de leiding en dat werkt vervolgens weer voor even goed...

Dit probeerde ik vandaag weer, maar wat mij nu op valt is dat na deze actie te hebben verricht, mijn meterkast (paar meter van de keuken) opeens onder stond. Blijkbaar heb ik in de meterkast een leiding die uit de grond komt die verbonden is met de leidingen in de keuken. Toen ik de leiding aanraakte leek alles bijna uit elkaar te vallen en het lijkt erop dat dit nergens voor dient? Ik heb een paar foto's bijgevoegd, waarbij je ziet dat er een buis uit de grond komt, als ik nu de wasbak even laat vollopen, loopt het wel gewoon weg, maar deze buis in de meterkast loopt vol waardoor de meterkast overstroomt. De andere foto is de foto van voordat ik de buizen eruit heb gehaald, maar dat spul is zo oud en lijkt ook nergens voor te dienen.

Hebben jullie hier ervaring mee, wat dit zou kunnen zijn? Ik weet dat ik echt een professioneel bedrijf moet laten langskomen om hier naar te laten kijken, maar wellicht dat jullie nog tips hebben voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R61KOLMGsjwp0GO_FEcygqIQOh4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwA94ziDW9VGw2Om1F3OPtbl.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVxJ-E7x5cqJHJmWrO4Vjw83QLc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EYa2KcUERqmtqtIxrvEuKq2P.png?f=fotoalbum_large

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Er boven zit een inlaatcombinatie die laat water gaan bij te veel druk.
En dat gaat dan in het riool.
De inlaatcombinatie is dat ding met zwarte knoppen en je riool is dat gat in de vloer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Heb je blokverwarming? Warmte net? Want waarom zo'n druk ontlasting in je meterkast?

Lijkt er op dat je blokkade verder zit en je door je slang actie het water je meterkast in spuit(en ik denk al langer gezien de hoeveelheid drap)

En lijkt er dus op dat je afvoer van het overdrukventiel dus afgebroken zit op de hoogte van de grond. Dus als je hier niet zoveel verstand van hebt weer loodgieter er bij zodat hij nieuw stukje pvc kan lijmen. En zorgen dat ze de blokkade die verder zit verhelpen.

Kan je niet eens onder je vloer kijken? Wellicht staat je hele kruipruimte vol drap ondertussen.

• Zelloa
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik heb net even opgezocht wat een inlaatcombinatie is en doet en het lijkt voor een boiler te zijn. Ik woon zelf in een appartement en we hebben stadsverwarming, dus ik denk eigenlijk dat dit ding nergens voor dient?

Het gekke is ook dat dit de situatie heeft veranderd, want ik doe niets anders dan normaal met die waterdruk en dit is de eerste keer dat het via de meterkast naar boven komt...

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Zelloa schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:51:
Ik heb net even opgezocht wat een inlaatcombinatie is en doet en het lijkt voor een boiler te zijn. Ik woon zelf in een appartement en we hebben stadsverwarming, dus ik denk eigenlijk dat dit ding nergens voor dient?

Het gekke is ook dat dit de situatie heeft veranderd, want ik doe niets anders dan normaal met die waterdruk en dit is de eerste keer dat het via de meterkast naar boven komt...
Dat komt omdat spoelen met gewoon water een verstopping zet zelden goed oplost, meestal verplaats je wat rotzooi zodat het water wat uit de kraan komt weer weg kan, en daarvoor heb je echt geen groot gat nodig. Gevolg is wel dat de leiding als geheel steeds verder dichtslibt en als je dan van "boven" erin blijft gieten komt het op het laagste punt er weer uit stromen zoals je nu hebt gemerkt.

Te zien aan de foto's is dit niet de eerste keer dat het daar zeiknat is.

Helaas voor jou heb je die inlaatcombinatie wel nodig en dus moet naast het goed vrij maken van je riool ook die situatie weer goed hersteld worden. Oftewel begin maar met modder en troep weg te scheppen tot er voldoende ruimte is. En dan heb je ook gelijk een mooi punt om met een ontstopper/camera in je leiding te kijken. Ook best mogelijk dat de verbinding die je nu hebt losgehaald al een hele tijd niet goed is, en dan kan er zand het riool zijn ingestroomd, dat gecombineerd met zeepresten en een slechte doorstroming kan je afvoer flink verzieken.

Dus ja misschien heb je een "prof" nodig, maar begin in elk geval met de situatie duidelijk te krijgen in de meterkast, ook sneu om iemand 70,- per uur te betalen om modder te verwijderen terwijl je dat prima zelf kunt.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-09 17:40
Dat ding, inlaatcombinatie is wel degelijk nodig bij stadsverwarming. Hij zal niet veel lekken maar zo nu en dan. Best is het om gewoon aan te sluiten.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Oh en PS, mooie bocht in dat koperpijpje links die naar boven gaat.. of de foto vertekend of die leiding is lekker plat :P
Pagina: 1