Afvoer keuken helemaal verstopt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zelloa
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-09-2024
Hallo allemaal,

Wij wonen sinds 1,5 jaar in het appartement dat verbouwd is, waarvan wij de keuken helemaal nieuw hebben geplaatst. De oude wasbak zat op een andere plek dan waar die nu zit, waardoor de afvoer middels een horizontale leiding van ongeveer 2 meter is verplaatst. De aannemer zei bij het plaatsen al dat ik een risico zou lopen, maar we kwamen daar toen te laat achter om eventuele wijzigingen aan te passen.

Het probleem waar wij nu tegen aanlopen is dat het water in de wasbak moeilijk wegloopt. Ik heb van alles geprobeerd, van duo ontstopper tot het gebruiken van de ontstopper zelf. Aangezien het steeds erger wordt heb ik een loodgieter laten langskomen afgelopen vrijdag met een trekveer. Hij heeft toen 4 keer de trekveer gebruikt maar het probleem niet kunnen oplossen.

Het probleem lijkt nu juist te verergeren, het water in de wasbak loopt niet weg en als ik het met een ontstopper probeer, dan komt het water via de open buis van de quooker eruit, dus het lijkt alsof het water nu helemaal niet wegloopt. De loodgieter raadt een camera aan, dus dat ga ik waarschijnlijk ook doen, maar hebben jullie ervaren mannen hier ook nog advies voor mij? Ik weet ook niet precies of ik dit via de vve moet laten verlopen of via onszelf omdat ik niet precies weet aan welke leiding het ligt. Overigens hebben wij geen problemen met andere leidingen, zoals de douche of het toilet.

Mochten jullie tips of advies hebben, dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Misschien is het een goed idee om eerst met een endoscoop te kijken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05

franssie

Save the albatross

En gebruik nooit, maar nooit, chemische ontstopper. Koop een waterstofzuiger en probeer de verstopping eruit te zuigen in plaats van erin te smelten.

editL je hebt het al vastgesmolten, als die leiding in beton zit kon het wel eens een duur grapjje worden, Je kan zelf proberen met een hogedrukslang die schoon te spuiten maar dat is wel een klus.

[ Voor 50% gewijzigd door franssie op 08-07-2024 00:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:36
2 meter horizontaal? En dan zeker zo'n extra smalle buis met 10 koppelstukken?

Ik zou misschien zelfs overgaan tot de buis eens bij het uiteinde loshalen en kijken of hij tot daar goed wegloopt, dan weet je in ieder geval waar je moet zoeken.

Kan die horizontale buis toch wat schuin komen? Of is er een reden dat hij perfect horizontaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Die leiding van twee meter kan als die op afschot is geplaatst, dus van hoog naar laag moet lopen, anders recipe for disaster.
Ben het wel met @99ruud99 eens, zaag de leiding eens open megt een draadzaag waar ie eerder zat (hou wat ruimte over voor een nieuwe mof) en kijk wat er gebeurd, grote kans dat het daar zit en niet in het beton.
Hou veel handdoeken in de buurt, smerig klusje met veel water en je halve keuken moet wellicht open.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Zelloa heb je nog technische tekeningen van de nieuwe keuken? Dat helpt ook wel.
Of anders een schets van wat waar zit, zit de Quooker onder de wastafel (99 wel) maar we weten het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ontstoppingsdienst bellen.
Je kan waterstofzuiger proberen als dat niet lukt heb je een proffesionel nodig.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-04 07:45
ik neem aan dat je de zwanenhals van de wasbak hebt geschroeft, en dan kun je toch makkelijk die 2 m schoonkrijgen? een trekveer via een zwanehals werkt niet optimaal. En koop eerst zelf een trekveer, kost niet heel veel

[ Voor 13% gewijzigd door emielbf op 08-07-2024 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is die twee meter niet verzakt? Als het water een stukje omhoog moet loopt het helemaal niet weg.

In een vorig huurappartement hadden we ook vaak verstoppingen, het wel altijd zelf op kunnen lossen (had op een gegeven moment twee trekveren, langere gekocht, een pistool om lucht door de buis te schieten, allerhande ontstoppingsmiddeltjes, een gewone plopper, maar het raakte wel altijd opgelost, soms haalde ik de buizen los :p )

In mijn koophuis heb ik het nooit, wel gooi ik af (om de paar maanden) en toe preventief een halve fles ontstopper door het doucheputje en de afvoer in de keuken. Als je een quooker hebt kun je ook die af en toe gebruiken daarvoor lijkt me, in de keuken zijn het vooral vetresten ook al ben je daar voorzichtig mee en dat krijgt kokend water wel los (zolang het niet te erg is en het doorloopt).

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 08-07-2024 07:20 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:49
Heeft de VvE geen contract met een ontstoppingsdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zelloa
Dank allemaal voor de reactie. De leiding gaat helaas de muur in en vervolgens de vloer in, dus kan ik niet zomaar afzagen of openmaken. Daarnaast hebben we afgelopen vrijdag uiteraard de siffon eraf gehaald en vervolgens pas de trekveer erin gestopt.

@franssie zie bijgaand de tekening, blauw waar de huidige wasbak zit en rood waar ongeveer de oude wasbak zit. Bij de nieuwe wasbak loopt de leiding eerst de muur in naar beneden en vervolgens gaat het diagonaal horizontaal naar de oude wasbak waar de oude leiding zat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uohF2jrQwXOSw63vZqgqjkE0HLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4LkzmsaSNgkbguPfJzZIizi.jpg?f=fotoalbum_large

@Marzman ik heb geen idee, de buizen zijn gefreesd in het beton, dus denk niet dat dit heel makkelijk zou kunnen? Maar het lijkt wel alsof het na afgelopen vrijdag erger is geworden, wat ik niet begrijp. Tijdens het gebruiken van de trekveer kwam er ook niet veel zooi uit toen we de trekveer terugtrokken.

Wij gaan ook even aan de bovenburen vragen of zij problemen ondervinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 08:55

TMV

Where did that damn icon go?!?

Ik heb precies dezelfde situatie gehad in ons vorige huis. Vorige eigenaren waren 'handig' en hebben de wasbak verplaatst en de afvoer leuk aangesloten met een strak horizontale pijp naar de nieuwe plek.

Ik heb uiteindelijk gewoon een ontstoppingsveer gekocht die je op de accuboor kunt zetten, twee maal in het jaar er goed doorheen en alles blijft lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik heb eventueel een camera die je daarvoor kunt gebruiken...je profiel is niet compleet dus ik weet niet uit welke stad je komt ...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:31
Koop zoiets, 1/3 van de prijs die een loodgieter vraagt:
https://www.amazon.nl/Mei...RC/ref=asc_df_B09XN7GBRC/

Of als geen boormachine hebt een model met ingebouwde motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 22:48
Haal een endoscope van een paar euro.
Zorg voor een ontstoppingsveer en/of plopper.
Haal 1 tot 3 goedkope flessen afwasmiddel.

Volgorde naar keuze.

Met heet/warm water een hele fles afwasmiddel leeggieten kan al flink effect hebben. Het gaat flink schuimen en bindt aan vet. Doordat het ook drijft en hoger komt pakt het de hele leiding mee. Het kost tijd maar praktisch geen geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Zelloa
Onze VVE heeft een collectief contract met een ontstoppingsdienst. Kost iets van 15 euro per jaar per woning.
Mocht je VVE dit niet hebben, direct aankaarten bij het bestuur en/of volgende ALV.
Een gemiddelde ontstopping kost al snel 150 euro, dus meer dan 1x in de 10 jaar en verstopping en je bent goedkoper uit.

En als je toch met de leidingen bezig gaat, kijk of je een ontstoppingsstuk ertussen kan plaatsen. Is een Y-buis met een dop erop. Die kan je dan gebruiken om toegang tot de leiding te krijgen zonder alles los te halen.

[ Voor 23% gewijzigd door chrisborst op 08-07-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-04 09:00
In mijn vorige keuken liep de afvoer ook slecht door, veer en chemische middelen hielpen ook niet. Uiteindelijk opgelost met gewoon heet water, soda en een plopper.

Was een uurtje minste bezig, iedere keer opnieuw kokend heet water en soda, en dan weer hard met de plopper erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-04 15:44
Als die leiding in de vloer is gefreesd ben ik bang dat er geen afschot is en dan krijg je dit probleem.
Eerlijk gezegd had de aannemer gelijk, maar zit hij ook fout als hij het willens en wetens verkeerd heeft geplaatst.

Als dit niet op papier staat en hij heeft jullie in het werk gewaarschuwd dan is er nog een kans dat je wat kan verhalen bij de aannemer.

Heb je daar zin in, wellicht niet, maar als die leiding echt waterpas in de vloer ligt blijft die voor de rest van de duur problemen geven. Een leiding op afschot in de vloer frezen kan sowieso niet zomaar, je verzwakt de vloer ter plaatse, en nee, dat redt je niet alleen in de dekvloer, je gaat de constructieve laag in. Er zou dus ook door een constructeur naar gekeken moeten zijn.

De meeste aannemers zijn zelf geen bouwkundig constructeur, hebben alleen ervaring, maar kunnen niet rekenen.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zelloa
@Mike2k Dank, dat is aardig van je. Ik woon zelf in Rotterdam, maar ik wacht eerst even de reactie van de VVE af om te kijken wat zij aangeven.

@Rukapul mogelijk een oplossing, maar ik heb naast duo ontstopper ook al baking soda, azijn, heet water, afwasmiddel geprobeerd, en dat heeft allemaal helaas niet geholpen.

@chrisborst Dankje, ben benieuwd wat de VVE gaat zeggen, op internet wordt aangegeven dat leidingen in de woning zelf onder de verantwoordelijkheid valt van de eigenaar en gemeenschappelijk leidingen (denk verticale leidingen) onder die van de VVE. Dus als ik nog niet kan achterhalen waar het probleem aan ligt, dan weet ik niet of ze uberhaupt zin hebben om te helpen, de VVE staat niet bepaald bekend om dat ze heel erg behulpzaam zijn..

@Trilliwilli klopt, die kant wil ik helaas niet opgaan, de aannemer heeft me goed geholpen en wellicht had ik er zelf ook iets beter over moeten nadenken. Wat ik niet snap is dat het nu verergerd is na het gebruik van de trekveer. Het water loopt nu via de buis van de Quooker eruit, terwijl voorheen het water gewoon heel langzaam wegliep. Nu ik de vaatwasser aanzet loopt het water ook via de Quooker eruit, ligt het probleem dan werkelijk aan de horizontale leiding?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BigTasty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-04 09:00
Wil geen reclame maken, maar wat mijzelf niet lukte met trekveer en rioolslang op de hogedrukreiniger was bij ons door een niet nader te noemen bedrijf met 3 letters in 10 minuten gepiept. Ook met 2 haakse bochten binnen 10 cm. Dat apparaat wat zij hebben werkt wel wat beter dan een veertje of waterslang. Beste +- 120,- uitgegeven in tijden wmb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 10:38
In mijn huis ook steeds verstopping in de keuken. Afvoerleiding bleek niet alleen horizontaal, maar zelfs een klein beetje een dip te hebben. Elke paar maanden gedoe.

Gelukkig was de leiding bereikbaar via de kruipruimte. De loodgieter heeft een middagje in een soort duikpak in de modder liggen sleutelen om de leiding mooi afschot te geven. Gaat al jaren goed.

Het scheelt ook enorm als je een beetje oplet wat er allemaal in de afvoer gaat. Iets gebakken met boter of ander vet? Veeg de pan schoon met keukenpapier voor je hem afwast. En plaats een zeefje in de gootsteen als je dat nog niet hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 23-04 16:53

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zelloa schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:00:
Wat ik niet snap is dat het nu verergerd is na het gebruik van de trekveer.
Ik gok dat het gebruik van de trekveer de boel heeft aangedrukt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
Weet de VVE ook dat je in de betonvloer hebt gefreesd?

Met 0.5 á 1 cm afschot per meter heb je ook al bijna twee centimeter afschot nodig in de betonvloer. Tel daarbij op een afvoerbuis van 4 cm en de ruimte om het geheel dicht te smeren a 1 cm en je moet al minimaal 7 á 8 cm de betonvloer in. Dat is - tenzij je op de begane grond woont - echt wel een heel stuk de constructie in met alle risico's van dien.

Liep het water altijd al moeilijk weg of is dat probleem pas recent? Het benodigde afschot is bijna niet te behalen en alle afvalresten die je wegspoelt verzamelen zich dan ergens in die leiding.

Met chemische troep haal je dat niet weg en maak je dat mogelijk alleen maar erger omdat alle gesmolten delen zich nu ook naar dat laagste punt verplaatsen. Met een trekveer druk je de boel mogelijk alleen maar verder aan.

Bel, desnoods via de VVE, een professionele partij. Camera erin en kijken waar het mis gaat, dat is de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:31
BigTasty schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:07:
Wil geen reclame maken, maar wat mijzelf niet lukte met trekveer en rioolslang op de hogedrukreiniger was bij ons door een niet nader te noemen bedrijf met 3 letters in 10 minuten gepiept. Ook met 2 haakse bochten binnen 10 cm. Dat apparaat wat zij hebben werkt wel wat beter dan een veertje of waterslang. Beste +- 120,- uitgegeven in tijden wmb.
Hier ook bij dezelfde inderdaad, jongen was uiteindelijk een uurtje bezig want er moest 20m veer in voordat ie de ontstopping weg had. De eigen veer die ik had op een boormachine kwam tot 15m, dus was achteraf net te weinig. Wel bijzonder, want met 20m moeten we bij de buren aan de andere kant van de straat schoongemaakt hebben... Bedrijf heeft een eigen apparaat dat ze gebruiken, waar ze haast eindeloos veren aan kunnen koppelen die ook wat dikker zijn dan dat je zelf het riool inkrijgt. Was iets met service voor het reinigen van riolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04 16:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb ook zoiets gehad, ook een (te) krappe horizontale pijp. Ik heb het kunnen oplossen door vanaf de zwanenhals een warm gemaakte tuinslang er ver doorheen te duwen en toen met blazen (pas op voor de water terugslag) en duwen en porren een hele flinke verstopping kunnen oplossen. Desnoods kan je ook nog heel heet water via die tuinslang wat dichter bij de verstopping brengen.

Dit werkte nadat bij mij de officiele riool/afvoer ontstoppingsdienst al onverrichte zaken was vertrokken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trilliwilli
Mr. Stom schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:34:
Weet de VVE ook dat je in de betonvloer hebt gefreesd?

Met 0.5 á 1 cm afschot per meter heb je ook al bijna twee centimeter afschot nodig in de betonvloer. Tel daarbij op een afvoerbuis van 4 cm en de ruimte om het geheel dicht te smeren a 1 cm en je moet al minimaal 7 á 8 cm de betonvloer in. Dat is - tenzij je op de begane grond woont - echt wel een heel stuk de constructie in met alle risico's van dien.

Liep het water altijd al moeilijk weg of is dat probleem pas recent? Het benodigde afschot is bijna niet te behalen en alle afvalresten die je wegspoelt verzamelen zich dan ergens in die leiding.

Met chemische troep haal je dat niet weg en maak je dat mogelijk alleen maar erger omdat alle gesmolten delen zich nu ook naar dat laagste punt verplaatsen. Met een trekveer druk je de boel mogelijk alleen maar verder aan.

Bel, desnoods via de VVE, een professionele partij. Camera erin en kijken waar het mis gaat, dat is de enige optie.
Precies dat dus, vind ik de aannemer wel aan te rekenen als die dat niet goed heeft gedaan. Daar betaal je per slot van rekening wel een professional voor. Hij had gewoon nee moeten zeggen ipv zijn geld willen verdienen. Ik vind dit soort praktijken zelfs schandalig, maar zie het op mijn werk ook op grote schaal plaatsvinden.

@Zelloa Lost je probleem nu niet op maar bij een horizontale leiding blijft het probleem terugkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUn6vREHlVEJZhbuoDN4YIBVxzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9FU7l67z3vc0BivxnuLVmbH.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zag onze wasmachineafvoer eruit die te schuin zat en 90graden bochten had in plaats van 2x45graden.
De twee onststoppingsstukken 1 meter van elkaar triggerde mij. We hadden toen net de sleutel van het huis. Als de leiding vlak of te schuin ligt blijft het problemen geven, dat ga je nooit oplossen, de installatievoorschriften zijn er niet voor niets, van je aannemer mag je verwachten dat die ze kent.

Je hebt nu schade (als je een bedrijf laat ontstoppen) en dat is prima te verhalen als de aannemer het niet goed heeft gedaan. Het hoeft niet natuurlijk, maar dan blijf jij eigenaar van het probleem en zul je de professionele ontstopper elk jaar moeten laten komen om het schoon te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zelloa schreef op maandag 8 juli 2024 @ 00:20:
De aannemer zei bij het plaatsen al dat ik een risico zou lopen
Dan had het gewoon niet moeten gebeuren.

Was beter geweest om de afvoer onder afschot langs de muur te laten lopen ipv door de vloer.
Kan je dat nog maken en die in de vloer niet gebruiken?

[ Voor 26% gewijzigd door DJMaze op 08-07-2024 13:17 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
Trilliwilli schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Precies dat dus, vind ik de aannemer wel aan te rekenen als die dat niet goed heeft gedaan. Daar betaal je per slot van rekening wel een professional voor. Hij had gewoon nee moeten zeggen ipv zijn geld willen verdienen. Ik vind dit soort praktijken zelfs schandalig, maar zie het op mijn werk ook op grote schaal plaatsvinden.

[...]

Als de leiding vlak of te schuin ligt blijft het problemen geven, dat ga je nooit oplossen, de installatievoorschriften zijn er niet voor niets, van je aannemer mag je verwachten dat die ze kent.

Je hebt nu schade (als je een bedrijf laat ontstoppen) en dat is prima te verhalen als de aannemer het niet goed heeft gedaan. Het hoeft niet natuurlijk, maar dan blijf jij eigenaar van het probleem en zul je de professionele ontstopper elk jaar moeten laten komen om het schoon te maken.
Duidelijke foto en voor @Zelloa duidelijk dat er een camera in die leiding moet.

Of de aannemer verantwoordelijk - oftewel aansprakelijk - is voor dit probleem ligt toch wel iets genuanceerder. Als de aannemer duidelijk aan TS heeft gecommuniceerd dat zijn wens problemen kan gaan geven in de toekomst, maar TS toch heeft besloten 'trek de betonvloer nou maar open, problemen voor later want ik wil m'n nieuwe keuken gewoon plaatsen' dan kun je moeilijk de aannemer aankijken. Dan heeft TS bewust een risico genomen en verloren, of althans: zich geabonneerd op een periodiek terugkerend ontstoppingsklusje.

De aansprakelijkheidsdiscussie lost ook het probleem niet op. Een aannemer, keukenontwerper of TS zelf hadden dit allemaal in het ontwerptraject moeten zien. Het zal één groot vingerwijzen zijn wie wat op welk moment heeft gezegd (en vooral: wie op welk moment heeft gezwegen waar hij moest spreken). TS had moeten inzien dat de nieuwe afvoer ergens anders zit, keukenontwerper had dit ook moeten zien en met TS moeten bespreken of een andere keuken moeten tekenen, aannemer had dit moeten zien en moeten bespreken, TS had wellicht na de waarschuwing van aannemer iets anders moeten verzinnen, TS had met de wetenschap van een gevoelige afvoer geen vet-/etensresten moeten doorspoelen etc. etc. zeg het maar :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:08
Hier ook een paar keer te maken gehad met een verstopte gootsteen in de keuken, waarschijnlijk door etensresten/vetresten in de afvoer (wasbak én vaatwasser op dezelfde afvoer aangesloten).

Na veel tobben met ontstoppers, veren etc. uiteindelijk is het bij ons gelukt door de wasbak vol te laten lopen met kokend heet water en er een stuk of 6 A-merk vaatwasblokjes in te gooien en te laten rusten. Die dingen zijn ervoor bedoeld/gemaakt om vetresten op te lossen/weg te werken. Wasbak stond een minuut of 15 helemaal vol, liep héél langzaam weg en toen ineens liep de hele wasbak leeg en was al het water weg binnen een aantal seconden weggelopen. Was voor ons de gouden tip.

Klinkt inderdaad alsof je de verstopping afgelopen vrijdag met de veer hebt aangedrukt. Misschien dat bovenstaande nog kan helpen, anders inderdaad kijken met een camera en/of professional inschakelen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:02
Duo ontstopper van HG of action erin , dat lost het vaak wel op.goede ervaringen mee.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04 11:43
Ik sluit me aan bij de andere Tweakers om met een camerasysteem te kijken wat er aan de hand is.
Bol.com of Amazon.nl hebben ze al van zo'n 30 euro.

Als tip: om verstoppingen voor te zijn doe ik wanneer ik merk dat het water wat minder wegloopt het volgende.
Knijp een bups vloeibare zeep in de afvoer en laat ik de de warmwater even flink lopen.
In erge gevallen (1x per 2/3 jaar) gebruik ik i.p.v. warmwater, water uit de waterkoker.

Ik vang wel zoveel mogelijk losse stukjes met zo'n opvang zeef op.
En als ik aan het afspoelen ben en er is per ongeluk wat vet in de afvoer,
dan doe ik als ik klaar ben ook een bupje vloeibare zeep met 30 seconde warm water er achtergaan.

Dit werkt voor mij al 10 jaar goed...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Visgek82 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:42:
Duo ontstopper van HG of action erin , dat lost het vaak wel op.goede ervaringen mee.
Heeft TS al geprobeerd, en daardoor werd het alleen maar erger.

Chemische ontstopper is lang niet altijd de oplossing, veroorzaakt soms meer problemen dan dat het oplost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zelloa
Dank allen voor de tips en het advies, ik heb voor morgen een professional ingeschakeld en hij gaat met een camera in de leiding kijken en biedt garantie dat de ontstopping opgelost gaat worden. Kost weliswaar iets meer dan 200 euro, maar ik denk dat dit voor nu de beste oplossing is omdat ik ook wil weten of het nu aan die horizontale leiding ligt of niet..

Ik plaats hier nog wel even de uitkomst na morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:02
_JGC_ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:05:
[...]

Heeft TS al geprobeerd, en daardoor werd het alleen maar erger.

Chemische ontstopper is lang niet altijd de oplossing, veroorzaakt soms meer problemen dan dat het oplost.
Oh, dat had ik er niet uit gehaald nog , sorry.

Heb er wel geode ervaringen mee tot nu toe, tis iig nog nooit erger geworden.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 10:23
@Zelloa Wel van te voren een prijs afspreken. Of dat je een indicatie hebt. Niet dat ie je achteraf een rekening probeert aan te praten van 900 euro zoals sommige beunhazen dat doen. Die rekening dan 90 euro per ontstoppingsmeter of zo. In onze VVE betaalde namelijk iemand zo 1800 euro voor het ontstoppen van een afvoer bij een louche loodgieter.

Over de VVE. In principe is de VVE alleen verantwoordelijk voor standleidingen of gezamenlijke leidingen. Kort door de bocht, alle horizontale leidingen in het appartement van TS zijn voor de eigen rekening en verantwoordelijkheid. Het kan zijn dat de VVE afspraken maakt met bijvoorbeeld een ontstoppingsdienst zoals eerder gesuggereerd, maar dit heeft niet altijd betrekking op deze 'persoonlijke' leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
Mr. Stom schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Duidelijke foto en voor @Zelloa duidelijk dat er een camera in die leiding moet.

Of de aannemer verantwoordelijk - oftewel aansprakelijk - is voor dit probleem ligt toch wel iets genuanceerder. Als de aannemer duidelijk aan TS heeft gecommuniceerd dat zijn wens problemen kan gaan geven in de toekomst, maar TS toch heeft besloten 'trek de betonvloer nou maar open, problemen voor later want ik wil m'n nieuwe keuken gewoon plaatsen' dan kun je moeilijk de aannemer aankijken. Dan heeft TS bewust een risico genomen en verloren, of althans: zich geabonneerd op een periodiek terugkerend ontstoppingsklusje.

De aansprakelijkheidsdiscussie lost ook het probleem niet op. Een aannemer, keukenontwerper of TS zelf hadden dit allemaal in het ontwerptraject moeten zien. Het zal één groot vingerwijzen zijn wie wat op welk moment heeft gezegd (en vooral: wie op welk moment heeft gezwegen waar hij moest spreken). TS had moeten inzien dat de nieuwe afvoer ergens anders zit, keukenontwerper had dit ook moeten zien en met TS moeten bespreken of een andere keuken moeten tekenen, aannemer had dit moeten zien en moeten bespreken, TS had wellicht na de waarschuwing van aannemer iets anders moeten verzinnen, TS had met de wetenschap van een gevoelige afvoer geen vet-/etensresten moeten doorspoelen etc. etc. zeg het maar :|
toon volledige bericht
Ik had de nuance er al ingebracht door aan te geven dat de aannemer hier niet aan had moeten beginnen.
Als een aannemer het risico niet wil nemen of daadwerkelijk bij de opdrachtgever wil neerleggen zal hij dit schriftelijk moeten hebben gedaan, wat overigens redelijk vaak voorkomt en op zich niet erg is.
Als dat niet zo is kan de opdrachtgever in geval van schade gewoon aanspraak maken op de geleverde garanties en de aannemer in gebreke stellen.

Of dat allemaal de moeite waard is bepaal je altijd zelf. Voor nu wordt het probleem hopelijk opgelost en met de camerabeelden is dan ook vast te stellen waar het probleem zit. Dat moet je sowieso weten voordat je stappen onderneemt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zelloa
@alex3305 yes, ik heb nu afgesproken dat het bekijken middels de camera, voorrijkosten + ontstopping iets meer dan 200 euro zal zijn, geen bijkomende kosten tenzij de ontstopping wordt veroorzaakt door een kapotte leiding ofzo, wat ik wel begrijp. Ze hebben in ieder geval goede reviews op het internet (1.000 reviews)

[ Voor 3% gewijzigd door Zelloa op 08-07-2024 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@Zelloa goed geregeld, laat nog even weten of het gelukt is en of ze een oorzaak kunnen vinden.
Ik kan mij niet voorstellen dat een aannemer of keuken voorbereider een afvoer in beton gaat frezen, ik denk dat die dan in de dekvloer loopt.
Dat idee van zelf een camera aanschaffen klinkt leuk maar wat verwacht je te zien als je die in een verstopping duwt. (als je zo'n ali ding al door een paar bochten krijgt)
Trilliwilli schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:44:
[...]

okay de aannemer zegt ik kan die riolering niet maken, en dan?
Succes met je keuken zonder riolering? Plaats hem maar op de oude plek waar het riool zit?
Wat ik ervan begrijp heeft de aannemer aangegeven dat hij niet voldoende afschot kan maken, klant accepteert het risico. Niks schandaligs aan, dit gebeurt ook in jouw werk (weet niet wat jouw werk is) maar in loodgietersland gaat het ook heel vaak goed.
superduper schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:17:
Ik heb ook zoiets gehad, ook een (te) krappe horizontale pijp. Ik heb het kunnen oplossen door vanaf de zwanenhals een warm gemaakte tuinslang er ver doorheen te duwen en toen met blazen (pas op voor de water terugslag) en duwen en porren een hele flinke verstopping kunnen oplossen. Desnoods kan je ook nog heel heet water via die tuinslang wat dichter bij de verstopping brengen.

Dit werkte nadat bij mij de officiele riool/afvoer ontstoppingsdienst al onverrichte zaken was vertrokken...
Dit moet je dus niet doen.
Zeker niet als je al chemische middelen hebt gebruikt.
Als dat terugloopt of begint te borrelen of spatten zit je bij de 1e hulp.

Als je al weet dat je riolering gevoelig is voor verstoppingen elke 2 weken een wasbak vol heet water met soda om door te spoelen.
Loopt het wat slechter door kan je een vloeibare ontstopper proberen.
Loopt het bijna niet weg of helemaal niet? Waterstofzuiger er op en eventueel proberen door te veren. (voorzichtig)
Lukt dat niet of heb je de spullen er niet voor? Ontstoppingsdienst bellen.

[ Voor 7% gewijzigd door edsandje op 08-07-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
wnwiigrtz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:36:
Hier ook een paar keer te maken gehad met een verstopte gootsteen in de keuken, waarschijnlijk door etensresten/vetresten in de afvoer (wasbak én vaatwasser op dezelfde afvoer aangesloten).

Na veel tobben met ontstoppers, veren etc. uiteindelijk is het bij ons gelukt door de wasbak vol te laten lopen met kokend heet water en er een stuk of 6 A-merk vaatwasblokjes in te gooien en te laten rusten. Die dingen zijn ervoor bedoeld/gemaakt om vetresten op te lossen/weg te werken. Wasbak stond een minuut of 15 helemaal vol, liep héél langzaam weg en toen ineens liep de hele wasbak leeg en was al het water weg binnen een aantal seconden weggelopen. Was voor ons de gouden tip.

Klinkt inderdaad alsof je de verstopping afgelopen vrijdag met de veer hebt aangedrukt. Misschien dat bovenstaande nog kan helpen, anders inderdaad kijken met een camera en/of professional inschakelen. Succes!
Afgelopen weekend had ik ook voor het eerst een verstopte gootsteen en toen afgelopen zaterdag stroom maar 1ct per kilowatt kostte, heb ik een uur lang water gekookt en in de gootsteen gegoten. Uiteindelijk was het duidelijk dat er iets opgelost was, want het water zakte ineens keihard weg. HG ontstopper hielp niet, veer hielp niet, maar vele liters kokend water dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Dingdong schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:52:
[...]

Afgelopen weekend had ik ook voor het eerst een verstopte gootsteen en toen afgelopen zaterdag stroom maar 1ct per kilowatt kostte, heb ik een uur lang water gekookt en in de gootsteen gegoten. Uiteindelijk was het duidelijk dat er iets opgelost was, want het water zakte ineens keihard weg. HG ontstopper hielp niet, veer hielp niet, maar vele liters kokend water dus wel.
Je afvoer? :+

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Dingdong schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:52:
[...]

Dat hielp bij de wastafel hier ook, paar liter kokend water erdoor. Kort daarna weer verstopt, draai sifon eraf, stond er een wattenstaafje rechtop met allemaal haar erom.
Zeep en vet krijg je wel weg met kokend water, maar als er echt iets klem zit wat allerlei andere troep verzamelt doet het niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
alex3305 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:29:
Over de VVE. In principe is de VVE alleen verantwoordelijk voor standleidingen of gezamenlijke leidingen. Kort door de bocht, alle horizontale leidingen in het appartement van TS zijn voor de eigen rekening en verantwoordelijkheid. Het kan zijn dat de VVE afspraken maakt met bijvoorbeeld een ontstoppingsdienst zoals eerder gesuggereerd, maar dit heeft niet altijd betrekking op deze 'persoonlijke' leidingen.
Zelloa schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:00:
@chrisborst Dankje, ben benieuwd wat de VVE gaat zeggen, op internet wordt aangegeven dat leidingen in de woning zelf onder de verantwoordelijkheid valt van de eigenaar en gemeenschappelijk leidingen (denk verticale leidingen) onder die van de VVE. Dus als ik nog niet kan achterhalen waar het probleem aan ligt, dan weet ik niet of ze uberhaupt zin hebben om te helpen, de VVE staat niet bepaald bekend om dat ze heel erg behulpzaam zijn..
Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:16:
[...]

Dit gaat om een leiding in het prive gedeelte, dat valt vaak onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Zeker als de eigenaar zelf de leiding heeft verlegd is het logisch dat de eigenaar ook zelf voor de kosten opdraait.
@Wolly Zie mijn antwoord hieronder + in de splitsingsactie staat wat formeel prive en gezamelijk is. Maar als VVE ben je vrij om daar van af te wijken en ook prive zaken collectief te regelen.

Precies om deze reden is het handig om een collectief contract af te sluiten door de VVE. Nooit meer gezeik of de verstopping nog in het individuele deel zat of in het gezamenlijke deel. In onze woningen is de leiding van de keuken naar de standleiding circa 10m lang, dus regelmatig verstoppingen bij iedereen.

Hopelijk ben jij nu direct van alles af door die 200+ te betalen.
Maar ik zou de VVE wel benaderen of dit in de toekomst beter geregeld kan worden. En bedenk dat jij ook onderdeel bent van de VVE (tenzij je huurt).

[ Voor 14% gewijzigd door chrisborst op 09-07-2024 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
okay de aannemer zegt ik kan die riolering niet maken, en dan?
Succes met je keuken zonder riolering? Plaats hem maar op de oude plek waar het riool zit?
Wat ik ervan begrijp heeft de aannemer aangegeven dat hij niet voldoende afschot kan maken, klant accepteert het risico. Niks schandaligs aan, dit gebeurt ook in jouw werk (weet niet wat jouw werk is) maar in loodgietersland gaat het ook heel vaak goed.
@edsandje Als de afvoer niet gerealiseerd kan worden pas je de plannen van je keuken aan, dat is de juiste volgorde.
Eerst kijken of het kan, dan uitvoeren. Maar hier is andersom gewerkt, eerst keukenplan maken en dan mag de aannemer het oplossen. Die had nee moeten zeggen of het risico schriftelijk bij de opdrachtgever moeten leggen.

Daarvoor is het nu te laat want de keuken staat al, maar goed, ik heb een technische achtergrond en denk altijd een paar stappen vooruit, dat is niet iedereen gegeven. Daarom vind ik het vreemd dat het willens en wetens “fout” wordt uitgevoerd onder het mom, het moet maar, dat is niet zo als je de plannen op tijd bij stuurt naar wat wel mogelijk is.

Mijn opa noemde dat leergeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-04 14:41
Haal of bestel bicarbonaat (baking soda (bakpoeder maar dan een heel stuk goedkoper) en een grote kan met schoonmaak azijn.
Zorg er voor dat zoveel mogelijk water uit de leiding is en dan zoveel mogelijk bicarbonaat er in zien te krijgen door op de leiding te kloppen.
Daarna gooi je de azijn in de wasbak en probeer als het wat weg loopt met een plopper de afvoer dicht te drukken zodat de azijn en bicarbonaat in de leiding blijft.
Het beste kan je dit een nacht laten staan en als het niet gelukt is dan nogmaals meestal lost de azijn al vet op maar omdat er bicarbonaat bij komt zal deze zeer warm worden echter zal er in tegenstelling tot zoutzuur of caustic soda geen schade aan de leiding ontstaan.
Ps. dit is eigelijk het zelfde als HG Duo ontstopper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:35
audb schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:46:
Haal of bestel bicarbonaat (baking soda (bakpoeder maar dan een heel stuk goedkoper) en een grote kan met schoonmaak azijn.
Zorg er voor dat zoveel mogelijk water uit de leiding is en dan zoveel mogelijk bicarbonaat er in zien te krijgen door op de leiding te kloppen.
Daarna gooi je de azijn in de wasbak en probeer als het wat weg loopt met een plopper de afvoer dicht te drukken zodat de azijn en bicarbonaat in de leiding blijft.
Het beste kan je dit een nacht laten staan en als het niet gelukt is dan nogmaals meestal lost de azijn al vet op maar omdat er bicarbonaat bij komt zal deze zeer warm worden echter zal er in tegenstelling tot zoutzuur of caustic soda geen schade aan de leiding ontstaan.
Als het doel is om vet op te lossen, dan is het toch makkelijker om met vaatwasmiddel te werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 10:23
audb schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:46:
[...]
Dit is echt klinkklare onzin. In HG Duo Ontstopper (veiligheidsblad (pdf)) zitten andere stoffen dan natriumbicarbonaat en azijn 8)7. Daarnaast is bicarbonaat of natriumbicarbonaat of baking soda of zuiveringszout hetzelfde of wordt hetzelfde mee bedoeld. Bakpoeder is een ander product, dat is namelijk natriumbicarbonaat met bloem. Dat lijkt mij zeer onverstandig om in de gootsteen te knikkeren.
Het beste kan je dit een nacht laten staan en als het niet gelukt is dan nogmaals meestal lost de azijn al vet op
Azijn lost ook geen vet op. Hoogstens kalk. Een afwasmiddel, zoals @banaliteit zegt, lost wel vet op.

Overigens denk ik dat je de volgende keer beter de TS / het topic wat uitgebreider moet lezen in plaats van met zo'n oma weet raad advies te komen. Want als er zelfs met een trekveer (mechanisch) niet doorheen te komen is, dan heeft zo'n baking soda met azijn oplossing al helemaal geen kans van slagen. Dit stond overigens ook in de openingspost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zelloa
Nou mensen, de loodgieter was net langsgeweest en het heeft 1,5 uur geduurd alvorens het een (beetje?) opgelost was.

Hij kwam eerst met een camera, maar toen de camera in de leiding werd gestopt zagen we helemaal niks omdat de leiding vol met water zat, het was te troebel. Vervolgens probeerde hij dus met een langere trekveer te werk te gaan dan afgelopen vrijdag. De trekveer van afgelopen vrijdag was 5meter, en deze loodgieter had een veel langere die hij kon gebruiken. De trekveer stopte hij in de leiding maar kwam op een gegeven niet verder dan een bepaald punt. Ik had hem uitgelegd waar de oude wasbak zat en waar de nieuwe wasbak zat en hij gaf aan dat de aannemer de horizontale pijp had gelegd met een 90 graden bocht om die horizontale pijp aan te sluiten met de oude afvoer. Ik had mijn aannemer vervolgens gebeld en hij gaf aan dat dat 100% niet het geval was.

De loodgieter zei dat een trekveer dus niet hielp en omdat hij niet verder kon in de leiding. De laatste oplossing was dat hij het met water druk (en heel veel handdoeken) de leiding zou ontstoppen, hij sloot de kraan aan op de leiding en liet het lopen. Na circa 15 minuten water te laten stromen door de pijpleiding bleek het water te kunnen doorstromen.

Ik heb toen gevraagd om toch nog eens met de camera te kijken in de leiding, de horizontale leiding zag er in principe goed uit, alleen kwamen we aan bij een hoek (we konden niet zien of het 90 graden was) en daar zag ik nog veel vieze witte zooi zitten (is geloof ik een combinatie van vet en etensresten). De loodgieter gaf aan dat dit heel erg lastig is om te verwijderen (ook niet middels een trekveer) en dat de beste oplossing is om baking soda en heet water te gebruiken om dit weg te krijgen.

Waar ik nu wel tegen aanloop is dat als ik de kraan vol openzet, het water in eerst instantie wegloopt, maar lijkt dat na een seconden of 10 het water weer ophoopt in de wasbak. Ik vermoed omdat die hoek met witte zooi te smal is en het water zich daar ophoopt. Ik heb ook even een video toegevoegd wat ik bedoel. Ik denk dat als de leiding helemaal schoon zou zijn dat ik niet tegen dit probleem zou aanlopen? [Video: https://drive.google.com/file/d/1R_mRFttKH80uYjlckzQGPrI0fLyTht0s/view?usp=drive_link]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Zelloa yup, er zit nog een beperking in de leiding waardoor deze volloopt, het water zich ophoopt.
Maar er is weer stroming dus vanaf hier kan je weer aan de gang.
Vloeibaar vaatwaswasmiddel (action had dat vroeger) of blokjes oplossen in een emmer en dat erin gooien, of inderdaad sterke bakinsoda/zuiveringszout oplossing maken en dat erin gooien. en wachten met naspoelen, geef het tijd. Je zou denken dat tje met een hogedruk slang ook wel wat weg zou moeten kunnen spuiten?

edit: dat die bocht geen 90 graden is volgens de aannemer geloof ik wel, dat is les twee ongeveer.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 09-07-2024 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
chrisborst schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:29:
@Zelloa
Onze VVE heeft een collectief contract met een ontstoppingsdienst. Kost iets van 15 euro per jaar per woning.
Mocht je VVE dit niet hebben, direct aankaarten bij het bestuur en/of volgende ALV.
Een gemiddelde ontstopping kost al snel 150 euro, dus meer dan 1x in de 10 jaar en verstopping en je bent goedkoper uit.

En als je toch met de leidingen bezig gaat, kijk of je een ontstoppingsstuk ertussen kan plaatsen. Is een Y-buis met een dop erop. Die kan je dan gebruiken om toegang tot de leiding te krijgen zonder alles los te halen.
Dit gaat om een leiding in het prive gedeelte, dat valt vaak onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Zeker als de eigenaar zelf de leiding heeft verlegd is het logisch dat de eigenaar ook zelf voor de kosten opdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zelloa
@franssie thanks, is het een aanrader om bakingsoda in een emmer te gooien en dan heet water erbij en dat vervolgens samen erin te gooien? Wat ik voorheen deed was baking soda in de leiding gooien, heet water van de Quooker aan en dan voor even laten stromen, maar weet dan niet of dat spul die hoek precies gaat bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Zelloa Als je weet hoe lang de leiding is tot de verstopping kan je uitrekenen hoeveel water je nodig hebt om de buis vol te zetten met de oplossing (ik zou dus eerst mengen). Kokend water hoeft niet per sé, wel heet. Om dat er al wat weg kan lopen zou ik een grotere hoeveelheid aanmaken en dan is je wasbak je niveaumeter.

EDIT https://www.berekenen.nl/a-z/inhoud-cilinder-berekenen

De straal is de helft van de diameter die waarschijnlijk 4 cm is, dus 2 cm invoeren. Hoogte is lengte.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 09-07-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zelloa schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:17:
@franssie thanks, is het een aanrader om bakingsoda in een emmer te gooien en dan heet water erbij en dat vervolgens samen erin te gooien? Wat ik voorheen deed was baking soda in de leiding gooien, heet water van de Quooker aan en dan voor even laten stromen, maar weet dan niet of dat spul die hoek precies gaat bereiken.
pak gewone zilversoda opvtbaking soda. Werkt vrij goed en is veel minder agressief dan hg spul.
Baking soda is veel minder basisch.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:48
Zelloa schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:04:

[...] daar zag ik nog veel vieze witte zooi zitten
Zit er ook een vaatwasser aangesloten op doe afvoer? Zo ja dan is het waarschijnlijk vaatwasmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

croxz schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Zit er ook een vaatwasser aangesloten op doe afvoer? Zo ja dan is het waarschijnlijk vaatwasmiddel.
Kan voorkomen inderdaad als er altijd vloeibaar vaatwasmiddel (pods) gebruikt wordt, poeder of blokjes zijn in alle opzichten beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zelloa
@croxz ja, de vaatwasser is aangesloten op die afvoer. Ik gebruik soms tabletten maar soms van https://www.mijndrogist.n...r-vaatwast-141821658.html zulke. Hebben jullie eerder gehad dat het vaatwasmiddel was, het witte spul zat ook in de hals en dat was relatief vettig en hard..

[ Voor 12% gewijzigd door Zelloa op 09-07-2024 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50
Maarehh, nu kun je wel weer zelf gaan klooien, maar feitelijk gezien heeft de loodgieter zijn werk dus nog niet af. Wanneer komt hij terug? Je betaalt toch voor een ontstopping?

SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trilliwilli
franssie schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:12:
@Zelloa

edit: dat die bocht geen 90 graden is volgens de aannemer geloof ik wel, dat is les twee ongeveer.
En dat een leiding op afschot moet liggen les 1. Als een leiding vlak of te schuin ligt krijg je altijd problemen bij de bochten. Het afvalwater stoomt niet hard genoeg als die vlak ligt en te snel als die te schuin ligt, dan hoopt vuil, met name zeepresten zich in de bocht op.

Water moet kabbelen door de horizontale leiding. Tussen de 5 en 20mm afschot per meter lengte, horizontale bochten 2x45 graden i.v.m. lucht/drukvulling en 91graden bocht van horizontaal naar verticaal, die 1ne graad is je afschot van de horizontale leiding.

Bakingsoda, natriumbicarbonaat, zit overigens ook in vaatwastabletten, dus hoeveel dat hier helpt is de vraag. Aangekoekt vetslijm laat zich nog het beste mechanisch verwijderen.
Denk dat de rioolspecialist toch nog een keer de hogedrukreiniger erop moet zetten. Nu het water een beetje wegloopt komt dan ook niet alles omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Trilliwilli daarom ook les twee ;)
Helemaal eens met je post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
chrisborst schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:34:
[...]

[...]

[...]

@Wolly Zie mijn antwoord hieronder + in de splitsingsactie staat wat formeel prive en gezamelijk is. Maar als VVE ben je vrij of daar van af te wijken en ook prive zaken collectief te regelen.
Je bent helemaal niet vrij om af te wijken van de splitsingsakte.

Als je naast de zaken uit de akte nog andere dingen wilt afspreken kan dat natuurlijk, maar het staat ieder lid vrij om daar wel of niet aan mee te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Wolly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:41:
[...]
Je bent helemaal niet vrij om af te wijken van de splitsingsakte.

Als je naast de zaken uit de akte nog andere dingen wilt afspreken kan dat natuurlijk, maar het staat ieder lid vrij om daar wel of niet aan mee te betalen.
Zucht, juridisch klopt wat je zegt. Echter, in de praktijk wordt op de ALV een besluit genomen om bepaalde individuele zaken ook door de VvE te laten regelen. Bij ons zijn die zaken altijd unaniem aangenomen en dat blijft jaren dan zo lopen. Ja, er kunnen bewoners kiezen om niet mee te doen maar aangezien het zaken zijn die voor iedereen voordeel heeft doet niemand dat.
TS heeft geen reet aan deze theoretische discussie. Ik geef enkel aan dat het enorm handig is om dit soort zaken collectief af te sluiten met je VVE. Iedereen heeft er simpelweg baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@chrisborst de eerste die een zaak maakt wint 100% tegen het VVE besluit. Vaak moet er met 80% gestemd worden en de akte gewijzigd, wat inhoud dat alle (!) hypotheekverstrekkers ook akkoord moeten gaan.

En inderdaad heeft TS hier niets aan, maar dat had je ook eerder kunnen bedenken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
chrisborst schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:57:
[...]

Zucht, juridisch klopt wat je zegt. Echter, in de praktijk wordt op de ALV een besluit genomen om bepaalde individuele zaken ook door de VvE te laten regelen. Bij ons zijn die zaken altijd unaniem aangenomen en dat blijft jaren dan zo lopen. Ja, er kunnen bewoners kiezen om niet mee te doen maar aangezien het zaken zijn die voor iedereen voordeel heeft doet niemand dat.
TS heeft geen reet aan deze theoretische discussie. Ik geef enkel aan dat het enorm handig is om dit soort zaken collectief af te sluiten met je VVE. Iedereen heeft er simpelweg baat bij.
Waar de zucht vandaan komt begrijp ik niet, geef dan correcte info dan word je ook niet geconfronteerd met mensen die het graag goed uitgelegd zien.

Het kan handig zijn om collectief zaken te regelen, echter doe je dat niet in alle gevallen met een beroep op enige akte. Ik heb overigens in de tientallen jaren dat ik een huis bezit nog nooit een professioneel bedrijf moeten laten ontstoppen dus het risico van oververzekeren is aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Trilliwilli schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:06:
[...]

En dat een leiding op afschot moet liggen les 1. Als een leiding vlak of te schuin ligt krijg je altijd problemen bij de bochten. Het afvalwater stoomt niet hard genoeg als die vlak ligt en te snel als die te schuin ligt, dan hoopt vuil, met name zeepresten zich in de bocht op.

Water moet kabbelen door de horizontale leiding. Tussen de 5 en 20mm afschot per meter lengte, horizontale bochten 2x45 graden i.v.m. lucht/drukvulling en 91graden bocht van horizontaal naar verticaal, die 1ne graad is je afschot van de horizontale leiding.

Bakingsoda, natriumbicarbonaat, zit overigens ook in vaatwastabletten, dus hoeveel dat hier helpt is de vraag. Aangekoekt vetslijm laat zich nog het beste mechanisch verwijderen.
Denk dat de rioolspecialist toch nog een keer de hogedrukreiniger erop moet zetten. Nu het water een beetje wegloopt komt dan ook niet alles omhoog.
Bochten 91° bestaan niet.
Je bedoelt waarschijnlijk bocht 88°
Verder eens met je verhaal.

Ik vermoed dat het probleem bij ts te weinig afschot is en een te kleine diameter naar de oude aansluiting.
Trilliwilli schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:45:
[...]

@edsandje Als de afvoer niet gerealiseerd kan worden pas je de plannen van je keuken aan, dat is de juiste volgorde.
Eerst kijken of het kan, dan uitvoeren. Maar hier is andersom gewerkt, eerst keukenplan maken en dan mag de aannemer het oplossen. Die had nee moeten zeggen of het risico schriftelijk bij de opdrachtgever moeten leggen.

Daarvoor is het nu te laat want de keuken staat al, maar goed, ik heb een technische achtergrond en denk altijd een paar stappen vooruit, dat is niet iedereen gegeven. Daarom vind ik het vreemd dat het willens en wetens “fout” wordt uitgevoerd onder het mom, het moet maar, dat is niet zo als je de plannen op tijd bij stuurt naar wat wel mogelijk is.

Mijn opa noemde dat leergeld.
Het is misschien niet willens en wetens fout uitgevoerd maar uitgevoerd door te denken in oplossingen met dien verstande dat het een risico met zich mee brengt.
Die afweging moet dan gemaakt worden met opdrachtgever/aannemer/loodgieter.
In keuken en badkamer land moeten er regelmatig dingen aangepast worden die vooraf niet waren voorzien.
Mijn opa zei neem niet te veel kinderen want je slaat met je eigen l*l het vreten van de tafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
franssie schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:04:
@chrisborst de eerste die een zaak maakt wint 100% tegen het VVE besluit. Vaak moet er met 80% gestemd worden en de akte gewijzigd, wat inhoud dat alle (!) hypotheekverstrekkers ook akkoord moeten gaan.

En inderdaad heeft TS hier niets aan, maar dat had je ook eerder kunnen bedenken :>
Klopt helemaal en daar ben ik ook van op de hoogte. Sterker nog, 31 jaar geleden zijn er binnen mijn VVE zaken besloten die volgens de acte ook niet mogen. Heeft nog nooit iemand iets over gezegd omdat iedereen het een prima besluit vindt.
Er is alleen wel een verschil tussen bijv. iets wat collectief is, te besluiten dat iedereen het individueel dient te regelen. Dan benadeel je mensen. In mijn voorbeeld regel je juist extra zaken voor je bewoners en profiteren mensen ervan. Wel een klein verschilletje.

En TS heeft er zeker wel wat aan, want hij kan een collectief ontstoppingscontract op de radar van de VVE brengen. Verder weten we niet wat in de acte van TS staat. In die van mij zijn alle leidingen in de vloer collectief.

@Wolly In een normale woning zou ik ook nooit een ontstoppingscontract nemen, maar in een apartement lopen de leidingen vaak heel anders.
En het klopt dat je voor individuele zaken die je via de VVE collectief regelt je je niet op een akte van beroepen.
Maar dat was de discussie ook helemaal niet. Wilde TS enkel erop wijzen dat het handig is om als VVE zoiets collectief te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@chrisborst een contract voor onderhoud en glazen wassen kan inderdaad prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
Je zal er nog een paar keer met deze jongens doorheen moeten gaan.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
REAPER Jetting Nozzle cutting through 2" x 12" board at 18GPM/4000PSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zelloa
Als ik nu een vaatwas draai dan loopt de wasbak op, omdat het water niet snel genoeg wegstroomt, ik heb het gevoel dat het verergerd is na gisteren, ondanks dat ik nog helemaal de wasbak niet heb gebruikt. Ik heb gisteren baking soda erdoor heen gegooid, maar dat werkt blijkbaar ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6yP5cYJZAS_pzR78Uifrr-oapQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ABfWgA2RPdCKMgjcM0EPab6q.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Ik zou vlug de loodgieter terug laten komen die als laatste bij je is geweest. Hij heeft toch een garantie gegeven dat het zou worden opgelost? Blijkbaar is de verstopping nog niet volledig weg, en misschien zit het nog wel verder dan die bewuste 90-graden bocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier hebben wij geen horizontale afvoer, maar wel geregeld last van verstoppingen. Bij ons kwam dan het water uit een ontluchting van de kokend water boiler. Wij hebben een emmer staan om het op te vangen en bij elke vaatwas kwam er een paar liter water uit.

Uiteindelijk besloten om de vaatwasser altijd met het heetste programma te laten draaien (70 graden) ipv ECO en sindsdien geen verstoppingen meer.

Dit kan in jou geval ook werken wanneer het uiteindelijk is opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door kiddyl op 10-07-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-04 10:33
Ik heb even het topic globaal gelezen, nu een vraagje over de quooker ( voor een tip dat het water daar niet meer lekt.)
Ik zie dat je een echte quooker hebt , en als de inlaat combinatie met het zwarte slangetje aangesloten, dan zijn er vlottertjes verkrijgbaar bij quooker .
Zie bovenstaand als voorlopige oplossing voor lekkage in je spoelkast .
En niet als definitive oplossing.
En zit er een beluchter in je spoelkast ?? , ook dat kan schelen, zodat er meer lucht mee kan.
Er zijn sifons met beluchting, dus evt die er in plaatsen.
Bij een quooker aansluiting heeft dat soms geen nut, omdat de lucht dan via die aansluitng gaat, maar een extra kan geen kwaad.
Maar succes met de verstopping , altijd waardeloos om dit soort problemen op te lossen.
Pagina: 1