Home server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roald_
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 09:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Home server voor back-up van bestanden. Eventueel uit te breiden naar home assistent maar geen andere doelen. Ik kom voorlopig ruimschoots toe met 4 TB dus dacht aan 2x 4 TB vanwege redundancy en 4-bay DAC om uitbreidingsmogelijkheden te hebben. Daarnaast zou ik dit willen koppelen aan cloud storage zodat er echt een back-up is.

Ik zou er OMV of TrueNAS SCALE willen opzetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb ik niet echt een idee van, ik kom nu uit op €450-650 inclusief harde schijven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb volgende wenslijsten gemaakt:

Mini-pc + DAC

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (256MB cache)€ 104,89€ 209,78
1BarebonesMSI Cubi N ADL-002BEU€ 180,65€ 180,65
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32S22D8/16€ 30,81€ 30,81
1SSD'sGigabyte NVMe SSD 256GB€ 29,95€ 29,95
1HDD/SSD behuizingenQNAP TR-004 Zwart€ 199,99€ 199,99
Totaal€ 651,18

Server op basis van ATX case
Anderzijds heb ik nog wel een (ATX) case liggen die ik eventueel zou kunnen gebruiken voor een alternatieve setup die wat goedkoper uitvalt. Ik ben hier voor een mobo/cpu combo gegaan vergelijkbaar met de mini-pc om het verbruik te beperken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock N100M€ 121,97€ 121,97
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (256MB cache)€ 104,89€ 209,78
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400 - Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22D8/16 (retail)€ 30,14€ 30,14
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 58,90€ 58,90
1SSD'sGigabyte NVMe SSD 256GB€ 29,95€ 29,95
Totaal€ 450,74

Anderzijds lees ik dat je ook een Raspberry Pi kan gebruiken i.c.m. DAC wat nog wat goedkoper zou uitvallen maar ik weet niet goed wat de beperkingen dan zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral een laag energieverbruik. Server zou in de berging komen dus geluidsoverlast is niet echt een issue.

Wat verwacht je van ons?
Advies wat de beste optie is voor mijn beperkt gebruik.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:27
Je gaat de regel van drie volgen (voorzie steeds drie kopieën van je data, gebruik voor deze reservekopieën minstens twee verschillende opslagmedia, bewaar je back-ups op minimaal één andere fysieke locatie), dan lijkt me redundantie geen noodzaak.

Voor het draaien van een backup oplossing en Home Assistant voldoet een Raspberry Pi, als je deze in Docker containers gaat draaien zijn ze prima te combineren op 1 apparaat. Het nadeel van een Raspberry Pi is de data overdracht snelheid, de Pi heeft USB3 poorten op 5Gbps, SATA haalt een Gbps meer, voor backups maken is dat geen beperking, zeker niet op hard disks, die halen die snelheid lang niet, en ook SATA SSD's halen dat niet. Met een Raspberry Pi 5 (de prijzen zijn ongeveer €90 voor de 8GB versie, €45 totaal voor de M2 HAT, de voeding, en een behuizing en nog €200 voor een 4TB SSD) ben je voor ruim €300 klaar. Hier zou je als je toch redundantie wilt een SATA SSD of disk kunnen toevoegen, een 4TB SATA SSD is er voor zo'n €230, een USB SATA adapter kabel kost ongeveer een tientje. Als je een harde schijf wilt heb je een USB behuizing met losse voeding nodig - die zijn er vanaf een tientje of twee.

Als je de PC route opgaat kijk dan naar de De beste thuisserver/Desktop Best Buy Guide, die is zuiniger dan je tweede lijst dankzij de gebruikte voeding

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 28-09-2024 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:00
Ik heb afgelopen weken ook bezig geweest met een oudere gaming PC die in ongebruik kwam toen ik het gemak van een console verkoos boven dat van een gaming PC in de woonkamer. Ik heb onderdelen verwijderd die onnodig zijn in het systeem (optische drive en GPU), heb de fans zo opgesteld dat ik drieintake (vooraan) en twee exhaust (boven) heb om zo voor een positive pressure ventilatie te zorgen.
Voor de rest is het systeem nog redelijk basic met 120Gb Adata SU650 SSD als cache en een 3.5 Seagate Constellation 2Tb drive.

Ik heb uiteindelijk voor unRAID gekozen om de boel op te draaien na enkele anderen getest te hebben en voor de een of andere reden leken TrueNAS, Proxmox, CasaOS, OMV en nog enkele andere die me ontgaan niet echt aangenaam werken of misschien iets te beperkt of te complex. Ook de manier hoe je storage kan toevoegen met unRAID beviel me wel, deze vergt niet perce het gebruik van exact dezelfde drives, maar versmelt eender wat je in je "array" toevoegt, wat betekend dat als je een oudere laptop schijf erbij wil steken, dat het ook gewoon werkt. Een nadeel is dan wel dat je unRAID vanaf een USB stick laat draaien en dat deze een GUID moet bezitten omdat je licentie daaraan gekoppeld wordt eens je een licentie gekocht hebt. En ja, natuurlijk ook dat het geen gratis OS is. :+

Voorbeeld van hoe de webUI eruit ziet vanaf je browser, welke best wel overzichtelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rab8LE0HVYVv6-3mZuU3V-DQbmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1s0UtROmAbsKAAr9RPc8Fwu.png?f=fotoalbum_large
martyw schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:14:
Je gaat de regel van drie volgen (voorzie steeds drie kopieën van je data, gebruik voor deze reservekopieën minstens twee verschillende opslagmedia, bewaar je back-ups op minimaal één andere fysieke locatie), dan lijkt me redundantie geen noodzaak.

Voor het draaien van een backup oplossing en Home Assistant voldoet een Raspberry Pi, als je deze in Docker containers gaat draaien zijn ze prima te combineren op 1 apparaat. Het nadeel van een Raspberry Pi is de data overdracht snelheid, de Pi heeft USB3 poorten op 5Gbps, SATA haalt een Gbps meer, voor backups maken is dat geen beperking, zeker niet op hard disks, die halen die snelheid lang niet, en ook SATA SSD's halen dat niet. Met een Raspberry Pi 5 (de prijzen zijn ongeveer €90 voor de 8GB versie, €45 totaal voor de M2 HAT, de voeding, en een behuizing en nog €200 voor een 4TB SSD) ben je voor ruim €300 klaar. Hier zou je als je toch redundantie wilt een SATA SSD of disk kunnen toevoegen, een 4TB SATA SSD is er voor zo'n €230, een USB SATA adapter kabel kost ongeveer een tientje. Als je een harde schijf wilt heb je een USB behuizing met losse voeding nodig - die zijn er vanaf een tientje of twee.

Als je de PC route opgaat kijk dan naar de De beste thuisserver/Desktop Best Buy Guide, die is zuiniger dan je tweede lijst dankzij de gebruikte voeding
Lijkt me sterk dat een PSU van 400w ook gewoon continu zoveel gaat gebruiken, die rating is het absolute maximale waarvoor deze kan dienen en zal ook gewoon maar geven wat gevraagd wordt van het systeem, de extra overhang van wattage kan ook een voordeel voor utibereiding zijn. ook kan je in een PC based systeem ook nog wat in de BIOS settings gaan prullen om het verbruik te beperken.
Een andere weg is echt een heel systeem samenstellen enkel op SSD's, maar dan ga je de kost gewoon verdubbelen en SSD's zijn op termijn nog altijd niet op het niveau van (enterprice grade) HDDs. Een nadeel van HDDs is dan ook weer dat ze mogelijk ook meer lawaai gaan maken en/of vibraties in het systeem kunnen veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:27
Runaque schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:52:
Lijkt me sterk dat een PSU van 400w ook gewoon continu zoveel gaat gebruiken, die rating is het absolute maximale waarvoor deze kan dienen en zal ook gewoon maar geven wat gevraagd wordt van het systeem, de extra overhang van wattage kan ook een voordeel voor utibereiding zijn. ook kan je in een PC based systeem ook nog wat in de BIOS settings gaan prullen om het verbruik te beperken.
Een andere weg is echt een heel systeem samenstellen enkel op SSD's, maar dan ga je de kost gewoon verdubbelen en SSD's zijn op termijn nog altijd niet op het niveau van (enterprice grade) HDDs. Een nadeel van HDDs is dan ook weer dat ze mogelijk ook meer lawaai gaan maken en/of vibraties in het systeem kunnen veroorzaken.
Uit de startpost van het Het grote zuinige server topic - deel 3
Voedingen:
Afbeeldingslocatie: afbeelding: Ituner PicoPSU PicoPSU-120 Zelfs een server met een hele sloot aan harde schijven heeft bijna nooit meer dan een 300W voeding nodig - en veel kleinere servers vaak nog veel minder. Voor laag verbruikende servers zijn er Mini-Box PicoPSU's die 80 tot 160W kunnen leveren, maar dan wel in combinatie met een goede adapter superefficiënt zijn. In de regel geldt dat een voeding onder de 20% belasting erg inefficiënt wordt, dus als je server bijvoorbeeld maar 8W verbruikt kom je terecht bij PicoPSU voedingen of soortgelijke DC-DC voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roald_
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 09:39
Bedankt voor de tips, ik bekijk het verder! UnRaid ziet er ook wel interessant uit, ik dacht alleen dat het betalend was.

Ik denk dat je met het recycleren van onderdelen wel altijd goedkoper uit bent dan een iets efficiënter systeem te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor wat inspiratie kun je wellicht ook een kijkje nemen in Best Buy Guide: De beste thuisserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Roald_ schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:56:
Bedankt voor de tips, ik bekijk het verder! UnRaid ziet er ook wel interessant uit, ik dacht alleen dat het betalend was.
Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij is de gratis versie wat beperkt, zeg maar. De betaalde variant heeft dan meer mogelijkheden en support.
Ik denk dat je met het recycleren van onderdelen wel altijd goedkoper uit bent dan een iets efficiënter systeem te bouwen.
Een modern systeem kan eventueel wellicht juist weer besparen doordat het energiezuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:00
Roald_ schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:56:

Unraid is inderdaad met een betaalde licentie, je hebt één maand dat je het gratis kan gebruiken en daarna moet je een licentie nemen als je ermee verder wil.
Pagina: 1