Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Home server voor back-up van bestanden. Eventueel uit te breiden naar home assistent maar geen andere doelen. Ik kom voorlopig ruimschoots toe met 4 TB dus dacht aan 2x 4 TB vanwege redundancy en 4-bay DAC om uitbreidingsmogelijkheden te hebben. Daarnaast zou ik dit willen koppelen aan cloud storage zodat er echt een back-up is.
Ik zou er OMV of TrueNAS SCALE willen opzetten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb ik niet echt een idee van, ik kom nu uit op €450-650 inclusief harde schijven.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb volgende wenslijsten gemaakt:
Mini-pc + DAC
Server op basis van ATX case
Anderzijds heb ik nog wel een (ATX) case liggen die ik eventueel zou kunnen gebruiken voor een alternatieve setup die wat goedkoper uitvalt. Ik ben hier voor een mobo/cpu combo gegaan vergelijkbaar met de mini-pc om het verbruik te beperken.
Anderzijds lees ik dat je ook een Raspberry Pi kan gebruiken i.c.m. DAC wat nog wat goedkoper zou uitvallen maar ik weet niet goed wat de beperkingen dan zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral een laag energieverbruik. Server zou in de berging komen dus geluidsoverlast is niet echt een issue.
Wat verwacht je van ons?
Advies wat de beste optie is voor mijn beperkt gebruik.
Home server voor back-up van bestanden. Eventueel uit te breiden naar home assistent maar geen andere doelen. Ik kom voorlopig ruimschoots toe met 4 TB dus dacht aan 2x 4 TB vanwege redundancy en 4-bay DAC om uitbreidingsmogelijkheden te hebben. Daarnaast zou ik dit willen koppelen aan cloud storage zodat er echt een back-up is.
Ik zou er OMV of TrueNAS SCALE willen opzetten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb ik niet echt een idee van, ik kom nu uit op €450-650 inclusief harde schijven.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb volgende wenslijsten gemaakt:
Mini-pc + DAC
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
2 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 4TB (256MB cache) | € 104,89 | € 209,78 |
1 | Barebones | MSI Cubi N ADL-002BEU | € 180,65 | € 180,65 |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR32S22D8/16 | € 30,81 | € 30,81 |
1 | SSD's | Gigabyte NVMe SSD 256GB | € 29,95 | € 29,95 |
1 | HDD/SSD behuizingen | QNAP TR-004 Zwart | € 199,99 | € 199,99 |
Totaal | € 651,18 |
Server op basis van ATX case
Anderzijds heb ik nog wel een (ATX) case liggen die ik eventueel zou kunnen gebruiken voor een alternatieve setup die wat goedkoper uitvalt. Ik ben hier voor een mobo/cpu combo gegaan vergelijkbaar met de mini-pc om het verbruik te beperken.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Moederborden | ASRock N100M | € 121,97 | € 121,97 |
2 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 4TB (256MB cache) | € 104,89 | € 209,78 |
1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P400 - Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR32N22D8/16 (retail) | € 30,14 | € 30,14 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 58,90 | € 58,90 |
1 | SSD's | Gigabyte NVMe SSD 256GB | € 29,95 | € 29,95 |
Totaal | € 450,74 |
Anderzijds lees ik dat je ook een Raspberry Pi kan gebruiken i.c.m. DAC wat nog wat goedkoper zou uitvallen maar ik weet niet goed wat de beperkingen dan zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral een laag energieverbruik. Server zou in de berging komen dus geluidsoverlast is niet echt een issue.
Wat verwacht je van ons?
Advies wat de beste optie is voor mijn beperkt gebruik.