PC valt uit tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Stefanv_W
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-05 12:13
Hallo Tweakers,

Tijdens het gamen valt mijn computer uit. Ik speel games zoals Manor Lords, Jurassic World 2. Inmiddels een nieuwe mobo aangeschaft, want de vorige heeft het begeven na het updaten na de nieuwste BIOS versie. Bij het oude mobo deed het probleem zich ook al voor. Inmiddels de GPU getest via Heaven Benchmark (score 2101), de CPU via Cinebench (score 8447) en de DRAM via Memtest (geslaagd). Dus daar lijkt het niet aan te liggen, denk ik. Of zien jullie dit anders?

Enige wat ik nog kan bedenken waar het aan ligt is de voeding. In het logboek van het systeem vind ik namelijk foutmelding 41: Kernel Power. Advies voor een vervanger van mijn huidige voeding? Wil later computer upgraden dus meer dan 450W wenselijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- AMD Ryzen 5 3600 Boxed
- Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 (niet naar laatste BIOS geupdatet)
- Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6 (geupdatet)
- Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK
- Cooler Master MWE Bronze 450W V2
- Samsung 860 QVO 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hoe oud is je voeding?

Nu is 450 watt in principe genoeg, maar als de voeding ouder wordt kan deze veel minder goed de stroompieken afhandelen en dan gaat de stroom ook van je systeem af en zegt Windows dat zijn kernel meteen 'down' is gegaan; ofwel krijgt de PC niet goed zijn stroom.

Als de voeding te zwak is zal het voltage te ver dalen bij een piekvermogen en klapt deze eruit. Een enkele keer kan, maar de voeding krijgt veel klappen te voorduren en dat maakt het probleem langzaam steeds erger tot op het punt dan de hardware zelf beschadigd gaat raken en dan ben je veel verder van huis.

Dus probeer een andere voeding. Niet iedereen heeft meerdere voedingen liggen en een nieuwe kopen is wellicht heel verstandig.

Mee eens? @Uszka

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
Error 41 is het onverwacht afsluiten van Windows. Dat hoeft helemaal niets met de voeding te maken te hebben. Bij Ryzen is het vaak het RAM dat zoiets veroorzaakt, of de BIOS versie. Aangezien je het beste RAM hebt voor AM4 en het BIOS up to date is zou ik het daar niet in zoeken mits het RAM defecten vertoont. Je zou een nachtje memtest86 kunnen draaien en zien of daar fouten uit te voorschijn komen.
Je zegt dat het systeem een nieuw mobo heeft. Heb je toen een schone Windows installatie gedaan?

• Stefanv_W
De voeding en de rest van het systeem (exclusief mobo) zijn van eind 2019 @jimh307

@Uszka memtest86 heb ik al getest (duurde 2-3) en de RAM kwam er doorheen. Kan het nog eens proberen. Op de mobo heb ik Windows via een installatiemedia geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:42
Drivers zijn allemaal actueel? Temperatuur wordt ook niet te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
Drivers zijn inderdaad up to date en temperatuur van zowel CPU en GPU bij gamen zijn rond de 65 à 70 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
Windows 11 opnieuw geïnstalleerd en het leek erop dat ik nu langer kon gamen zonder dat de pc uitviel. Helaas bij een meer scène met meer beelddetails viel de pc weer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
Sinds een tijdje de pc weer eens geprobeerd. Wat ook opvalt is nadat de pc uitvalt de ventilatoren van de pc inclusief die van de CPU blijven draaien. Die van de GPU staan wel stil. Iemand nog ideeën wat te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:11
Wat gebeurd er precies bij het "uitvallen". Is dit op een willekeurig moment van gamen. ( Ene moment kan je maar 10 minuten gamen, ander moment uren lang )

Herstart de PC of moet je zelf de aan/uit knop indrukken.

( Het klinkt als een voeding probleem )

[ Voor 8% gewijzigd door corporalnl op 13-10-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
Pc valt uit op een willekeurig moment tijdens het gamen. Vanavond weer na een half uur. Pc dien ik zelf weer aan te zetten via de aan/uit knop..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Stefanv_W schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:16:
Pc dien ik zelf weer aan te zetten via de aan/uit knop..
Voor het eerste dat je dit zegt. Dit is zeker een voeding probleem. Een beveiliging kikt erin en dient gereset te worden met de aan-/uitknop. Haal maar een nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
Oké, duidelijk. Aanraders ter vervanging van deze voeding (450W) https://tweakers.net/pric...r-mwe-bronze-450w-v2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanv_W
Mag wel een voeding zijn met meer Watt (550 - 700W) waarmee ik kan upgraden naar nieuwe onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Stefanv_W schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:35:
Mag wel een voeding zijn met meer Watt (550 - 700W) waarmee ik kan upgraden naar nieuwe onderdelen
Zou persoonlijk uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi doen als je nooit een >300w videokaart denkt te gebruiken. Anders uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart of uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart
Pagina: 1