Willekeurge uitval (geen restart) PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-05 22:23
Ik heb sinds een paar weken een probleem waar ik niet uit kom. Tijdens het kijken van video met MPC-HC + MadVR gaat de PC zonder enige reden helemaal uit. Dit is alleen met 4K content, 1080p is probleemloos. Ik hoor een klik, en weg is ie. De enige mogelijkheid om opnieuw te starten is de stroom er even afhalen en opnieuw starten. Er komt trouwens wel wat stroom door, want ik zie een paar lichtjes branden op de moederbord.
Wat ik heb geprobeerd:
- Cyberpunk paar keer een half uur gedraaid (ik heb nu geen ander spel geinstalleerd) -> geen GPU (temp) probleem.
- memtest gedaan -> RAM OK.
- Cinebench gedraaid -> Geen CPU (temp) probleem.

Ik dacht eerst gelijk aan de PSU, maar dan is het wel vreemd dat het alleen gebeurt als ik een 4K (HDR) filmpje bekijk. GPU load is dan wel rond de 70%, maar de temperatuur blijft redelijk. Als het de GPU load is (icm de PSU load), moet het dan niet helemaal fout gaan als Cyberpunk volle bak draait?

Iemand een idee? Ik snap er niets van.

Systeem
5800X3D
Corsair RAM
GTX 3080
Modulair Seasonic PSU (model moet ik nog even achterhalen)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:20
De gpu vraagt teveel stroom van de voeding, waardoor beveiliging inschiet.
Daarom ook dat je een klik hoort EN stroom eraf moet om de zekering van de voeding te resetten .
Run maar eens een stress test, dan zal je hetzelfde effect gaan zien.

Oplossingen: je videokaart minder laten verbruiken door een cap erop te zetten.
Nieuwe voeding die wel genoeg vermogen over de 12vhpr kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Is het dan niet vreemd dat dit gebeurt met media en niet met een zware spel? Dan vraagt de GPU veel meer vermogen neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:06
Wat is het modelnummer en versienummer van het RAM? Staat op de modules.
Welk merk en type moederbord en met welke BIOS versie?
Achterhaal het exacte model van de voeding. Sommige Seasonic modellen (oa Focus Plus en Prime) hebben problemen met een 3080.
Lichtjes die het op het mobo blijven doen is goed mogelijk. Sommige delen van het bord krijgen prik van de 5VSB en die blijft het gewoon doen als de 12v rail getriggerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ah ja, als alleen de 12v rail eruit gaat blijf je stroom houden natuurlijk. Moederbord is een Asrock x370 Taichi en is up-to-date. RAM moet ik morgen naar kijken.
Ik heb inderdaad ook gelezen dat sommige Seasonic voedingen problemen hebben met de stroompieken bij de GTX 3000 serie. Waarom het dan nu begint begrijp ik niet. Of de PSU wordt gewoon te oud, is van 2019 of 2020. De enige recente verandering is mijn scherm, een Samsung G80SD, en dat ik de HDMI poort gebruik ipv de DP poort.

Wat het meest vreemde is dat het gebeurt tijdens MPC-HC gebruik en niet tijdens full load met Cyberpunk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:12
wat voor scherm had je hiervoor?

En kan je van iemand misschien een voeding tlenen om te testen?
Lijkt toch wel een voedings probleem,zeker als die helemaal uitvalt

[ Voor 72% gewijzigd door freaky35 op 13-10-2024 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:58
Misschien dat je iets wijzer wordt van de Windows event/logs. Google dat even, misschien dat je kan zien waar eventueel een hardware failure door komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe en hoe lang heb je hoeveel (van welk Corsair) RAM getest?
Geef even wat meer specs van de PC.

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 13-10-2024 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:53

FreakNL

Well do ya punk?

Fox3214 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 00:58:
Misschien dat je iets wijzer wordt van de Windows event/logs. Google dat even, misschien dat je kan zien waar eventueel een hardware failure door komt.
Het lijkt me niet dat Windows dat nog weg kan schrijven bij een plotselinge uitval.

Het Windows Eventlog is geen debuglog waar dit soort dingen in weggeschreven worden. Eigenlijk heeft een huis tuin en keuken PC dat überhaupt niet. Dan moet je echt naar industriële hardware gaan…

Het zal de voeding wel zijn, in alle andere gevallen krijg je eerder een BSOD of een reboot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:25
mister_S schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:24:
Is het dan niet vreemd dat dit gebeurt met media en niet met een zware spel? Dan vraagt de GPU veel meer vermogen neem ik aan.
Probeer het eens met Furmark dan?
Heb je ook al een andere video-player en/of renderer getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dank allen voor het meedenken. De moederbord moet een x470 Taichi zijn, x370 was de oude. Geheugen is een 3200MHZ Ballistic, 2x8GB. Deze heb ik ongeveer 20 minuten getest, maar ik lees nu dat je echt een paar volle loops moet draaien voor echte betrouwbaarheid. Ik zie ook geen gekke waardes met HWinfo, alles lijkt normaal. Geen gekke pieken en dallen. De voeding kan ik helaas niet zien zonder het uit de shroud te halen (Fractal Design kast), maar het is een goede Seasonic PSU. Hybrid mode stond ook nooit aan (knop ingedrukt is hybrid mode uit toch?).

Ik snap er niets van, in al die jaren nog nooit meegemaakt dat media afspelen de OCP van een voeding kan triggeren. Al is de GPU dan wel rond de 70% belast. Ik zal nog wat dingen uittesten (Potplayer bijvoorbeeld) en als dit zo doorgaat gewoon een nieuwe voeding kopen. Moet ik dan toch nog wat aandacht besteden aan mijn trouwe PC :)

Furmark zal ik even ook uitproberen, had ik niet aan gedacht.

[ Voor 3% gewijzigd door mister_S op 13-10-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Weet je ook de exacte type aanduiding van de Ballistics? AMD CPUs kunnen best picky zijn als het op RAM aankomt. Als het RAM EXPO ondersteuning heeft, zit je meestal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
CH4OS schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:55:
Weet je ook de exacte type aanduiding van de Ballistics? AMD CPUs kunnen best picky zijn als het op RAM aankomt. Als het RAM EXPO ondersteuning heeft, zit je meestal wel goed.
Het is onderstaande

uitvoering: Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D32AESCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:06
Beste RAM voor AM4. Als het geen errors geeft in memtest dan ligt het iig niet aan het RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:25
mister_S schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:25:
Ik snap er niets van, in al die jaren nog nooit meegemaakt dat media afspelen de OCP van een voeding kan triggeren
Mja, wat ik zo lees is die MadVR plugin al een complete GPU stresstest op zich. :P
Niet verwonderlijk dan dat de voeding het opgeeft als deze niet toereikend is.
Pagina: 1