Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoi!

Ik zoek een naam van een sociaal effect. Althans, zo denk ik dat we het moeten omschrijven.

Ik zit bij een vereniging, ik werk ergens, ik ben lid van een hobbyomgeving en ik heb prive dit soort situaties. Het is iets wat je eigenlijk overal ziet als je afstand neemt van bepaalde gebeurtenissen.
Steeds vaker kan ik in situaties hieraan terug denken, en dan blijkt dat er iets gebeurd wat ik geen naam kan geven.

Ik wil het vertalen in een voetbalteam.
(IT voorbeeld in de post hierna)

- Ze spreken af dat 3 aanvallers altijd klaar staan rond de middenlijn.
- Ze spreken af dat die aanvallers altijd vanuit het middenvelder aangespeeld worden.
- Ballen gaan altijd eerst terug naar de verdediging voordat we gaan aanvallen zodat er structuur is.
- Middenvelders zijn het beste in spelopbouw en kiezen op welke aanvaller ze de bal spelen.

Top! Dit klinkt doordacht.

Nu komt er ineens een bal van rechts. 1 Van de aanvallers die helemaal vrij staat en de bal kan onderscheppen denkt "dit is een kans, we hoeven enkel in te lopen en te scoren", en gaat fanatiek met de bal richting doel.
Hij komt daar aan, en veel te ver weg komt nog een 2e aanvaller aanrennen. De 3e aanvaller staan nog op de middenlijn.
Hij schiet de bal naar de 2e aanvaller. Die krijgt hem in de haast niet lekker aan en schiet vervolgens naast doel.

Het publiek staat BOEEEE te roepen.
De coach denk "Wtf doen die gasten".
De aanvallers staan met elkaar ruzie te maken waarom hij naast ging.

Als we op afstand gaan kijken dan zie je dat elke persoon in dit verhaal succes voor ogen had.
De mensen die de regels volgen
Mensen die niet de regels volgen
Mensen die ruzie aan het maken zijn
Mensen die bedacht hebben hoe het zou moeten.

Iedereen in deze situatie had succes voor ogen en handelde oprecht met de beste bedoelingen, maar toch staat het publiek BOE te roepen.

Uit deze situatie komen meerdere opties, maar hoe noemen we deze situatie. Ik zou daar graag meer over willen lezen, maar dit is niet mijn vakgebied. Ik probeer te zoeken met termen waarvan ik denk dat ze hiermee te maken hebben, maar ik weet dat ik nog steeds iets niet heb gelezen wat dit verduidelijkt.

Het kan ergens neigen naar individualisme, maar ik wil benadrukken dat de aanvallers allemaal oprecht handelde.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
Ik kijk nooit voetbal, maar het lijkt mij faalangst in combinatie met geen verantwoordelijkheid durven te nemen omdat je bij fout handelen bang bent hier op afgerekend te worden waardoor je je baan verliest en je niet meer de hypotheek krijgt die je nodig had om een huis van 4 ton aan te schaffen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Vader Jan wil een nieuwe printer.

Zijn zoon die wel wat van IT weet heeft geen tijd en vraagt of hij even kan wachten. Jan moet alleen iets belangrijks uitprinten dus de vrouw van Jan zegt... "vraag gewoon naar ongeveer dezelfde als we hebben"

Hij gaat naar de winkel en staat tegenover een medewerker die dingen vraagt

Wat voor een printer heeft U?
- Poah.. zo een alles in 1

En zit die op het WIFI netwerk of op de kabel.
- Uh... doe maar eentje met wifi.

En u wilt kleur/ZW/Scannen/printen?
- Ja

Jan komt thuis, sluit de printer aan... installeert hem op zijn laptop en print iets.
Het werkt dus hij is helemaal blij. Hij meld gelijk aan zijn vrouw en zoon dat het weer in orde is.

30 min later

Zijn zoon zegt "Godverdomme pa, heb je nou een hostbased printer gekocht? Dat werkt niet met mijn RDP omgeving"
Zijn vrouw zegt "Godverdomme Jan, dat ding werkt niet op mijn iPad.

Jan terug naar de winkel, boos naar de medewerker "Wat heb je me nou verkocht"

Niemand had iets slechts voor ogen. Iedereen was met de beste bedoelingen bezig.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De term waarnaar je op zoek bent is "incompetent".

Er kan incompetentie optreden bij de planning, communicatie, uitvoering en evaluatie van van alles.

Je kunt het ook scharen onder inschattingsfout of vergissing.

Kun je uitleggen wat je precies wil leren?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Misschien ook wel een stukje communicatie i.c.m. verwachtingsmanagement. Dit is ook waarom we bij software ontwikkeling hele documenten opstellen zoals noem het MVP, functioneel ontwerpen, MoSCoW-lijsten ed. Dit om te zorgen dat we het allemaal eens zijn over wat de uitkomst zou moeten zijn - los van dat iedereen met zijn beste bedoelingen aan het werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Kan zijn dat er teveel regels zijn zodat één persoon niet flexibel genoeg kan handelen.
Kan zijn dat er te weinig regels zijn zodat men op eigen inzicht gaat invullen.
Kan zijn dat het doel niet duidelijk is omschreven.

Het kan voorlopig nog van alles zijn eerlijk gezegd. Misschien nog wat meer uitleg nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Ik vraag me af of de oorzaak is wat ik zoek.

Ik stel die vraag niet. Ik vraag liever "Hoe heet de situatie". Dat moet toch een soort naam hebben.

Het ... effect
....dynamiek

Dat iemand ergens in de keten iets anders doet dan verwacht is niet echt waar ik naar zoek. Want uiteindelijk was die goed van bedoeling.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:41
Kan me van heel lang geleden wel dergelijke casussen herinneren gedurende mijn studie tijd. Verschillende kennisniveaus en prioriteiten en daarmee verwachtingen. Gebrek aan inlevingsvermogen van de persoon die het probeert op te lossen etc. Maar de term kom ik even niet op.

In de emotionele sfeer moet ik al snel denken aan 'Empatie'.

[ Voor 10% gewijzigd door BasvanS op 27-09-2024 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MIsschien het Dunning-Kruger effect?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect
Het dunning-krugereffect is een psychologisch verschijnsel waardoor mensen die incompetent zijn in een taak hun prestaties hoger inschatten dan deze in werkelijkheid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Paar tegelwijsheidjes:
De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
In de kunst zijn de goede bedoelingen waardeloos. Alle slechte kunst is het resultaat van goede bedoelingen.
Goede bedoelingen zijn waardeloos. Het komt erop aan wie ze heeft.

De voorbeelden zijn gewoon combinaties van gebrek aan realisme (voetbal) en ongeduld en incompetentie (printer).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Het "goed bedoeld" effect?

Dus dat er individueel ergens een naam aan te geven is snap ik. Er zijn genoeg redenen waarom dit gebeurd.

Al die redenen leiden uiteindelijk tot het effect dat iedereen het beste voor heeft, maar dat het niet lukt.

Daar zoek ik het ergens. Maar gezien ik het geen naam kan geven hoop ik dat ik het in heel veel andere woorden duidelijk kan maken. :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Het “gebrek aan leiderschap”-effect. Op laag niveau worden beslissingen genomen die op hoger niveau gecoördineerd hadden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:27:
Het “gebrek aan leiderschap”-effect. Op laag niveau worden beslissingen genomen die op hoger niveau gecoördineerd hadden moeten worden.
Dit is een effect van 1 persoon in het geheel.

Dat neemt niet weg dat iedereen het beste voor had. Ik wil individueel er buiten houden.

Het totale effect. Dus niet de naam van het probleem perse.

Hou in acht dat ik dit ook zie in familie en vrienden omgevingen. Het is niet een werk ding.

[ Voor 9% gewijzigd door World Citizen op 27-09-2024 20:46 ]

FreeReef.nl

• lllustrious
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik denk dat als je gewoon geïnteresseerd bent, je met deze pagina wel even uit de voeten kan: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases.

Ik denk dat in deze situaties best een aantal biases relevant (kunnen) zijn. Let wel op dat niet alle biases even goed 'onderzocht' zijn. Sommige biases kunnen controversieel zijn, bijvoorbeeld omdat het effect ook op een andere manier uitgelegd kan worden, e.d. Zie ook de inleidende alinea op die pagina.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:38
Kan het zijn dat er geen naam is voor datgene wat jij zoekt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

Qua uitdrukking komt 'operatie geslaagd, patiënt overleden' aardig in de buurt.
Ik weet niet of er een specifieke term is die dezelfde of een beter passende lading dekt.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Dat lijkt me hier ook wel van toepassing, zeker op het IT/printer verhaal. :)

Mooie Plaatjes   

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 18:24
Gevalletje pech :?

Niet alles heeft altijd een heel technische term.

The devil is in the details.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nog een poging dan: “naïef enthousiast”?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

Illusion

(the art of)

We noemen het de oei, kort voor Ongewenst Eigen Initiatief.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:44
"geen garantie op success"
Omdat je als individu en als groep niet alles onder controle hebt, incl de eigen prestatie.

Trump II - Project 2025 tracker

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

verwacht resultaat ongelijk aan werkelijk resultaat = FALEN en niet alle condities en acties in het proces zijn voorspelbaar gebleken (flakiness) waarvan de omgevingsvariable onderhevig is aan entropie.

[ Voor 26% gewijzigd door JJ Le Funk op 28-09-2024 12:54 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Emergent behavior komt dicht in de buurt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 17:27
Wat betreft het voetbalprobleem: het doet me denken aan iets wat het 'agency-probleem' wordt genoemd. Dat betekent dat mensen vaak hun eigen belangen boven die van de groep zetten. Hierdoor behalen zowel de individuele speler als het team uiteindelijk slechtere resultaten.

Dit heeft ook te maken met speltheorie, waarbij mensen vaak keuzes maken op basis van hun eigen voordeel, zelfs als dat nadelig is voor de groep.

Een goede manager of leider kan mensen inspireren en motiveren om hun individuele belangen opzij te zetten in het voordeel van het gezamenlijke doel van een team of organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 13:05
Goh, geen idee of dit echt een '...-probleem' ofzo is.
Het doet mij denken aan het verschil tussen 'De dingen juist doen en de juiste dingen doen'.
De intentie is er wel, maar er wordt onvoldoende uitgezoomd of het bijdraagt aan het grotere plan/doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 13:33
Ik dat Johan Cruijff toch wel de meeste passende wijsheden bezit betreffende het voetbal voorbeeld;

"Als je een speler ziet sprinten, is hij te laat vertrokken."

"Voetbal is simpel, maar simpel voetballen is het moeilijkste wat er is."

"Er zijn veel mensen die kunnen zeggen dat een voetbalploeg slecht speelt, er zijn weinig mensen die kunnen zeggen waarom ze slecht speelt en er zijn slechts een paar mensen die kunnen zeggen wat er moet gebeuren om ze beter te laten spelen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-09 10:16
Als ik je problemen lees ligt voor mij de bron van het probleem telkens weer bij "onbewuste incompetentie" (sorry toch individueel) acteurs in het spel maken foute beslissingen door overschatten van hun eigen kunnen, ongeacht of er van tevoren een beter plan was afgesproken of niet.
Komt deels ook voort uit tekortschietende communicatie, want blijkbaar is de besluitnemer niet doordrongen van de noodzaak om zich aan het voor afgesproken plan te houden.

Het effect dat jij dit steeds om je heen ziet heet: "de beste stuurlui staan aan wal" :+ Of zoals Scar het zei in de lion king: "I'm surrounded by idiots"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 15:09
De situatie die je beschrijft wordt vaak aangeduid als een coördinatiefout in de sociale wetenschappen en economie. Dit treedt op wanneer individuen of groepen, die elk met goede bedoelingen handelen en succes nastreven, er niet in slagen om het beste collectieve resultaat te bereiken door een gebrek aan juiste coördinatie of afstemming met overeengekomen strategieën.

In je voetbalanalogie geloofde elke aanvaller dat hij de juiste beslissing nam om een kans te benutten. Echter, door niet vast te houden aan het gecoördineerde plan van het team, leidden hun individuele acties tot een suboptimaal resultaat—het gemiste doelpunt en de teleurstelling van het publiek.

Een coördinatiefout benadrukt hoe zelfs goedbedoelde acties kunnen leiden tot negatieve uitkomsten wanneer er een gebrek is aan communicatie, naleving van strategie of wederzijds begrip onder teamleden. Het is een veelvoorkomend fenomeen in verschillende contexten, zoals organisaties, markten en sociale groepen, waar het collectieve succes afhankelijk is van de gesynchroniseerde inspanningen van alle deelnemers.

Om dit concept verder te verkennen, kun je lezen over:
  • Coördinatiespellen in de speltheorie, die bestuderen hoe individuen betere uitkomsten kunnen bereiken door samenwerking.
  • Collectieve actieproblemen, waarbij het nastreven van persoonlijk belang door individuen het algehele succes van de groep kan belemmeren.
  • Suboptimalisatie, waar het optimaliseren van individuele delen leidt tot een minder optimaal geheel.
Het begrijpen van coördinatiefouten kan inzicht bieden in het verbeteren van teamwork, organisatorische efficiëntie en collectieve besluitvormingsprocessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De term die je zoekt is coördinatiefalen, coördinatieprobleem, of goedbedoelde mislukking.
Pagina: 1