Optimale aansluiting vloerverwarming bij Nibe warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 07:29
We zijn bezig met een nieuwbouwwoning in eigen beheer. De cv-installatie gaan we ook zelf aanleggen, echter twijfel ik over een aantal zaken.

De woning heeft 2 verdiepingen: beneden veel open ruimtes, boven slaapkamers en een badkamer, en daarnaast een inpandige garage.
Begane grond → 84m²
Eerste verdieping → 75m²
Garage → 32m²

Het gekozen systeem voor dit moment is de Nibe S2125-12, met een RVS-boilervat van 300 liter en een buffervat van 100 liter, en de overige toebehoren.

Nu sta ik voor de keuze tussen 2 of 3 vloerverwarmingsverdelers: één voor beneden, boven en de garage apart, of beneden + garage en boven.

De garage zal voor nu als opslag dienen en als garage. De garage is opgenomen in de warme schil van het huis, omdat deze in de toekomst eventueel een praktijk kan worden. Dan kan ik de flow naar de garage via de verdeler regelen, maar daarmee maken we eigenlijk de keuze om de garage altijd mee te verwarmen. Dit lijkt me dan ook het meest voor de hand liggend, aangezien de garage binnen de schil van de woning zit.

Het enige nadeel lijkt me dat als je de garage niet wilt verwarmen, je weer moet gaan rommelen met de flows, en daar ben ik niet echt een voorstander van.

Daarnaast twijfel ik nog over hoe ik het beste de vloerverwarmingverdeelers kan voeden. Bij ons in de buurt worden veel huizen gebouwd door grote catalogusbouwers. Ik ben een paar keer naar binnen geglipt om te kijken, en ik zie dat zij gewoon alles in serie zetten. Dit lijkt mij niet echt optimaal. Een pomp duwt hierbij de flow door alle verdelers en door alle vloerverwarmingsslangen. Het lijkt mij dat tegen de tijd dat je bij de laatste verdeler bent, de aanvoertemperatuur al flink gedaald is.

Ikzelf zit meer te denken aan het voeden van de vloerverwarmingsverdelers vanuit een open verdeler, of door een splitsing te maken vanuit het buffervat. Zo kunnen we beneden en boven veel makkelijker de flow over de verdelers aan- en uitzetten.

Over het buffervat twijfel ik ook nog erg. Momenteel hebben we in onze huidige woning een hybride systeem. Eerst hadden we daar ook een buffervat tussen, maar dat heb ik eruit gegooid. Ik merk totaal geen verschil qua comfort en pendelen van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Weet je zeker dat de boel in serie (eenpijps) staat? Dat is behoorlijk ongebruikelijk. Meestal staat het parallel. Met soms veel leidingafstand ertussen, maar dat geeft niet. Vergeleken met een dunne, 100 meter lange, vloerverwarmingsslang is transportverlies minimaal en bovendien binnen de schil.

De ingebouwde circulatiepomp van mijn warmtepomp loopt op 50% om 130 m² van vloerverwarming te voorzien.
3 verdelers lijken me praktischer voor het slangtracé.

Naregeling, buffervat, tja... ik zou het zoveel mogelijk zonder ontwerpen (ik denk dat met minder dan 50% naregeling het geen probleem is), maar als dat niet lukt, dan moet het maar :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.