Hardnekkige USB problemen op mijn computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02 22:44
Beste Tweakers,

Ik ben zelf niet zo'n Tweaker, maar kan nog wel gewoon een computer in elkaar zetten. Ik heb momenteel echter al een lange tijd last van hardnekkige USB problemen. Ik heb Windows al eens opnieuw geïnstalleerd, evenals gekeken of wellicht iets verkeerd is aangesloten. Ik kan echter niets vinden.

Het probleem is dat zodra ik meerdere USB aansluitingen gebruik, de toetsenbord niet of slecht reageert op toetsaanslagen en/of de muis slechter reageert. Ik heb een simpel USB toetsenbord van Logitech met eigen USB receiver, alsook een Logitech G903 Hero draadloze muis met eigen USB receiver. Beide zijn niet te koppelen tot 1 receiver. Andere USB poorten lijkt ook niet permanent te helpen. Soms helpt het even. Hierdoor heb ik zelfs een PCI-e kaart met extra interne alsook externe USB 3.0 aansluitingen aangeschaft en geïnstalleerd, in de hoop dat ik hiermee een mogelijk moederbord probleem kon omzeilen. Dit is echter niet de oplossing gebleken. Een optie dat ik van een IT'er heb gekregen, is om in de bios de interne USB uit te schakelen, dat alleen de pci-e kaart met USB nog zal werken. Of deze optie in de bios aanwezig is, weet ik echter niet. Ik zou niet weten waar dan. Zodra ik een USB headset gebruik, kan ik al problemen krijgen met met name het toetsenbord. Gebruik van een USB stick in de computer zorgt er vaak voor dat het toetsenbord helemaal niet meer reageert. Ik heb ook al eens een toetsenbord en muis combo van het werk geprobeerd, maar dat werkte nog slechter zelfs. Ik speel Helldivers 2 met vrienden online, maar moet vaak gefrustreerd stoppen, omdat het gewoon niet speelbaar is met de USB problemen.

Verder heb ik al een paar keer gehad dat ik bij het opstarten, na het klikken of op een toets drukken van de toetsenbord, dat er dan normaal een scherm komt om je pincode in te voeren, maar die kwam dan niet meer. En was ook met geen mogelijkheid terug te krijgen. Enkel in veilige modus kon ik dan nog in Windows komen en de enige oplossing die ik hiervoor kon vinden, was het opnieuw installeren van Windows.

Zouden al deze problemen kunnen betekenen dat mijn moederbord niet goed meer functioneert? Of hebben jullie andere ideeën? Indien het moederbord niet goed meer is, wat adviseren jullie dan? Het liefste koop ik enkel een nieuw moederbord, om niet teveel uit te hoeven geven. Zo dacht ik bijvoorbeeld aan de ASRock B760M Pro RS/D4. Indien het echter verstandiger is om nog wat meer onderdelen te vervangen, dan sta ik hiervoor open.

Mijn systeem:
Moederbord: Gigabyte B660M DS3H DDR4
Processor: Intel Core i5-12400F
Geheugen: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
Voeding: Corsair AX860
GPU: Nvidia Geforce GTX Titan X
Opslag: WD Blue SN550 1TB
Opslag 2: Samsung 850 EVO 250GB
Opslag 3: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB
Behuizing: Corsair Obsidian 650D
CPU koeler: Noctua NH-U14S
Monitor: AOC Q3279VWF

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 12:56
Heb je wel de juiste drivers geinstalleerd? Staan er misschien errors in het EventLog van Windows? Heb je alleen draadloze muis/tobo geprobeerd? Anders misschien een bedraad toetsenbord proberen?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
Ik heb alle drivers geïnstalleerd dat Gigabyte heeft voor mij. Waar vind ik de eventlog? In de windows map? Een bedrade toetsenbord heb ik nog niet geprobeerd nee. Die heb ik namelijk niet liggen en het liefste gebruik ik ook draadloos, maar goed. Een draadloze muis vind ik belangrijker dan een draadloze toetsenbord.

Dat zou wel een oplossing om het probleem heen kunnen zijn, maar lost het echte probleem natuurlijk niet op.

[ Voor 14% gewijzigd door Cooperator op 27-09-2024 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:37
De simpelste oplossing voor jou is zoals anderen ook al adviseren, 'gewoon' bedraad toetsenbord en muis gebruiken. Nooit geen gedoe met lege batterijen, altijd een goede, snelle verbinding, geen gedoe met USB drivers voor andere apparaten die elkaar gaan overrulen en lagere kosten (bedraad is meestal goedkoper dan draadloos). En ja, dan lopen er twee draadjes extra van uit je PC naar je tikplank en muis, so what.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Eventlog vind je door rechts te klikken op de startknop en de Event Viewer/Logboeken optie te kiezen. En dan naar Windows Logs > System/Systeem te gaan.
Een bedraad toetsenbord kan je uitproberen om vast te stellen of het probleem echt in de usb zit, of dat het een interferentie probleem is met de draadloze verbinding tussen het muis/tobo en de computer. Simpelste bedrade toetsenbord kost ook maar 5 euro: uitvoering: Gembird KB-U-103 (Qwerty US)

[ Voor 19% gewijzigd door urk_forever op 27-09-2024 16:10 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Uit de handleiding van je muis:
– Keep the mouse and receiver 2 m+ away from wireless
routers or other 2.4GHz wireless devices to minimize
environmental noise.
Ik geloof nooit dat jouw toetsenbord receiver (zelfde merk, waarchijnlijk zelfde frequentie) meer dan twee meter van de receiver van je muis af zit (of je hebt echt een gigantische kast om je PC ;) )

Ik kan zo snel geen optie vinden om een ander kanaal te kiezen in de handleiding van je muis, maar misschien kan dat met je toetsenbord wel?

Als die twee op hetzelfde kanaal zitten te lullen geeft dat uiteraard problemen. Maar dan is er geen USB-probleem, maar een draadloze-ontvanger-probleem :)

Ik was enigszins verbaasd dat je muis geen Bluetooth aan boord heeft, dat zou anders ook een optie geweest zijn.

Maar goed, een bedraad toetsenbord, of een muis / toetsenbord dat Bluetooth ondersteund zou dat probleem verhelpen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
Heb dit ook wel eens gehad: Oplossing was dan om zo een USB verlengkabel te gebruiken om de ontvanger dichterbij muis en toetsenbord te krijgen ivm storingen.

https://www.allekabels.nl...es/usb_verlengkabels.html

Hoeft niet eens perse in het zicht, maar daarmee kun je dan wel testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Volgens de specs van de muis kan die ook bedraad gebruikt worden. Dat zou je ook nog eens kunnen proberen om het probleem uit te sluiten.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
Zoals al gemeld, heb ik ook een zakelijke toetsenbord en muis combo geprobeerd. Die werken dus wel op 1 en dezelfde receiver. Dat gaf ook problemen.

Tevens is er nog dat rare login probleem dat ik nu 2x heb gehad in vele maanden. Of dat ook moederbord gerelateerd kan zijn, geen idee?

Ik moet erbij vermelden dat ik een lange tijd terug alle hardware vanuit een behuizing heb verwisseld met een andere behuizing, op geloof ik de voeding na. De problemen zijn daarna ontstaan. Een foute aansluiting lijkt me onwaarschijnlijk, maar wellicht is het moederbord beschadigd geraakt bij de verhuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:15
Misschien is het een soortgelijk probleem?

Draadloze muis werkt niet meer na inpluggen netwerkadapter
The_Doman schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:39:
Extender USB kabeltje gebruiken voor de Wifi/Muis adapter? :)
Zo heb ik een soortelijk probleem met een Nano Wifi receiver wel eens opgelost bij een kennis.
WorldCAD Access: When the cursor gets erratic, it's the mouse's nano-receiver at fault

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
Het klinkt als een soortgelijk probleem, echter heb ik dit probleem voorheen nooit gehad volgens mij. Dus wat is er veranderd na het overzetten van alle hardware van de ene naar de andere behuizing?

Usb aan de voorkant van de pc en aan de achterkant maakt ook weinig uit.

Maar sluiten jullie een niet meer goed functionerende moederbord uit als oorzaak?

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41
Het klinkt als storing op de wireless verbinding van je toetsenbord en muis.
Ik gebruik een NUC met wireless toetsenbord en zodra ik een usb stick naast de receiver inplug, krijg ik dezelfde storingen die jij beschrijft.
Oplossing kan zijn om bedraad aan te sluiten of de receivers op een usb verlengkabel aan te sluiten en wat verder weg van je kast te leggen.
Overigens kun je recente wireless logitech dingen vaak ook aansluiten op de (vaak standaard aanwezige) interne bluetooth.

Vette shit!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:53
Misschien een raar idee, maar ik vroeg mij dit meteen af toen ik jouw probleem las: Heb je bij het monteren van het moederbord wel de afstandbusjes gebruikt?

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Cooperator
Hoi Allard, die heb ik inderdaad wel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
Tweakers,

Ik had nog ergens een zeer lange usb verlengkabel liggen. Deze heb ik geprobeerd in combinatie met Helldivers 2 en inderdaad, geen problemen meer met het niet registreren van mijn inputs. Dus dat is een oplossing, hoewel het geen fraaie is met zo'n kabel. Voorheen heb ik het probleem niet gehad met deze hardware. Kan de shielding van het moederbord beschadigd zijn ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:01
Ik denk eerder het signaal van muis naar dongel.

Door de dongel dichterbij te plaatsen zorg je voor minder signaal verlies.

Alternatief is geen draadloze muis / dongel in scherm (als je scherm met usb hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooperator
Werken met zo'n lange usb verlengkabel is ook niet fijn. Denk dat ik dan toch maar voor een toetsenbord met draad moet gaan. Zijn er ook toetsenborden met draad, maar waarvan het draad niet vastzit aan het toetsenbord? Ofwel ik kan het draad netjes wegwerken in de kabelgoot en als ik het toetsenbord wil opruimen, dat ik gewoon de kabel uit het toetsenbord trek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:37
Cooperator schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 01:27:
Werken met zo'n lange usb verlengkabel is ook niet fijn. Denk dat ik dan toch maar voor een toetsenbord met draad moet gaan. Zijn er ook toetsenborden met draad, maar waarvan het draad niet vastzit aan het toetsenbord? Ofwel ik kan het draad netjes wegwerken in de kabelgoot en als ik het toetsenbord wil opruimen, dat ik gewoon de kabel uit het toetsenbord trek?
Nee, die zijn er (voorzover ik weet) niet. Of het moeten toetsenborden voor een speciale (militaire) toepassing zijn.
Reden: toetsenborden vallen nog wel 'ns van het bureau, ze blijven dan meestal aan de kabel 'hangen'.
Wanneer de fabrikant een USB stekkerverbinding in het toetsenbord zou maken dan is het risico aardig groot dat de connector heel snel beschadigd..
Wat je eventueel nog wel kunt doen (ik zie dat in fabrieksomgevingen nog wel 'ns) is dat je de monitor wat hoger zet, zodat met een soort ladegeleidingsysteem het toetsenbord onder de monitor kunt schuiven.
Dit idee bedoel ik, deze gebruiken ze in patchkasten, maar iets simpelers kun je zelf met een paar plankjes en ladegeleiders ook zelf maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:31
Bereik van draadloze keyboard/muis is vaak niet heel groot. Normaalgesproken hoeft dat ook niet

Ik heb ook zoiets. Heb een game pc op mijn tv aangesloten en gebruik toetsenbord en muis op schoot op de bank. Daar zitten enkele meters tussen. Voor de zekerheid heb ik de dongle aan een usb verlengkabel aangesloten. Meestal geeft het geen probleem, maar soms moet ik die dongle wat meer naar me toe trekken. Dat lijkt een beetje onvoorspelbaar. Ik heb er verder niet zo'n moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:15
Werken met zo'n lange usb verlengkabel is ook niet fijn.
Je hebt natuurlijk ook nog korte USB verlengkabeltjes.
Als je een USB hub hebt zou je daar ook eens mee kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Ja, die bestaan wel.

Hail to the king baby!

Pagina: 1