Draadloze muis werkt niet meer na inpluggen netwerkadapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user458214
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-06-2024
Hoi allemaal,

Ik ben in het bezit van een Lenovo IdeaPad L340-17IRH Gaming laptop. Ik kreeg steeds meer problemen met wifi. Verbinding viel vaak weg en was extreem traag. Na wat research te hebben gedaan kwam ik er achter dat er veel problemen waren met de netwerkkaart.

Daarom heb ik de TP-Link Archer TX20U Plus USB netwerkadapter aangeschaft. Het resultaat is verbluffend! De wifi verbinding is extreem goed. Alleen nu werkt mijn draadloze muis niet meer. Ik heb een Logitech M705 muis. Die doet vrijwel niks meer. Af en toe een mini beweging, maar er is absoluut niet mee te werken. Ik heb dit probleem ook als ik een externe USB schijf aansluit op de laptop. Ook dan werkt de muis niet meer.

De laptop bevat 2 USB poorten naast elkaar die dus nu beide bezet zijn. Ik las dat wellicht de draadloze connectie verstoring kan geven. Dat lijkt me niet het probleem omdat de USB schijf niks uitstraalt.

Heeft iemand een verklaring dat de muis niet meer werkt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:12
Het lijkt erop dat er onvoldoende shielding is gebruikt bij de usb-poorten in je laptop, de signalen van usb3 kunnen helaas zorgen voor interferentie op de 2.4GHz ISM-band, welke gebruikt wordt door je draadloze muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Oplossing zou muis met usb dongle kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user458214
99ruud99 schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:48:
De Logitech M705 muis die ik nu gebruik is een muis met USB dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Heb je de 2 usbs vlak bij elkaar zitten? Want je zult op een of andere manier de signalen moeten scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user458214
99ruud99 schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:55:
Heb je de 2 usbs vlak bij elkaar zitten? Want je zult op een of andere manier de signalen moeten scheiden.
Ja ze zitten direct naast elkaar. Zie afbeelding. Maar hoe moet je de signalen scheiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APfF6XE8DbGMpwYzf17C6GYWgOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DI1bfFBzVwK6ghVafFFS6G1w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door user458214 op 17-12-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Heb je nog andere poorten aan andere kant van laptop misschien? Of toch een bluetooth muis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user458214
99ruud99 schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:02:
Heb je nog andere poorten aan andere kant van laptop misschien? Of toch een bluetooth muis?
Nee geen andere usb poorten. Tja dan wordt het toch een bedrage muis of bluetooth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

USB hubje uitproberen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:33
Extender USB kabeltje gebruiken voor de Wifi/Muis adapter? :)
Zo heb ik een soortelijk probleem met een Nano Wifi receiver wel eens opgelost bij een kennis.
WorldCAD Access: When the cursor gets erratic, it's the mouse's nano-receiver at fault

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

hcQd schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:35:
Het lijkt erop dat er onvoldoende shielding is gebruikt bij de usb-poorten in je laptop, de signalen van usb3 kunnen helaas zorgen voor interferentie op de 2.4GHz ISM-band, welke gebruikt wordt door je draadloze muis.
Niet eens ìn de poorten maar de USB3 kabel kan ook storen op de 2,4Ghz band.
Intel zelf heeft hier een whitepaper van waarin ze dit uitleggen.

Waarschijnlijk helpt het al door de Unifying transceiver aan een verleng kabeltje te leggen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

99ruud99 schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:48:
Lezen is ook een vak.

De “oplossing” voor TS is een muis op Bluetooth.

Of beter spul kopen waar er tenminste shielding gebruikt wordt. Maar dat is nu te laat

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 18-12-2023 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user458214
FreakNL schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:36:
[...]

Lezen is ook een vak.

Of beter spul kopen waar er tenminste shielding gebruikt wordt. Maar dat is nu te laat
Ik heb een Lenovo laptop wat al een A merk is. Hoe kom ik er achter of er shielding is gebruikt? Zijn er merken die dit standaard hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Wat nou als je de USB Ethernet adapter aan de usb-c hangt? (via een adapter)

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

FreakNL schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:36:
[...]

Lezen is ook een vak.

Het is een fout die ingebakken zit in USB3 dat de kabels storing kunnen geven in het 2,4Ghz spectrum dus hoe lost beter spul kopen dit op ?

Bluetooth gebruikt ook 2,4Ghz dus dat word tricky, dus pak gewoon een USB2 verlengkabel en leg de Unifying tranciever ergens anders

Voor de onderbouwing (oa pagina 18):
https://www.usb.org/sites/default/files/327216.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 18-12-2023 09:39 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user458214
sapphire schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:37:
[...]

Het is een fout die ingebakken zit in USB3 dat de kabels storing kunnen geven in het 2,4Ghz spectrum dus hoe lost beter spul kopen dit op ?

Bluetooth gebruikt ook 2,4Ghz dus dat word tricky, dus pak gewoon een USB2 verlengkabel en leg de Unifying tranciever ergens anders

Voor de onderbouwing (oa pagina 18):
https://www.usb.org/sites/default/files/327216.pdf
Maar begrijp ik het goed dat alle muizen met een USB dongle dit probleem geven? Als ik een nieuwe Logitech muis koop die recent op de markt is gebracht, dan heeft die ook dit probleem? Ik wil best een nieuwe muis kopen namelijk.

En anders zijn er 2 oplossingen die genoemd zijn:

1) USB C naar USB A adapater. Ik gebruik de USB C poort vrijwel nooit. Dus dat is denk ik de mooiste oplossing. Kan iemand bevestigen of dat dit gaat werken? Of kan dit dezelfde problemen geven? Dan koop ik deze: https://www.logitech.com/...c-adaptor.956-000005.html

2) Als dat niet werkt dan toch een verlengkabeltje kopen. Hoe lang zou deze moeten zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door user458214 op 18-12-2023 11:08 ]

Pagina: 1