Beste medetweakers,
Momenteel hangt in mijn huis (in de 'bergzolder'; zoldertje boven de garage die verbouwd is tot kantoor) de Remeha Quinta 35c van 2005.
In oktober wordt in de bergzolder een dakkapel gebouwd. Om die reden wil ik de CV ketel laten verplaatsen. Echter er ontstond bij mij het idee om misschien niet te verplaatsen maar gewoon een nieuwe te laten plaatsen op een ander plek.
Echter ik heb werkelijk geen verstand van CV ketels. Kunnen jullie mij op weg helpen met het vinden van een goede vervangende CV ketel? Ik sta ook open voor hybride CV ketels.
Waarom ik dit wil? Gasverbruik bepaalt voor ca. 68% de energierekening; hier valt, lijkt mij, winst te behalen. Er is mij gezegd: er is een verschil tussen de economische en technische levensduur; de Quinta is weliswaar in goede staat (de installateur is content over de staat).
Info woning en 'energie-gedrag':
Momenteel hangt in mijn huis (in de 'bergzolder'; zoldertje boven de garage die verbouwd is tot kantoor) de Remeha Quinta 35c van 2005.
In oktober wordt in de bergzolder een dakkapel gebouwd. Om die reden wil ik de CV ketel laten verplaatsen. Echter er ontstond bij mij het idee om misschien niet te verplaatsen maar gewoon een nieuwe te laten plaatsen op een ander plek.
Echter ik heb werkelijk geen verstand van CV ketels. Kunnen jullie mij op weg helpen met het vinden van een goede vervangende CV ketel? Ik sta ook open voor hybride CV ketels.
Waarom ik dit wil? Gasverbruik bepaalt voor ca. 68% de energierekening; hier valt, lijkt mij, winst te behalen. Er is mij gezegd: er is een verschil tussen de economische en technische levensduur; de Quinta is weliswaar in goede staat (de installateur is content over de staat).
Info woning en 'energie-gedrag':
- Twee onder een kapper; 200 m2 (wordt iets meer wegens bouw dakkapel);
- Bouwjaar 1993;
- Goed geïsoleerd, energielabel A+ (overal kunststof kozijnen, 3-glas, vloerisolatie, muren en dak standaard geïsoleerd);
- Alleen de woonkamer/keuken (begane grond) is vloerverwarming;
- Entree en kantoor (begane grond), 1e en 2e verdieping radiatoren. Bergzolder (later met dakkapel) is onverwarmd;
- De woonkamer wordt in de zeer koude wintermaanden ook verwarmd door een houtkachel;
- In de zomermaanden hebben wij de verwarming niet aan staan;
- Huidig gasverbruik ca. 1100 kuub/y, stroomverbruik is ca. 4100kW;
- 30x 170Wp zonnepanelen, jaaropbrenst ca. 2300 kW, in de wintermaanden nagenoeg nihil wegens ligging huis;
- Gemiddeld wordt er per week ca 10x gedoucht (gezin met 3 kids, alle 3 nog pre-puber);
- De CV voorziet alleen de warmwater van de badkamer, in de keuken doet de Quooker (100% elektrisch) alleen het werk;
- Een aantal (moderne; >2020) continu-apparaten: Quooker, vriezer, koelkast, ventilatiemachine, waterontharder, Ubiquiti netwerkapparatuur.
- Hybride plug-in auto;
- Gewone gasfornuis.
- Is een aanvulling van de hybride-wp een goed idee? Bijvoorbeeld de Intergas Xtend icm met een nieuwe CV ketel;
- Of is alleen vervangen van de Quinta door een nieuwe CV meteen al een goede zet?
- Wat is wijsheid om de 'onverwarmde' bergzolder te laten verwarmen: airco of radiatoren? De 'nieuwe' kamer zal alleen op verzoek worden verwarmd, vergelijkbaar met de andere ruimtes boven;