Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_moi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-03 20:16
Beste medetweakers,

Momenteel hangt in mijn huis (in de 'bergzolder'; zoldertje boven de garage die verbouwd is tot kantoor) de Remeha Quinta 35c van 2005.

In oktober wordt in de bergzolder een dakkapel gebouwd. Om die reden wil ik de CV ketel laten verplaatsen. Echter er ontstond bij mij het idee om misschien niet te verplaatsen maar gewoon een nieuwe te laten plaatsen op een ander plek.

Echter ik heb werkelijk geen verstand van CV ketels. Kunnen jullie mij op weg helpen met het vinden van een goede vervangende CV ketel? Ik sta ook open voor hybride CV ketels.

Waarom ik dit wil? Gasverbruik bepaalt voor ca. 68% de energierekening; hier valt, lijkt mij, winst te behalen. Er is mij gezegd: er is een verschil tussen de economische en technische levensduur; de Quinta is weliswaar in goede staat (de installateur is content over de staat).

Info woning en 'energie-gedrag':
  • Twee onder een kapper; 200 m2 (wordt iets meer wegens bouw dakkapel);
  • Bouwjaar 1993;
  • Goed geïsoleerd, energielabel A+ (overal kunststof kozijnen, 3-glas, vloerisolatie, muren en dak standaard geïsoleerd);
  • Alleen de woonkamer/keuken (begane grond) is vloerverwarming;
  • Entree en kantoor (begane grond), 1e en 2e verdieping radiatoren. Bergzolder (later met dakkapel) is onverwarmd;
  • De woonkamer wordt in de zeer koude wintermaanden ook verwarmd door een houtkachel;
  • In de zomermaanden hebben wij de verwarming niet aan staan;
  • Huidig gasverbruik ca. 1100 kuub/y, stroomverbruik is ca. 4100kW;
  • 30x 170Wp zonnepanelen, jaaropbrenst ca. 2300 kW, in de wintermaanden nagenoeg nihil wegens ligging huis;
  • Gemiddeld wordt er per week ca 10x gedoucht (gezin met 3 kids, alle 3 nog pre-puber);
  • De CV voorziet alleen de warmwater van de badkamer, in de keuken doet de Quooker (100% elektrisch) alleen het werk;
Energie(groot)verbruikers in huis:
  • Een aantal (moderne; >2020) continu-apparaten: Quooker, vriezer, koelkast, ventilatiemachine, waterontharder, Ubiquiti netwerkapparatuur.
  • Hybride plug-in auto;
  • Gewone gasfornuis.
Een aantal vragen:
  • Is een aanvulling van de hybride-wp een goed idee? Bijvoorbeeld de Intergas Xtend icm met een nieuwe CV ketel;
  • Of is alleen vervangen van de Quinta door een nieuwe CV meteen al een goede zet?
  • Wat is wijsheid om de 'onverwarmde' bergzolder te laten verwarmen: airco of radiatoren? De 'nieuwe' kamer zal alleen op verzoek worden verwarmd, vergelijkbaar met de andere ruimtes boven;
Al met al ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik door middel van een investering de energierekening kan verlagen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Vooropgesteld dat ik van gasketels geen verstand heb, en de keus voor verplaatsen of nieuwe hangen van veel factoren afhankelijk is:

Gasloos is voor jouw woning in principe goed te doen en goedkoper in gebruik, dus lijkt me een nuttige stip op de horizon.
Hybride is dan alleen zinvol als tussenstap naar gasloos: met een 6 kW (bij -10) warmtepomp kan je voor verwarming zonder de ketel. Dat is niet meer arbeid dan een 4 kW "hybride" unit die niet zonder ketel kan.
Elke warmtepomp die geschikt is voor FE kan ook hybride met elke ketel opgesteld worden. Andersom niet.

De twee vervolgstappen naar gasloos kan je dan op een natuurlijk moment doen: vervangen gasplaat voor inductie, vervangen douchewater door ketel door boilervat.

Wat een doelmatige manier van verwarmen is voor de voormalige bergzolder is, is ook afhankelijk van diverse factoren.
Bijvoorbeeld het leidingtracé, gewenste opwarmsnelheid en plek in het huis (wat is de temperatuur als er niet gestookt wordt?). Met een dakkapel op het zuiden zal een airco voordelen bieden die met een radiator niet mogelijk zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_moi
Dank voor de reactie! Gasvrij is op zich een mooie stip op de horizon. Echter ik wil graag alle afwegingen maken. Dan kom ik terug op de kernvraag: wat zou het opleveren als ik de Quinta ga vervangen door een modern 2024 ketel die ook hybride ready is? Bijvoorbeeld de Intergas Xtreme 36 cw5.

Of hoe kan ik dit het beste berekenen wat de theoretische rendements verbetering is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-05 08:49
Ik ben sowieso voorstander van Hybride. Eigenlijk kun je alleen de juiste hybride opstelling bepalen door een warmteverliesberekening, pas dan weet je of je genoeg hebt aan 5kw.

Je ketel is al 19 jaar oud, dit kan nog goed gaan een jaar of 2 of met verplaatsing etc stopt hij er na een tijdje mee. Tevens is een nieuwe ketel met eventueel een nieuwe installatie(Hybride) in mijn ogen altijd beter en zuiniger.

Zelf heb ik een airco opgehangen op mijn 2e verdieping met plat dak, De voornaamste reden is dat de buitentemperatuur in de zomer hier dan ook binnen is. Hier zit een slaapkamer met een kantoor dus dat is wel lekker. Misschien is dat idd praktischer ivm de warmte die vast bij jou ook hoog is in de zomer.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:28
me_moi schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:29:
Dank voor de reactie! Gasvrij is op zich een mooie stop op de horizon. Echter ik wil graag alle afwegingen maken. Dan kom ik terug op de kernvraag: wat zou het opleveren als ik de Quinta ga vervangen door een modern 2024 ketel die ook hybride ready is? Bijvoorbeeld de Intergas Xtreme 36 cw5.

Of hoe kan ik dit het beste berekenen wat de theoretische rendements verbetering is?
Die verbetering is niet heel groot. Sinds de HR ketels is de verbetering niet erg groot meer in theorie en in de praktijk nog minder omdat in NL heel veel ketels slecht zijn afgesteld en daardoor, hoewel ze het wel kunnen, vaak niet eens HR stoken. Naast HR voor verwarmen kunnen de moderne ketels nog winst te halen door een hoger rendement bij het maken van douchewater, daar zou ik de meeste winst verwachten. Daarnaast door te kijken naar het minimumvermogen: hoe langer de ketel door kan blijven branden op het laagste vermogen, hoe minder starts/stops (pendelen), hoe zuiniger (en comfortabeler).

Ik zou denk ik zelf bekijken hoe lang deze nog mee kan en intussen de plannen maken om op full-electric over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik denk dat als je full-electric wil gaan dat je zonnepanelen wel een upgrade kunnen gebruiken als het salderen straks wegvalt.

Ja gas is duur, maar ook elektrisch verwarmen (via bv WP) zonder saldering wordt niet goedkoop, het zal waarschijnlijk om het even zijn tenzij je heel veel solar hebt liggen zodat je ook in het najaar/winter nog iets van opbrengst hebt.

Accu's gaan natuurlijk ook helpen maar zijn voorlopig nog erg duur.

Bij een ketel is afstellen heel belangrijk, gelukkig is waterzijdig inregelen tegenwoordig verplicht. Neem overigens geen ketel met boilervat die heel de dag warm gehouden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
Navi schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:37:
Ik denk dat als je full-electric wil gaan dat je zonnepanelen wel een upgrade kunnen gebruiken als het salderen straks wegvalt.

Ja gas is duur, maar ook elektrisch verwarmen (via bv WP) zonder saldering wordt niet goedkoop, het zal waarschijnlijk om het even zijn tenzij je heel veel solar hebt liggen zodat je ook in het najaar/winter nog iets van opbrengst hebt.

Accu's gaan natuurlijk ook helpen maar zijn voorlopig nog erg duur.

Bij een ketel is afstellen heel belangrijk, gelukkig is waterzijdig inregelen tegenwoordig verplicht. Neem overigens geen ketel met boilervat die heel de dag warm gehouden wordt.
In de praktijk vervang je bij het overstappen van gas naar full-electric iedere m3 gas door zo'n 2 tot 2.5 kWh aan elektra. Dus zolang de factor verschil in prijs beter is dan die 2 tot 2.5 maal, is ook zonder zonnepanelen verwarmen met een warmtepomp flink goedkoper (natuurlijk is er wel een investering aan vooraf gegaan). (Voorbeeld: 1m3 gas = 1.30, 1 kWh elektra = 0.34, dan factor 3.8, dus dat gaat lekker (alles afhankelijk natuurlijk van het contract dat je hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Navi schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:37:
het zal waarschijnlijk om het even zijn
Full electric zit je grofweg voor de helft van het geld precies even warm, dus het is niet om het even :)

NB: Dit is niet afhankelijk van isolatie, maar wel van het afgiftesysteem en fatsoenlijke inregeling.

@me_moi ik wil je dus vooral waarschuwen voor hybride-only warmtepompen, los van wat je met de gasketel gaat doen. Die spullen moet je immers allemaal voortijdig afdanken wanneer je uiteindelijk gasloos gaat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Coolmint Misschien nog een punt van mogelijke aandacht?
De verhouding tussen warmte voor verwarming en warmte voor warm water.
Dit is bijvoorbeeld van invloed op de schatting m³ gas -> kWh voor de wp.
Hint: De TS @me_moi met 5 personen waarvan 3 pre-pubers.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 29-09-2024 14:00 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
dunklefaser schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:59:
@Coolmint Misschien nog een punt van mogelijke aandacht?
De verhouding tussen warmte voor verwarming en warmte voor warm water.
Dit is bijvoorbeeld van invloed op de schatting m³ gas -> kWh voor de wp.
Hint: De TS @me_moi met 5 personen waarvan 3 pre-pubers.
Ja, die factor 2 tot 2.5 houdt daar enigszins rekening mee, maar met heel lang douchen gaat het inderdaad steeds minder efficiënt worden. Aan de andere kant: als je een warmtepomp krijgt, moet je aan een boiler. Een boiler is een keer leeg/koud en dan houdt het lang douchen vanzelf op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_moi
Dank voor de reacties!

Resumerend:
  • Een HR gasketel vervangen door een andere HR gasketel zal niet veel hout snijden tenzij de huidige ketel niet optimaal is afgesteld; --> ik kan echter niet goed beoordelen of dat zo is, wel heb ik de aanvoertemperatuur verlaagd, de eco-modus ingeschakeld, het warmhouden van de buffer tapwater uitgezet. In de zomermaanden, maart t/m september, als de warmtevraag op nul is gezet, was het gasverbruik respectievelijk 11, 17, 13, 12, 19 kuub. Dit is dan puur alleen voor het douchen en het koken. In de wintermaanden, oktober t/m april was het gasverbruik respectievelijk 22, 107, 163, 207, 145, 151 en 91 kuub;
  • 1 kuub gas komt neer op ca 2 a 2.5 kWh; --> dat is met de huidige gasprijzen sowieso goedkoper (goedkoopste langjarig gas is 1,25 eur/m3 en voor stroom hoort daarbij een prijs van ongeveer 0,26/kWh). Zelf verwacht ik dat de overheid niet zo heel snel de belasting op gas zal gaan verlagen waardoor de gasprijs voorlopig wel boven de 1,10 euro blijft hangen. Conclusie is dus als de verhouding inderdaad klopt, dat het elektrisch verwarmen zeker 40%goedkoper is. De jaarrekening zou dan een verlaging van 68% x 40% = 27% krijgen (dit komt dan neer op ca. 500 euro in mijn geval);
  • Genoeg solar hebben na wegvallen salderingsregeling; --> de ligging van het huis is niet zo gunstig. Daklijn ligt op WNW - OZO. Een upgrade zal voor de wintermaanden wellicht zinloos zijn. Homewizard geeft aan de opbrengst in de maanden oktober t/m april respectievelijk 69, 19, 4.6, 20, 21, 114 en 229 kWh aan. Voor de volledigheid de zomermaanden maart tot en met september respectievelijk 463, 350, 403, 364, 207 kWh;

VRAAG: klopt mijn stelling dat het niet zo veel zin heefft gezien de geringe opbrengst in de wintermaanden?
    .
  • Waterzijdig inregelen; --> heeft niet zo veel zin want het leeuwendeel van het stoken gaat eigenlijk alleen naar de vloerverwarming, de radiatoren staan nagenoeg eigenlijk altijd uit. Als je uit gaat van gemiddeld 20 kuub gas aan douche per maand (even ruim geschat), uitkomend op 240 kuub/y. Dan is het gasverbruik voor de vloerverwarming dus eigenlijk alleen al tussen 800 en 900 kuub per jaar;

VRAAG: Of hebben optimale instellingen van de vloerverwarming ook significante invloed? Indien ja; wie zou ik dan kunnen vragen om daar naar te kijken? Er is één hoofdkraan (met getallen 1 tot en met 9) op de warmteverdeler en dat is alles eigenlijk. Hij staat op stand 5.5.
    .
  • Airco voor de dakkapel; --> lijkt inderdaad een goede optie, want dan kan ik hem afkoelen in de zomermaanden en ook verwarmen als het nodig is in de wintermaanden. Dat is voor deze topic niet zo heel erg relevant, het plaatsen van andere verwarmingsbronnen, behalve vloerverwarming, is immers mogelijk (radiatoren, IR panelen en dus ook airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
me_moi schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:05:
Dank voor de reacties!

Resumerend:
  • Een HR gasketel vervangen door een andere HR gasketel zal niet veel hout snijden tenzij de huidige ketel niet optimaal is afgesteld; --> ik kan echter niet goed beoordelen of dat zo is, wel heb ik de aanvoertemperatuur verlaagd, de eco-modus ingeschakeld, het warmhouden van de buffer tapwater uitgezet. In de zomermaanden, maart t/m september, als de warmtevraag op nul is gezet, was het gasverbruik respectievelijk 11, 17, 13, 12, 19 kuub. Dit is dan puur alleen voor het douchen en het koken. In de wintermaanden, oktober t/m april was het gasverbruik respectievelijk 22, 107, 163, 207, 145, 151 en 91 kuub;
  • 1 kuub gas komt neer op ca 2 a 2.5 kWh; --> dat is met de huidige gasprijzen sowieso goedkoper (goedkoopste langjarig gas is 1,25 eur/m3 en voor stroom hoort daarbij een prijs van ongeveer 0,26/kWh). Zelf verwacht ik dat de overheid niet zo heel snel de belasting op gas zal gaan verlagen waardoor de gasprijs voorlopig wel boven de 1,10 euro blijft hangen. Conclusie is dus als de verhouding inderdaad klopt, dat het elektrisch verwarmen zeker 40%goedkoper is. De jaarrekening zou dan een verlaging van 68% x 40% = 27% krijgen (dit komt dan neer op ca. 500 euro in mijn geval);
  • Genoeg solar hebben na wegvallen salderingsregeling; --> de ligging van het huis is niet zo gunstig. Daklijn ligt op WNW - OZO. Een upgrade zal voor de wintermaanden wellicht zinloos zijn. Homewizard geeft aan de opbrengst in de maanden oktober t/m april respectievelijk 69, 19, 4.6, 20, 21, 114 en 229 kWh aan. Voor de volledigheid de zomermaanden maart tot en met september respectievelijk 463, 350, 403, 364, 207 kWh;

VRAAG: klopt mijn stelling dat het niet zo veel zin heefft gezien de geringe opbrengst in de wintermaanden?
    .
  • Waterzijdig inregelen; --> heeft niet zo veel zin want het leeuwendeel van het stoken gaat eigenlijk alleen naar de vloerverwarming, de radiatoren staan nagenoeg eigenlijk altijd uit. Als je uit gaat van gemiddeld 20 kuub gas aan douche per maand (even ruim geschat), uitkomend op 240 kuub/y. Dan is het gasverbruik voor de vloerverwarming dus eigenlijk alleen al tussen 800 en 900 kuub per jaar;

.
Waterzijdig inregelen is de basis van een goed en efficient werkende installatie. Juist als deze niet is ingeregeld kan dit hoge stookkosten met zich mee brengen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_moi
Krissiejj schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:13:
[...]

Waterzijdig inregelen is de basis van een goed en efficient werkende installatie. Juist als deze niet is ingeregeld kan dit hoge stookkosten met zich mee brengen.
Geldt dit ook als de radiatoren nauwelijks aangezet worden en alleen de vloerverwarming op de begane grond aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
me_moi schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:03:
[...]

Geldt dit ook als de radiatoren nauwelijks aangezet worden en alleen de vloerverwarming op de begane grond aan?
Ja, maar als je zeker weet dat je radiatoren niet gaan meedraaien(dus altijd uit staan) zal ik alleen de vloerverwarming doen. Anders is heel je systeem uit onbalans.

Pagina: 1