Hoge vastrechtskosten door doorstromer voor warm water

Pagina: 1
Acties:

• CKND
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste Tweakers,

Mijn woonsituatie is als volgt: ik woon in een appartementencomplex met een gedeelde warmtepomp voor de vloerverwarming van 7 appartementen. De elektriciteitskosten voor de grondwarmtepomp worden via de VVE naar rato verdeeld.

In elk appartement is er 1 doorstroomboiler (Stiebel Eltron DHE 18/21/24) voor het warme water in de keuken en badkamer. Vanwege de hoge piekstroom van deze boiler hebben de appartementen een 3x35A aansluiting, wat leidt tot een hoog vastrecht (€ 1.783,13 per jaar bij Enexis). Er is geen mogelijkheid om zonnepanelen te installeren.

Deze 3x35A aansluiting is uitsluitend nodig vanwege de doorstroomboiler. Mijn vraag is daarom: zouden jullie in mijn situatie adviseren om een lucht/water-warmtepompboiler aan te schaffen voor warm water? Hiermee zou ik kunnen overstappen op een 3x25A aansluiting, wat een besparing van € 1.356,17 per jaar aan vastrecht oplevert (zie de vastrechtprijzen van Enexis: https://www.enexis.nl/tar...elektriciteit-maandelijks).

Ik hoor graag of er andere mogelijkheden zijn waar ik misschien nog niet aan gedacht heb.

Alvast bedankt!

[ Voor 21% gewijzigd door CKND op 26-09-2024 17:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 15:09
Hoeveel warm water plekken heb je? 2 denk ik? Keuken en douche?

Hang een normale boiler op? Hoeft geen wp te zijn, niet waard in je eentje.

En dan indd direct die aansluiting omlaag, scheelt je inderdaad bijna 100 per maand of zo

Andere optie is om te kijken of je de doorstromer zelf kan limiteren. Wellicht dat je dan niet kan douchen en warm water in de keuken tegelijk hebt maar hoe veel is dat je waard? Geen 1300 lijkt me

[ Voor 33% gewijzigd door ApexAlpha op 26-09-2024 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
leuk dat je alleen "verbruik" op dat ding hebt als je warm water wil.. maar weegt dat op tegen het "stilstand" verlies van een 80l boiler voor het douchen en een 10l boiler in de keuken? (of quooker..)

maw is het stilstand verlies meer dan €1000?

[ Voor 11% gewijzigd door SMSfreakie op 26-09-2024 17:47 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Vervang de doorstroomboiler door een normale boiler. Die gebruikt evenveel energie voor het verwarmen, maar doet er veel langer over dus 3x25A is niet meer nodig.

Nog beter is een warmtepompboiler, die gebruikt veel minder energie dan een doorstroomboiler of elektrische boiler, maar die zijn nog wat groter dan een elektrische boiler, en je zit met de aan- en afvoer van lucht.

Enige voorwaarde is wel dat je er plek voor hebt, want een doorstroomboiler is wel een heel stuk kleiner dan een normale boiler, omdat er geen 60/80/100/150 liter water in opgeslagen wordt.

Als ruimte ECHT een issue is, dan kun je een minder krachtige doorstroomboiler overwegen; eentje van 11 kW ipv 24 kW kan prima op 3x25A ipv 3x35A, maar maakt wel minder warm water. Dus of de druk, of de temperatuur gaat dan omlaag. Voor de badkamer is lagere temperatuur niet erg (als je de temperatuur te hoog zet meng je er toch maar koud water bij, dat is zonde). Voor de keuken wil je mogelijk weer wel een hogere temperatuur, daar kun je een quooker overwegen.

Aan € 1000 per jaar besparen op vastrecht heb je zo je Quooker en vervangende boiler terugverdiend. Een warmtepompboiler (als je er plek voor hebt) verdien je tevens terug middels lager energieverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 26-09-2024 17:52 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:27
Stilstandverlies van een elektrische boiler is misschien 50W, iets meer dan een kWh per dag. Oftewel, bij een goed energiecontract ~100 euro of minder.

Je kan overigens ook een 11kW doorstromer nemen met douche-WTW.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:19
Hoeveel verbruikt die doorstromer wel niet dat je daarom een 3*35 nodig hebt ipv een 3*25?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Driek schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:56:
Hoeveel verbruikt die doorstromer wel niet dat je daarom een 3*35 nodig hebt ipv een 3*25?
18/21/24 kW verdeeld over drie fasen.

Met 20 kW kun je 5 liter water per minuut van 10 naar 60 graden brengen.

Misschien een beetje overkill.

[ Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 26-09-2024 18:13 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:30
Kun je dit niet in een vve-vergadering bespreken? Ik neem aan dat geen van de bewoners blij is met de huidige situatie, en collectief vervangen is vaak goedkoper.

• CKND
Goede tips! Ik ga een balletje opgooien binnen de VVE. Niet alle appartementen hebben echter plaats voor een grote boiler. Ik zelf wel, zit alleen even te denken hoeveel capaciteit ik nodig heb voor 2 persoons appartement waar alleen douche, wasbakken in badkamer en keuken voorzien hoeven te worden van warm water. Quooker heb ik al, helaas alleen voor kokend water en niet voor warm water.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
CKND schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:17:
Goede tips! Ik ga een balletje opgooien binnen de VVE. Niet alle appartementen hebben echter plaats voor een grote boiler. Ik zelf wel, zit alleen even te denken hoeveel capaciteit ik nodig heb voor 2 persoons appartement waar alleen douche, wasbakken in badkamer en keuken voorzien hoeven te worden van warm water. Quooker heb ik al, helaas alleen voor kokend water en niet voor warm water.
Wij doen het hier met een wpb van 150 liter op 55 graden en met een gezin van 4.

Ga je voor een gewone boiler kun je sowieso met een wat kleinere toe.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• SMSfreakie
  • Niet online
en wil je altijd meteen achter elkaar aan douchen... of is het niet bezwaarlijk om ik noem wat er 1,5h tussen zit omdat de boiler weer moet opwarmen?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:44
Ik heb deze (15kW) doorstromer i.c.m. een "normale" 3x25A aansluiting: link

Heel tevreden mee. Omdat je al een doorstroomboiler hebt zou dit een super eenvoudige aanpassing zijn.
Wij hebben voornamelijk voor een doorstromer gekozen ivm ruimtegebrek voor een 100L boilervat (of groter).

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:01
Hoe word de woning dan verwarmd nu?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Douchen hier al jaren op 13kW Clage, gewoon 3x25A aansluiting. Kun je m niet begrenzen?

@CKND wat ís je piekstroom/verbruik? Heb je P1 data? Desnoods even douche aanzetten en gewoon aflezen op je slimme meter.

[ Voor 42% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-09-2024 19:09 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Staat in de OP, in de eerste regel ;)

Er zijn ook boilers die horizontaal opgehangen kunnen worden, en dan zo strak mogelijk tegen het plafond. Wellicht is dat een optie?

Ik had een vertikale boiler in mn eerste huurhuis boven de spoelbak hangen, en ik heb 9 jaar staan headbangen tegen dat kreng om de vaat te doen |:(

Ey!! Macarena \o/

• CKND
Nickname27 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:41:
Ik heb deze (15kW) doorstromer i.c.m. een "normale" 3x25A aansluiting: link

Heel tevreden mee. Omdat je al een doorstroomboiler hebt zou dit een super eenvoudige aanpassing zijn.
Wij hebben voornamelijk voor een doorstromer gekozen ivm ruimtegebrek voor een 100L boilervat (of groter).
Gebruik je die ook voor de wasbak in de badkamer en de keuken? Is dat toereikend als iemand warm water gebruikt in de keuken en tegelijkertijd iemand staat te douchen?

• CKND
Dat staat in mijn eerste bericht aangegeven.

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:44
CKND schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:54:
[...]

Gebruik je die ook voor de wasbak in de badkamer en de keuken? Is dat toereikend als iemand warm water gebruikt in de keuken en tegelijkertijd iemand staat te douchen?
In de keuken hebben we een Quooker, in de badkamer gebruiken we hm ook voor het bad en de wasbak. Gaat allemaal prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:31
wauw wat een matige constructie voor TS en de andere buren. Ik zou hier z.s.m. wat aan doen want je betaalt je blauw voor een gewoon erg slecht uitgedachte oplossing. Koop voor 200 euro een 120L koperen boiler van marktplaats, vraag een elektricien/loodgieter desnoods dat ding te installeren voor paar honderd euro. Heb je binnen een half jaar terugverdiend....

Er zijn duizenden appartementen met 3 slaapkamers (dus bedoelt voor gezinnen) die gewoon een 80 of 120L elektrische boiler hebben hangen en dat gaat prima. Echt een veel betere oplossing dan wat je nu hebt dus z.s.m. aan laten passen. Waarschijnlijk hoef je niks met je VvE te regelen want grote kans dat jouw meterkast en alles in je huis rondom warm water volledig je eigendom is. Je zou de VvE wel kunnen tippen dat er serieus geld te besparen valt.

[ Voor 38% gewijzigd door Fr33z op 26-09-2024 19:07 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:41

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

[...]

Hoevaak gebeurd dat?

Wij hebben een gewone combiketel en ook daar merk er wat van als iemand in de keuken water pakt als je staat te douchen. Maar dat gebeurd misschien 1x per zoveel weken.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Je hebt daar een quooker. De warmwater aansluiting zou je kunnen afdoppen, en daar de quooker voor gebruiken. Doet een kennis van mij ook waar in de keuken alleen 1 koudwater aansluiting zit (washok omgebouwd naar keuken).

Ey!! Macarena \o/

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CKND schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:17:
Kun je die niet ombouwen naar ook warm water?
bbbrumbrum schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:50:
Douchen hier al jaren op 13kW Clage, gewoon 3x25A aansluiting. Kun je m niet begrenzen?

@CKND wat ís je piekstroom/verbruik? Heb je P1 data? Desnoods even douche aanzetten en gewoon aflezen op je slimme meter.
Ik heb het ook een tijdje gedaan met die Clage, werkte prima, helemaal in een appartementencomplex komt het water al wat warmer binnen. Of de Clage het redt als iemand anders ook water gaat tappen terwijl je douched weet ik niet, maar voor €1000 per jaar zou ik daar prima mee kunnen leven.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CKND
[quote]Erasmo schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:05:
[...]

Kun je die niet ombouwen naar ook warm water?

Ja ik ga sowieso een Quooker Combi+ reservoir aanschaffen om mijn 3L Quooker reservoir te vervangen. Dan is het keuken gedeelte opgelost + sneller warm water daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:50:
Ja, op 18kW, als ik de handleiding mag geloven. Daar heb je op 3x25A dus niks aan helaas (tenzij je de rest van het huis uit zet zodra je gaat douchen).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ja een WP boiler is natuurlijk een mooie oplossing die prima goedkoper vastrecht toe laat. De onze (200l) trekt met het element uit max 400 watt en met element wel aan (nooit nodig, zelfs afgekoppeld) max 1900w. Peanuts vergeleken met een doorstromer. We doen nu 1,1 kwh/dag met een compleet gezin.

Maar ook een electrische boiler zou financieel al een enome verbetering zijn. We hadden voor de WP boiler een relatief kleine 50 liter itho Daalderop boiler hangen en dat ging ook wel OK. Na een lange douchebuurt van mijn vriendin moest ik wel eens even wachten op warm water maar met 2,5kwh op 50 liter ging dat nog best snel. Nog steeds stukken goedkoper dan een doorstromer door verlaging capaciteitstarief. We verbruikten toen 3,5kwh/dag. Het complete verbruik.

Dus de besparing van je capaciteitstarief is meer dan ons totale verbruik voor zowel WP-boiler als E-boiler. Gratis douchen! :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoeveel geld mag de verbetering kosten?

Oplossingsrichtingen:
* Kleinere doorstromer (11 kW) (€300)
> Budget: spaardouche 6 liter/min
> + voor gelijk comfort: voeg een Sanura Flatmate wtw toe (€700?)
Voordeel: onbeperkt warm water, geen stilstandsverlies, compact, drop-in replacement
Nadeel: relatief duur warm water, alsnog 3x16A nodig (dus gelijktijdigheid in de gaten houden)

* Kleine elekrische boiler (2kW, 80 liter) (marktplaats)
Voordeel: goedkoop in aanschaf
Nadeel: kost ruimte, beperkt warm water (op=op voor een uurtje), stilstandsverlies + relatief duur warm water, leidingwerk omleggen?

* Kleine warmtepompboiler (€1000-€1500?)
Voordeel: goedkoop warm water
Nadeel: relatief duur in aanschaf, kost de meeste ruimte, geluidsproductie, leidingwerk omleggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 27-09-2024 11:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 19:47

Metro2002

Memento mori

SMSfreakie schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:45:
leuk dat je alleen "verbruik" op dat ding hebt als je warm water wil.. maar weegt dat op tegen het "stilstand" verlies van een 80l boiler voor het douchen en een 10l boiler in de keuken? (of quooker..)

maw is het stilstand verlies meer dan €1000?
Wij hadden in onze flat hiervoor een 80l boiler en die kostte ons zo'n 1200Kwh per jaar aan stroom, bij 30c per Kwh is dat zo'n 360 euro per jaar in totaal. Qua verbruik komt dat nagenoeg overeen met ons gasverbruik via de CV ketel voor alleen warm water (10-11 kuub gas per maand), stilstandverliezen zijn wat dat betreft redelijk verwaarloosbaar (als je elke dag warm water gebruikt)

Als die vastrechtkosten vervallen heeft OP de boiler binnen een half jaar terugverdiend

Direct doen dus!

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 27-09-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:53:
[...]

Wij hadden in onze flat hiervoor een 80l boiler en die kostte ons zo'n 1200Kwh per jaar aan stroom, bij 30c per Kwh is dat zo'n 360 euro per jaar in totaal. Qua verbruik komt dat nagenoeg overeen met ons gasverbruik via de CV ketel voor alleen warm water (10-11 kuub gas per maand), stilstandverliezen zijn wat dat betreft redelijk verwaarloosbaar (als je elke dag warm water gebruikt)

Als die vastrechtkosten vervallen heeft OP de boiler binnen een half jaar terugverdiend

Direct doen dus!
ahja dan zeker doen! en het is natuurlijk ook hoeveel warm water je verbruikt maar goed dat is met een doorstomer (elektra of gas) natuurlijk ook zo...

Sowieso denk ik dat er door de politiek / netbeheer / acm / whatever ook eens moeten nagedacht. want eigenlijk is 1300+ euro meer voor vastrecht voor 3x 35A wel van de zotte... immers vastrecht voor aardgas is veel lager...

als je nou 3x35A kon afnemen voor prijs van 3x 25A + vastrecht prijs van gas in jou regio..

elektra 3x 25A = €401
gas (500~4000m³ 10m³/h) = €248

samen dus €649,- (afgerond omhoog op hele euros..)
lever je hier het gas in en wil je 3x 35A (€1732) ben je nog steeds een €1000 meer kwijt zonder ook maar enig verbruik mee te tellen...

zou het zelf best fair vinden als je 100% elektric gaat (dus geen gas, warmtenet, stadswarmte) dat je dan bijvoorbeeld €750 of zelfs €1000 zou betalen per jaar...

bespaar je nog steeds geld op je vast recht... lijkt mij ook een goede stimulans om het gas de deur te wijzen..
en je gewoon ook met een WP iets meer "over" hebt op je elektra om bv je EV nog een beetje vlot te kunnen laden ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Paul schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:30:
[...]
Ja, op 18kW, als ik de handleiding mag geloven. Daar heb je op 3x25A dus niks aan helaas (tenzij je de rest van het huis uit zet zodra je gaat douchen).
Via jumpers kan je de doorstromer op 18kW zetten.Dat haal je net met 3x25A. De "rest van het huis uitzetten zodra je gaat douchen" kan met een "Lastabwurfrelais".Worden in D veel gebruikt,de goede NL vertaling weet ik niet.

Wikipedia: Lastabwurfrelais – Wikipedia

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH2sM8fyr1erAUbC_pwnCGhl2yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cEpoSqxuOhtD7SwwCRfJ2vA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Prisma16 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:24:
[...]

Via jumpers kan je de doorstromer op 18kW zetten.Dat haal je net met 3x25A. De "rest van het huis uitzetten zodra je gaat douchen" kan met een "Lastabwurfrelais".Worden in D veel gebruikt,de goede NL vertaling weet ik niet.

Wikipedia: Lastabwurfrelais – Wikipedia

[Afbeelding]
Der "Rest des Hauses" met het "Lastabwurfrelais" zijn hier "Nachtstromspeicheröfen" en die vreten nog veel meer dan de "Durchlauferhitzer".
Niet vergeten in D is de normale "Hausanschluss" vaak veel zwaarder,
bij mijn ouders bijvoorbeeld 3 x 63A (en natuurlijk een 28 kW doorstromer).
HT-strom: Hochtarifstrom; NT-strom: Niedrigtarifstrom (Nachttarif)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 27-09-2024 11:42 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CKND
Proton_ schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:52:
Hoeveel geld mag de verbetering kosten?

Oplossingsrichtingen:
* Kleinere doorstromer (11 kW) (€300)
> Budget: spaardouche 6 liter/min
> + voor gelijk comfort: voeg een Sanura Flatmate wtw toe (€700?)
Voordeel: onbeperkt warm water, geen stilstandsverlies, compact, drop-in replacement
Nadeel: relatief duur warm water, alsnog 3x16A nodig (dus gelijktijdigheid in de gaten houden)

* Kleine elekrische boiler (2kW, 80 liter) (marktplaats)
Voordeel: goedkoop in aanschaf
Nadeel: kost ruimte, beperkt warm water (op=op voor een uurtje), stilstandsverlies + relatief duur warm water, leidingwerk omleggen?

* Kleine warmtepompboiler (€1000-€1500?)
Voordeel: goedkoop warm water
Nadeel: relatief duur in aanschaf, kost de meeste ruimte, geluidsproductie, leidingwerk omleggen?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dit is precies het type informatie waar ik naar op zoek was—verschillende opties om tegen elkaar af te wegen.

Boven mijn badkamer heb ik een opslagruimte van 120 cm hoog. Een 100L verticale boiler past daar waarschijnlijk NET niet, maar een horizontale zou ideaal zijn, aangezien ik daar veel ruimte over heb. Toch heb ik begrepen dat horizontale boilers minder efficiënt zijn door het grotere wateroppervlak vergeleken met verticale modellen. Daarnaast bestaan er, voor zover ik weet, geen horizontale warmtepompboilers, zoals bijvoorbeeld deze: [Ariston hybride warmtepompboiler](https://electraboiler.nl/...ktrische-warmtepompboiler).

* De ideale situatie zou een doorstromer zijn voor de douche en wasbak, die op 3x25A kan werken en genoeg capaciteit heeft om 9 liter per minuut te leveren.
* De tweede beste optie zou een horizontale warmtepompboiler zijn, als die bestond.
* De derde optie, die ik nu overweeg, is een verticale warmtepompboiler. Weet je toevallig of deze veel geluid maken? Deze zou namelijk in de slaapkamer naast de badkamer komen.

Het budget ligt rond de €1500, exclusief het Quooker Combi+ reservoir, want dat gaan we sowieso aanschaffen, aangezien het altijd wel een kleine minuut duurt voordat we warm water in de keuken hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door CKND op 30-09-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

CKND schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:41:
[...]
Boven mijn badkamer heb ik een opslagruimte van 120 cm hoog. Een 100L verticale boiler past daar waarschijnlijk NET niet, maar een horizontale zou ideaal zijn, aangezien ik daar veel ruimte over heb. Toch heb ik begrepen dat horizontale boilers minder efficiënt zijn door het grotere wateroppervlak vergeleken met verticale modellen. Daarnaast bestaan er, voor zover ik weet, geen horizontale warmtepompboilers, zoals bijvoorbeeld deze: [Ariston hybride warmtepompboiler](https://electraboiler.nl/...ktrische-warmtepompboiler).

* De ideale situatie zou een doorstromer zijn voor de douche en wasbak, die op 3x25A kan werken en genoeg capaciteit heeft om 9 liter per minuut te leveren.
Helaas: 9 liter water per minuut 30 graden opwarmen kost gewoon 18 kW.
https://www.google.com/se...K)+*+30K+*+(9+kg%2F60sec)
Vandaar de truc met douchewtw, die geeft je een paar gratis kW.
* De tweede beste optie zou een horizontale warmtepompboiler zijn, als die bestond.
* De derde optie, die ik nu overweeg, is een verticale warmtepompboiler. Weet je toevallig of deze veel geluid maken? Deze zou namelijk in de slaapkamer naast de badkamer komen.
Je gaat 'm horen, maar je kan hem zo programmeren dat hij op een moment loopt dat dat acceptabel is.

Een boosterwarmtepomp zoals de Auer Edel Eau 100 zou misschien nog passen (1248 mm). Die zou je aan de vloerverwarming kunnen koppelen: geen ventilatiegeluid of geveldoorvoer nodig en geen ruimte voor slangen.

Een andere optie is een splitboiler de Atlantic Calypso Split V3 150l (1177 mm). Die heeft een kleine (airco-achtige) buitenunit voor op een balkon. Voordeel is dat alle geluid buiten geproduceerd wordt. Als je de buitenunit kwijt kan is dat de beste optie, denk ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
CKND schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:41:
[...]

Boven mijn badkamer heb ik een opslagruimte van 120 cm hoog. Een 100L verticale boiler past daar waarschijnlijk NET niet,
Wellicht een inkoppertje, maar twee maal 50L naast elkaar past daar waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

En een 30 liter boiler past al helemaal. Hoe kleiner de boiler hoe korter de wachttijd als ie leeg is. Is 30 liter voldoende voor 1 douchebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-05 09:02
Wij hebben toen we van het gas afsloten deze geïnstalleerd : https://www.bol.com/nl/nl...BCoQ.2_39.43.ProductImage

Met een bespaardouche doet hij bij 38+ graden ca. 7 liter (meng van koud en warm water) daar kun je prima onder douchen.

Tevens kunnen we hier prima naast koken op de elektrische kookplaat.

Heb nu de warmtepomp (Amber 6.5kW) geïnstalleerd dus deze gaat er binnenkort tussen uit voor een 300liter vat dat door de WP wordt verwarmd.

[ Voor 15% gewijzigd door Cpt00kirk op 30-09-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:18
CKND schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:36:
Beste Tweakers,

Mijn woonsituatie is als volgt: ik woon in een appartementencomplex met een gedeelde warmtepomp voor de vloerverwarming van 7 appartementen. De elektriciteitskosten voor de grondwarmtepomp worden via de VVE naar rato verdeeld.

In elk appartement is er 1 doorstroomboiler (Stiebel Eltron DHE 18/21/24) voor het warme water in de keuken en badkamer. Vanwege de hoge piekstroom van deze boiler hebben de appartementen een 3x35A aansluiting, wat leidt tot een hoog vastrecht (€ 1.783,13 per jaar bij Enexis). Er is geen mogelijkheid om zonnepanelen te installeren.

Deze 3x35A aansluiting is uitsluitend nodig vanwege de doorstroomboiler. Mijn vraag is daarom: zouden jullie in mijn situatie adviseren om een lucht/water-warmtepompboiler aan te schaffen voor warm water? Hiermee zou ik kunnen overstappen op een 3x25A aansluiting, wat een besparing van € 1.356,17 per jaar aan vastrecht oplevert (zie de vastrechtprijzen van Enexis: https://www.enexis.nl/tar...elektriciteit-maandelijks).

Ik hoor graag of er andere mogelijkheden zijn waar ik misschien nog niet aan gedacht heb.

Alvast bedankt!
Zeker aanpassen
1/ meet je piekwaarden (bv met een homewizard p1 meter
2/ als je tijdens het douchen niet kookt en de nibe terugregelt naar 3x16a kan je zo naar 3x25
En waarschijnlijk kan je zelf bij de automaten van de netbeheerder, dus als er 1 klapt zet je hem zelf weer terug

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Dre schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:02:
En een 30 liter boiler past al helemaal. Hoe kleiner de boiler hoe korter de wachttijd als ie leeg is. Is 30 liter voldoende voor 1 douchebeurt?
Wij konden in Denemarken 3 douchebeurten op 80 liter zonder ook maar iets te merken van kouder water. Zat wel een 3500W element in dat ding overigens.

Een eerdere vakantie met 2000W op 30 liter, dan kon je niet heel uitgebreid douchen maar was het ook maar zo weer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ja dat wil ik net zeggen, 80L is echt prima voor een appartement met 1-3 personen. Neem een nette Daalderop Duo 80 evt van MP. Kun je jaren mee vooruit.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 30-09-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Met een Niebla douchekop kan je voor de douche naar 5.5 of 7 liter per minuut, kan je een stuk langer douchen voordat je boiler leeg is ;)

https://niebla.nl/waterbesparende-handdouche/

Wij gebruiken al een aantal jaar een ouder model van 6 liter per minuut. Bevalt ons prima, alleen shampoo uit je haren spoelen duurt nu iets langer omdat je daarvoor “gewoon” een bepaalde hoeveelheid water nodig hebt.

Wij hebben een 80 liter boiler voor 3 personen, gaat prima.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:30

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Voor in je keuken een 400w plintenboiler Heb ik ook werkt prima voor je warmwater behoefte is goed geisoleerd en past prima onder de plint.
En ipv je doorstroomboiler een elektrische boiler (ik heb i.v.m. ruimte voor een horizontale boiler gekozen )
Zelf even kijken hoeveel liter je wilt, inmiddels zijn de horizontale versies er al vanaf 50 liter, ik heb destijds voor 120 liter gekozen wat ENORME overkill is voor 2 personen. Dus ergens tussen de 50 en 100 liter is zat voor een klein huishouden.

Ben je nog geen 800 euro kwijt, dus binnen een jaar die gekke vastrecht kosten terugverdiend en ik vermoed dat je voor die doorstroomboiler ook nog wel wat kan vangen op marktplaats.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Sethro schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:07:
Ja dat wil ik net zeggen, 80L is echt prima voor een appartement met 1-3 personen. Neem een nette Daalderop Duo 80 evt van MP. Kun je jaren mee vooruit.
Daalderop of Inventum. EDR81 bijvoorbeeld met 80 liter en 1000+2000W element.

Die dingen hebben een koper vat met extern element. Geen gekloot met een magnesium anode en geen element dat kan verkalken en vervolgens doorbranden. Is nieuw niet te betalen maar Marktplaats staat vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn oude daalderop boiler met 2,5kw element heb ik paar jaar terug gekocht voor 80 euro. En half jaartje geleden weer verkocht voor 150, de vraag stijgt blijkbaar wel :) maar ook dan het is een prima ding. Van koper dus gegarandeerde restwaarde, ook als hij stuk gaat. En ophangen / installeren is vrij simpel. Wel is het handig als je een afvoertje voor de inlaatcombinatie in de buurt hebt.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1