Impuls led lamp op slimme meter blijft soms lange tijd aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DexteRNL
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-04 21:29
Ik zie dat de imp/kwh led lampje heel af en toe een tijdje aan blijft 20~60sec?
Dit heb ik over de jaren heen al vaker gezien.
Nu heb ik een paar dagen de homewizard p1 meter, en zag vandaag het toevallig weer gebeuren.
En op het moment dat het lampje rood bleef werdt er in de homewizard "Now" grafiek over de hele periode dat de lamp rood was 0watt aangegeven. Terwij ervoor en er na een constante ~500Watt gebruik was.
Er valt verder niks uit in huis, meerdere PC and 2 TV' + all het overige gebruik blijft gewoon werken.

De volgende keer als ik dit zie gebeuren zal ik proberen snel het huidige verbruik uit te lezen op mijn slimme meter.
Om te zien of die daar ook 0watt aangeeft.

Mijn vraag is, heeft iemand een idee waarom de imp/kwh lampje soms een lange tijd op rood staat?

Ik heb een:
ISKRA
AM550
Made in EU
2018
van Liander.
AM550-ED1.01

Ik kon alleen dit vinden in een online handleiding:
1000 imp/kWh Impulsledlampje: geeft 1.000 impulsen per kWh.
Hoe meer energie u verbruikt of terug levert, des te
sneller knippert de Led.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als de P1 meter 0 zegt, dan is de meter er van overtuigd dat het vermogen 0 is.
Kan met zonnepanelen, maar waarschijnlijker is een defect in de meter.
De netbeheerder zal het waarderen als je het aangeeft.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexteRNL
Ik heb nu nieuwe 3fase 3x25A aansluiting en dus nieuwe meter gekregen.

Ik denk dat de P1 meter van homewizard niet accuraat is.
Met de nieuwe en oude meter zie ik bij energie leverancier statistieken per dag dat ik daar elke dag 200~500watt minder heb dan wat de P1 meter van homewizard registreerd als gebruik. Dit gebeurt met zowel de oude als nu de nieuwe slimme meter.
Het verschil is dagelijks ongeveer 2,5%.

Was naar accuratie aan zoeken van de p1 meter van homewizard, maar kon niks vinden behalve dit:
Nauwkeurigheid

Het kan zijn dat je andere apps minder nauwkeurig zijn in het meten, de meeste omvormers voor zonnepanelen hebben een nauwkeurigheidsafwijking tot 5%, waar Energy op alle apparaten minder dan 1% heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@DexteRNL Homewizard staat hier helemaal buiten. De meter en het lampje is van de netbeheerder.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:23

Septillion

@DexteRNL Een HomeWizard P1 meet dan ook helemaal niets. Het verzameld domweg wat de meter uitstuurt over de P1 poort. En qua energie zou dit gewoon 1 op 1 moeten zijn wat op het display staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexteRNL
Hoe bedoel je ik lees het verbruik uit in homewizard app. En dit viel mij op naast het impulse lampje verhaal. Ik dacht dat dit misschien een bijwerking was.
bv 9/11/2024 = 25.0 kWh verbruik uit net in homewizard en bij greenchoice zie ik 24,66 kWh
08/11/2024 = 18.9 vs 18,38
Deze afwijking zie ik al sinds ik de P1 meter van homewizard heb gekocht.

Maar ik heb het al gevonden, als ik bij greenchoice alle dagen van october handmatig bij elkaar optel is het 331.68kWh.
Maar als ik naar de maand grafiek kijk zegt het 341kWh.
En in de maandelijke verbruiks email staat ook 341 kWh.
Dus ze doen waarschijnlijk wat fout in hun dag grafieken waardoor het te weinig aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:23

Septillion

@DexteRNLEnige dat ik me kan bedenken is dat HW en GreenChoice een net iets ander moment nemen als einde van de dag. Want zowel HW als GC gebruikt namelijk exact dezelfde meter, ze verwerken alleen de data onafhankelijk van elkaar.

Dus kijk eens naar een week, is daar de afwijking absoluut even groot (en dus relatief een stuk kleiner)?

Anders zelf eens meterstanden opschrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexteRNL
Als ze een ander moment nemen van einde van de dag, dan zou de overige kwh naar de volgende dag gaan.
Dan zou het maand verbruik niet met 10kwh meer eindigen als je alle dagen van de maand bij elkaar opteld.

EDIT:
Heb greenchoice gemailt dat ze er eens naar kunnen kijken als ze willen.
Lange tijd terug ook gevraagt voor getallen achter de comma bij de dag grafiek, wat ze toen een korte tijd later hadden toegevoegt :)

[ Voor 38% gewijzigd door DexteRNL op 10-11-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@DexteRNL De website rekent door met afgeronde getallen, de facturatie gelukkig niet.

Maar: je ziet 0 kW op het display en een continu brandend lampje op een moment dat je zeker weet dat er wel verbruik is. De hoofdmeter is dus defect. De Homewizard P1 lezer kan dat niet veroorzaken.
Op zich is het in jouw voordeel maar je zou het kunnen melden.

Pagina: 1