• Bryanvdhoef
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-09 15:51
Hi,

Ik wil zonnepanelen laten installeren, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik wil c.a. 4000 kwh opwekken, en dan i.c.m. Enphase micro omvormers.

Bedrijf A zegt dat ik c.a. 12 panelen nodig heb, terwijl de output toch echt "maar" 300 is, dus dan zou je uitkomen op 3600 kwh.

Bedrijf B zegt dat ik beter voor een duurdere IQ8AC of HC kan gaan, dan heb je minder panelen nodig (11), maar deze halen wel de 4000 kwh.

Welk bedrijf heeft er nu gelijk? Is bedrijf B gewoon de prijs aan het opdrijven, of is bedrijf A mij een mooi verhaal aan het vertellen dat ik daar genoeg aan heb?

Wil je echt goed advies dan deze post aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 25-09-2024 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:05
waarom wil je microomvormers, laten we daar mee beginnen.

• Bryanvdhoef
99ruud99 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:31:
waarom wil je microomvormers, laten we daar mee beginnen.
Omdat een centrale omvormer niet "makkelijk" gekoppeld kan worden als er in de toekomst een batterij op aangesloten moet worden, of is dat niet zo?

Verder komen de panelen op de uitbouw te liggen, qua zon zullen de achterste panelen dus minder krijgen, met micro omvormers is dat geen probleem dacht ik?

• 99ruud99
Ehm, dat heb je verkeerd om, meeste Micros kunnen niet zo goed overweg als nieuwere omvormers.

Micros kunnen niet ineens zon maken die er niet is, dus zorgen voor schaduw management is nuttiger dan Micros.

Natuurlijk, als je maar 5 a 6 panelen op 1 richting kan leggen, en helft ligt in schaduw, dan zijn Micros WEL een stuk beter.

Heb je een overzichtje van je dak? (Screenshot Google maps satelliet zonder adressen, paint tekening, oid).

• Bryanvdhoef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcV5mZ480t2Bq42C9IzkW30O1VI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bOy7u7VCGbitbhJgBTF1F2mY.png?f=fotoalbum_large

Rode lijnen is de nieuwe uitbouw, hier kan ik dus genoeg panelen kwijt. De tuin ligt op het westen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:10

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je bent vooral energie en vermogen door de war aan het halen. Je wilt je installatie schalen aan de had van je benodigde energie in een jaar, 4000kWh. De omvormers vermelden alleen een maximaal vermogen, 300W. Dus 12 omvormers doen samen maximaal 3600W ofwel 3,6kW. Dus allemaal zonder de h omdat het geen energie is. Pas als je het vermogen over tijd gaat vermenigvuldigen (integreren) ga je van vermogen (in W of kW) naar energie (in Wh of kWh).

Maar daarvoor kan je niet gewoon het vermogen van de omvormer nemen, die geeft alleen de max aan. Echte vermogen is afhankelijk van de ligging, de helling, schaduw, hoeveelheid zon in een jaar, temperatuur etc. Dit kan je dus vooraf alleen mar inschatten.

Een veelgebruikte tool hiervoor is PVcalc. Deze maakt dan een inschatting aan de hand van je locatie, helling en gemiddelde zon (zonder schaduw) in een jaar. Voor micro's kan je dat dan het beste doen voor een enkele micro + paneel en dan de uitkomst schalen met aantal panelen. De tool zit vaak wel dicht bij de werkelijkheid maar het blijft dus een schatting.

Zonder verdere info kunnen beide installateurs gelijk hebben. Ze kunnen ook beide overdrijven. Daar valt zo niets over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Bryanvdhoef schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:36:
[...]

Omdat een centrale omvormer niet "makkelijk" gekoppeld kan worden als er in de toekomst een batterij op aangesloten moet worden, of is dat niet zo?
Micro’s kunnen nooit en te nimmer DC gekoppeld worden aan een accu systeem.

Daarmee zijn ze wat betreft accu’s nooit superieur.

In het slechtste geval fungeert een centrale omvormer gelijkwaardig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 99ruud99
Als ik naar foto kijk lijkt je een plat dak + schuin dak te hebben, richting WZW.
Waar komt de schaduw vandaan, want ik zie nog geen grote schaduw-gevers op de foto. Of bedoel je panelen die elkaar schaduw geven? Dat valt mee omdat je ze stukje uit elkaar zet.

Ik neem even aan dat de auto een standaard auto is.

Dan is je platte dak ongeveer 8 meter breed, 10 meter lang.
Schuine dak 8 meter breed, 7 meter lang (schuin), 4 meter onder ramen.
(meet dit na)

Je zou kunnen zeggen ik leg 8 panelen op het schuine dak (dit is goedkoper dan plat dak), en nog aantal op het platte dak.

Als je rijtjes van 4 panelen maakt zullen de rijen telkens 7.2m breed zijn, je wilt de volgende rij +- 1.20m naar achter plaatsen. Dat betekend dus dat je, als je het dak vol plaatst, 7 rijen kan plaatsen.

Nu geef je aan, ik hoef totaal niet 37 panelen te plaatsen, 12 zijn er voldoende...
Dan zou ik zeggen plaats ze in rijtjes van 4, en plaats 4 rijtjes, met een normale omvormer. 16 panelen + gewone omvormer is stuk goedkoper dan 12 panelen met micro's. Bovendien zullen ze op jaarbasis een heel stuk meer opwekken.

• Bryanvdhoef
99ruud99 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:05:
Als ik naar foto kijk lijkt je een plat dak + schuin dak te hebben, richting WZW.
Waar komt de schaduw vandaan, want ik zie nog geen grote schaduw-gevers op de foto. Of bedoel je panelen die elkaar schaduw geven? Dat valt mee omdat je ze stukje uit elkaar zet.

Ik neem even aan dat de auto een standaard auto is.

Dan is je platte dak ongeveer 8 meter breed, 10 meter lang.
Schuine dak 8 meter breed, 7 meter lang (schuin), 4 meter onder ramen.
(meet dit na)

Je zou kunnen zeggen ik leg 8 panelen op het schuine dak (dit is goedkoper dan plat dak), en nog aantal op het platte dak.

Als je rijtjes van 4 panelen maakt zullen de rijen telkens 7.2m breed zijn, je wilt de volgende rij +- 1.20m naar achter plaatsen. Dat betekend dus dat je, als je het dak vol plaatst, 7 rijen kan plaatsen.

Nu geef je aan, ik hoef totaal niet 37 panelen te plaatsen, 12 zijn er voldoende...
Dan zou ik zeggen plaats ze in rijtjes van 4, en plaats 4 rijtjes, met een normale omvormer. 16 panelen + gewone omvormer is stuk goedkoper dan 12 panelen met micro's. Bovendien zullen ze op jaarbasis een heel stuk meer opwekken.
Ik bedoel inderdaad de schaduw van de panelen zelf.

In rijtjes van 4, maar dan wel 8 op het schuine dag en 8 op het platte dak?

Kan in de toekomst wel een batterij worden aangesloten op een centrale omvormer?

• Bryanvdhoef
Ronald schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:51:
[...]

Micro’s kunnen nooit en te nimmer DC gekoppeld worden aan een accu systeem.

Daarmee zijn ze wat betreft accu’s nooit superieur.

In het slechtste geval fungeert een centrale omvormer gelijkwaardig.
Thanks!

• Bryanvdhoef
Septillion schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:43:
Je bent vooral energie en vermogen door de war aan het halen. Je wilt je installatie schalen aan de had van je benodigde energie in een jaar, 4000kWh. De omvormers vermelden alleen een maximaal vermogen, 300W. Dus 12 omvormers doen samen maximaal 3600W ofwel 3,6kW. Dus allemaal zonder de h omdat het geen energie is. Pas als je het vermogen over tijd gaat vermenigvuldigen (integreren) ga je van vermogen (in W of kW) naar energie (in Wh of kWh).

Maar daarvoor kan je niet gewoon het vermogen van de omvormer nemen, die geeft alleen de max aan. Echte vermogen is afhankelijk van de ligging, de helling, schaduw, hoeveelheid zon in een jaar, temperatuur etc. Dit kan je dus vooraf alleen mar inschatten.

Een veelgebruikte tool hiervoor is PVcalc. Deze maakt dan een inschatting aan de hand van je locatie, helling en gemiddelde zon (zonder schaduw) in een jaar. Voor micro's kan je dat dan het beste doen voor een enkele micro + paneel en dan de uitkomst schalen met aantal panelen. De tool zit vaak wel dicht bij de werkelijkheid maar het blijft dus een schatting.

Zonder verdere info kunnen beide installateurs gelijk hebben. Ze kunnen ook beide overdrijven. Daar valt zo niets over te zeggen.
Ja excuus, ben een beetje een leek hierin, ik ga gelijk even kijken naar de link welke je deelde, thanks!

• 99ruud99
Heb je toevallig de maten van je dak specifiek ? Of heb je die niet?

Ik zou persoonlijk een deel op je schuine dak plaatsen, maar dat is omdat dat goedkoper plaatsen is... Als jij de maten hebt van plat en schuin dak (L x B) + hoe hoog ramen zitten, kan ik even paneeltjes plaatsen :)

• Bryanvdhoef
Schuin: B x L: 6,50 M x 2:00 M (pin me hier niet op vast, het schuine gedeelte is lastig te meten, is wel erg smal.
Plat: 6,50M x 8,50M

De ramen zitten verder niet in de weg denk ik, is ongeveer 1 meter hoog vanaf de uitbouw, zie foto.
Let niet op de vuilniszakken voor de ramen, net klaar met verbouwen haha..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEeZ0_H9DhYnkMy3BuletwgcC04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMzetKOjNLCPUSh6Qb7HsTqb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Bryanvdhoef op 25-09-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 18:13

V-8

Even een algemene tip van mijn kant: kijk niet naar je totale jaarbehoefte voor het afstemmen van het aantal panelen. In de winter heb je veel nodig en wek je weinig op, en in de zomer vice versa.

Leg liever je dak vol, die paar extra panelen die je legt kosten relatief weinig.
En neem een slimme omvormer die je dynamisch terug kunt regelen.

Immers, als er straks niet gesaldeerd mag worden is je jaarverbruik / jaaropwek niet meer relevant.
Hoe meer je dan teruglevert, hoe meer terugleververgoeding je krijgt.
Mocht dit in de toekomst om welke reden dan ook niet meer interessant zijn, dan kun je het vermogen van je omvormer nog dynamisch regelen!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX7h1C1YlqHw5FYM16hnW8qRxgw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8ah8dTFzpHtLMcVuTORnUNgn.png?f=fotoalbum_large

Uitgaande van dakpan van 35 cm lengte, en 7 dakpannen heb je 2.5m hoogte.
Dit is te weinig om 2 landscape panelen boven elkaar te leggen, maar genoeg voor 1x portrait.

Plat dak heeft wat last van schaduw van buren, dus dit ingetekend.

Sorry, heb even geen solar designer gebruikt maar paint xD

Dit is goed haalbare... maar je hoeft lang niet zoveel panelen te leggen!

Als je meer panelen nodig hebt kan je ook "dakjes" leggen (al zou ik dat enkel bij onderste 2 rijen aanraden, ivm schaduw huis).

ps ik heb in de tekening rekening gehouden met de schuine stand van dak / panelen, vandaar dat de verhoudingen raar zijn.
Tijdens het leggen worden de schuine dak panelen waarschijnlijk tegen rode zone aan onderkant gelegd, zo ver mogelijk van nok vandaan.

PS2: het paneel net boven de rode driehoek zou je ook kunnen weglaten - ook die zal misschien nog last kunnen krijgen van de schaduwwerking, en je houdt toch al gigantisch over ;) .

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 25-09-2024 18:43 ]

Pagina: 1