Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:00
Onlangs is er bij mij een warmtepomp en warmtepompboiler geplaatst en is mijn CV ketel verwijderd. Er is een circulatiepomp geïnstalleerd na het buffervat in het verwarmingscircuit, en die draait altijd. Hij maakt behoorlijk veel geluid (ik hoor hem in de hele gang met de deur van de C.V. ruimte dicht), en verbruikt natuurlijk ook elektriciteit.

Ik heb erover geklaagd bij de installateur, maar die beweert dat het normaal is dat die pomp altijd draait.

Zelf begrijp ik niet waarom dat zo zou zijn. Dat lijkt me volkomen nutteloos zolang er geen warmtevraag is, en sterker nog, koelt de (vloer)verwarming dan niet veel sneller af, als je koud water gaat lopen rondpompen?

Klopt de bewering dat die pomp altijd hoort te draaien? Of zou die alleen moeten draaien wanneer de warmtepomp aan staat en/of er warmtevraag is? Hoe hoort dit ingericht te zijn? De warmtepomp is een LG Therma V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9eMCgWTATLPZlrVsRXpvJS7Jz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5S6ZkZ2RNEkK6Ut1p03xqbb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMfmdMD6tcKI1JGtkNqlm62oB1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJhuyOy8m8rAgcyoZN2BwjM7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:53
Dat is zeker niet normaal.
Bij mij wordt deze gestuurd door de WP.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bij mij wordt hij gestuurd door de kamerthermostaat.
Warmtevraag is secundaire pomp van het buffervat aan en vrijgave voor de wp.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 14:59
Bij mij draait hij in principe ook altijd alleen regelt hij de snelheid zelf dus bij geen vraag een lage snelheid. Stilstaand water in een vloerverwarming circuit is niet ideaal.

Maar ik hoor hem niet...

[ Voor 7% gewijzigd door retakenroots op 24-09-2024 19:37 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Zoals de pomp is ingebouwd is ook al niet goed. mag niet horizontaal. Dus .....

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Pas ook op voor legionella met die afgesloten dode stukken waterleiding van de verwijderde cv ketel.
Vooral daar vinden ze de temperatuur en stilstaand water fijn

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Als je warmtepomp ook kan koelen kan het best zijn dat je circulatiepomp blijft draaien als je geen warmtevraag hebt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
FredvZ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:43:
Als je warmtepomp ook kan koelen kan het best zijn dat je circulatiepomp blijft draaien als je geen warmtevraag hebt.
Dat kan hij wel, maar daar ga ik hem niet voor gebruiken, en me is ook verteld dat dat niet zomaar kan zoals hij nu is geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
retakenroots schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:35:
Bij mij draait hij in principe ook altijd alleen regelt hij de snelheid zelf dus bij geen vraag een lage snelheid. Stilstaand water in een vloerverwarming circuit is niet ideaal.

Maar ik hoor hem niet...
De vloerverwarming heeft zijn eigen circulatiepomp; ik neem aan dat die dat regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
martijn v o schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:37:
Zoals de pomp is ingebouwd is ook al niet goed. mag niet horizontaal. Dus .....
Ik kan daar zo snel niet meer informatie over vinden; kun je dat toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:41:
Pas ook op voor legionella met die afgesloten dode stukken waterleiding van de verwijderde cv ketel.
Vooral daar vinden ze de temperatuur en stilstaand water fijn
Had de installateur die stukken moeten verwijderen of afsluiten of zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:31

Rmg

'Standaard' zetten ze die continue aan ja, omdat anders, als de winter weer is begonnen, je pomp vastgelopen is.

Je kan een pompschakelaar er bij zetten, die heeft een voeler, die zet je ergens op een aanvoer buis die warm wordt ondanks gebrek aan circulatie.

Ook zorgen die pompschakelaars er voor dat elke 24h je pomp even gaat draaien.

Legionella in een verwarmingsinstallatie zou ik me niet heel druk om maken om eerlijk te zijn. Dat is een gesloten systeem normaal gesproken, geen kans op nevel.

[ Voor 19% gewijzigd door Rmg op 24-09-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Captain_Chaos36 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:05:
[...]

Had de installateur die stukken moeten verwijderen of afsluiten of zo?
Ja altijd verwijderen waar het kan.

Geen doodlopende stukken tapwater, er moet altijd een doorstroming zijn.

@Rmg Het gaat me om de afgeblinde stukken die nog op de muur zitten.
Die hebben niks met de verwarming van doen, maar bevatten zuurstof rijk stilstaand tapwater.
Ideale kweekruimte zo naast een warm buffervat.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2024 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:07:
[...]

Ja altijd verwijderen waar het kan.

Geen doodlopende stukken tapwater, er moet altijd een doorstroming zijn.
Het CV deel van een combiketel staat sowieso altijd al los van het tapwaterdeel, waarom zou je die oude CV leidingen dan nog verder gaan "isoleren"?

:o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Will_M
Ik heb nog nooit een inlaatcombinatie op een cv leiding gezien.
Maar vind het wel mooi geweest zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:17:
@Will_M
Ik heb nog nooit een inlaatcombinatie op een cv leiding gezien.
Maar vind het wel mooi geweest zo.
Je bedoelt de oude vulleiding welke vanuit de watermeter gezien op het koudwaterdeel vóór de oude CV-combiketel gezeten heeft (naast de tevens afgedopte gas-aanvoer met gele kraan)?

:+

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 24-09-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Will_M
De oude vulleiding?

Het is duidelijk de koudwater aanvoer van de cv ketel geweest, links daarvan de gas en nog meer links daarvan de warmwater vanuit de cv ketel.
Staat nu mooi stil dat TAP water.

Wat een installateur. Om dat zo lekker vol te bouwen en stug door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:14
Pomp voor de vloerverwarming? Zo ja dan staat hij in de verkeerde stand

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:24:
@Will_M
De oude vulleiding?

Het is duidelijk de koudwater aanvoer van de cv ketel geweest, links daarvan de gas en nog meer links daarvan de warmwater vanuit de cv ketel.
Staat nu mooi stil dat TAP water.

Wat een installateur. Om dat zo lekker vol te bouwen en stug door te gaan.
Misschien dat @Captain_Chaos36 aan kan geven wáár de door jouw bedoelde leiding heen gaat, ik zie daar op de foto in ieder geval géén afsluiter op zitten (wel een koppeling).

@Captain_Chaos36 Het gaat over de leiding links van de oude gasleiding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
retakenroots schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:35:

Maar ik hoor hem niet...
Waarom is stilstaand water in een vloerverwarming circuit niet ideaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wolly schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:32:
[...]

Waarom is stilstaand water in een vloerverwarming circuit niet ideaal?
Omdat de pomp dan vast kan komen te zitten door bijvoorbeeld kalkaanslag of vuil-ophoping. Als je zo'n pomp alleen al regelmatig even laat draaien (eens per dag / week) middels bijvoorbeeld een pompschakelaar tijdens een periode dat de VVW toch niets hoeft te doen dan bespaar je weer op (zelf opgewekte?) elektriciteit en tevens op nieuwe pompen :+

Een VVW-pomp van ~25 jaar geleden verbruikt overigens al snel een slordige 80Wh gedurende 24 uur per dag, 365 (of 366) dagen aan een stuk..... Een moderne pomp bereikt hetzelfde effect vaak al met ~ 15Wh

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 24-09-2024 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Captain_Chaos36 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:04:
[...]

Ik kan daar zo snel niet meer informatie over vinden; kun je dat toelichten?
Pagina 3 figuur 2.
https://cdn1.omnie.co.uk/...r-manual-Para-EN-Copy.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Bedankt. Heel duidelijk. Ik begin rap het vertrouwen te verliezen in deze installateur. 😞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vraag me af of je wel een buffervat en pomp nodig hebt.

Heb je meer gegevens over de installatie?
Welk vermogen van de WP en hoeveel afgifte heb je? Zones?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Captain_Chaos36 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:53:
[...]

Bedankt. Heel duidelijk. Ik begin rap het vertrouwen te verliezen in deze installateur. 😞
Heb je nog radiatoren in huis dat er een verdeler met pomp is? Het is vaak zonde van het geld om een buffervat te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Will_M schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:31:
[...]

Misschien dat @Captain_Chaos36 aan kan geven wáár de door jouw bedoelde leiding heen gaat, ik zie daar op de foto in ieder geval géén afsluiter op zitten (wel een koppeling).

@Captain_Chaos36 Het gaat over de leiding links van de oude gasleiding :+
Dat is inderdaad de oude warmwaterleiding, en daar is de warmtepompboiler op aangesloten, dus dat zijn gelukkig geen loze leidingen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLD9q7YJ7C_qiN3qSzFgiOtskX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaPJasGH97r5HJYWbjR416Yx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Captain_Chaos36 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:03:
[...]

Dat is inderdaad de oude warmwaterleiding, en daar is de warmtepompboiler op aangesloten, dus dat zijn gelukkig geen loze leidingen.[Afbeelding]
Daar was ik dus al bang voor.... En ik heb er serieus écht een hekel aan om @AUijtdehaag te moeten 'bevragen' om duidelijkheid te kunnen krijgen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:56:
Ik vraag me af of je wel een buffervat en pomp nodig hebt.

Heb je meer gegevens over de installatie?
Welk vermogen van de WP en hoeveel afgifte heb je? Zones?
De warmtepomp is 9 kW. Met afgifte bedoel je neem ik aan de radiatoren etc.? Ik heb zo'n 75 m² aan vloerverwarming en nog vier radiatoren. Alles in één circuit, geen zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Rusky schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:26:
Pomp voor de vloerverwarming? Zo ja dan staat hij in de verkeerde stand
Deze pomp is niet specifiek voor de vloerverwarming; die heeft zijn eigen pomp. Wat bedoel je met verkeerde stand; de instelling, of de oriëntatie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ea-THIRdJnWXhLFHhpI0QgUHR-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psHQBsV6ILHqbJkFWcXU8Q2w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Wolly schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:57:
[...]

Heb je nog radiatoren in huis dat er een verdeler met pomp is? Het is vaak zonde van het geld om een buffervat te gebruiken.
Ja, ik heb ook nog vier radiatoren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:21
Captain_Chaos36 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:11:
[...]

Deze pomp is niet specifiek voor de vloerverwarming; die heeft zijn eigen pomp. Wat bedoel je met verkeerde stand; de instelling, of de oriëntatie?[Afbeelding]
Dit is een mengpomp, iets wat je niet wil bij een (lage temperatuur) warmtepomp systeem. Het is zeer sterk aan te raden de vloerverwarmingsverdeler om te bouwen tot pomploze variant. Daarnaast vraag ik me af of je het buffervat nodig hebt. Vermoed dat hier een onnodig minder zuinig systeem is gecreëerd door de mengpomp en buffervat.

Daarnaast, jemig wat een leiding spaghetti naar de boiler. :X

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42
[...]

Dat is inderdaad de oude warmwaterleiding, en daar is de warmtepompboiler op aangesloten, dus dat zijn gelukkig geen loze leidingen.[Afbeelding]
Dit is een tijdelijke opstelling en de installateur komt terug om het netjes te maken.. toch? toch? :o

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Wat is flexbuis toch een verschrikkelijk product in handen van slechte installateurs :X

Heeft die kerel ook echt nergens een buis aan de wanden bevestigd?

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 24-09-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
luckremers schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:22:
[...]

Dit is een mengpomp, iets wat je niet wil bij een (lage temperatuur) warmtepomp systeem. Het is zeer sterk aan te raden de vloerverwarmingsverdeler om te bouwen tot pomploze variant. Daarnaast vraag ik me af of je het buffervat nodig hebt. Vermoed dat hier een onnodig minder zuinig systeem is gecreëerd door de mengpomp en buffervat.
Waarom wil je dat niet, en hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Wolly schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:31:
[...]

Wat is flexbuis toch een verschrikkelijk product in handen van slechte installateurs :X

Heeft die kerel ook echt nergens een buis aan de wanden bevestigd?
Nee, dat vond ik ook frappant. Is het alleen lelijk, of kan dat problemen geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:20
luckremers schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:22:
[...]

Daarnaast, jemig wat een leiding spaghetti naar de boiler. :X
- Beide pompen er tussen uit laten halen
- als je een buffer vat wilt (of moet) gebruiken moet deze in serie op de retour worden aangesloten
- laat ook het vuilfilter op het eind punt plaatsen, het water wat de wp ingaat wil je schoon hebben

Een paar uurtjes werk, wat nieuwe koppelingen en je kunt lekker draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je pomp staat ook in stand III, de hoogste, met het groene knopje kun je de modus en ook de snelheid veranderen.

• Captain_Chaos36
djpeterl1 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:59:
[...]
- Beide pompen er tussen uit laten halen
- als je een buffer vat wilt (of moet) gebruiken moet deze in serie op de retour worden aangesloten
- laat ook het vuilfilter op het eind punt plaatsen, het water wat de wp ingaat wil je schoon hebben
Wie pompt het water dan rond, als ik allebei de pompen er tussenuit zou halen? Heeft de warmtepomp zelf ook een circulatiepomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Captain_Chaos36 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:33:
[...]

Wie pompt het water dan rond, als ik allebei de pompen er tussenuit zou halen? Heeft de warmtepomp zelf ook een circulatiepomp?
Ja. Een hele sterke zelfs, bij mij pompt hij het water het hele huis rond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:31:
flexbuis? Behalve bij de boiler lijkt deze installateur nog niet door te hebben dat je ook een bochtje kunt buigen. Ik denk dat hij gaat voor de bulk korting op koppelingen.

Ik vind het ook altijd zo jammer als ze overal puntstukken gebruiken. Voor een paar euro meer heb je een koppeling die je los kunt halen. Stel je hebt een garantie geval op het buffervat, dan mag je het halve leidingwerk gaan vernieuwen.

• Insert12
  • Laatst online: 21:56
Captain_Chaos36 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:08:
[...]

De warmtepomp is 9 kW. Met afgifte bedoel je neem ik aan de radiatoren etc.? Ik heb zo'n 75 m² aan vloerverwarming en nog vier radiatoren. Alles in één circuit, geen zones.
Dan is je warmtepomp waarschijnlijk ook te groot. Wat was je gasverbruik voor je van het gas af ging?

Veel warmtepompen hebben een contactje om een externe circulatiepomp aan te sturen. Daarmee zorgen ze er bovendien voor dat ééns per dag de pomp eventjes kan draaien zodat deze in bijvoorbeeld de zomer niet vast gaat zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42
TheGhostInc schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:09:
[...]

Ik vind het ook altijd zo jammer als ze overal puntstukken gebruiken. Voor een paar euro meer heb je een koppeling die je los kunt halen. Stel je hebt een garantie geval op het buffervat, dan mag je het halve leidingwerk gaan vernieuwen.
Gewoon afknippen en een extra koppelingetje er tussen toch. Valt niet op in deze installatie. :P :+

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Ik kan er maar weinig uithalen hoe alles aangesloten is hier. Probeer eens schematisch voor jezelf misschien aan te geven hoe de flows lopen?

Daarnaast, dat niks vastgemaakt is kan zorgen dat je op den duur lekkende koppelingen krijgt denk ik. Trillingen e.d. Naast dat het gewoon niet netjes afgewerkt is.

Pomp horizontaal mag niet i.v.m. lucht-ophoping.

Mijn WP schakelt de VVW (vloerverwarming) pomp om de 5 minuten kort. Ik heb (tegenwoordig) echter alleen de VVW pomp in de WP zelf. Bij jou ben ik haast bang dat je VVW pomp nu of continue je buffer aan het volpompen is, en je met minder/meer flow vervolgens je andere pomp gebruikt om water weer rond te pompen in je VVW circuit. Parallel aangestuurd dus en dat is minder efficient. Als deze pomp NIET voor je VVW circuit is, dan is het misschien een circulatie-pomp voor je warm water (spiraal in buffervat?). Die kan je wel altijd draaiende hebben (zou hem niet zo hard zetten) maar is wel killing voor je energierekening :P. + dat het volgens mij niet mag i.c.m. warmtepomp i.v.m. eis 60 graden water op elk tappunt dan.

En die mengpomp moet er inderdaad uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Yaldair op 25-09-2024 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Yaldair schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:55:
Ik kan er maar weinig uithalen hoe alles aangesloten is hier. Probeer eens schematisch voor jezelf misschien aan te geven hoe de flows lopen?

Daarnaast, dat niks vastgemaakt is kan zorgen dat je op den duur lekkende koppelingen krijgt denk ik. Trillingen e.d. Naast dat het gewoon niet netjes afgewerkt is.

Pomp horizontaal mag niet i.v.m. lucht-ophoping.

Mijn WP schakelt de VVW (vloerverwarming) pomp om de 5 minuten kort. Ik heb (tegenwoordig) echter alleen de VVW pomp in de WP zelf. Bij jou ben ik haast bang dat je VVW pomp nu of continue je buffer aan het volpompen is, en je met minder/meer flow vervolgens je andere pomp gebruikt om water weer rond te pompen in je VVW circuit. Parallel aangestuurd dus en dat is minder efficient. Als deze pomp NIET voor je VVW circuit is, dan is het misschien een circulatie-pomp voor je warm water (spiraal in buffervat?). Die kan je wel altijd draaiende hebben (zou hem niet zo hard zetten) maar is wel killing voor je energierekening :P. + dat het volgens mij niet mag i.c.m. warmtepomp i.v.m. eis 60 graden water op elk tappunt dan.

Hij heeft ook nog radiatoren, als hij deze actief wil gebruiken op 50 graden moet je voor de vvw wel een mengverdeler hebben.

Mijn voorkeur zou het niet zijn, vervang die oude radiatoren door iets efficiënters of boost ze met fans.

Nu is er eigenlijk een enorm overdreven installatie geplaatst om die drie radiatoren mogelijk te maken :X

• Captain_Chaos36
Insert12 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:27:
[...]
Dan is je warmtepomp waarschijnlijk ook te groot. Wat was je gasverbruik voor je van het gas af ging?
Dat weet ik niet; dat was een van de problemen. Ik heb dit huis gekocht van een dementerende man die de verwarming altijd vol open had staan, en bovendien was het huis niet geïsoleerd (enkel glas zelfs nog). Nu is het helemaal geïsoleerd (dak, boeidelen, vloer, HR++ glas overal. Alleen de spouw is (nog) niet geïsoleerd). De capaciteit van de warmtepomp is dus gebaseerd op een schatting, en het idee van het buffervat was geloof ik dat als die schatting te hoog was hij niet gaat pendelen.

• Captain_Chaos36
Yaldair schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:55:

Ik heb een schema gemaakt van hoe de flows volgens mij lopen. Deze pomp zit in het verwarmingscircuit; het warme water is een compleet apart circuit waar alleen de warmtepompboiler die links staat in zit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaIN9X_l6yuucwu_tX1ZN9qs1Tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ckQTnouUnwqNo0QB6JLKFao.png?f=fotoalbum_large
De pomp direct na het buffervat is degene die blijkbaar verkeerd gemonteerd is en ook altijd voluit draait. Hij is voor zover ik kan zien ook nergens anders mee verbonden dan het stopcontact.

[ Voor 5% gewijzigd door Captain_Chaos36 op 25-09-2024 13:32 ]

• Insert12
  • Laatst online: 21:56
Captain_Chaos36 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:27:
[...]

Dat weet ik niet; dat was een van de problemen. Ik heb dit huis gekocht van een dementerende man die de verwarming altijd vol open had staan, en bovendien was het huis niet geïsoleerd (enkel glas zelfs nog). Nu is het helemaal geïsoleerd (dak, boeidelen, vloer, HR++ glas overal. Alleen de spouw is (nog) niet geïsoleerd). De capaciteit van de warmtepomp is dus gebaseerd op een schatting, en het idee van het buffervat was geloof ik dat als die schatting te hoog was hij niet gaat pendelen.
Dan had er een warmteverliesberekening gemaakt moeten worden op basis van de schil van je woning ná het toepassen van de nieuwe isolatie. 9kW is normaliter echt véél te groot voor 75m2 vloerverwarming en een paar radiatoren.

Een buffervat van 50 of 100 liter helpt het pendelen ook niet tegen te gaan overigens, die is er alleen als hydraulisch nulpunt zodat de warmtepomp altijd wat systeeminhoud heeft om de ontdooicyclus af te kunnen ronden. Dat kan dan weer handig zijn als je een zoneregeling hebt, maar die heb je niet. Dat vat is in feite dus nutteloos en door de menging in het vat moet je warmtepomp een hogere temperatuur maken dan strikt noodzakelijk.

• Captain_Chaos36
Ik krijg sterk de indruk dat mijn installateur een beunhaas is. Ik dacht toch echt wel mijn best gedaan te hebben om een betrouwbaar bedrijf te kiezen, maar van wat jullie mij vertellen lijkt er niets goed aan te zijn. 😔

En dat allemaal gefikst gaan krijgen wordt natuurlijk een gebed zonder eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De conclusie is in ieder geval dat je tenminste aan 1500 euro aan materiaal hebt gekocht die je niet nodig hebt en efficiëntie kosten. En waarschijnlijk nog een keer hetzelfde bedrag om het rommelig te installeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 25-09-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:44

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Captain_Chaos36 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:31:
[...]

Ik heb een schema gemaakt van hoe de flows volgens mij lopen. Deze pomp zit in het verwarmingscircuit; het warme water is een compleet apart circuit waar alleen de warmtepompboiler die links staat in zit.

De pomp direct na het buffervat is degene die blijkbaar verkeerd gemonteerd is en ook altijd voluit draait. Hij is voor zover ik kan zien ook nergens anders mee verbonden dan het stopcontact.
Als ik het goed begrijp, heb je naast het buffervat een warmtepomp boiler (van LG WH F5) staan en ook een warmtepomp buiten unit (van LG HM091MR U44).

LG adviseert altijd een buffervat (van tenminste 40 ltr) parallel en dan met een circulatiepomp.
In de retour leiding naar de warmtepomp zit een magneetfilter en vuilfilter.
In de warmtepomp kan een expansievat zitten, maar wordt ook een na het buffervat geplaatst.
Op meerdere plaatsen (hoogste punten) heb je ontluchters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXwAzqLb46E2mnDNWvX_YAZi7Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChowpmFHcR8bZrS7XngM0Hyq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een buffervat met een Wilo pomp en ook nog vloerverwarming met een Wilo pomp. De pomp bij het buffervat kan ik traploos instellen ( Δ P-V ) . De pomp bij de vloerverwarming heeft drie standen, die ik op stand II heb staan ( Δ P-C ) .
De pomp bij het buffervat mag inderdaad niet horizontaal gemonteerd worden (en advies van Wilo is om minstens een meter voor de pomp een rechte buis te gebruiken, om wervelingen in de stroming te voorkomen, maar dat hebben ze bij mij ook niet gedaan)

Beide pompen gaan bij mij aan, als de pomp van de warmtepomp ook aan gaat. Op deze manier worden de pompen ook meegenomen in het regelmatig draaien om vastzitten te voorkomen en draaien ze mee met het antivries programma van de warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 25-09-2024 14:34 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Je moet eigenlijk weten wat je systeem volume is om zo na te gaan of je een probleem hebt met de minimale "run-tijd". Ik zou nu verwachten dat je minimale volume 100 L (of misschien 70L dan) moet zijn, aangezien dat het minimale buffervat is dat ze adviseren.

Voldoet je systeem inhoud (en sluit je geen lussen af) dan kan het buffervat achterwege worden gelaten. Dan regel je ook mooi je watertemperatuur, en niet de temperatuur van het buffervat. Nu knal je bij wijze van in enkele minuten heel dat buffervat vol. (want je andere pomp hoeft niet perse te lopen).

Hoe dan ook, hoe ik het zou aanpakken ter verbetering (in stappen / financieel overzichtelijk).

Eerst die oude radiatoren omzetten naar iets van zltv verwarming. Als dat gedaan is kan je warmtepomp naar lagere temperaturen (efficienter) en kan die mengpomp eruit.

Daarna kijken hoeveel systeem volume je hebt. Indien voldoende (minimaal volume moet in de specs van de WP staan) kan je overwegen je buffervat eruit te halen. Alternatief is om hem serieel aan te sluiten. Dan kan ook je extra pomp eruit. Less is more. Vooral bij WP, imo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

De 9KW Therma V warmtepomp van LG kan ver terug moduleren. Als deze gaat pendelen met een buffervat is dat wel met de juiste instellingen onder bedwang te houden.
Een zorg minder!

Pardon my dutch

• Captain_Chaos36
PeteSplit schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:30:
[...]

Als ik het goed begrijp, heb je naast het buffervat een warmtepomp boiler (van LG WH F5) staan en ook een warmtepomp buiten unit (van LG HM091MR U44).
Dat klopt.
LG adviseert altijd een buffervat (van tenminste 40 ltr) parallel en dan met een circulatiepomp.
In de retour leiding naar de warmtepomp zit een magneetfilter en vuilfilter.
In de warmtepomp kan een expansievat zitten, maar wordt ook een na het buffervat geplaatst.
Op meerdere plaatsen (hoogste punten) heb je ontluchters.

[Afbeelding]
Zo te zien is het bij mij volgens dat schema geïnstalleerd, behalve dan dat het expansievat op de retourleiding zit.
Beide pompen gaan bij mij aan, als de pomp van de warmtepomp ook aan gaat. Op deze manier worden de pompen ook meegenomen in het regelmatig draaien om vastzitten te voorkomen en draaien ze mee met het antivries programma van de warmtepomp.
En dat doen ze vanwege de instelling waar ze op staan? Ze detecteren de verhoogde druk doordat de warmtepomp aanslaat, en gaan daarom zelf ook draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Captain_Chaos36 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:59:
[...]
En dat doen ze vanwege de instelling waar ze op staan? Ze detecteren de verhoogde druk doordat de warmtepomp aanslaat, en gaan daarom zelf ook draaien?
De LG warmtepomp heeft een aansluiting voor een relais schakelaar voor een externe pomp. Helaas had ik geen werkende aansluiting op mijn PCB.
Ik laat nu met Home Assistant, op basis van het pomp signaal (uitgelezen via de modbus), ook mijn twee pompen aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Gerelateerd vraagje over mijn buffervat: hoe zit zo'n ding in elkaar? Is dit een warmtewisselaar, met twee gescheiden lussen? Is het één vat waar alle aansluitingen op aankomen? Is het een vat, waardoorheen een gescheiden spiraalleiding o.i.d. loopt om het water in het vat te verwarmen (of koelen)? Weet iemand misschien een schema van het interieur van dit, of een vergelijkbaar, buffervat? De installateurs hebben de installatiehandleiding van deze niet achtergelaten, en online kan ik er bar weinig over vinden, behalve dat het deze kit lijkt te zijn.

Er nog wat over nadenkend denk ik dat het wel twee lussen moeten zijn, waarom zou hij anders twee ingangen en twee uitgangen hebben. Maar hopelijk kan iemand hier dat bevestigen, zodat ik mijn systeem beter begrijp. Als dat zo is dan begrijp ik ook waarom er een circulatiepomp nodig is in aanvulling op de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Het lijkt dit buffervat te zijn. Misschien is een type-nummer op de sticker bovenop te vinden?
https://www.metalacbojler...uct/bafer-tank-100-8-tpp/
Zonder interne leidingen/spiralen.

/edit
Dit model met een spiraal lijkt ook dezelfde uiterlijk te hebben.
https://ez-home.eu/product/indirect-f/

[ Voor 23% gewijzigd door Kip op 30-09-2024 11:43 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Captain_Chaos36 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:08:
Gerelateerd vraagje over mijn buffervat: hoe zit zo'n ding in elkaar? Is dit een warmtewisselaar, met twee gescheiden lussen? Is het één vat waar alle aansluitingen op aankomen? Is het een vat, waardoorheen een gescheiden spiraalleiding o.i.d. loopt om het water in het vat te verwarmen (of koelen)? Weet iemand misschien een schema van het interieur van dit, of een vergelijkbaar, buffervat? De installateurs hebben de installatiehandleiding van deze niet achtergelaten, en online kan ik er bar weinig over vinden, behalve dat het deze kit lijkt te zijn.

Er nog wat over nadenkend denk ik dat het wel twee lussen moeten zijn, waarom zou hij anders twee ingangen en twee uitgangen hebben. Maar hopelijk kan iemand hier dat bevestigen, zodat ik mijn systeem beter begrijp. Als dat zo is dan begrijp ik ook waarom er een circulatiepomp nodig is in aanvulling op de warmtepomp.
Ik had het idee dat een buffervat gewoon een vat is waar niets in zit, maar door de gelaagdheid van het water een temperatuurscheiding kan hebben.

Als er in een buffervat een spiraalleiding zit, voor bijvoorbeeld warm water, dan heet het een boilervat en wordt dus niet gebruikt als systeemvergroting, maar alleen voor sanitair warm water opslag.

Een buffervat wordt gebruikt als systeemvergroting bij een warmtepomp en is ook een kortsluiting, zodat de warmtepomp altijd kan blijven werken, als bijvoorbeeld de naregeling het afgiftesysteem helemaal zou afsluiten (een eventuele kostsluitklep heb je dan niet nodig).

Aansluiting van een buffervat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXwAzqLb46E2mnDNWvX_YAZi7Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChowpmFHcR8bZrS7XngM0Hyq.jpg?f=fotoalbum_large

De extra pomp / externe pomp heb je nodig, omdat het water de kant op gaat van de minste weerstand, dus terug naar de warmtepomp ipv het afgiftesysteem. Er zit ook nog een expansievat tussen voor eventuele drukverschillen?

[ Voor 35% gewijzigd door PeteSplit op 30-09-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PeteSplit schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:28:
[...]

Ik had het idee dat een buffervat gewoon een vat is waar niets in zit, maar door de gelaagdheid van het water een temperatuurscheiding kan hebben.

Als er in een buffervat een spiraalleiding zit, voor bijvoorbeeld warm water, dan heet het een boilervat en wordt dus niet gebruikt als systeemvergroting, maar alleen voor sanitair warm water opslag.

Een buffervat wordt gebruikt als systeemvergroting bij een warmtepomp en is ook een kortsluiting, zodat de warmtepomp altijd kan blijven werken, als bijvoorbeeld de naregeling het afgiftesysteem helemaal zou afsluiten (een eventuele kostsluitklep heb je dan niet nodig).

Aansluiting van een buffervat
[Afbeelding]

De extra pomp / externe pomp heb je nodig, omdat het water de kant op gaat van de minste weerstand, dus terug naar de warmtepomp ipv het afgiftesysteem.
Een buffervat kan ook in serie worden geplaatst.

Als het parallel is dan heb je een ontkoppeling van wp met je huisinstallatie, dat is handig als je bijvoorbeeld elke kamer een eigen regeling geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Wolly schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:49:
[...]

Een buffervat kan ook in serie worden geplaatst.

Als het parallel is dan heb je een ontkoppeling van wp met je huisinstallatie, dat is handig als je bijvoorbeeld elke kamer een eigen regeling geeft.
Dan is het echt alleen voor systeemvergroting. De WP kan dan in storing gaan, als alles in de huisinstallatie toevallig tegelijk dicht gaat. Zorg bij een warmtepomp altijd dat er een stroming blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PeteSplit schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:55:
[...]

Dan is het echt alleen voor systeemvergroting. De WP kan dan in storing gaan, als alles in de huisinstallatie toevallig tegelijk dicht gaat. Zorg bij een warmtepomp altijd dat er een stroming blijft.
Vloerverwarming is een zegen, ook voor dit doeleinde. Moet je wel een pomploze verdeler hebben maar dat is sowieso aan te raden met wp.

En anders je badkamer radiator open laten staan of een slimme regeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 30-09-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
PeteSplit schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:28:

De extra pomp / externe pomp heb je nodig, omdat het water de kant op gaat van de minste weerstand, dus terug naar de warmtepomp ipv het afgiftesysteem. Er zit ook nog een expansievat tussen voor eventuele drukverschillen?
Ja. Hier is een schema van hoe de leidingen lopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaIN9X_l6yuucwu_tX1ZN9qs1Tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ckQTnouUnwqNo0QB6JLKFao.png?f=fotoalbum_large
Mijn situatie lijkt veel op jouw diagram, dus het lijkt waarschijnlijk toch het toch inderdaad gewoon één groot vat is, wat dus zowel tussen de aanvoer en de retour zit. Betekent het feit dat er vier leidingen op zijn aangesloten dat dat inderdaad het geval zou moeten zijn? Als hij in serie zou zijn aangesloten neem ik aan dat dat maar twee leidingen zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Captain_Chaos36 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:07:
[...]

Ja. Hier is een schema van hoe de leidingen lopen:
[Afbeelding]
Mijn situatie lijkt veel op jouw diagram, dus het lijkt waarschijnlijk toch het toch inderdaad gewoon één groot vat is, wat dus zowel tussen de aanvoer en de retour zit. Betekent het feit dat er vier leidingen op zijn aangesloten dat dat inderdaad het geval zou moeten zijn? Als hij in serie zou zijn aangesloten neem ik aan dat dat maar twee leidingen zouden zijn.
Je hebt het magneetfilter (belangrijk voor de waterpomp) en het expansievat op een andere plaats getekend ?

Voor extra volume kun je een buffervat alleen in de retour plaatsen (in serie).

Het is ook mogelijk om Tstukken te gebruiken, als het vat geen vier aansluitingen heeft, de werking blijft nagenoeg gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZL_WpzIH4_myQ6qVsc5bHsHS0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fDqi5q1Ww8hDfD7q6ZKd1AMm.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 01-10-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
PeteSplit schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:00:
Je hebt het magneetfilter (belangrijk voor de waterpomp) en het expansievat op een andere plaats getekend ?
[Afbeelding]
Ik heb ze getekend waar ze bij mij zitten; aan de huis-zijde van het buffervat. Is dat niet goed? Het is me nog steeds niet duidelijk wat dit nu precies voor vat is. Ik heb mijn aannemer (ook een installateur van warmtepompen) gevraagd een inspectie te doen van het systeem. Hij was er net, en hij dacht dat het vat wel twee gescheiden circuits heeft, en dat de warmtepomp dus alleen het vat opwarmt. Maar hij gaf inderdaad ook aan dat het expansievat op de verkeerde plek zit (het moet vóór de pomp zitten).

[ Voor 6% gewijzigd door Captain_Chaos36 op 01-10-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Captain_Chaos36 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

Ik heb ze getekend waar ze bij mij zitten; aan de huis-zijde van het buffervat. Is dat niet goed? Het is me nog steeds niet duidelijk wat dit nu precies voor vat is. Ik heb mijn aannemer (ook een installateur van warmtepompen) gevraagd een inspectie te doen van het systeem. Hij was er net, en hij dacht dat het vat wel twee gescheiden circuits heeft, en dat de warmtepomp dus alleen het vat opwarmt. Maar hij gaf inderdaad ook aan dat het expansievat op de verkeerde plek zit (het moet vóór de pomp zitten).
Ja, het expansievat voor een pomp en het magneetfilter voor de warmtepomp.

Een buffervat of boilervat, ziet er van dezelfde fabrikant, vaak het zelfde uit aan de buitenkant, alleen zijn boilervaten door het extra materiaal zwaarder en meer dan twee keer zo duur.

Op het typeplaatje zou een type, of nummer kunnen staan, waarmee je bij de fabrikant misschien vindt of het een buffervat, of boilervat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
PeteSplit schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:26:
Op het typeplaatje zou een type, of nummer kunnen staan, waarmee je bij de fabrikant misschien vindt of het een buffervat, of boilervat is.
Ik heb het typeplaatje gevonden, en ook eindelijk wat informatie van de fabrikant. Het is een Metalac BF 100-8 TPU. Zie de catalogus, onderaan op pagina 75. Zo te zien toch inderdaad een simpel buffervat, zonder gescheiden compartimenten, leidingen of spiralen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kMeP_IMtdIJLZ41SGG4uMoxvRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XjCaIHglQHOz6ubWSgaQXuuL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
@PeteSplit , is dit wat men bedoelt met een "parallelle" installatie van het buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Captain_Chaos36 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:36:
@PeteSplit , is dit wat men bedoelt met een "parallelle" installatie van het buffervat?
Ik weet niet precies wat je met dit bedoelt, parallel en in serie is eigenlijk hetzelfde als met batterijen (naast elkaar of op elkaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrUyNJZ4NLgm0I8VM7v_dRE5RME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CUPPDDC74MSgFJezUVY8CHq0.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1