Netwerk leggen in nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
In mijn nieuwe woning wil ik vanaf de meterkast naar 4 kamers netwerkkabels laten leggen, zodat er wanddozen komen. We hebben een aannemer ingeschakeld voor allerlei werkzaamheden en hij kan ook de netwerkkabel voor ons trekken. De details voor het goed aansluiten van het netwerk weet hij echter niet.

Van https://www.wifiweb.nl/patchpaneel/ begrijp ik dat in de meterkast een LSA of een keystone patchpaneel zou moeten komen. Aangezien ik niets bijzonders wil gaan doen zou een LSA dan denk ik het beste zijn? Sluit je het patchpaneel dan vervolgens direct aan op de modem?

Voor de bekabeling wil ik gaan voor CAT 6, aangezien ik begrijp dat dat voor een normale woning voldoende moet zijn om in de toekomst 10Gbit te halen. Ik lees her en der dat mensen dan 2 kabels door 1 buis (laten) doen. Is dat meestal mogelijk?

Door de bomen zie ik het bos niet meer. Welk materiaal is aan te rade om aan te schaffen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In je meterkast wil je een patchpaneel, inderdaad met keystones erin. Dat wil je in je kamers ook hebben. Netjes afpatchen en dan met een netwerkkabel naar je switch of apparaat toe. En in de meterkast gebruik je een patchkabel vanaf je patchpaneel naar je modem/switch toe.
CAT6 is inderdaad meer dan prima, hou er alleen rekening mee dat het 100% koper (Cu) is, en niet alu met een laagje koper (CCA). Kost iets meer, maar je zit wel gelijk goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:53

lier

MikroTik nerd

Weliswaar een "groot bos", maar alle vragen die je kan bedenken worden in dit topic bentwoord:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:27
Ik vermoed dat men in NL ook reeds veel werkt met flexibele buis , en dan zoek je vermoedelijk zoiets

Afbeeldingslocatie: https://www.tecshop.be/media/catalog/product/cache/1/image/988x988/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/l/flex_dual_utp.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LSA vs keystone is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik word helemaal priegelig van keystones en zweer bij LSA, maar anderen (o.a. Terw_Dan zo te zien) hebben dat juist andersom. Beide kunnen prima voldoen voor wat je wilt. Indien mogelijk, voordat je tot aanschaf overgaat, zelf proberen beide methodes te gebruiken. Grote kans dat je gelijk weet wat je wilt ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• companion_cube
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 21:56
Ik heb zelf deze in de meterkast. Vond ik praktischer en het sluit mooi aan bij de groepenkast. Je kunt dan zelf het merk keystone kiezen om de netwerkkabel op af te monteren. Alleen even letten op welk raam er bij je keystone hoort!

https://www.attema.com/nl...3110/patchkast-data-zwart

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:26
*knip*

[ Voor 102% gewijzigd door rens-br op 25-09-2024 15:43 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Je vraag is echt iets te uitgebreid om daar het topic van iemand anders te gebruiken. Ik zou zeggen lees Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 eens door om inspiratie op te doen, mocht je er daarna niet uitgekomen zijn, open dan gerust een nieuw topic.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Denk ook even na over wifi in het huis.

Wil je op de overloop 1 ste een wifi acces point hangen die door het netwerk van stroom wordt voorzien.

• Cobiwan
  • Niet online
Dank voor de reacties. Ik kom er helaas niet helemaal uit. Wat is nou precies het voordeel van LSA vs keystones en andersom? Ik wil gaan voor de "eenvoudigste optie". LSA lijkt mij op het eerste gezicht eenvoudiger.

Bij keystones heb ik het idee dat niet alles compatibel is met elkaar wat e.e.a. weer ingewikkelder maakt. Ik zou uiteraard niet de verkeerde willen kopen.

Qua kabel ben ik hierop uitgekomen: https://www.sandervunderi...twin-utp-kabel-cat-6.html, zodat elke kamer 2 aansluitingen kan krijjgen. Begrijp ik goed dat je hier het aantal meters kiest en dat je dat dan krijgt?

Zouden https://www.sandervunderi...-6-toolless-per-stuk.html keystones hierbij passen? Begrijp ik goed dat ik dan vervolgens wandaansluitingen moet kopen die gebruik maken van keystones en een patchpaneel dat gebruik maakt van keystones?

Ik blijft het helaas erg ingewikkeld vinden.

Wat zou een "boodschappenlijstje" voor mij zijn?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Edit: Als ik voor LSA zou gaan kom ik hierop uit:

https://www.sandervunderi...twin-utp-kabel-cat-6.html
https://www.netwerkproduc...atchpaneel-cat6a-8-poorts
https://www.netwerkproduc...ndcontactdoos-cat6-2x-utp
https://www.netwerkproduc...wn-tool-met-schaar-dogger

Mis ik dan iets? Ik heb al een 8x 1gbit switch liggen.

@joke_name op de overloop is geen ruimte voor een dergelijke aansluiting, maar misschien moet een van de punten in de slaapkamers hiervoor gaan dienen. Klopt het dat je power over ethernet kan krijgen door een switch toe te voegen die dat ondersteund?

[ Voor 26% gewijzigd door Cobiwan op 26-09-2024 23:24 ]

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Cobiwan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:36:

@joke_name op de overloop is geen ruimte voor een dergelijke aansluiting, maar misschien moet een van de punten in de slaapkamers hiervoor gaan dienen. Klopt het dat je power over ethernet kan krijgen door een switch toe te voegen die dat ondersteund?
Correct.
Maar je moet hem gewoon uit het plafond laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
joke_name schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:45:
[...]

Correct.
Maar je moet hem gewoon uit het plafond laten komen.
Hoe bedoel je uit he plafond? Gaten boren?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik kom even voor het tegengeluid :) Er zitten hier veel liefhebbers die het liefst een prachtig 2 meter hoog serverrack met daarnaast een netwerkkast in de kelder zetten.

Ik heb al 30 jaar allerlei vormen van netwerk in huis en nog nooit een patchpanel gebruikt, nooit gemist, nooit nodig gehad.

De 4 kabels komen je meterkast in, RJ45 stekkertjes erop. Ik schat nog in dat je een paar kabels puur ter voorbereiding hebt dus niet eens aansluit. De andere kabels kan je direct in je KPN/Ziggo router stoppen of anders in een switchje met 4 (of 5 - 32) poorten.

Ik zie voor doorsnee huis/tuingebruik geen voordeel een patchpanel ertussen te maken. En mocht er toch iets gebeuren waardoor je dagelijks of wekelijks moet ompluggen dan kan dat altijd nog. In mijn beleving zijn patch panels oplossingen voor kantoren waar nog wel eens een fax, telefoon of computer wordt bijgeplaatst of verhuisd, in huis zijn 9 van de 10 apparaten via wifi verbonden en komen er ook niet zomaar 2 tv's of pc's bij waar je dan 1 van de 20 al voorbereide aansluitingen voor kan kiezen (in kantoren zit er vaak elke paar meter twee of vier telefoon/netwerk aansluitingen.

Ik heb wel deze tips:

Voor een kamer waar misschien wel TV, gameconsole en/of PC komt kan je overwegen dubbele kabels te trekken.
Een wifi punt wil je doorgaans op de overloop of halletje, In de buurt van het trapgat is een mooie plek voor goede dekking over 2 verdiepingen.

[ Voor 16% gewijzigd door jnr24 op 27-09-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:53

lier

MikroTik nerd

jnr24 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:29:
In mijn beleving zijn patch panels oplossingen voor kantoren waar nog wel eens een fax, telefoon of computer wordt bijgeplaatst of verhuisd, in huis zijn 9 van de 10 apparaten via wifi verbonden en komen er ook niet zomaar 2 tv's of pc's bij waar je dan 1 van de 20 al voorbereide aansluitingen voor kan kiezen (in kantoren zit er vaak elke paar meter twee of vier telefoon/netwerk aansluitingen.
Jouw beleving hoeft niet overeen te komen met de gemiddelde Tweaker. Als ik in mijn huis kjik zijn bijvoorbeeld alle vast apparaten (tv's/decoders/versterker/Bluray/camera's/switches/accespoints) met een netwerkkabel verbonden.

Dus het is helemaal afhankelijk van je behoeften, als je 4 kabels hebt zou ik ook niet voor een patchpanel kiezen. Dan kan je, als je van een nette afwerking houdt, ook kiezen voor WCD's (opbouw of inbouw). En als het je niet interesseert dan volstaat met stekkers (of keystones) afwerken ook prima.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Rj45's aanknijpen is en blijft prutswerk!!!

Zeker omdat je voor vaste bekabeling stugge aders gebruikt.
Dus als je een degelijk netwerk wilt, dan gebruik je op het centrale punt een patchpaneel en in de ruimten zelf monteer je af op een wcd (gewoon of met keystone).
Als je weinig kabels heb kun je in het centrale punt ook voor een of twee dubbel wcd's kiezen maar een patchpaneel blijft handiger en makkelijker te monteren en kost nauwelijks meer.

Als je genoodzaakt bent om een RJ45 op een kabel te zetten voor bijvoorbeeld een plafond Accesspoint gebruik je een toolless RJ45 met een Lsa aan boord.

Voor je vaste bekabeling wil te goed werk leveren, er niest niet zo lastig als problemen met bekabeling te onderkennen als ze pas na een paar jaar gaan optreden (het werkte toch altijd!!).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• binbash.
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-07 14:08
dion_b schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:30:
LSA vs keystone is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik word helemaal priegelig van keystones en zweer bij LSA, maar anderen (o.a. Terw_Dan zo te zien) hebben dat juist andersom. Beide kunnen prima voldoen voor wat je wilt. Indien mogelijk, voordat je tot aanschaf overgaat, zelf proberen beide methodes te gebruiken. Grote kans dat je gelijk weet wat je wilt ;)
LSA vind ik ook stuk makkelijker dan dat gepriegel met die keystones. Wat ik nu alleen thuis wel vervelend vind. Wanneer ik 1 kabel wil patchen naar de meterkast moet die hele patch panel eruit. Dat hoeft niet wanneer je keystones gebruikt. Dat kan een overweging zijn om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Waarom moet je patch panel eruit als je een kabel wilt patchen?

Het idee van een patchpanel is toch dat je patched door een patchkabel in je patchpanel te stoppen en de andere kant van die kabel in een device zoals een switch, daardoor hoeft dat panel er juist niet uit lijkt mij.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Even een dubbel check, is mijn lijstje zo compleet? Ik denk dat ik wel een patch paneel neem voor meer zekerheid dat 10gbit gehaald gast worden in de toekomst. Wellicht die ik er nog een kabel tester bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou ook voor een patchpanel gaan. Dat 19 inch rack hoeft er niet per se te komen, maar flexibiliteit is echt wel prettig. En dat doet een patchpanel. Ook kun je met 1 patchkabeltje een dedicated lijn leggen van het ene punt naar het andere punt (mocht dat ooit nodig zijn).

Maar (het is al gezegd) houd rekening met genoeg bedrade accespoints. Ik weet niet hoe groot het huis is, Maar 4 buizen naar 4 lokaties incl. vast aangesloten apparatuur is in de toekomst mogelijk wel krap. Ik vind het in ieder geval zeker niet future proof.

Nu kun je er makkelijk bij (vooral loze PVC leidingen laten maken). Dat is echt heel vervelend als alles netjes is afgewerkt.
We gaan ook naar steeds hoogfrequentere WIFI toe, dat is leuk voor de link snelheden. Maar niet goed voor het bereik. Nu wordt er met 2.4Ghz nog een hoop rechtgetrokken. Maar hoe bruikbaar is dat nog over 15 jaar?
Op veel plekken is het al drama op die band omdat iedereen elkaar in de weg zit. Als je puur op wifi5/6 ontwerpt heb je echt wel wat meer ap density nodig, en nu heb je de kans om dat bedraad te doen. Wat altijd beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:47:
Ik zou ook voor een patchpanel gaan. Dat 19 inch rack hoeft er niet per se te komen, maar flexibiliteit is echt wel prettig. En dat doet een patchpanel. Ook kun je met 1 patchkabeltje een dedicated lijn leggen van het ene punt naar het andere punt (mocht dat ooit nodig zijn).

Maar (het is al gezegd) houd rekening met genoeg bedrade accespoints. Ik weet niet hoe groot het huis is, Maar 4 buizen naar 4 lokaties incl. vast aangesloten apparatuur is in de toekomst mogelijk wel krap. Ik vind het in ieder geval zeker niet future proof.

Nu kun je er makkelijk bij (vooral loze PVC leidingen laten maken). Dat is echt heel vervelend als alles netjes is afgewerkt.
We gaan ook naar steeds hoogfrequentere WIFI toe, dat is leuk voor de link snelheden. Maar niet goed voor het bereik. Nu wordt er met 2.4Ghz nog een hoop rechtgetrokken. Maar hoe bruikbaar is dat nog over 15 jaar?
Op veel plekken is het al drama op die band omdat iedereen elkaar in de weg zit. Als je puur op wifi5/6 ontwerpt heb je echt wel wat meer ap density nodig, en nu heb je de kans om dat bedraad te doen. Wat altijd beter is.
Dank voor je reactie. Het is geen nieuwbouw en we gebruiken nu bestaande telefoon / tv kabel leidingen. Nieuwe maken zit er financieel nu niet in. De plekken waar het heen gaat zijn de werkkamers, woonkamer en de slaapkamer, dus dat zou voor lange tijd voldoende moeten zijn. Als we ooit weer geld hebben gaan we de zolder mooi maken en dan komt daar misschien ook nog een lan kabel, maar dat is echt toekomstmuziek. WiFi is voor ons minder belangrijk. Mag ook iets minder goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vind een patch panel ook overdreven.

TS heeft het over 4 kabels. Pak gewoon twee van deze voor in de meterkast
https://www.netwerkwinkel...5-jack-FA6002-p_3756.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:32:
Ik vind een patch panel ook overdreven.

TS heeft het over 4 kabels. Pak gewoon twee van deze voor in de meterkast
https://www.netwerkwinkel...5-jack-FA6002-p_3756.html
4x2 kabels, dus 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

jnr24 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:29:
Ik kom even voor het tegengeluid :) Er zitten hier veel liefhebbers die het liefst een prachtig 2 meter hoog serverrack met daarnaast een netwerkkast in de kelder zetten.

Ik heb al 30 jaar allerlei vormen van netwerk in huis en nog nooit een patchpanel gebruikt, nooit gemist, nooit nodig gehad.

De 4 kabels komen je meterkast in, RJ45 stekkertjes erop. Ik schat nog in dat je een paar kabels puur ter voorbereiding hebt dus niet eens aansluit. De andere kabels kan je direct in je KPN/Ziggo router stoppen of anders in een switchje met 4 (of 5 - 32) poorten.

Ik zie voor doorsnee huis/tuingebruik geen voordeel een patchpanel ertussen te maken. En mocht er toch iets gebeuren waardoor je dagelijks of wekelijks moet ompluggen dan kan dat altijd nog. In mijn beleving zijn patch panels oplossingen voor kantoren waar nog wel eens een fax, telefoon of computer wordt bijgeplaatst of verhuisd, in huis zijn 9 van de 10 apparaten via wifi verbonden en komen er ook niet zomaar 2 tv's of pc's bij waar je dan 1 van de 20 al voorbereide aansluitingen voor kan kiezen (in kantoren zit er vaak elke paar meter twee of vier telefoon/netwerk aansluitingen.

Ik heb wel deze tips:

Voor een kamer waar misschien wel TV, gameconsole en/of PC komt kan je overwegen dubbele kabels te trekken.
Een wifi punt wil je doorgaans op de overloop of halletje, In de buurt van het trapgat is een mooie plek voor goede dekking over 2 verdiepingen.
Ja leuk en aardig maar RJ45 op de kabel in de meterkast is dus ook RJ45 op de kabel aan de andere kant. En TS wil juist nette afwerking. Dan moet je dus stugge/solid/installatiekabel gebruiken met LSA aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Je hebt ook 8 of 12 poorts patchpaneeltjes, eigen meer een klein ijzeren doosje wat je makkelijkkan monteren en wat er netjes uitziet. Hoef je niet zo'n enorm 19" patchpaneel te plaatsen, dat is toch bijna een halve meter!

Ik ben begonnen met een 8 poorts en heb er jaren later nog een 8 poorts bijgeplaatst. Deze hadden geen keystones, werkt lekker makkelijk. Later nog een kabel er bijplaatsen? Dekseltje losnemen, en eventjes met je LSA tool in de weer en klaar is Kees.

Beide tegen de zijmuur in de meterkast dan zit het niet zo pontificaal middenin de meterkast.

Aan de andere kant gewoon wandcontactdozen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
De belden dubbele kabel pastte helaas niet, dus het zijn enkele kabels geworden. Weten jullie misschien een goed inbouw wandcontactdoos met 1 aansluiting? Degene met dubbele aansluitingen werken als ik het goed begrijp niet met maar 1 kabel. Jammer, want had er 5 voor zo'n 30 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Cobiwan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:12:
Degene met dubbele aansluitingen werken als ik het goed begrijp niet met maar 1 kabel. Jammer, want had er 5 voor zo'n 30 euro...
Over welke dubbele aansluitdoos hebben we het hier? Over het algemeen werken de dubbele ook prima, want normaal verbind je de kabels gewoon los van elkaar, echter werk dan natuurlijk wel maar één van de twee poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Over welke dubbele aansluitdoos hebben we het hier? Over het algemeen werken de dubbele ook prima, want normaal verbind je de kabels gewoon los van elkaar, echter werk dan natuurlijk wel maar één van de twee poorten.
https://www.netwerkproduc...ndcontactdoos-cat6-2x-utp

Toch wel een beetje irritant als er een loze poort op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Die werkt prima als je maar één kabel aansluit, maar ja, je hebt dan wel een loze poort erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:14
Met een keystone kan je ook voor één poort kiezen: muurplaat voor 1 keystone
Pagina: 1