Optie om niet-dimbare lamp minder fel te laten branden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:16
Hallo,

Enige tijd geleden hebben wij een plafond lamp gekocht. Net zoals met tegels e.d. moet je lampen eerst in het echt zien voordat je er eentje koopt. Wij kwamen na installatie erachter dat de lamp geen 3500/4000K (warm/wit), zoals aangegeven op de verpakking, maar eerder in de range van 4000-5000 K lag
Omdat de lamp qua uitstraling bevalt besloten we om deze toch te houden. Nu enkele maanden later ergeren wij ons toch een beetje aan het schelle licht (de lamp hangt in de gang beneden).

Is het mogelijk om iets met een weerstandje / relais te plaatsen waardoor de lamp minder fel wordt? Ik snap dat het aanpassen van de kleurtemperatuur niet lukt, maar als we het al minder fel kunnen schijnen, dat het niet een totale 'miskoop' is. De lamp hoeft niet dynamisch dimbaar te zijn, maar bv de lichtsterkte met 30% verminderen.
De lamp heeft een geïntegreerde LED strip die niet te vervangen is.

Ter voorbeeld het type lamp waar het om gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtGdCpgH-CITaIxNUYgfZyxo2yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkvpks9HuMYcUPD7TS0sLWcx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door CuBras op 02-10-2024 11:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:29
Kun je bij de kale leds komen?
Ik heb vaker de kleur van leds aangepast met een gele en rode marker.
Kleine stipjes op de leds gezet.
Al zijn dit er wel veel vermoed ik.
En mocht het mislukken veeg je het er zo weer af met wat alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 20:13
CuBras schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:46:
Wij kwamen na installatie erachter dat de lamp geen 3500/4000K (warm/wit), zoals aangegeven op de verpakking, maar eerder in de range van 5700-6000 K lag
Dat is wel een groot verchil, heb je al contact met de verkoper gehad?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:09

Jorissie87

No diggity

Niet alle LEDs zijn geschikt (vanwege het beperkte stroomverbruik) om zomaar te dimmen. Ik heb voor een lichtsnoer in de tuin met 50 LED-peertjes een stekkerdimmer tussen het snoer en het stopcontact geplaatst. Gevolg was dat de peertjes gingen flikkeren. Ik vond uiteindelijk wel een stand waarop ze continue en zwakker bleven branden maar binnen een week waren er vervolgens 5 lampjes kapot. De stekkerdimmer er maar weer tussenuit gehaald dus.

[ Voor 17% gewijzigd door Jorissie87 op 24-09-2024 13:28 ]

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Deze lamp heeft ongetwijfeld een LED driver. Deze driver is een constant current bron.
Je opties zijn dan:
- driver vervangen
- deel van de stroom omleiden met een vermogensweerstand

Een weerstand in serie werkt niet want dan gaat de spanning omhoog, want: constant current driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zal vooral de driver eens moeten bekijken. Van dit soort lampen met ledstrip wil nog wel eens het geluk zijn dat ze constant voltage zijn. Dan is dimmen een eitje. Is het constant current zou je op zoek kunnen naar een driver met lagere stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:42
Als je de doorzichtige kap eraf kan halen kan je de binnenkant afplakken met een folie die minder light doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:22
CuBras schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:46:
Hallo,

Enige tijd geleden hebben wij een plafond lamp gekocht. Net zoals met tegels e.d. moet je lampen eerst in het echt zien voordat je er eentje koopt. Wij kwamen na installatie erachter dat de lamp geen 3500/4000K (warm/wit), zoals aangegeven op de verpakking, maar eerder in de range van 5700-6000 K lag
Omdat de lamp qua uitstraling bevalt besloten we om deze toch te houden. Nu enkele maanden later ergeren wij ons toch een beetje aan het schelle licht (de lamp hangt in de gang beneden).
Niet direct een antwoord op je vraag, maar volgens mij kan het zijn dat het licht juist blauwer over kan komen als je het dimt.

Bijvoorbeeld 2700K / warm wit ziet er prima uit bij relatief zacht licht, maar bij hele felle lichtsterkte (bv 2700K TL's in een kleine ruimte) gaat het er oranje uit zien. De kleurtemperatuur lijkt lager. Vergelijkbaar: op een onbewolkte zomerdag is de kleurtemperatuur 6000K, maar door de zeer hoge lichtsterkte lijkt dit gewoon wit ipv blauwig.

Ik kan jammer genoeg alleen even geen bron / bevestiging vinden van deze theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-05 23:32
Het beste lijkt me de LEDs te vervangen.
Zoek eens op Neon lichtslang en Warm wit. Die heb je in zowel laagspanning als 230 V uitvoering

Je moet vermoedelijk wel een soldeerbout kunnen gebruiken. Maar als je op 'Tweakers.net' zit, is dat toch wel het minste wat we mogen verwachten haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
Kijk welke driver erin zit. Daarmee kun je een passend alternatief zoeken.

Ik heb met hulp uit onderstaand topic een 3 standen lamp traploos dimbaar gemaakt:
Alternatieve led driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Zulke plafondlamp met zo'n ledkronkel heb ik voornamelijk op de Chinese websites langs zien komen. Daar nemen ze het niet altijd zo nauw met de veiligheid. Met een nieuwe driver (en dan niet eentje van AliExpress, maar van een Europese winkel die groot genoeg is om toe te zien dat de CE-markering klopt) is dat ook gelijk opgelost.

Het Chinese verklaart tevens de koude lichtkleur. In Nederland is warm wit standaard (2700 - 3000 K).

[ Voor 41% gewijzigd door TBTL op 24-09-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
FredvZ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:22:
[...]

Dat is wel een groot verchil, heb je al contact met de verkoper gehad?
Nee dat niet, mede ook dat we ondertussen ver buiten het zicht termijn zijn en geen doos meer hebben.

Al kan ik het altijd proberen om te zien of zij nog iets kunnen betekenen.
Echter had ik gehoopt dat een weerstandje o.i.d. kon helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:38

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• naftebakje
  • Laatst online: 12:29
TBTL schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:02:
...Het Chinese verklaart tevens de koude lichtkleur. In Nederland is warm wit standaard (2700 - 3000 K).
Alsof niet "alles" wat hier in de winkel ligt in China gemaakt wordt ;)
Nee, een witte led is eigenlijk een blauwe led met een laagje fosfor. Warm wit is wat duurder door 2 effecten:
- je verliest een stuk licht in de omzetting, dus ofwel een lagere lichtoutput ofwel een hoger ingangsvermogen ofwel duurdere efficiëntere blauwe LEDs nodig.
- er is meer of efficiënter (duurder) fosfor nodig, om meer blauw licht om te zetten.

Je zal dus altijd zien dat warm witte LEDs iets duurder zijn en wat lagere lichtopbrengst bij gelijk vermogen hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:03
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:01:
[...]

Waarom denk je dat die gaat helpen?
Zie nu dat het om een niet dimbare variant gaat. Hebben we het dan over niet geschikt voor fase afsnijding en/of fase aansnijding.

Dan wordt het toch openen van de unit om te kijken welke driver erin zit. Hiermee kun je pas verder puzzelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:04:
[...]
Alsof niet "alles" wat hier in de winkel ligt in China gemaakt wordt ;)
China maakt waar je om vraagt. Je kan vragen om een veilig product en erop toezien dat je dat krijgt, maar je kan ook vragen om de laagste prijs.

Als je een product in Nederland koopt, zit er een importeur tussen China en jou, die verantwoordelijk is voor de naleving van de veiligheidsnormen. De importeur zal dus zorgen dat hij veilige producten bestelt en dat controleren.

Als je iets bij AliExpress koopt ben je zélf de importeur. Prijs is een sterke factor bij het kiezen van het product en dus krijg je een twijfelachtige kwaliteit. Is het product eenmaal geleverd, dan hebben de meeste consumenten niet de kennis om te controleren of elektronica veilig is, als ze überhaupt al de moeite nemen. Van dropshippers verwacht ik hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:26
Heb je gekeken of de lamp zelf niet dimt? Dit soort lampen is vaak te dimmen door ze aan-uit-taan te doen, vaak hebben ze 3 standen.

• CuBras
vassago schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:32:
Heb je gekeken of de lamp zelf niet dimt? Dit soort lampen is vaak te dimmen door ze aan-uit-taan te doen, vaak hebben ze 3 standen.
Dat is nog een goede optie! Ga ik proberen.

Als ik de reacties zo lees zou het vervangen van een eventuele driver de enige oplossing zijn als bovenstaande niet lukt?
Een vorm van af- of aansnijden is alleen wenselijk als de lamp daadwerkelijk dimbaar is omdat je anders de levensduur verkort?

• Grutte Pier
CuBras schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:11:
[...]

Dat is nog een goede optie! Ga ik proberen.

Als ik de reacties zo lees zou het vervangen van een eventuele driver de enige oplossing zijn als bovenstaande niet lukt?
Een vorm van af- of aansnijden is alleen wenselijk als de lamp daadwerkelijk dimbaar is omdat je anders de levensduur verkort?
Klopt of deze kan gaan knipperen.

Het bekijken van de driver is nodig om te kijken of er een chipset opzit die dimmen mogelijk maakt (door hetr veranderen van de weerstand) of het totaal vervangen van de driver

• naftebakje
  • Laatst online: 12:29
CuBras schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:11:
[...]Dat is nog een goede optie! Ga ik proberen.

Een klassieke geschakelde voeding, wat zo'n driver vaak is, die kan je niet dimmen. Als je die aan een robuuste dimmer hangt, gaat ie bij gewoon uit of volledig aan afhankelijk van dimstand. Aan een 'zwakke' dimmer gaat je dimmer er aan.

Een dimbare driver zal uitlezen wat het dimsignaal is wat aankomt, en op basis daarvan zelf gaan dimmen; waardoor er niets in de keten overbelast wordt.

Eventueel zou je ook in de lamp zelf een shelly RGBW kunnen fietsen, om de output van de driver te dimmen

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Grutte Pier schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:30:
Klopt of deze kan gaan knipperen.

Het bekijken van de driver is nodig om te kijken of er een chipset opzit die dimmen mogelijk maakt (door het veranderen van de weerstand) of het totaal vervangen van de driver
Euhhh... klopt niet. de "lamp" is per definitie dimbaar en hoewel het veranderen van de weerstand effect kan hebben op de helderheid is dit niet een gangbare of betrouwbare methode voor LEDs.

Pak bijvoorbeeld deze Constant Current driver. Die kun je met een trailing/leading edge triac dimmen. Wat er effectief gebeurt in de driver is dat de dimstand vertaald wordt in een 4Khz PWM signaal die vervolgens de LED lampen knipper- en flikkervrij dimt.

Voor TS is het dus even uitzoeken wat de specificaties van de huidige LED driver zijn. Voor Constant Current wil je weten hoeveel (vaste) milliampere deze levert en wat het bereik is in voltage. Vervolgens een geschikte dimbare driver in de plaats monteren en de lamp kan gedimd worden.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-04 09:59
Ik heb wel eens 'niet dimbare' leds dimbaar gemaakt via PWM (puls width modulation). Gewoon een aliexpress PWM module tussen de DC constant voltage driver en de leds gezet, werkt prima.

Let wel: dit werkte niet met een DC constant current driver.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grutte Pier
DexterDee schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:30:
[...]

Euhhh... klopt niet. de "lamp" is per definitie dimbaar en hoewel het veranderen van de weerstand effect kan hebben op de helderheid is dit niet een gangbare of betrouwbare methode voor LEDs.
euuuuu op de driver van de led zit een chipset. Op (niet) dimbare led driver zie je bv een SM2082G, een LED current control driver. Door de weerstand van R1 te verhogen zal de lamp minder intensief branden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbakr3MWz3Ow-SJGb0-9BLU2wVo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3FJcIaH7fGv2hfrWBxFa9eGH.jpg?f=user_large

Hierom, kijk welke driver er in zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Daar heb je gewoon led kleur folie voor. Ook wel led kleur correctie folie genoemd.

[ Voor 34% gewijzigd door Seth_Chaos op 26-09-2024 11:31 ]

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Grutte Pier schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:01:
euuuuu op de driver van de led zit een chipset. Op (niet) dimbare led driver zie je bv een SM2082G, een LED current control driver. Door de weerstand van R1 te verhogen zal de lamp minder intensief branden.

[Afbeelding]

Hierom, kijk welke driver er in zit
Bedankt voor het delen van het schema. Dat er weerstanden gebruikt worden in een driver is wat mij betreft logisch. Maar met het variëren van de weerstand ga je niet netjes van 100% naar 0% dimmen, daar zijn andere technieken voor. De weerstand is in dit geval bedoeld om de intensiteit statisch en eenmalig te bepalen. Ik realiseer me dat je dat ook mogelijk bedoelde richting TS. Dus niet echt dimmen, maar meer in de vorm van "calibreren" van de lichtintensiteit.

Anyway, helemaal eens dat we eerst maar eens een fotootje van de huidige driver moeten zien. Dan kunnen we TS veel beter helpen. Wie weet zit er wel een CV driver in :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-05 19:33
Waar heb je hem gekocht? Mijn ervaring met dit soort lampen is dat ze met namelijk via Chinese webshops of Dropship sites als https://lassola.nl/ gekocht worden en dat dit de voornaamste reden is waarom de kleur zo extreem afwijkt omdat ze het daar niet zo nauw nemen met specificaties.

Mocht dat zo zijn, dan zou ik dit soort led lampen nooit in mijn woning hangen vanwege de veiligheid, omdat het vaak niet zo nauw wordt genomen met drivers/veiligheid en Europese elektra-normen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Het duurde even voordat ik er aan toe kwam, maar bij deze een foto van de LED driver. Aangezien er alleen een L- en een N-draad op zit, dat er weinig aan te doen valt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK3hbGVIjcpp1BjKKvlR9aVHgyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAPcszQO1abuDS2Z15aM8ATd.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1