Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 23:16
Voor een armatuur - lamp (Qazqa Lyani van Lampenlicht) met 3x 12W LED zoek ik een alternatieve led driver. De lamp wordt geleverd met een ingebouwde 3-standen dimmer driver te selecteren door uit-aan te schakelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
JJZM
LED POWER SUPPLY Max 47.25W
MODEL: JD05-54B1050

PRI: 220-240V/AC 50/60Hz 255mA
Constant Current: 30-45V DC1050mA Max output: DC55V
Three sections dimmable LED power SUPPLY
SELV

Ik wil:
• de lamp opnemen in de slimme aansturing
• (optioneel) nog iets lager dimmen

Bovenstaande driver werkt niet echt met een Ecodim 07 (faseafsnijding) as-is.

De 3 standen volgens de handleiding met met de multimeter gemeten DC-spanningen:
100% 33.0V
50% 32.3V
10% 31.3V
(Nog niet gecontroleerd of de 3 lampen in serie of parallel staan.)

Wat voor (welke) led driver kan gebruikt worden om te dimmen met bovenstaande dimmer met faseafsnijding?

Als alternatief klus ik er een Shelly 2PM tussen voor 'aan-uit' en 'dim' op de 2 inputs.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 31-12-2023 15:23 ]

Beste antwoord (via Rukapul op 31-12-2023 15:23)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:26
Het is een constant current driver, het meten van de spanning is niet zo zinvol. De stroomwaarde is het belangrijkst, 1050mA.
Hierom zullen de lampen waarschijnlijk ook in serie staan.

Deze doet denk ik wat je zoekt, PCD-40-1050B

Maar dit soort spul is ook te koop.
https://webshop.tronixlig...-driver-50w-250~1000ma-tw

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Het is een constant current driver, het meten van de spanning is niet zo zinvol. De stroomwaarde is het belangrijkst, 1050mA.
Hierom zullen de lampen waarschijnlijk ook in serie staan.

Deze doet denk ik wat je zoekt, PCD-40-1050B

Maar dit soort spul is ook te koop.
https://webshop.tronixlig...-driver-50w-250~1000ma-tw

• Rukapul
Dank. Die Meanwell ziet er goed uit, maar is mogelijk net iets te breed voor de ophangbak. Ga ik nameten.

Die Tronix heeft helaas geen mogelijkheid tot fysieke bediening en lijkt ook niet verkrijgbaar. Had 'm toevallig al wel eerder gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Voor het archief: de Meanwell voeding werkt uitstekend. In combinatie met de Ecodim 07 dim ik nu traploos via Hue de lamp van Lampenlicht. De helderheid kan nog lager dan de laagste van de 3 dimstanden van de originele dimadapter.

De Meanwell past op de kop net in de plafondkoker van de lamp. Zit een klein spleetje tussen plafondkoker en plafond maar daar kijk ik nog een keer naar om weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Vervolgvraag: is er een oplossing om de led te laten starten op lage dimstand?

De dimmer dimt mooi diep maar als deze aangezet wordt bij een te lage dimstand (bv <30%) dan blijft deze uit. Hij moet eerst boven een grenswaarde en kan dan teruggedimd worden.

Is hier een een standaardoplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De meanwell zijn minimum is 30 graden. Je dimmer heeft hier een minimum instelling voor.
Je zit dan ook met het minimum vermogen van 10 Watt van de dimmer in de weg.
Welke grens je hier raakt kan ik zo niet zeggen. Kan zijn dat de meanwell niet goed start, ik verwacht dat de meanwell capacatief genoeg is voor de ecodim.

Sommige dimmers gaan ook aan op een hoger percentage en dimmen dan terug, maar dan hebben ze vaak wel een nuldraad. Ik weet niet of ecodim dat kan.
Je kunt kijken of het nog helpt om hem in RL te zetten ipv RC. Daar zit er een schuifje voor op. De Meanwell ondersteunt beide.

Als je altijd perfect naar 0 wilt kunnen dimmen heb je een 0-10V led driver nodig, bijvoorbeeld voor bij de ECO-DIM.12. Maar die heeft weer geen zigbee, ga je nog dieper het niche bos is.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 03-01-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
jeroen3 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:38:
De meanwell zijn minimum is 30 graden. Je dimmer heeft hier een minimum instelling voor.
Je zit dan ook met het minimum vermogen van 10 Watt van de dimmer in de weg.
Welke grens je hier raakt kan ik zo niet zeggen. Kan zijn dat de meanwell niet goed start, ik verwacht dat de meanwell capacatief genoeg is voor de ecodim.

Sommige dimmers gaan ook aan op een hoger percentage en dimmen dan terug, maar dan hebben ze vaak wel een nuldraad. Ik weet niet of ecodim dat kan.
Je kunt kijken of het nog helpt om hem in RL te zetten ipv RC. Daar zit er een schuifje voor op. De Meanwell ondersteunt beide.

Als je altijd perfect naar 0 wilt kunnen dimmen heb je een 0-10V led driver nodig, bijvoorbeeld voor bij de ECO-DIM.12. Maar die heeft weer geen zigbee, ga je nog dieper het niche bos is.
Blijkbaar zijn er veel versies van de Ecodim 07 en heb ik een oudere met iets minder opties...

Ik had gehoopt op dat er misschien een slimme schakeling zou zijn om de trafo danwel led te laten starten.

Maar ik heb een oplossingsrichting: brightness regelen via Hue bridge :)

Als een eerste test heb ik een rule aangemaakt (met node-hue-api) met als conditie dat de lamp(groep) uit staat/gaat en als actie het zetten van de brightness naar 35%.

Dat werkt prima als de lamp uit/aan wordt gezet met Hue/Google Assistant. Uitzetten met de Ecodim werkt hierbij nog niet mogelijk omdat het dimcommando van de Bridge verzonden wordt nadat de dimmer/lamp al uit is. Dat zou echter opgevangen kunnen worden door een conditie op aan.

Eventueel is dit ook nog te verfijnen met een cronjob (op server) om dynamisch een rule te activeren bij brightness <35% en mogelijk zelfs na start terug te dimmen naar de oude waarde.
Pagina: 1