Kan ik mijn bestaande mechanische deurbel loskoppelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-05 10:53
Goedemorgen,

Voor het aansluiten van een Eufy E340 op bestaande deurbeldbedrading met een trafo met 24V wil ik graag de elektromechanische deurbel afsluiten. Kan ik dan simpelweg de draadjes losmaken en isoleren? Of krijgt de deurbel dan geen voeding meer omdat deze met elkaar in een circuit zitten?

Het gaat om een nieuwbouwhuis, weet iemand of een parallelle aansluiting dan gebruikelijk is? In dat geval kan ik dus de mechanische gong gewoon loskoppelen en isoleren.

De mechanische deurbel (gong) lijkt het eindpunt te zijn. Er loopt namelijk zowel bedrading vanuit de huidige trafo naar de mechanische deurbel als naar de Eufy bij de voordeur (via een verdeelpunt).

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 20:00
Dit is geen probleem (buiten dat een mechanische deurbel geen draad heeft...) Als hij in serie geschakeld zou zijn krijgt je deurbel en de eufy maar een deel van de spanning, en ook alleen maar wanneer de deurbelknop ingedrukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even voor de duidelijkheid, neem aan dat je de elektromechanische gong bedoelt? En dat je de domme drukknop nu vervangen hebt door de Eufy?

Nu is de documentatie van Eufy een ramp. Voor de E340 kom ik alleen instalatie tegen waar de bestaande drukknop wordt vervangen. Maar voor andere types zie ik ook dat ze hem direct op een 16-24V trafo hangen. Dat zou in een standaard situatie betekenen dat je de domme gong moet overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerbendg97
Septillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:52:
Even voor de duidelijkheid, neem aan dat je de elektromechanische gong bedoelt? En dat je de domme drukknop nu vervangen hebt door de Eufy?

Nu is de documentatie van Eufy een ramp. Voor de E340 kom ik alleen instalatie tegen waar de bestaande drukknop wordt vervangen. Maar voor andere types zie ik ook dat ze hem direct op een 16-24V trafo hangen. Dat zou in een standaard situatie betekenen dat je de domme gong moet overbruggen.
Bedankt!

Ik bedoel inderdaad een elektromechanische gong. En de domme drukknop is nu vervangen door de Eufy inderdaad.

Ik merkte dat de Eufy geen stroom meer kreeg nadat ik de draadjes had losgekoppeld van de domme gong. Het is dus helaas geen parallel systeem en ergens zorgt het ontkoppelen van de domme gong dus ervoor dat de slimme deurbel geen stroom meer krijgt.

Het lijkt dus wel een serie te zijn waarin de domme gong dus moet blijven bestaan (maar wel uitgeschakeld in de Eufy app) of waarin de draadjes met elkaar verbonden moeten worden (met een lasklem bijvoorbeeld) zodat de serie in stand blijft maar de gong niet meer meedoet.

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Zeker is het serie, dat is normaal. Anders zou een smart bel de gong ook niet af kunnen doen gaan (met maar twee draadjes) en zo zat de domme drukker natuurlijk ook.

Eufy is alleen niet heel erg duidelijk in de documentatie of ze het ook ondersteunen zonder gong voor dit type. Maar gezien het bij de rest wel gewoon direct op 24V mag zou ik gokken hier ook. Dat krijg je als je dus inderdaad de draden van de gong doorkoppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Septillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:24:
Zeker is het serie, dat is normaal. Anders zou een smart bel de gong ook niet af kunnen doen gaan (met maar twee draadjes) en zo zat de domme drukker natuurlijk ook.

Eufy is alleen niet heel erg duidelijk in de documentatie of ze het ook ondersteunen zonder gong voor dit type. Maar gezien het bij de rest wel gewoon direct op 24V mag zou ik gokken hier ook. Dat krijg je als je dus inderdaad de draden van de gong doorkoppelt.
Bedankt! Dan heb ik nog een vraagje als dat mag: ik wil graag de EATON beltrafo (8V) vervangen voor een EMAT beltrafo (8 - 12 - 24V). Nu zit er bij de huidige EATON beltrafo een aansluitset, zie hier. Moet ik bij de EMAT ook de variant kopen met aansluitset, zoals hier?

Alvast erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Die oude aansluitset is ook met een nieuwe voeding wel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Septillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:14:
Die oude aansluitset is ook met een nieuwe voeding wel te gebruiken.
Met nieuwe voeding bedoel je dan de nieuwe beltrafo?

En dan voor de duidelijkheid: dit geldt voor zowel de aansluitset onder (vanuit de groep) als de aansluitset boven (naar bel)? En dan dus gewoon de zwarte linksonder ook op linksonder op de nieuwe beltrafo schroeven en hetzelfde uiteraard voor de zwarte rechtsonder?

[ Voor 5% gewijzigd door gerbendg97 op 24-09-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ja, trafo is een voeding :)

En qua aansluiten is het niets meer dan 2x 2 draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Septillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:08:
Ja, trafo is een voeding :)

En qua aansluiten is het niets meer dan 2x 2 draadjes.
Erg bedankt voor de hulp!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-05 14:44

V-8

Ter info, een trafo is altijd AC (wisselspanning), een voeding is altijd DC (gelijkspanning) :)

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@V-8 In mijn (en denk meeste) elektronica boekje niet. Daar is een voeding de groepsterm. Ofwel, elke trafo is een voeding. En een voeding kan een trafo zijn.

• gerbendg97
Septillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:24:

Vraagje nog, hoe kan ik de 2 draden het beste doorkoppelen bij de gong?

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-05 14:44

V-8

gerbendg97 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:59:
[...]

Vraagje nog, hoe kan ik de 2 draden het beste doorkoppelen bij de gong?
Wago lasklem

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Gewoon in elkaar draaien, gewoon lusje tussen de aansluitingen van de gong, kroonsteentje. Opties te over :)

Lasklem zou ook kunnen maar moet je even kijken of de klem wel het dunne draad aan mag.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 17:56
Gong staat idd altijd in serie met de deurbel.

Als op de knop drukt, dan maak je zonder gong effectief kortsluiting. Als je de gong weghaalt, dan moet je dus in de eufy app uitzetten dat hij een gong aanstuurt.

Sommige videodeurbellen komen daarom dan ook met een vervangingsweerstand welke je moet gebruiken als je geen gong er tussen wilt plaatsen. Bij sommige ring modellen heb je bijvoorbeeld deze nodig: https://nl-nl.ring.com/pr...istor-for-video-doorbells

Domme vraag: waarom wil je alles vervangen?

Als je de gong niet meer wilt gebruiken, dan deze dus gewoon app uitzetten (iig bij nest wel een optie, en dat lijkt mij niet anders hier).

En voor de trafo: wat is er mis mee dat deze vervangen moet worden?

• gerbendg97
NESFreak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:21:
Gong staat idd altijd in serie met de deurbel.

Als op de knop drukt, dan maak je zonder gong effectief kortsluiting. Als je de gong weghaalt, dan moet je dus in de eufy app uitzetten dat hij een gong aanstuurt.

Sommige videodeurbellen komen daarom dan ook met een vervangingsweerstand welke je moet gebruiken als je geen gong er tussen wilt plaatsen. Bij sommige ring modellen heb je bijvoorbeeld deze nodig: https://nl-nl.ring.com/pr...istor-for-video-doorbells

Domme vraag: waarom wil je alles vervangen?

Als je de gong niet meer wilt gebruiken, dan deze dus gewoon app uitzetten (iig bij nest wel een optie, en dat lijkt mij niet anders hier).

En voor de trafo: wat is er mis mee dat deze vervangen moet worden?
Bedankt voor je reactie!

In de app kun je inderdaad gewoon instellen dat je de gong niet mee wil laten doen. Echter las ik verschillende berichten en adviseren mensen om de gong uit de serie te halen en de draadjes dus met elkaar te verbinden. Als de gong er wel tussen blijft zitten, dan kun je last hebben van gebrom omdat er dan toch nog wat spanning op komt te staan.

Vandaar dat ik dacht: ik koppel de draadjes los. Een Wago lasklem lijkt mij dan de beste oplossing om de serie in stand te houden en tegelijkertijd de gong buiten werking te stellen om gebrom te voorkomen.

Verder heb ik nu de onderstaande beltrafo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCsypGGRhDSINvPjJBJFOyqqaxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3q3r4BdQo71WMQJOJu90Wocm.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat dit op het randje zit van wat de Eufy e340 qua spanning nodig heeft, wil ik liever voor zeker gaan en gewoon de boel op 24V aansluiten middels een andere trafo.

Mijn huidige trafo heeft een aansluitset, van wat ik heb begrepen kan ik die aansluit set (zie hier) uit de bestaande trafo halen en gewoon vastschroeven in de nieuwe trafo (deze heb ik gekocht) en stelt het dus niet meer voor dan dat. Tenzij jij zegt dat dat niet zo is, dan hoor ik het natuurlijk heel graag :).

• NESFreak
gerbendg97 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:30:
[...]

Bedankt voor je reactie!

In de app kun je inderdaad gewoon instellen dat je de gong niet mee wil laten doen. Echter las ik verschillende berichten en adviseren mensen om de gong uit de serie te halen en de draadjes dus met elkaar te verbinden. Als de gong er wel tussen blijft zitten, dan kun je last hebben van gebrom omdat er dan toch nog wat spanning op komt te staan.

Vandaar dat ik dacht: ik koppel de draadjes los. Een Wago lasklem lijkt mij dan de beste oplossing om de serie in stand te houden en tegelijkertijd de gong buiten werking te stellen om gebrom te voorkomen.

Verder heb ik nu de onderstaande beltrafo:

[Afbeelding]

Omdat dit op het randje zit van wat de Eufy e340 nodig heeft, wil ik liever voor zeker gaan en gewoon de boel op 24V aansluiten middels een trafo.

Mijn huidige trafo heeft een aansluitset, van wat ik heb begrepen kan ik die aansluit set (zie hier) uit de bestaande trafo halen en gewoon vastschroeven in de nieuwe trafo (deze heb ik gekocht) en stelt het dus niet meer voor dan dat. Tenzij jij zegt dat dat niet zo is, dan hoor ik het natuurlijk heel graag :).
Als het nu gewoon werkt, dan is die 8 volt echt niet te weinig hoor.

Nieuwe trafo zal ook prima werken voor de video deurbel (maar mogelijk niet met de huidige gong)

Bij weghalen van de gong sowieso een vervangingsweerstand plaatsen.
Zie ook:
https://community.anker.c...r-solo-installation/80115
Beltrafo aansluiten zonder gong (werkte voorheen met gong)

Je zegt dat je gelezen hebt dat de gong kan brommen. Bromt ie nu ook bij jou?

Want als alles werkt en hij niet bromt, dan zie ik het probleem niet en aangezien je al vragen hebt over het parallel aansluiten weer ik niet of het een goed idee is voor jou om de kap van de stoppenkast eraf te halen ⚡⚡

• gerbendg97
NESFreak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:49:
[...]

Als het nu gewoon werkt, dan is die 8 volt echt niet te weinig hoor.

Nieuwe trafo zal ook prima werken voor de video deurbel (maar mogelijk niet met de huidige gong)

Bij weghalen van de gong sowieso een vervangingsweerstand plaatsen.
Zie ook:
https://community.anker.c...r-solo-installation/80115
Beltrafo aansluiten zonder gong (werkte voorheen met gong)

Je zegt dat je gelezen hebt dat de gong kan brommen. Bromt ie nu ook bij jou?

Want als alles werkt en hij niet bromt, dan zie ik het probleem niet en aangezien je al vragen hebt over het parallel aansluiten weer ik niet of het een goed idee is voor jou om de kap van de stoppenkast eraf te halen ⚡⚡
Oké bedankt, en ja dat vraag ik mij ook af haha. De huidige 8V werkt op mijn huidige 2K Video Doorbell maar ik weet niet of dit ook werkt op mijn e340 die wellicht toch net even iets meer spanning vraagt door de dubbele camera?

Maar jij zegt dus eigenlijk: eerst proberen om hem gewoon op de bestaande aansluiting te plaatsen zonder de trafo te vervangen en zonder aan de gong te zitten (gewoon in de app de gong uitschakelen zoals ik nu ook al heb)? Af en toe hoor ik even kort gebrom, maar niet hinderlijk. Maar ik dacht dat dat brommen misschien meer zou worden als ik hem wel op die 24V aan zou sluiten met een andere trafo.

Ik las ook ergens: "het kan best dat hij het nu doet op 8V, maar op termijn gaat hij de batterij dan niet meer vol krijgen en moet je alsnog de boel vervangen." Zit daar een kern van waarheid in of is dit onzin?

[ Voor 5% gewijzigd door gerbendg97 op 26-09-2024 10:58 ]

• NESFreak
De videodeurbellen werken eigenlijk altijd van de accu. Ze lekken maar een minieme stroom, omdat ze in serie met de gong staan en de gong anders dus afgaat.

Dat kleine stroompje gebruiken ze om hun accu op te laden, zodat als de bewegingsmelder iets ziet ze vanaf hun accu kunnen draaien. Vandaar ook dat je zelfs bedraad er wel een accu in moet hebben.

https://www.eufy.com/nl/p...11?variant=40767103565885
Opmerking: Voor de bedrade modus moet de batterij worden geïnstalleerd en moet een stroombron van 8 tot 24V en >10VA worden aangesloten.
Als ie niet snel genoeg laad, en er heel veel mensen voorbij lopen, dan zou het dus idd kunnen zijn dat de accu sneller leegloopt dan dat hij via die lekstroom kan laden.

En als de camera 'teveel' lekt dan kun je de gong dus horen brommen.

Als het dus met de huidige setup werkt, dan zou ik het gewoon zo laten.

Wel zie ik dat zowel je oude als nieuwe trafos slechts 8VA zijn, maar alsnog denk ik niet dat dat problemen oplevert. Iig geen problemen qua veiligheid.

Mocht je wel de 24V trafo ertussen zetten, dan de gong verwijderen. Die zijn vaak namelijk slechts compatible met 1 spanning.

En als je de gong weghaalt, dan de gong functionaliteit uitschakelen in de app. En alsnog liever ook de vervangingsweerstand in serie plaatsen. Mocht door een firmware reset/update de gong functionaliteit perongeluk weer inschakelen, dan brand dan iig de boel niet door.

Met je verhaal met aansluitsets zie ik geen probleem. De bestaande draden in je stoppenkast kun je gewoon hergebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door NESFreak op 26-09-2024 11:21 ]

• gerbendg97
NESFreak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:09:
De videodeurbellen werken eigenlijk altijd van de accu. Ze lekken maar een minieme stroom, omdat ze in serie met de gong staan en de gong anders dus afgaat.

Dat kleine stroompje gebruiken ze om hun accu op te laden, zodat als de bewegingsmelder iets ziet ze vanaf hun accu kunnen draaien. Vandaar ook dat je zelfs bedraad er wel een accu in moet hebben.

https://www.eufy.com/nl/p...11?variant=40767103565885

[...]

Als ie niet snel genoeg laad, en er heel veel mensen voorbij lopen, dan zou het dus idd kunnen zijn dat de accu sneller leegloopt dan dat hij via die lekstroom kan laden.

En als de camera 'teveel' lekt dan kun je de gong dus horen brommen.

Als het dus met de huidige setup werkt, dan zou ik het gewoon zo laten.

Wel zie ik dat zowel je oude als nieuwe trafos slechts 8VA zijn, maar alsnog denk ik niet dat dat problemen oplevert. Iig geen problemen qua veiligheid.

Mocht je wel de 24V trafo ertussen zetten, dan de gong verwijderen. Die zijn vaak namelijk slechts compatible met 1 spanning.

En als je de gong weghaalt, dan de gong functionaliteit uitschakelen in de app. En alsnog liever ook de vervangingsweerstand in serie plaatsen. Mocht door een firmware reset/update de gong functionaliteit perongeluk weer inschakelen, dan brand dan iig de boel niet door.

Met je verhaal met aansluitsets zie ik geen probleem. De bestaande draden in je stoppenkast kun je gewoon hergebruiken.
Bedankt voor de heldere uitleg, ik ga er mee aan de slag. De aansluitset van de 'oude' gebruik ik dan gewoon voor de nieuwe door ze op de juiste ingangen vast te schroeven.

Nog wel een vraagje over het 'verwijderen van de gong' mocht ik dat gaan doen. Ik kan dan gewoon de twee draadjes uit de bestaande gong halen en die met elkaar verbinden middels een lasklemmetje als ik het goed begrijp? Of moet die vervangingsweerstand er dan ook nog ergens tussen, en hoe doe ik dat dan precies? Het gaat voor de duidelijkheid om een klassieke ringtring bel zonder poespas (voor als dat nog uitmaakt).

• gerbendg97
gerbendg97 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:27:
[...]

Bedankt voor de heldere uitleg, ik ga er mee aan de slag. De aansluitset van de 'oude' gebruik ik dan gewoon voor de nieuwe door ze op de juiste ingangen vast te schroeven.

Nog wel een vraagje over het 'verwijderen van de gong' mocht ik dat gaan doen. Ik kan dan gewoon de twee draadjes uit de bestaande gong halen en die met elkaar verbinden middels een lasklemmetje als ik het goed begrijp? Of moet die vervangingsweerstand er dan ook nog ergens tussen, en hoe doe ik dat dan precies? Het gaat voor de duidelijkheid om een klassieke ringtring bel zonder poespas (voor als dat nog uitmaakt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmPq9neXWV62tdANNdJp7kLQyaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIevUYd74zrTABu4oFKoZCMi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luger
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-02 20:56
De Eufy E340 vereist 10 VA nodig. Na een lange en moeizame zoektocht blijkt dat de Eaton beltrafo 4V 8V-12V 240VAC (artikelnummer: 272483), wanneer die aangesloten wordt op 12 V, uitstekend werkt zonder haperingen of problemen.
Als je dan ook nog een mooie beschermkap wilt die je beschermt tegen diefstal, kijk dan even op markplaats bij: MRb 3D Printing en zoek op: Eufy E340 / C30 / C31 Deurbelbescherming. Wanneer je beide gebruikt heb je een hele mooie Eufy E340 die uitstekend functioneert! Doe er je voordeel mee!
Voor de beltrafo: https://www.bol.com/nl/nl...-ac-2-a/9200000099288922/
Voor de beschermkap: https://www.marktplaats.n...elbescherming-vanaf-23-50

[ Voor 16% gewijzigd door luger op 10-02-2025 21:55 ]

Pagina: 1