Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurender
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-04 14:25
Hallo allemaal,

Voordat ik mijn vraag stel wat achtergrondinformatie.

Ik heb vorig jaar twee Rokit RP7 G4 (B-stock) gekocht bij *knip* Webwinkel. Een paar maanden geleden kwam ik erachter dat een van de speakers periodiek niet werkte (ook niet na uit- en aanzetten) en heb besloten deze ter reparatie terug te sturen. Hiervoor heb ik de eerste aanvraag ter reparatie gedaan op 11 juni. Hierbij zou ik een betaallink ontvangen, maar deze nooit gekregen. Dit heb ik vier weken achter elkaar gedaan en meerdere keren met de klantenservice aan de lijn gehangen, omdat ik steeds deze betaallink niet kreeg. Na dit uiteindelijk geregeld te krijgen op 12 juli, is DHL op 19 juli langsgekomen om de speaker op te halen.

Hierna begon het echte probleem. Ofwel bij DHL ofwel bij webwinkel is men mijn speaker kwijtgeraakt. Sindsdien heb ik tenminste één keer per week gebeld om te vragen waar mijn speaker is. Na veel heen en weer gebel zijn ze bij webwinkel na een aantal weken een onderzoek gestart, waarbij ik ook mijn afleverbewijs van DHL heb opgestuurd. Nu zegt dat webwinkel dat mijn speaker kwijt is geraakt bij het terugsturen vanwege een fout bij DHL. Ook wordt er tegen mij gezegd dat ik recht heb op het aankoopbedrag of een soortgelijk product van dezelfde prijs. Als ik een duurder product wil moet ik geld bijbetalen.

Vraag
Nu is mijn vraag wat mijn rechten zijn. Volgens mij is een verkoper verplicht een product te vervangen voor een soortgelijk product, ook als de prijs hoger is geworden. Vooral omdat dit product nadat ik het heb afgegeven is kwijtgeraakt. Zou dit dan niet betekenen dat ik een plaatsvervangend product krijg en DHL en webwinkel het verder kunnen uitvechten.

Jammer genoeg verkoopt webwinkel de Rokit RP7 G4 niet meer, maar wel de Rokit RP7 G5. Nu weet ik niet of er veel verschil is tussen de RP7 G4 en RP7 G5, maar uiteindelijk wil ik twee speakers die (ongeveer) gelijk klinken voor op mijn bureau en er qua uiterlijk niet anders uitzien. Mocht dit het geval niet zijn bij de Rokit RP7 G4 en G5, dan zou ik dus zitten met twee uiterlijk verschillende en mogelijk andersklinkende speakers, waar ik nog wel fors voor zou moeten bijbetalen (+-60 euro) terwijl ik de dupe ben van een fout van een andere partij.

Mocht er iets onduidelijk zijn of als er iets is wat ik moet aanpassen, dan hoor ik dit graag. Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 24-09-2024 00:22 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
Tja. Als de ouden iet meer leverbaar is, zal alleen geld terug reëel zijn. De winkel hoeft je natuurlijk niet 2 nieuwe speakers te geven.

Ik zou zeggen, geld terug en tweedehands een G4 kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-05 12:25

LankHoar

Langharig tuig

Die speakers heb je in 1 bestelling gekocht lijkt me? Dan lijkt me dat je bij ontbinding ook het geld van die ander terug behoort te krijgen.

Zijn ze elders nog wel te koop? Want dan zouden ze die ook voor je aan kunnen schaffen om het op te lossen.

2 verschillende speakers zou ik niet doen. Dat ga je altijd horen lijkt me.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
LankHoar schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:43:
Die speakers heb je in 1 bestelling gekocht lijkt me? Dan lijkt me dat je bij ontbinding ook het geld van die ander terug behoort te krijgen.

Zijn ze elders nog wel te koop? Want dan zouden ze die ook voor je aan kunnen schaffen om het op te lossen.

Dat zou alleen kunnen als de EAN ook 2 stuks betreft. Dus echt als 1 artikel van 2 stuks in een set. Heb je gewoon 2 stuks gekocht, dan lijkt me dit niet relevant of steekhouden.

Als ik een oven en een magnetron heb gekocht en de oven gaat stuk en is niet meer verkrijgbaar, dan is het oon onredelijk dat je 2 nieuwe apparaten krijgt, of geld van beiden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-05 07:33
t14wo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:31:
[...]

Dat zou alleen kunnen als de EAN ook 2 stuks betreft. Dus echt als 1 artikel van 2 stuks in een set. Heb je gewoon 2 stuks gekocht, dan lijkt me dit niet relevant of steekhouden.

Als ik een oven en een magnetron heb gekocht en de oven gaat stuk en is niet meer verkrijgbaar, dan is het oon onredelijk dat je 2 nieuwe apparaten krijgt, of geld van beiden terug.
Die vergelijking gaat nogal mank voor studiospeakers die je toch altijd minimaal als Stereo wilt gebruiken. Een oven en magnetron zijn prima apart van elkaar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
XelaRetak schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:35:
[...]

Die vergelijking gaat nogal mank voor studiospeakers die je toch altijd minimaal als Stereo wilt gebruiken. Een oven en magnetron zijn prima apart van elkaar te gebruiken.
Je kan ze ook in surround gebruiken. Moet de winkel dan 5 of 7 speakers vervangen? En ze worden per stuk verkocht. Je kan prima 1 monitor gebruiken. Zou het vreemd vinden, maar juridisch maakt dat niet uit lijkt mij.

Over de apparatuur: Als de nieuwe Siemens er heel anders uitziet, heb je een duidelijk verschil in ervaring. Precies hetzelfde als 2 verschillende generaties KRK's. ;)

Overigens, ik ben het helemaal eens met je, maar juridisch zal het lastig worden. Maar de winkel zal ongetwijfeld meedenken. *knip* Webwinkel is een prima shop met goede aftersales.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 24-09-2024 11:11 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
XelaRetak schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:35:
[...]

Een oven en magnetron maken ook deel uit van een designlijn met bijvoorbeeld een bepaalde interface qua knoppen. Het zou wel vervelend zijn als je ineens een magnetron krijgt als vervanging die helemaal niet bij de rest van de apparatuur blijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Scheurender schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 00:09:

Hierbij zou ik een betaallink ontvangen, maar deze nooit gekregen. Dit heb ik vier weken achter elkaar gedaan en meerdere keren met de klantenservice aan de lijn gehangen, omdat ik steeds deze betaallink niet kreeg.
Waarom zou je een betaallink ontvangen?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik was even nieuwsgierig en er zijn shops die ze per twee en los verkopen:
https://www.gear4music.nl...-Studio-Monitor-Pair/690R
&
https://www.gear4music.nl...tudio-Monitor-Single/674U
In zo'n geval heb je wel een argument als je een paar hebt gekocht.

Of je kunt afdwingen dat je het nieuwe model krijgt weet ik niet. Helemaal als je korting krijgt omdat je het oude model koopt oid, zou het raar zijn als je dan voor die prijs ineens het nieuwe model zou krijgen. Maar juridisch kan dat anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurender
fopjurist schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:19:
[...]

Waarom zou je een betaallink ontvangen?
Omdat ik de speaker na een bepaalde tijd heb teruggestuurd, moest ik zelf de verzendkosten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurender
LankHoar schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:43:

Ik heb de speakers in 1 bestelling gekocht om ze in stereo te gebruiken. Ik zie wel dat de RP7 G5 op hun site staat, dus als ik de koop kan ontbinden zou ik voor een meerprijs wel de RP7 G5 willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurender
TheGhostInc schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:45:
Ik was even nieuwsgierig en er zijn shops die ze per twee en los verkopen:
https://www.gear4music.nl...-Studio-Monitor-Pair/690R
&
https://www.gear4music.nl...tudio-Monitor-Single/674U
In zo'n geval heb je wel een argument als je een paar hebt gekocht.

Of je kunt afdwingen dat je het nieuwe model krijgt weet ik niet. Helemaal als je korting krijgt omdat je het oude model koopt oid, zou het raar zijn als je dan voor die prijs ineens het nieuwe model zou krijgen. Maar juridisch kan dat anders liggen.
Ik weet ook zeker niet of ik dit kan afdwingen, maar ik wil wel weten of ik juridisch in mijn recht sta om dan beide speakers terug te sturen en een speaker van de nieuwe lijn te kopen. Immers zit ik nu met een enkele speaker die ik niet in stereo kan gebruiken. De verkoper is verder ook mijn product kwijtgeraakt, dus dan zou het wel zo netjes zijn het passend te vervangen, omdat ik natuurlijk de set koop om samen te gebruiken.

Uiteindelijk wil ik er via deze thread voor zorgen dat ik zo goed mogelijk geïnformeerd ben hierover en mezelf niet een oor aan laat naaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:28
Ik zou zeggen, lees ook mee in dit topic: Ontbinden van koopovereenkomst bij deel aankoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22
Scheurender schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:47:
[...]

Ik heb de speakers in 1 bestelling gekocht om ze in stereo te gebruiken.
Allereerst: vervelend wat je overkomt, geeft allemaal gedoe.

De vraag was: heb je 1 set van 2 besteld (dus als 1 product in je winkelmand) of heb je 2 losse speakers gekocht?

Als het een set was, dan heb je een punt om het aankoopbedrag voor de set terug te krijgen. Waren het losse speakers, dan zou ik het aankoopbedrag voor 1 speaker accepteren en een 2e hands zelfde model zoeken (zoals reeds geopperd).

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:18
Scheurender schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:40:
[...]

Omdat ik de speaker na een bepaalde tijd heb teruggestuurd, moest ik zelf de verzendkosten betalen.
De verkoper mag je geen verzendkosten rekenen bij reparatie binnen garantie, de reparatie moet volledig kosteloos zijn.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:34
Capa schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:42:
[...]

De verkoper mag je geen verzendkosten rekenen bij reparatie binnen garantie, de reparatie moet volledig kosteloos zijn.
en na het vergoeden van de verzendkosten is het toch kostenloos 8)7 en ja ik heb het vaak genoeg op die manier gedaan als consument en dat ging altijd prima

• Capa
loki504 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:51:
[...]

en na het vergoeden van de verzendkosten is het toch kostenloos 8)7 en ja ik heb het vaak genoeg op die manier gedaan als consument en dat ging altijd prima
Dat het zo kan wil niet zeggen dat het zo hoort...
Ook ben jij mogelijk (misschien kan @fopjurist dit bevestigen of ontkrachten?) zelf de opdrachtgever voor deze zending i.p.v. de verkoper en ligt dus ook alle verantwoordelijkheid bij jou (bijv. in geval van kwijtgeraakte of beschadigde zending).

[ Voor 7% gewijzigd door Capa op 25-09-2024 11:03 ]

• loki504
Capa schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:01:
[...]

Dat het zo kan wil niet zeggen dat het zo hoort...
Ook ben jij mogelijk (misschien kan @fopjurist dit bevestigen of ontkrachten?) zelf de opdrachtgever voor deze zending i.p.v. de verkoper en ligt dus ook alle verantwoordelijkheid bij jou (bijv. in geval van kwijtgeraakte of beschadigde zending).
Ook dat is onzin. Bij non conformiteit is de verkoper altijd verantwoordelijk voor de verzending.

Je kan hooguit opgooien dat het voorschieten van de verzendkosten een drempel is voor de koper om zijn gelijk te halen. Maar ik mag hopen dat als je 600 euro aan 2 speakers kan en wil uitgeven dat de verzendkosten voorschieten geen belemmering zal zijn.

• Capa
loki504 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:13:
[...]

Ook dat is onzin. Bij non conformiteit is de verkoper altijd verantwoordelijk voor de verzending.

Je kan hooguit opgooien dat het voorschieten van de verzendkosten een drempel is voor de koper om zijn gelijk te halen. Maar ik mag hopen dat als je 600 euro aan 2 speakers kan en wil uitgeven dat de verzendkosten voorschieten geen belemmering zal zijn.
Als ikzelf bij PostNL of DHL een verzending afneem en betaal ben ik toch de klant en niet de ontvanger?
De verkoper zal er zorg voor moeten dragen dat je hier als consument zo min mogelijk last van zal ondervinden.
Als ik geld moet voorschieten, en daar mogelijk weer achteraan te moeten gaan als het niet (tijdig) terug betaald wordt, dan ondervind ik daar last van...

Dus nee, het lijkt mij niet de meest gangbare manier van zaken doen qua verzenden.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Capa schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:31:
[...]

Als ikzelf bij PostNL of DHL een verzending afneem en betaal ben ik toch de klant en niet de ontvanger?

[...]

Als ik geld moet voorschieten, en daar mogelijk weer achteraan te moeten gaan als het niet (tijdig) terug betaald wordt, dan ondervind ik daar last van...

Dus nee, het lijkt mij niet de meest gangbare manier van zaken doen qua verzenden.
Het maakt niet uit wie of wat het label koopt, bij non conformiteit is de verkoper risico drager van de zending terug.
Zelf als je zelf het label regelt en betaald.

Bij het heroepingwet ligt dat iets anders.

• loki504
Capa schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:31:
[...]

Klopt je zal nooit de ontvanger zijn. Maar verantwoordelijk staat ook los van de verzender ontvanger opdrachtgever etc. Bij non conformiteit is de winkel altijd verantwoordelijk.

Dan sta ik toch echt anders in het leven dat ik niet om elk wissewasje moet gaan bedelen om een verzendlabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Scheurender schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:55:
[...]

Ik weet ook zeker niet of ik dit kan afdwingen, maar ik wil wel weten of ik juridisch in mijn recht sta om dan beide speakers terug te sturen en een speaker van de nieuwe lijn te kopen. Immers zit ik nu met een enkele speaker die ik niet in stereo kan gebruiken. De verkoper is verder ook mijn product kwijtgeraakt, dus dan zou het wel zo netjes zijn het passend te vervangen, omdat ik natuurlijk de set koop om samen te gebruiken.

Uiteindelijk wil ik er via deze thread voor zorgen dat ik zo goed mogelijk geïnformeerd ben hierover en mezelf niet een oor aan laat naaien.
Je geeft geen antwoord op de vraag die cruciaal is.

Heb je een set gekocht: https://www.bax-shop.nl/s...-studio-monitor-pack-paar
Of heb je gewoon 2 stuks van een artikel gekocht. In het laatste geval gok ik dat je pech hebt en je zelf een oplossing moet zoeken.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Scheurender schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 00:09:

Ook wordt er tegen mij gezegd dat ik recht heb op het aankoopbedrag of een soortgelijk product van dezelfde prijs. Als ik een duurder product wil moet ik geld bijbetalen.

Vraag
Nu is mijn vraag wat mijn rechten zijn. Volgens mij is een verkoper verplicht een product te vervangen voor een soortgelijk product, ook als de prijs hoger is geworden. Vooral omdat dit product nadat ik het heb afgegeven is kwijtgeraakt. Zou dit dan niet betekenen dat ik een plaatsvervangend product krijg en DHL en [mbr]webwinkel[/] het verder kunnen uitvechten.
De verkoper mag een gelijkwaardig product aanbieden, maar hoeft dat niet te doen. Je hebt recht op levering van een Rokit RP7 G4, ook als die in prijs is gestegen, maar niet van een gelijkwaardig product of nieuwer model.

Nu vervanging en herstel niet meer mogelijk zijn, kun je de koop ontbinden met betrekking tot beide speakers. Als je ze niet als set hebt gekocht (waar t14wo naar vraagt) kan dat op grond van art. 7:22 lid 6 BW.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Scheurender
fopjurist schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:05:
[...]

De verkoper mag een gelijkwaardig product aanbieden, maar hoeft dat niet te doen. Je hebt recht op levering van een Rokit RP7 G4, ook als die in prijs is gestegen, maar niet van een gelijkwaardig product of nieuwer model.

Nu vervanging en herstel niet meer mogelijk zijn, kun je de koop ontbinden met betrekking tot beide speakers. Als je ze niet als set hebt gekocht (waar t14wo naar vraagt) kan dat op grond van art. 7:22 lid 6 BW.
Ik heb ze zeker niet als 1 set gekocht, maar wel in dezelfde koop gekocht (twee losse B-stock speakers). Dank voor het antwoord! Dan wordt dat wat ik mogelijk ga doen, zodat ik een nieuwere set aan kan schaffen.

Zo heb ik denk ik een duidelijk antwoord op de vraag en ga ik dat per mail aan *knip* Naam Webwinmel laten weten.

Verder vroeg ik mij dan af wat mijn volgende stap is, als zij dat niet gaan accepteren.

[ Voor 10% gewijzigd door Yorinn op 26-09-2024 13:46 ]

Pagina: 1