Ontbinden van koopovereenkomst bij deel aankoop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-02 23:20
1,5 jaar geleden heb ik een speaker set gekocht van 13 speakers voor 4250 euro. Speakers hebben 2 jaar garantie.
Na 1,5 jaar zijn bij 6 speakers de Vinly los gaan raken. Dit blijkt een bekende productie fout te zijn. De andere 7 speakers hebben dit probleem niet.
Alle 13 speakers zijn van dezelfde lijn, Focal Chora.

De Chora speaker lijn is door Focal ververvangen door de Theva lijn en is ook niet meer op voorraad.

Ze willen nu ALLEEN de 6 defect speakers vervangen met de nieuwe Theva lijn. Die andere tweeters heeft en natuurlijk iets beter/anders klinken.

Ik gebruik dit setup voor mijn home cinema met Dolby Atmos and DTS X. Het is dus voor mij belangrijk dat alle speakers hetzelfde klinken.

Nu heb ik 3 oplossingen aangeboden:
1. Alle speakers vervangen naar Theva. Hierbij willen zij dat ik 1880 euro bij betaal (42%) meer. Ik ben akkoord gegaan met 1000 euro.
2. Koop ontbinden en aankoop bedrag retourneren.
3. 6 speakers vervangen met dezelfde Chora lijn.

De winkelier kan oplossing 3 niet waar maken omdat de speakers niet beschikbaar zijn.

Met oplossing 1 en 2 gaat hij ook niet mee akkoord.

Kan iemand mij adviseren wat voor stappen ik nu kan nemen?

Beste antwoord (via TheTurk op 26-09-2024 21:27)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je hebt in beginsel recht op herstel of vervanging. Zijn de speakers niet te repareren?

Als herstel en vervanging niet mogelijk zijn, of niet van de verkoper kunnen worden gevergd, of als de verkoper niet meerwerkt, kun je de overeenkomst ontbinden. De koop gedeeltelijk ontbinden voor de zes defecte speakers mag geen problemen opleveren.

De koop ontbinden met betrekking tot alle 13 speakers is alleen mogelijk als van jou redelijkerwijs niet kan worden verwacht dat je de overige zeven speakers behoudt (art. 7:22 lid 6 BW). Als je speakers echt niet uitwisselbaar zijn voor Dolby Atmos, ook niet met de methode van CyBeRSPiN, kun je dus de volledige koop ontbinden.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 08:28
Zijn het 13 losse speakers, dus 13 keer een artikel gekocht? Of heb je 1 artikel gekocht, namelijk een set wat bestaat uit 13 onderdelen/speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:16
Wat het bijzonder maakt is dat bijna de helft van de speakers na 1,5 jaar defect zijn en vervangen moeten worden.
Dat maakt de zaak wel anders, want:
- Jouw situatie gaat zich dus bij heel veel andere eigenaren voordoen.
- Deze luidsprekers gebruik je nooit alleen, altijd in minimaal 1 paar, dus de mismatch moet opgelost worden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:05
En oplossing 4:
- Koop ontbinden van de 6 defecte speakers en je schaft deze ergens anders opnieuw aan?

Klinkt Belgisch, dus bijvoorbeeld https://www.cinedream.be/artikelgroep/focal-chora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb je geen receiver erbij die de EQ dmv een calibratiemic kan corrigeren? Dan kunnen die 6 speakers toch mooi ingepast worden in het totale geluidsbeeld?
Ik denk dat het verschil in tweeters vooral tussen je oren gaat zitten en je je er dan aan blijft storen, dus ik snap het ergens wel..
Die 1880 bijbetalen kun je wel overwegen omdat je dan weer een nieuwe set hebt? Wie zegt dat die anderen niet hetzelfde probleem krijgen nadat de garantie is verlopen?

[ Voor 49% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-09-2024 16:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je hebt in beginsel recht op herstel of vervanging. Zijn de speakers niet te repareren?

Als herstel en vervanging niet mogelijk zijn, of niet van de verkoper kunnen worden gevergd, of als de verkoper niet meerwerkt, kun je de overeenkomst ontbinden. De koop gedeeltelijk ontbinden voor de zes defecte speakers mag geen problemen opleveren.

De koop ontbinden met betrekking tot alle 13 speakers is alleen mogelijk als van jou redelijkerwijs niet kan worden verwacht dat je de overige zeven speakers behoudt (art. 7:22 lid 6 BW). Als je speakers echt niet uitwisselbaar zijn voor Dolby Atmos, ook niet met de methode van CyBeRSPiN, kun je dus de volledige koop ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:05
fopjurist schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:03:

Welke voorwaarden hangen daaraan:
- Moeten de speakers als set gekocht zijn?
- Moeten de speaker in één koop gekocht zijn (op één factuur) staan?
- Moet je aantonen dat de speakers als set gebruikt worden, ongeacht hoe ze aangeschaft zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

henri86 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:06:
[...]

Welke voorwaarden hangen daaraan:
- Moeten de speakers als set gekocht zijn?
- Moeten de speaker in één koop gekocht zijn (op één factuur) staan?
- Moet je aantonen dat de speakers als set gebruikt worden, ongeacht hoe ze aangeschaft zijn?
De speakers moeten in principe in één overeenkomst zijn gekocht. Ze hoeven niet als set te zijn aangeboden. Als de speakers op verschillende dagen zijn gekocht, sta je niet per se met lege handen maar wordt het wel moeilijker.
Je moet inderdaad aantonen dat de speakers samen worden gebruikt zodat redelijkerwijs niet kan worden verwacht dat je de zeven goede speakers houdt. Dat kan bijvoorbeeld met een foto van je home cinema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
c-nan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:04:
Zijn het 13 losse speakers, dus 13 keer een artikel gekocht? Of heb je 1 artikel gekocht, namelijk een set wat bestaat uit 13 onderdelen/speakers?
Ik heb alle speakers op 1 factuur. Tijdens de koop had ik in eeste instantie allemaal zwart, de verkoper had die 6 speakers (top speakers) nog alleen in wit. Het gaat dus om dolby atmos, 7.1.6 opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Als je speakers echt niet uitwisselbaar zijn voor Dolby Atmos, ook niet met de methode van CyBeRSPiN

Zij zeggen van wel, maar ik weet uit ervaring met andere setups, dat het niet perfect is.
Als zij weigeren, hoe kan ik de koop dan geforceerd realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

TheTurk schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:20:
Als je speakers echt niet uitwisselbaar zijn voor Dolby Atmos, ook niet met de methode van CyBeRSPiN

Zij zeggen van wel, maar ik weet uit ervaring met andere setups, dat het niet perfect is.
Als zij weigeren, hoe kan ik de koop dan geforceerd realiseren?
Dat kan via de rechtbank. Je moet dan wel met meer komen dan een eigen ervaring met andere setups, zoals artikelen of een verklaring van een expert dat je geen speakers van hetzelfde merk kunt uitwisselen zonder aan geluidskwaliteit in te boeten.

Pagina: 1