Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 13:51
Ik help een aantal oudere mensen met hun telefoon, computer etc.
Nu zijn er een aantal die met grote regelmaat de pincode van hun ING app verkeerd invoeren.
Het opnieuw activeren van de app doormiddel van paspoort stilhouden voor de foto is niet te doen voor deze mensen. App openen met vinger is geen optie. Gezichtherkenning lukt tot op heden ook niet goed genoeg.

Ik heb de ING hier al een aantal keer over gesproken, helaas is het meedenken / oplossing zoeken van een bedroevend niveau. Maar goed dat is mijn mening en zou heel goed n=1 kunnen zijn.

De identifer van ING, die lettertjes zijn vrij klein waardoor ik bang ben dat dit ook geen opties is. Dit weet ik echter niet zeker.

Een tablet zou eventueel kunnen, echter blijft het met trillende handen denk ik een probleem. Dit ga ik nog testen. Wordt bij een tablet als je de letters groter maakt, ook de ING app cijfer rondjes (veel) groter?

Iemand anders die hier ook tegen aan loopt dan wel nog een idee heeft?

[ Voor 5% gewijzigd door Operations op 23-09-2024 13:26 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Apple of Android?
Op de iPhone heb ik nooit issues met de Face ID iig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:15
Als al die verschillende opties niet werken. Is dat dan niet het moment om die zaken uit handen te geven aan de kinderen/belangenbehartiger/bewindvoerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
YakuzA schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:22:
Apple of Android?
Op de iPhone heb ik nooit issues met de Face ID iig.
Android. Samsung A5* serie meestal.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
ColeJ schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:23:
Als al die verschillende opties niet werken. Is dat dan niet het moment om die zaken uit handen te geven aan de kinderen/belangenbehartiger/bewindvoerder?
Kinderen zijn er niet, er is geen bewindvoerder. En je je hebt ergens wel een punt, maar ik ken de beste man al 20 jaar ofzo probeer te helpen waar ik kan. Anders komt het erop neer dat ik gewoon stop met helpen, dat voelt niet goed voor mijzelf. Maar nogmaals ergens heb je een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:15
Het is ook verschrikkelijk moeilijk en ik snap ook zeker jouw punt en van de beste man. Echt een praktische oplossing weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Operations schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:23:
[...]
Android. Samsung A5* serie meestal.
Ja, Android vind ik altijd net wat minder betrouwbaar idd.

Weet niet of de ING voor deze usecase hun app aan gaan passen dat ie niet helemaal blokkeert bij 3 foute pogingen.
Zou je niet een standaard kunnen 3d printen oid waarmee die gewoon zijn paspoort goed kan inlezen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:01
Ik heb met mijn oudere moeder de volgende afspraak.

Elke week op donderdag eet ik mee. Mag ze mij alles vragen wat ze wilt en help ik met alles.

En zodra die afspraak was gemaakt denkt ze bij alles "Oh, mijn __R__ komt over X dagen toch wel even langs. Dan gaat hij op het lijstje. Er is veel minder paniek. Want regelmaat. Daarvoor belde ze vaak met de boodschap "Doet het niet! Paniek! Nu komen!" Dat is niet meer zo.

Is dat niet een optie? Kan je blijven helpen maar kost het jou ook niet de wereld bij die ene man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24

DarkSide

theres no place like ::1

tablet zou kunnen. Mijn vader werkt op een Samsung tablet. En dan is de pincode invoeren lekker groot.
hij legt hem meestal ook op bureau en typt dan langzaam in.

Verder geen issues met de ING app.
Mijn vader is 77. Maar kan ook overweg met de ing website op de computer. Dus hoewel hij echt geen IT-er is , kan hij wel goed overweg met internet bankieren. Dus mogelijk net ander persona dan jouw case(s)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
DarkSide schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:31:
tablet zou kunnen. Mijn vader werkt op een Samsung tablet. En dan is de pincode invoeren lekker groot.
hij legt hem meestal ook op bureau en typt dan langzaam in.

Verder geen issues met de ING app.
Mijn vader is 77. Maar kan ook overweg met de ing website op de computer. Dus hoewel hij echt geen IT-er is , kan hij wel goed overweg met internet bankieren. Dus mogelijk net ander persona dan jouw case(s)
Zou je is een foto kunnen maken van hoe groot die ING inlog cijfer rondjes dan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
__R__ schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:31:

Elke week op donderdag eet ik mee. Mag ze mij alles vragen wat ze wilt en help ik met alles.

En zodra die afspraak was gemaakt denkt ze bij alles "Oh, mijn __R__ komt over X dagen toch wel even langs. Dan gaat hij op het lijstje. Er is veel minder paniek. Want regelmaat. Daarvoor belde ze vaak met de boodschap "Doet het niet! Paniek! Nu komen!" Dat is niet meer zo.

Is dat niet een optie? Kan je blijven helpen maar kost het jou ook niet de wereld bij die ene man.
Dat zou ik bij mijn ouders uiteraard zo kunnen doen en zeker doen, echter (ik spreek nu over 1 iemand) het zijn er te veel die ik help en dit probleem hebben. Dan eet ik nooit meer thuis en kom ik nog dagen te kort :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24

DarkSide

theres no place like ::1

@Operations nu niet. Woon 120km van mijn vader.
Maar de app schaalt mee met grootte van het display. Dus een 8" tablet is veel makkelijker dan een 6,5" telefoon

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-10 18:23
__R__ schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:31:

Spot on! Ik doe dit inderdaad ook met mijn oma. Iedere dinsdag gaan we samen het lijstje langs, en dat werkt perfect. Al heb ik haar wel op het hart gedrukt om mij ALTIJD te bellen bij twijfel. Bankzaken en twijfel? Gewoon direct bellen en niet wachten. Ze weet hoe Anydesk werkt en ik investeer liever elke keer 5 minuten voor niks, dan om eventuele problemen op te lossen. We hebben zelfs een methode afgesproken van stappen die ik doe nadat ik haar scherm overneem. Ziet ze die stappen niet op het scherm gebeuren, dan drukt ze direct de laptop uit en wacht ze tot ik langs kom. Zo kan ook niet iemand anders haar in de val lokken met Anydesk, of bijvoorbeeld social engineeren en doen alsof ze mij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
DarkSide schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:39:
Maar de app schaalt mee met grootte van het display. Dus een 8" tablet is veel makkelijker dan een 6,5" telefoon
Ik denk dan aan aan A9 11inch tablet. Even kijken wat dan het meest geschikte hoesje is. Want hij zal zeker een aantal gaan vallen... (ik denk van die kinder dingen)

[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 23-09-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:28
Operations schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:16:
Ik help een aantal oudere mensen met hun telefoon, computer etc.
Nu zijn er een aantal die met grote regelmaat de pincode van hun ING app verkeerd invoeren.
Het opnieuw activeren van de app doormiddel van paspoort stilhouden voor de foto is niet te doen voor deze mensen. App openen met vinger is geen optie. Gezichtherkenning lukt tot op heden ook niet goed genoeg.

Ik heb de ING hier al een aantal keer over gesproken, helaas is het meedenken / oplossing zoeken van een bedroevend niveau. Maar goed dat is mijn mening en zou heel goed n=1 kunnen zijn.

De identifer van ING, die lettertjes zijn vrij klein waardoor ik bang ben dat dit ook geen opties is. Dit weet ik echter niet zeker.

Een tablet zou eventueel kunnen, echter blijft het met trillende handen denk ik een probleem. Dit ga ik nog testen. Wordt bij een tablet als je de letters groter maakt, ook de ING app cijfer rondjes (veel) groter?

Iemand anders die hier ook tegen aan loopt dan wel nog een idee heeft?
Ga terug van de app naar het gebruik met de ING-scanner. Veel minder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:27
DarkSide schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:39:
Dat valt vies tegen. Ik heb de ING app even geprobeerd op mijn iPhone 12 mini (5,4”) en iPad Pro (11”); de cijfers op de iPad Pro zijn marginaal groter dan op de iPhone. Wellicht dat de app op Android beter schaalt, daar kan ik niet over oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sorry voor het kleine plaatje, maar dit is op iPadOS, dus dat zet weinig zoden aan de dijk ten opzichte van een smartphone.

Afbeeldingslocatie: https://is1-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Purple112/v4/55/d6/73/55d6738d-86ee-c7bd-d913-ac411a18e1d0/64917ebb-0fd3-425b-8e3a-b3e144a3440b_01_Login.png/313x0w.webp

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 23-09-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:05

m-vw

Dus?

Cheesy schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:36:
Sorry voor het kleine plaatje, maar dit is op iPadOS, dus dat zet weinig zoden aan de dijk ten opzichte van een smartphone.

[Afbeelding]
Misschien een domme opmerking, maar wat als je je tablet rechtop zet ipv in landscape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
hanev001 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:20:
[...]

Ga terug van de app naar het gebruik met de ING-scanner. Veel minder gedoe.
Ja want App en scanner kan niet begreep ik van ING.
Deze bedoel je dan toch?

https://www.ing.nl/partic...ankieren/mijn-ing/scanner

Ja ik was/ben ook bang dat tablet niet veel verschil maakt. Tot iemand hier zei van wel... maar nu inmiddels ook weer mensen die zeggen van niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Operations op 23-09-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
m-vw schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:04:
[...]

Misschien een domme opmerking, maar wat als je je tablet rechtop zet ipv in landscape?
Schaalt helaas niet mee. Slecht een klein beetje groter dan m’n iPhone.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1s8MnJm/IMG-B9183260-AEE0-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-07 12:04
Mijn moeder heeft een tablet met daarbij een toetsenbord. Zou dat misschien makkelijker werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Zie hieronder de ING-app op een Galaxy-TabS8+. Gelukkig ondersteunt de app landscape-mode.
Mijn tante van 92 gebruikt een pennetje, gaat een stuk beter dan met een vinger. Ze kan er ook prima mee Whatsappen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKQDCLRS4LX4ILIbHEp99nukcCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Atl1CwaQ2s6h661VrfWuZtjH.png?f=user_large

ps
In portrait-mode is het grijze gedeelte van het inlogscherm 2 cm hoger, 17 cm.

[ Voor 9% gewijzigd door gerritjan op 23-09-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
Het toetsenbord van de ING scanner is niet veel groter dan de app op een iPhone SE. Maar het zijn wel fysieke knoppen.
Alleen helpt dat ook niet als de code telkens wordt vergeten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:57
Operations schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:33:
Ja want App en scanner kan niet begreep ik van ING.
Deze bedoel je dan toch?

https://www.ing.nl/partic...ankieren/mijn-ing/scanner
Ja kan ze inderdaad niet naast elkaar gebruiken.
Een (senior) kennis had ook een keer zijn ING scanner per ongeluk gedeactiveerd door de app per ongeluk te installeren, je wordt natuurlijk onophoudelijk gepusht die app te installeren.
ING scanner werkt probleemloos (ik gebruik hem zelf ook) maar voor veel ouderen is het scherm ook wat te klein eigenlijk.
Zie ook:
ING inloggen; terug van app naar ING scanner

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:08
Ik snap het probleem helemaal. Pas als je ouderen helpt besef je vaak hoe ongelooflijk slecht UIs en bepaalde flows zijn gemaakt.
Het wordt gemaakt door jonge mensen die super savvy zijn en ook op dat soort mensen getest. Inmiddels is het merendeel van de bevolking digibeet.

Zelfs voor mijn vader, een voormalig digitaal expert is het echt behelpen aan het worden.

Vingerafdruk? Die heeft niet eens meer zichtbare lijntjes op zn vingers. FaceID willen ze vaak niet aan, te bang dat het kan worden misbruikt.
En vaak zijn buttons op het scherm te klein of te dicht op andere buttons. Of er is geen duidelijkheid over waar een knop ophoud en waar de andere begint.

Het beste voorbeeld is wel Android Auto. De apps staan in het midden van een balk onderin, waardoor je je arm extra ver mag strekken, ipv gewoon aan de bestuurderszijde, verticaal langs het scherm. Ook zijn de knopjes veels te klein. Zelfs ik druk vaak mis.

Wat misschien helpt is de DPI verhogen/scherm opschalen. Dit kan oa bij Google Pixel, Asus Zenfone en Sony telefoons.

Verder komt er hopelijk een moment dat UIs worden ontworpen voor deze groeiende maar nu al grootste doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Jazco2nd schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:30:
Ik snap het probleem helemaal. Pas als je ouderen helpt besef je vaak hoe ongelooflijk slecht UIs en bepaalde flows zijn gemaakt.
Het wordt gemaakt door jonge mensen die super savvy zijn en ook op dat soort mensen getest. Inmiddels is het merendeel van de bevolking digibeet.

Zelfs voor mijn vader, een voormalig digitaal expert is het echt behelpen aan het worden.

Vingerafdruk? Die heeft niet eens meer zichtbare lijntjes op zn vingers. FaceID willen ze vaak niet aan, te bang dat het kan worden misbruikt.
En vaak zijn buttons op het scherm te klein of te dicht op andere buttons. Of er is geen duidelijkheid over waar een knop ophoud en waar de andere begint.

Het beste voorbeeld is wel Android Auto. De apps staan in het midden van een balk onderin, waardoor je je arm extra ver mag strekken, ipv gewoon aan de bestuurderszijde, verticaal langs het scherm. Ook zijn de knopjes veels te klein. Zelfs ik druk vaak mis.

Wat misschien helpt is de DPI verhogen/scherm opschalen. Dit kan oa bij Google Pixel, Asus Zenfone en Sony telefoons.

Verder komt er hopelijk een moment dat UIs worden ontworpen voor deze groeiende maar nu al grootste doelgroep.
Weet jij iets van de 11 inch Samsung A9 Plus tablets icm ING app?

Worden de cijfer toets rondjes wel of niet echt echt groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 14:37
Zou idd mooi zijn als ze de knoppen groter kunnen maken dmv magnifier oid. Een stem gebriuken door de cijfer combi op te noemen. De App kan eventueel ook de stem herkennen, wat wel lastig wordt als je verkouden bent.

Hier help ik ook mijn oma van 87, waar voorheen mijn opa alles deed en enorm bij de tijd was. Lastig, maar oma doet alles nu zelfstandig en lekker huiverig, dus dat is goed. Vertrouw geen vreemden en bij twijfel moet ze mij bellen. d:)b

Voor ouderen is het zeer frustrerend dit digitale tijdperk en zij zijn absoluut geen primaire doelgroep om verder te ondersteunen vanuit een bank oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Operations schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:36:
[...]

Weet jij iets van de 11 inch Samsung A9 Plus tablets icm ING app?

Worden de cijfer toets rondjes wel of niet echt echt groter?
Mijn vriendin heeft zo'n ding. Schaalt gewoon mee, net zoals op mijn TabS9+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-09 10:22
En een fysiek toetsenbord? Dat werkt bijna overal wel op en is misschien makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Jazco2nd schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:30:

Maar als we dan even naar "vroeger" kijken: de vakjes op de overschrijvingskaarten waren veel kleiner dan de huidige UI's en voor ouderen met een slechter wordende motoriek vrijwel onbruikbaar. Ik hielp mij oma altijd omdat zij op haar 75e de cijfers van de rekeningnummers en bedragen niet meer in die vakjes kon schrijven.

Er komt gewoon een moment in ieders leven dat je hulp nodig hebt. Een UI en flow proberen te maken die makkelijker is, is vrijwel onmogelijk. Iedereen ervaart het anders. Iets wat voor de bejaarde buurman volstrekt logisch is kan voor je even oude tante onbegrijpelijk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:08
Frame164 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:35:
[...]

Een UI en flow proberen te maken die makkelijker is, is vrijwel onmogelijk. Iedereen ervaart het anders. Iets wat voor de bejaarde buurman volstrekt logisch is kan voor je even oude tante onbegrijpelijk zijn.
Ik ben het eens met je eerste deel. Maar met dit stuk zeg je eigenlijk dat huidige UIs een 10 verdienen. Het kan echt veel beter. Zoals ik al zei, UIs worden juist niet gemaakt voor gebruiksgemak. Ze worden gemaakt door mensen met een zeer beperkte visie, die al gauw visuele aantrekkelijkheid belangrijker vinden (+ het accommoderen van advertenties, zoals ING graag doet).

Het kan zeker veel beter. En daar is helemaal niet veel voor nodig. Ik heb al wat simpele voorbeelden gegeven.
Pagina: 1