Welke kookplaat/oven-combi kan ik hier op aansluiten? Verwar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 21:45
Hi,

Familielid heeft een nieuwe woning. Ik heb nog nooit een elektrische kookplaat aangesloten. Ik weet dat er verschillende stekkers en groepen voor zijn, ipv dat het een universele simpele 230V stekker is die we overal op kunnen aansluiten. Maar daar houd mijn kennis op. Dus ik hoop dat iemand mee kan kijken en advies kan geven.

Dit is de kookplaat stekkerdoos in de keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqLpgwgT7ZklEKrM4mMTBmJYkj8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vav2KXY20hZUkU5Eo3hGLvIZ.png?f=fotoalbum_large

Dit is de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRcW5qkJMusDpetl9nuo8WHnW38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v1Bhf5Nw1vvvjhzqmDgfzYMD.png?f=fotoalbum_large

En dit is een lijstje met de indeling van de groepen v/d meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI3oM_DYE1hI6h8lwawZsyJbqGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6jOw4aJTyI0OiFMVq65zxIaU.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat is een dubbele kookgroep (2x 16A) in de meterkast met een Perilex wandcontactdoos voor maximaal 7360w (7,4 kW) vermogen.

Je kan er dus een inductie kookplaat voor kopen die voor 2-fasen geschikt is. Er zijn ook wel ovens met een ingewbouwde inductiekookplaat erbovenop, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Waar zit de 4e extra groep? Als dit in de keuken is, dan zou je daarop een losse (combi-)oven kunnen aansluiten. Dan kan je oven en kookplaat gescheiden houden. Maar dat hangt van je wensen en ruimte af.

Het aansluiten van een perilex apparaat geeft vaak veel verwarring, dit omdat de aansluiting helaas niet gestandaardiseerd is. Er staan al 'N' en 'L' bijgeschreven, maar de andere 2 'gaten' hebben nog geen markering.

Uiteindelijk moet vanaf het apparaat de kabel correct worden aangesloten volgens het 2 fasen schema. Daarna moet de stekker 100% overenkomen met het Perilex stopcontact, anders kan je de boel kortsluiten of werken bepaalde zones niet en krijg je vreemde errors. De enige betrouwbare methode is alles doormeten met een multi-meter (perliex kabel + stopcontact), maar gezien je kennis wordt het wellicht uitbesteden?

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 22-09-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:14
Ik zou er logischerwijs van uit gaan dat de onderste 2 beide Live zijn, de bovenste Neutral.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-09 21:45
stin00 schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:26:
Dat is een 2-fase aansluiting in de meterkast met een Perilex wandcontactdoos voor maximaal 7360w (7,4 kW) vermogen.

Je kan er dus een inductie kookplaat voor kopen die voor 2-fasen geschikt is. Er zijn ook wel ovens met een ingewbouwde inductiekookplaat erbovenop, maar daar heb ik geen ervaring mee. Maar ook die moet dan een 2-fase aansluitwaarde hebben.

Waar zit de 4e extra groep? Als dit in de keuken is, dan zou je daarop een losse (combi-)oven kunnen aansluiten. Dan kan je oven en kookplaat gescheiden houden. Maar dat hangt van je wensen en ruimte af.

Het aansluiten van een perilex apparaat geeft vaak veel verwarring, dit omdat de aansluiting helaas niet gestandaardiseerd is. Er staan al 'N' en 'L' bijgeschreven, maar de andere 2 'gaten' hebben nog geen markering.

Uiteindelijk moet vanaf het apparaat de kabel correct worden aangesloten volgens het 2 fasen schema. Daarna moet de stekker 100% overenkomen met het Perilex stopcontact, anders kan je de boel kortsluiten of werken bepaalde zones niet en krijg je vreemde errors. De enige betrouwbare methode is alles doormeten met een multi-meter (perliex kabel + stopcontact), maar gezien je kennis wordt het wellicht uitbesteden?
Wat apart ik dacht dat 2 fasen in NL niet bestond. Maar heb er zelf geen verstand van, las het gewoon online haha.

Hij wil echt een combi hebben. Ik weet nog niet waar de 4e groep precies zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dit onderwerp blijft terugkomen. Het zou mooi zijn er één plek op Tweakers zou zijn waar het "definitieve" antwoord staat.
Ik denk dat ik het verschil tussen kookgroep en 2 of 3 fase aansluiting wel begrijp maar niet scherp genoeg om dit goed op een rijtje te zetten.
De bijdragen van @Juerd vind ik altijd zeer helder. Een idee om hem/haar eens te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:29
Prisma16 schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:58:
Dit onderwerp blijft terugkomen. Het zou mooi zijn er één plek op Tweakers zou zijn waar het "definitieve" antwoord staat.
Daar is ook een heel topic over: Het grote kookplaat aansluiten topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Weet ik, maar blijkbaar is dit niet effectief....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
TTMJ! schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:46:
Wat apart ik dacht dat 2 fasen in NL niet bestond. Maar heb er zelf geen verstand van, las het gewoon online
Het is dan ook geen twee fasen, het is een gekoppelde groep: 2 keer dezelfde fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:34
Prisma16 schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:58:
Staat er al, maar dat wordt niet echt gelezen...

Het lastige is natuurlijk dat zelfs met een definitief antwoord, je toch echt vanwege het gebrek aan vaste draadvolgorde (en helaas daardoor ook draadkleuren, zoals bruine nuldraden) moet weten wat je doet, en er niet makkelijk stap-voor-stap instructies voor zijn te schrijven.
De bijdragen van @Juerd vind ik altijd zeer helder.
Dankjewel!
Een idee om hem/haar eens te vragen?
https://www.langzaldieleven.nl/ (ook van mij :))

[ Voor 22% gewijzigd door Juerd op 22-09-2024 23:16 ]

Pagina: 1