Vergelijkbare vraag qua verduurzaming als in dit topic maar dan gericht op de keuze om wel/geen zonnepanelen te nemen.
Keuze tussen Hybride of FE warmtepomp
We zijn bezig met het bekijken van opties om de energiekosten omlaag te brengen. En dan vooral de overweging tussen een hybride wp of fe wp. Als dan niet met ondersteuning van zonnepanelen. We hebben een huis uit 2005, tussenwoning van 151 m2 en een plat dak. Gezien de leeftijd is de isolatie prima. Momenteel hebben we nog een vrij nieuwe CV ketel van Remeha uit het jaar 2018. Het gasverbruik ligt jaarlijks rond de 700 m³ en stroom rond de 1700kWh. Voor douchen, warm kraanwater en koken gebruiken we rond de 12 m3 per maand. Dus ongeveer 556 m3 is voor de CV met vloerverwarming. De vloerverwarming zetten we alleen op de begane grond aan, wat 2 ruimtes zijn.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OecqPpCVMEY9p66yP0iTk3rz.jpg?f=user_large)
en ingezoomd
:fill(white):strip_exif()/f/image/5uNSus6cb21TEj9bCYGwyfSZ.png?f=user_large)
2,8 bij 2,5 op het lagere dak totaal 7
maakt totaal ongeveer 37m2 (als ik het goed gemeten heb althans) . Het tweede gedeelte van het hoger gelegen dak ligt teveel in de schaduw en neem ik niet mee. Een stuk of 10 panelen moeten daar sowieso passen en nog 2 op het lagere dak.
Zo kreeg ik bij het laatste adviesgesprek het advies om vooral niet teveel panelen te nemen i.v.m. 'terugleverboetes'.
:strip_exif()/f/image/W1xyKh9DbW6HlKrd6xb8CUHu.jpg?f=fotoalbum_large)
Keuze tussen Hybride of FE warmtepomp
We zijn bezig met het bekijken van opties om de energiekosten omlaag te brengen. En dan vooral de overweging tussen een hybride wp of fe wp. Als dan niet met ondersteuning van zonnepanelen. We hebben een huis uit 2005, tussenwoning van 151 m2 en een plat dak. Gezien de leeftijd is de isolatie prima. Momenteel hebben we nog een vrij nieuwe CV ketel van Remeha uit het jaar 2018. Het gasverbruik ligt jaarlijks rond de 700 m³ en stroom rond de 1700kWh. Voor douchen, warm kraanwater en koken gebruiken we rond de 12 m3 per maand. Dus ongeveer 556 m3 is voor de CV met vloerverwarming. De vloerverwarming zetten we alleen op de begane grond aan, wat 2 ruimtes zijn.
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OecqPpCVMEY9p66yP0iTk3rz.jpg?f=user_large)
en ingezoomd
:fill(white):strip_exif()/f/image/5uNSus6cb21TEj9bCYGwyfSZ.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
11,5 bij 2,6 op het dak van de 1 verdieping totaal afgrond 30m22,8 bij 2,5 op het lagere dak totaal 7
maakt totaal ongeveer 37m2 (als ik het goed gemeten heb althans) . Het tweede gedeelte van het hoger gelegen dak ligt teveel in de schaduw en neem ik niet mee. Een stuk of 10 panelen moeten daar sowieso passen en nog 2 op het lagere dak.
Schaduw
Ben ingesloten tussen 2 buren met een 2e verdieping, Dus heb wat harde schaduw.Jaarverbruik
Momenteel rond de 1700kWh. We hebben net een kleintje gekregen en mogelijk dat er nog meer gaan volgen. Daarnaast houden we rekening met extra verbruik van ongeveer 1500kWh voor een airco of hybride wp. Hoewel ik bij dat laatste m'n vraagtekens heb qua rendement.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase en geen directe plannen voor 3 fase.Budget en doel
Doel is om de energiekosten omlaag te brengen. De keuze ligt vooral tussen wat wijsheid is om nu bijvoorbeeld maar 6 of 7 panelen te nemen vs 13. Budget is daarvoor toereikend.Zo kreeg ik bij het laatste adviesgesprek het advies om vooral niet teveel panelen te nemen i.v.m. 'terugleverboetes'.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitvoering door een installateur met beste offerte.Bijhouden van data
Bijhouden van data (verbruik, opwekken en terugleveren) lijkt me wel fijn.Reeds verkregen offertes
Reeds 5 offertes binnen, allemaal parallel geschakeld. 6e offerte volgt nog. Alles inclusief meerwerk, meterkast etc.:strip_exif()/f/image/W1xyKh9DbW6HlKrd6xb8CUHu.jpg?f=fotoalbum_large)