Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LS88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 10:59
Vergelijkbare vraag qua verduurzaming als in dit topic maar dan gericht op de keuze om wel/geen zonnepanelen te nemen.

Keuze tussen Hybride of FE warmtepomp

We zijn bezig met het bekijken van opties om de energiekosten omlaag te brengen. En dan vooral de overweging tussen een hybride wp of fe wp. Als dan niet met ondersteuning van zonnepanelen. We hebben een huis uit 2005, tussenwoning van 151 m2 en een plat dak. Gezien de leeftijd is de isolatie prima. Momenteel hebben we nog een vrij nieuwe CV ketel van Remeha uit het jaar 2018. Het gasverbruik ligt jaarlijks rond de 700 m³ en stroom rond de 1700kWh. Voor douchen, warm kraanwater en koken gebruiken we rond de 12 m3 per maand. Dus ongeveer 556 m3 is voor de CV met vloerverwarming. De vloerverwarming zetten we alleen op de begane grond aan, wat 2 ruimtes zijn.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfMKMuUIANf7uj9PJz5YJ4eVgww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OecqPpCVMEY9p66yP0iTk3rz.jpg?f=user_large

en ingezoomd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7WuzIRIbSiZFmL51ozeBTDtu4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5uNSus6cb21TEj9bCYGwyfSZ.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
11,5 bij 2,6 op het dak van de 1 verdieping totaal afgrond 30m2
2,8 bij 2,5 op het lagere dak totaal 7

maakt totaal ongeveer 37m2 (als ik het goed gemeten heb althans) . Het tweede gedeelte van het hoger gelegen dak ligt teveel in de schaduw en neem ik niet mee. Een stuk of 10 panelen moeten daar sowieso passen en nog 2 op het lagere dak.
Schaduw
Ben ingesloten tussen 2 buren met een 2e verdieping, Dus heb wat harde schaduw.
Jaarverbruik
Momenteel rond de 1700kWh. We hebben net een kleintje gekregen en mogelijk dat er nog meer gaan volgen. Daarnaast houden we rekening met extra verbruik van ongeveer 1500kWh voor een airco of hybride wp. Hoewel ik bij dat laatste m'n vraagtekens heb qua rendement.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase en geen directe plannen voor 3 fase.
Budget en doel
Doel is om de energiekosten omlaag te brengen. De keuze ligt vooral tussen wat wijsheid is om nu bijvoorbeeld maar 6 of 7 panelen te nemen vs 13. Budget is daarvoor toereikend.

Zo kreeg ik bij het laatste adviesgesprek het advies om vooral niet teveel panelen te nemen i.v.m. 'terugleverboetes'.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitvoering door een installateur met beste offerte.
Bijhouden van data
Bijhouden van data (verbruik, opwekken en terugleveren) lijkt me wel fijn.
Reeds verkregen offertes
Reeds 5 offertes binnen, allemaal parallel geschakeld. 6e offerte volgt nog. Alles inclusief meerwerk, meterkast etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVL9F9DFYEYkGs5Gd09dfEZ6kh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1xyKh9DbW6HlKrd6xb8CUHu.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Den Bosch

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:19
Het is wat moeilijk in te schatten voor de zonnepanelen, ik twijfel een beetje of enphase hier nodig is. Met jullie verbruik en toekomstplannen is 8 a 10 panelen genoeg voor nu als je deze helemaal aan de noord zijde kan leggen valt de harde schaduw vermoedelijk mee. De installateurs gaan hier meestal voor Safe en dus Enphase.

Alle offertes die jij gekregen hebt zijn wel wat aan de dure kant.

In jou geval zou ik de panelen wel in oost-west oriëntatie leggen zodat je meer spreiding over de dag hebt.

Voor de warmtepomp met jou gas verbruik zou ik of voorsoorten op Full electric met bijvoorbeeld een Itho Amber of vergelijkbaar die omgebouwd kan worden naar FE. Voor de business case zou ik het nog niet doen en een airco plaatsen waarmee je ook gaat verwarmen en lekker kan koelen in de Zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik had voor iemand uitgezocht voor 9 panelen Aiko black N-type 455 Wp portrait
Met een SMA 3;6 kW omvormer incl al het bevestiging materiaal
en dat kostte incl verzenden 2500 euro. (grootste kosten is de bevestigingmateriaal tegenwoordig en niet de panelen)
Ik had 5 extra ophoogblokken erbij genomen voor de ondersteuning van DC kabel in UV bestendige flex leiding, om van het dak af te houden.

Kwam nog een automaatje bij, dakdoorvoer en wat installatie materiaal om naar de groepenkast te gaan en wat zweet op een zaterdag. Zoek gewoon een bevriende elektricien op die een dagje zou willen helpen.

Ik zou hier een stringomvormer pakken en alles richting zuid west.
10 op je bovenste dak en (eventueel 2 op je lage dak)
Micro omvormers is echt niet nodig.

Je hoogste dak kan je gerust breder leggen, harde schaduw gaat prima met een SMA

SMA kan je "knijpen" via modbus tpc/ip en data uit de slimme meter met bijvoorbeeld home assistant, als de boetes gemeengoed gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4zj3Mpyj9kYYg5pd2KJyqMMHmw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WcpWvA01Rq2tcELQvtxLx4r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inXXndwwx_1Rch8Lbo5-URTV2Ac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DccDC6YlOQ1k1MGKQI0zOpgc.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoF2ySaXtrnGvYamlhp5_UrdocI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuxZyXI7ccqopYdqI4wyaNvG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2024 20:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LS88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 10:59
AUijtdehaag schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:38:
Ik had voor iemand uitgezocht voor 9 panelen Aiko black N-type
Ten eerste dank voor je uitvoerige beantwoording.
Zoek gewoon een bevriende elektricien op die een dagje zou willen helpen.
Helaas geen bevriende elektricien in de omgeving :)
Ik zou hier een stringomvormer pakken en alles richting zuid west.
10 op je bovenste dak en (eventueel 2 op je lage dak) Micro omvormers is echt niet nodig.
Een aantal adviseurs gaven aan het een Oost/West opstelling nu minder maximale opbrengst gaf maar dat je wel eerder en langer je eigen energie kon opwekken op de momenten dat ik het nodig heb (in de ochtend en namiddag). Wat is het verschil volgens jou in opbrengst in vergelijking tot wel/geen micro-omvormers?

Overigens ook de laatste offerte binnen maar die lijkt mij bizar duur:

merk: Longi,
watt per paneel: 435,
type: full-black explorer,
aantal: 6,
omvormer: Enphase IQ8-MC
Prijs: 4394
Totaal watt: 2610
E p/w: 1,683524904
Opbrengst: 2327

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dan zou het noord oost en zuidwest worden of zuid oost en noord west?
Van echt oost west is geen sprake vermoed ik?
Wat voor nut heeft dat als je in de ochtend en avond schaduw van de huizen van buren hebt?
Op moment supreme heb je de schaduw op de panelen. Dat is niet handig.

Ga liever voor maximale opwek als de zon op zuidwest staat met zuidwest panelen in portrait.
Zeker met zo weinig panelen.

Op een platdak zijn de onderlinge verschillen klein hoe de panelen liggen, maar ze zo leggen dat je er helemaal geen nut van hebt (oost/west) lijkt me het meest onverstandige om te doen.

En micro omvormers maken van schaduw geen zon, dus een SMA is hier veel goedkoper hoe gek het ook klinkt en werkt ook prima met deze schaduw.
Maar dan wel gewoon minimaal 10 panelen in 1 string. Die brengen veel meer op dan 6 met dure enphase

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2024 19:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:19
LS88 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:19:
[...]

Ten eerste dank voor je uitvoerige beantwoording.

[...]

Helaas geen bevriende elektricien in de omgeving :)

[...]

Een aantal adviseurs gaven aan het een Oost/West opstelling nu minder maximale opbrengst gaf maar dat je wel eerder en langer je eigen energie kon opwekken op de momenten dat ik het nodig heb (in de ochtend en namiddag). Wat is het verschil volgens jou in opbrengst in vergelijking tot wel/geen micro-omvormers?

Overigens ook de laatste offerte binnen maar die lijkt mij bizar duur:

merk: Longi,
watt per paneel: 435,
type: full-black explorer,
aantal: 6,
omvormer: Enphase IQ8-MC
Prijs: 4394
Totaal watt: 2610
E p/w: 1,683524904
Opbrengst: 2327
Deze offerte is inderdaad wat duur. Belangrijkste is dat er iemand een goede simulatie maakt en dus het dak met harde schaduw intekent. Daarbij kan je goed de opbrengst cijfers ziet.

Is er überhaupt een installateur langs geweest?

Ikzelf heb te weinig ervaring met SMA, AUijtdehaag heeft hierin goed advies gegeven. Een SMA is wek het voordeligst in jou geval. Je zou nog micros van Apsystems kunnen overwegen zijn stuk voordeliger dan Enphase.
Pagina: 1