Vraag

• LS88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:59
Op verzoek even een eigen post met mijn hulp/advies verzoek nadat ik de vraag in het verkeerde topic had geplaatst.

We zijn bezig met het bekijken van opties om de energiekosten omlaag te brengen. En dan vooral de overweging tussen een hybride wp of fe wp. We hebben een huis uit 2005, tussenwoning van 151 m2 en een plat dak. Gezien de leeftijd is de isolatie prima. Nog geen zonnepanelen maar die zijn we wel serieus in overweging aan het nemen i.c.m. de wp. Momenteel hebben we nog een vrij nieuwe CV ketel van Remeha uit het jaar 2018. Het gasverbruik ligt jaarlijks rond de 700 m³ en stroom rond de 1700kWh. Voor douchen, warm kraanwater en koken gebruiken we rond de 12 m3 per maand. Dus ongeveer 556 m3 is voor de CV met vloerverwarming. De vloerverwarming zetten we alleen op de begane grond aan, wat 2 ruimtes zijn.
Historisch gasverbruik:
Totaal ongeveer 700m³ met in de koude maanden 32 m³ in okt '23, 118m³ nov '23, 133m³ dec '23, 169m³ jan '24, 122m³ feb '24 normaal zouden we in maart ook nog behoorlijk gestookt hebben maar toen waren we op reis :)
Afgiftesysteem:
We hebben vloerverwarming in het gehele huis maar die staat alleen aan op de begane grond tijdens de koude maanden. De vloerverwarming is verdeeld over 3 groepen in de woonkamer, 1 in de hal, 1 in de keuken en 1 in een kantoorruimte. totaal aan woonruimte 90m² op de begane grond verdeeld over 2 ruimtes.
SWW:
In de cv ruimte is plek voor een boiler van 200 liter en er is geen DWTW aanwezig.
Warmtepompvoorkeur:
Advies gericht op een L/W wp waarbij prijs en laag decibel belangrijk zijn. Design maakt mij niet zoveel uit en verkrijgbaarheid binnen nu en een paar maanden. Ik ben niet super technisch onderlegd dus gebruiksvriendelijkheid is wel handig. Niet merkgebonden maar liever niks onbekends of onbewezen qua techniek.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Zoals aangeven zit ik vooral te kijken naar het verschil tussen de investering en het verschil in rendement tussen een hybride of fe wp. En welke van de twee ik in dat geval het beste kan nemen. Door het aanbod weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Qua hybride heb ik een advies ontvangen voor de Remeha Elga Ace hybride 4Kw aangezien die goed te koppelen is aan mijn huidige cv.

Wat raden wijze Tweakers mij aan? :)

Alle reacties

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 10:18
FE.

Heb je al egen vaste kosten meer per jaar voor gas. + vvw is ook gunstig voor een wp. Straks emt zonnepanelen (zsm nemen zou ik zeggen) ook weer stroomvoordelen.

M2c :) (+ ff inductie plaat scoren dan). Hier heel erg tevreden over de 6kw FE Daikin met 230L vat die we hier hebben draaien nu bijna een jaar. 2 Volw en 2 kids. 3 laags hoekhuis.

[ Voor 32% gewijzigd door PCJR op 18-09-2024 18:51 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Even opgeteld:
€300,- vastrecht per jaar x 15 jaar (gemiddeld levensduur ketel) = €4500,-
Kosten hybride warmtepomp via een bekende partij (Elga ACE 4 kW) = €5650,-
Kosten nieuwe ketel via een bekende partij (Tzerra ACE Matic CW4) = €1895,-

Totaal: €12.045,- ben je gespreid kwijt met een gemiddelde levensduur van 15 jaar, alles nieuw gerekend.

Subsidie +/- €3000,-

Dan wordt All Electric wel snel interessant, want je besparing op gas vs elektra is nog niet meegerekend.

Vaillant is met de aroTHERM plus (monoblock) erg stil, alleen niet de goedkoopste.
Mitsubishi 4kW en Panasonic 5kW met hun 200 liter (mitsubishi) en 180 liter (Panasonic) binnenunit met ingebouwde boiler zijn ongeveer even duur. (Beide split uitvoering)
Persoonlijk zou ik bij Mitsubishi wel voor de 6kW kiezen even rekenen dat je de gehele woning verwarmt.

Indien je handig bent kun je bepaalde werkzaamheden ook zelf, dan ben je helemaal spekkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 18-09-2024 18:56 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• LS88
Ik heb even zitten rekenen met grove getallen en kom dan op onderstaande uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQxpeg4HiVb50gqCzldGYfNVgmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6q1AmQR8Ty3gN5ACQirlGfR.jpg?f=fotoalbum_large

Regel 1 ga ik uit van nieuw contract zonder verdere verduurzaming met een verbruik op 700m³ gas en 1700kWh.

Regel 2 met airco (L/L warmtepomp) een verbruik van 144m³ gas alleen douche en kraanwater. (556m³ is verbruik voor vloerverwarming en dus zal ik dan niet meer gebruiken tenzij het echt heel erg koud wordt en 3200kWh (1700kWh eigen verbruik en 1500kWh airco in de koude maanden).

Regel 3 met hybride 311m³ (144m³ en 30% van 556m³ = 167m³) en ook ongeveer 3200kWh.

Regel 4 met fe wp geen gasaansluiting meer en verbruik van ongeveer 4900kWh (1700 eigen verbruik en 3200 wp).

Ik ga nog even uit van situatie zonder zonnepanelen maar dan lijkt het verschil tussen een goede airco die ook kan verwarmen of een fe w/l wp wel erg minimaal. Daar komt dan nog de besparing van geen gasaansluiting bij (a 3200,- euro) maar dat lijkt mij de investering van rond de 12.000,- euro niet echt waard. Of mis ik nog iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-10 17:25
Jouw "probleem" is dat je nu al weinig gas gebruikt dus de besparing in euro's is beperkt.

Maar goed, ik reken even met 1,20 voor gas en 0,25 voor stroom.

Je gebruikt nu 556 m3 gas en dat kost dan € 667 (per jaar).

Nu installeer je een hybride die 90% van de warmtevraag dekt (met jouw lage verbruik is dat pessimistisch geschat). Hou je nog 56 m3 over en dat kost € 67. De extra kWh voor de WP schat ik op 1001 (2 x vervangen m3) en dat kost € 250. Totaal per jaar € 317 en dus een besparing van € 350,

Dan kan je maximaal € 3500 investeren als je een terugverdientijd van 10 jaar hanteert en dat zou kunnen lukken. Een Xtend hybride 5 kW wordt netto (na aftrek van subsidie en inclusief installatie) aangeboden voor € 3499 bij een landelijk werkende installateur. Die Xtend heb ik zelf en die gaat gewoon in een stopcontact.

Nu wil je FE, dan bespaaar je ook nog die laatste 10% gas en de besparing per jaar op verbruikskosten wordt dan € 389. Plus ongeveer € 325 aan vastrecht en vaste kosten voor de energieleverancier. Totale besparing € 714 per jaar.

Dan kan je maximaal € 7140 investeren als je een terugverdientijd van 10 jaar hanteert. Daarvoor moet je een FE WP kopen, elektrisch gaan koken en je sanitair warm water met een (WP) boiler gaan maken. Aparte groep(en) daarvoor moeten waarschijnlijk worden aangelegd.

Daar hoef je denk ik niet heel lang aan te rekenen om te weten of dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LS88
Lecenten schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:02:Een Xtend hybride 5 kW wordt netto (na aftrek van subsidie en inclusief installatie) aangeboden voor € 3499 bij een landelijk werkende installateur. Die Xtend heb ik zelf en die gaat gewoon in een stopcontact.
Zou je in mijn geval dan kiezen voor de hybride pomp of toch de airco en daarmee verwarmen? Kan de Xtend trouwens ook nog zelfstandig verwarmen wanneer het gaat vriezen of schakelt die dan al snel over op de CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Mijn CV verwarmt het hele huis dus een airco is in mijn geval geen alternatief. Ik begrijp dat je alleen twee ruimtes wil verwarmen, dan zou je inderdaad een airco kunnen overwegen en dan kun je ook nog koelen. Ik denk dat met die vloerverwarming een hybride WP wel comfortabeler is.

Met jouw lage gasverbruik kan een 5 kW hybride ook nog bij vorst verwarmen zonder dat de ketel nodig is.

De besparing met een hybride WP is trouwens nog wat groter dan ik eerder berekende, omdat je bij gasverbruik van minder dan 500 m3 per jaar een lager vastrecht hebt. Ik dacht dat het ongeveer 65 euro per jaar scheelt.

Als alternatief zou je nog een 5 kW monoblock kunnen overwegen die ook als full electric kan worden ingezet als je daar later op zou willen overgaan. Ik durf alleen niet te zeggen hoeveel de investering dan nu zou worden in vergelijking tot die € 3500 voor de Xtend.

[ Voor 38% gewijzigd door Lecenten op 24-09-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

paQ

waarom rekenen met 10 jaar :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
10 jaar vind ik persoonlijk te lang, dan zit je nog maar een paar jaar voor het einde van de economische levensduur en dan heb je nog steeds niets verdiend. De wereld kan er dan ook heel anders uit zien. Zelf reken ik met 7 jaar (10% jaarlijks rendement).

Maar 10 jaar is wel gebruikelijker en daarom heb ik dat in dit geval gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Lecenten schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:48:
10 jaar vind ik persoonlijk te lang, dan zit je nog maar een paar jaar voor het einde van de economische levensduur en dan heb je nog steeds niets verdiend. De wereld kan er dan ook heel anders uit zien. Zelf reken ik met 7 jaar (10% jaarlijks rendement).

Maar 10 jaar is wel gebruikelijker en daarom heb ik dat in dit geval gedaan.
Ja maar dan heb je het over een terugverdientijd?
Een ketel gaat met gemak 15 jaar mee. Een wp idem.

M.a.w. als je rekent zoals @DutchWing , dan lijkt me dat een interessantere uitkomst.
De vraag wordt dan: wat kost methode A of B me gedurende die 15 jaar.

Ketelafschrijving, ketelonderhoud en vastrecht gas zijn zo van die kosten die je in elk geval dan niet meer maakt bij een "FE" oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Dat een ketel makkelijk 15 jaar mee gaat weet ik uit ervaring, bij de WP moet dat nog blijken. Maar stel dat dat lukt en je hanteert een terugverdientijd van 15 jaar, dan heb je na die 15 jaar precies terugverdiend wat je hebt geinvesteerd. Per saldo ben je er (financieel) niets mee opgeschoten. Als je niet had geinvesteerd had je bovendien met het geld iets anders kunnen doen.

Ketelafschrijving heb ik geen rekening mee gehouden want er staat nog een relatief nieuwe ketel. Vastrecht had ik wel rekening mee gehouden. Onderhoud van de ketel is inderdaad een punt, maar dat gaat ook niet om grote bedragen.

Zelfs met een terugverdientijd van 15 jaar wordt het volgens mij nog moeilijk in dit geval (laag verbruik dus lage besparing). Dan mag je maximaal ongeveer 10.000 euro investeren. Daarvoor moet dan een FE WP worden geinstalleerd, een (WP) boiler, de keuken moet worden omgebouwd op elektrisch koken plus de aanpassingen aan de elektrische installatie die daarvoor nodig zijn. Denk je dat dat gaat lukken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
Lecenten schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:56:
Dat een ketel makkelijk 15 jaar mee gaat weet ik uit ervaring, bij de WP moet dat nog blijken. Maar stel dat dat lukt en je hanteert een terugverdientijd van 15 jaar, dan heb je na die 15 jaar precies terugverdiend wat je hebt geinvesteerd. Per saldo ben je er (financieel) niets mee opgeschoten. Als je niet had geinvesteerd had je bovendien met het geld iets anders kunnen doen.

Ketelafschrijving heb ik geen rekening mee gehouden want er staat nog een relatief nieuwe ketel. Vastrecht had ik wel rekening mee gehouden. Onderhoud van de ketel is inderdaad een punt, maar dat gaat ook niet om grote bedragen.

Zelfs met een terugverdientijd van 15 jaar wordt het volgens mij nog moeilijk in dit geval (laag verbruik dus lage besparing). Dan mag je maximaal ongeveer 10.000 euro investeren. Daarvoor moet dan een FE WP worden geinstalleerd, een (WP) boiler, de keuken moet worden omgebouwd op elektrisch koken plus de aanpassingen aan de elektrische installatie die daarvoor nodig zijn. Denk je dat dat gaat lukken ?
mijn warmtepomp staat nu op grofweg 8 jaar (nog 3 maanden voor 8 jaar.).
zie logging van de stroom gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
dus ik verwacht de komende jaren eigenlijk geen problemen. (je kunt mijn warmtepomp gewoon vergelijken met een ijskast, systeem werkt intern het zelfde, maar dan omgedraaid.)

problemen gehad, jep, 1 lager was versleten (van de fan die 24x7 heel het jaar door draait als ventilatie unit)
die er uit geperst en een nieuwe er in en klaar werken.
verder alleen wat schoon maken (kun je zelf niks moeilijks aan zo als bij gasketels).

kosten was voor mij ook niet super groot.
4k€ aan materiaal, paar weekenden werken (sorrie ben geen pro, dus ging niet zo heel snel)
1k€ snoepsidie. duur nop dat vond ik niet.

besparing 600m3-700m3 gas per jaar.
kosten 1400-1600kWh inc ventilatie van het huis (maar dat komt weer van mijn zonnepanelen af, en die zijn al terugverdiend).
maakt het voor mij een erg goedkope manier van verwarmen.
1m3 gas vervangen voor 2kWh. ;)

en vooral de luxe, eerst zat ik klungelen gasketel aan, vloer warm en dan lang wachten tot eindelijk weer eens de gaskete3l aan ging en onder tussen maar een lauw vloer hebben.
met warmtepomp, dan gaat het systeem al snel 24x7 de vloer warm maken, dus eigenlijk een beetje koud buiten, vloer continu warm.
en dat is luxe die je niet hebt met gasketel.

maar andere modellen als die ik heb, die kunnen ook nog een beetje koelen.
niet zoveel als een airco, maar maakt de over verwarming in huis wel een stuk minder in de zomer.
dus luxe, hoeveel is dat waard?
die mag je ook mee nemen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Lecenten schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:56:

Zeg ik, je rekent in terugverdientijd, maar kijkt daarbij niet naar de kosten die (ook daarna) almaar blijven doorlopen en terugkomen.
Vastrecht (zij het gereduceerd) en onderhoud CV ketel.

Een grove berekening via GPT, met een gasprijs van 1,28, gereduceerd vastrecht 260, onderhoud ketel, en de door jou aangehaalde hybride installatie van 3500 na subsidie welke -aanname- 90% van het deel verwarming voor zijn rekening neemt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xy-l3F3iE2tO9J7wkUGoNcMUKy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MuPSuBSXPgtAVWRB5YMMahee.png?f=fotoalbum_large

Dat is incl het gasverbruik voor koken, (40m3? ik heb werkelijk geen idee) en mits je ketel het vanaf nu nog eens 15 jaar trekt.

Als je 9000 uit zou geven aan een FE (kan ook minder overigens, maar laten we even rekenen met een stille all in one oplossing) dan denk ik niet dat je na 15 jaar duurder uit bent.

Daar komt dan bij dat je nooit meer vastrecht gas hebt, nooit meer onderhoudskosten CV ketel, nooit meer een CV ketel moet vervangen, en bovendien is een groot deel van die 9000 euro installatiekosten. Vervanging kost minder.

ja, een hybride is veel sneller terugverdiend, maar niet per se goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
paQ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:33:
[...]

Zeg ik, je rekent in terugverdientijd, maar kijkt daarbij niet naar de kosten die (ook daarna) almaar blijven doorlopen en terugkomen.
Vastrecht (zij het gereduceerd) en onderhoud CV ketel.

...

Als je 9000 uit zou geven aan een FE (kan ook minder overigens, maar laten we even rekenen met een stille all in one oplossing) dan denk ik niet dat je na 15 jaar duurder uit bent.
Ik hou wel rekening met de besparing op het vastrecht bij FE, inderdaad niet met het onderhoud van de ketel.

Maar je beantwoordt mijn vraag niet en die was: kun je voor 10.000 euro (of iets meer als je rekening houdt met de besparing op het ketelonderhoud) een FE WP + WP boiler laten installeren en de keuken ombouwen op elektrisch koken plus alle aanpassingen aan de elektrische installatie die daarvoor nodig zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Kwestie van op offertejacht gaan en je laten voorlichten door installateurs die meer dan 1 merk verkopen.
Misschien is de installatie heel eenvoudig. Misschien is TS zijn 19 jaar oude gasfornuis ook wel zat intussen. Als je een WPB makkelijk kwijt kunt dan is er nog meer subsidie zonder dat het systeem duurder wordt. Het hangt van een boel factoren af.

Maar goed, nu ben ik toch al niet iemand die de hybride tussenstap begrijpt wanneer je die net zo makkelijk zou kunnen overslaan zoals hier het geval is.

Je vraag is dan ook niet direct relevant, want je kijkt puur naar een terugverdientijd. En het is nogal wiedes dat hoe kleiner je investering, hoe korter je terugverdientijd is. Dat maakt het niet automatisch de meest duurzame oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Naar duurzaamheid is inderdaad niet gekeken. Desondanks is mijn vraag wel direct en zelfs als enige relevant, de Topicstarter wilde immers geld besparen en vroeg om de optie met het meeste rendement. Zo kijk ik er zelf trouwens ook tegenaan.

Als je duurzaamheid als aanvullend of enig argument gebruikt kom je waarschijnlijk tot een andere beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het rendement zal na 15 jaar amper verschillen verwacht ik, dat is nou net het hele punt.
Maar juist daarna / vanaf dan, wint een FE het hands down.
Die 6000 euro (of minder) die je initieel meer kwijt bent, geef je anders evengoed uit aan onderhoud en vastrecht gedurende de levensduur. Je energierekening gaat echter wel direct omlaag.

En ook hier geldt: als je het in stapjes wilt doen, kies dan voor een reguliere warmtepomp, en beperk je niet tot een hybride systeem of een vendor lock-in om van het hybride stuk af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:20
LS88 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:17:
Ik ga nog even uit van situatie zonder zonnepanelen maar dan lijkt het verschil tussen een goede airco die ook kan verwarmen of een fe w/l wp wel erg minimaal. Daar komt dan nog de besparing van geen gasaansluiting bij (a 3200,- euro) maar dat lijkt mij de investering van rond de 12.000,- euro niet echt waard. Of mis ik nog iets?
Je mist bij de FE optie nog het wegvallen van de kosten voor de cv-ketel. Nieuwe ketel is de laatste jaren ook flink duurder geworden (oa door verplichte certificering van de installateur en 'verplicht' vervangen van de rookgasafvoer). En onderhoud van de cv ketel is ook niet gratis. Op de looptijd van de installatie samen ook weer €3000+

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LS88
Dank voor de vele antwoorden, ik wil zelf voor een wat snellere terugverdientijd gaan aangezien ik verwacht dat we niet zo lang hier gaan blijven wonen dat de investering van een volledige FE wp eruit wordt gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LS88 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:22:
Dank voor de vele antwoorden, ik wil zelf voor een wat snellere terugverdientijd gaan aangezien ik verwacht dat we niet zo lang hier gaan blijven wonen dat de investering van een volledige FE wp eruit wordt gehaald.
Informeer wat de woning in waarde stijgt. Vaak tussen de 2,5-5% Je investering heb je er sowieso uit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1