Op verzoek even een eigen post met mijn hulp/advies verzoek nadat ik de vraag in het verkeerde topic had geplaatst.
We zijn bezig met het bekijken van opties om de energiekosten omlaag te brengen. En dan vooral de overweging tussen een hybride wp of fe wp. We hebben een huis uit 2005, tussenwoning van 151 m2 en een plat dak. Gezien de leeftijd is de isolatie prima. Nog geen zonnepanelen maar die zijn we wel serieus in overweging aan het nemen i.c.m. de wp. Momenteel hebben we nog een vrij nieuwe CV ketel van Remeha uit het jaar 2018. Het gasverbruik ligt jaarlijks rond de 700 m³ en stroom rond de 1700kWh. Voor douchen, warm kraanwater en koken gebruiken we rond de 12 m3 per maand. Dus ongeveer 556 m3 is voor de CV met vloerverwarming. De vloerverwarming zetten we alleen op de begane grond aan, wat 2 ruimtes zijn.
Zoals aangeven zit ik vooral te kijken naar het verschil tussen de investering en het verschil in rendement tussen een hybride of fe wp. En welke van de twee ik in dat geval het beste kan nemen. Door het aanbod weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Qua hybride heb ik een advies ontvangen voor de Remeha Elga Ace hybride 4Kw aangezien die goed te koppelen is aan mijn huidige cv.
Wat raden wijze Tweakers mij aan?
We zijn bezig met het bekijken van opties om de energiekosten omlaag te brengen. En dan vooral de overweging tussen een hybride wp of fe wp. We hebben een huis uit 2005, tussenwoning van 151 m2 en een plat dak. Gezien de leeftijd is de isolatie prima. Nog geen zonnepanelen maar die zijn we wel serieus in overweging aan het nemen i.c.m. de wp. Momenteel hebben we nog een vrij nieuwe CV ketel van Remeha uit het jaar 2018. Het gasverbruik ligt jaarlijks rond de 700 m³ en stroom rond de 1700kWh. Voor douchen, warm kraanwater en koken gebruiken we rond de 12 m3 per maand. Dus ongeveer 556 m3 is voor de CV met vloerverwarming. De vloerverwarming zetten we alleen op de begane grond aan, wat 2 ruimtes zijn.
Historisch gasverbruik:
Totaal ongeveer 700m³ met in de koude maanden 32 m³ in okt '23, 118m³ nov '23, 133m³ dec '23, 169m³ jan '24, 122m³ feb '24 normaal zouden we in maart ook nog behoorlijk gestookt hebben maar toen waren we op reisAfgiftesysteem:
We hebben vloerverwarming in het gehele huis maar die staat alleen aan op de begane grond tijdens de koude maanden. De vloerverwarming is verdeeld over 3 groepen in de woonkamer, 1 in de hal, 1 in de keuken en 1 in een kantoorruimte. totaal aan woonruimte 90m² op de begane grond verdeeld over 2 ruimtes.SWW:
In de cv ruimte is plek voor een boiler van 200 liter en er is geen DWTW aanwezig.Warmtepompvoorkeur:
Advies gericht op een L/W wp waarbij prijs en laag decibel belangrijk zijn. Design maakt mij niet zoveel uit en verkrijgbaarheid binnen nu en een paar maanden. Ik ben niet super technisch onderlegd dus gebruiksvriendelijkheid is wel handig. Niet merkgebonden maar liever niks onbekends of onbewezen qua techniek.Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedZoals aangeven zit ik vooral te kijken naar het verschil tussen de investering en het verschil in rendement tussen een hybride of fe wp. En welke van de twee ik in dat geval het beste kan nemen. Door het aanbod weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Qua hybride heb ik een advies ontvangen voor de Remeha Elga Ace hybride 4Kw aangezien die goed te koppelen is aan mijn huidige cv.
Wat raden wijze Tweakers mij aan?