Verdere uitdieping thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:35
@Tomas Hochstenbach @LukevanDrie
Betreft: Best Buy Guide: De beste thuisserver

Ik ben heel blij dat ik gisteren en vandaag een BBG voor de thuisserver kon lezen en merkte op dat jullie in eerste instantie gefocussed hebben op een (wat ik noem) "combo bordje", namelijk CPU en moederbord tesamen. Gecombineerd met een externe powerbrick is dat natuurlijk een topper qua absolute zuinigheid.

In het artikel suggereren jullie ook een alternatieve CPU, opnieuw van Intel, wat in de lijn der verwachting lag, Intel staat nog steeds hoog aangeschreven qua zuinigheid. Wat ik daar wel een beetje miste was een of twee bijpassende moederborden en daar dan ook een of 2 bijpassende ATX voeding, al dan niet aangevuld met een PicoPSU. Uiteraard begrijp ik dat de BBG (de revisie/update historie lijkt daar toch zo een beetje op te hinten) een eerste aanzet is maar zijn er concrete plannen om ook op de moederborden nog wat verder uit te diepen?

Ik herinner (en heb ze zelf) me nog de tijd van de i3 9300's samen met een Kontron (Fujitsu) bord en volgens mij zijn er best wel wat mensen die in een zogenaamde opvolger van die set ook interesse in hebben.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 21-09-2024 23:48 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

Toen ik het artikel las had ik dezelfde vraag, het sluit niet lekker aan op het goede begin van het combo bord.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 13:47

Prx

Als het je puur gaat om een alternatief op de voorgestelde BBG, lees dan vooral het gelinkte topic door waar de discussie hierover is gevoerd:
[BBG][Q3-24] Thuisserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Prx schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 23:55:
Als het je puur gaat om een alternatief op de voorgestelde BBG, lees dan vooral het gelinkte topic door waar de discussie hierover is gevoerd:
[BBG][Q3-24] Thuisserver
Bedankt, die was ik inderdaad tegengekomen maar daar vind ik relatief weinig aansluiting rechtstreeks op het artikel.

Om een idee te geven: ik heb daar even control F gedaan op 14500 en dan zie ik die CPU nergens terugkomen? Of ben ik nachtelijk even scheel aan het kijken :+ .
Op zich geen waarde oordeel daar over maar ik kom wel op zoektochten uit dat het bordje ASUS Pro H610T D4-CSM bv een prima zuinig ding is (9 à 15W icm een CPU, weliswaar i3 12100, maar toch...). Dat bordje heeft dan bv wel geen PCIe uitbreidingsmogelijkheden.
Trek ik het dan wat door op dat bord dan zouden logischerwijs

https://www.asus.com/moth...ness/pro-h610m-ct-d4-csm/
https://www.asus.com/moth...iness/pro-h610m-c-d4-csm/

een mooi alternatief moeten zijn met meer uitbreidingsmogelijkheden (en daardoor waarschijnlijk net een tikje meer maar nog steeds prima cijfers).

Binnen Kontron (verleden is geen garantie voor de toekomst maar wel veelbelovend):
https://www.kontron.com/p...2726,183445,172727,172725

ModelChipsetDDR typeAantal SATA
K3843-B2 µATXB6602x DDR5-4800 DIMM2x Serial ATA III 600 Interface
K3843-B2 µATXB660 2x DDR5-4800 DIMM 2x Serial ATA III 600
K3843-B µATXB660 4x DDR5-4800 DIMM4x Serial ATA III 600
K3841-Q µATXQ670E 4x DDR5-4800 DIMM4x Serial ATA III 600
K3842-Q µATXQ670 4x DDR5-4800 DIMM4x Serial ATA III 600 Interface

Het meest universele zuinige bord lijkt mij dan datgene met een B660 chipset (want dat is de minst krachtige chipset, toch?), 4 keer SATA en 4 x DDR sloten, met andere woorden de K3843-B µATX.

Ik ben maar een amateur in parate hardware kennis en ga op ervaringen af maar ik laat me wel immens adviseren door de community (zowel op moederborden, CPU als voedingen). Ik ben dan vooral benieuwd wat de redacteuren samen met de community kunnen uitdiepen met hun collectieve kennis, cijfers of mogelijkheden tot reviewen.

Voor ik zelf te veel ga invullen ben ik vooral wat Thomas en Luke er over denken.

[ Voor 43% gewijzigd door HyperBart op 22-09-2024 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:05
HyperBart schreef op zondag 22 september 2024 @ 00:08:
[...]

Bedankt, die was ik inderdaad tegengekomen maar daar vind ik relatief weinig aansluiting rechtstreeks op het artikel.

Om een idee te geven: ik heb daar even control F gedaan op 14500 en dan zie ik die CPU nergens terugkomen? Of ben ik nachtelijk even scheel aan het kijken :+ .
Op zich geen waarde oordeel daar over maar ik kom wel op zoektochten uit dat het bordje ASUS Pro H610T D4-CSM bv een prima zuinig ding is (9 à 15W icm een CPU, weliswaar i3 12100, maar toch...). Dat bordje heeft dan bv wel geen PCIe uitbreidingsmogelijkheden.
Trek ik het dan wat door op dat bord dan zouden logischerwijs

https://www.asus.com/moth...ness/pro-h610m-ct-d4-csm/
https://www.asus.com/moth...iness/pro-h610m-c-d4-csm/

een mooi alternatief moeten zijn met meer uitbreidingsmogelijkheden (en daardoor waarschijnlijk net een tikje meer maar nog steeds prima cijfers).

Binnen Kontron (verleden is geen garantie voor de toekomst maar wel veelbelovend):
https://www.kontron.com/p...2726,183445,172727,172725

ModelChipsetDDR typeAantal SATA
K3843-B2 µATXB6602x DDR5-4800 DIMM2x Serial ATA III 600 Interface
K3843-B2 µATXB660 2x DDR5-4800 DIMM 2x Serial ATA III 600
K3843-B µATXB660 4x DDR5-4800 DIMM4x Serial ATA III 600
K3841-Q µATXQ670E 4x DDR5-4800 DIMM4x Serial ATA III 600
K3842-Q µATXQ670 4x DDR5-4800 DIMM4x Serial ATA III 600 Interface

Het meest universele zuinige bord lijkt mij dan datgene met een B660 chipset (want dat is de minst krachtige chipset, toch?), 4 keer SATA en 4 x DDR sloten, met andere woorden de K3843-B µATX.

Ik ben maar een amateur in parate hardware kennis en ga op ervaringen af maar ik laat me wel immens adviseren door de community (zowel op moederborden, CPU als voedingen). Ik ben dan vooral benieuwd wat de redacteuren samen met de community kunnen uitdiepen met hun collectieve kennis, cijfers of mogelijkheden tot reviewen.

Voor ik zelf te veel ga invullen ben ik vooral wat Thomas en Luke er over denken.
Borden van kontron komen ook veel terug in Het grote zuinige server topic - deel 3

Ik heb er zelf ook 1. Samen met ssd, ram en een i5-13500 haal ik onder de 3W idle verbruik. Dat is dus heel zuinig voor als je server niets staat te doen. Met een ander moederbord zit je soms zomaar over de 10w. En dit loopt dan best in de kosten.

• HyperBart
@WoutF Zou jij dit even kunnen/willen opnemen intern? Ik merk weinig animo vanuit de redactie/betreffende redacteuren. Hopelijk door drukte, ik hoor het wel. Bedankt alvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:31

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@HyperBart @franssie
Excuses voor de late reactie, ik was vorige week erg druk met de review: AMD X870-moederborden - De beste AM5-borden met USB4 en PCIe 5.0

In het forumtopic dat @Prx al aanhaalde, kwamen we er eigenlijk achter dat een solide basis-thuisserver vrij goed overeen te komen is, maar zodra je naar een krachtiger systeem gaat kijken, lopen de gebruiksdoelen en de hardwarevereisten steeds verder uiteen. Ga je bijvoorbeeld wat met AI doen, waarvoor je een losse videokaart wil, dan kom je al gauw op een totaal ander systeem uit. En voor sommige gebruiksdoelen is ook AMD een prima optie. Als je een krachtigere thuisserver gaat samenstellen, wordt inlezen en je erin verdiepen praktisch verplicht als je er het maximale uit wilt halen. Dat is lastig te coveren in één generiek advies. Kontron is inderdaad een populair merk in die niche, maar amper verkrijgbaar in Nederland en dat gaat dan weer in tegen het uitgangspunt dat we producten adviseren die goed/breed verkrijgbaar zijn.

Ik denk dat we een mooie balans hebben gevonden met een generiek advies voor een basis-thuisserver, waar iedereen mee uit de voeten kan, en een doorverwijzing naar het thuisserver-topic voor wie een begin wil maken met zich inlezen voor een krachtigere maar complexere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:08
Tomas Hochstenbach schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:32:
Ga je bijvoorbeeld wat met AI doen, waarvoor je een losse videokaart wil, dan kom je al gauw op een totaal ander systeem uit.
offtopic:
Ik vond de thuisserver-BBG al leuk om te lezen (dankjewel er voor!) om up-to-date te komen, maar een extra hoofdstuk voor AI en/of ML zou ik helemaal interessant vinden. Hopelijk is daar nog een keer tijd voor.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Tomas Hochstenbach schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:32:
@HyperBart @franssie
Excuses voor de late reactie, ik was vorige week erg druk met de review: AMD X870-moederborden - De beste AM5-borden met USB4 en PCIe 5.0

In het forumtopic dat @Prx al aanhaalde, kwamen we er eigenlijk achter dat een solide basis-thuisserver vrij goed overeen te komen is, maar zodra je naar een krachtiger systeem gaat kijken, lopen de gebruiksdoelen en de hardwarevereisten steeds verder uiteen. Ga je bijvoorbeeld wat met AI doen, waarvoor je een losse videokaart wil, dan kom je al gauw op een totaal ander systeem uit. En voor sommige gebruiksdoelen is ook AMD een prima optie. Als je een krachtigere thuisserver gaat samenstellen, wordt inlezen en je erin verdiepen praktisch verplicht als je er het maximale uit wilt halen. Dat is lastig te coveren in één generiek advies. Kontron is inderdaad een populair merk in die niche, maar amper verkrijgbaar in Nederland en dat gaat dan weer in tegen het uitgangspunt dat we producten adviseren die goed/breed verkrijgbaar zijn.

Ik denk dat we een mooie balans hebben gevonden met een generiek advies voor een basis-thuisserver, waar iedereen mee uit de voeten kan, en een doorverwijzing naar het thuisserver-topic voor wie een begin wil maken met zich inlezen voor een krachtigere maar complexere optie.
Geen probleem, ik kon niet inschatten of je vaak actief bent op het forum of niet. Bedankt voor je antwoord alvast.

Het probleem is dat ik vooral daar een basis platform mis, ik begrijp dat je met AI en NAS en Coral allemaal verschillende gebruiksdoelen hebt maar het ITX bordje met geintegreerde CPU was nu wel heel beperkt.

Je ziet nu in het Zuinige server topic dat mensen ook terug opnieuw op zoek zijn naar de "oude Kontron's van deze generatie", alhoewel die 14de generatie van Intel blijkbaar een heel heikel puntje heeft met die powersettings.

Mijn vraag/suggestie zou dan ook zijn om volgende keer (of bij een bijwerking?) eens te kijken wat er daar mee gedaan kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@HyperBart Ik weet niet of de Desktop Best Buy Guide daar het handigste artikel voor is. Daarin geven we vooral algemeen advies, zodat een grote groep tweakers een mooie basis voor een pc heeft. Dat we daarmee niet voldoende aan de behoefte van de fervente zuinige-server-bouwers uit dat topic begrijp ik. Die zouden misschien liever zien dat we een uitgebreide test van moederborden op (idle) verbruik doen, of hardware en software tweaking voor een zo laag mogelijk stroomverbruik onderzoeken. Dat is op zich allemaal interessant, maar valt buiten de scope van een Desktop BBG, waarvoor we samen met de community de beste samenstelling bepalen en die vervolgens benchmarken om een idee van de prestaties en overige eigenschappen te geven. Bij een DBBG weten we dus pas de testresultaten als de samenstelling allang vaststaat, en dat is natuurlijk geen handige aanpak voor een uitzoektest oid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:32
Ik denk (maar misschien is dat mijn eigen valkuil) dat het probleem misschien niet perse zit in het feit dat de BBG niet volledig is, ik denk dat we allemaal de complexe nuances snappen van een BBG.

Ik heb ze zelf gemaakt, dus ik weet er alles van :+

Ik denk dat het issue juist is dat er geen moederbord bij staat, maar wel een CPU.
Dat maakt het juist best lastig om die switch te maken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m8ZBm1Si
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 11:35
@Tomas Hochstenbach Hoi Tomas.

Ik post het even in de bestaande post. Ik heb dit systeem besteld en ik vroeg mij af: Wat hebben jullie gebruikt om het gat van de voeding op te vullen? De kast lijkt niet te komen met een cover of iets dergelijks.

Nu kan ik daar natuurlijk zelf wel iets voor maken, maar ik vraag mij af of ik dit bij de behuizing had moeten krijgen, of dat jullie hier zelf iets slims voor bedacht hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
m8ZBm1Si schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:39:
@Tomas Hochstenbach Hoi Tomas.

Ik post het even in de bestaande post. Ik heb dit systeem besteld en ik vroeg mij af: Wat hebben jullie gebruikt om het gat van de voeding op te vullen? De kast lijkt niet te komen met een cover of iets dergelijks.

Nu kan ik daar natuurlijk zelf wel iets voor maken, maar ik vraag mij af of ik dit bij de behuizing had moeten krijgen, of dat jullie hier zelf iets slims voor bedacht hadden.
Wij hebben daar inderdaad zelf een plaatje voor gemaakt, maar een simpel stukje karton oid zou ook al prima voldoen voor de functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m8ZBm1Si
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 11:35
@Tomas Hochstenbach Top, dan doe ik dat ook!
Pagina: 1