Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 13:15
Met lede ogen kijk ik naar de maandelijkse afschrijvingen van de ABN.
€5 hier, €4 daar, creditcard, etc. Als je het allemaal op gaat tellen per jaar vind ik het best veel geld.

We hebben een zooi spaarrekeningen, die eigenlijk alleen worden gebruikt om de maandelijkse potjes bij te houden (hobbygeld, vrijetijdsgeld, etc.). Daarnaast 2 gezamelijke betaalrekeningen met pas; 1 voor de vaste lasten en algemeen gebruik, 1 voor de boodschappen.

Voor spaargeld zie ik de stap naar een buitenlandse bank niet zitten, maar bij de rest zie ik weinig risico. Er komt 1x per maand salaris binnen en dat is binnen 4 dagen weer verdampt. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Ik lees over pasjes die niet werken bij tankstations. Geen gezamelijke rekeningen, etc. Het moet geen gedoe worden, dan haakt m'n vrouw snel af.

Ik zoek een zo goedkoop mogelijke (gratis...) bank met de volgende wensen/eisen:
  • 2 rekeningen gezamenlijk kunnen gebruiken, ieder een eigen pas is prima, zolang we maar geld kunnen overboeken tussen de rekeningen
  • salaris naar toe kan laten overmaken
  • vaste lasten van kan laten afboeken
  • iDeal betalingen kunnen doen
  • 2 creditcards krijg
  • voldoet aan instant sepa
  • Apple Pay kan gebruiken
Bestaat dit inmiddels?

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 20-09-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Waarom geen buitenlandse spaarbank? Open een rekening bij Santander (geen kleine jongen in bankenland) en je hebt 3,2 % rente vrij opneembaar. Lach je je rot om die paar euro kosten bij ABN waar je een lage spaarrente krijgt en hoef je niet alles om te gaan zetten. https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er zijn tal van problemen met betaalrekeningen bij buitenlandse banken, daar zou ik niet aan beginnen tenzij je echt het geld nodig hebt. Er zijn problemen met het overvragen naar gegevens zoals een complete belastingaangifte, het kan lang duren voordat er geld wordt overgemaakt, als je overlijdt kan er een buitenlandse erfbelasting over worden geheven. Sommige landen houden belasting in over rente. Automatische betalingen werken soms niet vanaf een buitenlandse bank. Sommige banken vinden het normaal om te pas en onpas toegang tot je rekening te ontzeggen.

iDeal is weliswaar overgenomen en er zijn plannen voor Europese toepassing van opvolger Wero, maar dat gebeurt pas in 2026.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:38
@fRiEtJeSaTe Waarom moet een toch vitale dienst per se gratis zijn? Ik zou niet focussen op wie is het goedkoopst maar juist kijken naar welke features jij van een bank verwacht en daar op selecteren. Vooral jouw eis van 2 "echte" creditcards is bijna niet te goed voor nop aangezien dat een aardige bak met eisen en werk met zich mee brengt.

Bijvoorbeeld bij N26 zit je ook al aan het plan van €4,99 per maand als je een gezamelijke rekening + 2 passen wilt. Er hierbij zijn de creditcards dan eigenlijk debit, geen charge cards zoals bij een NL bank of ICS. Bij BUNQ betaal je zelfs 9,99 per maand.

Ik zou gewoon even kijken welke banken met NL bankvergunning (voor NL IBAN) aan jouw eisen voldoet en welke dan de goedkoopste is. Maar helemaal gratis gaat je echt niet (meer) lukken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:40
ABN is inderdaad niet de goedkoopste. Heb je contact opgenomen met ABN om te checken of er een goedkoper pakket aan jouw wensen voldoet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:40

Herman

FP ProMod
MotorBeast schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:06:
Waarom geen buitenlandse spaarbank? Open een rekening bij Santander (geen kleine jongen in bankenland) en je hebt 3,2 % rente vrij opneembaar. Lach je je rot om die paar euro kosten bij ABN waar je een lage spaarrente krijgt en hoef je niet alles om te gaan zetten. https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen
Dit kan fiscaal toch negatief uitpakken? Bijvoorbeeld bij overlijden waarbij er dan Spaanse erfbelasting wordt ingehouden en hierdoor een dubbele heffing kan ontstaan? Of is dit inmiddels uitgesloten?

Zo kunnen er (onverwachts) nadelen zitten bij het hebben van buitenlandse bankrekeningen.

@fRiEtJeSaTe
Wij zitten bij de Rabobank en de maandelijkse kosten vind ik nog erg meevallen. (We maken geen gebruik van een creditcard)

Als je de kosten hoog vind, bedenk wel dat de kosten van banken de afgelopen jaren enorm zijn toegenomen i.v.m. hun cliëntenonderzoek.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 21:31
We hebben een zooi spaarrekeningen, die eigenlijk alleen worden gebruikt om de maandelijkse potjes bij te houden (hobbygeld, vrijetijdsgeld, etc.). Daarnaast 2 gezamelijke betaalrekeningen met pas; 1 voor de vaste lasten en algemeen gebruik, 1 voor de boodschappen.
Volgens mij zit daar je probleem en de ABN Amro. Rabobank kun je spaarpotjes aanleggen, ING ook. En waarschijnlijk nog meer. Zo'n beetje de enige bank die dit niet kan is de ABN Amro, en dan heb je dus meerdere rekeningen, en ja dat kost geld. Dus ik zou eerst eens kijken of je je betaalrekeningen niet gewoon kunt overzetten naar een bank die potjes ondersteund en daar ben je waarschijnlijk al mee geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik weet niet wat je nu betaalt? Ik heb ING voor €6,40 per maand. Dat is een en/of met 2 betaalpassen en 1 creditcard. Dat geld heb ik er zeker voor over want vrijwel alles werkt vlekkeloos. Handige app, goede koppelingen, geen gedoe met iDeal-intergratie, buitenlandse ibans, et cetera.

Dit is inderdaad met spaarpotjes, zoals anderen aanhalen.

Sparen doe ik overigens wel bij de ‘gratis’ buitenlandse banken, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Ik wil geen ing-fanboy zijn, maar ze waren ook (een van de) eerste met Apple Pay wat toen superfijn was.

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 20-09-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
spokje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:27:
[...]

Volgens mij zit daar je probleem en de ABN Amro. Rabobank kun je spaarpotjes aanleggen, ING ook. En waarschijnlijk nog meer. Zo'n beetje de enige bank die dit niet kan is de ABN Amro, en dan heb je dus meerdere rekeningen, en ja dat kost geld. Dus ik zou eerst eens kijken of je je betaalrekeningen niet gewoon kunt overzetten naar een bank die potjes ondersteund en daar ben je waarschijnlijk al mee geholpen?
Misschien dat ik je niet goed begrijp, maar bij ABN is het ook mogelijk om bij een betaalrekening meerdere gratis spaarrekening te openen (Direct sparen heet het) en net zoals bij ING via de app te openen. Echter ik weet niet hoe dat bij een gezamenlijke rekening gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
mkmi schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:32:
[...]
Misschien dat ik je niet goed begrijp, maar bij ABN is het ook mogelijk om bij een betaalrekening meerdere gratis spaarrekening te openen (Direct sparen heet het) en net zoals bij ING via de app te openen. Echter ik weet niet hoe dat bij een gezamenlijke rekening gaat.
Klopt. Maar ik heb meerdere typen spaarrekeningen moeten nemen om voldoende potjes aan te leggen. Daarnaast hebben ze op een gegeven moment het privepakket ingeperkt, waardoor ik ineens €25 per maand zou gaan betalen. Ik heb toen gepuzzeld om binnen het nieuwe pakket te blijven. Maar het blijft sappelen voor iets dat bij andere banken geen probleem is.
MotorBeast schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:06:
Dit wil ik dus niet. Het depositogarantiestelsel is geen keiharde garantie. Het is een inspanningsverplichting. Een overheid kan weigeren bij te springen. Dan spaar ik liever in NL waar ik de financiële situatie goed kan volgen.

[ Voor 30% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 20-09-2024 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-07 16:34
Even tussendoor, je hebt als eis dat je iDeal kunt gebruiken. Dan ben je gelijk gebonden aan Nederlandse banken. Je hoeft dus niet over de grens te zoeken als dit een harde eis is.

Overigens, wat betreft credit cards. Ik heb een losse kaart bij een andere aanbieder dan mij bank, wat een stuk voordeliger is. Wellicht een optie om zo te besparen?

Edit: is het trouwens ook geen optie om 'virtuele potjes' aan te leggen. Ergens in een sheet bijhouden hoe je spaarpot verdeeld is, maar dit geld samen op één spaarrekening zetten. Dan betaal je niet voor een rits aan spaarrekeningen, en heb je gelijk meer rente over rente! dat is helemaal niet zo, het is vrijdag en mijn brein werkt minder goed...

[ Voor 34% gewijzigd door guysp op 20-09-2024 13:47 ]

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Bij N26 kun je wel iDeal gebruiken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-07 16:34
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:47:
Bij N26 kun je wel iDeal gebruiken toch?
Blijkbaar wel, tevens Revolut zo te zien:
https://www.ideal.nl/issuers

Ik weet verder niet hoe het zit met betaalverzoeken aanmaken via bijvoorbeeld Tikkie. Wellicht heeft iemand anders hier ervaring mee.

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
spokje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:27:
[...]

Waarom heb ik dan 4 spaarpotjes voor 1 spaarrekening bij ABN? Dat kan dus gewoon in de app omgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door SmurfLink op 20-09-2024 14:23 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:56:

We hebben een zooi spaarrekeningen, die eigenlijk alleen worden gebruikt om de maandelijkse potjes bij te houden (hobbygeld, vrijetijdsgeld, etc.). \
Waarom doe je dat? Als je bank geen spaarpotjes binnen 1 rekening aanbiedt dan kan je het toch gewoon in excel of een schriftje bijhouden. Waarom moet het geld op meerdere rekeningen staan? De enige reden voor meerdere rekeningen is de depositogarantieregeling maar dan moet je rekeningen bij verschillende banken nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Herman schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:26:
[...]

Als je de kosten hoog vind, bedenk wel dat de kosten van banken de afgelopen jaren enorm zijn toegenomen i.v.m. hun cliëntenonderzoek.
De ABN AMRO bank verdient bakken met geld, het is een sprookje om te bedenken dat de kosten zo hoog zijn geworden.
Ze bezuinigen op alle vlakken en gooien de tarieven omhoog.

Ze hebben geld zat om eigen aandelen in te kunnen kopen en maar liefst ruim 9% dividend uit te kunnen keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:40

Herman

FP ProMod
NicoHF schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:40:
[...]

De ABN AMRO bank verdient bakken met geld, (...)
Jawel :)
Ze verdienen (op dit moment) veel geld, maar niet aan de betaalrekeningen van particulieren ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 17:51

MJV

Ik begrijp de overweging wel. Ik heb jaren geleden een poging gedaan om over te stappen naar KNAB, maar kon daar maar niet aan wennen. App en online bankieren waren niet fantastisch toentertijd. Zelfde gold ook voor mijn (zakelijke) Rabo-rekening. Kon maar niet wennen aan de minder intuïtieve user interface t.o.v. ABN. Nu is dit misschien wat smaakgevoelig, net wat je gewend bent, maar wel iets om mee te nemen in je overwegingen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:03
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:30:
[...]

Klopt. Maar ik heb meerdere typen spaarrekeningen moeten nemen om voldoende potjes aan te leggen.
Het gaat een beetje in de extreem, waarom heb je voor elke 10 euro een apart potje nodig?

Op zich zou het technisch natuurlijk niet uit moeten maken of je 10 subrekeningen/potjes hebt of 100 of 1000, zolang ze geen eigen IBAN hebben natuurlijk.

Ik heb ook wel verschillende potjes voor de grote dingen, daarnaast heb ik 1 grote spaarrekening voor "de rest" en zelfs een aparte beleggingsrekening voor de wat langer termijn zaken waarvoor ik beide een excel tabje heb om e.a. weer onder te verdelen.
Kleinere uitgaven van de beleggingsrekening (vb jaarlijkse zorgverzekering) los ik op door een paar maanden niet of minder in te leggen en puur in excel met cijfertjes te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
Dus kleine terugkerende betalingen/bedragen in een spaarrekening onderbrengen en een excelsheet gebruiken om bij te houden of de bedragen als zijn betaald. Het totaal in excelsheet moet dan overeenkomen met bedrag in die spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-07 15:28
Kijk ook eens bij dit topic
Het 'Welke bank?' topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:16
Ben recent ook overgestapt van bank, echter voor ons was de reden om een meer duurzamere bank te selecteren.

Een paar euro meer of minder is voor mij niet het belangrijkste, ik heb echter wel in mijn overwegingen mee laten wegen of de bank bvb investeerde in wapens, olie, etc etc.

Voor mij een kleine moeite en hopelijk is de wereld weer een klein beetje beter nu..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:08
Devian schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:15:
Ben recent ook overgestapt van bank, echter voor ons was de reden om een meer duurzamere bank te selecteren.

Een paar euro meer of minder is voor mij niet het belangrijkste, ik heb echter wel in mijn overwegingen mee laten wegen of de bank bvb investeerde in wapens, olie, etc etc.

Voor mij een kleine moeite en hopelijk is de wereld weer een klein beetje beter nu..
In het licht van de oorlog in Oekraïne kijk ik toch wat anders aan tegen banken die investeren in de defensie industrie. Zit liever bij een NL bank die in de defensie industrie investeert dan dat Rusland de oorlog wint omdat de industrie onvoldoende mogelijkheden heeft om overeind te blijven. Idem voor pensioenfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:56:
Ik zoek een zo goedkoop mogelijke (gratis...) bank met de volgende wensen/eisen:
  • 2 rekeningen gezamenlijk kunnen gebruiken, ieder een eigen pas is prima, zolang we maar geld kunnen overboeken tussen de rekeningen
  • salaris naar toe kan laten overmaken
  • vaste lasten van kan laten afboeken
  • iDeal betalingen kunnen doen
  • 2 creditcards krijg
  • voldoet aan instant sepa
  • Apple Pay kan gebruiken
Bestaat dit inmiddels?
Nee. Je hebt blijkbaar geen enkel inzicht in wat het kost om diensten aan te bieden? Onthoud dat als je iets "gratis" krijgt, je het product wordt omdat ze het geld op een andere manier gaan scoren (bijvoorbeeld door je informatie door te verkopen). Een credit card kost geld want het komt met krediet en verzekering, ideal en sepa vereist beveiliging en checks.

Ik kan me niet voorstellen dat je hier niet over nagedacht hebt, maar realisme is compleet zoek. Dat er dure aanbieders zijn, zeker, maar bedenk wel wat je vraagt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
namliam_eht schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:01:
[...]

Het gaat een beetje in de extreem, waarom heb je voor elke 10 euro een apart potje nodig?

Op zich zou het technisch natuurlijk niet uit moeten maken of je 10 subrekeningen/potjes hebt of 100 of 1000, zolang ze geen eigen IBAN hebben natuurlijk.

Ik heb ook wel verschillende potjes voor de grote dingen, daarnaast heb ik 1 grote spaarrekening voor "de rest" en zelfs een aparte beleggingsrekening voor de wat langer termijn zaken waarvoor ik beide een excel tabje heb om e.a. weer onder te verdelen.
Kleinere uitgaven van de beleggingsrekening (vb jaarlijkse zorgverzekering) los ik op door een paar maanden niet of minder in te leggen en puur in excel met cijfertjes te schuiven.
Het zijn ook geen spaarpotjes. Het zijn budgetten voor die maand om uit te geven. €300 om te gaan uit eten. Rekening leeg wachten tot volgende maand. Zo houden we grip op de budgetten zonder dat het een ding wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 20-09-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
gambieter schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:26:
[...]

Nee. Je hebt blijkbaar geen enkel inzicht in wat het kost om diensten aan te bieden? Onthoud dat als je iets "gratis" krijgt, je het product wordt omdat ze het geld op een andere manier gaan scoren (bijvoorbeeld door je informatie door te verkopen). Een credit card kost geld want het komt met krediet en verzekering, ideal en sepa vereist beveiliging en checks.

Ik kan me niet voorstellen dat je hier niet over nagedacht hebt, maar realisme is compleet zoek. Dat er dure aanbieders zijn, zeker, maar bedenk wel wat je vraagt.
Nee. Jij wel?
Banken houden het betalingssysteem in stand omdat ze kunnen verdienen aan je. Dat is niet met die €5 voor je privepakket maar met alle andere zaken die voortvloeien uit jouw account. Een hypotheek, een PL, een beleggingsportefeuille, een creditcard. Ja een creditcard kost geld maar ze verdienen er ook bakken geld aan. Laten we nou niet doen alsof ze zo zielig zijn. Ze verdienen uberhaupt al geld aan me omdat ik m’n geld daar stal. Dat zou al voldoende moeten zijn.

Verkoop mijn info lekker door. Reken geld voor een geldopname. Lever standaard alleen virtuele pasjes. I don’t care, zolang ik maar niet hoef te betalen om geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gezien er hier genoeg topics over lopen, en dit geen aanvullende vraag is, gaat dit topic op slot. Mocht TS nou daadwerkelijk niet voldoende info in de bestaande topics vinden cq een heel andere case hebben, dan kan hij mij een DM sturen hierover.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.