Hallo,
Ik weet weinig van netwerkconfiguraties af, behalve het instellen van vaste IP adressen.
Nu heb ik thuis al jaren het volgende bedraad (CAT6 en hoger) netwerk:
/f/image/MBs3NhCVE9aAq8l8rGuBDhBr.png?f=fotoalbum_large)
Modem (Ziggo connectbox), DHCP aan, wifi uitgeschakeld
Switch 1 (Meterkast):
In de eigen wifi hangt nog een OTGW (opentherm gateway -> wordt gelogd in Domoticz), en een paar telefoons en tablets.
Er is ook een guest wifi, maar daar is eigenlijk niks mee verbonden.
Type gebruik:
Niks zwaars. Thuiswerken (teams meetings ed), Netflix. Af en toe foto's / telefoons / belastingdocumenten ed backuppen op de NAS (met 2x per jaar een handmatige backup (file copy naar een externe HDD, 1 in de meterkast, 1 op mn werk)
Het probleem:
Het is al een tijdje... instabiel.
De RPi's Spotify connect is vaak niet te vinden of wel te vinden maar niet mee te verbinden
Domoticz is vaak niet mee te verbinden (wel beter bedraad via de desktop dan op m'n telefoon)
Mijn telefoon (Fairphone 4) heeft op de wifi vaak geen internetverbinding
De NAS begint time-outs te geven
Speedtest.net op m'n telefoon en desktop geven een wat hoge ping (20-80) en m'n internetsnelheden (200Mbit abo) zijn vaak prima, maar bijv. vandaag slecht (~120Mbit down / 15 up)
Ik merk geen problemen met tv / streaming kijken, zowel op de tv als op de desktop, of grove problemen met thuiswerken.
Ondernomen acties:
Hoe kan ik op zoek naar het probleem? Ik weet niet wat ik nog meer kan uittrekken. Even 4 nieuwe switches kopen puur om te testen vind ik ook weer zoiets, en waardoor zijn ze dan stuk gegaan?
Let wel, in settings in de connectbox ed is niks gewijzigd, het heeft gewoon prima gefunctioneerd voor een jaar of 2 (nadat ik de switches en de Deco's gekocht, ter vervanging van 2 oude routers-als-AP)
Ik heb geen kennis en geen behoefte (en budget) voor een fancy Unify netwerk met meerdere VLANS en andere fancy dingen die je toch niet echt gebruikt.
Links naar goede netwerktroubleshooting for dummies handleidingen worden zeer gewaardeerd!
Wanneer ik er op zoek vind ik eerst 10 youtube video's en talloze links naar behulpzame websites waar net niks staat...
Ik weet weinig van netwerkconfiguraties af, behalve het instellen van vaste IP adressen.
Nu heb ik thuis al jaren het volgende bedraad (CAT6 en hoger) netwerk:
/f/image/MBs3NhCVE9aAq8l8rGuBDhBr.png?f=fotoalbum_large)
Modem (Ziggo connectbox), DHCP aan, wifi uitgeschakeld
Switch 1 (Meterkast):
- Modem
- Switch 2
- Switch 3A
- Deco M4 (als AP, geen DHCP)
- NAS (Synology 215j, vast IP)
- RPi3 (vast IP, draait Raspotify)
- RPi4 (vast IP, draait Raspotify + Domoticz, beide niet in docker, met daar aan een RF-Link voor wat temperatuursensoren)
- Switch 1
- Deco M4
- Ziggo Next topsetbox
- Denon versterker (Spotify connect)
- PS5
- Switch 3B
- Switch 3A
- Deco M4
- Desktop
- Thuiswerkplek 1
- Thuiswerkplek 2
In de eigen wifi hangt nog een OTGW (opentherm gateway -> wordt gelogd in Domoticz), en een paar telefoons en tablets.
Er is ook een guest wifi, maar daar is eigenlijk niks mee verbonden.
Type gebruik:
Niks zwaars. Thuiswerken (teams meetings ed), Netflix. Af en toe foto's / telefoons / belastingdocumenten ed backuppen op de NAS (met 2x per jaar een handmatige backup (file copy naar een externe HDD, 1 in de meterkast, 1 op mn werk)
Het probleem:
Het is al een tijdje... instabiel.
De RPi's Spotify connect is vaak niet te vinden of wel te vinden maar niet mee te verbinden
Domoticz is vaak niet mee te verbinden (wel beter bedraad via de desktop dan op m'n telefoon)
Mijn telefoon (Fairphone 4) heeft op de wifi vaak geen internetverbinding
De NAS begint time-outs te geven
Speedtest.net op m'n telefoon en desktop geven een wat hoge ping (20-80) en m'n internetsnelheden (200Mbit abo) zijn vaak prima, maar bijv. vandaag slecht (~120Mbit down / 15 up)
Ik merk geen problemen met tv / streaming kijken, zowel op de tv als op de desktop, of grove problemen met thuiswerken.
Ondernomen acties:
- "have you tried turning it off and on again", ja
(iig alle netwerkapparatuur, modem/PRi's/NAS/switches, Deco's)
- RPi's opnieuw geinstalleerd
- RPi's uitgetrokken
- Settings gecontroleerd, in de Deco app staat toch echt enkel AP-modus, DHCP uit.
- Mijn telefoon op de wifi een vast IP adres gegeven
Hoe kan ik op zoek naar het probleem? Ik weet niet wat ik nog meer kan uittrekken. Even 4 nieuwe switches kopen puur om te testen vind ik ook weer zoiets, en waardoor zijn ze dan stuk gegaan?
Let wel, in settings in de connectbox ed is niks gewijzigd, het heeft gewoon prima gefunctioneerd voor een jaar of 2 (nadat ik de switches en de Deco's gekocht, ter vervanging van 2 oude routers-als-AP)
Ik heb geen kennis en geen behoefte (en budget) voor een fancy Unify netwerk met meerdere VLANS en andere fancy dingen die je toch niet echt gebruikt.
Links naar goede netwerktroubleshooting for dummies handleidingen worden zeer gewaardeerd!
Wanneer ik er op zoek vind ik eerst 10 youtube video's en talloze links naar behulpzame websites waar net niks staat...
[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 20-09-2024 14:40 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,