Thuisnetwerk is instabiel geworden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Hallo,

Ik weet weinig van netwerkconfiguraties af, behalve het instellen van vaste IP adressen.

Nu heb ik thuis al jaren het volgende bedraad (CAT6 en hoger) netwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6VkcqaNO-f5lc8MtQs-LD9Th_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MBs3NhCVE9aAq8l8rGuBDhBr.png?f=fotoalbum_large

Modem (Ziggo connectbox), DHCP aan, wifi uitgeschakeld

Switch 1 (Meterkast):
  • Modem
  • Switch 2
  • Switch 3A
  • Deco M4 (als AP, geen DHCP)
  • NAS (Synology 215j, vast IP)
  • RPi3 (vast IP, draait Raspotify)
  • RPi4 (vast IP, draait Raspotify + Domoticz, beide niet in docker, met daar aan een RF-Link voor wat temperatuursensoren)
Switch 2 (TV hoek):
  • Switch 1
  • Deco M4
  • Ziggo Next topsetbox
  • Denon versterker (Spotify connect)
  • PS5
Switch 3A (doorgeefluik)
  • Switch 3B
Switch 3B
  • Switch 3A
  • Deco M4
  • Desktop
  • Thuiswerkplek 1
  • Thuiswerkplek 2
De switches zijn goedkope, simpele 1Gbit 8-poort Tp-link switches.
In de eigen wifi hangt nog een OTGW (opentherm gateway -> wordt gelogd in Domoticz), en een paar telefoons en tablets.
Er is ook een guest wifi, maar daar is eigenlijk niks mee verbonden.

Type gebruik:
Niks zwaars. Thuiswerken (teams meetings ed), Netflix. Af en toe foto's / telefoons / belastingdocumenten ed backuppen op de NAS (met 2x per jaar een handmatige backup (file copy naar een externe HDD, 1 in de meterkast, 1 op mn werk)

Het probleem:
Het is al een tijdje... instabiel.
De RPi's Spotify connect is vaak niet te vinden of wel te vinden maar niet mee te verbinden
Domoticz is vaak niet mee te verbinden (wel beter bedraad via de desktop dan op m'n telefoon)
Mijn telefoon (Fairphone 4) heeft op de wifi vaak geen internetverbinding
De NAS begint time-outs te geven

Speedtest.net op m'n telefoon en desktop geven een wat hoge ping (20-80) en m'n internetsnelheden (200Mbit abo) zijn vaak prima, maar bijv. vandaag slecht (~120Mbit down / 15 up)

Ik merk geen problemen met tv / streaming kijken, zowel op de tv als op de desktop, of grove problemen met thuiswerken.

Ondernomen acties:
  • "have you tried turning it off and on again", ja :P (iig alle netwerkapparatuur, modem/PRi's/NAS/switches, Deco's)
  • RPi's opnieuw geinstalleerd
  • RPi's uitgetrokken
  • Settings gecontroleerd, in de Deco app staat toch echt enkel AP-modus, DHCP uit.
  • Mijn telefoon op de wifi een vast IP adres gegeven
Mijn vraag:
Hoe kan ik op zoek naar het probleem? Ik weet niet wat ik nog meer kan uittrekken. Even 4 nieuwe switches kopen puur om te testen vind ik ook weer zoiets, en waardoor zijn ze dan stuk gegaan?
Let wel, in settings in de connectbox ed is niks gewijzigd, het heeft gewoon prima gefunctioneerd voor een jaar of 2 (nadat ik de switches en de Deco's gekocht, ter vervanging van 2 oude routers-als-AP)

Ik heb geen kennis en geen behoefte (en budget) voor een fancy Unify netwerk met meerdere VLANS en andere fancy dingen die je toch niet echt gebruikt.

Links naar goede netwerktroubleshooting for dummies handleidingen worden zeer gewaardeerd!
Wanneer ik er op zoek vind ik eerst 10 youtube video's en talloze links naar behulpzame websites waar net niks staat...

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 20-09-2024 14:40 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De decos willen nog wel eens in een netwerk lus terecht komen als ze elkaar niet goed kunnen vinden. Je symptonen lijken er wel op

Als je in de deco app kijkt, zie je overal consequent signaalbron ethernet bij alle nodes?

CISSP! Drop your encryption keys!

• DropjesLover
  • Nu online
laurens0619 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:03:
De decos willen nog wel eens in een netwerk lus terecht komen als ze elkaar niet goed kunnen vinden. Je symptonen lijken er wel op

Als je in de deco app kijkt, zie je overal consequent signaalbron ethernet bij alle nodes?
De Deco's zegggen "connected to Meterkast (2,4/5Ghz).
Terwijl ze dus ook bekabeld liggen via de switches.

De Deco's zelf zijn ook geregeld offline.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dan staan je decos 99% zeker in je netwerklus.
Ik kan uit je ts niet precies halen in welke switch nu precies iedere deco zit of met andere woorden: als de decos elkaar moeten vinden, langs welke switches komt die dan?

Verder neem ik aan dat het wel in ap mode staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:25

yay

DropjesLover schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:45:
Hallo,

Ik weet weinig van netwerkconfiguraties af, behalve het instellen van vaste IP adressen.

Nu heb ik thuis al jaren het volgende bedraad (CAT6 en hoger) netwerk:

Modem (Ziggo connectbox), DHCP aan, wifi uitgeschakeld

Switch 1 (Meterkast):
  • Modem
  • Switch 2
  • Switch 3A
  • Deco M4 (als AP, geen DHCP)
  • NAS (Synology 215j, vast IP)
  • RPi3 (vast IP, draait Raspotify)
  • RPi4 (vast IP, draait Raspotify + Domoticz, beide niet in docker, met daar aan een RF-Link voor wat temperatuursensoren)
Switch 2 (TV hoek):
  • Switch 1
  • Deco M4
  • Ziggo Next topsetbox
  • Denon versterker (Spotify connect)
  • PS5
Switch 3A (doorgeefluik)
  • Switch 3B
Switch 3B
  • Switch 3A
  • Deco M4
  • Desktop
  • Thuiswerkplek 1
  • Thuiswerkplek 2
De switches zijn goedkope, simpele 1Gbit 8-poort Tp-link switches.
In de eigen wifi hangt nog een OTGW (opentherm gateway -> wordt gelogd in Domoticz), en een paar telefoons en tablets.
Er is ook een guest wifi, maar daar is eigenlijk niks mee verbonden.

Type gebruik:
Niks zwaars. Thuiswerken (teams meetings ed), Netflix. Af en toe foto's / telefoons / belastingdocumenten ed backuppen op de NAS (met 2x per jaar een handmatige backup (file copy naar een externe HDD, 1 in de meterkast, 1 op mn werk)

Het probleem:
Het is al een tijdje... instabiel.
De RPi's Spotify connect is vaak niet te vinden of wel te vinden maar niet mee te verbinden
Domoticz is vaak niet mee te verbinden (wel beter bedraad via de desktop dan op m'n telefoon)
Mijn telefoon (Fairphone 4) heeft op de wifi vaak geen internetverbinding
De NAS begint time-outs te geven

Speedtest.net op m'n telefoon en desktop geven een wat hoge ping (20-80) en m'n internetsnelheden (200Mbit abo) zijn vaak prima, maar bijv. vandaag slecht (~120Mbit down / 15 up)

Ik merk geen problemen met tv / streaming kijken, zowel op de tv als op de desktop, of grove problemen met thuiswerken.

Ondernomen acties:
  • "have you tried turning it off and on again", ja :P (iig alle netwerkapparatuur, modem/PRi's/NAS/switches, Deco's)
  • RPi's opnieuw geinstalleerd
  • RPi's uitgetrokken
  • Settings gecontroleerd, in de Deco app staat toch echt enkel AP-modus, DHCP uit.
  • Mijn telefoon op de wifi een vast IP adres gegeven
Mijn vraag:
Hoe kan ik op zoek naar het probleem? Ik weet niet wat ik nog meer kan uittrekken. Even 4 nieuwe switches kopen puur om te testen vind ik ook weer zoiets, en waardoor zijn ze dan stuk gegaan?
Let wel, in settings in de connectbox ed is niks gewijzigd, het heeft gewoon prima gefunctioneerd voor een jaar of 2 (nadat ik de switches en de Deco's gekocht, ter vervanging van 2 oude routers-als-AP)

Ik heb geen kennis en geen behoefte (en budget) voor een fancy Unify netwerk met meerdere VLANS en andere fancy dingen die je toch niet echt gebruikt.

Links naar goede netwerktroubleshooting for dummies handleidingen worden zeer gewaardeerd!
Wanneer ik er op zoek vind ik eerst 10 youtube video's en talloze links naar behulpzame websites waar net niks staat...
Hoe zit switch 3A dan? Zie bold stukjes in de quote. Dat zijn al meerdere lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
laurens0619 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 06:07:
Dan staan je decos 99% zeker in je netwerklus.
Ik kan uit je ts niet precies halen in welke switch nu precies iedere deco zit of met andere woorden: als de decos elkaar moeten vinden, langs welke switches komt die dan?

Verder neem ik aan dat het wel in ap mode staat?
Deco meterkast zit op switch 1 (meterkast)
Deco TV zit op switch 2 (TV)
Deco zolder zit op switch 3B (zolder)

Deco meterkast naar TV gaat via switch 1 en 2
Deco meterkast naar zolder via switch 1, 3A en 3B
Deco TV naar zolder via switch 2, 1, 3A en 3B

Ik heb de Deco's als eindpunt ingeprikt en niet als doorgeefluik vóór de switches om de hoeveelheid hops (en mogelijke verstoringen) voor alle apparaten te verminderen. Anders is de route voor de PS5 naar modem PS5 - switch - Deco - switch - modem.

De Deco's staan in AP mode.
yay schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 06:22:
[...]

Hoe zit switch 3A dan? Zie bold stukjes in de quote. Dat zijn al meerdere lussen.
Hoe is dat een lus?
Ze zitten niet dubbel aangesloten :)
De lijn maar buiten voor de desktop is
Desktop - switch 3B - switch 3A - switch 1 - modem.

[ Voor 16% gewijzigd door DropjesLover op 20-09-2024 07:10 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Welke apparaten/switches zitten er allemaal direct in de ziggo router(switch)?

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 20-09-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
laurens0619 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 07:25:
Welke apparaten/switches zitten er allemaal direct in de ziggo router(switch)?
Alleen switch 1.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Teken het eens even uit, dan weten we zeker hoe alles loopt?

Oh en simpele test, doe eens een speedtest op een van die rasp's wanneer je je deco's uit je netwerk hebt getrokken

[ Voor 49% gewijzigd door CrankyGamerOG op 20-09-2024 08:28 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik kon mij je initiele setup nog herinneren uit 2020 waar je eerst ook dit probleem had maar het uiteindelijk werkende had gekregen.
DropjesLover in "Netwerk thuis verbeteren"

Is er iets in je netwerk veranderd?
Verder eens met bovesntaande:
- Maak eerst de andere decos (niet hoofd deco) los van de draad
- Test performance op je netwerk
Dan weet je iig zeker dat er een "deco lus" is en dat is waar je op moet focussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:24:

Oh en simpele test, doe eens een speedtest op een van die rasp's wanneer je je deco's uit je netwerk hebt getrokken
Ik heb het maar even in paint uitgetekend en toegevoegd aan de opening post.
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:24:

Hoe doe je een speedtest op een RPi, zonder randapparatuur er aan? : O-)

En sowieso die nauwelijks bereikbaar zijn...

laurens0619 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:51:

Ik kon mij je initiele setup nog herinneren uit 2020 waar je eerst ook dit probleem had maar het uiteindelijk werkende had gekregen.
DropjesLover in "Netwerk thuis verbeteren"

Is er iets in je netwerk veranderd?
Verder eens met bovesntaande:
- Maak eerst de andere decos (niet hoofd deco) los van de draad
- Test performance op je netwerk
Dan weet je iig zeker dat er een "deco lus" is en dat is waar je op moet focussen :)
Er is niks in mijn netwerk veranderd, maar de Deco's, ConnectBox en NAS hebben bijv. wel automatische updates aan staan.

Hoe test je de performance van je netwerk?
Een simpele ping sturen zegt nog weinig, overige data gaat over hogere communicatie levels.
Gevoelsmatig kan ik het een weekje bijhouden, maar... meten = weten.
Ik kan alleen vanaf m'n telefoon (wifi) of desktop op zolder een speedtest.net doen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Er zijn wat mij betreft 2 hoofd verdachten:
#1- Je hebt een netwerklus: De deco's zijn niet in staat elkaar te vinden via ethernet dus schakelen de wifi mesh in. Echter de etherner is wel verbonden dus je krijgt een lus.

#2 - Je kabels tussen de switches doen het soms wel soms niet.
Als de kabel het doet, haal je hoge snelheden, doet die het niet dan gaat alles via de mesh backhaul.

Hoe dan ook dat je Mesh set nu zegt "connected to Meterkast (2,4/5Ghz)." is niet goed. Daar zou als signaalbron Ethernet moeten staan.

- de eerste troubleshooting stap het kijken op je switches. Branden de lampjes naar de uplink verbindingen en deco nodes.

- Je zou ook een speedtest kunnen doen vanaf een telefoon naast de woonkamer node en de zolderkamer node.
Als je via de woonkamer node een significant hogere snelheid haalt, dan verwacht ik #2
Zijn die snelheden op alle nodes, ook woonkamer, laag en hetzelfde, dan verwacht ik #1

- Je kan de switch in de meterkast proberen in Lan2 van de deco meterkast te stoppen en deco meterkast direct met het ziggo modem te verbinden. Dit is over het algemeen een meer fool proof setup bij deco

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 20-09-2024 15:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Deco's hebben vaak loop problemen.
Wat bijna iedereen vergeet te doen is dat die Deco's eerst een setup via wifi moeten krijgen voor je ze bekabelt aan kunt sluiten.
Als ze eens in een loop schieten moeten ze eerst weer door hun setup heen.

Dus probeer eens alle deco's uit te zetten en van de kabel af te koppelen, dan de main deco aanzetten en als die online is, kun je een voor een de satelliet deco's aanzetten.
Werkt alles dan kun je de bekabeling weer aansluiten.
Als je Deco's te ver uit elkaar staan om goed via wifi een setup te doen zul je ze even tijdelijk bij elkaar moeten brengen.

Uit de FAQ van Tp-link:
1. Set up the Deco units in the same network via Wi-Fi first through the Deco app before wiring them together.
Zie:
https://www.tp-link.com/us/support/faq/1794/

Ps.
Moraal van dit verhaal, koop geen mesh setjes als je alles bekabelt hebt maar gewoon AccesPoints.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 19:27
Als je de Deco's in AP mode zet zijn ze flexibeler aan te sluiten dan in router mode. Misschien is dat het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
weekend warrior schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:39:
Als je de Deco's in AP mode zet zijn ze flexibeler aan te sluiten dan in router mode. Misschien is dat het proberen waard.
Ze staan in AP-modus :)
Ben(V) schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:41:
Wat bijna iedereen vergeet te doen is dat die Deco's eerst een setup via wifi moeten krijgen voor je ze bekabelt aan kunt sluiten.

Dus probeer eens alle deco's uit te zetten en van de kabel af te koppelen, dan de main deco aanzetten en als die online is, kun je een voor een de satelliet deco's aanzetten.
Als je Deco's te ver uit elkaar staan om goed via wifi een setup te doen zul je ze even tijdelijk bij elkaar moeten brengen.

Uit de FAQ van Tp-link:

[...]

Zie:
Ik heb een paar dagen geleden alle Deco's behalve de main afgekoppeld en inderdaad, het netwerk lijkt stabieler te zijn *O*

Maar eens een nieuwe setup proberen dan.
Ps.
Moraal van dit verhaal, koop geen mesh setjes als je alles bekabelt hebt maar gewoon AccesPoints.
Het eerdere probleem/ergernis was net dat mobiele aparaten te lang bij een AP bleven hangen en ook al was het signaal zeer zwak, ze niet overschakelden naar een andere AP met sterker signaal.
Daarop werden net de Deco's / mesh setjes aanbevolen als beste oplossing...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

SambalBij

We're all MAD here

laurens0619 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:22:
Er zijn wat mij betreft 2 hoofd verdachten:
#1- Je hebt een netwerklus: De deco's zijn niet in staat elkaar te vinden via ethernet dus schakelen de wifi mesh in. Echter de etherner is wel verbonden dus je krijgt een lus.
Ik ken datzelfde probleem met Unifi, die doen hetzelfde. Wanneer ze via de kabel geen uplink/controller zien, gaan ze default meshen. Daarbij blijven ze echter ook wel bridgen tussen de wifi en de kabel (om bijvoorbeeld bij een remote, meshed, access point weer iets bekabelds aan te kunnen sluiten)
Wanneer ze dat doen, versterken ze vervolgens het probleem. De boel gaat over één access point loopen, wat je netwerk doet vollopen met verkeer. Juist daardoor krijgen andere AP's óók problemen met hun uplink en gaan ook meshen, enzovoort... Tot het moment dat ál je AP's meshed zijn, en je netwerk helemaal niets meer doet.

Ik weet niet of je dat meshen/wireless uplink uit kunt zetten bij die Deco's? Zo ja, dan kun je ze waarschijnlijk allemaal gewoon weer aansluiten zonder verdere problemen te krijgen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
SambalBij schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:02:
[...]

Ik ken datzelfde probleem met Unifi, die doen hetzelfde. Wanneer ze via de kabel geen uplink/controller zien, gaan ze default meshen. Daarbij blijven ze echter ook wel bridgen tussen de wifi en de kabel (om bijvoorbeeld bij een remote, meshed, access point weer iets bekabelds aan te kunnen sluiten)
Wanneer ze dat doen, versterken ze vervolgens het probleem. De boel gaat over één access point loopen, wat je netwerk doet vollopen met verkeer. Juist daardoor krijgen andere AP's óók problemen met hun uplink en gaan ook meshen, enzovoort... Tot het moment dat ál je AP's meshed zijn, en je netwerk helemaal niets meer doet.

Ik weet niet of je dat meshen/wireless uplink uit kunt zetten bij die Deco's? Zo ja, dan kun je ze waarschijnlijk allemaal gewoon weer aansluiten zonder verdere problemen te krijgen.
Helaas, dat laatste kan je in de Deco-app alleen per connected device instellen, niet algemeen.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
DropjesLover schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:53:

Het eerdere probleem/ergernis was net dat mobiele aparaten te lang bij een AP bleven hangen en ook al was het signaal zeer zwak, ze niet overschakelden naar een andere AP met sterker signaal.
Daarop werden net de Deco's / mesh setjes aanbevolen als beste oplossing...
Mesh doet helemaal niets voor het probleem van een sticky client, dat is een hardnekkige fabel.
Roaming wordt door de client bepaalt en niet door het Access Point.

Als je de boel bekabelt hebt is de beste configuratie alles in AP mode te zetten en nog beter is geen mesh set te hebben die allerlei rare dingen gaat doen.

Gewoon losse AP's is als je alles bekabelt hebt "by far the best"!!!

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 24-09-2024 10:20 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Ben(V) schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:15:
[...]

Mesh doet helemaal niets voor het probleem van een sticky client, dat is een hardnekkige fabel.
Roaming wordt door de client bepaalt en niet door het Access Point.
En bij mesh actief gemanaged door het access point, dus het probleem wordt opgelost.
Je gaat in je telefoon niet meermaals per dag het juiste access point zoeken (hoe dan, want allemaal zelfde wifi netwerknaam?) wanneer je door je huis loopt...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Mooi dat het probleem nu opgelost lijkt

Maar ik zou toch even de troubleshooting uit mijn post volgen om te kijken of het nou in de mesh/ap discovery of de kabels zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
DropjesLover schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:19:
[...]

En bij mesh actief gemanaged door het access point, dus het probleem wordt opgelost.
Je gaat in je telefoon niet meermaals per dag het juiste access point zoeken (hoe dan, want allemaal zelfde wifi netwerknaam?) wanneer je door je huis loopt...
Heeft er allemaal niets mee te maken.
Mesh regelt enkel het verkeer vanaf het AP waar een client geconnect is naar waar je heen wilt.
Het management van een mesh-set gaat alleen maar over het verkeer tussen de AP's en niet over het verkeer tussen de client en een AP dat doet de client helemaal zelf.

De client kijkt gewoon of er nog voldoende signaal van het AP komt waar hij mee connected is en zo niet dan gaat het zoeken naar een AP dat een beter signaal heeft.
De ene client doet dat gewoon beter dan de andere.

Verder kun je tegen het probleem aanlopen dat de AP's veel te veel signaal afgeven terwijl de telefoon zelf zo weinig signaal heeft dat hij het AP slecht bereikt, maar omdat de ontvangt wel goed is gaat hij niet roamen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 24-09-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dat is gek, want de reden dat ik Deco P7's heb gekocht jaren geleden was dat hij zelf een cliënt naar een andere Deco overschopt wanneer die een betere ontvangst heeft. Tenminste, zo werd het aangeprezen.
Want mijn telefoon bleef ook steeds hardnekkig op het AP van zolder hangen terwijl ik al beneden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Ben(V) schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:41:

Uit de FAQ van Tp-link:

[...]

Zie:

Ps.
Ik heb de Deco's (eindelijk) eens afgekoppeld, neergezet in de meterkast naast de Main. Eerst met stroom, zonder netwerk kabel op dezelfde switch er in. Toen die via wifi verbinding (deco online, met wifi symbool in de app) de netwerk kabel er in. Even wachten, en ze hadden bekabeld verbinding (kabeltje symbool in de app).
Deco's terug gezet op hun oude locatie (zie netwerk diagram op de opening post), eerst netwerkkabel, daarna stroom...
Die in de woonkamer had even verbinding via de kabel, maar ging al snel over op wifi. Netwerkkabel er maar uit getrokken ivm mogelijke netwerklus.
Die op zolder bleef offline. Netwerkkabel er uit gehaald en nu is hij met miniem signaal online.

Op zolder haal ik met mn bedrade desktop prima verbinding en snelheden.

Alles toch maar weer vervangen voor 2 "domme" AP's en de wifi van de connectbox weer aan zetten?
Wat zijn goede AP's voor mijn situatie, beetje kwaliteit maar ook budget vriendelijk?

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
TPLink EAP's werken hier erg fijn. Ook vooral de wetenschap dat het domme AP's zijn ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dus met een korte kabel gaat t goed maar met de lange kabel gaat het stuk? Of zit er ook verschil switches tussen?

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 10-11-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
laurens0619 schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:38:
Dus met een korte kabel gaat t goed maar met de lange kabel gaat het stuk? Of zit er ook verschil switches tussen?
De switches zijn unmanaged TP-link 1005 en 1008D's. Sowieso de 1008's moeten het goed doorgeven.

Met telefoon en desktop merk ik niks van lage snelheden of packet loss in het netwerk.

Aansluitend van de Deco in de kabel tussen de switch (switch - deco - switch - overige apparatuur) maakt geen verschil, hij blijft in de app verbonden met de Deco's via wifi. Ook na reboot.

[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 10-11-2024 11:35 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dus

Test opstelling:
Deco <> Korte Kabel <> Switch <> Korte kabel <>Deco: gaat goed

Praktijk opstelling
Deco <> Korte Kabel <> Switch <> Lange kabel naar boven <>Deco: gaat fout

Of is er nog meer verschil tussen beide opstellingen? Misschien plaatje?
Als je de accesspoints zat ben kun je inderdaad ook naar accesspoints kijken die niet met het discovery protocol werken. Bijvoorbeeld Unifi., EAP maar ook accesspoints die je bij de je provider krijgt (mijn M4 zit in de doos en heb nu wifi met ziggo modem + een bekabelde ziggo wifi versterker. werkt prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
laurens0619 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:18:
Dus

Test opstelling:
Deco <> Korte Kabel <> Switch <> Korte kabel <>Deco: gaat goed

Praktijk opstelling
Deco <> Korte Kabel <> Switch <> Lange kabel naar boven <>Deco: gaat fout

Of is er nog meer verschil tussen beide opstellingen? Misschien plaatje?
Als je de accesspoints zat ben kun je inderdaad ook naar accesspoints kijken die niet met het discovery protocol werken. Bijvoorbeeld Unifi., EAP maar ook accesspoints die je bij de je provider krijgt (mijn M4 zit in de doos en heb nu wifi met ziggo modem + een bekabelde ziggo wifi versterker. werkt prima)
De testopstelling was Deco <korte kabel> switch <korte kabel> Deco
Praktijk: Deco <korte kabel> switch <lange kabel> switch <korte kabel> Deco
Praktijk 2: Deco <korte kabel> switch <lange kabel> Deco

Beide praktijk werkte niet.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dus het enige verschil bij praktijk 2 was lange kabel ipv korte kabel?
Dan zou je toch verwachten dat het iets in de kabel is (?)

Kun je niet ff een losse kabel over de trap leggen oid om dat uit te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:20
Teken eens op deze plannen die in u ander topic staan hoe je u deco's en switchen en modem staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An5eSnsEPSE31wFHS8W4JdFDisU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v9ouNIXaT79fGKEUJPxqfWg5.png?f=user_large

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Dyckie schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:53:
Teken eens op deze plannen die in u ander topic staan hoe je u deco's en switchen en modem staan.

[Afbeelding]
A= modem + Main Deco
B= Deco + switch 2 / tv hoek
C= switch 3A
D= Deco + switch 3B study.

Niks anders als in dat andere, oude topic.

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 11-11-2024 12:37 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
DropjesLover schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:36:
[...]

A= modem + Main Deco
B= Deco + switch 2 / tv hoek
C= switch 3A
D= Deco + switch 3B study.

Niks anders als in dat andere, oude topic.
Als je deco D op C zet werkt het dan ook niet?

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Dyckie schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:48:
[...]

Als je deco D op C zet werkt het dan ook niet?
Vreemd genoeg wel, lijkt het.
En de Deco voor de switch op zolder ook. Dus
Main Deco <korte kabel> switch <lange kabel> switch 3A <lange kabel> Deco werkt wel

Overigens zit er bij Deco 2 lange kabel + wall outlet + korte kabel tot aan de Deco (of switch).

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
DropjesLover schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:34:
[...]

Vreemd genoeg wel, lijkt het.
En de Deco voor de switch op zolder ook. Dus
Main Deco <korte kabel> switch <lange kabel> switch 3A <lange kabel> Deco werkt wel

Overigens zit er bij Deco 2 lange kabel + wall outlet + korte kabel tot aan de Deco (of switch).
Mss u switchen eens wisselen om te zien of de switch het probleem niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Dyckie schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:49:
[...]

Mss u switchen eens wisselen om te zien of de switch het probleem niet is.
Welke van de 4? :p

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:37
volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat er tussen deco's geen switch mag zitten maar dat de kabels altijd rechtstreeks naar elkaar moeten lopen. Je switch kan je op de andere poort aansluiten van de deco's.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Snowhite0901 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:50:
volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat er tussen deco's geen switch mag zitten maar dat de kabels altijd rechtstreeks naar elkaar moeten lopen. Je switch kan je op de andere poort aansluiten van de deco's.
Volgens de online handleiding mag dat wel. En moet ook, anders kan je immers de lijn niet splitsen naar bijv. 2 verdiepingen.
Ook in de handleiding staat dat de functionaliteit sowieso zou moeten werken werkt met de unmanaged switches van de 108 en 1008 reeks, en een managed switch. En die heb ik (en een 5-poorts 1005).

De 1008's kosten €20, de versies met PoE, wat ik niet gebruik, €50.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 11-11-2024 17:54 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Plaats switch die op zolder staat eens met die aan de teller en kijk of de deco's dan nog werken. Werken de andere dan ook niet ligt er iets aan de switch en anders is het verder zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Je kan op een RPI ook een CLI speedtest doen
https://linuxconfig.org/h...peed-test-on-raspberry-pi
Echter ligt het aan de RPI of je überhaupt een hoge snelheid haalt, de oudere modellen hebben een netwerkkaart op de USB2 chip.

Heb wel wat ervaring met de Deco's geleverd via Ziggo, die werken prima samen via de goedkope 9,99 Action switches. (een vriend van mij heeft niet anders en 3 type Deco's door elkaar)

Heel verhaal getikt over troubleshooten en toen schoot mij iets te binnen....

Ik heb dit bij bekenden NIET stabiel gekregen tot ik een Deco tussen router en netwerk plaatste.
In jou plaatje dus tussen Ziggo modem en switch 1
Sindsdien is er geen enkele unit meer uitgevallen en is het super stabiel

Issues
1. 20Mb halen op een 600Mb abbo
2. Geen stabiele F1 stream, lage kwaliteit
3. Tune-in speelde alleen nog maar reclame af, zo slecht was de connectie.
4. Fortnite gaf continue issues op een PS5, updates duurden soms een hele dag

Na aanpassing haalde ik 500Mb op een x50 en 200 op een x20 (uit het hoofd genoemd)
Net nog even gevraagd voor je, maar sinds mijn geknutsel is alles nog steeds helemaal top!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 20:15
Jaren geleden ('19) een P7 setje gehad, nooit goed gekregen en weer verkocht. Toen overgegaan naar losse AP's, vele jaren gehad. Maar het continue handmatige geswitch naar andere AP's werd op een gegeven moment wel vermoeiend/irritant.
De tip van @raymondw om de Deco tussen router en netwerk te plaatsen vind ik wel een logische; zou hem zeker proberen. Geen idee echter of deze throughput op lijn-snelheid heeft, maar zeker het proberen waard.

ps: zelf recent overgestapt op een Fritzbox router/mesh setje. Probleemloos. Heb nu ook maar 2 AP's ipv 3 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
raymondw schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:22:
Je kan op een RPI ook een CLI speedtest doen
https://linuxconfig.org/h...peed-test-on-raspberry-pi
Echter ligt het aan de RPI of je überhaupt een hoge snelheid haalt, de oudere modellen hebben een netwerkkaart op de USB2 chip.

Heb wel wat ervaring met de Deco's geleverd via Ziggo, die werken prima samen via de goedkope 9,99 Action switches. (een vriend van mij heeft niet anders en 3 type Deco's door elkaar)

Heel verhaal getikt over troubleshooten en toen schoot mij iets te binnen....

Ik heb dit bij bekenden NIET stabiel gekregen tot ik een Deco tussen router en netwerk plaatste.
In jou plaatje dus tussen Ziggo modem en switch 1
Sindsdien is er geen enkele unit meer uitgevallen en is het super stabiel

Issues
1. 20Mb halen op een 600Mb abbo
2. Geen stabiele F1 stream, lage kwaliteit
3. Tune-in speelde alleen nog maar reclame af, zo slecht was de connectie.
4. Fortnite gaf continue issues op een PS5, updates duurden soms een hele dag

Na aanpassing haalde ik 500Mb op een x50 en 200 op een x20 (uit het hoofd genoemd)
Net nog even gevraagd voor je, maar sinds mijn geknutsel is alles nog steeds helemaal top!
Dat laatste staat ook in de handleiding wanneer je de Deco ook als router gebruikt. Dat doe ik niet, hij is strikt een AP. En volgens de handleiding daardoor ook niet tussen router en switch nodig.
Maar ik zal het vanmiddag eens zo aansluiten.

Ik heb gisteren nog eens gekeken hoe alle bekabeld is.
De lange kabel tussen switch 1 en 2 is niet 1 kabel, maar
<korte kabel> opbouwdoos <lange kabel> inbouwdoos <korte kabel>
Deze opbouw is wel getest met een netwerktestertje op juiste adervolgorde. De lange kabel is dacht ik ook CAT7, maar wel in 6A op/inbouwdozen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
@DropjesLover
Het is in mijn geval n=2 met Deco's

Maar ik ben erg nieuwsgierig of er verbetering komt ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Vorige week ergens geweest met bijna dezelfde setup (ook Ziggo + Deco's op een ethernet backhaul). Die krengen schieten soms gewoon in "mesh" modus, helft van de configuratie is afgeschermd. Andere tijdelijke kabel getrokken, deed het weer op backhaul. Heel gek. Wat opviel, als je naar de webpagina gaat van de TP-Link zie je ook hoe het CPU percentage is. Deze piekte regelmatig op 100% (en dan begon alles te haperen). Als met al; ik ben geen fan van die TP-Links, terwijl ik ook een locatie ken waar ze perfect werken. Het verschil? Geen idee, zelfde soort huis, zelfde firmware...

Op kapotte kabels/connecties en wifi interferentie na denk ik 99,9 procent zeker dat het de TP-Links zijn. Ik weet niet of het mogelijk is qua budget/tijd om een 2 a 3 Unifi AP's op te pikken en die eens op te hangen. De beheersoftware kan je draaien op je pc/pi of het liefst op een UDM (of goedkoper).

[ Voor 20% gewijzigd door Kecin op 12-11-2024 11:54 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mocht je alternatieven zoeken: HPE/Aruba Instant On. Is erg gebruiksvriendelijk en de AP’s zijn qua hardware gebaseerd op enterprise modellen van Aruba Networks. Cloud based en een losse controller is niet nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Commendatore op 12-11-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Bij de overgang van Ziggo naar KPN (500/500) merkte ik op dat de verbinding naar de zolder niet zo fris was, ik haalde maar 100Mbit.
Na wat rondvragen in een ander topic alle kabels / outlets getest en het bleek de kabel tussen meterkast en switch 3A te zijn.

Dus aan de meterkast-kant een nieuwe stekker er aan gezet, geen verschil.
Dan maar de vervelendste, bij de router. Hier steekt maar 15cm kabel uit de plint... en voila, 500/500 op zolder.

Maar nu 2 maanden later... weer maar 100/100 -O-

Wat zijn nu de opties?
Of beter gezegd, wat zou een robustere kabel zijn?
De kabel ligt achter 10m plint, waarvan over 5 meter ook zware, volle kasten staan...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
Weet je zeker dat het cat3a is?
Volgens internet is dat een 4 draads kabel.
10Mbit snelheid en meer gebruikt voor telefonie.

Als het cat5(a) is, dan zou ik de stekkers nog eens nakijken.

Of de knoop doorhakken en toch gaan voor een goeie oplossing op basis van cat6/7/8.
Misschien hebben die zware volle kasten een deel van de kabel geplet en maken er nu aders kortsluiting als er iemand iets specifieks doet in de betreffende ruimte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
raymondw schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:18:
Weet je zeker dat het cat3a is?
Volgens internet is dat een 4 draads kabel.
10Mbit snelheid en meer gebruikt voor telefonie.

Als het cat5(a) is, dan zou ik de stekkers nog eens nakijken.

Of de knoop doorhakken en toch gaan voor een goeie oplossing op basis van cat6/7/8.
Misschien hebben die zware volle kasten een deel van de kabel geplet en maken er nu aders kortsluiting als er iemand iets specifieks doet in de betreffende ruimte....
Kabel / router 3A in het schemaatje in de opening post.

De kabel is cat6

De opbouw is dus kast | plint-met-uitsparing | kabel.
De kasten bewegen echt niet, en het vervangen van het stekkertje heeft het wel tijdelijk opgelost. Wiebelen met de connector niet.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
Idd niet gezien, maar het is ook even geleden.

Ik zou beginnen met nieuwe stekkers.
Als het gewerkt heeft zou ik gokken op wat corrosie.
Misschien heb je geluk ;)

Mochten stekkers niets uithalen, dan zou ik waarschijnlijk toch voor de kabel gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Is de link rate ook 100mbps of haal je maar 100mbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
laurens0619 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:03:
Is de link rate ook 100mbps of haal je maar 100mbps?
Speedtest.net 100mbit down, 100mbit up. Latencies zijn normaal zoals bij glasvezel.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
raymondw schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:44:
Idd niet gezien, maar het is ook even geleden.

Ik zou beginnen met nieuwe stekkers.
Als het gewerkt heeft zou ik gokken op wat corrosie.
Misschien heb je geluk ;)

Mochten stekkers niets uithalen, dan zou ik waarschijnlijk toch voor de kabel gaan...
Stekker heb ik dus 2 maanden geleden al vervangen, waarna ik wel volledige bandbreedte haalde.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
DropjesLover schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:09:
[...]

Speedtest.net 100mbit down, 100mbit up. Latencies zijn normaal zoals bij glasvezel.
Ok maar welke linkrate zie je op de switch? (bv kleur lampje). Wss 100mbit maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Misschien overbodige reactie, maar ik plaats hem toch :+. Heb je al eens even de switches spanningloos gemaakt? Minuutje ofzo. Gebruik je overigens nog de TP-Links? Tijd terug (rond de start van dit topic overigens) had ik iemand met hetzelfde probleem met dezelfde hardware, de CPU usage van de mesh punten was te hoog en daardoor liepen ze "vast". Had allemaal gekke/niet verklaarbare problemen als resultaat, vervangen van die mesh set deed wonderen in het netwerk daar. Wellicht heb je er iets aan :).

Also; kan je op je pc de ethernetverbinding forceren op 100mbit en dan weer gigabit? (en staat deze op auto-negotiation of vast op 1000 of 100?)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Kecin schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:17:
Misschien overbodige reactie, maar ik plaats hem toch :+. Heb je al eens even de switches spanningloos gemaakt? Minuutje ofzo. Gebruik je overigens nog de TP-Links? Tijd terug (rond de start van dit topic overigens) had ik iemand met hetzelfde probleem met dezelfde hardware, de CPU usage van de mesh punten was te hoog en daardoor liepen ze "vast". Had allemaal gekke/niet verklaarbare problemen als resultaat, vervangen van die mesh set deed wonderen in het netwerk daar. Wellicht heb je er iets aan :).

Also; kan je op je pc de ethernetverbinding forceren op 100mbit en dan weer gigabit? (en staat deze op auto-negotiation of vast op 1000 of 100?)
Volgens mij wel, de vorige keer in ieder geval.
Ik probeer het morgen eens.

Ik gebruik nog de Deco's ja. 2 stonden helemaal niet zoals bedacht ingestoken :F

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Wellicht dat de bottleneck veroorzaakt wordt door het chainen van je switches, misschien eens testen of een setup waarbij de router centraal staat met alle switches direct aangesloten ipv doorgeef luik (star topology).

En om een standaard Ziggo antwoord te geven (ja sorry): kijk eens naar de kabel(s). Controleer o.a. welke AWG waarde de huidige heeft, kijk ook hier:

Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Hoewel ik niet verwacht dat je aan 25 meter kabel zit en het wrs eerder de chaining is, kan het toch de moeite zijn om dit te controleren. Wellicht per switch de snelheid controleren met een laptop aangesloten.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
DropjesLover schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:31:
[...]

Volgens mij wel, de vorige keer in ieder geval.
Ik probeer het morgen eens.

Ik gebruik nog de Deco's ja. 2 stonden helemaal niet zoals bedacht ingestoken :F
Hoe stonden ze dan?

Reden dat ik vroeg of je linkspeed ook echt 100mbit was is omdat ik toch weer dezelfde 2 verdachten zie

Netwerklus: dan dropt je snelheid ook enorm
Kabel: slechte verbinding en/ of limiet 100mbit

Om eea uit te sluiten moet je dus wat zaken testen met als belangrijkste linkspeed

Linkspeed 1gbit maar toch 100mbit verbinding: wss iets als netwerklus

Linkspeed 100mbit: kabel/connector(/switch)

Omdat vorig jaar eigenlijk ook al de conclusie was dat je kabels/connectoren niet fris waren lijkt mij dat de hoofdverdachte

Pagina: 1