Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:25
Nou heb ik me toch een vaag probleem in mijn huisinstallatie.. 8)7
Sinds 11 september knalt 1 van de 3 aardlekken (3-fase) er op vaste momenten uit: om 22:30:16, 23:00:16, 23:30:16, 23:58:16, 06:00:16, 07:00:16. 7 dagen in de week, exact dezelfde tijd.

Het gaat over een installatie in een vrijstaand nieuwbouwhuis, gebouwd in 2017.
- Meterkast: Eaton Medusa, bestaande uit 12 groepen, 3 aardlekschakelaren, fornuisgroep, krachtgroep, zonnepanelengroep.
- Omvormer is een 3-fase SMA STP3.0-3AV-40.
- Netaanbieder: Enexis.
- Airco: Daikin Sensira FTXF50D (binnendeel) RXF50D (buitendeel)
- CV: Nefit Trendline II HRC30 CW5 met Easy-thermostaat

Achter de 'eruitknallende' aardlek zitten 4 groepen:
- Slaapkamer, Badkamer, Toilet, Hal, CV en Duco-ventilatiebox
- Quooker,
- Koelkast, oven
- Overkapping en airco-unit

De aardlek knalt er niet uit als de groep Airco-unit en overkapping uitgeschakeld is. Ook niet als deze groep wel aan staat, maar de werkschakelaar naar de airco niet.

Wat ik heb gedaan zonder (voor mij meetbaar) effect:

- Via Home Assistant en DSMR 'gekeken' over spanningspieken/dalingen, stroomonderbrekingen, etc. zijn rond deze momenten. Geen kunnen vinden
- Stopcontacten overkapping en tuin gecontroleerd op spinnenwebben, corrorsie, vocht: schoon en droog.
- Spotjes (12x Tradfri) fysiek losgekoppeld, connectoren gecontroleerd op vocht en corrosie, spinnenwebben, vieze prut: schoon.
- Airco: schema's verwijderd, WiFi-module verwijderd, airco gereset naar factory defaults en gecontroleerd op storingen
- Home Assistant uitgeschakeld
- Met de tijd zitten rommelen die de router 'adverteert: geen effect.
- De andere groepen uitgezet op de betreffende groep na uitgeschakeld.
- PoE apparatuur e.d. losgekoppeld
- Firmware van accespoints, airco, router gecontroleerd en waar nodig bijgewerkt
- Tijd niet ingesteld in alle keukenapparatuur
- Duco-ventilatiebox schoongemaakt en losgekoppeld
- CV losgekoppeld en uitgelezen op storingen
- Versterker met Pi losgemaakt onder de overkapping.
- Werkschakelaar airco gecontroleerd op vocht, vuil, vies (schoon)
- Aansluitingen in buitenunit airco gecontroleerd: schoon.
- Alle schakelende voedingen achter deze aardlek losgemaakt.
- In Home Assistant gelogd of de airco 'gekke dingen' doet voor deze momenten.
- Airco op maximaal laten koelen, drogen, blazen, verwarmen: zonder problemen.
- Schema's in de CV verwijderd.
- M'n wakeuplight op een andere groep/aardlek en fase gezet (no shit sherlock)
- Quooker losgekoppeld en ontkalkt. (Was hard nodig)

Helaas heeft het bovenstaande nog niet tot de hoofdprijs van een nacht doorslapen geleid. Wat ik nog kan doen: aardlekschakelaar wisselen met 1 van de andere 2.

Ik zou haast denken dat de buitenunit van de airco een signaal van de verlichting van de lampen van de buren oppakt of iets dergelijks. Maar goed, na iedere keer eruit ga je letterlijk spoken zien :+).

Iemand hints/tips/dingen die ik nog kan doen? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Charles Nasi op 19-09-2024 23:03 . Reden: Informatie toegevoegd en iets meer gestructureerd ]

Beste antwoord (via Charles Nasi op 22-09-2024 14:17)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Ik zou inderdaad denken aan iets van zwerfstromen door invloeden van buitenaf die opgepakt worden door de airco/overkapping. Deze exacte tijdstippen geeft echt wel iets aan wat schakelt.

Zoals Finkers zei:
Wanneer een epilepticus elke dag om drie uur een toeval krijgt, dan vind ik dat geen toeval meer.

Er moet dus iets extern schakelen om die tijdstippen wat voor een zwerfstroom zorgt wat via je airco(?) de aardlek eruit laat klappen.

[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 19-09-2024 13:23 ]

UNOX: The worst operating system

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Springt de aardlek ook als je je airco gewoon aanzet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:21
Wow. Die is vaag idd! Tot op de seconde precies.

Maar duidelijk iets met de airco dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17

BCC

En geen warmte pomp boiler op dezelfde groep die een legionella run doet :)?

Maar als de aardlek eruit klapt is de kans op ergens vocht in wel groot - heb je de airco buitendeel al opengemaakt ?

[ Voor 44% gewijzigd door BCC op 19-09-2024 12:18 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charles Nasi
willemd schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:14:
Springt de aardlek ook als je je airco gewoon aanzet?
Nee, die kan op vol vermogen verwarmen/koelen/drogen voor langere tijd: overdag en 's avonds.
BCC schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:16:
En geen warmte pomp boiler op dezelfde groep die een legionella run doet :)?

Maar als de aardlek eruit klapt is de kans op ergens vocht in wel groot - heb je de airco buitendeel al opengemaakt ?
'Klassieke' Nefit Trendline 30hrc5 gas-cv met Easy-thermostaat. Hier ook op schema's gecontroleerd. Zonder effect helaas!
Het 'kabelvenster' in de buitenunit van de airco ziet er schoon en droog uit. Ook waar de kabels van de airco-unit naar binnen gaan. Dit ziet er kurkdroog uit, evenals de foam die het water buiten moet houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het kan ook zijn dat je meerdere lekstromen tegelijk hebt, en dat er op die tijden een ander apparaat dan de airco net de spreekwoordelijke emmer laat overlopen. En dat als de airco is afgekoppeld met de schakelaar, dat de lekstromen dan niet hoog genoeg zijn.

• Charles Nasi
willemd schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:27:
Het kan ook zijn dat je meerdere lekstromen tegelijk hebt, en dat er op die tijden een ander apparaat dan de airco net de spreekwoordelijke emmer laat overlopen. En dat als de airco is afgekoppeld met de schakelaar, dat de lekstromen dan niet hoog genoeg zijn.
Als ik de overige groepen die op deze aardlek aangesloten zitten uitschakel (of ingeschakeld hou en alle apparaten uitschakel), dan 'tetst' ie er nog uit, kan het er dan toch nog 'inlekken'?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Airco (tijdelijk) op een andere groep aansluiten? Gaat het probleem mee, dan kan je stopcontact en vocht in de aansluiting uitsluiten en kan je naar de aicro gaan kijken ... En gebeurt er niks, dan zou @willemd het weleens juist kunnen hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Houtenklaas op 19-09-2024 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17

BCC

Een goede Electricien kan dit voor je meten met een megger.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

We hadden hetzelfde, maar dan niet zulke vaste tijden, maar voornamelijk met regen, miezer, bepaalde windrichting. Het betrof zeer wsl een te hoge lekstroom.

We hadden de zonnepanelen en airco op 1 groep (kon toen ff niet anders). Nu gescheiden en een tragere automaat er tussen. Geen issues weer gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door NeFoRcE op 19-09-2024 12:49 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:58

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die exacte tijdstippen kunnen veroorzaakt worden door signalen die Enexis op het net zet om bijvoorbeeld dag en nachttarief te schakelen, straatverlichting, enzovoort. (het lijken me tijdstippen te zijn waarbij een deel van de straatverlichting en snelwegverlichting wordt uitgeschakeld cq ingeschakeld in de ochtend)

Zo heb ik een led-lamp die als die gedimd is, altijd op dezelfde tijdstippen 's avonds begint te knipperen. (op 100% valt het bijna niet op)
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de exacte tijdstippen.
Dat gezegd hebbende, dan zou er een component kunnen zijn achter die aardlek die daar op reageert, of daardoor nét even wat meer lekstroom afleidt.

Gecombineerd met de opmerking van @willemd, meerdere lekstromen tegelijkertijd, zou het zoiets misschien kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 19-09-2024 13:05 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Korvaag
Ik zou inderdaad denken aan iets van zwerfstromen door invloeden van buitenaf die opgepakt worden door de airco/overkapping. Deze exacte tijdstippen geeft echt wel iets aan wat schakelt.

Zoals Finkers zei:
Wanneer een epilepticus elke dag om drie uur een toeval krijgt, dan vind ik dat geen toeval meer.

Er moet dus iets extern schakelen om die tijdstippen wat voor een zwerfstroom zorgt wat via je airco(?) de aardlek eruit laat klappen.

[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 19-09-2024 13:23 ]

• Korvaag
DrivinUCrazy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:03:
Die exacte tijdstippen kunnen veroorzaakt worden door signalen die Enexis op het net zet om bijvoorbeeld dag en nachttarief te schakelen.
Voor zover ik weet bestaan dat toonfrequentsignaal daarvoor al jaren niet meer vanwege de digitale meters:

https://www.stedin.net/ov...-verdwijnt-op-1-juli-2021

Het bestaat nog wel voor de openbare verlichting.

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 19-09-2024 13:25 ]

• Houtenklaas
Mmmm, als je dit leest, zou je iets vermoeden met een dergelijk signaal. Alleen ontgaat me dan de relatie met het euvel werkelijk volledig ...

Voor de luie klikker, 't gaat om deze tekst. Nu is het tijdstip net even anders, maar dat halve uur komt verdacht overeen ...
Op het moment dat het daltarief via het toonfrequent (TF) signaal wordt ingeschakeld (21:00h noord-brabant) beginnen mijn led lampen 5 a 10 seconde te flikkeren. Dit herhaalt zich om het half uur totdat het daltarief is afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Onze replies zitten zowat op het zelfde tijdstip, maar dat signaal voor tariefschakeling bestaat voor meters dus niet meer sinds 2021. Dat topic is uit 2016.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Meest simpele om te testen is natuurlijk op elke dag een ander apparaat los te halen en kijken of het probleem zich nog voordoet.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Korvaag schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:27:
Onze replies zitten zowat op het zelfde tijdstip, maar dat signaal voor tariefschakeling bestaat voor meters dus niet meer sinds 2021. Dat topic is uit 2016.
Is het belangrijk dat dit systeem niet meer in gebruik zou moeten zijn voor tariefschakeling? Op een deel van de tijdstippen die TS benoemt, sowieso rond 22:30u, gaat één van mijn led-lampen ook steevast knipperen. En dat duurt dan een seconde of 15 schat ik. De overige tijdstippen zou ik niet durven bevestigen, omdat ik dan mijn ogen dicht heb.
Ik gok dus dat het schakelsignaal voor de openbare verlichting er érgens een rol in speelt. Maar welke rol is dan nog steeds niet opgehelderd.

En ja, ik woon in een Enexis regio. ;)
offtopic:
Sowieso bizar dat de duurste led-lamp, met kwalitatieve driver achter een dimmer van >100 euro, de enige is die hier last van heeft terwijl de Ikea lampjes voor een grijpstuiver er compleet aan voorbij gaan.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Korvaag
DrivinUCrazy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:36:
[...]

Is het belangrijk dat dit systeem niet meer in gebruik zou moeten zijn voor tariefschakeling? Op een deel van de tijdstippen die TS benoemt, sowieso rond 22:30u, gaat één van mijn led-lampen ook steevast knipperen. En dat duurt dan een seconde of 15 schat ik. De overige tijdstippen zou ik niet durven bevestigen, omdat ik dan mijn ogen dicht heb.
Ik gok dus dat het schakelsignaal voor de openbare verlichting er érgens een rol in speelt. Maar welke rol is dan nog steeds niet opgehelderd.

En ja, ik woon in een Enexis regio. ;)
offtopic:
Sowieso bizar dat de duurste led-lamp, met kwalitatieve driver achter een dimmer van >100 euro, de enige is die hier last van heeft terwijl de Ikea lampjes voor een grijpstuiver er compleet aan voorbij gaan.
Ik lees dit als dat het signaal er niet meer is, maargoed, wellicht zijn ze alsnog van die plannen teruggekomen ofzo en komt het signaal voor de straatverlichting ook bij jouw meterkast aan. Ik denk overigens niet dat dat signaal zelf direct het issue is in dit geval. Immers: als de airco uit staat via een werkschakelaar (maar de groep dus nog wel aan) gebeurt er niks. Ik denk eerder dat het *resultaat* van dat signaal voor een storing zorgt. Ik verwacht dat er in de buurt 'iets' aangaat wat door de airco (of liever gezegd de bekabeling van de airco) wordt opgepikt.

Ik zou als TS eens proberen een losse kabel te leggen naar de airco om te zien wat daarmee gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 19-09-2024 15:36 ]

• Charles Nasi
Bedankt voor alle tips en adviezen, top! Veel stof tot nadenken en vooral heel veel geleerd.

Zojuist bij de buitenunit van de airco nog eens alle bedrading gecontroleerd: niet beschadigd en droog. Op het eerste gezicht zie ik geen gekke dingen op de hoofdprint. Ook nog even onder de overkapping de dozen bij veel licht nagekenen: droog, niet beschadigd en de wago's zitten (goed) vast. In het

Vanavond is er een elektricien geweest. Hij heeft de betreffende aardlekschakelaar gewisseld met eentje die er naast zit. Mocht het vannacht goed gaan, zal die schakelaar niet meer zo fit zijn. Anders gaat er morgen een stekker van de airco naar een andere groep om te kijken of dit een effect heeft.

Ook het uitwisselen van wat groepen kan bij een volgend onderzoek uitgevoerd (en uitzoeken waar het fout gaat met een megger).

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Wat je ook nog kunt proberen is om de Airco op een eigen aardlekautomaat te zetten, Dan speelt de eventuele lekstroom van de andere apparaten op die aardlek ook niet meer mee.
Het zou me niet verbazen als de boel dan wel blijft werken; en anders weet je zeker dat het aan de airco ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charles Nasi
Update: Deze morgen wakker geworden met -jawel- beide aardlekschakelaars ingeschakeld. Of het aan het wisselen van de aardlekschakelaars ligt, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Dat zou wel cool zijn, een aardlekschakelaar met gevoel voor timing :) Je zou nog een keer terug moeten naar de oude situatie om te zien of het probleem weer ontstaat, dan weet je het zeker. Maar als dit een paar dagen goed blijft, zou ik het ook wel geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Houtenklaas schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:46:
Dat zou wel cool zijn, een aardlekschakelaar met gevoel voor timing :) Je zou nog een keer terug moeten naar de oude situatie om te zien of het probleem weer ontstaat, dan weet je het zeker. Maar als dit een paar dagen goed blijft, zou ik het ook wel geloven.
Noem mij maar paranoide, maar ik zou de aardlekschakelaar(s) nu gewoon vervangen :) Dit zou mij te flimsy zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Houtenklaas schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:46:
Mwah, ik denk gewoon een iets gevoeligere aardlekschakelaar waarbij het totaal aantal lekstroompjes de ene aardlekschakelaar wat eerder tript dan de andere. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:03:
[...]

Mwah, ik denk gewoon een iets gevoeligere aardlekschakelaar waarbij het totaal aantal lekstroompjes de ene aardlekschakelaar wat eerder tript dan de andere. ;)
Dat zal inderdaad het geval zijn, maar ik denk dat wat @willemd eerder meldde het goed kan zijn dat een aantal lekstromen opgeteld net in de buurt van het kritieke punt zitten. En dat zou betekenen dat dat ook bij de nieuwe de marge krap is. Als er ruimte is, zou ik die groep splitsen over twee aardlekschakelaars om die marge wat beter te verdelen. Blijft de vraag of dat tijdsignaal van vroeger (was "gewoon" een toontje dacht ik van een paar honderd Herz) nog op het lichtnet staat. Nu zit ik alleen niet in Enexis gebied, maar misschien toch eens de oscilloscoop in de muur prikken uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 20:14
Mogelijkheden:
1. aardlekautomaat zit buiten tolerantie, andere fase heeft minder lekstroom en daar tript dezelfde aardlek niet. (dus vervangen)
2. aardlekautomaat zit binnen tolerantie, andere fase heeft minder lekstroom en daar tript dezelfde aardlek niet. (dus lekstroom verminderen)
3. apparaten achter aardlek (op originele positie) lekken tezamen tegen of over de gewenste 30mA, daardoor tript de originele aardlek (dus lekstroom verminderen)

Om dingen uit te sluiten zou ik nu de lekstroom nameten zodat je uit kunt sluiten of het probleem in de apparaten of in de aardlekautomaat zit.
Je kunt er ook voor kiezen om het zo te laten, als je dan prima slaapt :).

Het moet gewoon mogelijk zijn om onder de 30mA te blijven, dus ergens is iets aan de hand. Als dat betekent dat bijvoorbeeld de airco op een eigen groep+aardlek moet, dan kan dat een optie zijn.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat laatste zou ik inderdaad doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:39
P5ycho schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:33:

3. apparaten achter aardlek (op originele positie) lekken tezamen tegen of over de gewenste 30mA, daardoor tript de originele aardlek (dus lekstroom verminderen)
Een aardlek dient te reageren op lekstromen tussen 15 en 30mA.
En meerdere lekgevoelige apparaten op 1 aardlek kan inderdaad net teveel zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Bedankt voor de aanvulling. Ik had de precieze cijfers niet bij de hand en was te lui om dit op te zoeken, vandaar de bewoording.
Duidelijk is wel dat 30mA de harde bovengrens is, wat logisch is als het om veiligheid gaat. De tolerantie vind ik ruim, en dit verklaart misschien ook de ervaringen na aardlekautomaatwissel.

Als de originele aardlekautomaat goed functioneert, dan is de lekstroom minimaal 15mA op de originele positie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charles Nasi
Inmiddels drie nachten verder zonder uitval. Ik zal in de komende dagen de aardlek in kwestie vervangen. Of het ermee te maken heeft of niet: De overkappingscamera registreert -jawel- op de eerder genoemde tijdstippen, en dan 15 seconden lang flikkerende led-straatverlichting. Of het ermee te maken heeft of niet - het is wel heel toevallig.

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het kan best zijn dat deze vervuiling op het net (of het bewust is of niet, zo lang het geen 50Hz is, is het voor jouw apparatuur vervuiling) er door de netfiltertjes netjes uit wordt gehaald. Dat wordt dan afgeleid naar, jawel, de aarde.

Tel al deze ministroompjes bij elkaar op, en mogelijk is het dan nét te veel voor die specifieke aardlekschakelaar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Als de straatverlichting ook knippert zou ik de gemeente daar even op attenderen. Als je aangeeft dat bij jou de aardlek er ook uitspringt, krijgt het enige urgentie.

Pagina: 1