Na 5,5 jr dure Samsung TV bij het grof vuil? Gr. suggesties.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buikema
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-09-2024
Het gaat om een Samsung TV 55" type QE55Q8CAMLXXN. De TV is ruim 5,5 jr oud en vertoonde van de ene op de andere dag een blauw (bijna zwart) scherm. Kan dus niet bij het menu, enz. De zenders geven wel geluid (kan er mbv AB doorheen zappen, maar zie niets). Eerst zelf van alles geprobeerd (stekker eruit, Smartcard schoon geblazen, Ziggo gebeld of er storingen waren, enz.), maar niets hielp. De reparatiedienst van Samsung kwam op basis van de foto's en mijn info tot de conclusie dat het LCD panel stuk is. Deze is niet meer leverbaar. Kortom hun conclusie was: niet meer te repareren.

Ik weet niet of het van belang is, maar: De TV heeft een eigen One Connect Box en tussen deze box en de TV loopt een dun kabeltje. De TV is alleen 's avonds gebruikt, heeft dus weinig "brand uren". Verder staat hij op één plek; de kabels en de TV worden nagenoeg nooit 'beroerd'. Ik kan er wel een foto bij plaatsen, maar het enige wat je dan ziet is een zwart/do blauw scherm.

Mijn vraag is (mede omdat de TV niet is opengemaakt of doorgemeten) of een kapot LCD panel een juiste en voor de hand liggende diagnose is. Of zijn er andere oorzaken mogelijk? (Ik lees bijvoorbeeld ook dat de voeding van het LCD panel kapot kan zijn.) Ik heb er nauwelijks verstand van, dus ik weet het niet. Wie heeft hier ervaring mee? In dit forum is veel deskundigheid aanwezig, vandaar deze post. Graag suggesties, want ik kan er moeilijk toe komen om zo'n prachtig apparaat bij het grofvuil te zetten. Alvast dank.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Buikema schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:34:
Het gaat om een Samsung TV 55" type QE55Q8CAMLXXN. De TV is ruim 5,5 jr oud en vertoonde van de ene op de andere dag een blauw (bijna zwart) scherm.

[...]

Mijn vraag is (mede omdat de TV niet is opengemaakt of doorgemeten) of een kapot LCD panel een juiste en voor de hand liggende diagnose is. Of zijn er andere oorzaken mogelijk? (Ik lees bijvoorbeeld ook dat de voeding van het LCD panel kapot kan zijn.) Ik heb er nauwelijks verstand van, dus ik weet het niet. Wie heeft hier ervaring mee? In dit forum is veel deskundigheid aanwezig, vandaar deze post. Graag suggesties, want ik kan er moeilijk toe komen om zo'n prachtig apparaat bij het grofvuil te zetten. Alvast dank.
Ik denk dat een paar foto's meer zullen zeggen dan 1000 woorden, de 1e beschrijving klinkt mij in ieder geval in de oren als de backlight welke het begeven heeft.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

D4NG3R schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:39:
[...]
...de 1e beschrijving klinkt mij in ieder geval in de oren als de backlight welke het begeven heeft.
Yes! @Buikema verduister de ruimte, TV aan en met een zaklamp op het beeld schijnen (paar centimeter er van af). Zie je beeld? Dan is de backlight inderdaad defect.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Een tv heeft een veel langere verwachte levensduur dan 5½ jaar. In Nederland moet de verkoper je dan alsnog garantie bieden. Afschepen en niks doen, mag dus niet.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als de backlight kapot is zou ik niet verwachten dat het scherm "blauw (bijna zwart)" wordt.
Maar een (goede) foto zegt meer dan 1000 woorden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-09 12:04
D4NG3R schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat een paar foto's meer zullen zeggen dan 1000 woorden, de 1e beschrijving klinkt mij in ieder geval in de oren als de backlight welke het begeven heeft.
Sluit mij hier op aan, een stukke LCD panel lijkt mij onwaarschijnlijk. En backlights zijn vaak goedkoop online te vinden, en vaak ook relatief makkelijk te vervangen, maar ruimte en geduld wel nodig.

TS, wat zegt de verkoper hier eigenlijk van? Of heb je deze direct bij Samsung aangeschaft?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buikema
Dank voor de reacties. De verwachte levertijd volgens de EU normen is 6 jaar. Dat heeft hij op 4 maand na, niet gehaald. De leverancier heeft zijn activiteiten beëindigd, dus daar kan ik niet meer terecht. Maar eerlijk gezegd wil ik die weg ook liever niet op. Samsung houdt de boot af (de verkoopovereenkomst is met de leverancier), dus dat geeft een hoop gedonder (en tijd).

Zal het vanavond proberen met de zaklamp. En hier toch 2 foto's plaatsen, maar nogmaals, deze zijn bijna zwart.. Dank.

• Buikema
De foto's van de Samsung TV 55" type QE55Q8CAMLXXN. Zichtbaar is dat het scherm aan de onderzijde iets blauw is. In werkelijkheid heeft het hele scherm deze kleur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_Pj3K4a_ofiiMI8hy3gknqbo5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9R5m1V42UMr8PEs6d0I3A7jm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhdi4ouhrLHpjGR8Kt-ahNIgELg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oszvl4dett9JwMteTEnp9mUN.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door Buikema op 18-09-2024 15:25 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Juup schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:11:
Als de backlight kapot is zou ik niet verwachten dat het scherm "blauw (bijna zwart)" wordt.
Maar een (goede) foto zegt meer dan 1000 woorden.
Het kan beide kanten op gaan. "blauw bijna zwart" als in een LCD paneel wat kapot is en juist alleen nog maar wat backlight doorheen bloed, maar even goed een backlight welke kapot is en een TV welke daardoor, in mijn ervaring, vrijwel alleen nog maar blauwe/grijzige tinten reflecteert wanneer deze aan staat. :)

@Buikema
Edit: Het gaat dus om het eerste. Dat is geen (compleet) dode backlight, integendeel - de backlight is het enige wat nog door het LCD paneel heen schijnt.

Je zou de interne/externe bekabeling (connectbox, paneel) na kunnen lopen, kijken of daar alles wel lekker aansluit. Als dat het geval is dan ben ik er bang voor dat het inderdaad een kapot paneel is. Als de verkoper niet meer bestaat gaat het helaas lastig worden om het gerepareerd te krijgen zonder zelf de volle mep te moeten betalen.

Samsung heeft, behalve als zij de verkopende partij zijn of zeer lange fabrieksgarantie geven, hier 0 verplichtingen.

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 18-09-2024 15:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Buikema
Dat klopt, Samsung heeft inderdaad geen verplichtingen (meer). De garantietermijn is voorbij. Ga vanavond toch de 'truc met de zaklamp' proberen. Laat wel weten wat ik wel/niet zie.

Maar wat ik in ieder geval begrijp: de reparatie van de backlight zou een stuk goedkoper zijn. Vervanging van het LCD paneel komt (volgens de reparateur) op tussen de 700 en 900 euro. Dat ga ik natuurlijk niet doen. Wat zou de reparatie vd backlight kosten?

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zoals ik de foto interpreteer werkt de verlichting van het scherm nog wel, maar wordt er niets meer op getoond. In dat geval vind ik het vrij moeilijk te zeggen waar de fout zit: Ja, paneel kan defect zijn, maar voor hetzelfde geld is het moederbord overleden en wordt er daarom geen beeld meer gegenereerd. En zelfs een defecte voeding is mogelijk, als die de computer in de TV direct laat vastlopen.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Waarschijnlijk heeft dat een iets los zittend kabeltje weer op z'n plek gekregen, dit hieronder is iets wat ik veelvuldig als fix heb gezien bij dit soort problemen (t-con ribbon cable zou best de plek van de oorzaak kunnen zijn):

Bij minuut 1 een soortgelijk beeld als hier op de foto's

https://www.youtube.com/r..._query=t+con+ribbon+cable

[ Voor 22% gewijzigd door apis29 op 19-09-2024 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Buikema Ter inspiratie: Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug

Ja, dat is een pittige strijd die je kunt voeren. Doe je het niet dan heb je in ieder geval verloren, met het voeren van de strijd doe je jezelf niet tekort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:55

Dido

heforshe

Ik snap dat het zuur is, maar het beestje is 5,5 jaar oud en de leverancier bestaat niet meer.

Opties lijken me (zelf) proberen te repareren. Werkt het, heb je mazzel, en als het niet werkt heb je een kapotte TV. Die heb je nu ook.

Of je gaat de strijd aan met (de opvolger van) de leverancier, waarbij je het gelinkte topic als inspiratie kunt gebruiken. Je zult voor jezelf af moeten wegen of je het de tijd en moeite waard vindt. Werkt het, dan heb je mazzel. Werkt het niet, heb je tijd en moeite verspild, en heb je een kapotte TV, die je nu ook hebt.

Als bovenstaande opties niet werken, of je er geen zin in hebt blijft over een nieuwe TV aan te schaffen.

Als je dat doet, hoeft je oude overigens niet bij het grofvuil: verkopers zijn verplicht je oude apparaat in te nemen voor recycling. Daar heb je, bij aanschaf van je TV, nato bene voor betaald (verwijderingsbijdrage!).

Ik zou wel aanraden te overwegen om dan een verkoper te zoeken waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat ie over een jaar of zes nog bestaat. Die kans acht ik bij een keten als Expert of Mediamarkt of een CoolBlue een stuk groter dan bij de lokale electroboer om de hoek waarvan iedereen zich nu al afvraagd hoe die het nog uithoudt ;)
En mocht een van de grotere zaken omvallen dan is het meestal zo dat hun boedel (en hun garantieverplichtingen!) worden doorverkocht aan een opvolgend bedrijf, zodat je, zo nodig, daar verhaal kunt halen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buikema
Eerst dank voor alle reacties. Ik heb (in het donker) de test met de zaklamp geprobeerd. Zie dan geen enkel beeld, louter een blauw scherm. Ik zal hieronder 2 foto's toevoegen.

Resume: De verkoper (een zaak waar ik al jaren kwam) bestaat niet meer, Samsung houdt de boot af. Gezien de laatste test is het LCD panel kapot. Reparatie zou sowieso niet lonend zijn, dus dat wordt de portemonnee trekken en een nieuwe aanschaffen. Hoe zuur ook.

Is er iemand met nog een laatste suggestie? Dan heel graag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trISkWcgyxqkd26A9JnXc16Hlho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4LTUCXgV21qQHzvE3EUXJzN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQ7Lir0-b9s4MaNTqGGzUxlQSVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3CUChtSVX9usgi9i4wROFQA.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buikema
Ik vroeg me nog af: Mijn TV is een gebogen (curved) model. Deze worden tegenwoordig nauwelijks meer aangeboden. Heeft dat te maken met de kwaliteit (en is die van mij daarom stuk?) Heeft iemand hier ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Buikema Het idee dat gebogen schermen niet meer of heel weinig aangeboden worden is omdat het een "sweet spot" heeft om er naar te kijken. Meestal is dat maar voor één persoon en niet voor een gezin. Wanneer je in het middelpunt van de cirkel gaat zitten heb je prima beeld, zit je er naast dan zie je soms hele stukken niet of heel slecht. Dat is niet echt een goede TV-ervaring te noemen.

• Buikema
Ten lange leste toch maar een nieuwe Samsung S095D incl. soundbar besteld. Ik hoop toch echt dat deze het langer volhoudt. Sterk getwijfeld tussen deze en de LG G4. Toch weer Samsung, want ik vind de connect box erg praktisch (geen spaghetti van snoeren). Daarmee kan deze topic wel worden gesloten.
Zeer benieuwd naar het nieuwe beeld en geluid...

• Buikema
De 'oude TV' hou ik overigens. Ga toch kijken of ik er zelf nog iets mee kan. En anders kan ik er misschien een ander mee helpen (onderdelen). We zien wel.

Nogmaals. wat mij betreft kan deze topic worden gesloten. Dank voor jullie deskundige reacties. Stel dat zeer op prijs.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Buikema schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:20:
Eerst dank voor alle reacties. Ik heb (in het donker) de test met de zaklamp geprobeerd. Zie dan geen enkel beeld, louter een blauw scherm. Ik zal hieronder 2 foto's toevoegen.

Resume: De verkoper (een zaak waar ik al jaren kwam) bestaat niet meer, Samsung houdt de boot af. Gezien de laatste test is het LCD panel kapot. Reparatie zou sowieso niet lonend zijn, dus dat wordt de portemonnee trekken en een nieuwe aanschaffen. Hoe zuur ook.

Is er iemand met nog een laatste suggestie? Dan heel graag.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is letterlijk wat ik aanduidde in mijn post boven uit deze video en hoogstwaarschijnlijk een probleem met de kabel/aansluiting op de t-con, niet 'een kapot LCD panel'. Met een beetje geluk nog met een klein stukje plakband op te lossen/werkbaar te maken: YouTube: I fixed a broken 4K 55” TV with TAPE | How to fix a TV with a blank... Maar daar kun je nu in ieder geval op het gemak mee experimenteren (y) (er zijn legio soortgelijke videos op Youtube waarbij dit een werkbare oplossing bleek). Ik heb zelf ook nog een tv gehouden waarbij ik dit wilde proberen en in eerste instantie niet gelukt maar met de uitleg in deze video ga ik er wellicht nog een poging aan wagen. Wilde eigenlijk een 'nieuw' t-con board halen maar daar bleken er nog nauwlijks nog van rond te zwerven op de tweedehands markt voor zo'n oud model laat staan dat er nog nieuwe onderdelen te krijgen waren. Voor deze Samsung lijkt dat in ieder geval geen probleem: BN94-11487A (tegen de €100 zie ik her en der voor een nieuwe)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFrfNVZDAFIpiIdwEe52a481ks4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NNu3zjYUE5sDiiE6ijt27ruU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXAN7Y7jGlzOZxZTa8d1G3TsdCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M9reEy8kZjCV8LwlVyImaxbA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-31usgFT0oZC7BdrKzdhWtVjtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u8pSs6cKp29tb3vZqHsCbClm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDM09pZPnDYg_igCpy63tbPB0R0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GkwDkPJzbvU6o059LxLml8LQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door apis29 op 25-09-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-09 16:44
@Buikema ik heb een tijdje in een televisie winkel gewerkt en ik kan je vertellen dat de curved versies van de Samsung televisie allerminst betrouwbaar waren. Zelf in onze showroom begaven deze modellen het al snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 19:39
Buikema schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:36:
Ten lange leste toch maar een nieuwe Samsung S095D incl. soundbar besteld. Ik hoop toch echt dat deze het langer volhoudt.
Interessante casus wat overal voorkomt met verschillende producten: van televisies tot wasmachines
Je bent als fabrikant dus gek 🤪 als je spullen maakt die langer mee gaan dan de garantie.
Pagina: 1