Welk SWW vat/boiler is aan te raden voor een R290 WP?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• welzinga
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-07 20:52
Ik overweeg een warmtepomp van het merk NXT Monday aan te schaffen maar ze hebben geen grotere boiler dan 100L terwijl ik een SWW (sanitair warm water) vat/boiler van 300 liter wil gebruiken. Een medewerker van het bedrijf zei dat ik eventueel m'n eigen vat/boiler kan uitkiezen en dat zij die zullen installeren, maar hun warmtepomp kan niet niet gelijktijdig CV (centrale verwarming) en SWW verwarmen, wat volgens mij betekent dat het huis alleen wordt verwarmd op momenten dat het vat/de boiler niet wordt opgewarmd.
...
Ik lees in "het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" dat "de standaardoplossing" uitgaat van "een boilervat aan de verwarmingswarmtepomp" die tijd nodig heeft om op te warmen maar "vrij snel warm (<1 uur na een douchebeurt)" is. Uitgaande van een goed geïsoleerd huis, is dit strikt de aanbevolen oplossing voor warmtepompen die gelijktijdig CV water en een SWW vat/boiler kunnen verwarmen, of ook voor warmtepompen die tijdelijk stoppen met het verwarmen van het CV water om het SWW vat/de boiler te verwarmen?

Ik ben een leek maar doe m'n best alles te begrijpen. Ik heb gehoord dat een hygieneboiler water kan bevatten dat door de WP (warmtepomp) wordt opgewarmd en dat de boiler warmte afgeeft aan sanitair warm water dat door de warmtewisselaar (spiraal) van de boiler loopt zodat het sanitair warm water opwarmt. Verder hoorde ik van andere indirect gestookte boilers waarbij het tegenovergestelde gebeurt: daar loopt het door-de-WP-verwarmde water door de spiraal waardoor het sanitair warm water in het vat opwarmt. Verder overweeg ik een warmtepompboiler. Welke van deze drie boiler types kan ik het beste kiezen, en/of welke specifieke boiler is aan te raden?
...

[ Voor 5% gewijzigd door welzinga op 18-09-2024 00:30 ]

Alle reacties

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:51
Als een “verwarmingswarmtepomp” gebruikt wordt om SWW te verwarmen wordt een driewegklep geplaatst. Deze schakelt het circuit van de verwarming om naar het boilervat. En door dan warm water door de spiraal in het vat te sturen verwarm je het sww water.

Er bestaan naar mijn weten geen warmtepompen die twee circuits tegelijk kunnen voorzien van warmte.

Wat betreft een hygiëne boiler moet je je realiseren wat typisch de temperaturen zijn die je verwacht nodig te hebben voor te verwarmen en voor je sww. Verwarmen doe je hopelijk met een lage temperatuur (Max 30-35 graden). Dit matcht maar beperkt met de behoefte voor warm water aan de sww kant en daarom zou je onnodig hoge water temperatuur van je warmtepomp moeten vragen. Dit is minder efficiënt.

Een warmtepomp boiler is eigenlijk niets anders als een extra mini warmtepomp die boven op een boiler vat zit. Deze heeft wel dus ook lucht nodig om energie uit te onttrekken en maakt dus ook geluid.

Dat is de reden dat ik persoonlijk zelf voor de driewegklep optie heb gekozen en een regulier boilervat.
Hopelijk heb je iets aan mijn uitleg!

• welzinga
@hondacb50 bedankt voor de informatie. Hoe lang duurt het ongeveer voordat de WP in uw situatie weer teruggaat van het verwarmen van het boilervat naar het verwarmen van CV water nadat bijvoorbeeld een badkuip van 150L is gevuld of een lange douche heeft plaatsgevonden? Is dat een klein ongemak of best een ongemakkelijke situatie?

Zegt u dat het verwarmen van een hygieneboiler minder efficient is dan het verwarmen van een regulier boilervat? Wordt in het geval van een regulier boilervat niet van de verwarmingswarmtepomp gevraagd om hogere watertemperaturen te leveren, zoals bij een hygieneboiler?

[ Voor 8% gewijzigd door welzinga op 18-09-2024 09:28 ]

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:51
Ik heb een boilervat van 250 liter, ik heb ingesteld dat de warmtepomp maar één keer per dag het boilervat opwarmt. Dit duurt afhankelijk van het water gebruik een uurtje ofzo.

Of ik moet echt heel veel sww verbruik hebben en dat het vat een ondergrens qua temperatuur (40 graden geloof ik) heeft bereikt. Dan kan hij eerder aanspringen. Dat heb ik echter nog nooit gehad.

Wat betreft hygiëne boiler. Het is inderdaad mijn claim dat een normaal boilervat efficiënter is. Bij dit vat hoeft de warmtepomp maar een korte duur een hoge temperatuur te leveren tijdens het opwarmen (tot 55 gradennodzo) waarna het daarna weer omschakelt naar je verwarmingscircuit met 30 graden ofzo.

Als je een hygiëne boiler hebt moet het vat de hele dag warm genoeg zijn om ook sww te kunnen leveren en dus moet de warmtepomp de hele dag hoge temperatuur water maken. (Lees 50+ graden om uit te komen op een doorgestroomde 40 graden sww).

Ik heb een Itho amber (ook r290) dus die kan best hoge temperatuur water maken, maar ze zijn toch het meest efficiënt als ze lagere temperatuur water hoeven te leveren.

• welzinga
@hondacb50 Ik dacht dat het opwarmen van een hygieneboiler ook instelbaar is op één keer per dag en dat hygieneboilers warmte vasthouden net zoals reguliere boilervaten. Dat zou logisch zijn want dan zou de warmtepomp alléén aan hoeven springen wanneer een grote hoeveelheid sanitair water door de spiraal van de hygieneboiler stroomt en het warm water in de hygieneboiler dan de ondergrens qua temperatuur zou bereiken, in tegenstelling tot een reguliere boiler waar het sanitair water niet door de spiraal stroomt maar uit de boiler wordt onttrokken en juist wordt verward d.m.v. de spiraal. Heb ik een verkeerd beeld van hygieneboilers?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
Hygiene boiler en traditionele boiler werken vanuit de warmtepomp niet anders. Beide selecteer je met 3 weg het gewenste circuit.

Hygiëne boiler is de opslag van warmte CV water op hoge temperatuur. Tapwater stroomt door via spiraal verwarming on the fly door het medium.

Traditioneel verwarm je drinkwater via spiraal en tap je direct vanuit vat.

Hygiëne moet medium op hogere temperatuur omdat er altijd een delta is over de spiraal bij tappen.

Traditioneel heb je die delta tijdens het verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 18-09-2024 12:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• welzinga
@Ronald Bedankt voor de informatie. Begrijp ik het zo goed: in een tapwatervat/reguliere boiler wordt het water op de gewenste temperatuur (bijvoorbeeld 37 graden) gehouden, maar in een hygieneboiler wordt het CV water op een hogere temperatuur gehouden (bijvoorbeeld 55 graden) omdat het tapwater anders niet voldoende kan opwarmen (naar bijvoorbeeld 37 graden) in de relatief korte tijd dat het door de spiraal stroomt?

En begrijp ik dit ook goed: een hygieneboiler wordt (net zoals een reguliere boiler) aangesloten op een driewegklep en wordt alléén opgewarmd als de temperatuur onder de gewenste temperatuur daalt (zodat de warmtepomp bezig kan met het verwarmen van CV water wanneer de hygieneboilerwater op temperatuur is)?

• Ronald
De delta bij tappen uit hygiëne boiler is enkele graden. Net als tijdens het verwarmen van een traditioneel vat.

Bij hygiëne wordt niet al het CV water op richting 55 gehouden, slechts dat deel dat het vat in gaat. In verwarmingsbedrijf zou je dus ook lager kunnen. Is dus vergelijkbaar tussen de 2 typen.

Omdat er geen groot volume drinkwater warm is is legionella bescherming bij hygiëne boiler niet nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• welzinga
@Ronald Zou u (of iemand anders) mijn twee vragen in m'n voorgaande reactie kunnen beantwoorden?

• Ronald
Beide boiler typen worden alleen verwarmd als het water te veel afgekoeld is (door gebruik of verlies over tijd)
SWW heeft eigenlijk altijd prioriteit boven warmtevraag verwarming systeem.

Volgens mij heb je de rest nu correct begrepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:10
Neem nou “gewoon” een normaal RVS boiler vat
van 250 of 300L. Dat werkt bewezen goed.

Een hygiëne boiler op een warmtepomp zorgt voor veel meer schakelingen van de warmtepomp en is niet ideaal.

• welzinga
@Technician- is er ook een specifiek RVS boiler vat dat u of anderen hier zouden aanraden?

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
https://www.durocan.com/product/wps-300-l-boiler/

De 200L versie staat hier op zolder.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

• welzinga
@DaWizza Dat ziet er uit als een goede boiler. Intergas gebruikt doorgaans de INV-HPB boiler voor hun warmtepompinstallaties en ik overweeg dezelfde boiler aan te schaffen voor mijn installatie. Denkt u dat dit ook een goede boiler is?
Pagina: 1