Delta poort 443 forwarden lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-08 15:52
Ik heb sinds van het weekend Delta als glas vezel provider. Alles doet het, behalve de aansturing van de laadpaal.

Hiervoor moet portforwarding worden ingesteld zodat poort 443 benaderbaar is. Maar wat ik ook invul bij portforwarding. De poort blijft gesloten als je er vanaf het internet naar toe wilt.

Wat is de situatie?

Het gaat om de Nokia XS-2426G-B
En het gaat om deze versie van het apparaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9pG8DU1-qrmJkd3LeIh_m-h6C4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jxyz6k45ABGO1C0D7iYsgKl7.png?f=user_large

Ik heb CGNAT laten uitzetten door de helpdesk (weet sinds gisteren ook wat dat is :) )
En ik heb een nieuw publiek dynamisch ip adres: in de serie 81.xxx.xxx.xxx)

Ik gebruik de volgende settings in port forwarding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT6s3w9-_s8CIdhhMvOsktG6d_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sjOkk8351eMGfFR4eALjPOHi.png?f=fotoalbum_large

Ik laat deze zo zien, dan zie je alle details. En daarna op SAVE gedrukt, waardoor de portforwarding rule netjes is opgeslagen.

Als ik vervolgens test of de poort open is, dan krijg ik het volgende te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzzolVIDh38JhzLumyBSvXclkcw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BodyFxr8PXGCwy52mQeSkmGT.png?f=user_large

Wat doe ik fout?

Beste antwoord (via rens-br op 18-09-2024 08:56)

• ad6922
Soms is IT echt niet te volgen. Ik was nog druk aan het analyseren om te kijken waar de fout zou kunnen zitten. En nu opeens: HIJ DOET ‘T.

Snap echt niet wat anders is dan de afgelopen dagen, maar zal mogelijk iets met cache te maken hebben zoals @FreakNL aangeeft.

Hartelijk dank aan een ieder die heeft willen meedenken en me tips aan de hand gedaan heeft om verder te komen. Super fijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:23
Waarom zou je een inkomende poort moeten mappen naar je laadpaal?
Weet je dat zeker? Het is veel waarschijnlijk dat de paal naar buiten toe moeten kunnen praten over 443

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
laurens0619 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:29:
Waarom zou je een inkomende poort moeten mappen naar je laadpaal?
Weet je dat zeker? Het is veel waarschijnlijk dat de paal naar buiten toe moeten kunnen praten over 443
Vind ik inderdaad ook een bijzonder verhaal. Om welke laadpaal gaat het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
Hoi @laurens0619 en @rens-br , dank dat jullie in de lucht komen.

Ik kreeg deze informatie van de laadpaal beheerder:
Het laadpunt moet een websocket op kunnen bouwen via TCP poort 443.

Ik dacht op basis daarvan dat ik dan een portforwarding rule zou moeten instellen. Maar aan jullie reactie te zien lijkt dat niet logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
Het gaat om een bluecurrent laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:43
Wat is je externe IP volgens WAN-IP in je Delta modem?
Begint het met 100 dan heb je een CGNAT IP.
Dit kun je laten uitschakelen door Delta.

https://www.zeelandnet.nl...rwarding-nokia-xs-2426g-b

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:38
Portforwarding is om vanaf buiten je netwerk naar binnen te komen op een bepaalde poort. Niet om van binnen naar buiten te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
Rensjuh schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:42:
Wat is je externe IP volgens WAN-IP in je Delta modem?
Begint het met 100 dan heb je een CGNAT IP.
Dit kun je laten uitschakelen door Delta.

https://www.zeelandnet.nl...rwarding-nokia-xs-2426g-b
Dat is al gedaan. Geen CGNAT IP hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:02

FreakNL

Well do ya punk?

ad6922 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:39:

Ik dacht op basis daarvan dat ik dan een portforwarding rule zou moeten instellen. Maar aan jullie reactie te zien lijkt dat niet logisch?
Als je geen bijzondere firewall hebt dan is 443 naar buiten gewoon al mogelijk. Hoef je niks voor in te stellen.

Weet je bij hoeveel digibeten er een laadpaal staat? Zou wat zijn als daar port forwarding voor nodig is, dat is voor 99% van de mensen algebra.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
Arn0uDz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:43:
Portforwarding is om vanaf buiten je netwerk naar binnen te komen op een bepaalde poort. Niet om van binnen naar buiten te praten.
Je hebt gelijk en zo had ik het ook geïnterpreteerd. Maar het klinkt inderdaad logische dat vanuit de paal naar buiten wordt gecommuniceerd. Moet ik daarvoor nog wat instellen of zou iets in het delta netwerk deze communicatie tegenhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wat werkt er niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
ad6922 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:45:
[...]

Je hebt gelijk en zo had ik het ook geïnterpreteerd. Maar het klinkt inderdaad logische dat vanuit de paal naar buiten wordt gecommuniceerd. Moet ik daarvoor nog wat instellen of zou iets in het delta netwerk deze communicatie tegenhouden?
Als de paal op jouw wifi zit kan hij gewoon net als elke gebruiker bij een HTTPS website komen. Want dat is poort 443 doorgaans, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
De laadpaal moet zichtbaar worden in de blue current app en pas dan kan je een laad sessie starten.
En de laadpaal staat voor nu in de app op de status offline. Dus laden is dan niet mogelijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Echt heel vreemd om juist die poort te moeten forwarden, iedereen kan dan bij je laadpaal en je hebt geen idee over welke software er op draait. Lijkt me niet de bedoeling.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DNS issue lijkt meer voor de hand te liggen. Dat hij de blue current cloud niet kan bereiken

Is het wifi of utp?

En ik neem aan dat je dit gevolgd hebt
https://help.bluecurrent....dat-deze-weer-online-komt

[ Voor 94% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kan je trouwens pingen naar 192.168.1.74 of een http(s) connectie openen binnen je lan? Misschien is de paal wel niet online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja dat. Kijk eerst eens of hij überhaupt op je wifi zit (of is het bekabeld.?)..

Je kan ook bij wijze van test even een kabel insteken (of vice versa, op de wifi zetten)…

En is 192.168.1 überhaupt je nieuwe range? (Delta). Of heeft dat ding nog een oud IP?

[ Voor 56% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
ad6922 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:47:
[...]

De laadpaal moet zichtbaar worden in de blue current app en pas dan kan je een laad sessie starten.
En de laadpaal staat voor nu in de app op de status offline. Dus laden is dan niet mogelijk
Ik gok dat de paal zich moet aanmelden via een api over poort 443. Dus uitgaand. Heeft de paal een admin webinterface? Hij zal eerst door jou op de wifi gezet moeten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 17-09-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ad6922 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:39:

Dan is die poort mapping (en je router van CGNat af) niet nodig :)

Waarom het niet werkt heeft dan een andere reden.. heeft die wel een netwerk verbinding? bedraad/draadloos?

Heb je deze stappen al doorlopen?

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 17-09-2024 16:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik hoop overigens dat de paal wel gewoon verbonden is met de Wifi (of kabel)..

Ik zie wel vaker topics op Tweakers waarbij de oplossing veel te ver in het proces wordt gezocht..

Ik heb misschien makkelijk praten maar dit is troubleshooting 101. Als een auto niet rijdt ga ik ook niet de versnellingsbak uit elkaar halen. Dan kijk ik eerst naar de startmotor :+

Ontopic:
Controlevraag derhalve. Kan je dat ding uberhaupt pingen en een eventuele webpagina openen? Wat @pennywiser en @Kecin dus zeggen..

En de pagina die ik eerder postte ff doorlopen?

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ah die paal heeft zelf een initiele wifi, je moet hem soort van ala Chromecast op je eigen wifi zetten. Niet heel ingewikkeld, maar even letterlijk de stappen doorlopen.

Er staat "wifi van de klant", dus ga even na of het connecten reeds gebeurd is, desnoods loop je de stappen zelf opnieuw door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

Als je op Tweakers kan posten wordt poort 443 uitgaand niet tegengehouden door je provider. Dat zou ook wat zijn, want tegenwoordig is bijna 100% van het internet (lees: websites) uitsluitend over die poort bereikbaar. Daar hoef je in ieder geval niet meer te zoeken, wel bij de configuratie van je laadpaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

"eigen initiele wifi" is tegenwoordig gemeengoed.

Ik zie dat bij bijvoorbeeld bij omvormers, IOT rommel (zoal slimme stekkers) en andere zaken.. Ik vind het een elegante oplossing voor apparaten die niet de beschikking hebben over een LAN poort :)

Overigens is de laadpaal van de TS reeds verbonden geweest met een "oude" wifi.. Misschien dat er een reset moet plaatsvinden (paal aan/uit, zie instructies fabrikant zoals eerder gepost) zodat de "initiële wifi" weer uitgezonden wordt en je dan met behulp daarvan de boel weer kunt configureren..

Maar TS geeft geen antwoord of het WiFi is of kabel..

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
FreakNL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:12:
"eigen initiele wifi" is tegenwoordig gemeengoed.

Ik zie dat bij bijvoorbeeld bij omvormers, IOT rommel (zoal slimme stekkers) en andere zaken.. Ik vind het een elegante oplossing voor apparaten die niet de beschikking hebben over een LAN poort :)
Als je niet aan home automation doet is de Chromecast zowat het enige apparaat waar je daar mee in aanraking komt :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Er zijn trouwens best wel wat basic trouble-shooting steps die je kunt volgen voordat je je aan port forwarding gaat wagen (wat uberhaupt onnodig zal zijn, hoogstwaarschijnlijk)...

Is dat ding WiFi ? Hang hem eens aan een kabel (mits mogelijk)
Is dat ding WiFi ? Stel de WiFi eens opnieuw in
Is dat ding kabel? Hang hem eens aan de WiFi
Is dat ding WiFi? Hang hem eens aan het netwerk van de buren (ff wachtwoordje vragen)
Is dat ding WiFi? Hang hem eens aan de hotspot van je telefoon

Ik verwacht niet dat Delta iets blokkeert. Het ding zal wel geen verbinding hebben met de router (en dat is met ping of een eventuele web interface wel te achterhalen) of hij heeft wel verbinding maar kan de cloud van Bluecurrent niet resolven.

Als ik geld moet inzetten? Ding is WiFi en deze is niet opnieuw ingesteld na wissel provider. Maar dan doe ik echt aannames die alleen de TS kan bevestigen..

TS loopt ook (nog?) te rommelen met zijn WiFi, misschien gaat daar iets mis:
Accespoint: voor of achter de switch

Zet anders tijdelijk de WiFi op je router (weer) even open met een aparte SSID en hang daar je paal aan.. (en bypass je accesspoints dus tijdelijk)...

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

pennywiser schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:14:
[...]

Als je niet aan home automation doet is de Chromecast zowat het enige apparaat waar je daar mee in aanraking komt :+ .
WiFi camera's doen het ook zo. En ik verwacht dat een Ring ook op die manier werkt (geen ervaring)... En omvormers werken vaak ook zo (de twee die ik heb (Goodwe en Hoymiles) iig).. Dus het is niet exclusief home automation :) (alhoewel die term ook vervaagt)

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
Dank voor al de berichten. Ondertussen met de laadpaal beheerder aan de lijn.

Nee, het is geen wifi. De laadpaal is bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hang hem dan eens aan de WiFi.. Desnoods van je hotspot (telefoon) of buren..

Dan kun je uitsluiten of je paal stuk is (zal wel niet) of dat Delta iets blokkeert (lijkt me ook sterk)...

(tenminste, dat zouden mijn trouble-shooting steps zijn).

En kabel is leuk, maar ZIE je het device ook in je router en kun je hem pingen? Wellicht heeft hij na wissel provider gewoonweg geen nieuwe lease opgehaald? Sommige routers geven een lease van 7 dagen uit, hoe lang heb je al Delta? Paal aan- en uitzetten zal overigens een nieuwe lease forceren, maar geen idee of je hem al aan- en uitgezet hebt? Of is die .74 de nieuwe lease? :)

Die laadpaal beheerder zal op afstand ook niks kunnen als de paal offline is..

/edit
Of (en dat zou wel HEEL toevallig zijn); Je oude en nieuwe modem/router geven allebei 192.168.1.x en je laadpaal heeft nog een oude lease met de DNS servers van je vorige provider. Maar nu ga ik wel heel erg gissen, meestal geven provider-routers zichzelf mee als DNS..

YouTube: The IT Crowd: Have you tried turning it off and on again... are you ...

[ Voor 58% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2024 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Even kijken of je huidige ip range ook 192.168.1.x is via Windowstoets +R indrukken, CMD intypen, dan ipconfig

Als dat inderdaad je ip is, bijvoorbeeld 192.168.1.20 voor je computer of laptop dan zouden ze elkaar moeten zien. De laadpaal die je probeert te verbinden geef je als ip op 192.168.1.74. Nu is de vraag; zit die nog wel op 74? Denk ook aan kleine dingen, is er bijvoorbeeld een ander apparaat dat ook op 74 zit, misschien de kabel bij het omgooien van internetprovider vergeten in te steken? Ja zo simpel kan het soms weten.

Met een ping weet je wat meer. Als je hem kan pingen, of niet en hij zit in een ander subnet of ipgroep dan wil je dat de laadpaal zelf een nieuwe DHCP request doet om een nieuw ip van je router te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
Dank voor de vele berichtjes. Dat helpt.

Ik ben er ondertussen achter dat ik met port forwarding op het verkeerde spoor zat
Ik heb de laadpaal ondertussen gezien als device in de modem/router. En ik kan het device ook pingen. Het geeft netjes antwoord.

@FreakNL Wifi is stabiel. Voor en na de switch van leverancier is SSID gelijk gebleven. En dat werkt
Heb gespeeld met verbinding met KPN en Delta. Beide keren pingbaar, maar alleen bij KPN te zien in de online status op de blue current app.En in de tussentijd al ontzettend vaak de stroom er af gehaald.

Ik heb het vermoeden dat het issue zit in het kunnen benaderen van de cloud van bluecurrent. Omdat die voor bluecurrent offline is.
Ik weet alleen niet hoe ik dat kan testen. Iemand een goed idee?

[ Voor 4% gewijzigd door ad6922 op 17-09-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
@Kecin dank voor het bericht. Was al ff geleden dat ik weer heb lopen pingen. Zoals hierboven beschreven, pingen werkt. Maar omdat de app van blue current zegt dat de laadpaal offline is terwijl die thuis online is heb ik het gevoel dat het ligt aan het kunnen benaderen van de blue current cloud. Maar ik ben op zoek naar een methode om daar een test voor uit te kunnen voeren. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat testen is vrij lastig. Dan moet je echt met packet capture aan de slag :(
Een long shot zou kunnen zijn in verschil is iets met ipv6. Misschien heeft Delta dat wel en had KPN dat niet? Dat zou je kunnen testen of dat verschil maakt.

Wifi router en SSID hergebruiken moet je trouwens mee oppassen, als je router een andere WPA security gebruikt (bv 3) kan dat stuq gaan.
MAar als jij je laadpaal aan de kabel hebt is dat niet aan de orde.

Het kan ook nog zijn dat je laadpaal wat oude settings gecached heeft van je kpn verbinding. Heb je al een factory reset geprobeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 17-09-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je zegt dat je hebt lopen spelen tussen delta en KPN? Betekent dat dat je nu (ook) nog KPN hebt? Of was dat van een eerder moment.

Ik verwacht dat de laadpaal nog iets in cache heeft van KPN.

Zou je hem anders eens aan de wifi willen hangen (mits de paal deze mogelijkheid heeft)? Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ad6922
Soms is IT echt niet te volgen. Ik was nog druk aan het analyseren om te kijken waar de fout zou kunnen zitten. En nu opeens: HIJ DOET ‘T.

Snap echt niet wat anders is dan de afgelopen dagen, maar zal mogelijk iets met cache te maken hebben zoals @FreakNL aangeeft.

Hartelijk dank aan een ieder die heeft willen meedenken en me tips aan de hand gedaan heeft om verder te komen. Super fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierrrke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-05 07:33
ad6922 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:43:

Wat doet t? Port forwarding na uitzetten CGnat? Bij mij werkte port forwarding ook ineens zonder reden niet meer afgelopen maart of zo. vanmiddag rond 12:00 door caiway CGnat uitgezet. Nu een wan adres gelijk aan internet adres, dus dat is top. Echter: port forwarding doet t nog steeds niet. Tools zeggen closed, terwijl die echt openstaat id router.
Gek wordt je hiervan :( .
Pagina: 1