Accespoint: voor of achter de switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ad6922
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-05 18:46
Mijn vraag
Ik ga over van KPN kabel naar Delta glasvezel. En ik ben benieuwd wat de beste manier is om mijn netwerk hierop aan te sluiten. Ik maak gebruik van meerdere tplink deco X50 devices. Deze heb ik nu ingesteld als wifi router, maar doordat het delta modem niet in bridge modus kan moet ik deze omzetten naar accespoint. Nu heb ik op dit moment achter mijn deco een switch hangen. En ik vraag me af of dat de beste opzet is. Moet de switch achter de deco (figuur 2) of tussen delta modem/router en de deco (figuur 1). Of maakt dat niets uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKCCNfZIs-97Ns3sjz5t4a1KZ80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5oUWy8M33hDRc7h1L3ikNSX9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBRHFk9__z--_eEanl2F7sBh25E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vmFeSDzk1JbjnUxelng6AdXr.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-05 15:11
Het maakt in principe weinig tot niks uit welke opstelling je gebruikt. De TP-link is een AP/Router/Switch in één apparaat ingebakken. Dus als je het logisch opdeelt sluit je in optie 1 de Delta modem aan op de Netgear(?) switch, die wordt aangesloten op de TP-link switch waarna de verbinding door gaat naar de TP-Link AP. In optie 2 sluit je de Delta modem aan op de TP-link switch waarna de verbinding door gaat naar de Netgear switch of de TP-Link AP.

Netwerktechnisch maakt het allemaal vrij weinig uit. Het zou kunnen dat er kleine veranderingen zijn in latency, throughput en convergence time, maar dat zijn allemaal zaken waar je als gewone gebruiker héél weinig van gaat merken.

Persoonlijk zou ik voor optie 1 kiezen, puur vanuit een schoonheidsoogpunt omdat ik de NAS en streamingsdiensten zo kort mogelijk op de internetverbinding wil houden.

Het enige wat je NIET moet doen is de TP-link en de Netgear op de Delta modem aansluiten en vervolgens de TP-link en Netgear op elkaar aansluiten. Dan loop je het risico dat je hele netwerk traag gaat lopen.

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-05 14:15
Van de 2 opties is optie 1 beter.
Overigens lijkt de kans dat optie 2 merkbaar slechter is lijkt me erg klein.

Ik ben niet bekend met dit specifieke type access points dus ik weet maar 99% zeker dat het kan. Maar het ap in de studeerkamer met een kabel aansluiten op de switch ipv het accesspoint in de meterkast is in principe nog beter. Maar ook hier voor geld, je gaat het verschil niet merken.

[ Voor 7% gewijzigd door XiMMiX op 12-09-2024 16:17 ]

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-05 16:39
Is het geen optie je deco (in router modus) rechtstreeks aan je ONT aan te sluiten? Is als je ook telefonie hebt geen optie natuurlijk, maar anders zou dat een optie zijn die ik zeker zou overwegen.

Zie ook https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-05 15:59

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• ad6922
Helder. Jullie advies is optie 1.

@Muismat1991 Je geeft aan dat je de NAS en streamingdiensten zo dicht mogelijk op de interverbinding zou houden. Zou het dan nog interessant zijn om deze rechtstreeks op de nog vrije ethernet poorten aan te sluiten van de delta modem/router? Ik vermoed dat het niet veel zou moeten uitmaken. Maar benieuwd hoe anderen dit zien?

@Eupeodes helaas, telefonie is inderdaad onderdeel van de oplossing

@Wylana dank, die had ik niet gezien. Zou vanuit tp-link dus om het even zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-05 15:11
ad6922 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:34:
Helder. Jullie advies is optie 1.

@Muismat1991 Je geeft aan dat je de NAS en streamingdiensten zo dicht mogelijk op de interverbinding zou houden. Zou het dan nog interessant zijn om deze rechtstreeks op de nog vrije ethernet poorten aan te sluiten van de delta modem/router? Ik vermoed dat het niet veel zou moeten uitmaken. Maar benieuwd hoe anderen dit zien?
Het zou zeker kunnen, maar uiteindelijk ga je als eindgebruiker geen enkel verschil merken.

Laat ik even een vergelijking trekken, het zou zijn alsof je een 2016 Renault Clio koopt en dan met vrienden gaat discussiëren of je met Michelin of Pirelli banden sneller kan rijden op de Nürburgring, als je er ooit heen zou gaan of überhaupt ooit hebt gereden.

- Is het een leuke discussie? Ja zeker
- Gaat het een verschil maken? Absoluut niet

Ik zou zelf voor het overzicht optie 1 aanhouden en verder niks veranderen. Het is lekker overzichtelijk, je hebt alles op de switch hangen en het zal makkelijk werken.

Mocht je nog iets willen weten, mag je altijd vragen. Zelf ben ik Network engineer van beroep dus ik zou er alles vanaf moeten weten. Althans, dat denkt mijn baas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ad6922
Dank jullie wel voor de snelle reacties. Morgen start het delta abonnement. Dus morgen ochtend kan ik de boel opbouwen.

@Muismat1991 ik had al niet het gevoel dat het uit zou maken, maar dank voor het delen van je beelden.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:16
Ik zou optie 2 kiezen. Dan is je netwerk alvast goed bekabeld als je je modem toch in bridge mode kunt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13
ad6922 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:50:
Mijn vraag
Ik ga over van KPN kabel naar Delta glasvezel. En ik ben benieuwd wat de beste manier is om mijn netwerk hierop aan te sluiten. Ik maak gebruik van meerdere tplink deco X50 devices. Deze heb ik nu ingesteld als wifi router, maar doordat het delta modem niet in bridge modus kan moet ik deze omzetten naar accespoint.
Dat is nergens voor nodig. Sterker nog, het gaat je een hoop extra gedoe opleveren door IP-adressen die in je netwerk gaan veranderen.

Ik zou de WAN-poort van de deco-in-router-modus aansluiten op een LAN-poort van de Delta-modem/router.
Mocht de DHCP van de Delta toevallig dezelfde range gebruiken als je deco-in-router-modus dan de LAN reeks van de Delta-modem/router aanpassen.

Mocht je iets met portforwarding willen doen dan het WAN-IP van je Deco-in-router-modus instellen als DMZ in de Delta-modem/router.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ad6922
@FredvZ dat is een goeie. Nooit aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:13
Als je tekening 1 wilt gebruiken zal die Deco set in Accesspoint mode moeten staan.

Als je tekening 2 gebruikt kun je de deco's ook in router mode zetten, dat heeft niet zoveel met het wel of niet in Bridge kunnen zetten van je delta router te maken.
Je doet dan gewoon dubbel Nat en dat is echt geen enkel probleem in tegenstelling van de heersende mening op fora die dubbel Nat taboe verklaren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1